AmRest Holdings N. V. Sprawozdanie Zarządu AmRest Holdings N. V. za rok 2005



Pobieranie 333.98 Kb.
Strona1/6
Data10.05.2016
Rozmiar333.98 Kb.
  1   2   3   4   5   6

AmRest Holdings N.V.




Sprawozdanie Zarządu
AmRest Holdings N.V.

za rok 2005




    SPIS TREŚCI

1. Opis działalności Spółki 2

2. Akcjonariat Spółki 11

3. Osoby zarządzające i nadzorujące Spółką, program akcji pracowniczych 14

4. Opis organizacji Grupy Kapitałowej 17

5. Sytuacja finansowa i majątkowa Spółki 21

6. AmRest Holdings N.V. w roku 2006 33

7. Oświadczenia Zarządu 38


  • Załącznik nr 1 – Umowy znaczące

    Załącznik nr 2 – Umowy z podmiotami powiązanymi


1. Opis działalności Spółki





    1.1. Podstawowe usługi świadczone przez Grupę Kapitałową

    AmRest Holdings N.V. zarządza restauracjami KFC (w Polsce oraz w Czechach), restauracjami Pizza Hut (Polska i w roku 2006 także Ukraina) i punktami Ice*Land w Polsce. Dodatkowo w roku 2006 zostaną uruchomione dwie nowe sieci restauracyjne: Freshpoint oraz Rodeo Drive. Nowe marki umożliwią Spółce dywersyfikację usług, a klientom zapewnią satysfakcję dzięki szerokiej ofercie produktów.

    Restauracje AmRest umożliwiają skorzystanie z usług gastronomicznych na miejscu, na wynos, obsługę klientów zmotoryzowanych na specjalnych stanowiskach oraz dostawę do klienta według zlecenia złożonego telefonicznie. Celem jest dostarczenie smacznej żywności po przystępnej cenie przy zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klienta oraz stworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia wygody. Produkty znajdujące w menu restauracji AmRest zawierają firmowe dania, które przygotowuje się ze świeżych składników zgodnie z oryginalnymi przepisami i standardami sieci restauracji KFC i Pizza Hut, a także na podstawie własnych autorskich pomysłów (Freshpoint i Rodeo Drive).

    AmRest jest franczyzobiorcą firmy Yum! Brands Inc. w zakresie marek KFC oraz Pizza Hut. Pozostałe, Ice*Land oraz nowopowstające Freshpoint i Rodeo Drive, są markami własnymi AmRest.



    a) KFC

    KFC jest siecią restauracji szybkiej obsługi oferującą różnorodne dania z kurczaków w Polsce oraz w Czechach, zarówno w postaci przyrządzonych skrzydełek, filetów i nóżek na ostro i łagodnie (oryginalne przepisy „Hot & Spicy” & „TMOR”), a także świeżo przyrządzane sałatki, zróżnicowane w zależności od pory roku, ciastka i desery, oryginalnie przyrządzaną kukurydzę, napoje zimne i gorące. Pod względem wielkości przychodów, a także liczby restauracji, KFC AmRest należy do największych operatorów sieci restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej.

    KFC w Polsce w roku 2005 osiągnęło bardzo dobre wyniki – zarówno wysokość przychodów jak i zysków przekroczyła wskaźniki założone w planie. Wartość całkowitych przychodów wzrosła m.in. dzięki otwarciom w ramach nowych i istniejących centrów handlowych.

    KFC w Czechach zanotowało, patrząc na grupę porównywalnych restauracji, słabsze wyniki sprzedaży niż w Polsce. Związane to było z ogólnymi trendami na rynku. Nie zmieniło to jednak wysokiej zyskowności restauracji czeskich – wciąż wyższej niż w Polsce. Jednocześnie, dzięki zwiększeniu liczby restauracji (m.in. przez przejęcie sieci Big Food) KFC umocniło swoją pozycję na tym rynku.

    W obu krajach wprowadzono program „Speed of Service”, który pozwolił na 20% przyspieszenie średniego czasu obsługi klientów. Program ten, w połączeniu z ofertą nowych produktów, wprowadzonych czasowo lub na stałe do menu, takich jak: Okura Rice Bowl (ryż z warzywami oraz pierś kurczaka), Taco Qura Mexican (wersja poprzedniej potrawy z taco i sosem meksykańskim), Pocket Tortilla Wrapped Filet (filet z kurczaka podany w tortilli z warzywami i sosem), Greek Salad (sałatka grecka z fetą, oliwkami, pomidorem), pozwolił na osiągnięcie bardzo dobrych wyników w programie CHAMPS, mierzącym zadowolenie klientów z obsługi, wyglądu, jakości i ogólne postrzeganie restauracji. Na początku 2006 odnotowano rekordowy rezultat w CHAMPS – najlepszy wynik dla brandu od stycznia 2000 roku, co przy istnieniu dwukrotnie większej liczby restauracji jest znaczącym osiągnięciem.

    KFC w obu krajach koncentruje się na wzmocnieniu wizerunku marki oferującego obok dań z kurczaka także świeże sałatki, co wzbogaca ofertę i przyciąga nowych klientów. Ten trend kontynuowany jest poprzez wprowadzanie do menu na stałe nowych produktów postrzeganych przez klientów jako świeże.

    W 2005 roku zainicjowany został w KFC program mający na celu integrację narzędzi operacyjnych (listy sprawdzające kluczowe, krytyczne obszary restauracji, grafik pracy, plan sprzątania, planowanie produkcji) i procedur obowiązujących w polskich i czeskich częściach brandu. Efektem ma być wprowadzenie jednolitego sposobu zarządzania i zbudowanie platformy do dzielenia się najlepszymi doświadczeniami.

    Duży nacisk położono również na rozwój kadry (szkolenia specjalistyczne i spotkania dużych grup kierowników w celu wymiany doświadczeń) i zmniejszenie rotacji (program nagród pracowniczych).

    Uporządkowano również strukturę w wielu obszarach. KFC od 2005 roku ma jednego dyrektora zarządzającego dwoma krajami i trzema dystryktami (dwa w Polsce i jeden w Czechach). Ponadto wyznaczono, obok kierowników regionalnych i kierowników restauracji, osoby odpowiedzialne za krytyczne aspekty działania restauracji (menedżer funkcjonalności, menedżer produktu, menedżer pracy).

    Strategia KFC dla roku 2005 opierała się na zapewnieniu doskonałej jakości produktu i obsługi przy zachowaniu wysokich standardów czystości, aby poprzez tzw.


    Customermanię (program służący jak najlepszemu spełnieniu oczekiwań klientów) doprowadzić do wykreowania na rynku wizerunku marki wyraźnie odróżniającego się od innych konkurentów.

    b) Pizza Hut

    Pizza Hut to jedna z największych sieci restauracji typu casual dining w Europie Środkowo-Wschodniej, restauracji zapewniających obsługę kelnerską i szeroki wybór różnorodnych dań. Oferta Pizza Hut obejmuje zarówno tradycyjne, charakterystyczne dla marki pizze na grubym cieście, włoskie pizze na cienkim cieście, proponowane z rozmaitymi dodatkami i sosami,  zróżnicowane pasty, sałatki – zarówno gotowe jak i komponowane przez klientów, tortille, ciepłe i zimne przekąski, ciastka i desery lodowe, szeroką ofertę win, świeżo wyciskane soki, kawę przyrządzaną na wiele różnych sposobów oraz inne napoje zimne i gorące.

    Restauracje Pizza Hut w roku 2005 przeszły istotne zmiany związane z koncentracją działań na umocnieniu wizerunku marki jako sieci restauracji casual dining. Rozbudowany plan renowacji pozwolił nadać restauracjom Pizza Hut nowy wygląd. Najważniejsze innowacje to nowy bar sałatkowy oraz dodatkowe otwarte stanowisko do przygotowania makaronów. Zmiany te podkreślają zobowiązanie brandu do serwowania najwyższej jakości, świeżego jedzenia.

    Menu Pizza Hut zostało przebudowane, aby oferować przejrzysty i jednocześnie bogaty zestaw dań dla naszych gości. Wprowadzenie nowych produktów zostało zapoczątkowane przez Pizza Classica – cienką, chrupiącą pizze przygotowywaną z polskiej mąki, przy zachowaniu najwyższych standardów. Inne nowości to klasyczna sałatka Cezar robiona według tradycyjnych receptur oraz kulki przygotowywane z ciasta i sera, podawane jako przystawka z sosami.

    W 2005 roku w sieci Pizza Hut dokonano reorganizacji struktury restauracji zamykając cztery jednostki z dominującym kanałem sprzedaży na wynos i przenosząc obsługę klientów tych restauracji do innych punktów. Decyzja o zamknięciu podjęta została po analizie struktury kosztów restauracji, która podobnie jak późniejsze wyniki potwierdziła celowość takiego rozwiązania. W efekcie zyskowność istniejących punktów wzrosła. Zachowano przy tym wysoki poziom usług, rezygnując jedynie z niewielkiej części poprzedniego rejonu dostawy – podyktowane to było koniecznością utrzymania standardów dotyczących czasu dostawy przekładającej się bezpośrednio na jakość produktu i satysfakcje klientów.

    Jednocześnie w 2005 roku w Pizza Hut położono duży nacisk na rozwój pracowników, zidentyfikowano najlepszych w ramach programu DMBBLU („Develop More Broad Buisness Leaders Urgently” – „rozwijaj więcej wszechstronnych liderów teraz”) i dokonano przeglądu narzędzi szkoleniowych pracowników na każdym poziomie. Skoncentrowano się jednocześnie na strategii rozwoju osobistych i zawodowych umiejętności i cech, co umożliwi Pizza Hut umocnienie pozycji wśród najlepszych brandów w segmencie casual dining.

    Wszystkie te działania były wspierane przez nowy system raportów, wykorzystywany wcześniej z powodzeniem przez KFC – DOS+ (Disciplined Operating System +). Pozwoliło to na uporządkowanie zarządzania, poprzez wskazanie obszarów wymagających najwięcej uwagi w bardziej usystematyzowany sposób.

    c) Ice*Land

    Ice*Land to sieć barów lodowych oferujących różnorodne produkty i desery zrobione na bazie lodów o wielu smakach, napojów kawowych i ciast. Restauracja Ice*Land zazwyczaj zlokalizowana jest w obrębie KFC lub Pizza Hut i poprzez wzbogacenie oferty deserami wspiera sprzedaż głównej restauracji. Przychody z tego typu działalności są najwyższe w okresie letnim – część restauracji tego typu działa jedynie w lecie, a wartość ich sprzedaży wlicza się do wyników macierzystej restauracji, dlatego nie prezentowane są wyniki osobno dla Ice*Land.



    d) Freshpoint

    Rok 2005 był okresem przygotowania do wprowadzenia na rynek dwóch własnych marek restauracyjnych AmRest. Nowe koncepty są tworzone przez AmRest, w związku z czym sprzedaż w tych restauracjach nie będzie obciążona opłatami franczyzowymi na rzecz podmiotów zewnętrznych. Pierwszy z nich, Freshpoint, będzie siecią niewielkich restauracji zlokalizowanych w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych, serwujących dania w restauracji oraz na wynos. W 2006 roku AmRest zamierza otworzyć kilka takich restauracji.

    Pierwsza restauracja Freshpoint została uruchomiona w Warszawie w połowie marca bieżącego roku. Menu restauracji oparte jest na kanapkach serwowanych w różnorodnych konfiguracjach oraz świeżych sałatkach. Ponadto klient restauracji może wybierać pomiędzy wieloma dodatkami w postaci m.in. ciastek oraz chłodnych i ciepłych napojów.



    e) Rodeo Drive

    Rodeo Drive (American Bar & Grill), drugi nowy koncept, to restauracje typu casual dining serwujące dania oparte w głównej mierze o mięso z grilla oraz szeroki wybór drinków. Restauracje zlokalizowane będą w atrakcyjnych miejscach i będą w stanie obsłużyć od 150 do 250 gości. W 2006 roku AmRest zamierza otworzyć kilka restauracji Rodeo Drive. Otwarcie pierwszej restauracji planowane jest w kwietniu 2006 roku.



    1.2. Struktura przychodów

Rok 2005 jest kolejnym rokiem wzrostu przychodów ze sprzedaży AmRest – wzrost o 7,9% (500 mln zł w roku 2005 w porównaniu do 463 mln zł w roku 2004). Dynamika wzrostu sprzedaży w 2005 roku w porównaniu z rokiem 2004 była wyraźnie wyższa w drugiej połowie roku i wyniosła 15,0%. Dla porównania wskaźnik CAGR dla sprzedaży w latach 2002–2005 wyniósł 7,2%.



    AmRest Holdings N.V. generuje większość swoich przychodów poprzez markę KFC, której przychody stanowiły 73,8% przychodów całej spółki w roku 2005 roku. W 2004 roku udział KFC w przychodach całej spółki wyniósł 72,6%. Przyrost sprzedaży związany jest z bardzo dobrymi wynikami marki oraz otwieraniem większej liczby punktów KFC niż Pizza Hut.

    Tabela: Struktura sprzedaży AmRest Holdings N.V. według marek





      MARKA

      01-12.2005

      01-12.2004

      tys. zł

      udział %

      tys. zł

      udział %

      KFC

      369 024

      73,8%

      336 066

      72,6%

      PH

      130 786

      26,2%

      127 132

      27,4%

      Razem

      499 810

      100,0%

      463 198

      100,0%

    * Przychody restauracji typu Multibrand podzielono w proporcji 60% KFC i 40% PH

    W Polsce AmRest Holdings N.V. w 2005 roku wygenerował 72,0 % swoich przychodów wobec 70,0% w roku 2004. Udział Czech spadł z 30,0% w 2004 roku do 28,0 % w 2005 roku. Spadek sprzedaży spowodowany był m.in. czasowym zamknięciem (3 miesiące) jednej z największych restauracji czeskich z powodu remontu.

    Tabela: Struktura sprzedaży AmRest N.V. według krajów



      KRAJ

      01-12.2005

      01-12.2004

      tys. zł

      udział %

      tys. zł

      udział %

      Polska

      360 002

      72,0%

      324 433

      70,0%

      Czechy

      139 808

      28,0%

      138 765

      30,0%

      Razem

      499 810

      100,0%

      463 198

      100,0%

    * Przychody restauracji typu Multibrand podzielono w proporcji 60% KFC i 40% PH

    1.3. Odbiorcy

    Produkty AmRest są kierowane do bardzo szerokiej liczby indywidualnych klientów poprzez sieć własnych restauracji zlokalizowanych na terenie zarówno Polski jak i Czech, głównie w miastach lub ich okolicy.

    Docelowa grupa potencjalnych klientów KFC, zarówno w Polsce, jak i w Czechach, to osoby w wieku 15-39 lat. W oparciu o dostępne oficjalne dane statystyczne, grupa ta stanowi 31% ludności Polski i 44% ludności Czech. Ponad 52% czeskich klientów KFC to osoby w wieku 16-34 lat, a 29% w wieku 35-54 lat. W przybliżeniu 41% (poprzednie badanie wykonane w roku 2004: 43%) czeskich klientów KFC ukończyło co najmniej szkołę średnią, a ponad 60% (poprzednio: 61,5%) mieszka w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 20 000. W wypadku polskich klientów KFC 79% (poprzednio: 78%) to osoby w wieku 15-39 lat, 78% (poprzednio: 78%) ukończyło co najmniej szkołę średnią, a 66% (poprzednio: 67%) mieszka w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 20 000.

    Główną docelową grupę klientów Pizza Hut w Polsce stanowią osoby w wieku od 15 do 39 lat. Zgodnie z najnowszymi krajowymi danymi statystycznymi, grupa ta obejmuje 31% (poprzednio: 31%) ludności. 75% (poprzednio: 75%) klientów Pizza Hut w Polsce stanowią osoby w wieku od 15 do 39 lat, 73% (poprzednio: 71%) klientów ukończyło co najmniej szkołę średnią, a 60% (63%) mieszka w miastach o liczbie ludności przekraczającej 20 000.

    Powyższe wyniki pochodzą z badań przeprowadzonych w zeszłym roku przez SMG/KRC TGI w Polsce (styczeń-grudzień 2005) oraz przez MML TGI w Czechach (czerwiec-listopad 2005). Różnice pomiędzy latami 2005 i 2004 mieszczą się w granicach błędu statystycznego.

    1.4. Dostawcy

    Strategia zakupów produktów żywnościowych oraz opakowań AmRest oparta jest o następujące kryteria: zapewnienie jakości, wysokiego poziomu usług oraz konkurencyjności na rynku – po spełnieniu pierwszych dwóch wymogów. W firmie istnieje bardzo rygorystyczny program zatwierdzania nowych dostawców oraz produktów jak również monitoringu aktualnych dostawców. System ten pozwala nam mieć pewność, że produkty dostarczane do restauracji AmRest spełniają wszystkie wymagane parametry.

    W roku 2005 wszyscy główni dostawcy oraz dystrybutorzy otrzymali zgodnie najwyższe oceny dotyczące zakładów produkcyjnych, w których produkowane są produkty dla AmRest. Ponadto w restauracjach Pizza Hut oraz KFC, w Polsce oraz Czechach, wprowadzono system HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point).

    W roku 2005 opracowana została strategia konsolidacji zakupów produktów żywnościowych, aby zwiększyć efektywność w całym łańcuchu dostaw oraz uzyskać przewagę konkurencyjna w całym regionie Centralnej Europy. Celem uzyskania pożądanych efektów została w 2005 roku powołana firma SCM Sp. z o.o., która na dzień dzisiejszy świadczy usługi nie tylko dla AmRest, ale również innych franszyzobiorców firmy Yum! w Europie Centralnej. W roku 2005 AmRest, poprzez spółkę zależną American Restaurants Sp. z o.o., zawarła umowę pośrednictwa z SCM. Umowa dotyczy usług polegających na pośrednictwie i negocjacji warunków dostaw do restauracji, w tym negocjacji warunków umów dystrybucji. Obecnie SCM prowadzi również rozmowy z dystrybutorami na rynku rosyjskim, co pozwoli w zasadniczy sposób zwiększyć efekt skali zakupów.

    W 2005 roku firmy Drobimex, Konspol oraz Bona Agra, dotychczasowi dostawcy AmrRest, zostali zaaprobowani przez Yum! również w zakresie Niemiec, Francji i Holandii. Świadczy to o wysokim poziomie świadczonych przez te podmioty usług. Ponadto w ubiegłym roku na rynek Europy Centralnej została wprowadzona firma Lactalis, która dostarcza ser mozzarella do Pizza Hut w Rosji, na Węgrzech, Cyprze i Bułgarii.

    Bardzo istotnym elementem strategii AmRest jest unifikacja opakowań czego rezultatem jest znaczne obniżenie kosztów produkcji opakowań w Polsce, Czechach oraz Rosji – polityka w tym zakresie będzie kontynuowana.

    Efektem powyższych działań było znaczne obniżenie cen całego koszyka produktów żywnościowych oraz opakowań dla sieci Pizza Hut oraz KFC w Polsce i Czechach w porównaniu z rokiem 2004. W tym zakresie firma SCM uzyskała najlepszy wynik w całym systemie Yum! w Europie.

    W ubiegłym roku AmRest podjął decyzję o przedłużeniu umowy z naszym strategicznym partnerem Pepsi Cola, umowa ta obowiązuje do końca 2010 roku. Szczegółowe informacje dotyczące umowy znajdują się w Załączniku nr 1.

    Bardzo istotnym elementem strategii AmRest jest rozwój nowych produktów oraz nowych marek. Działania te są reakcją na zmieniające się potrzeby klientów Pizza Hut oraz KFC. W roku ubiegłym Spółka wyselekcjonowała 5 firm, które opracują nowe produkty wspólnie z zespołem SCM, marketingu oraz NPD (New Product Development). Strategia wprowadzania nowych produktów będzie kontynuowana w roku 2006.

    Od lipca 2003 roku głównym dostawcą AmRest jest firma McLane. Spółka ta zaopatruje restauracje w Polsce w opakowania oraz wszystkie produkty żywnościowe, z wyłączeniem kurczaków dostarczanych bezpośrednio od producentów oraz warzyw – w przypadku niektórych restauracji. W roku 2005, po dokonaniu porównania cen na świadczone usługi w całym systemie Yum! w Europie, podjęto decyzję o przedłużeniu umowy na kolejne dwa lata z tą firma. Umowa została przedłużona do końca lipca 2008 roku (szczegółowe informacje znajdują się w Załączniku nr 1).

    Lista 10 największych dostawców dla Pizza Hut oraz KFC w Polsce:

    Mc Lane – dostawca

    Drobimex – kurczaki

    Konspol – kurczaki

    Pepsi Cola – napoje zimne

    Cerealia – bulki

    OSM Szczurowa – ser mozzarella

    Stoever – frytki

    Bona Agra - warzywa

    Huhtamaki – opakowania

    Lactalis – ser mozzarella , ementaler

    oraz 10 największych dostawców w przypadku Czech:

    Agropol Food – kurczak

    E.S.T.- dystrybutor

    Beskyd Frycovice – warzywa i sosy

    Pepsi Cola – napoje zimne

    Stoever – frytki

    Setuza – shortening

    Huhtamaki – opakowania

    Run – kukurydza w kolbach

    McCormick – przyprawy oraz marynaty

    Bohemik – lody i desery






    McLane jest jedynym dostawcą, którego wartość dostaw przekracza 10% przychodów ze sprzedaży. Usługi pozostałych największych dostawców (przedstawionych powyżej) plasują się poniżej tego progu.

  1   2   3   4   5   6


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna