12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy watch docs. Prawa Człowieka w Filmie



Pobieranie 8.84 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar8.84 Kb.

12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS.

Prawa Człowieka w Filmie

Warszawa, 7 - 16 grudnia 2012

Lublin, 7 – 10 grudnia 2012

www.watchdocs.pl





Dyskretny Urok Propagandy: Panie na lewo, Panowie na prawo
Dyskretny Urok Propagandy to jedna z czterech sekcji stałych repertuaru Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie. Tegoroczny program sekcji może okazać się dla festiwalowej publiczności zaskoczeniem. Jego tematem jest propaganda genderowych stereotypów. Znalazło się tu kilka starszych hollywoodzkich produkcji, takich jak Mademoiselle Toniego Richardsona, czy  Blonde Venus, a także niepokazywana dotąd w Polsce Tea and Sympathy (Herbata i współczucie) Vincente Minnellego. W programie zobaczymy również nowe filmy: serbską komedię The Parade (Parada) – zdobywcę nagrody publiczności na tegorocznym Berlinale - oraz zrealizowany za pomocą metody „found footage” znakomity dokument  A Girl Like Her (Porządna dziewczyna). Nie  zabrakło  również polskiego akcentu w postaci filmu Och Karol, po projekcji którego odbędzie się dyskusja  Matki, żony, kochanki i... Wizerunki kobiet w polskim kinie. W zaplanowanym na 12 grudnia spotkaniu udział wezmą: scenarzystka filmowa - Ilona Łepkowska, dr Agnieszka Graff oraz krytyk filmowy - Janusz Wróblewski. Gospodarzem debaty będzie kurator sekcji -  Bartosz Żurawiecki (Kino Iluzjon, Sala „Stolica”,  projekcja filmu - 17:45,  początek debaty - 19:30).
O sekcji Dyskretny Urok Propagandy: Panie na lewo, Panowie na prawo kurator sekcji, krytyk filmowy – Bartosz Żurawiecki:

To płeć ma jakąś propagandę? Nie negujemy, że reklamy i telewizje piorą nam mózgi, nie zaprzeczamy, że politycy nami manipulują, źle się wyrażamy o korporacjach, które czynią z nas posłuszne roboty. Wciąż jednak z nieufnością, z wrogością wręcz przyjmujemy wszelkie próby podważania czy choćby poddawania krytycznej analizie porządku płciowego. Dlaczego? Pewnie dlatego, że jesteśmy do niego przysposabiani od momentu urodzenia. Gdy więc zaczynamy świadomie postrzegać świat, uznajemy już ów porządek za rzecz „naturalną”. Co wolno chłopcom, a czego nie wypada dziewczynkom. Jak się ubiera grzeczna panienka, a jak wygląda nieposłuszny nastolatek. Co można pokazać, a gdzie nie powinniśmy się dotykać…. Nakazy, zakazy, bariery, podziały. Ponieważ ta indoktrynacja dotyczy bezpośrednio ciała, wrasta w nie głęboko. Zakwestionować ją, to tak, jakby zaprzeczyć temu, z czego zostaliśmy ukształtowani.

Badacze kultury oddzielili jakiś czas temu sex, czyli płeć biologiczną, od gender, czyli płci społecznej. Ta druga zmienia się w czasie i przestrzeni, zależy od szeregu czynników kulturowych. Podlega instytucjom, które sprawują władzę symboliczną i faktyczną – kościołowi, państwu, rodzinie - bo jednym ze sposobów na utrzymanie status quo jest właśnie kontrola nad cielesnością i seksualnością wiernych, obywateli, dzieci… Widzów także?

Kino w tych genderowych machinacjach pełni rolę dwuznaczną. Zależne od wielkich pieniędzy, skierowane najczęściej do masowej publiczności oficjalnie wspiera tradycyjny ład, powiela stereotypy i morały. Ale jednocześnie stawia czasami niewygodne pytania, przemyca bohaterów niepokornych, prezentuje postawy rebelianckie. A od czasów kontrkultury, czyli gdzieś od połowy lat 60. XX wieku, nawet coraz śmielej im sprzyja.

Nasz przegląd jest krótką, genderową podróżą po kolejnych dekadach kina. Mamy nadzieję, że pozwoli Państwu prześledzić, jak zmieniały się ekranowe wizerunki kobiet, mężczyzn, mniejszości seksualnych. Znalazło się w nim miejsce i dla ikon obyczajowego buntu – Marleny Dietrich czy Jeana Geneta – i dla utrwalających normy dokumentów edukacyjnych. Dla bałkańskich gejów i dla polskiego playboya, Karola. Nikt nie powinien czuć się dyskryminowany.





12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

Kontakt dla mediów: Cecylia Jakubczak, mob. +48 517 465 857, mail: c.jakubczak@watchdocs.pl




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna