· Myśl(!) · Nie działaj na czyjąś szkodę ·



Pobieranie 8.41 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar8.41 Kb.
Netykieta

Netykieta jest to zbiór zasad kultury obowiązującej wszystkich(!) w Internecie ("Internet" jest nazwą własną konkretnej, największej na świecie sieci, pisze się ją zatem dużą literą). Co chyba najgorsze, bardzo wiele osób nawet nigdy nie słyszało o czymś takim jak netykieta. Niniejsza netykieta nie jest zbiorem sztywnych nakazów, ma na celu uświadomienie, pouczenie i zwrócenie uwagi na pewne zachowania i sytuacje.

3 główne zasady:
  · Myśl(!)
  · Nie działaj na czyjąś szkodę
  · Nie nadużywaj

Pisz listy w formacie tekstowym, a nie HTML, chyba że akurat jest to konieczne, ale na pewno nie pisz standardowo (domyślnie) w formacie HTML. Po pierwsze wiadomości w formacie tekstowym zajmują znacznie mniej miejsca (KB)

Nie przesyłaj pocztą plików większych niż 200KB bez uprzedzenia adresata, i lepiej nie przesyłaj tą drogą dużych plików, jeśli to możliwe - lepiej użyć jednego z serwisów do przekazywanie przez sieć dużych plików, jak np. www.wyslijto.pl, czy www.rapidshare.de.

Załączniki zawsze (chyba że kompresja jest rzędu 1-3%) pakuj przed wysłaniem jakimś programem do kompresji. Najczęściej używanym formatem jest format ZIP

Nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Gdy cytujesz słowa "przedmówcy" to odpowiadaj pod każdym akapitem z osobna - cytuj fragmenty, do których się odnosisz (poniżej) i tak kolejno, jeśli email ma dłuższą treść lub dotyczącą kilku tematów. Gdy cytujesz większą część wiadomości, nie odnosząc się do jej konkretnych fragmentów - odpowiadaj powyżej cytatu, oddzielając przy tym odpowiedź od oryginalnej wiadomości kilkoma liniami odstępu. Jeśli nie jest to konieczne to nie cytuj nic z poprzedniego listu i tylko ewentualnie w temacie do otrzymanego tematu wiadomości dodaj "RE: " jeśli nie zrobi tego za Ciebie program obsługi poczty, co się chyba nie zdarza. Dobrze widziane jest przytaczanie tylko tych słów adresata, które są ważne w naszej wypowiedzi, a pozostałe usuwajmy, tak samo jak reklamy (stopki) dodawane automatycznie do wszystkich wiadomości na wielu serwerach z darmowymi kontami.

Gdy rozsyłasz pocztę do grupy osób, korzystaj z pola "BCC" czyli "UDW" ("Ukryty do Wiadomości"), gdyż nie każdy musi sobie życzyć by jego adres e-mail został ujawniony pozostałym Twoim adresatom.

Sprawdzaj swój komputer w celu usuwania wirusów, byś nie przesyłał wirusów innym internautom.

Nie rozsyłaj spamu (niechcianej poczty: reklam zazwyczaj) - to grozi wyklęciem na wieki, jedno z najbardziej znienawidzonych przez wszystkich niepożądane działanie w Internecie.

Staraj się pamiętać o tym ażeby nadawać tytuł wysyłanym emailom, najlepiej odzwierciedlający zawartość wiadomości. Nie wysyłaj binariów na grupy news'owe, czyli plików z kodem programu, grafiką, z wyjątkiem tych, które mają w nazwie "bin", specjalnie przeznaczonych do wysyłania na grupy news'owe. W programie pocztowym możesz ustawić, żeby dany list wysyłany na grupę był zwykłym tekstem: Zredaguj nową wiadomość - Format - Zwykły tekst (dla programu Outlook Express).

Kilka skrótów często pojawiających się w listach:


AFAIK - As far as I know = z tego co wiem, na ile mi wiadomo
AFAIR - As far as I remember = o ile pamiętam, na ile pamiętam
BTW - By the way = swoją droga, poza tym ...
EOD - End of discussion = kończę rozmowę na ten temat
FYI - For your information = do Twojej wiadomości
GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć
HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha żartowałem
IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem
IMO - in my opinion = moim zdaniem
OTOH - on the other hand = z drugiej strony
TIA - Thanks in advance = dziękuję z góry

- Nadawaj przesyłki krótkie i na temat.


- W jednej przesyłce koncentruj się na jednym temacie.
- Bądź profesjonalny i ostrożny w tym, co mówisz o innych. (Przesyłki E-mail łatwo jest rozpowszechniać!).
- Cytuj zawsze źródła, referencje itp.
- Pisz krótkimi liniami, unikaj znaków sterujących.
- Przestrzegaj "drogi służbowej" w korespondencji z administratorami sieci/usług. Np. nie przesyłaj zażaleń na działanie poczty bezpośrednio na "top" tylko dlatego że potrafisz to zrobić poprzez E-mail.  

Ustaw w swoim programie pocztowym opcję zawijania linii tekstu, najlepiej na długość 70 znaków.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna