Ad. Pierwszy lepszy 28/2014 (159) Szanowna Pani Małgorzato



Pobieranie 3.77 Kb.
Data27.04.2016
Rozmiar3.77 Kb.
Ad. Pierwszy lepszy 28/2014 (159)

Szanowna Pani Małgorzato



 

W świecie Zachodu skomercjalizowanie kultury jest faktem. W Polsce na to zjawisko nakłada się dodatkowo korupcja, tak charakterystyczna dla krajów postkolonialnych, która dotyka również i tę dziedzinę życia społecznego.



Istotna wydaje się odpowiedź na dwa zasadnicze pytania: 1. czy kreatorzy tzw. kultury masowej dostosowują się do gustów widowni, obniżając tym samym jakość swojej oferty, zgodnie z zasadą „co staje się masowe to musi być gorsze jakościowo”?, 2. czy może, działalność kreatorów  kultury masowej jest celowa (obniżanie jakości oferty) i stanowi jeden z elementów szerszego procesu – procesu tworzenia NOWEGO CZŁOWIEKA – egoistycznego, aspołecznego, niewrażliwego na piękno, generalnie bezmyślnego, bezrefleksyjnego i podatnego na manipulację? Ciekawa jest również prawidłowość – określona formacja ideowo-etyczna ma określony stosunek do odpowiedzi na powyższe pytania.  Formacja lewicowo-liberalna na obydwa pytania odpowiada twierdząco – na pierwsze jawnie (przykład: słynna wypowiedź redaktora Lisa do studentów dziennikarstwa na spotkaniu na UW brzmiąca mniej więcej tak: „Jak potraktujesz widza poważnie, to ten idiota przełączy kanał”, na drugie niejawnie.  Konserwatysta zaś, zdaje sobie sprawę z zagrożenia płynącego z twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze i dostrzega potrzebę podmiotowego traktowania konsumenta kultury masowej. Dostrzega również zagrożenia płynące z realizowania się scenariusza w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie drugie.     

Z poważaniem – Ewa Działa-Szczepańczyk


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna