Agresja – jak się przed nia bronić



Pobieranie 14.33 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar14.33 Kb.
AGRESJA – JAK SIĘ PRZED NIA BRONIĆ

Agresja to rozpoczęcie walki niszczycielskiej lub przejście w sporze słownym od argumentów rzeczowych do sprawiających przeciwnikowi przykrość. Przez agresję rozumiemy gwałtowne, napastliwe destrukcyjne zachowanie, które powoduje cierpienia ofiary (psychiczne i/lub fizyczne) oraz mające na celu wyrządzenie szkody lub przykrości. Istnieje pogląd, że agresja może być jednym z następstw frustracji.

Agresji można i należy się przeciwstawiać. Należy przy tym pamiętać starą zasadę – agresja budzi agresję! Najwłaściwszym działaniem to wyciszenie agresji, a właściwie agresora (napastnika).

Oceniajmy sytuację poprzez pryzmat własnych możliwości

Zasada ta powinna być punktem wyjścia do wszelkich działań podejmowanych w sytuacjach zagrożenia. Poznajmy swoje reakcje w różnych okolicznościach, czy w chwili zagrożenia zmieniamy się w „słup soli”, czy jesteśmy zdolni do jakiegokolwiek działania. Wiedza ta jest bardzo przydatna i może w określonej sytuacji nas uratować.

Należy pamiętać, że agresor działa w stresie w związku z tym, nie nakręcajmy spirali agresji naszym zachowaniem. Starajmy się mówić spokojnie nie wykonujmy gwałtownych ruchów. Spróbujmy (jeśli to możliwe) podjąć negocjacje, spróbujmy rozładować napięcie. Możemy również ratować się ucieczką.

W przypadku wszelkich konfliktów pomocne jest działanie asertywne. Asertywność


to umiejętność otwartego i bezpośredniego wyrażania swych myśli, uczuć przekonań
lub pragnień, ale w sposób respektujący uczucia, poglądy i opinie drugiego człowieka. Asertywność przydatna jest przede wszystkim w sytuacjach konfliktowych, gdyż pozwala osiągnąć kompromis, bez rezygnacji z uznanych wartości. Uczy jak bez złości i agresji odmawiać. Będąc asertywnym możemy uniknąć konfliktów i sytuacji agresywnych.

Jeśli przyjmujesz postawę uległości

Sam ze sobą

Przestajesz wierzyć w siebie i w to, co robisz. Pozwalasz się maksymalnie wykorzystywać w szkole, poniżać i zaprzeczać temu, co czujesz czy myślisz. Boisz się, że powiesz coś głupiego i w kontakcie z innymi przyjmujesz rolę jedynie słuchacza. Pomniejszasz swój udział, a przesadnie uwypuklasz sukcesy innych. Często obwiniasz siebie i masz poczucie, że jesteś nie fair wobec innych.

Dlaczego?

Utrata aprobaty lub odrzucenie ze strony innych ludzi jest tak przerażająca, że zrobisz wszystko, by do tego nie dopuścić. Panicznie boisz się sytuacji konfliktowych. Wolisz ulec, niż się pokłócić. Sam nawet nie wiesz, że starasz się taką postawą manipulować otoczeniem.

Ryzyko


Tracisz po kolei władzę, respekt, szacunek i zaufanie u innych. Ludzie omijają cię lub wykorzystują jak kozła ofiarnego, a ty czujesz coraz większą złość, krzywdę i frustrację. Znaczysz coraz mniej dla samego siebie, a negatywne emocje w tobie rosną. Kumulujesz w sobie wszystkie krzywdy i żale do momentu, jak nie wybuchniesz. Wtedy czujesz się słaby i stojący z boku, a twoje otoczenie kompletnie nie rozumie twojego gniewu.

Rada


Spróbuj popracować trochę nad swoim zachowaniem. Rozwiązywania trudnych i konfliktowych spraw trzeba się nauczyć. Jeśli masz możliwość popracować z bliską osobą nad asertywnym sposobem radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wykorzystaj to. Druga strona może skorygować i pomóc ci wyuczyć się nowej roli oraz dać ci wsparcie wraz z poczuciem, że potrafisz walczyć i bronić siebie.

Jeśli przyjmujesz postawę agresywną

Sam ze sobą

Najważniejszy jesteś ty i twoje odczucia. Nie masz zwyczaju zajmować się potrzebami innych, zgodnie z zasadą "sam zadbaj o siebie". To ty jesteś w porządku, inni natomiast kręcą. Jeśli nie podoba się komuś twój pomysł, to jest jego problem. Ty wiesz, że się nie mylisz.

Dlaczego?

Nauczony jesteś pchać się łokciami i dopominać o swoje. Wierzysz w swoją siłę, ale nie w siebie. Agresja wobec innych zawsze była skuteczna i osiągałeś to, na czym ci zależało. Władza i bycie w centrum uwagi dodaje ci animuszu i prestiżu, podciągając twoją samoocenę. Złościsz się na innych, bo często stawiasz im nierealne oczekiwania. Świadomie chcesz manipulować innymi, aby samemu nie dać się podejść.

Ryzyko


Taka postawa narażona jest na nieustające i powtarzające się konflikty z innymi ludźmi. Agresja będzie wzbudzać agresję .Takie zachowanie tak naprawdę pomniejsza nas w swych oczach i ludzie stopniowo izolują się od nas. Szybko tracimy szacunek nie tylko dla innych, ale i do samego siebie. Czujemy samotność i gniew zarazem. Coraz większa frustracja i rozdarcie sprzyja pojawieniu się przemocy. Gdy przestaje działać agresja słowna, zaczynamy używać perswazji metodą pięści, a tu już o krok do nieszczęścia.

Rada


Przede wszystkim potrzebne ci wystudzenie emocji. Zbyt szybko wchodzisz w spiralę złości i agresji bez względu na to, czy problem jest mały, czy duży. Obawy i lęki, że inni zaatakują pierwsi powodują, iż nieracjonalnie oceniasz zagrożenie i sam przyjmujesz postawę atakującego. Niestety, to obraca się przeciw tobie. Warto zajrzeć do technik relaksacyjnych i nauczyć się sposobów kontroli własnych emocji. Podobnie jak w poprzednim przypadku przyda się pomoc drugiej, bliskiej osoby, która będzie mogła ci zwrócić uwagę, gdzie popełniasz błąd, a ty będziesz umiał skorzystać z jej rady. Istotne jest, byś miał do niej zaufanie. Jest to tak naprawdę pierwszy krok do zmiany swojego zachowania. Może czekać cię długa droga do zmiany, ale efekt przysporzy ci wielu pozytywnych i trwałych relacji z innymi.

Jeśli przyjmujesz postawę asertywną

Sam ze sobą

Starasz się mówić wprost, stanowczo i zgodnie z tym, co mówi twoje ciało. Nie obrażasz, ale i nie pozwalasz się obrażać. Ufasz sobie, wiesz, na co cię stać i jakim wymogom sprostasz. Tego samego oczekujesz od innych. Świadomie odmawiasz lub przyjmujesz, zgodnie ze swoimi zasadami.

Dlaczego?

Chęć zgodności i zadowolenia z kontaktów z innymi ludźmi wpływa na twoje zachowanie. Szanujesz siebie tak samo jak innych. Zgodnie z tym osiągasz wyznaczone cele i realizujesz własne potrzeby. Masz poczucie, że nawet gdy krytykujesz lub odmawiasz, to mniej ranisz, aniżeli miałbyś skłamać. Wierzysz w siebie i czujesz, że kontrolujesz swoje życie. Uczciwość wobec swych uczuć, emocji, doznań, zachowań sprawia, że zachowujesz tę samą uczciwość w relacji z innymi.

Ryzyko


Niekoniecznie twoja postawa będzie powszechnie akceptowana. Wiele osób przyzwyczajonych jest do zawoalowanych form komunikacji, aniżeli wypowiedzi "prosto z mostu" (szczególnie, gdy dotyczą odczuć i pragnień). Zatem nie licz na ogólną sympatię. Możesz zyskać w gronie ludzi pokornych i wyciszonych etykietę Tupeciarza i Gwiazdora. Na pewno zmienisz pewne zachowanie i postawy w relacjach. Zyskasz w oczach tych ludzi, którzy cenią sobie pewność siebie i szacunek dla innych.

Prawa asertywności

  • Masz prawo być traktowany z szacunkiem. Masz prawo oceniać swoje zachowanie, myśli i uczucia i ponosić za nie odpowiedzialność.

  • Masz prawo domagać się tego czego chcesz ze świadomością, że druga osoba ma prawo powiedzieć nie,

  • Masz prawo do własnego zdania, uczuć i emocji i do odpowiadanego ich wyrażania,

  • masz prawo do niewiedzy

  • Masz prawo zmienić zdanie

  • Masz prawo powiedzieć: NIE , nie wiem, nie rozumiem, to mnie nie obchodzi, nie czując się z tego powodu winny

  • Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

  • Masz prawo do popełniania błędów i do odnoszenia sukcesów

  • Masz prawo do zmiany zdania,

  • Masz prawo do prywatności i niezależności.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna