Anna rutkowska nauczycielka historii I wiedzy o społeczeństwie gimnazjum nr 5 w płocku modyfikacja programu nauczania



Pobieranie 167.56 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar167.56 Kb.

ANNA RUTKOWSKA


NAUCZYCIELKA HISTORII

I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE

GIMNAZJUM NR 5 W PŁOCKU

MODYFIKACJA PROGRAMU NAUCZANIA

HISTORII DLA KL. I-III GIMNAZJUM


WZBOGACENIE O ELEMENTY DZIENNIKARSTWA I HISTORII REGIONALNEJ

TERMIN TEALIZACJI : LATA 2005-2008

Kwalifikacje nauczyciela: Podyplomowe Studium Dziennikarstwa na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu

DZIENNIKARZ TO CZŁOWIEK, KTÓRY MUSI COŚ WIEDZIEĆ O WSZYSTKIM, A WSZYSTKO O CZYMŚ”


ZAŁOŻYNIA OGÓLNE:


Innowacja pedagogiczna ma charakter modyfikacji programu nauczania historii przez wprowadzenie elementów dziennikarstwa oraz rozbudowanej ścieżki regionalnej.

Adresowana jest do uczniów klas I-III gimnazjum o ugruntowanych zainteresowaniach humanistycznych. Przewidywana jest do realizacji w formie

1 godziny tygodniowo (w kl. I i III z podziałem uczniów na grupy) dołączonej do

2 godzin przeznaczonych na realizację standardowego programu nauczania.

Oparta jest na szeroko pojętej korelacji międzyprzedmiotowej zakładającej współpracę z nauczycielami języka polskiego, plastyki, wiedzy o społeczeństwie i informatyki.

Została opracowana w formie dokumentu zawierającego założenia ogólne, cele

kształcenia, treści programowe oraz rozkład materiału dla klas I- III.

Zakłada wzbogacenie wiedzy uczniów o najważniejsze wydarzenia w dziejach Płocka i regionu w okresie od powstania miasta do współczesności.

Przewiduje wykorzystywanie źródeł historycznych, literackich i szeroko rozumianych mediów ( prasa, radio, telewizja) do tworzenia różnych form pracy dziennikarskiej tj. artykuł ( informacyjny, problemowy, polemiczny), komentarz, felieton, reportaż społeczny, recenzja, esej, debata , publicystyka wizualna (karykatura), audycja radiowa, wywiad z postacią historyczną i współczesną.

Autorka innowacji zakłada rozwinięcie współpracy z:



  • Redakcją „ Nowego Tygodnika Płockiego”, Radiem „ Puls”( wizyty w redakcji oraz spotkania z dziennikarzami, publikacja materiałów dostarczonych przez młodzież ) i Telewizją „ Tele- Top”

  • uczestnikami warsztatów dziennikarskich w LO im Władysława Jagiełły

  • klasą dziennikarską w Gimnazjum nr 4 w Płocku

Po rozpoznaniu preferencji i zainteresowań uczniów przewiduje:

  • wydawanie okazjonalnej gazetki szkolnej

  • publikowanie twórczości młodzieży na szkolnej stronie internetowej

  • prowadzenie programów informacyjnych w szkolnym radiowęźle

  • zorganizowanie wycieczki edukacyjnej do siedziby Telewizji Polskiej w Warszawie oraz na plan popularnego serialu telewizyjnego

CELE DYDAKTYCZNE :




  1. Zapoznanie uczniów z podstawowymi formami życia społecznego przeszłych pokoleń, a także z funkcjonowaniem społeczeństwa demokratycznego.

  2. Wzbudzenie poczucia własnej wartości poprzez wpajanie szacunku do tradycji regionalnej, ojczystej i europejskiej.

  3. Kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na forum publicznym.

  4. Wpajanie nawyku poprawnego komunikowania się z wykorzystaniem zasad ortografii, interpunkcji i składni.

  5. Wdrażanie do korzystania z różnych źródeł informacji.

  6. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania technik informatycznych.

  7. Kształtowanie zdolności formułowania wypowiedzi z wykorzystaniem podstaw warsztatu dziennikarskiego.

TREŚCI PROGRAMOWE:

Treści programowe zostały opracowane w oparciu o następujące pozycje:


  1. „ Dzieje Płocka”

  2. Przewodnik turystyczny „ Płock i okolice”

  3. S. Bortnowski „ Warsztaty dziennikarskie”, Warszawa 2003, Wydawnictwo „ Stentor ”( dop. do użytku szkolego)

  4. Z. Kłakówna, I. Steczko, K. Wiatr „ Sztuka pisania”, Kraków 2004,

Wydawnictwo Edukacyjne.( dop. do użytku szkolnego)
TREŚCI PROGRAMOWE W ZAKRESIE REALIZACJI ŚCIEŻKI REGIONALNEJ:

  1. Przełomowe wydarzenia w dziejach Płocka i regionu od powstania miasta do współczesności.

  2. Zabytkowe obiekty Płocka wzniesione w różnych stylach architektonicznych.

  3. Wybitni obywatele miasta i regionu.

TREŚCI PROGRAMOWE W ZAKRESIE REALIZACJI ELEMENTÓW DZIENNIKARSTWA:



  1. Podstawy warsztatu pracy dziennikarza.

  2. Gatunki dziennikarskie.

  3. Metody i techniki badań społecznych.

  4. Tworzenie tytułów, nadtytułów i śródtytułów.

  5. Zasada odwróconej piramidy w informacji.

  6. Budowanie konspektu wypowiedzi.

  7. Tworzenie portretu psychologicznego bohatera.

  8. Wywiad jako rozmowa kierowana.

  9. Analizowanie i ocena wywiadu- tworzenie notatki informacyjnej, wiadomości sensacyjnej, szkicu do portretu.

  10. Recenzja czyli między informacją a krytyką.

  11. Przekształcanie recenzji na tekst sprawozdawczy.

  12. Dyskusja punktowana- przygotowanie do polemiki.

  13. Artykuł problemowy w formie rozprawki.

  14. Portret postaci jako wstęp do reportażu.

  15. Tworzenie reporterskiej relacji z podróży.

  16. Reportaż społeczny.

  17. Publicystyka wizualna ( karykatura).

  18. Tworzenie felietonu inspirowanego rysunkami prasowymi.

  19. Różne rodzaje felietonu jako formy wypowiedzi literackiej.

  20. Analizowanie treści reklamacji.

  21. Opracowanie referatu.

  22. Redagowanie tekstu o charakterze argumentacyjnym.

  23. Formułowanie stanowiska, tworzenie konspektu i rozwijanie eseju według planu.

  24. Debata polityczna i społeczna.

  25. Audycja radiowa.

  26. Reportaż telewizyjny.

PRZYKŁADY LITERATURY WYKORZYSTYWA-

NEJ WE FRAGMENTACH DO REALIZACJI INNOWACJI DZIENNIKARSKIEJ

( Kolejność według epok historycznych)




  1. Biblia ( Księga Rodzaju)

  2. B. Prus „ Faraon”, „ Z legend dawnego Egiptu”

  3. J. Parandowski „ Mitologia grecka”

  4. Homer „ Iliada” i „ Odyseja”

  5. Swetoniusz „Żywoty cezarów”

  6. P. Jasienica „Polska Piastów”

  7. „ Kronika Galla Anonima”

  8. H. Sienkiewicz „ Krzyżacy” i „ Potop”

  9. J. Ch. Pasek „ Pamiętniki”

  10. A. Zahorski „ Naczelnik w sukmanie”

  11. „ Mazurek Dąbrowskiego”

  12. A. Mickiewicz „ Pan Tadeusz”

  13. S. Żeromski „ Syzyfowe prace”

  14. J. Piłsudski „ Rok 1920”

  15. M. Białoszewski „ Pamiętnik powstania warszawskiego”

  16. S. Grzesiuk „ Pięć lat kacetu”

  17. M. Mikeln „ Stalin”

  18. Z. Brzeziński „ Wielkie bankructwo“

  19. S. Kowalski „ Narodziny III Rzeczypospolitej”

  20. M. Kallas „ Historia usrroju Polski X- XX w.”

Wykorzystane zostaną także publikacje prasowe z „ Polityki”, „Wprost”, „Gazety Wyborczej”, „ Przekroju”, „Newsweeka” ,Filmu”, „Dziewczyny”,

„ Brawo” i innych, a także programy telewizyjne („ Sprawa dla reportera”,

‘ Debata”, „ Co tą Polską ?”, „Ekspres reporterów”....) oraz audycje radiowe.


METODY I TECHNIKI PRACY:


1. Dyskusja

2. „Burza mózgów”

3. Debata

4. Praca w małych grupach

5. Praca z tekstem historycznym, literackim, prasowym oraz środkami audiowizualnymi.

6. Projekt.


METODY OCENY WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI:
Oceny, które uzyska uczeń klasy o zmodyfikowanym programie nauczania zostaną włączone do zakresu oceniania przedmiotu – historia.

Autorka innowacji zakłada ocenianie prac historycznych opracowanych w oparciu o wiedzę z zakresu podstaw dziennikarstwa. W ocenie tych prac uwzględniane zostaną następujące elementy:



  • uchwycenie cech gatunku dziennikarskiego

  • zgodność kompozycyjna

  • poprawność faktograficzna, stylistyczna i ortograficzna

  • pomysłowość i zaangażowanie

  • wprowadzenie elementów graficznych

  • korzystanie z technik informatycznych

ROZKŁAD MATERIAŁU W ZAKRESIE REALIZACJI INNOWACJI DZIENNIKARSKIEJ W KLASACH I-III





DZIAŁ

LP

JEDNOSTKA TEMATYCZNA

CELE NAUCZANIA W UJĘCIU OPERACYJNYM

PAMIĘTA

ROZUMIE

UMIE

PODSTAWY

WARSZTATU DZIENNIKARZA



1

T: Warsztat pracy dziennikarza

1.Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię

2.Warsztat dziennikarza:


    1. archiwum

    2. b)informatorzy

    3. autorytety

    4. kontakty towarzyskie

3. Siedem przykazań kontaktu

* pojęcia: archiwum, retoryka, kontakty interpersonalne

* znaczenie istnienia pracy archiwalnej w zawodzie dziennikarza

* rolę kontaktów interpersonalnych



* podać podstawy warsztatu dziennikarskiego

* w sposób poprawny zbierać i archiwizować informacje






2

.


T: Ogólna charakterystyka gatunków dziennikarskich

  1. artykuł

  2. felieton

  3. dyskusja

  4. reportaż

  5. esej

  6. gawęda

  7. karykatura




* pojęcia: felieton, reportaż, fotomontaż

* rodzaje gatunków dziennikarskich



* różnice między gatunkami dziennikarskimi

* znaczenie podziału dziennikarstwa na specjalności



* odróżnić gatunki dziennikarskie

* nazwać tekst dziennikarski






3.

T: Metody i techniki badań społecznych.

  1. Cele badań społecznych

  2. Poziomy pomiaru badawczego

  3. Temat badań

  4. Sporządzanie ankiety

* pojęcia: ankieta, cecha zmienna i stała

* zasady tworzenia ankiet



* znaczenie ankiet jako jednego z narzędzi pracy dziennikarskiej

* sporządzić wzór ankiety sondażowej





4.

T: Odpowiedzialność cywilna i karna dziennikarzy.

  1. Tajemnica dziennikarska

  2. Granice wolności prasy

  3. Prawa i obowiązki dziennikarzy

* zasady ochrony danych osobowych

* prawa i obowiązki dziennikarzy



* konieczność zachowania tajemnicy zawodowej

* wymienić ograniczenia wolności prasy




5.

T: Jak tworzyć informację prasową?

  1. Wstęp artykułu odpowiadający na pytanie kto? co? kiedy?

dlaczego ? jak?

2. Rozwinięcie , zakończenie, puenta




* zasady konstruowania informacji prasowej

* konieczność zachowania właściwej konstrukcji tekstu

* wykorzystać w praktyce sposoby konstruowania wstępu do artykułu




6.

T: Notatka informacyjna.

  1. Cztery punkty rozwinięcia tematu:

  • omówienie

  • wyjaśnienie

  • odwołanie się do autorytetów

  • komentarz

* punkty rozwinięcia informacji prasowej

* zasady tworzenia komentarza



* zasadę używania zrozumiałego dla odbiorcy języka

* rozwinąć informację prasową

* skonstruować krótki komentarz



WPRAWKI

7.

T: Zasady tytułowania tekstów.

  1. Reguła zwięzłości

  2. Stylistyka tytułów

  3. Klasyfikacja

  4. Ćwiczenia w tytułowaniu

* klasyfikację tytułów

* zasady tworzenia tytułów: równoważniki zdań, pojedyncze wyrazy, zdania pojedyncze i złożone

* opatrzyć tytułem informację prasową, radiową i telewizyjną




8 i 9

T: Ćwiczenia w tytułowaniu artykułów prasowych

  1. Rodzaje tytułów:

    1. informacyjne

    2. komentujące

    3. apelujące

    4. tajemnicze

    5. poetyckie

    6. aluzyjne













10.

T: Jak zapowiadać teksty?

  1. Wypunktowanie najważniejszych informacji

  2. Streszczenie tekstu

  3. Cytat wypowiedzi autorytetu

  4. Prezentacja postaci

T: Śródtytuły w tekście

  1. Ćwiczenia w tworzeniu akapitów opisowych

  2. Nadtytuły w tekście publicystycznym




* sposoby zapowiadania tekstu

* możliwości rozwinięcia tytułu będącego zapowiedzią tekstu publicystycznego

* podać możliwości zachęcenia czytelnika do sięgnięcia po tekst publicystyczny







T: Zasada odwróconej piramidy w informacji

  1. Rozpoczynanie tekstu lidem czyli kwintesencją informacji

  2. rozwinięcie i komentarz

  3. Podsumowanie

* znaczenie pojęcia lid w prasie, radiu i telewizji

* informacja prosta, rozwinięta, własna, agencyjna, komunikat policyjny, sądowy, obwieszczenie władz



* zasady konstruowania tekstu według „ odwróconej piramidy’

* wyodrębnić lid w informacji







T: Ćwiczenia w tworzeniu informacji prasowej na podstawie tekstu literackiego i historycznego
















T: Gdy informacja staje się artykułem informacyjnym

  1. Równoważność zdarzeń i faktów

  2. Pośpiesz informacyjny

  3. Konkretne dane

  4. Jasność wypowiedzi

* o zasadach przekształcania informacji prasowej w artykuł informacyjny

* metody budowania artykułu informacyjnego

* przekształcić lid w krótki artykuł informacyjny







T: Artykuł w formie sprawozdania

  1. Opis konkretnego wydarzenia- zebrania, imprez sportowych lub kulturalnych

  2. Sprawozdawczość sportowa

  3. Przekształcanie słownictwa mówionego w pisane

* zasady poprawnego konstruowania sprawozdania

* sposoby przekształcania słownictwa mówionego w pisane



* różnice miedzy przekazem mówionym i pisanym

* napisać sprawozdanie z imprezy kulturalnej lub sportowej







T: Ćwiczenia w tworzeniu sprawozdań w formie poważnej oraz żartobliwej

Np. Jak zmagałeś się z....

Moje czytanie.....

















T: Artykuł problemowy w formie rozprawki

  1. Zasady budowy rozprawki:

a) wstęp- rozwinięcie- zakończenie

b) teza- argumenty- wnioski



* zasady budowy artykułu problemowego

* konieczność tworzenia artykułu problemowego z uwzględnieniem podanych zasad

* przedstawić zarys artykułu problemowego w postaci prezentacji tezy, argumentów i wniosków







T: Ćwiczenia w odróżnianiu powierzchowności i wnikliwości w tworzeniu artykułów problemowych

1. Analiza artykułów w różnych gazetach – od prasy codziennej po miesięczniki












WYWIAD




T: Wywiad jako gatunek dziennikarski

  1. Siedem przykazań kontaktu:

  • uśmiech

  • kontakt wzrokowy

  • pozycja otwarta

  • dotyk ręki

  • aprobata wypowiedzi

  • zyskanie akceptacji

  1. Sposoby rozpoczynania wywiadu:

  • anegdota

  • teza- pytanie

  • cytat

  • informacja




* sposoby rozpoczynania wywiadu jako rozmowy kontrolowanej

* znaczenie właściwej postawy rozmówcy dla uzyskania prawdziwych informacji

* przygotować wywiad z osobą historyczną bądź współczesną







T; Wywiad jako rozmowa kierowana

  1. Tytułowanie wywiadu

  2. Zebranie informacji

  3. Elastyczność rozmowy

  4. Autoryzacja

* podstawowe wyróżniki wywiadu-

elastyczność, dążenie do prawdy, autoryzacja



* zasady rozmowy kierowanej

* przeprowadzić wywiad z wybraną postacią







T: Ćwiczenia w przygotowywaniu wywiadów z wybranymi bohaterami historycznymi lub literackimi
















T: Dyskusja punktowana jako przygotowanie do polemiki prasowej

  1. Zasady dyskusji punktowanej

  2. Dyskusja na wybrane tematy społeczno- kulturalne i polityczne

* zasady dyskusji punktowanej

* konieczność stosowania się do reguł dyskusji

* dyskutować z zachowaniem zasad







T: „ Debata telewizyjna” – przykład programu opiniotwórczego

  1. Cechy debaty:

  • aktualność tematu

  • znaczenie poruszanego problemu

  • różnice poglądów

  • odpowiednia argumentacja

  • dobór osób dyskutujących

* j w

j w

* argumentować ,szanować odmienność poglądów







T: Polemika jako udział w sporze toczącym się w prasie ( list do redakcji)

  1. Zadania polemiki;

  • przeciwstawianie się opiniom

  • likwidowanie rozbieżności

  • wskazanie słabych stron

  • wykazanie swoich racji




* rodzaje stylizacji w polemice

* zadania polemiki jako forum dyskusyjnego

* sformułować list do redakcji w ważnej dla siebie sprawie

RECENZJA




T: Recenzja – forma oceny dzieła artystycznego

  1. Budowa recenzji;

  • omówienie sztuki (problematyka)

  • ocena pracy reżysera i scenografa

  • gra aktorów




* zasady tworzenia recenzji

* znaczenie recenzji jako materiału krytycznego bądź reklamowego

* napisać poprawną recenzję sztuki teatralnej lub przedstawienia szkolnego







T: Ćwiczenia w recenzowaniu

filmów, wystaw i sztuk teatralnych
















T: Reklama prasowa, radiowa i telewizyjna

  1. Rola reklamy w obrocie handlowym

  2. Cechy reklamy

  3. Tworzenie autorskich haseł reklamowych

* cechy reklamy

* znaczenie reklamy w rozwoju przedsiębiorczości

* sformułować treść reklamy

* wykonać plakat reklamujący kampanie społeczną









T: Komentarz prasowy

  1. Zasady konstrukcji:

  • brak podkreśleń

  • zwięzły styl

  • ironia i złośliwość

  • zakończenie wnioskiem lub pytaniem

  • oddzielenie od tekstu publicystycznego



* sposoby tworzenia komentarza

* konieczność komentowania wydarzeń teraz i w przeszłości

* odróżnić komentarz od artykułu publicystycznego lub informacji







T: Ćwiczenia w przekształcaniu informacji w komentarz

1. Tworzenie komentarza do wybranych tematów –np.

„ Historia Dedala i Ikara”

„ Prometeusz ukarany”



j w

j w

j w

FELIETON




T: Felieton jako forma wypowiedzi literackiej

  1. Zadania felietonu;

  • interpretujące

  • opisowe

  • oceniające

  1. Rodzaje felietonów:

  • asocjacyjny

  • dyskursywny

  • fabularny

  • udramatyzowany

* nazwiska wybitnych felietonistów

(Kisielewski, Słonimski, Lipski, Prus)



* dowolność w tworzeniu kompozycji felietonu ( brak reguł i zasad tworzenia)

* wyróżnić rodzaje felietonów

* skomponować felieton w formie graficznej









T: Tytuł w felietonie

  1. Przypomnienie zasad tytułowania

  2. Specyfika tytułowania felietonów ( zabawne, aluzyjne, zagadkowe, karykaturalne)

* zasady tytułowania felietonów

* rolę felietonu jako środka wyrazu

* nadawać felietonom tytuły adekwatne do treści







T: Kompozycja felietonu

  1. Brak reguł prezentowania treści

  2. Przechodzenie od szczegółu do uogólnienia

  3. Stosowanie porównań, powtórzeń, pytań retorycznych

* cechy felietonu

* podstawy kompozycji felietonu

* wskazać w tekście cechy felietonu







T: Przygotowanie do pisania felietonu

  1. Naśladowanie stylu felietonowego

  2. Dopisywanie puenty do przeczytanych tekstów

  3. Wyszukiwanie treści dowcipnych, ośmieszających, oceniających i wyrażeń potocznych

j w

j w

j w







T: Podejmujemy próbę tworzenia felietonu

1. Szkic felietonu na podstawie tytułu prasowego, lub literackiego



j w

j w

j w

























T: Prezentujemy życie szkoły w felietonowym zwierciadle

  1. Felieton ilustrowany w formie plakatu – np. „ Portret pierwszaka i absolwenta”

  2. „ Sportowiec i szkolne chucherko”

* szczegóły dotyczące kompozycji felietonu

* konieczność umieszczenia puenty dla podkreślenia wagi tematu

* przedstawić felieton w formie graficznej

REPORTAŻ




T: Źródła informacji reportera

  1. Serwis agencyjny

  2. Współpracownicy

  3. Osobiste kontakty

  4. Zawiadomienia i zaproszenia

  5. Listy i telefony czytelników

  6. Informacje policji i straży miejskiej




* zasady pozyskiwania informacji przez reporterów

* znaczenie reportażu jako środka społecznego wyrazu

* wyróżnić reportaż spośród innych materiałów prasowych








T: Tematyka reportażu. Charakterystyka gatunku.

  1. Wydarzenia z życia

  2. interwencje

  3. Sprawozdania z uroczystości

j w

j w

* wskazać główne cechy reportażu








T: Sposoby rozpoczynania reportażu- przedstawienie postaci

  1. Anatomia portretu

  2. Próba przekształcenia charakterystyki postaci w portret

* sposoby tworzenia portretu postaci

* anatomię portretu

* przekształcić krótką charakterystykę w portret







T: Tworzymy portret postaci

  1. Budowa portretu wybranej postaci historycznej lub literackiej

  2. Przekształcanie not biograficznych w portrety




*j w

j w

* sporządzić portret bohatera literackiego lub postaci historycznej







T: Konstrukcja reportażu

  1. Dłuższa forma wypowiedzi

  2. Podkreślenie wagi problemu

  3. Stosowanie dialogów i cytatów

  4. Wykorzystywanie dokumentów i źródeł

  5. Stosowanie puenty o wydźwięku społecznym bądź politycznym




* cechy reportażu

* rolę opisów i erudycji dziennikarskiej w tworzeniu reportażu

* wskazać charakterystyczne cechy gatunku







T: Przekształcanie rozprawki i charakterystyki postaci w reportaż

  1. Wybór dowolnych postaci literackich np. z „ Krzyżaków” , „ Syzyfowych prac” , „ Pana Tadeusza”

  2. Próba stworzenia reportażu o targowiskach miejskich




j w

j w

j w







T: Reportaż społeczny

1. Próba przedstawienia w formie pisemnej wybranego reportażu TV z programu „ Ekspres reporterów” lub „ Interwencja”



j w

j w

* zastosować posiadane informacje dotyczące reportażu







T: Problemy autorów reportaży


  1. Konieczność ciągłego podróżowania

  2. Zagrożenie zdrowia i życia

  3. Agresywne zachowanie ludzi

  4. Konieczność bycia obiektywnym

Rodzaje uczestnictwa- obserwacja uczestnicząca, wywoływanie zdarzeń, odtwarzanie

* rodzaje reportaży

* trudności związane z wykonywaniem zawodu reportera

* wyróżnić reportaże, których autorzy byli obserwatorami lub odtwórcami zdarzeń







T: Reportaż telewizyjny

  1. Analiza wybranych reportaży TV

  2. Próba napisania scenariusza reportażu

* nazwy najlepszych programów reporterskich

* znaczenie TV jako środka oddziaływania na społeczeństwo

* stworzyć szkic reportażu TV







T: Reportaż radiowy

  1. Odtwarzanie wybranych reportaży radiowych – analiza treści, tematu i tytułu)

  2. Próba napisania w grupach scenariusza reportażu radiowego

* nazwiska znanych reporterów radiowych

* znaczenie środków technicznych w pracy reportera

* przygotować krótki reportaż radiowy z użyciem magnetofonu bądź dyktafonu







T: Retoryka- sztuka pięknego przemawiania

  1. Etapy przygotowania wypowiedzi:

– zbieranie materiału

  • skomponowanie wypowiedzi

  • wprowadzenie ozdobników językowych

  • dobór stylu

  • poprawność językowa

* etapy przygotowania wystąpienia

* zasady poprawności językowej

* wygłosić 5 minutowe przemówienie sławiące bądź krytykujące wybraną postać historyczną








T: Społeczne kampanie reklamowe

  1. Przygotowywanie w grupach plakatów i haseł o wydźwięku:

  • antyalkoholowym

  • antynikotynowym

  • antynarkotykowym

2. Sporządzenie szkicu społecznej reklamy TV

* o znaczeniu reklamy dla kształtowania świadomości społecznej

* znaczenie reklamy jako środka oddziaływanie

* sporządzić szkic reklamy społecznej w formie plakatu lub scenariusza







T: Sądy wartościujące w recenzji

  1. Wydźwięk recenzji

  • pochlebny

  • napastliwy

  • ostry

  • szyderczy

2. Ćwiczenia w tworzeniu recenzji do filmów „ Gladiator”, „ Troja”

* różne rodzaje recenzji

*


* rolę recenzji jako reklamy lub antyreklamy

* napisać recenzję filmu

ESEJ




T: Esej jako gatunek literacki?

  1. Cechy eseju:

  • subiektywny punkt widzenia autora

  • dowcip i erudycja

  • intelektualizowanie informacji

  • swoboda wypowiedzi

  • używanie cytatów i sentencji

2. Analiza eseju – wyszukiwanie cech gatunku


* nazwiska wybitnych eseistów

* cechy eseju

* odnaleźć cechy gatunku







T: Rozwijanie eseju według planu

  1. Gromadzenie materiału

  2. Selekcjonowanie zgromadzonych pomysłów

  3. Tworzenie konspektu wypowiedzi

j w

j w

* napisać szkic eseju







T: Próba napisania eseju na wybrany temat

  • „ Poznaje się tylko to , co się oswoi”

  • „ Nie ma rzeczy doskonałych”

  • „ Niczym to państwo, co jednemu służy”

j w

j w

j w

KARYKATURA




T: Publicystyka wizualna_ karykatura

  1. Cechy karykatury:

  • deformacja rzeczywistości

  • walory dydaktyczne

  • trafianie do wyobraźni

  • świadome uwypuklanie cech

  • spotęgowanie widzenia problemu i ośmieszanie go

2. Tworzenie karykatury wybranego aktora lub sportowca np. na podstawie „ Szpilek”

* rolę karykatury jako formy przekazu treści

* cechy karykatury

* przedstawić karykaturę wybranej postaci i zaopatrzyć ją komentarzem







T: „ Wszystko na sprzedaż” czyli granice intymności w TV

  1. Moralność w mediach

  2. Gra symulacyjna „ Jak wykreować telewizyjnego idola?”

  3. Człowiek jako przedmiot reklamy

* zasady tworzenia programów reality show

* znaczenie mediów w kształtowaniu wizerunku polityków, artystów i uczestników programów naturalistycznych

* stworzyć wizerunek postaci medialnej







T: Fenomen polskich seriali

  1. Cechy serialu;

  • osadzenie w rodzimych realiach

  • bliski związek z życiem codziennym

  • podobieństwo losów bohaterów i realnych ludzi




* cechy serialu

* fenomen popularności seriali



Pozostałe zajęcia zostaną wykorzystane na



    1. spotkania z dziennikarzami w szkole

    2. wizyty w redakcjach

    3. konkursy

    4. przygotowywanie gazetki szkolnej

    5. zbieranie informacji do szkolnego radiowęzła

    6. ćwiczenie umiejętności nabytych podczas zajęć

    7. wyjścia do teatru, kina , galerii i muzeum

TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU HISTORII REGIONALNEJ




  1. Pochodzenie nazwy Płock. Legendy związane z miastem.

  2. Średniowieczne zabytki Płocka.

  3. Płock w okresie sprawowania władzy książęcej przez Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego.

  4. Płockie zabytki późnego średniowiecza.

  5. Życie codzienne w Płocku w okresie średniowiecza.

  6. Średniowieczne opactwo w Czerwińsku jako przykład cennego zabytku w okolicach Płocka.

  7. Zamek rycerski w Oporowie. Średniowieczna architektura obronna.

  8. Klasycystyczne zabytki Płocka.

  9. Szlakiem Zygmunta Padlewskiego.

  10. Dzieje Żydów w Płocku.

  11. Zbiory Muzeum Mazowieckiego jako przykład sztuki secesji.

  12. Wybitni Płocczanie.

  13. Płock w czasie I wojny światowej. Honorowi obywatele miasta.

  14. Losy Płocczan podczas II wojny światowej.








©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna