A380 – fakty I liczby – koniec marca 2015 A380 – informacje handlowe I samoloty znajdujące się w eksploatacji



Pobieranie 35.09 Kb.
Data28.04.2016
Rozmiar35.09 Kb.



A380 – FAKTY I LICZBY – KONIEC MARCA 2015
A380 – INFORMACJE HANDLOWE I SAMOLOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W EKSPLOATACJI:


  • 317 zamówień od 18 klientów, w tym 1 firmy leasingowej, co stanowi 90-procentowy udział w rynku bardzo dużych samolotów (Very Large Aircraft – VLA).

  • 156 samolotów dostarczonych 13 operatorom od października 2007 r. (4 dla Qatar Airways, 13 dla Lufthansy, 10 dla Air France, 59 dla Emirates, 12 dla Qantas, 19 dla Singapore Airlines, 10 dla Korean Air, 5 dla China Southern Airlines, 6 dla Malaysia Airlines, 6 dla Thai Airways, 9 dla British Airways, 2 dla Asiana Airlines, 1 dla Etihad).

  • 3 nowych operatorów w roku 2014: Asiana (dostarczono 26 maja), Qatar (16 września), Etihad (15 grudnia).

  • Samoloty A380 znajdujące się na służbie obsługują 96 trasach do 45 miast na świecie.

  • Światowa flota A380 ma na koncie ponad 2 mln godzin podczas ponad 230 000 przelotów komercyjnych; samolotem podróżowało już 85 mln pasażerów (dane z początku lutego 2015 r.).

  • Flota A380 wykonuje dziś 220 lotów dziennie, przewożąc prawie 3 mln pasażerów miesięcznie.

  • A380 startuje lub ląduje co 4 minuty.

  • 54% przewozów A380 przypada na trasy z, do lub w obrębie Azji-Pacyfiku, a 17% na azjatyckie połączenia regionalne.

  • Potencjał rynku VLA szacowany jest na ok. 1 500 samolotów (Airbus zamierza dostarczyć ok. 50%).

  • A380 sprawdził się już doskonale na 164 małych i dużych lotniskach na całym świecie; na 45 z nich A380 korzysta z istniejącej infrastruktury lotniskowej, gwarantując krótki cykl przewozowy.

  • Pierwszy lot A380 odbył się 27 kwietnia 2005 roku w Tuluzie; A380 rozpoczął loty komercyjne w barwach Singapore Airlines w październiku 2007 r.


A380 – NIEZRÓWNANA EKONOMIA:


  • Systemy zastosowane w modelu A380 wyprzedzają Boeinga 747 o dwie generacje, dzięki czemu są lżejsze, a koszty ich konserwacji – niższe.

  • Materiały kompozytowe stanowią 25% masy A380 (dla porównania: w 747-400 jest to 3%, w 747-8 – nie więcej niż 5%, a w 777 - 11%).

  • Dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych zamiast tradycyjnych zdołano obniżyć ciężar A380 o 15 ton.

  • Obniżające ciężar systemy i materiały w połączeniu z najnowszej generacji silnikami Rolls-Royce i Engine Alliance oznaczają, że A380 może pochwalić się najniższym zużyciem paliwa spośród wszystkich samolotów szerokokadłubowych.

  • Porównując koszt operacyjny na jedno miejsce, 747-8 jest o 43% droższy w eksploatacji niż A380, 777-300ER – o 30%, a 777-9X – o 15%.

  • Zysk wypracowywany przez A380 w przeliczeniu na jeden lot jest o 65% wyższy w porównaniu z jego najbliższym konkurentem.

  • Proporcja mocy do ciężaru A380 jest 21% niższa niż w modelu 747-400 i 26% niższa niż w 777-300ER.


A380 – WYJĄTKOWE PARAMETRY:
Lepsze parametry startu, lądowania i wznoszenia.

  • W porównaniu do 747 model A380:

    • oferuje zasięg większy o 1 667 km niż 747-400 (741 km więcej niż 747-8)

(w konfiguracji 4-klasowej, 544 pasażerów)

    • wymaga krótszych pasów startowych do startu (o 17%) i lądowania (o 11%)

    • oferuje początkową wysokość przelotową większą o ok. 1,2 km

    • posiada tę samą liczbę Macha

    • umożliwia podejście do lądowania z prędkością niższą o 20 węzłów (taką samą jak w A320).


A380 – EKOLOGIA:


  • Wytwarza 50% mniej hałasu w porównaniu do Boeinga 747, oferując jednocześnie o 60 procent większą zdolność przewozową.

  • Obniża emisje CO2 dzięki mniejszemu zużyciu paliwa; emisje innych substancji plasują się znacznie poniżej międzynarodowych wytycznych.

  • A380 maksymalizuje wydajność istniejącej infrastruktury lotniskowej – dostosowanie jej do wymogów A380 zmniejsza lub odkłada w czasie potrzebę inwestowania w dublowanie infrastruktury poprzez maksymalizację wydajności (dzięki wyższej zdolności przewozowej) istniejących slotów startowych i stanowisk terminalowych.


A380 – NAJLEPSZA KABINA NA NIEBIE:
KOMFORT


  • Najszersza kabina na pokładzie głównym, pierwszy szerokokadłubowy pokład górny: komfort dla wszystkich.

  • Całkowita powierzchnia kabiny samolotu A380 to 550 m2:

    • Kabina na pokładzie głównym (Main Deck – MD), najszersza kabina zastosowana dotychczas na pokładzie samolotu pasażerskiego, jest 20 cali (51 cm) szersza niż kabina B747.

    • Kabina na pokładzie górnym (Upper Deck – UD), pierwsza w pełni szerokokadłubowa kabina UD w historii, jest 71 cali (180 cm) szersza niż kabina B747.

  • Najlepsza kabina na niebie, pozwalająca na zoptymalizowanie przychodów i oferująca wysoki poziom komfortu dzięki fotelom o szerokości 18 cali (45,72 cm) w klasie ekonomicznej z 11 miejscami w jednym rzędzie.

  • Fotele o szerokości 18 cali (45,72 cm) w klasie ekonomicznej w konfiguracji z 11 miejscami w jednym rzędzie, w porównaniu do foteli o szerokości 17 cali (43,18 cm) w modelu B747 w konfiguracji 10-miejscowej.

  • Najcichsza kabina na niebie (50% mniej hałasu niż 747-400)

  • Niesamowite światło w kabinie pasażerskiej dzięki większym oknom i regulowanemu nastrojowemu oświetleniu.

  • 6 wlotów powietrza (zwykle jest ich 4), co zapewnia cichą, pozbawioną przeciągów cyrkulację powietrza w kabinach.

  • Najniższa liczba pasażerów przypadająca na jedną strefę kontroli temperatury ze wszystkich samolotów znajdujących się dziś na służbie. Kabina podzielona jest na 15 stref kontroli temperatury. W każdej z nich temperaturę regulować można w przedziale od 18 do 30 stopni C.


Przekrój kabiny A380:

20 cali (51 cm) szersza niż 747 na pokładzie głównym i 71 cali (180 cm) szersza na pokładzie górnym
747
6 foteli w rzędzie

Klasa ekonomiczna

10 foteli w rzędzie

Fotele o szerokości 17,2 cala (43,68 cm) na obu pokładach


A380
8 foteli w rzędzie

Klasa ekonomiczna

11 foteli w rzędzie

Fotele o szerokości 18 cali (45,72 cm) na obu pokładach



WYDAJNOŚĆ


  • Większe schowki bagażowe – 15% więcej miejsca na bagaż podręczny w przeliczeniu na jednego pasażera w porównaniu do 747-400.

  • Szerokie schody umożliwiające szybkie wejście na pokład.

  • Bezpośrednia obsługa górnego pokładu sprawia, że cykl przewozowy A380 jest taki sam, jak innych samolotów szerokokadłubowych.


USŁUGI


  • Pojedynczy, prosty i intuicyjny interfejs dotykowy pozwala personelowi pokładowemu na sterowanie wszystkimi systemami kabiny.

  • System rozrywki pokładowej (In-Flight Entertainment – IFE) trzeciej generacji oraz łączność ze światem, oferujące więcej treści.

  • Światłowodowa sieć szkieletowa systemu rozrywki pokładowej umożliwia szybszy dostęp i strumieniowe przesyłanie informacji.


A380 – CIEKAWOSTKI


  • A380 to największy cywilny samolot pasażerski (maks. liczba miejsc to 853 wobec 660 w Boeingu 747-400 oraz 605 w 747-8) w historii; maksymalna masa startowa wynosi aż 575 ton (397 ton w 747-400 i 448 ton w 747-8).

  • A380 wszedł na rynek w grudniu 2000 r., czyli 34 lata po premierze 747 (1966 r.).

  • A380 składa się z około 4 milionów komponentów, oznaczonych 2,5 mln numerów części i wyprodukowanych przez 1,5 tysiąca firm z 30 krajów.

  • Powierzchnia skrzydła A380 wynosi 845 m2, czyli o 54% więcej niż w Boeingu 747-400. Umożliwia to lądowanie przy prędkości 20 węzłów, tj. 35 km/h wolniej niż 747 z maksymalną wagą podczas lądowania wynoszącą 386 ton i pozwala ograniczyć hałas wokół lotnisk

  • Rozpiętość statecznika poziomego A380 to 30,4 m, czyli niewiele mniej niż rozpiętość skrzydeł A320 (34,9 m).

  • Pojemność wszystkich trzech pokładów, w tym luku towarowo-bagażowego, wynosi 1 570 m3, co pozwala pomieścić 35 mln piłeczek pingpongowych

  • Powierzchnia obu pokładów pasażerskich A380 wynosi 550 m2, czyli tyle, ile trzy boiska do tenisa (singlowe) lub 1,25 boisk do kosza (powierzchnia użytkowa jest o 50% większa niż w Boeingu 747)

  • 5 tysięcy schematów oświetlenia wykorzystujących szeroką gamę technologii fluorescencyjnych oraz LED

  • System klimatyzacji pozwala na najprecyzyjniejsze sterowanie temperaturą spośród wszystkich samolotów znajdujących się obecnie w eksploatacji, w tym 787. Kabina podzielona jest na 15 stref kontroli temperatury. W każdej z nich temperaturę ustawić można w przedziale od 18 do 30 stopni.

  • Dzięki 3 wlotom powietrza w kabinie zamiast standardowych 2 powietrze dostarczane jest z niską prędkością, zapewniając wysoki komfort i zapobiegając przeciągom.

  • Podczas startu skrzydło A380 ulega wygięciu o ponad 4 metry w górę.

  • Rozpiętość skrzydeł wynosi 79,8 m, a kąt skosu skrzydła – 33,5 stopnia. Maksymalne obciążenie projektowe 6-kołowego podwozia A380 wynosi 260 ton, czyli tyle, ile 200 VW Golfów. Farba pokrywająca kadłub A380 (górna warstwa i podkład) waży 531 kg. W kadłubie samolotu znajduje się dziesięć tysięcy śrub łączących trzy główne sekcje plus kolejne 8 000 śrub mocujących skrzydła.

  • Ciąg na skrzydle podczas startu wynosi 1 245,5 kN, czyli tyle, ile w przeliczeniu na konie mechaniczne wytwarza około 2 500 samochodów rodzinnych (po 110 KM każdy).


A380 – Specyfikacja
Wymiary








Długość całkowita

72.7 m

Wysokość

24,1 m

Średnica kadłuba

7,1 m

Maksymalna szerokość kabiny

Pokład główny: 6,5 m

Pokład górny: 5,8 m



Długość kabiny

49,9 m

Rozpiętość skrzydeł (geometryczna)

79,8 m

Powierzchnia skrzydeł (referencyjna)

845 m2

Kąt skosu skrzydła (mierzony w 25% cięciwy)

33,5 

Rozstaw osi

31,9 m

Rozstaw kół

14,3 m



Dane operacyjne








Maksymalny ciężar przy starcie

560 t /575 t

Maksymalny ciężar przy lądowaniu

386 t

Maksymalny ciężar bez paliwa

361 t

Maksymalna pojemność zbiorników paliwa

320 000 litrów

Silniki

Rolls-Royce Trent 900 lub




Engine Alliance GP 7200

Ciąg silnika (maksymalny ciąg statyczny na poziomie morza)

311 kN

Typowa liczba miejsc

544, 4 klasy

Zasięg (z maksymalnym obłożeniem)

8 200 nm

15 200 km



Prędkość LRC (maksymalna oszczędzająca paliwo)

0,85 Ma



A380 – CYTATY i OPINIE
Nasi klienci uwielbiają A380. Jest to jeden z najwydajniejszych samolotów znajdujących się dziś w eksploatacji pod względem zużycia paliwa na jednego pasażera. (Tim Clark, dyrektor generalny Emirates, luty 2014 r.)
W założeniu A380 miał być wykorzystywany na ruchliwych trasach wówczas, gdy częstotliwość lotów nie jest najważniejszym czynnikiem, np. na lotniskach z ograniczoną liczbą slotów, takich jak Heathrow, i jest on absolutnie idealny w takim środowisku. (o samolotach A380 BA – Willie Walsh, prezes International Airlines Group - IAG, październik 2014 r.)
A380 to kluczowy element układanki na lotnisku. Doskonale pasuje do naszej konsekwentnie realizowanej strategii, zgodnie z którą chcemy gościć na Heathrow najcichsze i najbardziej ekologiczne samoloty na świecie. (Matt Gorman, dyrektor ds. ekologii lotniska Heathrow, wrzesień 2014 r.).
Chcemy powiedzieć jedno: A380 oferuje najniższy na świecie koszt jednostkowy, który również w przyszłości pozostanie najniższy względem modeli 777-9X i 777-300ER. (Mark Lapidus, prezes Amadeo, lipiec 2014 r.)
Jest to największy samolot na świecie i jest w stanie naprawdę wstrząsnąć rynkiem. Patrząc z innej perspektywy, wzmacnia markę i wpływy China Southern zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym (Si Xian Min, prezes linii lotniczych China Southern, wrzesień 2014 r.)
A380 to fantastyczny samolot pod względem poziomu hałasu i wydajności zużycia paliwa na jedno miejsce. (Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes Emirates, listopad 2013 r.)
Odkąd Qantas wprowadziły model A380 w październiku 2008 r., obserwujemy bezprecedensowy popyt na miejsca w tych samolotach. (Alan Joyce, dyrektor generalny Qantas, październik 2011 r.)


Airbus Press Office

1, Rond-point Maurice Bellonte

31707 Blagnac Cedex, France


Phone +33 (0)5 61 93 10 00

Fax +33(0)5 61 93 38 36



E-mail media@airbus.com




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna