27 II – 30 III 2010 Gorzkie Żale Festiwal, który uwiera 1 Informacja ogólna Opis festiwalu



Pobieranie 56.13 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar56.13 Kb.




INFORMACJA PRASOWA

27 II – 30 III 2010

Gorzkie Żale

Festiwal, który uwiera

1) Informacja ogólna
Opis festiwalu:

Festiwal GORZKIE ŻALE, jako jeden z nielicznych w Polsce, jest festiwalem tematycznym - czyli takim, którego podstawowym kryterium wyboru wydarzeń jest nie tylko gust organizatorów, ale i jasno sprecyzowana idea. Dzięki temu festiwal stawia przed teatrem wyzwanie mówienia o rzeczach istotnych i ponadczasowych - o przemijaniu, pokuszeniu, grzechu, miłości, wierze i jej braku, o człowieku rozpiętym pomiędzy transcendencją a materią, sacrum a profanum, o naszych piekłach i rajach i ciągłym szukaniu przepisu na szczęście? - drogi do nieba? - spełnienia? - Boga? - albo samego siebie? Opisywanie rzeczywistości z tego punktu widzenia wydaje mi się o wiele ciekawsze niż „z żabiej perspektywy”, czyli realistyczno-obyczajowo-publicystycznej.

Agata Duda-Gracz


Gorzkie Żale to unikalny festiwal w Warszawie o charakterze międzynarodowego wydarzenia artystycznego. Stanowi on połączenie spektakli, koncertów, filmów, dyskusji, dla których pierwotną inspiracją jest atmosfera Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia. Wydarzenia w ramach festiwalu mają stać się przyczyną refleksji nad miejscem wartości w życiu człowieka i poszukiwaniem współczesnego modelu duchowości. Chcemy prowokować do stawiania niewygodnych, ale fundamentalnych pytań.

Pasja jest dla nas wyzwaniem intelektualnym i artystycznym, jest fenomenem teologicznym, ale również kulturowym. Rozważanie Męki Pańskiej prowadzone jest z wielu punktów widzenia: teologicznego, filozoficznego, historycznego, społecznego, a także artystycznego - mówi Michał Mizera, dyrektor programowy Festiwalu. Oferta festiwalu jest różnorodna i skierowana do wszystkich zainteresowanych, niezależnie od wyznania i poglądów.

Edycja 2010: Zstąpił do piekieł

Tegoroczny program festiwalu został skonstruowany wokół „Boskiej komedii” Dantego Alighieri. Ta summa średniowiecza opowiadająca o wielkim nawróceniu autora i Wielkiej Przemianie Chleba w Ciało skupia się w dużej mierze na Wielkiej Sobocie, dniu miedzy Krzyżem a Zbawieniem, dniu, w którym także współczesny człowiek dokonuje wyboru drogi. – dodaje Michał Mizera. Stąd organizatorzy zaczerpnęli pomysł na edycję Festiwalu „Gorzkie Żale”, który stawia sobie za cel przypominanie, że piekło istnieje i jest realnym zagrożeniem dla wszystkich grzeszników.


Nasze poszukiwania wiodą m.in. przez Dantego, Dostojewskiego, Tuwima, Krasińskiego i Becketta. W programie znajdą się także występy rosyjskiej grupy Derevo, nowe produkcje Agaty Dudy-Gracz i Krzysztofa Jasińskiego, koncerty liturgiczne, filmy, spotkania, debaty i kazania. Łącznie 29 wydarzeń, w tym 3 premiery oraz jedna produkcja festiwalowa. – wylicza Małgorzata Wilczewska z Centrum Myśli Jana Pawła II.
Festiwal odbędzie się w Warszawie od 27 lutego do 30 marca 2010 r.

Festiwal organizowany jest przez Centrum Myśli Jana Pawła II, we współpracy z Centralnym Basenem Artystycznym.

Szczegóły dotyczące festiwalu, programu, rezerwacji bezpłatnych wejściówek oraz cen biletów znajdują się na stronie: www.gorzkiezale.com

2) SZCZEGÓLNIE POLECANE
SPEKTAKLE ZAGRANICZNE






MONODRAM SERGE’A MERLIN WYLUDNIACZ WG SAMUELA BECKETTA

Théâtre National de l'Odéon – Scéne Indépendante Contemporaine, Paryż



reżyseria i wykonanie SERGE MERLIN

Wyludniacz – monodram w języku francuskim. Proza Samuela Becketta w znakomitej interpretacji Serge’a Merlina (znanego w Polsce m.in. z roli w filmie Amelia). Wyludniacz to jedno z opowiadań inspirowanych Boską komedią Dantego. Przerażająca próba pokazania, że bez boskiej interwencji nie można wydostać się do wyższego kręgu: ludzkość nie może sama siebie zbawić.

Serge Merlin – francuski aktor, współpracownik wybitnych reżyserów teatralnych: Patrice’a Chéreau, Matthiasa Langhoffa, Georgesa Lavaudanta, Andrégo Engela. Ma na swoim koncie wiele znaczących filmów, m.in. role u Andrzeja Wajdy (Samson, Danton, Miłość w Niemczech) czy Jean-Pierre’a Jeuneta (Amelia). Zasłynął jako odtwórca ról beckettowskich, zwłaszcza jako Krapp w Ostatniej taśmie... i Vladimir w Czekając na Godota w reżyserii Luca Bondy’ego. Równie dobrze wciela się zarówno w role literackie (Król Lear, Faust), jak i postaci historyczne (Martin Heidegger). To na życzenie publiczności Odeonu podjął się monodramu na podstawie Wyludniacza Samuela Becketta, tekst ten nagrał bowiem wcześniej jako słuchowisko radiowe.

Fragmenty recenzji

Serge Merlin opowiada nowelę Becketta o daremnej cierpliwości zapamiętałych ludzi zamkniętych w rurze, skąd szukają wyjścia. Siedząc w pierwszym rzędzie naprzeciwko sceny, nie widziałem nic poza pustą i ruchomą twarzą, błyszczącymi oczami, które nie zwracały na nas uwagi, tańczącymi rękami, które z gracją rysowały wątpliwe nadzieje i przedłużały urywane zdania. Widziałem gwałtowne drżenie szyi mówiące o cierpieniu gotowym wybuchnąć, podczas gdy glos poszukiwał kojącego egzorcyzmu. Czułem się zredukowany do poziomu lalki, zmiażdżony tym widokiem człowieka, który przekroczył to, co możliwe do zniesienia, jakby unosząc się ponad niewidzialnym trupem przepełnionym milczącym niepokojem.

Colette Godard, „Le Monde”


BOSKA KOMEDIA (La Divina Commedia) - Teatr DEREVO, Petersburg - Drezno

Reżyseria ANTON ADASSINSKY & DEREVO

Scenografia VADIM VASILIEV & DEREVO

Światła URI MORAG, FALK DITTRICH & DEREVO

Muzyka ANDREY SIZINTSEV

Boska Komedia – frenetyczna, niezwykle bogata plastycznie wizja dantejskiego uniwersum, jeden z najsłynniejszych spektakli artystów z Petersburga, którzy w roku 2002 na festiwalu w Edynburgu uhonorowani zostali za jego wykonanie aż dwiema nagrodami.

Spektakle DEREVA, zawsze bezsłowne, oryginalnie i nowoczesne, łączą różne style i teatralne tradycje: pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell’arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. W działaniach DEREVA nie odnajdziemy jednak prostych odwołań do wspomnianych stylów, ale nieustanne ich przekraczanie. DEREVO wypracowało własny, ekstrawagancki styl narracji, wyraża myśli, uczucia i emocje poprzez fizyczny ruch i sztuki plastyczne.


PRODUKCJA FESTIWALOWA
INFERNO. NOWY PRZEKŁAD*

Tłum. JAROSŁAW MIKOŁAJEWSKI

Reż. AGATA DUDA-GRACZ

Muzyka JAKUB OSTASZEWSKI

Światło KATARZYNA ŁUSZCZYK, DARIUSZ ADAMSKI

obsada aktorska MAJA OSTASZEWSKA,

Prezentacja fragmentów najnowszego polskiego przekładu Boskiej Komedii autorstwa Jarosława Mikołajewskiego – poety, dziennikarza, publicysty, eseisty, dyrektora Instytutu Kultury Polskiej w Rzymie. Tłumacz sam wybrał specjalnie na potrzeby festiwalowego wieczoru niepublikowane odpowiednie fragmenty Piekła, które zaprezentują wybitni aktorzy pod batutą Agaty Dudy-Gracz, jednej z najzdolniejszych reżyserek młodego pokolenia. Do współpracy zaprosiła dwoje reżyserów światła: Katarzynę Łuszczyk i Dariusza Adamskiego, z którymi pracowała już nad ostatnim swoim przedstawieniem Według Agafii w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. Całość przekładu Jarosława Mikołajewskiego ukaże się nakładem Wydawnictwa Literackiego w roku 2010.



Agata Duda-Gracz – absolwentka Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. Podczas studiów wyreżyserowała spektakle: Kreatura Johna Murrela i Woyzeck Georga Büchnera w PWST, Kain George’a Byrona w Teatrze im. Witkacego w Zakopanem, Naprawiacz świata Thomasa Bernhardta w Starym Teatrze (współpraca reżyserska), Grzeszne dzieciństwo wg Marka Twaina na scenie Fundacji Starego Teatru, Abelard i Heloiza Rogera Vaillanda w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Sama opracowuje scenografię do swoich przedstawień. Odniosła już w tej dziedzinie sukces – jest dwukrotną laureatką nagrody Ludwika za najlepszą scenografię krakowskiego sezonu teatralnego. W 2009 roku została laureatką Złotego Lauru za Mistrzostwo w Sztuce – nagrody przyznawanej przez Fundację Kultury Polskiej w Krakowie. Wyróżnienie przyznano „za mistrzowskie realizacje scenograficzne i reżyserskie”.
PREMIERA
ROZMOWY Z DIABŁEM. ORFEUSZ, LESZEK KOŁAKOWSKI

opracowanie sceniczne, dekoracje i kostiumy muzyków KRZYSZTOF JASIŃSKI

kostium Orfeusza DOROTA OGONOWSKA

muzyka MARCIN HILAROWICZ, PIOTR GRZĄŚLEWICZ

premiera: 16 marca 2010 roku na festiwalu GORZKIE ŻALE

OBSADA:

Orfeusz GRZEGORZ GZYL
CZARNE SŁOŃCE, REŻ. KRZYSZTOF ZANUSSI (FRANCJA/ WŁOCHY 2007) - pokaz przedpremierowy

Ekranizacja dramatu Rocco Familiariego. Fabuła oparta jest na wydarzeniach, do których doszło około 20 lat temu w Katanii na Sycylii. Bohaterką filmu o miłości, zbrodni, nienawiści i przebaczeniu, o relacjach między dobrem a złem jest młoda kobieta, której mąż został zamordowany przez narkomana.


MESJASZ, REŻ NADER TELEBZADEH (Iran 2007, 105 min.)

Irański film nakręcony jako odpowiedź na Pasję Mela Gibsona. Opowiada o życiu Jezusa z perspektywy Islamu w oparciu pisma kanoniczne, Koran i apokryfy.


3) Program festiwalu

Poniedziałki

ZANUSSI NA WIELKI POST*


Kino Alchemia, ul. Jezuicka 4, godz. 19.00

1 III – Imperatyw (RFN/Francja 1982, 96 min.)

Zanussi określił Imperatyw jako najwyraźniej religijne spośród swoich dzieł. Po raz pierwszy autor zajął się tu kwestią relacji rozumu i wiary w sposób tak bezpośredni. Mistyczny charakter filmu opiera się na obrazie, natomiast jego warstwa znaczeniowa jest otwarta i wolna od dydaktyzmu.

8 III – Życie za życie (Niemcy/Polska 1991, 91 min.)

Film przedstawiający sylwetkę św. Maksymiliana Kolbe, ukazaną z perspektywy więźnia obozu w Oświęcimiu, któremu udało się przeżyć (w tej roli wybitny aktor austriacki Christopher Waltz).

15 III – Paradygmat, czyli potęga zła (RFN/Włochy/Francja 1985, 106 min.)

Inspiracją do powstania Paradygmatu był esej Leszka Kołakowskiego Czy diabeł może być zbawiony? Rozprawa o naturze zła została ubrana w melodramatyczno-kryminalną fabułę.

22 III – Spirala (Polska 1978, 83 min)

Spirala to pierwszy z dwóch filmów Zanussiego w całości poświęconych eschatologii. Umieranie jest tu ukazane bez retuszu, dosadnie, z całą brzydotą, fizjologią, bólem, strachem.

29 III – Czarne słońce (pokaz przedpremierowy)

Ekranizacja dramatu Rocco Familiariego. Fabuła oparta jest na wydarzeniach, do których doszło około 20 lat temu w Katanii na Sycylii. Bohaterką filmu o miłości, zbrodni, nienawiści i przebaczeniu, o relacjach między dobrem a złem jest młoda kobieta, której mąż został zamordowany przez narkomana.

Wtorki

ZSTĄPIŁ DO PIEKIEŁ


Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, godz. 19.00

16 III – Rozmowy z diabłem. Orfeusz (premiera), Wielkie Kazanie Księdza Bernarda, reż. Krzysztof Jasiński, Teatr STU, Kraków



Wielkie kazanie księdza Bernarda w mistrzowskim wykonaniu Jerzego Treli okazało się wielkim sukcesem artystycznym reżysera i aktora. Tymczasem na festiwalu odbędzie także premiera kolejnego monodramu według opowiadania Kołakowskiego. Tym razem Grzegorz Gzyl wcieli się w rolę Orfeusza.

23 III – Bal w Operze, reż. Andrzej Dziuk, Teatr Witkacego, Zakopane

Poemat Juliana Tuwima to niezwykle aktualnie brzmiące poetyckie dzieło, uznane za jedno z jego najwybitniejszych dokonań, za jego summę poetycką. Śpiewne, refleksyjne i satyryczne: To obraz życia społecznego Polski i wizja świata, pędzącego ku upadkowi obyczajów i etyki. Spektakl specjalnie wznowiony na potrzebę festiwalu Gorzkie Żale.

30 III – Nie-Boska komedia, reż. Jerzy Grzegorzewski, Teatr Narodowy, Warszawa

spektakl w Teatrze Narodowym, godz. 18.00, po spektaklu: dyskusja

Reżyser poczynił w tekście zasadnicze cięcia i uzupełnił go fragmentami innych utworów poety. Wydobył w ten sposób motywy Wenecji, śmierci – wpisane w twórczość zarówno Krasińskiego, jak i Grzegorzewskiego. Akcenty przesunięto z kwestii społecznej na rzecz wątku indywidualnego: artysty, człowieka (stąd kameralnych charakter przedstawienia).



Środy

DANTEJSKIE KONTEKSTY*

Kluboksięgarnia Tarabuk, ul. Browarna 6, godz. 19.00


prowadzenie spotkań: dr Sebastian Duda

10 III – C. S. Lewis, Opowieści z Narni, gość: dr Igor Kraszewski

Warto pomyśleć, czy Dantego lub Tassa da się wyłącznie lubić, czy też można im uwierzyć. W Narnii jedni zostawali królami, inni potworami – a Lewis twierdził, że wiele zależało od tego, jakie wcześniej czytali książki. Może równie wiele zależało od tego JAK je czytali – i o tym między innymi ma być to spotkanie.

17 III – A. Sołżenicyn, Krąg pierwszy, gość: prof. Jerzy Pomianowski

24 III – S. Beckett, Wyludniacz oraz Bez, gość: Antoni Libera

W trakcie naszego spotkania opowiem o fascynacji Samuela Becketta Boską Komedią Dantego i przedstawię, w jaki sposób i w których utworach nawiązywał on do tego dzieła. Szczególną uwagę poświęcę krótkiemu, „matematycznemu poemacikowi” Bez, będącemu szczególną trawestacją ostatniej Pieśni - matematycznego inaczej - poematu wielkiego Florentczyka.

Antoni Libera



Czwartki

KONCERTY LITURGICZNE*


Bazylika Świętego Krzyża, Krakowskie Przedmieście 3, godz. 19.30

4 III – Gospin Plac, kantaduri z wyspy Hvar, Chorwacja

Tradycyjne, ludowe procesje Wielkiego Tygodnia na wyspie Hvar zaliczyć można do fenomenów chrześcijaństwa. Miasto Hvar, jak i cała wyspa – a w szczególności centralne położone miejscowości– są unikatem, pod względem bogactwa pasyjnych tradycji. Jest to wyjątek nie tylko w środkowej Dalmacji, ale też w całej Chorwacji. W pewnym sensie miasto Hvar i jego tradycje pasyjne stanowią osobliwość na skalę europejską.

11 III – Pieśni Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia, Grecki Chór Bizantyjski, Grecja

koncert w cerkwi św. Marii Magdaleny na Pradze, al. Solidarności 52

Chór pod przewodnictwem Angelopoulosa prezentuje przede wszystkim tradycyjną muzykę bizantyjską dzięki zachowanej do dziś w tradycji ustnej bądź piśmienniczej. Jest to niezwykła okazja, aby zapoznać się z twórczością, którą artyści starają się zachować w niezmienionej formie i bez ulegania wpływom środkowo-europejskim.

18 III – Pieśni Wielkiego Postu, zespół Pogranicze z Szypliszek

Zespół „Pogranicze” swoim śpiewem uświetnia wiele uroczystości związanych ze świętami kościelnymi, ich śpiew towarzyszy zarówno wielu różnym nabożeństwom (nabożeństwa majowe, gorzkie żale, dni krzyżowe), jak i czuwaniom przy zmarłym i w ostatniej drodze na cmentarz. Tego rodzaju podejście do śpiewu uświadamia, że choć jego wszechobecność już nieodwracalnie odeszła, śpiew nadal może być ważny i żywy.



Piątki

WOKÓŁ PASJI*


Kino Alchemia, ul. Jezuicka 4, godz. 18.00

5 III – Nietolerancja reż. Peter Griffith (USA 1916, 170 min.) – pokaz z muzyką na żywo: piano – Piotr Wiza

Klasyka kina niemego. Słynny filma Davida W. Griffitha z 1916 roku, z Lilian Gish w obsadzie, zbudowany z czterech przeplatających się wątków: upadek Babilonu, męka Chrystusa, paryska rzeź hugenotów i pomyłka sądowa.

12 III – Piłat i inni, reż. Andrzej Wajda

19 III – Mesjasz (pokaz premierowy), reż. Nader Talebzadeh (Iran 2007, 105 min.)

Irański film nakręcony jako odpowiedź na Pasję Mela Gibsona. Opowiada o życiu Jezusa z perspektywy Islamu w oparciu pisma kanoniczne, Koran i apokryfy.

26 III – Pasja, reż. Mel Gibson (USA 2004, 127 min.)

Głośne i kontrowersyjne dzieło Mela Gibsona z 2004 roku, w całości zagrane w oryginalnych językach z przełomu tysiącleci (aktorzy mówią po grecku, łacinie i aramejsku).



Soboty

ZSTĄPIŁ DO PIEKIEŁ


Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, godz. 19.00

27 II – Wyludniacz, reż. i wyk. Serge Merlin, Paryż, Théâtre National de l'Odéon – Scéne Indépendante Contemporaine, Paryż

Monodram w języku francuskim. Proza Becketta w znakomitej interpretacji Serge’a Merlina (znanego w Polsce min. z roli w filmie Amelia). Przerażająca próba pokazania, że bez boskiej interwencji nie można wydostać do wyższego kręgu: ludzkość nie może sama siebie zbawić.

6 III oraz 7 III – La Divina Commedia, reż. Anton Adassinsky, Teatr DEREVO, Petersburg - Drezno (spektakl dla widzów dorosłych)

Frenetyczna, niezwykle bogata plastycznie wizja Dantejskiego uniwersum, jeden z najsłynniejszych spektaklów artystów z Petersburga, którzy w roku 2002 na festiwalu w Edynburgu uhonorowani zostali za jego wykonanie aż dwiema nagrodami.

13 III – Inferno. Nowy przekład*, reż. Agata Duda-Gracz, tłum. Jarosław Mikołajewski (wydarzenie w kościele św. Jacka, ul. Freta 10, godz. 20.00)



Dante. Nowe tłumaczenie, reż. Agata Duda-Gracz, tłumaczenie Jarosław Mikołajewski

Prezentacja fragmentów najnowszego polskiego przekładu Boskiej Komedii pióra Jarosława Mikołajewskiego – poety, dziennikarza, eseisty. Niepublikowane wcześniej odpowiednie fragmenty Piekła zaprezentują wybitni aktorzy pod batutą Agaty Dudy-Gracz, jednej z najciekawszych reżyserek młodego pokolenia.

20 III – A TV Dante*, reż. Peter Greenaway, BBC (projekcja w kinie Alchemia, ul. Jezuicka 4, godz. 19.00)

Film Petera Greenawaya zrealizowany według Piekła Dantego. Do wykreowania przejmującego obrazu piekła realizatorzy posłużyli się najnowszą komputerową techniką wideo. Oprócz strof wiersza Dantego w filmie znalazły się wypowiedzi przedstawicieli różnych dziedzin nauki wyjaśniające najbardziej zagadkowe fragmenty dzieła. Po emisji w Anglii w 1991 roku film uznano za rewelację w dziedzinie kształtowania artystycznego języka telewizji. Film otrzymał Nagrodę Specjalną na Festiwalu Prix Italia.



Niedziela

GORZKIE ŻALE*


Bazylika Świętego Krzyża, Krakowskie Przedmieście 3, godz. 18.00

Kazania gorzkożalowe wygłoszą:

21.02 – ksiądz prof. Jerzy Szymik

Kapłan Archidiecezji Katowickiej, profesor nauk teologicznych. Wykłada teologię dogmatyczną. Autor 37 książek naukowych, poetyckich, eseistycznych, przeszło tysiąca artykułów. Specjalizuje się w chrystologii, metodologii teologii, teologii kultury.

28.02 – ksiądz dr hab. Michał Janocha

Wykłada na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego historię plastyki nowożytnej (malarstwo i rzeźba zachodnioeuropejska od renesansu do rokoka) oraz ikonografię bizantyńsko-ruską (wraz z wykładem monograficznym).

07.03 – ksiądz dr hab. Franciszek Longchamps de Berier

Doktor habilitowany nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa rzymskiego. Autor monografii : Fedecomesso universale nel diritto romano classico (Fideikomis uniwersalny w klasycznym prawie rzymskim, 1997), Nadużycie prawa w świetle rzymskiego prawa prywatnego (2004) oraz książki o tematyce teologicznej: Czy poza Kościołem nie ma zbawienia? (2004).

14.03 – ksiądz dr hab. Grzegorz Ryś

Doktor habilitowany nauk historycznych, od 2007 rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej. Autor książek, m.in. Pobożność ludowa na ziemiach polskich w średniowieczu. Próba typologii, Inkwizycja, Celibat, Mandatum. To czyńcie na moją pamiątkę, Jan Hus wobec kryzysu Kościoła doby wielkiej schizmy.

21.03 – ksiądz prof. Jan Sochoń

Poeta, krytyk literacki, filozof i eseista, profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od dziesięciu lat współpracuje z radiem, telewizją i prasą. Zajmuje się krytyką literacką, publicystyką, eseistyką.

28.03 – ksiądz arcybiskup Kazimierz Nycz

Arcybiskup metropolita warszawski, doktor teologii, ordynariusz wiernych obrządku ormiańskiego w Polsce.


* Wstęp wolny!
Więcej na: www.gorzkiezale.com

DLA MEDIÓW


Zofia Orłowska – promocja

Zorlowska@centrumjp2.pl

tel. + 515 069 495







©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna