5. avant art festival „niemcy” przestrzeń dla kultury



Pobieranie 117.82 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar117.82 Kb.




AVANT ART FESTIVAL
/przestrzeń dla kultury/





5. AVANT ART FESTIVAL „NIEMCY”

PRZESTRZEŃ DLA KULTURY

2–7 PAŹDZIERNIKA 2012

WROCŁAW


­

SPIS TREŚCI


5. AVANT ART FESTIVAL „NIEMCY” 1

PRZESTRZEŃ DLA KULTURY 1

2–7 PAŹDZIERNIKA 2012 1

WROCŁAW 1

SPIS TREŚCI 2

O FESTIWALU 4

AVANT ART JAKO PRZESTRZEŃ DLA KULTURY 7

KONCERTY 7

DAF 7

MORITZ VON OSWALD TRI0 8



PETER BRÖTZMANN & DEFIBRILLATOR 9

CASPAR BRÖTZMANN MASSAKER 10

DŸSE 11

DENSELAND 12



FM EINHEIT 13

KNUCKLEDUSTER 14

BONAPARTE 15

SHOWCASE’Y 16

RASTER-NOTON – FRANK BRETSCHNEIDER, KANGDING RAY, BYETONE 16

PROJECT: MOONCIRCLE 17

KOPRODUKCJE POLSKO-NIEMIECKIE 18

"Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/Hewelt " 19

Koprodukcja AVANT ART i TIMEART
19

2g „In / Between“ 19

SOCIAL UP SPACING – PRZESTRZEŃ DLA ODZYSKU 20

WYSTAWA „MIASTA B” | GALERIA U 21

LITERATURA: “CZYTANIE W CIEMNOŚCIACH” z RITĄ BAUM 22

FILMY | AVANT ART & HELIOS NOWE HORYZONTY 24

AVANT ART FILM 24

DEBATA O KULTURZE 26

PANEL: NOWE KODY KULTURY 26

PANEL: KOOPERACJA! KOPRODUKCJA! R/EWOLUCJA!? 27

PROGRAM AAF 2012 28

SPRZEDAŻ BILETÓW I KARNETÓW 31

LOKALIZACJE 31

KONTAKT 32


O FESTIWALU


Od 2 do 7 października we Wrocławiu trwać będzie 5. Avant Art Festival – święto niebanalnej muzyki i sztuki. Przez sześć dni na festiwalowych scenach zobaczyć i usłyszeć będzie można wykonawców nietuzinkowych, poszukujących, przecierających nowe szlaki – będą to zarówno twórcy młodzi, dopiero wkraczający na drogę eksperymentu i prezentujący jego osobistą i świeżą wersję, jak i doświadczeni i cenieni od lat, często uznawani za pionierów danej estetyki czy gatunku. I jak co roku podczas avantowych koncertów, performansów i spektakli królować będzie eklektyzm, oryginalność i nowatorstwo. Znów podstawowym założeniem festiwalu będzie performatywność i badanie związków pomiędzy muzyką a innymi dziedzinami sztuki.

PRZESTRZEŃ DLA KULTURY

Jednak nie tylko sceny zapełnią się zaproszonymi gośćmi – równie ważnymi punktami festiwalowego programu będą warsztaty i panele, debata, pokazy filmowe, happeningi i inne spotkania o charakterze edukacyjno-prezentacyjnym. Avant Art bowiem to nie tylko występy – to szeroko pojmowana „Przestrzeń dla kultury”, a tak brzmi hasło nadające kierunek piątej odsłonie festiwalu. Po raz pierwszy, we współpracy z Helios Nowe Horyzonty ruszy AVANT ART FILM – przegląd filmów o muzyce, w tym roku niemieckich. Będzie można wziąć udział także w „Czytaniu w ciemnościach” z Ritą Baum. Wiele działań warsztatowych rozgrywać się będzie w przestrzeni dla kultury AVANT ART - galerii Pop Up 203 (Namysłowska 8).



KONCERTY

Tegoroczna edycja Avant Art Festival upłynie pod znakiem Niemiec – kraju niezwykle bogatego w ciekawych artystów. Już od wielu lat niemieccy muzycy przodują w tworzeniu nowych nurtów i estetyk, które podbijają światowe sceny swoją świeżością i pomysłowością. We Wrocławiu pojawi się DAF – jedna z najważniejszych formacji lat 80. XX wieku, która swoją twórczością stanowiła podwaliny pod takie gatunki jak electro czy EBM. Obok niej usłyszymy Caspar Brötzmann Massaker – rzecz dla zwolenników brudnych gitarowych brzmień, pełnych czystej i nieskrępowanej ekspresji, improwizacji i uwolnionej pasji twórczej. Połączenie najnowocześniejszej technologii z nowymi technikami kreowania dźwięków zaprezentują muzycy ze słynnej wytwórni Raster-Noton – Frank Bretschneider, Byetone i Kangding Ray. Moritz Von Oswald Trio przedstawi swoją wizję stapiania w jedno tak odmiennych od siebie stylistyk, jak techno, jazz i dub. FM Einheit, niegdyś członek wpływowej industrialnej grupy Einstürzende Neubeuten, udowodni jak z pozornie niemuzycznego instrumentarium stworzyć wielowarstwową i bogatą muzykę. Berlińscy szaleńcy z Bonaparte udowodnią, że koncert może być nie tylko samą prezentacją dźwięków, ale także niezwykłym, ekspresyjnym spektaklem. Młodość zagra w jednej drużynie z wieloletnim doświadczeniem w postaci wspólnego projektu młodych polskich muzyków z ansamblu Defibrillator razem z tytanem free jazzu Peterem Brötzmannem. Artyści z Denseland w umiejętny sposób połączą na scenie post-punk z wolną improwizacją, a formacja Dÿse przedstawi swoją własną, bogatą w różnorodne nawiązania wersję noise rocka. Międzykontynentalny, kanadyjsko-niemiecki projekt Knuckleduster zbuduje pomost między world music, post rockiem i elektroniką, a Tannhäuser Sterben & das Tod połączy wszystkie znane dotąd muzyczne stylistyki. Taneczną stronę eksperymentowania z dźwiękiem ujawnią publiczności projekty ze stajni prestiżowej berlińskiej wytwórni Project: Mooncircle, a podczas koncertu Time Art Ensemble będzie można zanurzyć się w świecie wykreowanym z awangardowych dźwięków i wizualizacji. Mex Gerngesehen Avant Art Project, specjalnie powołana do życia na tę edycję festiwalu kolaboracja niemieckich i polskich muzyków, pokaże to, co najważniejsze w najnowszych eksperymentalnych trendach.

PERFORMANCE, LITERATURA, WYSTAWA I DEBATA

Avant Art Festival wychodzi też w tym roku z sal koncertowych na ulice w postaci projektu Social Up Spacing – wspólnej inicjatywie polskich i niemieckich muzyków i plastyków, którzy zaprezentują swoje recyklingowe instalacje w otwartej przestrzeni miejskiej. Odbędą się też spotkania z literaturą. Rita Baum zaprezentuje kolejną odsłonę „Czytania w ciemnościach” – tym razem czytane będą fragmenty „Nizin” i „Sercątka” Herty Mueller. We współpracy z Galerią U będzie można również obejrzeć wystawę „Miasta B”, prezentującą m.in. plakaty z berlińskiego Kreutzbergu, sitodrukową migawkę z Hackney i stos materiałów, rejestrujących ostatnie lata działań aktywistów na wrocławskim Nadodrzu. W ramach AVANT ART odbędzie się także debata złożona z dwóch paneli dyskusyjnych: „Nowe Kody Kultury” – panel poświęcony planom i działaniom w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu oraz panel pt. „Kooperacja! Koprodukcja! R/ewolucja!?, który dotyczyć będzie możliwości współpracy w projektach kulturalnych, zwłaszcza tych o zasięgu międzynarodowym.

AVANT ART FILM – przegląd niemieckich filmów o muzyce

Avant Art Festival to nie tylko sama muzyka. I dlatego też – po raz pierwszy w historii festiwalu - pojawi się nowy blok programowy. Podczas tegorocznego cyklu filmowego, odbywającego się w przestrzeniach kina Helios Nowe Horyzonty, publiczność będzie miała okazję obejrzeć sześć obrazów. Sięgniemy do narodzin krautrocka, odwiedzimy czasy punkowej rebelii, będziemy śledzić rozwój elektronicznych nurtów, zahaczymy o berliński underground i poznamy szeroką gamę muzyki jej współczesnych twórców.



AVANT ART FESTIVAL POLEN – NIEMCY - koprodukcje

Piąty Avant Art Festival po raz pierwszy wyjdzie poza Wrocław – poszczególne koprodukcje prezentowane będą też będą w Berlinie i Kolonii. Głównym założeniem projektu „Avant Art Festival Polen-Niemcy 2012” jest prezentacja i promocja polsko-niemieckich projektów sztuki performatywnej, wyprodukowanych specjalnie na zamówienie fundacji Avant Art. Realizacje te to kluczowe elementy programu, tworzone specjalnie na potrzeby festiwalu.

- To nowatorskie realizacje sztuki współczesnej z udziałem gwiazd niemieckiej sceny performatywnej - każda z nich to prezentacja premierowa. Istotnym założeniem jest wspólny proces twórczy, czego efektem są te premierowe, polsko-niemieckie koprodukcje – mówi Kostas Georgakopulos, dyrektor festiwalu.

We Wrocławiu będzie można zobaczyć Pixel Klänge - premierową realizację muzyczno-performatywną, będąca koprodukcją wrocławskiego festiwalu Avant Art, dortmundzkiej organizacji Mex – intermediale und experimentelle Musikprojekte i Gerngesehen z Kolonii. Z kolei eksperymentalna formacja muzyczna Nanoschlaf z Kolonii spotka się z polskimi tancerzami Dawidem Lorencem, Filipem Szatarskim i Radkiem Heweltem. Usłyszymy też „2g In / Between“ - projekt muzyczny, ale też szczególnego rodzaju multidyscyplinarna instalacja z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video. To artystyczna kooperacja polskiego zespołu 2g z Luisem Ortizem, Ursulą Böckler i Georgiem Graw.

- Po Avant Art Festival można spodziewać się wszystkiego – chcemy zaskakiwać i dziwić, stawiać widza w opozycji do utartych schematów i klasycznego podejścia do sztuki. Tu tradycją jest odrzucenie tradycji, kanonem jest łamanie kanonów, konwencją jest niekonwencjonalność. Stawiamy na różnorodność i wielogatunkowość. Jesteśmy otwarci na wszystko, co oryginalne – mówi Kostas Georgakopulos.




AVANT ART JAKO PRZESTRZEŃ DLA KULTURY


W ramach tegorocznej edycji AVANT ART we Wrocławiu odbywać się będą nie tylko koncerty, ale również filmy – we współpracy z Helios Nowe Horyzonty ruszy pierwszy Przegląd Filmów o Muzyce – AVANT ART FILM, tym razem niemieckich. Zaprezentowane zostaną także koprodukcje polsko – niemieckie – kluczowy efekt współpracy fundacji AVANT ART z artystami i instytucjami zagranicznymi. Nie zabraknie literatury – wraz z Ritą Baum odbędzie się „Czytanie w ciemnościach”. Z kolei społeczny aspekt Przestrzeni dla kultury będzie zrealizowany w projekcie Social Up Spacing. Wspólnym mianownikiem wszystkich działań tego przedsięwzięcia jest użycie różnego rodzaju odpadów i materiałów postprodukcyjnych jako budulca oraz skupienie się na generowaniu interakcji zarówno z mieszkańcami Wrocławia, jak i z gośćmi festiwalu. Odbędzie się także wystawa w Galerii U oraz debata o kulturze. Avant Art stworzy więc prawdziwą, wielorymiarową przestrzeń dla kultury.

KONCERTY

DAF


DAF Deutsch-Amerikanische Freundschaft – to żywa legenda. Kropka. Niewiele jest równie wpływowych formacji w dziejach muzyki niż właśnie ta, powołana do życia w 1978 roku przez Gabiego Delgado Lopeza i Roberta Görla – dwóch zapaleńców zdecydowanych, by stworzyć coś zupełnie nowego, co nieuchronnie wstrząśnie posadami przyszłej muzyki. Bez DAF nie byłoby Nowej Niemieckiej Fali w formie, jaką dzisiaj znamy, słynny promotor John Peel nazwał ich dziadkami muzyki techno, są właściwymi pionierami electropunka i podstawową inspiracją dla całej rzeszy twórców synthpopowych. Bez ich wkładu nie powstałby zupełnie nowy gatunek, łączący w sobie cechy muzyki industrialnej i punka czyli EBM. DAF to zespół, który wybiegł daleko w przyszłość, będąc bezpośrednim ogniwem łączącym awangardowy punk i muzykę elektroniczną. Stylu DAF zwyczajnie nie da się podrobić – pulsująca syntezatorowa muzyka, operująca podo­­­­bnym ładunkiem energii jak najlepsze zespoły punkrockowe, niepokojąca rytmiczność i specyficzne gęste brzmienie w połączeniu z oryginalnymi tekstami stały się znakiem rozpoznawczym grupy i niedoścignionym wzorem dla wielu innych muzyków. Bez dwóch zdań – DAF to jeden z najważniejszych zespołów powstałych na fali punkowej rebelii, który nawet w nowym stuleciu potrafi nas zaskoczyć swoim świeżym i mocnym brzmieniem.

www.deutschamerikanischefreundschaft.de

MORITZ VON OSWALD TRI0


Moritz von Oswald Trio nie jest zwykłą formacją – w pełni zasługuje ona na miano supergrupy. Pod jej szyldem zebrali się najbardziej zasłużeni pionierzy berlińskiej muzyki elektronicznej wczesnych lat 90-tych XX wieku – Moritz von Oswald, Max Loderbauer i Vladislav Delay – by razem powołać do życia unikalny projekt stworzony specjalnie dla występów na żywo. Ta trójka luminarzy połączyła w jedno swoje osobiste, często odmienne podejścia do tworzenia muzyki, by teraz wspólnie ponownie odkryć możliwości kryjące się w muzycznej elektronice w jej dubowej odmianie. Ten zespół jest eksploracją możliwości tkwiących w kolektywnej koncertowej improwizacji, gdzie Moritz von Oswald zajął się opanowaniem instrumentów elektroakustycznych, Loderbauer korzysta z analogowych syntezatorów, a Vladislav Delay powraca do swoich początków i gra na perkusji. Skrupulatnie przygotowana gęstwina dźwięków, masywne basy, pełne detali górne rejestry dźwiękowego spektrum, rytmiczna powtarzalność fraz i powaga w podejściu do struktury utworów cechują muzykę tego niezwykłego tercetu. W sercu tej epickiej wyprawy tkwi marzenie o połączeniu w jedną współgrającą całość dorobku klasycznego berlińskiego techno z jazzem Milesa Davisa, krautrockowym szaleństwem geniuszy z Can i neoklasycyzmem Igora Strawińskiego. To muzyka wysoce organiczna, pełna subtelnych nawiązań do wielu muzycznych estetyk. Moritz von Oswald Trio podjęło się karkołomnego przedsięwzięcia – stworzenia zupełnie nowej muzycznej formy, z którego zaangażowani muzycy wyszli obronną ręką. To przyswajalny lecz nie pozbawiony ambicji i oryginalności fusion jazz przefiltrowany przez historię dub techno. Trzech możnowładców niemieckiej elektroniki stworzyło nowe imperium, na którego tereny zdecydowanie warto się zapuścić.

PETER BRÖTZMANN & DEFIBRILLATOR


Grający na elektronicznej trąbce Sebastian Smolyn i posługujący się elektroniką jego brat Artur na swoje artystycznej ścieżce wybrali kierunek muzyki improwizowanej. Ich osobiste doświadczenia złożyły się na matrycę dla takiej muzyki, która rządzi się swoimi własnymi prawami i używa wszystkich możliwych środków, by osiągnąć swój cel. Nie ma dla nich stylistyk awangardy, których by nie eksplorowali – ich twórczość jest zainspirowana przez free jazz, nu jazz, noise czy hardcore w wielu różnych postaciach. Po kilku latach wspólnych poszukiwań do ich dźwiękowych wypraw dołączył wyjątkowy perkusista jazzowy Oliver Steidle – tak powstało trio o nazwie Defibrillator, niezwykle energetyczna formacja, której brzmienie silnie zakotwiczone jest w estetykach grindcore i noise. Kolejnym krokiem w ich karierze stało się zaproszenie do współpracy muzyka, który od lat stanowił dla nich ważną inspirację – Petera Brötzmanna, jednego z najważniejszych przedstawicieli światowego free jazzu i muzyki improwizowanej. Młodość i energia w zestawieniu z wieloletnim doświadczeniem na gruncie eksperymentalnych dźwięków – tego właśnie można spodziewać się po nowym projekcie braci Smolyn.

http://www.sebastiansmolyn.com/en/
http://soundcloud.com/smolynmusic

CASPAR BRÖTZMANN MASSAKER


Trudno przecenić wpływ postaci Caspara Brötzmanna na współczesną muzykę gitarową. Ten niesamowity instrumentalista swoim oryginalnym, określanym często mianem neoprymitywnego, stylem gry na gitarze od początków swojej kariery inspirował – i wciąż inspiruje – rzesze nowych muzyków odrzucających skostniały akademizm kompozycyjny i stawiających na wyzwoloną z wszelkich reguł ekspresję. Brötzmann jest porównywany do takich muzycznych osobowości jak Jimi Hendrix (zawdzięcza to podobnemu upodobaniu do ekstremalnej głośności i zręcznej manipulacji przesterami) czy Edgar Varèse, z którym łączy go przenikliwa świadomość znaczenia samej natury dźwięków. Po kilkunastu latach przerwy muzyk powrócił w chwale na sceny ze swoim flagowym projektem – Caspar Brötzmann Massaker – w którego najnowszej inkarnacji wspierają go Eduardo Delgado Lopez na basie i Danny Arnold Lommen na perkusji. Takiej muzyki nie słyszy się na co dzień – w jednym utworze formacji potrafią zdarzyć się minuty ogłuszających ataków dźwiękowych i minuty tak ciche, że usłyszeć można dotknięcia strun o gryf gitary. Psychodeliczne improwizacje łączą się tu z marszowym, masywnym rockiem a radykalny minimalizm z wręcz barokowymi i misternymi pasażami. Jest tu pierwotność i agresja, niespotykane dźwięki, niesamowite budowanie napięcia. To muzyka intuicyjna, naiwna w pozytywnym znaczeniu tego słowa – a przez to szczera i na swój sposób romantyczna. Twórczość Caspar Brötzmann Massaker brzmi jak herezja w świecie zdominowanym przez spokojne i wymuskane samplerowe brzmienia. To czysty, nieskrępowany i uwolniony żywioł. Nie bez powodu Caspar Brötzmann zyskał przydomek Demona Decybeli.

http://www.casparbroetzmannmassaker.com/

DŸSE


Założona wiosną 2003 roku formacja Dÿse została nazwana na cześć motelu Dysecatmotel w Amsterdanie, w którym po raz pierwszy spotkali się jej muzycy. To, co początkowo miało być tylko pobocznym, powołanym do życia dla zabawy projektem dla grających już w innych składach gitarzysty i wokalisty Andre Dietricha i perkusisty Jari Rebeleina, wkrótce stało się pełnoprawnym zespołem, w którym jego założyciele mogli próbować wszystkiego co nowe, komponując utwory bez zwracania uwagi na jakiekolwiek ograniczenia czy oczekiwania od innych. Ich muzyka, z braku lepszego określenia, wrzucana jest do dość pojemnego worka opatrzonego etykietką noise rocka – jest to raczej prostolinijny rock'n'roll naładowany młodzieńczym gniewem, entuzjazmem i energią, dopełniony sporą dozą awangardowości i takich dźwięków, które najlepiej opisuje słowo bizarre. Ich twórczość jest głęboko zakorzeniona w latach 90-tych XX wieku, a jej ojcami chrzestnymi można nazwać takie zespoły jak Sonic Youth, Fugazi czy Refused. Tu brzęczące gitarowe riffy wspierane przez prostą rytmikę perkusji i wokal, który w jednej chwili potrafi przejść od szeptu do dzikiego krzyku, to nowa wersja metalu, który jednak potrafi wyjść poza swoje ramy gatunkowe i odważnie wkroczyć na terytoria jazzu i funku.

http://www.dyse.info/

DENSELAND


Jeżeli kogoś w muzyce interesuje szara, wciąż słabo zbadana strefa pomiędzy wolną improwizacją a post-punkiem, to zespół Denseland powinien spełnić jego oczekiwania. Ich kompozycje, w dużej mierze oparte na tradycyjnych rockowych strukturach, są niezwykle intensywne, buzujące bliską niekontrolowanej erupcji energią, ale jednocześnie nie sposób odmówić im sporej dozy subtelnej selektywności. Niebywale ekspresyjny wokalista David Moss potrafi zredukować swój głos do szeptów, pomruków i zgrzytów, tym indywidualnym językiem komunikując się z kreującym hipnotyczne dźwiękowe panoramy Hannesem Stroblem, odpowiedzialnym w zespole za bas i elektronikę i z Hanno Leichtmannem, który swoim wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i rozmaitych cyfrowych efektów tworzy rytmiczną ramę do wspólnego eksperymentowania. Ich pełna rozmaitych napięć i współgrających przeciwieństw muzyka, wypełniona animalistycznymi i plemiennymi dźwiękami, nigdy nie staje się czymś konkretnym i zdefiniowanym, nigdy nie odnosi się do czegoś. To ciągła ewolucja i ruch. To lekcja improwizacji i oryginalności – kombinacja ciepłych, akustycznych tekstur z bardziej abstrakcyjnymi strukturami.



http://www.denseland.de/

FM EINHEIT


Frank Martin Strauss, lepiej znany pod swoim artystycznym pseudonimem FM Einheit, to postać której znaczenia dla niemieckiej muzyki eksperymentalnej nie da się przecenić. Swoje pierwsze kroki muzyczne stawiał w legendarnej eksperymentalno-punkowej formacji Abwärts i w post-punkowym objawieniu kontynentalnej Europy Palais Schaumburg, by zaraz potem przyjąć posadę „głównego operatora maszynerii” – perkusisty jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych zespołów w dziejach muzyki, awangardzistów industrialu Einstürzende Neubauten. Te trzy zespoły były dopiero początkiem jego bogatej kariery muzycznej – w dalszych latach współpracował między innymi z takimi zespołami i artystami jak KMFDM, Goethes Erben, Mona Mur, Alfred 23 Harth czy Caspar Brötzmann Massaker i współtworzył projekty Stein i Gry. Stał się sławny dzięki swoistym, przygotowanym przez niego samego perkusyjnym instalacjom, złożonym z kawałków blachy, złomu i części rozmaitych urządzeń, na których grał podczas nagrań i występów na żywo. Cały czas udziela się solowo, komponując ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli teatralnych. Twórczość tego wizjonera perkusjonaliów to niezwykle unikalny dźwiękowy świat, w którym uderzenia metalu o metal, wiertarki i młoty współgrają z wysokiej jakości elektroniką. FM Einheit jest jedynym w swoim rodzaju, unikalnym artystą.

http://www.fmeinheit.org/

KNUCKLEDUSTER


Knuckleduster, transatlantycka kolaboracja niemieckiego artysty dźwiękowego Roberta Lippoka i rezydującego w Kanadzie indyjskiego multimedialnego twórcy Debashisa Sinhy, rozpoczęła się od obustronnej fascynacji dźwiękiem i jego produkcją. Po dyskusjach prowadzonych podczas spotkań w Berlinie i Toronto oraz za pośrednictwem internetu, obaj muzycy stworzyli podstawy do kreowania wspólnych kompozycji. Lippok, jedna z najważniejszych postaci berlińskiej sceny elektronicznej i założyciel słynnej formacji To Rococo Rot, znany jest przede wszystkim jako osoba, która odnowiła stylistykę post-rocka poprzez włączenie do niego sztuki konceptualnej, instalacji i improwizacji. Sinha, znawca rytmicznych systemów z różnych kultur, w swojej twórczości łączy czysto etniczne dźwięki i tradycyjne techniki z elementami zachodniej improwizacji i elektroniki. Ze zderzenia doświadczeń dwóch tak różnych osobowości muzycznych powstała muzyka, w której nowoczesność spotyka się z archaicznością, tworząc multikulturowy konglomerat brzmieniowy, który potrafi porwać słuchacza w niezwykłą podróż w czasie i przestrzeni. Akustyczne instrumenty i wysoko zaawansowana technologia, ludzki głos i syntetyczne brzmienia, szamanizm i nauka – to wszystko można odnaleźć w kompozycjach i improwizacjach tego oryginalnego duetu.

http://kdmusic.org/


BONAPARTE


Każdy, kto podejmuje się próby określenia gatunkowej przynależności stacjonującego w Belinie muzycznego kolektywu Bonaparte, znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Bo jak można określić twórczość zespołu, który w każdym utworze brzmi inaczej? Ten, kto stwierdzi, że Bonaparte gra elektro-rock zainfekowany bluesem – będzie miał rację. Ale rację trzeba będzie przyznać też temu, który stwierdzi, że to elektroniczny punkowy rave. Indie? Oczywiście! Długo by można kłócić się o etykietki – w skrócie należy po prostu stwierdzić, że to rock'n'rollowy cyrk, prowadzony przez ekstrawertycznego nawiedzonego szaleńca Tobiasa Jundta, który zebrał wokół siebie równie zwariowanych muzyków. Nigdy nie wiesz, czego się można po nich spodziewać. W swoich kompozycjach posiedli umiejętność takiego zniekształcania klasycznego brzmienia instrumentów, że ciężko określić, który dźwięk pochodzi z syntezatora, a który z gitary elektrycznej. Bonaparte dalekie jest jedna od chaotyczności – to muzyka pełna melodyjności i tanecznych rytmów, oparta na tradycyjnych gatunkach w rodzaju bluesa czy folku, ale do granic możliwości nasycona miejskimi stylistykami elektro, hip hopu i dubstepu.

http://www.bonaparte.cc/

SHOWCASE’Y

RASTER-NOTON – FRANK BRETSCHNEIDER, KANGDING RAY, BYETONE


Nazwa Raster-Noton już od kilkunastu lat działa elektryzująco na wszystkich fanów niebanalnej muzyki elektronicznej. Odkrywczy, oryginalni, świeży, o wysokiej jakości – takimi epitetami najczęściej bywają też określani artyści związani z tą wytwórnią, a sam fakt wydawania w niej jest oznaką wysokiego prestiżu. Powstała z inicjatywy trzech tuzów współczesnego dźwiękowego eksperymentu – Olafa Bendera, Carstena Nicolaia i Franka Bretschneidera – stała się z założenia platformą promującą wszystkie te zjawiska, które znajdują się na żyznym terenie nachodzących na siebie płaszczyzn popu, sztuki i nauki. Raster-Noton to nie tylko muzyka – to kombinat, który działa też na polu sztuki instalacji czy też wydawania książek i albumów z tym związanych, a wszystko to połączone wspólną podstawą – ma być amalgamatem dźwięku, sztuki i dizajnu. Na koncie tego labelu znajduje się już ponad sto pozycji artystów uznawanych za ścisłą światową czołówkę tej estetyki – nie sposób wymienić ich wszystkich, ale kilka nazwisk wystarczy, by podnieść ciśnienie nie tylko tym, którzy kładą nacisk na detale kompozycji, specyfikę wykorzystania instrumentarium czy jakość dźwięku, ale także wszystkim, którzy na tanecznym parkiecie poszukują czegoś więcej, niż tylko schematycznej popowej młócki. A zatem: Alva Noto, Frank Bretschneider, Ryoji Ikeda, Kangding Ray, Byetone, Senking, Mika Vainio, Robert Lippok, William Basinski czy Carl Michael Von Hausswolff – by zaprezentować tylko kilku z nich. Muzyka ze stajni Raster-Noton to radykalny minimalizm, glitchowe kliki i stuki, ale też styl, elegancja i specyficzna filozofia w podejściu do materii dźwięku. Niemiecka awangarda zawsze miała bardzo silną tradycję – a Raster-Noton jest jej chwalebną, dostosowaną do współczesnych czasów odsłoną.

www.raster-noton.net/

PROJECT: MOONCIRCLE


ROBOCH KOT. RAIN DOG. GORDON. LONG ARM.

Jest całe mnóstwo wytwórni specjalizujących się w wydawaniu muzyki, którą zwykło się szufladkować jako „nowe brzmienia”, ale niewiele z nich w ciągu zaledwie dziesięciu lat swojego istnienia dorobiło się takiego prestiżu i uznania, jak berliński label Project: Mooncircle. Project: Mooncircle to jedna idea – ale za to wielość gatunków i różnorodność ich realizacji. Znajdzie się tu wszystko, co fascynuje i porywa do tańca zwolenników najnowszych trendów inteligentnej muzyki tanecznej: nowoczesny hip hop, niebanalny dubstep, nowatorskie techno czy eksperymentalna dance music. Wystarczy wymienić zaledwie kilku z wykonawców, którzy wydają w niej swoje płyty, a jest pewnym, że te nazwy wywołają entuzjazm wśród fanów nowych brzmień – Mr Cooper, 40 Winks, CYNE, Jahbitat, John Robinson, MF Doom, Lambent, Lewis Parker, Non of Shadowhuntaz, Graciela Maria, Strand, Robot Koch, Pavel Dovgal, Ta-Ku, Mika Gao, Onra, Obba Supa, fLako, Sina., 1000 Names, DZA, Krts, Long Arm czy Glen Porter.I właśnie podczas specjalnego, jubileuszowego showcase'u na Avant Art Festival ta wpływowa niemiecka wytwórnia będzie świętowała swoją pierwszą dekadę działalności. Na festiwalowej scenie z tej okazji będzie można zobaczyć i usłyszeć najważniejszych artystów z Project: Mooncircle – jednego wieczoru wystąpią koło siebie Robot Koch, Rain Dog, Long Arm i sam założyciel wytwórni, Gordon. Muzyka elektroniczna spotka się z organiczną, doskonałe zrealizowane dźwięki poderwą do tańca, wielość estetyk zachwyci swoim bogactwem. Podsumowując – zapoznanie się z Project: Mooncircle, ze swoim bogactwem producentów i wokalistów, jest zawsze interesującym doświadczeniem dla tych, którzy w dźwiękach szukają czegoś niezwykłego, zdecydowanie wykraczającego poza banalną muzyczną sieczkę.



www.projectmooncircle.com/

KOPRODUKCJE POLSKO-NIEMIECKIE


Głównym założeniem projektu Avant Art Festival Polen - Niemcy 2012 jest prezentacja


i promocja polsko - niemieckich projektów sztuki performatywnej, wyprodukowanych specjalnie na zamówienie fundacji Avant Art. Realizacje te to kluczowe elementy programu, tworzone specjalnie na potrzeby festiwalu Avant Art Festival. To nowatorskie realizacje sztuki współczesnej z udziałem gwiazd niemieckiej sceny performatywnej, każda z nich to prezentacja premierowa.

Pixel Klänge
Koprodukcja: Avant Art Fesival, Wrocław; mex – experimentelle und intermediale Musikprojekte e.V., Dortmund oraz gerngesehen, Kolonia
Kuratorzy: Kostas Georgakopulos / Avant Art Festival; Olimpia Swist / [ su:p]; Maija Julius / mex; Georg Dietzler / gerngesehen

NoGo by duocri du coeur“
Fine Kwiatkowski / Willehad Grafenhorst
crossing borders
Gerard Lebik / Piotr Damasiewicz / Wojciech Romanowski
Bettina Wenzel / hans w. koch / Joker Nies

Pixel Klänge to premierowa realizacja muzyczno-performatywna, będąca koprodukcją wrocławskiego festiwalu Avant Art, dortmundzkiej organizacji Mex – intermediale und experimentelle Musikprojekte i Gerngesehen z Kolonii. To kooperacja kompozytorów, performerów i muzyków skupionych wokół kolońskiej sceny sound artu, muzyki eksperymentalnej i teatru z polskim środowiskiem muzyków tworzących w szeroko rozumianym idiomie muzyki współczesnej oraz improwizowanej. Rozszerzone techniki wokalne i performatywne używane przez kompozytorkę i performerkę Betine Wenzel, język ruchu oraz współczesny performance duetu cri du coeur prowadzonego przez Fine Kwiatkowski i Willehada Grafenhorsta, obiekty dźwiękowe i sound art hans w koch, synteza modularna, circuit-bending i synth-design w MAX/MSP Jokera Niesa, instrumenty dęte, saksofony oraz generatory fal

Gerarda Lebika, preparowany fortepian i trąbka Piotra Damasiewicza, symfoniczne instrumenty perkusyjne z grupy idiofonów  stosowane przez Wojtka Romanowskiego – to wszystko to elementy  składowe, źródła dźwięku i techniki użyte w intermedialnych  poszukiwaniach  nad nieprzewidywalnością we wszystkich płaszczyznach kompozycji powstającej w ramach pierwszej współpracy artystów.


"Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/Hewelt "

Koprodukcja AVANT ART i TIMEART



Eksperymentalna formacja muzyczna Nanoschlaf z Kolonii spotka się z polskimi tancerzami Dawidem Lorencem, Filipem Szatarskim i Radkiem Heweltem. Nanoschlaf specjalizuje się w zarówno dźwiękowym, jak i strukturalnym stapianiu ze sobą muzyki akustycznej i elektronicznej. Wszystkich członków formacji poruszających się gdzieś między nową muzyką, elektroniczną awangardą i muzyką improwizowaną, charakteryzuje ogromna pasja i radość eksperymentowania z nieznanymi dźwiękami, strukturami czy przestrzeniami. Także niestrudzenie poszukujący nowych wyzwań tancerze Lorenc/Szatarski/Hewelt już od dłuższego czasu przekraczają interdyscyplinarnie ramy swej profesji. Centrum ich uwagi skupia się zarówno na zgłębianiu muzykalności ciała, transformacji muzycznego połączenia ciała i umysłu, prowadzącej ku lepszej jakości ruchu, jak i badania dynamiki w przestrzeni. Tancerze, posługując się ciałem jako czujnikiem, który w trakcie performance’u odbiera i wysyła informacje, pozwolą zaistnieć organicznym i kompozycyjnym strukturom. Powstające między artystami struktury i korelacje będą się utwierdzać, ulegną transformacji, aby się rozpaść, a wszystko po to, by za chwilę zdemaskować ukryte napięcie poprzez skumulowaną energię dżwięku i ciała. Celem tego kuratorowanego przez Annę Moser projektu jest zainicjowanie międzynarodowej wymiany artystycznej, kształtowanie i długofalowe wspieranie nowych grup artystycznych, poprzez tworzenie międzynarodowej sieci (network) ze szczególnym merytorycznym naciskiem położonym na muzyczno-taneczne performance’y.

Artysci: Matthias Muche, Philip Zoubek, Sven Hahne, Achim Tang, Christian Thomé, Dawid Lorenc , Radek Hewelt, Filip Szatarski


2g „In / Between“


Współpraca: Avant Art Festival  oraz Berlin Music Week / CTM – FESTIVAL Berlin

To kontynuacja premierowego spektaklu „IN BETWEEN, Dance And Music destroyer - man born out of M.A.D.D“- zaprezentowanego na ostatniej edycji festiwalu Avant Art, jako koprodukcja polsko- szwajcarska.Tym razem w wersji z artystami niemieckimi. 2g „In / Between“ to projekt muzyczny, ale też szczególnego rodzaju multidyscyplinarna INSTALACJA z elementami żywej muzyki, światła, sztuki video .To artystyczna kooperacja polskiego zespołu 2g z Luisem Ortizem ,Ursula Böckler i Georgiem Graw. To szczególnego rodzaju audio-visual impro night . Artyści: Marcin Bijak, Kostas Georgakopulos, Bartek Kuźniak, Piotr Siemiński, Maciej Polak, Luis Ortiz, Ursula Böckler I Georg Graw

SOCIAL UP SPACING – PRZESTRZEŃ DLA ODZYSKU


Pojęcie przestrzeni jest względne i szerokie. Obejmuje zarówno efemeryczność zmysłów jak i cielesność chodnika. Projekt Social Up Spacing-Przestrzeń dla Odzysku stawia pytanie o możliwości jej oswajania za pomocą materiałów z drugiego obiegu tych właśnie z definicji wyjętych poza obieg główny.

Zaproszeni artyści z Polski, Niemiec Holandii i Francji w charakterystyczny dla siebie sposób odniosą się do hasła festiwalu Avant Art 2012- PRZESTRZEŃ DLA KULTURY rozwijając tę Przestrzeń o aspekt społeczny. Wspólnym mianownikiem wszystkich działań będzie użycie, jako budulca, różnego rodzaju odpadów, materiałów postprodukcyjnych oraz koncentracja na generowaniu potencjału interakcji tak z mieszkańcami Wrocławia jak i z gośćmi festiwalu. Ważnym etapem projektu będą przygotowania do fizycznej realizacji projektu, w które mają być zaangażowani mieszkańcy m.in. zbieranie np. butelek PET, opakowań oraz innych przedmiotów/części przedmiotów, które będą mogły posłużyć jako tworzywo.


Nie powstaną obiekty tylko do oglądania.
Całość zdarzeń skumuluje się 06.10 na ul. Mazowieckiej, przed Impartem, gdzie nastąpi finisaz projektu a w rzeczywistości otwarcie- oddanie do korzystania/smakowania/dotykania powstałych instalacji. Tego dnia również duet Elefantterrible zaanektuje nas i miejsca. Pojawi się na kilka godzin ze swoją interwencyjną akcją by stopniowo wchłaniać zarówno uwagę przechodniów jak i fizyczną przestrzeń ulicy Mazowieckiej.

KOORDYNACJA ARTYSTYCZNA: Gabriela Kowalska

ARTYŚCI:
Nikolaus Schrot- Elefanterrible- DE www.nikolausschrot.de, http://www.nikolausschrot.de/urban-action/lets-go-bad/
Vanessa Raynal (FR) - Elefanterrible-DE http://www.nikolausschrot.de/urban- action/lets-go-bad/ Jan KÖrbes – DE www.refunc.nl
Damian van der Velden-NL www.refunc.nl
Magdalena Major PL
Karol Przestrzelski-PL http://www.art-tool.pl/
Gabukow –PL www.gabukow.pl
Paweł Romańczuk-PL
Michał Litwiniec-PL http://www.myspace.com/litwa71

WYSTAWA „MIASTA B” | GALERIA U


wernisaż: 03.10.1012, godz. 18:00

wystawa: 03-07.10.2012, godz. 18:00 - 20:00


Co nadaje kształt wizualnej sferze informacyjnej miasta? Jak wyglądałaby ta przestrzeń, gdyby jej tworzenie przypadło samym działającym w jego obszarze aktywistom? Przez nieśmiałą próbę wyabstrahowania powstających tak efemerycznych przejawów informacji obrazowej, funkcjonujących w przestrzeniach publicznych rewitalizowanych dzielnic trzech miast, chcemy przybliżyć to wyobrażenie.

Plakaty z berlińskiego Kreutzbergu, sitodrukowa migawka z Hackney i stos materiałów, rejestrujących ostatnie lata działań aktywistów na wrocławskim Nadodrzu, wypełniające trzy sale Galerii U, nie roszczą sobie rzecz jasna pretensji do stanowienia kompletnej Opowieści o Trzech Miastach. Nie są też materiałem porównawczym: bezpośrednie manifestacje stanowisk politycznych, przewijające się przede wszystkim na berlińskich plakatach zestawione są z przejawami działań artystycznych i interwencji wizualnej na dwóch pozostałych przestrzeniach. Naszym punktem wyjścia przy tworzeniu takiej nieparalelnej konfiguracji jest proste założenie, że we wszystkich tych działaniach materializuje się wspólna idea, wynikająca z bardzo podobnych stanowisk i mająca korzenie w podobnych – zewnętrznych wobec nich – procesach miejskich. Dzieje się to zarówno na poziomie samej substancji realizowanych akcji, jak i sposobie współpracy jednostek w nie zaangażowanych. Jednocześnie spaja je specyfika miejsc, na gruncie których wyrastają: gentryfikowanych przestrzeni miejskich.

Na prezentowany tutaj niewielki wycinek informacji wizualnej, obecnej w przestrzeni trzech miast, składa się przede wszystkim dokumentacja działań grup i jednostek, pozostających poza działalnością instytucjonalną i niewpisujących się w miejską politykę, a przez to bezkompromisowych i – co za tym idzie – relatywnie wolnych.

Zebrany materiał ma jednocześnie charakter bardzo subiektywny i osobisty. Koncentruje się wokół zbiorów osób współtworzących te przestrzenie działań bądź funkcjonujących w ich obrębie. Zdajemy sobie sprawę z tego braku dystansu i się z niego cieszymy. Nie tworzymy sztuki – robimy wszystko najlepiej, jak potrafimy.



LITERATURA: “CZYTANIE W CIEMNOŚCIACH” z RITĄ BAUM


„Czytanie w ciemnościach” to projekt polegający na kreowaniu słuchowisk, intermedialnych spektakli odbywających się przed publicznością w mroku lub całkowitych ciemnościach, a więc działających głównie na inne zmysły poza zmysłem wzroku. Ideą przewodnią jest zaprezentowanie literatury w „ciemny”, odmienny sposób. Słowom towarzyszy muzyka, czasami z mroku wyłaniają się obrazy wideo. Ciemność, w której odbywają się spektakle, pozwala „wyrwać” klasyczne czasami teksty ze schematów. Działanie to pozwala na poszerzony odbiór różnych tekstów kultury – uwrażliwia odbiorców na foniczno- wizualne aspekty literatury. Ciemność, w jakiej odbywają się spektakle, jest także istotna ze względu na otwarcie przedsięwzięcia dla osób niewidomych i niedowidzących. Każdy spektakl aranżujemy, by mógł być w pełni odebrany bez udziału wzroku.

W ciemności buduje się wspólnota pomiędzy tymi, którzy widzą, i tymi, którzy są niewidomi; nic nas wszystkich wtedy nie odróżnia.

W zupełnych ciemnościach odbywa się czytanie fragmentów „Nizin” i „Sercątka” Herty Mueller. Coś łączy te dwie książki. W ciemnościach usłyszymy głosy z nizin i bohaterki obdarzone sercątkiem. „Niziny” u Mueller tak naprawdę zaczynają się w momencie zakończenia. To znaczy, dopiero na końcu książki zauważamy, że bez „nizin” nie ma „sercątka”. Bez upodlającej pracy w komunistycznej fabryce, nie byłoby tego esencjonalnego opisu świata, jaki nam proponuje pisarka. Zrodzonego z bólu, upokorzenia, braku perspektywy na lepsze. I paradoksalnie ta niedogodność życia, na nowo to życie wyczarowuje. W ciemności chcemy się zmierzyć z taką diagnozą, być wierni autorce, i zatopić się w przeszłości mrocznej, i pięknej. Dlatego Niziny to również opowieść o dochodzeniu do czytania w ciemności, to opowieść o procesie pisania, którą słuchającym przedstawi narrator – w naszym wypadku bezrobotny aktor szukający zatrudnienia w teatrze…

„Sercątko” otworzą przed wami trzy kobiety. Jest tam Herta (tak ją nazwaliśmy umownie), jest tam Teresa i Krawcowa. W tym ciężkim, rumuńskim czasie socjalizmu wszystkie trzy zmagają się z opresją dyktatury, bo sięga ona najprostszego, „najmniejszego” człowieka na najdalszej prowincji, ale też robią na co dzień to, co wszystkie kobiety świata. Przesłuchania mieszają się tu z szyciem sukienek, wróżeniem z kart i pracą w fabryce. Jest też mężczyzna, który im towarzyszy i który nie ma lżej od nich. To jego słowami rozpoczyna się „Sercątko”: „ Kiedy milczymy, stajemy się nieprzyjemni, kiedy mówimy – śmieszni”. Dlatego w ciemnościach będzie nieprzyjemnie i śmiesznie.

FILMY | AVANT ART & HELIOS NOWE HORYZONTY

AVANT ART FILM




Wraz z festiwalem AVANT ART (2-7 października), we współpracy z Helios Nowe Horyzonty, we Wrocławiu ruszy 1. AVANT ART FILM – przegląd filmów o muzyce. W nawiązaniu do tegorocznej edycji festiwalu zaprezentowanych zostanie sześć dokumentów o muzyce i artystach z Niemiec. Narodziny techno i elektroniki, czasy enerdowskiego punk-rocka, berliński underground czy Klaus Nomi - odkrycie Davida Bowie to tylko niektóre hasła przeglądu, przygotowanego przez AVANT ART jako uzupełnienie dźwiękowego oblicza festiwalu i jeden z kluczowych elementów festiwalowej przestrzeni dla kultury. Ukoronowaniem przeglądu będzie koncerto-performance w wykonaniu wizjonera perkusjonaliów - FM Einheita.

Avant Art Festival to nie tylko muzyka. To również wszystkie dyscypliny sztuki, w których muzyka odgrywa ważną rolę i z którymi wchodzi w różnorakie interakcje. Po raz pierwszy w historii festiwalu jego piąta edycja poszerzona zostanie o nowy blok programowy - przegląd filmów dokumentalnych pod szyldem Avant Art Film. Publiczność zgromadzona w kinie Helios Nowe Horyzonty – jedyny będzie miała okazję obejrzeć sześć obrazów, które swoją tematyką korespondują z wydarzeniami muzycznej sceny festiwalu. Zaprezentowane zostaną dokumenty ilustrujące wybrane sylwetki artystów i rozmaite zjawiska, które ukształtowały muzyczną scenę Niemiec, jak również wywarły istotny wpływ na rozwój muzyki ostatnich dekad poza ich granicami. Wśród nich znajdą się obrazy, które polscy odbiorcy po raz pierwszy będą mieli okazję zobaczyć na dużym ekranie.

W trakcie przeglądu odwiedzimy czasy punkowej rebelii. Będziemy też śledzić rozwój nurtów elektronicznych. Zahaczymy o berliński underground i poznamy szeroką gamę muzyki jej współczesnych twórców. We Built This City wprowadzi widzów w barwny świat dźwięków, tworzonych przez muzyków pochodzących z Kolonii. Dzięki OSTPUNK! too much future zobaczymy pomijaną przez oficjalne media i wydawnictwa scenę enerdowskiego punk rocka. Wkład niemieckich twórców w powstanie i rozwój kultury klubowej prześledzimy z kolei w filmie We Call It Techno!, zaś w The Nomi Song przyjrzymy się jednej z najoryginalniejszych postaci niemieckiej muzyki – Klausowi Nomi, którego twórczość odkrył dla całego świata sam David Bowie. Berlin Super 80. stanowić będzie natomiast fascynującą podróż w głąb niezależnej undergroundowej sceny berlińskiej z początku lat 80. XX wieku, której wpływ na współczesną muzykę eksperymentalną pozostaje w dalszym ciągu odczuwalny.

Na zakończenie przeglądu, 7 października, swój performance zaprezentuje Frank Martin Strauss znany jako FM Einheit. To postać, której znaczenia dla niemieckiej muzyki eksperymentalnej nie da się przecenić. Współpracował między innymi z takimi zespołami i artystami jak KMFDM, Goethes Erben, Mona Mur, Alfred 23 Harth czy Caspar Brötzmann Massaker. Stał się sławny dzięki przygotowywanym samodzielnie perkusyjnym instalacjom, złożonym z kawałków blachy, złomu i części rozmaitych urządzeń, na których grał podczas nagrań i występów na żywo. Często udziela się solowo, komponując ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli teatralnych. Twórczość tego wizjonera perkusjonaliów to niezwykle unikalny dźwiękowy świat, w którym uderzenia metalu o metal, wiertarki i młoty współgrają z wysokiej jakości elektroniką.

Przegląd filmów o muzyce w ramach AVANT ART jest zaledwie namiastką tego, co prezentuje niemiecka scena muzyczna, ale stanowi doskonałe dopełnienie koncertów. To także jeden z kluczowych elementów przestrzeni dla kultury AVANT ART.




DEBATA O KULTURZE

PANEL: NOWE KODY KULTURY


piątek, 5.10.2012, godz. 12:00

miejsce / HELIOS NOWE HORYZONTY

„Nowe Kody Kultury” to tytuł panelu, który stanowić będzie ważny punkt debaty o kulturze realizowanej w ramach tegorocznej edycji AVANT ART FESTIVAL. Publicysta Jacek Żakowski podczas rozmowy z Dyrektorem Artystycznym Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu Krzysztofem Czyżewskim podejmie temat nowych znaczeń kultury oraz genotypu miasta w kontekście Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury w roku 2016. W dyskusji wezmą udział także goście z zagranicy. 

PLAN PANELU:

1 / rozmowa Jacka Żakowskiego z Krzysztofem Czyżewskim / czas trwania 1 godzina

2 / dyskusja panelistów – panelistami są również Krzysztof Czyżewski oraz Jacek Żakowski / prowadzącym panel jest moderator – Artur Celiński z „Res Publica Nowa” / czas trwania 1 godzina

3 / otwarta dyskusja między panelistami a gośćmi panelu / czas trwania 1 godzina

Gośćmi panelu są przedstawiciele mediów, organizacji NGO oraz instytucji publicznych, a także zaproszeni do wysłuchania panelu goście AAF. 

POTWIERDZENI GOŚCIE / PANELIŚCI:

1 / Roman Gutek – Dyrektor Kina Helios Nowe Horyzonty

2 / Radosław Drabik – Dyrektor Stowarzyszenia Nowe Horyzonty

3 / Chris Keulemans – Dyrektor Artystyczny Przestrzeni dla Sztuki i Kultury Tolhuistuin / Amsterdam

4 / Dr Albrecht Goetze – Dyrektor Meetingpoint Music Messiaen / Görlitz

5 / Hans-Helmut Schild – Projekt2508 Gruppe / Bonn

6 / Volker Bertelmann – Dyrektor Artystyczny Festiwalu Approximation / Düsseldorf


PANEL: KOOPERACJA! KOPRODUKCJA! R/EWOLUCJA!?


sobota, 6.10.2012, godz. 12:00

miejsce / GALERIA POP UP 203 / PRZESTRZEŃ AVANT ART FESTIVAL 2012

Panel „Kooperacja! Koprodukcja! R/ewolucja!?” dotyczyć będzie możliwości współpracy w projektach kulturalnych, zwłaszcza tych o zasięgu międzynarodowym. Zaproszeni goście z różnorodnych środowisk oraz instytucji z Polski i zagranicy podzielą się swoimi doświadczeniami z zakresu realizacji projektów kulturalnych o wymiarze międzynarodowym. Będzie to również okazja do dyskusji na temat możliwości i form współpracy w perspektywie przyszłych partnerskich projektów realizowanych w związku z Europejską Stolicą Kultury we Wrocławiu w roku 2016. Goście zastanowią się wspólnie nad tematami: jakie są szanse, zagrożenia i wyzwania dla wspólnych inicjatyw, jak system finansowania wpływa na realizację projektów kulturalnych, jakie są najlepsze formy kooperacji – koprodukcje czy nowe alternatywne rozwiązania? Celem panelu jest również porównanie doświadczeń jego uczestników i zastanowienie się nad możliwością realizowania wspólnych inicjatyw – gości z Polski i zagranicy, a szczególnie z Niemiec. Bowiem tegoroczna edycja Festiwalu jest dedykowana przede wszystkim sztuce oraz artystom niemieckim.

PLAN PANELU:

1 / otwarta dyskusja między panelistami a zaproszonymi do wysłuchania panelu gośćmi AAF oraz przedstawicielami mediów, organizacji NGO i instytucji publicznych.

Gośćmi panelu są przedstawiciele mediów, organizacji NGO oraz instytucji publicznych, a także zaproszeni do wysłuchania panelu goście AAF. 

PLANOWANI PANELIŚCI / GOŚCIE:

1 / Prof. Dieter Gorny – Europejskie Centrum Ekonomii Kreatywnej / Dortmund

2 / Sandra Passaro – Stars & Heroes / Berlin

3 / Georg Dietzler – freies rheinland / Kolonia

4 / Maija Julius – mex – intermediale und experimentelle Musikprojekte / Dortmund

5 / Anastasia Kuryokhina – Dyrektor Centrum Kuryokhina / Sankt Petersburg

6 / Marcin Czerwiński – czasopismo literacko-artystyczne „Rita Baum”

7 / Szymon Żydek – Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”

8 / Hubert Kostkiewicz – Centrum Reanimacji Kultury

PROGRAM AAF 2012


02/10 wtorek

Helios Nowe Horyzonty


g. 16.00 Avant Art Film
WE BUILT THIS CITY – DOKUMENT O MUZYCE ELEKTRONICZNEJ Z KOLONII
(WE BUILT THIS CITY – A DOCUMENTARY ON ELECTRONIC MUSIC MADE IN COLOGNE)
169 min, 2006, reżyseria – Thomas Kappeller, Sebastian Züger wstęp – 8 zł

BWA Wrocław, Galeria Awangarda
g. 18.00 Czytanie w ciemnościach. Herta Müller / produkcja RITA BAUM wstęp wolny

Impart
g. 19.30 Nanoschlaf meets Lorenc/Szatarski/Hewelt” Koprodukcja AVANT ART i TIMEART


g. 21.00 DEFIBRILLATOR & PETER BRÖTZMANN
wstęp – 25/30 zł

03/10 środa

Helios Nowe Horyzonty


g. 16.00 Avant Art Film
OSTPUNK! TOO MUCH FUTURE
93 min, 2006, reżyseria – Michael Boehlke, Carsten Fiebeler wstęp – 8 zł

Galeria U


g. 18.00 Miasta B w Galerii U – wernisaż (wystawa czynna do 07/10) wstęp wolny

BWA Wrocław, Galeria Awangarda
g. 18.00 Czytanie w ciemnościach. Herta Müller / produkcja RITA BAUM wstęp wolny

Impart
g. 19.30 KNUCKLEDUSTER 


g. 21.00 DŸSE
wstęp – 15/20zł

04/10 czwartek

Helios Nowe Horyzonty


g. 16.30 Avant Art Film
OGRÓD ROZKOSZY
(GARTEN DER LÜSTE – DIE CHOREOGRAPHIN SASHA WALTZ)
61 min, 2007, reżyseria – Brigitte Kramer wstęp – 8 zł

Impart
g. 19.30 CASPAR BRÖTZMANN MASSAKER


g. 20.30 2g “In/between”
g. 22.00 Tannhäuser Sterben & das Tod
wstęp– 20/25 zł

05/10  piątek

Helios Nowe Horyzonty


g. 12.00 DEBATA O KULTURZE
PANEL I : Nowe Kody Kultury
wstęp wolny

Helios Nowe Horyzonty
g. 19.00 Avant Art Film
WE CALL IT TECHNO!
100 min, 2008, reżyseria – Maren Sextro, Holger Wick wstęp – 8 zł

Eter Club


g. 22.00 BONAPARTE
g. 23.30 RASTER- NOTON Showcase: Frank Bretschneider, Byetone, Kangding Ray
wstęp– 30/35 zł

06/10 sobota

pop up 203


g. 12.00 DEBATA O KULTURZE
PANEL II : Kooperacja! Koprodukcja! R/ewolucja!?
wstęp wolny

Plac przed Impartem


g. 15.00 Social Up Spacing – otwarcie
wstęp wolny

Helios Nowe Horyzonty


g. 17.00 Avant Art Film
THE NOMI SONG 
98 min, 2004, reżyseria – Andrew Horn wstęp – 8 zł

Impart
g. 19.30 “Pixel Klänge” crossing borders i NoGo by duo cri du Coeur


Koprodukcja AVANT ART FESTVAL, MEX i GERNGESEHEN
g. 21.30 DAF
wstęp: 40/50 zł

Miejsce: Przestrzeń Muzyczna PUZZLE


g. 23.00 Project: Mooncircle 10th anniversary showcase: Robot Koch, Rain Dog, Long Arm i Gordon wstęp: 10/15 zł

07/10 niedziela

Helios Nowe Horyzonty
g. 16.00 Avant Art Film
BERLIN SUPER 80 – MUZYKA I FILMY Z UNDERGROUNDU BERLINA ZACHODNIEGO
(BERLIN SUPER 80 – MUSIC & FILM UNDERGROUND WEST BERLIN 1978 – 1984)
110 min, 2005, koncepcja i realizacja – Rolf S. Wolkenstein, Toni Schifer wstęp – 8 zł
Po projekcji koncert FM EINHEIT

Impart
g. 19.30 DENSELAND


g. 21.00 MORITZ VON OSWALD TRIO
wstęp – 25/30 zł

Ceny podawane w przedsprzedaży i w dniu imprezy.



Karnety:
Karnet festiwalowy (obejmuje wszytkie wydarzenia) – 90 zł
Karnet filmowy – 30 zł

SPRZEDAŻ BILETÓW I KARNETÓW


Strona AAF (www.avantart.pl/bilety)
Biletin
(www.biletin.pl)
Sieć Ticketpro (www.ticketpro.pl)
Informacje o punktach sprzedaży na terenie całego kraju dostępne na stronie:
http://www.ticketpro.pl/jnp/gdzie-kupic-bilety/index.html
IMPART
ul. Mazowiecka 17, Wrocław
kasa Impartu czynna od poniedziałku do piątku od godz. 12:00 do 18:00
tel. (071) 341- 94 -32
oraz w miejscach festiwalowych na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.
Bilety na filmy do nabycia w Helios Nowe Horyzonty (ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław) oraz na www.heliosnh.pl .

LOKALIZACJE


  • IMPART
    ul. Mazowiecka 17, Wrocław



  • Eter Club
    ul. Kazimierza Wielkiego 19, Wrocław


  • Helios Nowe Horyzonty
    ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław


  • BWA Wrocław, Galeria Awangarda
    ul. Wita Stwosza 32, Wrocław


  • Przestrzeń Muzyczna PUZZLE
    Przejście Garncarskie 2 , Wrocław


  • pop up 203 / galeria / dizajnbutik / coworking* / przestrzeń dla kultury Avant Art Festival
    ul. Namysłowska 8, Wrocław


  • Galeria U
    ul. Jedności Narodowej 93, Wrocław


KONTAKT


Magda Kotowska
magda.kotowska@highlite.pl
tel. +48 792 234 779






AVANT ART FESTIVAL | 5. edycja – Niemcy| 2-7 października 2012 | www.avantart.pl | facebook.com/AvantArtFestival


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna