129 liczby cz. III, Kłopoty I perspektywy Polski rynek, podobnie jak cały świat zajmujący się profesjonalnie informacją w postaci cyfrowej, przeżywa „chwilę prawdy”



Pobieranie 34.53 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar34.53 Kb.
129 liczby cz. III, Kłopoty i perspektywy

Polski rynek, podobnie jak cały świat zajmujący się profesjonalnie informacją w postaci cyfrowej, przeżywa „chwilę prawdy”. Pozostają na nim najsilniejsi. Po ogromnych kłopotach, przed bankructwem, portal Ahoj został uratowany dzięki pieniądzom Chemiskóru. Efektem tego było zredukowanie zespołu firmy o 80% (ze 100 pozostało 20). Podobne kłopoty ma inny, wcześniej przebojowy, portal miesięcznika Businessman Magazine, który ostatnio redakcję „onlinową” zredukował z 30 do 10 osób. Ze 121 załogi Polnad.com zwolniono 44 pracowników.

Koszty utrzymania portali Internetowych są ogromne. W odniesieniu do jednego z największych i najpopularniejszych portali – Wirtualna Polska - wynoszą one około pięciu milionów złotych miesięcznie. Odpowiednio dla portalu Hoga jest to 200 tys. zł., Arena 80 000 zł, a dla Interii równy milion1.

Nie oznacza to oczywiście przesłanek o bankructwie idei technologii informacyjnych – rynek krystalizuje się – pozostają najsilniejsi. Zdaniem ekspertów na naszym rynku jest miejsce zaledwie dla kilku portali - pozostałe muszą odejść lub dołączyć do silniejszych. Wydaje się, że ilościowym potwierdzeniem tej tezy są zasygnalizowane poniżej fakty z wirtualnego świata.

Nowy raport Pricewaterhouse Coopers wydaje się optymistyczny – wskazuje, że przyszłość reklam online (podstawowego źródła finansowania dużej części Stron) i rynku dostępu do Internetu wzrośnie z 40 miliardów USD (2000 rok) do 90 miliardów USD w 2005 roku. W tym zakresie liderem nadal pozostanie USA. Natomiast najszybciej rozwijającymi się rynkami będzie Ameryka Łacińska, Azja-Pacyfik, Europa, Środkowy Wschód i Afryka. Oznacza to, że najszybciej rosnącym sektorem w globalnych mediach, mimo wielu zmian, nadal pozostanie reklama w Internecie i zyski czerpane z udostępniania Internetu.

W Kraju, mimo wspomnianego wcześniej załamania, rynek reklam prawdopodobnie powiększy się w tym roku o 50% 2.

Oczekuje się, że pewną formą konkurencji dla tradycyjnego Internetu będą telefony komórkowe, które w Europie do końca 2005 roku mają pośredniczyć w przesłaniu 37 milionów reklam. Na tę formę reklamy godzi się 65% Europejczyków. Wpływy z „komórkowej reklamy” mają wynieść w 2005 roku ok. pół miliarda USD. Dotychczas reklamy te przesyłane są w postaci SMSów, wkrótce pomoże w ich dystrybucji trzecia - szybka technologia komunikacji bezprzewodowej – 3G3.

Coraz większego wymiaru nabiera handel w Sieci. Onlinowi kliencie w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i UK w ostatnim pół roku wydali na wirtualnym rynku około 4,2 miliarda Euro. Najbardziej popularnymi towarami były książki, towary codziennego użytku, elektronika i usługi wraz z towarami, które związane są z rozrywką4.

Innym przyszłościowym obszarem zastosowań Sieci będzie zapewne hazard w Internecie. Ostatnie oceny wskazują, że w USA i w Europie wpływy z tego typu aktywności w Sieci za pięć lat osiągnął 20,8 mld. USD (szacunek na 2001 r. – 6,7 mld. USD). W USA wartość ta wzrośnie z 6,6 mld.SD do 13,6 mld. USD, w Europie odpowiednio: 130 milionów USA i 7,1 mld USD. Wzrost liczby grających zmieni się z 2,9 milionów Internautów do 7,7 milionów w 2005 roku. Sygnalizując problem hazardu w Sieci warto zwrócić uwagę, iż ta forma zarabiania pieniędzy została w pełni usankcjonowana (czerwiec 2001) prawnie w stanie Nevada (USA). Zabiegały o to kasyna gry w Las Vegas, które zamierzają świadczyć tego typu usługi za pośrednictwem WWW. Licencja na dwa lata kosztuje 500 000 USD, potem każdego roku 250 000 USD5.

Zwróćmy teraz uwagę na potencjalnych klientów ofert wirtualnego świata. Interesujące w tym zakresie wydają się badania, które przeprowadziła firma Ipsos-Reid. Celem ich było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie – dlaczego osoby, które mogą korzystać z Sieci, nie robią tego. W krajach rozwiniętych dotyczy to jednej trzeciej liczby osób6.

Dane z 30 państw dowodzą, że ludzie nie korzystają z Sieci bo nie mają potrzeby korzystania z Internetu (40% odpowiedzi), następnym powodem jest brak komputera (33%) i pozostali z powodu braku dostępu do Internetu (25%). Szesnaście procent nie korzysta z Sieci, bo nie potrafi, 12% ze względu na koszty i 10% ponieważ nie ma czasu.

Badania te wskazują na duży optymizm co do rozwoju Internetu w Europie. Jako powód podaje się odpowiednią społeczną i technologiczną infrastrukturę. W krajach słabo rozwiniętych główną przeszkodą słabego wykorzystywania Internetu jest kiepska kondycja lokalnej telekomunikacji7.



Kraj

% respondentów korzystających z Internetu w ostatnim miesiącu

% respondentów potrafiących wskazać firmę Internetową do której mają zaufanie

Marka o największym zaufaniu

Firma wzbudzająca największe zaufanie

Belgia

33

31

Planet

Belgacom

Czechy

23

25

Mikrosoft

Contactel

Finlandia

50

39

Hobby Hall

Antilla

Francja

23

37

Wanadoo

Wanadoo

Hiszpania

34

42

Terra

Terra

Holandia

53

54

Planet

Planet

Niemcy

38

35

AOL

AOL

Norwegia

59

27

SOL

Telenor

Polska

25

33

Polsat

Onet

Portugalia

28

39

Mikrosoft

NetSapo

Rosja

20

27

Web Plus

City Line

Słowacja

22

46

Nextra

Nextra

Szwajcaria

53

48

Sunrise

Blue Window

Szwecja

61

43

Telia

Telia

UK

42

31

Amazon

AOL

Węgry

22

46

Elender

Mata’v Net

Włochy

35

24

Yahoo

Virgilio

Źródło: Reader’s Digest European Trust Brands Survey 2001, za Internet Magazine, maj 2001
Warszawa 21 czerwca 2001 r.

Włodzimierz Gogołek



1 Dorota Sajnug, Trzask I pękło,Internet Standard, czerwiec 2001.

2 Dorota Sajnug, Trzask I pękło,Internet Standard, czerwiec 2001.

3 Frost & Sullivan: Wireless ads to go mainstream in Europe, Jun 14 2001

4 Europemedia: Supply-side issues affect European eretail, Jun 13 2001

5 MATT RICHTEL, Nevada Approves Online Gambling, The NYT on The Web, June 5, 2001


6 Datamonitor: Bright future for online gambling, Jun 14 2001. Za NUA.

7 Ipsos-Reid: Non-users “don’t need” the Net, Jun 14 2001. Za NUA



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna