W programie XXV GST:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 maja 2014 /wtorek/ godz. 19.30 – Ruiny Teatru Victoria
KLUB MIŁOŚNIKÓW FILMU „MISJA”
spektakl Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie
Bilety: 50 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 maja 2014 /czwartek/ godz. 20.00 – Scena Bajka-Kino Amok
FRANKENSTEIN
retransmisja HD spektaklu National Theatre w Londynie (UK)
Bilety: norm. 35 zł / ulg. 25 zł
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9 maja 2014 /piątek/ godz. 19.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA
spektakl Teatru im. S. Jaracza w Łodzi
Bilety: I miejsca – 60 zł, II miejsca – 50 zł, III miejsca – 40 zł *
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 maja 2014 /sobota/
- godz. 15.00 i 16.30 – Areszt Śledczy w Gliwicach - DODATKOWE spektakle!
ZAKONNICY I WARIACI
spektakl Teatru Bez Nazwy w Gliwicach
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- godz. 18.00 i 20.30 – Ruiny Teatru Victoria
NASTASJA FILIPOWNA
spektakl Teatru Ateneum w Warszawie
Bilety: 120 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 maja 2014 /niedziela/
- godz. 17.00 i 20.00 – Ruiny Teatru Victoria
TRZEJ MUSZKIETEROWIE
spektakl Teatru Montownia w Warszawie i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie
Bilety: 50 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- godz. 20.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
WIŚNIOWY SAD
spektakl Teatru Studio w Warszawie
Bilety: I miejsca – 120 zł, II miejsca – 100 zł, III miejsca – 70 zł *
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12 maja 2014 /poniedziałek/ godz. 19.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
ICH CZWORO
spektakl Teatru Polonia w Warszawie
Bilety: I miejsca – 150 zł, II miejsca – 130 zł, III miejsca – 100 zł. IV miejsca – 30 zł *
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
13 maja 2014 /wtorek/ godz. 19.00 – Scena Bajka-Kino Amok
AUDIENCJA
retransmisja HD spektaklu National Theatre w Londynie (UK)
Bilety: norm. 35 zł / ulg. 25 zł
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14 maja 2014 /środa/ godz. 19.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
MISTRZ I MAŁGORZATA
spektakl Teatru Groteska w Krakowie
Bilety: I miejsca – 50 zł, II miejsca – 40 zł, III miejsca – 30 zł *
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
15 maja 2014 /czwartek/ godz. 20.00 – Ruiny Teatru Victoria
ZABIJANIE GOMUŁKI
spektakl Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy
Bilety: 40 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
16 maja 2014 /piątek/ godz. 21.30 – skwer przy Ruinach Teatru Victoria
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
MISTRZ GŁODU
happening Teatru Biuro Podróży w Poznaniu
Wstęp wolny!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 maja 2014 /sobota/
- godz. 15.00 i 16.30 – Areszt Śledczy w Gliwicach
ZAKONNICY I WARIACI
spektakl Teatru Bez Nazwy w Gliwicach
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- godz. 16.00 – patio GTM przy Nowym Świecie
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
RAJKÓ
koncert orkiestry z Budapesztu (Węgry)
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- 19.00 – Ruiny Teatru Victoria
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
PROROK ILJA
spektakl Teatro Tatro w Nitrze (Słowacja)
Bilety: 40 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18 maja 2014 /niedziela/
- godz. 12.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
LXXXVIII KRAKOWSKI SALON POEZJI W GLIWICACH
TO MIŁOŚĆ, DROGA PANI SCHUBERT
Bilety: 5 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- godz. 15.00 i 16.30 – Areszt Śledczy w Gliwicach
ZAKONNICY I WARIACI
spektakl Teatru Bez Nazwy w Gliwicach
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
- godz. 19.00 – scena GTM przy Nowym Świecie
ARTUR ANDRUS I JAROMIR NOHAVICA
koncert
Bilety: I miejsca – 120 zł, II miejsca – 100 zł, III miejsca – 90 zł, IV miejsca – 30 zł *
- godz. 22.00 – Rynek w Gliwicach
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
U ZDI
Divadlo Continuo w Pradze (Czechy)
Wstęp wolny!
* W przypadku spektakli XXV GST prezentowanych na scenie GTM przy ul. Nowy Świat 55/57 w Gliwicach obowiązuje podział widowni na strefy:
- I miejsca: parter - rząd 1 i 2
- II miejsca: parter - rzędy: 3 – 17
- III miejsca: balkon środkowy
- IV miejsca: loże boczne
Spektakle prezentowane w: Ruiny Teatru Victoria, Areszt Śledczy, patio GTM – miejsca nienumerowane
Ważne! Dot. spektaklu ZAKONNICY I WARIACI:
Widzowie kupujący bilet zostaną poproszeni o podanie imienia, nazwiska i numeru dowodu osobistego. Przy wejściu do aresztu będą musieli okazać dowód osobisty oraz zostawić w depozycie wszelkie urządzenia rejestrujące (typu komórka, aparat fotograficzny, pendrive)
Widzowie mogą być poddani kontroli osobistej.
Zbiórka widzów przed wejściem do Aresztu Śledczego w Gliwicach (ul. Wieczorka 10) pół godziny przed spektaklem. Spóźnieni widzowie nie będą mogli wejść już na spektakl.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Opcja „STUDENT”:
- dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów szkół wyższych (do 26 lat),
- sprzedaż tylko w kasie GTM (Gliwice, ul. Nowy Świat 55/57) bez możliwości wcześniejszej rezerwacji, po okazaniu ważnej legitymacji;
- dotyczy wybranych spektakli XXV GST:
KLUB MIŁOŚNIKÓW FILMU „MISJA”– bilet w cenie: 20 zł
IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA – bilet w cenie: 20 zł *
WIŚNIOWY SAD – bilet w cenie: 25 zł *
TRZEJ MUSZKIETEROWIE – bilet w cenie: 20 zł
MISTRZ I MAŁGORZATA – bilet w cenie: 20 zł **
ZABIJANIE GOMUŁKI – bilet w cenie: 20 zł
PROROK ILJA – bilet w cenie: 15 zł
Uwaga! Liczba miejsc ograniczona!
W przypadku spektakli XXV GST na scenie GTM przy ul. Nowy Świat 55/57 w Gliwicach bilety w cenie: Opcja „Student” obowiązują na miejsca w lożach bocznych* lub na balkonie.**
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
SPOTKANIA po spektaklach XXV GST:
6 maja 2014 – po spektaklu: „Klub Miłośników Filmu MISJA”
– spotkanie z reżyserem Bartoszem Szydłowskim, które poprowadzi Krzysztof Korwin Piotrowski.
9 maja 2014 – po spektaklu: „Iwona, księżniczka Burgunda”
– spotkanie z reżyserem Agatą Dudą-Gracz, które poprowadzi Łukasz Drewniak.
10 maja 2014 – po drugim spektaklu: „Nastasja Filipowna”
– spotkanie z reżyserem Andrzejem Domalikiem oraz aktorami Grzegorzem Damięckim i Marcinem Dorocińskim, które poprowadzi Łukasz Drewniak.
14 maja 2014 – po spektaklu: „Mistrz i Małgorzata”
– spotkanie z dyrektorem Teatru Groteska Adolfem Weltschkiem, które poprowadzi Łukasz Kałębasiak.
15 maja 2014 – po spektaklu: „Zabijanie Gomułki”
– spotkanie z dyrektorem Teatru im. H. Modrzejewskiej Jackiem Głombem, które poprowadzi Łukasz Kałębasiak.
17 maja 2014 – po spektaklu: „Prorok Ilja”
– spotkanie z reżyserem Ondrejem Spišàkiem, które poprowadzi Łukasz Kałębasiak.
Szczegółowy program XXV GST:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
6 maja 2014 /wtorek/ godz. 19.30 - Ruiny Teatru Victoria
Teatr Łaźnia Nowa – Kraków
KLUB MIŁOŚNIKÓW FILMU „MISJA”
Reżyseria: Bartosz Szydłowski
Scenariusz i dramaturgia: Jolanta Janiczak
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Szydłowska
Choreografia: Cezary Tomaszewski
Muzyka: Michał Litwiniec
Premiera: maj 2013
Obsada: Krzysztof Zarzecki/Mateusz Janicki, Radosław Krzyżowski, Jan Peszek, Krzysztof Głuchowski, Mateusz Janicki, Jakub Kotyński, Wiktoria Kulaszewska, Grzegorz Łukawski, Maciej Sajur, Dominik Stroka, Miłośnicy filmu „Misja”: Maria Bareła, Włodzimierz Bareła, Mariusz Cichoński, Barbara Dziedzic, Stanisław Dziedzic, Jadwiga Jamińska, Ewa Michałowicz, Hanna Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Tadeusz Siudak, Łukasz Szczepan Szczepanik, Dominika Śniegocka, Urszula Tylek, Agnieszka Wierny
„Misja” jest historią o ideałach, o wolności i hipokryzji, która ją ogranicza. To teatralny reportaż o klęsce człowieka wobec systemu i nieśmiertelnych marzeniach o utopii. Otwarta przestrzeń sceny, animowane obrazy raju utraconego i zniesienie podziału aktor – widz sprawiają, że spektakl w swojej wieloznaczności staje się areną zaskakujących emocji. Historia, osnuta wokół filmowej fabuły Rolanda Joffe z niezapomnianymi kreacjami aktorskimi Jeremy'ego Ironsa i Roberta de Niro, jest opowieścią o obronie fundamentalnych wartości w obliczu reguł dyktowanych przez chęć zysku. W świecie zarządzanym przez zbiorowe popędy posiadania kiełkuje myśl, że społeczeństwo musi zorganizować się zupełnie inaczej, na drodze równości, wolności i wzajemnej pomocy.
Wspólna praca sceniczna nowohuckiego kolektywu amatorów z uznanymi aktorami krakowskich scen dodaje wymiaru przekraczającego ramy teatralnego przedstawienia.
Czas trwania spektaklu: 1 godz. 20 min. (bez przerwy)
Uwaga! Spektakl dla widzów od 16 lat
Bilety: 50 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
Opcja „Student”: 20 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
8 maja 2014 /czwartek/ godz. 20.00 – Scena Bajka-Kino Amok
National Theatre – Londyn (Wielka Brytania)
Nick Dear
FRANKENSTEIN
retransmisja HD
Reżyseria: Danny Boyle
Obsada: Benedict Cumberbatch, Jonny Lee Miller i in.
Laureat Oscara, twórca filmów „Trainspotting” i „Slumdog. Milioner z ulicy”, powraca do korzeni – reżyserowania
w teatrze.
„Frankenstein albo współczesny Prometeusz” – romans grozy angielskiej pisarki doby romantyzmu Mary Shelley – uznawany jest za pierwszą powieść science fiction lub przynajmniej zapowiedź tego gatunku. Tragiczna historia Wiktora Frankensteina, naukowca pragnącego rozwikłać zagadkę życia i śmierci, oraz stworzonego przez niego
z fragmentów ludzkich ciał monstrum, stała się tematem wielu adaptacji filmowych, które w większości spłyciły filozoficzną wymowę książki. Autor sztuki i reżyser przedstawienia zmienili ten stan rzeczy i skupili się na przesłaniu powieści, którą prawdopodobnie zainspirowała afera grabarzy z 1606 roku w miasteczku Frankenstein, czyli dzisiejszych Ząbkowicach Śląskich.
Widowiskowa adaptacja, z niesamowitą sceną „narodzin” monstrum, stawia pytanie o granice eksperymentów
i moralne wybory naukowca, który powołał do życia potwora. Spektaklowi towarzyszy muzyka brytyjskiej grupy Underworld.
Czas trwania spektaklu: 2 godz. 30 min. (1 przerwa)
Retransmisja z polskimi napisami
Bilety: norm. 35 zł / ulg. 25 zł
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
9 maja 2014 /piątek/ godz. 19.00 - scena przy Nowym Świecie
Teatr im. Stefana Jaracza – Łódź
Witold Gombrowicz
IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA
Reżyseria, kostiumy: Agata Duda-Gracz
Muzyka: Maja Kleszcz, Wojciech Krzak
Choreografia: Tomasz Wesołowski
Projekcje: Karol Rakowski
Premiera: styczeń 2014
Obsada: Iwona Dróżdż-Rybińska, Katarzyna Cynke, Milena Lisiecka, Ireneusz Czop, Mariusz Jakus, Hubert Jarczak, Marcin Korcz, Krzysztof Wach, Marcin Włodarski, Maja Kleszcz, Wojciech Krzak
Następca tronu Książę Filip, na przekór konwenansom, postanawia ożenić się z Iwoną, dziewczyną mało interesującą, milczącą i dość niemrawą. Jego kierowany kaprysem wybór napotyka opór całego dworu i determinuje ciąg nieprzewidzianych sytuacji.
Iwona budzi wyrzuty sumienia, nienawiść, agresję. Samo jej istnienie prowokuje do coraz głupszych, wstydliwych zachowań, wydobywających na światło dzienne i demaskujących ludzkie słabości. Gorzki humor Gombrowicza, wysmakowana warstwa wizualna autorstwa Agaty Dudy- Gracz, muzyka na żywo w wykonaniu Mai Kleszcz i Wojciecha Krzaka oraz znakomita obsada.
Gombrowicza nie ma co poprawiać, ale można i należy Go doprawiać po swojemu. I na to odważnie zdobyła się Agata Duda-Gracz. /Magdalena Kuydowicz, „Zwierciadło”/
„Iwona, księżniczka Burgunda” w ujęciu Agaty Dudy-Gracz, to ostry spektakl pokazujący świat brutalny i pełen pozornych wartości. /Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”/
Czas trwania spektaklu: 2 godz. 20 min. (bez przerwy)
Bilety: I miejsca – 60 zł, II miejsca – 50 zł, III miejsca – 40 zł *
Opcja „Student”: 20 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
10 maja 2014 /sobota/ godz. 18.00 i 20.30 - Ruiny Teatru Victoria
Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza – Warszawa
NASTASJA FILIPOWNA
na motywach „Idioty” Fiodora Dostojewskiego według pomysłu Andrzeja Wajdy
Adaptacja i reżyseria: Andrzej Domalik
Scenografia: Marcin Stajewski
Kostiumy: Jagna Janicka
W spektaklu wykorzystano muzykę Tomasza Stańki z płyty „Peyotl-Witkacy”
Premiera: grudzień 2013
Obsada: Grzegorz Damięcki, Marcin Dorociński
„Idiota”, podobnie jak kilka innych powieści Dostojewskiego, był już adaptowany na polskie sceny, ale spektakl pod tytułem „Nastasja Filipowna” pojawił się w historii teatru tylko raz: w roku 1977 na scenie krakowskiego Starego Teatru wyreżyserował go Andrzej Wajda. W głównych i jedynych rolach wystąpiło dwóch aktorów: Jan Nowicki jako Rogożyn i Jerzy Radziwiłowicz jako książę Myszkin. Trzecią, niewidoczną bohaterką przedstawienia był trup tytułowej Nastasji Filipowny, byłej kochanki ich obu. Głośny ów spektakl został zaliczony do najwybitniejszych osiągnięć współczesnego teatru w Polsce i na świecie.
Andrzej Domalik skorzystał z pomysłu Wajdy, ale jego adaptacja jest niezależnym autorskim dziełem scenarzysty-reżysera. W roli fałszywego Chrystusa – „idioty”, księcia Myszkina, występuje Grzegorz Damięcki, w roli „miliardera w kożuchu”, mordercy Rogożyna – Marcin Dorociński. To rzecz o wielkiej miłości i równie wielkiej zdradzie,
o okrucieństwie zazdrości i wszystkich innych „przeklętych problemach duszy”, z jakich słynie twórczość genialnego Rosjanina.
Czas trwania spektaklu: 1 godz. 15 min. (bez przerwy)
Uwaga! Ze względu na sposób inscenizacji sztuki spóźnieni widzowie nie będą mieli możliwości wejścia na widownię.
Bilety: 120 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
11 maja 2014 /niedziela/ godz. 17.00 i 20.00 - Ruiny Teatru Victoria
Teatr Montownia – Warszawa i Teatr Łaźnia Nowa - Kraków
Aleksander Dumas
TRZEJ MUSZKIETEROWIE
Reżyseria: Giovanny Castellano
Adaptacja: Jakub Roszkowski
Scenografia i kostiumy: Dominika Skaza
Muzyka: Marcin Rumiński
Premiera: listopad 2013
Obsada: Monika Fronczek, Adam Krawczuk, Marcin Perchuć, Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki
Opowieść o przyjaźni czterech mistrzów szpady łączy w sobie wszystko, co kochają widzowie: szalone przygody, pojedynki, namiętności, nieoczekiwane zwroty akcji i zabarwione erotyzmem sceny zalotów i zdrad.
Zespół Montowni proponuje widzowi nowe odczytanie klasycznej powieści Aleksandra Dumasa. Skomplikowana, ale naszkicowana niezwykle precyzyjnie i odgrywana w szaleńczym tempie intryga oraz koloryt XVII-wiecznej Francji, nieustannie zmieniający role aktorzy i tylko jeden element scenografii – wielofunkcyjna szafa. Wszystko to jest pretekstem do zabawy w teatr, gry ze stereotypami i popkulturowymi wyobrażeniami na temat doskonale wszystkim znanej powieści. Montownia przefiltrowuje je przez swój charakterystyczny styl, wrażliwość i poczucie humoru.
„Trzej muszkieterowie” to także wyborny popis aktorskiego rzemiosła, oparty na grze gestów, wyobraźni
i eksponowaniu przerysowanej fizyczności kolejnych bohaterów. Choć piątka aktorów odtwarza aż kilkanaście postaci, nie może tu być mowy o pomyłce. Nie sposób pominąć też brawurowych ról psa de Gaulle'a i kota Richelieu... to po prostu trzeba zobaczyć!
Spektakl jest wspólną produkcją warszawskiego Teatru Montownia i teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.
Czas trwania spektaklu: ok. 1 godz. 10 min. (bez przerwy)
Bilety: 50 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
Opcja „Student”: 20 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
11 maja 2014 /niedziela/ godz. 20.00 - scena przy Nowym Świecie
Teatr Studio im. St. I. Witkiewicza – Warszawa
Antoni Czechow
WIŚNIOWY SAD
Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Reżyseria: Agnieszka Glińska
Scenografia: Agnieszka Zawadowska
Kostiumy: Justyna Łagowska
Muzyka: Janek Duszyński
Choreografia: Weronika Pelczyńska
Projekcje: Franek Przybylski
Efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne: Wojciech Rotowski
Premiera: grudzień 2013
Obsada: Agata Góral, Irena Jun, Monika Krzywkowska, Agnieszka Pawełkiewicz, Natalia Rybicka, Joanna Szczepkowska, Stanisław Brudny, Marcin Januszkiewicz, Łukasz Lewandowski, Modest Ruciński, Krzysztof Stelmaszyk, Krzysztof Stroiński, Wojciech Żołądkowicz, Michał Żerucha, Przemysław Kaczyński
„Wiśniowy sad” to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś »nowe«, a odchodzi »stare«. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian
i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności. (Agnieszka Glińska)
Historia zubożałej szlachcianki Lubow Raniewskiej, powracającej z Paryża do rodzinnego majątku, która życiowe smutki i tragedie zapija lub zagłusza kolejnymi flirtami, w inscenizacji Agnieszki Glińskiej zyskuje uniwersalny wymiar opowieści o ludzkiej bezradności, bierności i marazmie. Tytułowy „wiśniowy sad” staje się metaforą zniewolonego umysłu, przemijania, niemożności zostawienia za sobą przeszłości i dojrzałego patrzenia
w przyszłość. W nowym tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej język Czechowa brzmi dosadnie, a Glińska jeszcze wyostrza relacje między postaciami – tworząc na scenie zbiorowość ludzi ośmieszonych, pozbawionych godności, skompromitowanych i przegranych.
Czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min. (bez przerwy)
Bilety: I miejsca – 120 zł, II miejsca – 100 zł, III miejsca – 70 zł *
Opcja „Student”: 25 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
12 maja 2014 /poniedziałek/ godz. 19.00 - scena przy Nowym Świecie
Teatr Polonia – Warszawa
Gabriela Zapolska
ICH CZWORO
Reżyseria: Jerzy Stuhr
Scenografia: Małgorzata Domańska
Kostiumy: Zofia de Ines
Światło: Adam Czaplicki
Ruch sceniczny: Jarosław Staniek
Premiera: luty 2014
Obsada: Jerzy Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Iga Mencel/Milena Poświatowska, Tomasz Kot, Renata Dancewicz, Iza Kuna, Krystyna Froelich, Wojciech Chorąży
Akcja tragifarsy rozpoczyna się w Wigilię Bożego Narodzenia, kończy zaś pierwszego dnia kolejnego roku. Mąż
i żona, żyjący wprawdzie w jednym domu, ale zupełnie osobno, próbują każde na swój sposób i zgodnie ze swoimi przekonaniami ułożyć swoje życie. On wycofuje się ze świata i żyje pracą, ona szuka pocieszenia w relacji z innym mężczyzną. Ich codzienność ukazana jest ze swoistym, ironicznym humorem, skrytym głównie w rozmowach, jakie ze sobą prowadzą. Niemym świadkiem kryzysu tej rodziny jest także Lila, dziecko, które nie mając na nic wpływu, musi odnaleźć się w sporze rodziców. Uwikłani w siatkę wzajemnych pretensji, wyrzutów, nieszczerości i obaw bohaterowie wzbudzają więc z jednej strony śmiech, ale też prowokują do zastanowienia nad kosztem, jaki ponosi w tej historii dziecko.
Opowieść o typowym trójkącie małżeńskim należy do najbardziej znanych utworów Zapolskiej. Została wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w 1907 roku i do tej pory doczekała się blisko 100 inscenizacji. Reżyserujący sztukę Jerzy Stuhr mówi o niej: To bardzo aktualny tekst, bo mówiący o rozpadzie rodziny widzianym oczami dziecka, dziecka świadomie przeżywającego ten dramat. A z drugiej strony „Ich czworo” to tragifarsa śmieszna i drapieżna. Takie połączenia kocham najbardziej.
Czas trwania spektaklu: 2 godz. (1 przerwa)
Bilety: I miejsca – 150 zł, II miejsca – 130 zł, III miejsca – 100 zł. IV miejsca – 30 zł *
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
13 maja 2014 /wtorek/ godz. 19.00 – Scena Bajka-Kino Amok
National Theatre – Londyn (Wielka Brytania)
Peter Morgan
AUDIENCJA
Retransmisja HD
Reżyseria: Stephen Daldry
Obsada: Helen Mirren, Bebe Cave, Haydn Gwynne, Rufus Wright, David Peart
„Audiencja” to ponowne spotkanie Petera Morgana, scenarzysty słynnego filmu „Królowa”, z Helen Mirren, która
w tym obrazie zagrała tytułową rolę. Przedstawienie wyreżyserował nominowany do Oscara Stephen Daldry, autor takich filmów jak „Billy Elliot” i „Godziny”.
Morgan w swojej sztuce teatralnej znacznie rozbudował i pogłębił wątek królewskich audiencji. Zgodnie
z kilkuwiekową tradycją, królowa Elżbieta II od 60 lat spotyka się co tydzień z premierem swojego rządu (do tej pory było ich dwunastu). Audiencje odbywają się w Pałacu Buckingham i mają charakter czysto prywatny. Premiera i królową obowiązuje niepisana umowa, że to, co zostanie powiedziane podczas spotkania, nie może opuścić murów pokoju audiencyjnego. Treści rozmów nie znają nawet współmałżonkowie stron. Spektakl łamie tę „zmowę milczenia”, przedstawiając hipotetyczne rozmowy królowej z premierami: od Churchilla, poprzez Thatcher, po Camerona.
Czas trwania spektaklu: 2 godz. 45 min. (1 przerwa)
Retransmisja z polskimi napisami
Bilety: norm. 35 zł / ulg. 25 zł
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
14 maja 2014 /środa/ godz. 19.00 - scena przy Nowym Świecie
Teatr Groteska – Kraków
Michaił Bułhakow
MISTRZ I MAŁGORZATA
Reżyseria i adaptacja: Waldemar Wolański
Na podstawie przekładu Ireny Lewandowskiej i Wiktora Dąbrowskiego
Scenografia: Joanna Hrk
Muzyka: Piotr Nazaruk
Premiera: maj 2008
Obsada: Franciszek Muła, Krzysztof Grygier, Bartosz Watemborski, Lech Walicki, Marek Karpowicz, Iwona Olszewska
„Mistrz i Małgorzata” – opowieść o szatanie, „który wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” – weszła do kanonów arcydzieł światowej literatury. Długo by mówić o wszystkich strunach, które w nas ta historia porusza, bo każdy czyta ją trochę inaczej. Jednych interesuje groteskowy obraz socrealistycznej Moskwy, innych zachwyca historia miłości Małgorzaty i Mistrza, jeszcze innych zaciekawia niestereotypowo potraktowany wątek Piłata
i Jeszuy.
Jaka jest wersja teatru Groteska? Na pewno diabelska, bo głównymi animatorami spektaklu są przede wszystkim członkowie świty Wolanda. Na pewno wybiórcza, bo nie porusza wszystkich wątków książki. I na pewno bardzo indywidualna, dlatego że głównym narratorem spektaklu jest jedna postać – wpędzony w szaleństwo, uwikłany
w tragikomiczny splot wydarzeń poeta Iwan Bezdomny. To poruszająca historia nieszczęśliwej miłości Małgorzaty, opowieść o ludziach, którzy są w stanie kochać wbrew wszystkim i wszystkiemu.
Premiera odbyła się podczas majowej pełni księżyca, 20 dnia miesiąca, we wtorek. Równie nietypowo, jak wszystko, co wiąże się z tą powieścią.
Czas trwania spektaklu: 2 godz. 15 min. (1 przerwa)
Bilety: I miejsca – 50 zł, II miejsca – 40 zł, III miejsca – 30 zł *
Opcja „Student”: 20 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
15 maja 2014 /czwartek/ godz. 20.00 - Ruiny Teatru Victoria
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – Legnica
ZABIJANIE GOMUŁKI
Reżyseria: Jacek Głomb
Scenariusz: Robert Urbański
Scenografia: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Bartek Straburzyński
Premiera: listopad 2013
Obsada: Mateusz Krzyk, Zbigniew Waleryś, Bogdan Grzeszczak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Paweł Palcat, Grzegorz Wojdon, Małgorzata Urbańska, Robert Gulaczyk, Magda Skiba
Adaptacja wydanej w 1997 roku powieści Jerzego Pilcha „Tysiąc spokojnych miast”. Opowieść o zamachu na
I sekretarza PZPR, zaplanowanym w 1963 roku przez Józefa Trąbę, małomiasteczkowego pijaka filozofa, i jego nie mniej osobliwych kompanów. Nieznany świat polskich ewangelików w krzywym zwierciadle oraz nostalgiczna podróż w przeszłość dzięki czarowi jedynej w swoim rodzaju Pilchowej polszczyzny i wyobraźni.
„Pan Trąba to Pilchowy luterski Zagłoba, kuzyn gogolowskiego Chlestakowa, Odyseusz ziołowej nalewki. Grający go Zbigniew Waleryś z miejsca rozkochuje w sobie widza, który próbuje nadążyć za meandrami jego myśli, piekielną logiką wizji czy nawet „przepastną dialektyką (jego trąbiastego) patriotyzmu”. Waleryś tworzy jedną
z najciekawszych pijackich kreacji polskiego teatru. Człowieka upijającego się swoimi fantastycznymi wizjami bardziej niż wódką. Pijaka, który od wódki trzeźwieje. Fenomenalna rola.” /Łukasz Drewniak/
Czas trwania spektaklu: 1 godz. 50 min. (bez przerwy)
Bilety: 40 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
Opcja „Student”: 20 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
16 maja 2014 /piątek/ godz. 21.30 - miejsce prezentacji w ustaleniu
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
Teatr Biuro Podróży – Poznań
MISTRZ GŁODU
Reżyseria: Paweł Szkotak
Obsada: zespół teatru
Spektakl zainspirowany twórczością Franza Kafki, a w szczególności opowiadaniem „Głodomór”. Będzie on miał formę tak zwanego „widowiska śmierci” – ujętego w ramy konwencji kulturowej przedstawienia, w którym podstawową rolę odgrywa kategoria curiosum, obcości, inności. Analizując historię jarmarcznych cyrków, obwoźnych galerii osobliwości czy zbiorów kuriozów, wzbudzających fascynację „normalnych ludzi”, twórcy przedstawienia doszli do przekonania, że dzisiejsze czasy nie różnią się od przeszłości, a współczesny człowiek nosi w sobie te same lęki, uprzedzenia i fobie. Z tego powodu interesuje ich opozycja ludzkie – nieludzkie, zwykłe – niezwykłe czy normalne – wynaturzone. Efektem tej analizy jest oswojenie lęku, oswojenie innego, świadomość inności i jej obecności w ludzkiej egzystencji. Głodomór staje się albo świętym „jurodiwym”, albo masochistą, albo prowokatorem i każdy może widzieć w nim inną wartość czy cechę. Stawia on pod znakiem zapytania to wszystko, co znajduje się po stronie „zwykłych ludzi” z ich normami, prawami, zasadami, z granicami między dobrem i złem, prawdą i fałszem.
Spektakl ma formę widowiska plenerowego, w nawiązaniu do historycznych objazdowych cyrków, ale we współczesnej, drapieżnej estetyce.
Wstęp wolny!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
17 maja 2014 /sobota/ godz. 16.00 - Patio GTM przy Nowym Świecie
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
Budapeszt (Węgry)
ORKIESTRA RAJKÓ
To zespół niezwykle utalentowanych artystów, którzy strzegą cygańskich tradycji muzycznych. Grupa powstała
w 1952 roku w Budapeszcie i do dnia dzisiejszego cieszy się popularnością na całym świecie, dając koncerty
w krajach Europy, obu Ameryk, Afryki i Azji. W dorobku ma kilkadziesiąt płyt studyjnych, koncertowych oraz nagrań telewizyjnych. Orkiestra prezentuje całe bogactwo różnorodnych form, wykonując nie tylko muzykę tradycyjną i ludową, ale prezentując się również w muzyce operetkowej, musicalowej i klasycznej, m.in. takich kompozytorów jak Zoltán Kodály, Béla Bartók czy Ferenc Liszt. Wyjątkowe umiejętności członków zespołu wynikają ze specjalnej metody edukacji muzycznej skupiającej się na zachowaniu naturalnej zdolności do improwizacji, która jest koniecznym warunkiem wirtuozerii. Swoje sukcesy Orkiestra Rajkó zawdzięcza miłości do muzyki, wirtuozerii zdobytej codziennymi wielogodzinnymi próbami, mozolnym dążeniem do doskonałości, do idealnego zgrania
i współbrzmienia. Aby osiągnąć taki kunszt, muzycy ćwiczą wspólnie 10-20 lat. Naczelnikiem artystycznym orkiestry jest András Suki, a jej dyrektorem István Gerendási. Orkiestra Rajkó jest “ambasadorem kultury węgierskiej”.
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
17 maja 2014 /sobota/ godz. 19.00 - Ruiny Teatru Victoria
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
Teatro Tatro – Nitra (Słowacja)
Tadeusz Słobodzianek
PROROK ILJA
Nepravdepodobná história v štrnástich scénach
Reżyseria: Ondrej Spišàk
Scenografia: František Liptàk
Kostiumy: Katarína Holla
Muzyka: Peter Groll
Obsada: Lukáš Latinàk, Zuzana Moravcovà, Renatà Kubišovà, Lukasz Kos, Milan Ondrik, Milan Vojtela, Martin Nahàlka, Robert Jakab Agata Solčianska, Anrea Ballayovà, Jàn Hrmo Rudo Kratochvil, Mariàn Miezga, Ondrej Spišàk
„Prorok Ilja” to historia inspirowana dziejami Eliasza Klimowicza, który przed wojną działał na terenie Białostocczyzny. Klimowicz uważał się za biblijnego proroka Ilję, zbudował cerkiew i założył w Wierszalinie nową stolicę świata. Dramat o Ilji i gromadzie, która pragnie go ukrzyżować, został napisany w kilku konwencjach stylistycznych i gatunkowych: misterium i moralitet spotykają się w nim z dramatem obyczajowym i przemieniają
w groteskę – ta zaś w przypowieść o zbawieniu, jakie niesie miłość i zrozumienie drugiego człowieka. Nad tym tematem Słobodzianek pracował przez wiele lat. Przygotował kilka wersji sztuki. Prapremiera dramatu odbyła się
w 1994 roku w Teatrze Telewizji.
Słowacki reżyser Ondrej Spišàk od wielu lat zajmuje się twórczością Tadeusza Słobodzianka. W Teatrze Na Woli reżyserował „Naszą klasę” (spektakl nagrodzony Feliksem Warszawskim za najlepszą reżyserię), w Narodowym „Merlina”, a w Laboratorium Dramatu „Kowala Malambo”.
Bilety: 40 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
Opcja „Student”: 15 zł – Liczba miejsc ograniczona!
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
10, 17 i 18 maja 2014 /sobota i niedziela/ godz. 15.00 i 16.30 - Areszt Śledczy, Gliwice, ul. Wieczorka 10
Teatr Bez Nazwy
Adam Szymura
ZAKONNICY I WARIACI
Reżyseria: Adam Szymura
Premiera: 2013 r.
Obsada: osadzeni w Areszcie Śledczym w Gliwicach
Teatr Bez Nazwy powstał w Areszcie Śledczym w Gliwicach w 2006 roku. Jego założycielem jest wychowawca Adam Szymura, który wcześniej związany był z Teatrem Śląskim w Katowicach. Zespół teatralny tworzy zmieniająca się grupa przebywających w gliwickim areszcie mężczyzn. Specyfika miejsca działalności Teatru Bez Nazwy wyznacza charakter proponowanych premier, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak samotność, odpowiedzialność czy dokonywanie życiowych wyborów. W repertuarze znalazły się dotychczas: „Godziny strachu” (adaptacja, 2007), „Peron IV” (2007), „Księżyc świeci nad Betlejem” (2008), „Wrony na śniegu” (adaptacja, 2009), „Życie na kartonach” (2010), „Cudowna wyspa” (2011), „Koniec świata” (2012) oraz „Zakonnicy i wariaci” (2013). Autorem i reżyserem wszystkich przedstawień jest Adam Szymura. Spektakl „Peron IV” otrzymał I nagrodę podczas Przeglądu teatrów więziennych w 2008 roku.
„Zakonnicy i wariaci” to spektakl, który do znakomitej sztuki Witkacego „Wariat i zakonnica” nawiązuje przede wszystkim tytułem i miejscem akcji scenicznej. Szpital psychiatryczny stanowi doskonałe miejsce do wydobycia na światło dzienne relacji międzyludzkich panujących w zamkniętych zakładach. Sztuka penetruje nie tylko zależności typu wychowawca – wychowanek, ale próbuje także odnaleźć motywy kierujące poczynaniami obu stron. Społeczność, która z definicji jest podzielona i określona, a jednocześnie zamknięta w niewielkiej przestrzeni, stanowi specyficzną jedność, wytwarza niezwykłą, wyjątkową atmosferę.
Bilety: 10 zł (wszystkie miejsca nienumerowane) – Sprzedaż biletów tylko w kasie GTM!
UWAGA! Widzowie kupujący bilet zostaną poproszeni o podanie imienia, nazwiska i numeru dowodu osobistego. Przy wejściu do aresztu będą musieli okazać dowód osobisty oraz zostawić w depozycie wszelkie urządzenia rejestrujące (typu komórka, aparat fotograficzny, pendrive).
Widzowie mogą być poddani kontroli osobistej.
Zbiórka widzów przed wejściem do Aresztu Śledczego w Gliwicach (ul. Wieczorka 10) pół godziny przed spektaklem. Spóźnieni widzowie nie będą mogli wejść już na spektakl.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
18 maja 2014 /niedziela/ godz. 12.00 - scena przy Nowym Świecie
LXXXVIII Krakowski Salon Poezji w Gliwicach
TO MIŁOŚĆ, DROGA PANI SCHUBERT
Czytają: Ewa Lipska, Anna Polony i Andrzej Mrowiec
Gospodarz Salonu: Paweł Gabara
W styczniu 2014 roku w Programie 1 Polskiego Radia odbyła się premiera słuchowiska poetyckiego „To miłość, droga pani Schubert”. Jest to adaptacja najnowszego tomiku Ewy Lipskiej z listami kierowanymi do tajemniczej kobiety. W Gliwickim Teatrze Muzycznym będzie okazja do przeżycia po raz drugi tego niezwykłego artystycznego spotkania, tym razem w formie teatralnej.
On zwraca się do niej: „Droga pani Schubert”. Ona mówi do tajemniczego adoratora: „Drogi panie S.”. Jest to historia miłości przedstawiona poprzez intrygującą prozę poetycką. Oboje czule wspominają minione wspólne chwile. Przewijają się też tematy starości, przemijania, strachu przed śmiercią, smutku spowodowanego utratą gorącego uczucia. „Droga pani Schubert, temperatura naszej miłości wynosi 1200 stopni Celsjusza. To wystarczy, aby stopiło się złoto. Czy to, co zaczęło się w ogniu, ma szanse na pożar? I czy zdążymy jeszcze uciec do chłodnej starości, która może przedłużyć nam wszystkie terminy ważności?”. W tym tomiku powaga zderza się
z przepełnionym ironią humorem.
W drugiej części Salonu Poezji wystąpi sama Ewa Lipska, która przeczyta głównie swoje wiersze z „Pogłosu” – tomiku z 2010 roku. Tytułowy pogłos jest metaforą przeszłości, od której człowiek nie może się oderwać ani uciec.
Wydawnictwo „a5” pod redakcją Ryszarda Krynickiego przygotuje w foyer Gliwickiego Teatru Muzycznego stoisko, na którym można będzie kupić m.in. „Miłość, droga pani Schubert” i otrzymać autograf autorki.
Bilety: 5 zł (wszystkie miejsca nienumerowane)
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
18 maja 2014 /niedziela/ godz. 19.00 - scena przy Nowym Świecie
ARTUR ANDRUS i JAROMIR NOHAVICA
koncert
Dwie kultury, czeska i polska, dwa odmienne języki, a jednak tak wiele wspólnego. Podobna wrażliwość, poczucie humoru, zamiłowanie do muzyki, poezji i słowa pisanego.
Jaromir Nohavica jest pieśniarzem, poetą i kompozytorem rodem z czeskiej Ostrawy. Przez prawie czterdzieści lat kariery artystycznej wydał wiele płyt, zawsze entuzjastycznie przyjmowanych przez publiczność. Jaromir jest nie tylko autorem i kompozytorem własnych utworów; śpiewa też pieśni z repertuaru Władimira Wysockiego czy Bułata Okudżawy.
W 2009 roku w Polsce ukazał się podwójny album „Świat według Nohavicy”, w którym znakomici polscy artyści, m.in. Edyta Geppert, Zbigniew Zamachowski i Artur Andrus, interpretują piosenki Jaromira w języku polskim. Każdy koncert Nohavicy jest wydarzeniem – artysta ma niezwykły dar tworzenia magicznej atmosfery zarówno
w kameralnych salach, jak przed wielką publicznością.
Artur Andrus jest artystą wszechstronnym. Z wykształcenia dziennikarz, od czasów studenckich współpracuje
z kabaretami jako autor tekstów, skeczy i aktor (ostatnio w Teatrze Syrena w Warszawie). Jest również prezenterem, mistrzem ceremonii, humorystą, a także poetą, pisarzem, publicystą i blogerem. Występuje
w tworzonym na żywo, improwizowanym serialu telewizyjnym „Spadkobiercy”. Podobnie jak Jaromir Nohavica, tworzy i śpiewa swoje piosenki. W 2012 roku ukazał się jego album „Myśliwiecka”, który uzyskał podwójny status Platynowej Płyty. W czasie swoich występów Artur Andrus urzeka publiczność oryginalnością piosenek i tekstów, poczuciem humoru, inteligentnym żartem i ironicznym komentarzem.
Bilety: I miejsca – 120 zł, II miejsca – 100 zł, III miejsca – 90 zł, IV miejsca – 30 zł *
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
18 maja 2014 /niedziela/ godz. 22.00 – Rynek w Gliwicach
W ramach projektu „Ulica Wyszehradzka”
Divadlo Continuo – Praga (Czechy)
U ZDI
Reżyseria: Pavel Stourac
Obsada: zespół teatru
Nowe widowisko plenerowe dobrze znanego widzom Gliwickich Spotkań Teatralnych Divadla Continuo z Pragi.
Ściana – obok swojego podstawowego znaczenia – jest również ważnym symbolem. Chroni prywatność, ale również oddziela, zamyka nas lub staje na naszej drodze. Jest miejscem egzekucji i sceną tajemnych schadzek kochanków. Przez ścianę ludzie przedostają się do lepszego życia. Na niej zamieszczane są rewolucyjne hasła,
a także reklamy najnowszych produktów. Z jednej strony ściana ochrania przed tym, co niebezpieczne
w zewnętrznym świecie, ale z drugiej – stanowi barierę w naszej życiowej wędrówce.
Kompozycja tych luźnych skojarzeń związanych z tytułową ścianą stanowi treść przedstawienia Divadla Continuo. Artyści wykorzystują elementy teatru fizycznego, komedia przechodzi w tragedię, by powrócić do tej pierwszej.
W efekcie widz nie jest już pewny, co jest na dole, co na górze, co w środku, co na zewnątrz, a przede wszystkim – co znajduje się za ścianą...
Wstęp wolny! |