Agresja jej przyczyny I rodzaje



Pobieranie 19.09 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar19.09 Kb.
AGRESJA – JEJ PRZYCZYNY I RODZAJE.
Zdaniem wielu psychologów dzieci agresywne pochodzą ze środowiska

o cechach gdzie:



  • są niewłaściwe metody wychowawcze

  • występuje niedostatek wzmocnień pozytywnych ( kara zamiast pociechy)

  • niekorzystna atmosfera wynikająca z nerwowości członków rodziny lub występującej tam patologii.

Dlatego ważne jest, byśmy poznali środowisko domu w jakim się wychowuje dziecko.

Jedną z przyczyn agresywnego zachowania się dzieci są frustracje wywołujące poczucie krzywdy lub gniewu.



FRUSTRACJA – stan przykrego napięcia psychicznego, spowodowanego niezaspokojeniem jakiś potrzeb, niemożnością osiągnięcia jakiegoś celu.

Jest następstwem blokady określonych potrzeb:



  • afirmacji

  • uznania społecznego

  • samodzielności.

Blokada potrzeby afirmacji jest wywołana:

  • oziębłością uczuciową rodziców,

  • brakiem z ich strony objawów serdeczności i zainteresowania

oraz stosowania przez nich kar fizycznych

Blokada potrzeby uznania społecznego spowodowana jest:

Blokada potrzeby samodzielności wywołana jest:

  • zbytnią kontrolą ( bardzo krótka „smycz”)

  • licznymi nakazami lub zakazami

Agresywne zachowanie się dzieci bywa również następstwem oddziaływania różnych modeli zachowania się.

Takimi modelami mogą być :



  • rodzice, rodzeństwo

  • koledzy

  • postać z filmu lub komiksu

  • postać z gry komputerowej

Oddziaływanie procesu modelowania ( wzorowania się) zaznacza się szczególnie wtedy, gdy modele agresji są zawarte w zachowaniu się osób budzących podziw – np. idol.

Zostaje wtedy uruchomiony mechanizm identyfikacji z modelem

( podobny ubiór, fryzura, gesty).
POTENCJALNE ZACHOWANIA AGRESYWNE

Mają źródła w faktach często ze sobą powiązanych:



  • dziecko wychowuje się w rodzinie z licznymi problemami
    ( alkoholizm, przemoc, rozwód, przestępstwo, bieda )

  • dorośli w te rodzinie stosują różne- podwójne wzorce zachowania

( co innego mówią – co innego robią )

  • dorośli czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy.

AGRESORZY – to dzieci, które:

    • dokuczają ( systematycznie), ośmieszają, przezywają, biją,
      kopią – głównie słabszych

    • maja potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich sobie podporządkować

    • charakteryzują się niską tolerancją frustracji, łatwo popadają w gniew, są impulsywni

    • nie umieją spokojnie poradzić sobie z trudnościami

    • trudno im stosować się do ogólnie przyjętych reguł

    • generalnie są nastawione na – NIE

    • są zadowolone z własnych zachowań, bez poczucia winy

    • są biegłe w udawaniu

    • mają łatwy kontakt z otoczeniem

    • umieją się wybronić – łatwo kłamią

    • dość wcześnie prezentują zachowania aspołeczne: kradną, piją, palą, narkotyzują się.

Kradzieże są najczęściej stosowanym typem agresji. W życiu nastolatka zaczyna się wiele dziać. Chce bywać: dyskoteki, kino, kawiarnia, a to kosztuje. Zaczyna przywiązywać wagę do środków płatniczych.

Kradną, bo chcą dorównać innym, chcą mieć, chcą być wolni i niezależni.

Wewnętrzna pustkę chcą zapełnić przedmiotami.

Narkotyki i alkohol są najczęstszą formą ucieczki od złej rzeczywistości.

Dzieci sięgają po nie z powodu niemożności osiągnięcia wobec rodziców autonomii. Powinni ją zdobyć w wieku 7-8 lat, ale z różnych powodów to się nie udało. Nie czuli się kochani. Stracili kontakt z rodzicami na rzec kolegów, którzy ich zastąpili. Tam odreagowują, tam istnieją, tam coś znaczą.


Agresorowi zależy na prestiżu otoczenia. To jego nagroda.

Ma to co chce – np. pieniądze, nie jest sam – otacza się świtą.

Agresor często powiela sytuacje domowe.

Tam gdzie w rodzinie występują różne rodzaje agresji, gdzie zasadą jest przepychanie się łokciami, kto silniejszy i sprytniejszy ten ma rację – to tam jest szkoła życia dziecka.



Co stymuluje agresję.

Agresja – ma czynnik intencjonalności ( motywacji), złych intencji;

- intencjonalne działanie o charakterze antynormatywnym na szkodę

osoby


- nie jest prowokowana

- nie zastanawia się nad osobą, której robi krzywdę.



Kryteria wyróżniające agresję:

  • intencjonalność – motyw czynienia zła

  • emocje - złość, czasami przyjemność

  • spowodowanie konkretnych konsekwencji zachowań ( efekty działań)

  • agresja - cel sam w sobie

Klasyfikacja agresji:

    • interpersonalna / samoagresja

    • instrumentalna – wroga, zimna

    • zadaniowa

    • dopuszczalna – kara więzienia / niedopuszczalna

    • społeczna / prospołeczna

    • atakująca / obronna

    • bezpośrednia / pośrednia

Jednym z celów wychowania w szkole jest przeciwdziałanie powstawaniu agresji przez ukształtowanie systemu zinternalizowanych norm oraz zdolności przeżywania powstającego na ich podłożu poczucia winy.

Co możemy zaproponować agresorowi ?

  1. Różne sposoby dyscyplinowania

  2. Wzmacnianie konkurencyjnych cech ( spóźnienia- punktualność)

  3. Wyciszenie przez ćwiczenia i ustalone znaki

  4. Nauka – praca nad sobą – poprzez ćwiczenia relaksacyjne, dramowe.

Literatura:



  1. B. Wayne – Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży

  2. H. Kozakiewicz- Zaproszenia do rozmowy

  3. A. Kozłowska – Zaburzenia nerwicowe u dzieci w wieku szkolnym

  4. A. Moreno – Socjodrama.

Opracowała:

Justyna Dąbrowska







©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna