Az-4-01/12 I. Źródła nadziei



Pobieranie 215.36 Kb.
Strona1/2
Data07.05.2016
Rozmiar215.36 Kb.
  1   2
Plan wynikowy z religii dla klasy III technikum
według podręcznika „Za progiem nadziei” nr AZ-43-01/12-KI-2/14

zgodnego z programem nauczania „Żyć, aby wierzyć i kochać” nr AZ-4-01/12
I. Źródła nadziei

Temat
jednostki
lekcyjnej

Cele katechetyczne



Treści

podstawy programowej



Wymagania

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

1. Dokąd zmierzam i w czym pokładam nadzieję.

– Poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne w świetle Pisma Świętego.

– Zachęcenie do aktywnej postawy w poszukiwaniu sensu życia.



Drogi poznania Boga.

  • wymienia kategorie celów życiowych człowieka (instrumentalne, ostateczne)

  • podaje przykłady realizowania poszczególnych kategorii celów w życiu codziennym

  • wskazuje w Piśmie Świętym fragmenty mówiące o celu ludzkiego życia

  • uzasadnia związek poczucia sensu egzystencji z dążeniem do realizacji życiowych celów

  • uzasadnia, że chrześcijańska nadzieja daje siłę w dążeniu do najważniejszych celów

  • podaje przykłady, jak dąży do osobistego rozwoju poprzez stawianie sobie rozmaitych celów życiowych

2. Kim jesteś, KTORYŚ JEST?

– Zrozumienie, że wiara to pozostawanie w relacji z osobowym Bogiem.

– Budzenie odpowiedzialności za kształt osobistej wiary w obliczu zagrożeń współczesności.



Drogi poznania Boga.

  • określa filozoficzne pojęcia: Demiurg, Absolut, Wielki Budowniczy

  • podaje przykłady tekstów biblijnych mówiących o osobowym Bogu

  • porównuje filozoficzne spojrzenie na Boga z przesłaniem Biblii.

  • wskazuje podejmowane przez siebie działania, zmierzające do pogłębienia jego osobistej relacji z Bogiem

  • wskazuje, w jaki sposób wyraża dziękczynienie za otrzymaną możliwość spotkania się z Bogiem przez wiarę

3. Dlaczego mam czytać Biblię?

– Poznanie Biblii jako „przestrzeni” kontaktu z Bogiem.

– Utrwalenie potrzeby i zwyczaju częstej lektury Biblii.



Drogi poznania Boga.

  • podaje zasady literackie i teologiczne interpretacji Pisma Świętego

  • wymienia kilka gatunków literackich występujących w Biblii

  • interpretuje wybraną perykopę w świetle poznanych zasad

  • uzasadnia potrzebę kontaktu z Bogiem poprzez lekturę Pisma Świętego

  • wskazuje podejmowane przez siebie działania, mające na celu pogłębienie osobistej znajomości Pisma Świętego (osobista lektura, udział w Kręgu biblijnym)

4. „Nie możemy nie mówić” – konieczność głoszenia słowa Bożego

– Pogłębione poznanie prawdy o nadprzyrodzonym charakterze Biblii.

– Budowanie przekonania o potrzebie włączenia się w ewangelizacyjną misję Kościoła.



Zasady, na podstawie których Kościół realizuje misję Chrystusową. Powołanie chrześcijańskie.

  • definiuje pojęcie „natchnienia” w odniesieniu do Pisma Świętego

  • wyjaśnia rolę Ducha Świętego w procesie spisywania i tłumaczenia (przekładów) ksiąg biblijnych oraz podczas głoszenia słowa Bożego

  • uzasadnia konieczność głoszenia słowa Bożego

  • wskazuje, jak wyraża poczucie zobowiązania do świadczenia o Bogu

  • prosi Ducha Świętego o pomoc dla głoszących słowo Boże

5. Bóg mówi do ludzi przez wieki (Powstanie Starego i Nowego Testamentu)

– Pogłębienie znajomości procesu powstawania ksiąg biblijnych.

– Ukazanie Biblii jako źródła poznania objawiającego się Boga.



Drogi poznania Boga.

  • definiuje pojęcia: kanon, księgi deuterokanoniczne, apokryf

  • wskazuje (umiejscawia) na osi czasu daty powstawania wybranych ksiąg Pisma Świętego

  • opisuje proces powstawania wybranej księgi

  • szuka sposobów kontaktu z Bogiem poprzez pogłębioną lekturę Pisma Świętego i daje świadectwo swych poszukiwań wobec klasy

  • zdaje relację z uczestnictwa w spotkaniach Kręgu biblijnego w swojej parafii

6. Biblijne imiona Boga

– Głębsze poznanie prawdy, że imię Boga określa Jego tożsamość.

– Wychowywanie do zażyłości z osobowym Bogiem.



Imiona Boga w Starym i Nowym Testamencie.

  • wymienia biblijne imiona Boga

  • podaje znaczenie wybranych imion Boga

  • charakteryzuje postawę narodu izraelskiego wobec Bożych imion

  • używa poznanych imion Boga w modlitwie, dając o tym świadectwo wobec klasy

7. Bóg – surowy czy miłosierny? Trudne karty Biblii

– Pogłębienie znajomości Pisma Świętego i umiejętności jego interpretacji.

– Zachęcenie do pogłębiania wiedzy biblijnej i budowania na niej wiary w dobroć Boga.



Tajemnica Boga Trójjedynego.

  • wskazuje teksty biblijne wymagające głębszego wyjaśnienia, aby je dobrze zrozumieć

  • definiuje pojęcia: prawda i świętość w odniesieniu do Biblii

  • podaje adresy stron internetowych służących lepszemu rozumieniu Biblii

  • uzasadnia potrzebę znajomości historii narodu wybranego przy interpretowaniu tekstów biblijnych

  • wyjaśnia historyczno-kulturowy kontekst okrutnego traktowania pokonanych wrogów (klątwy)

  • interpretuje „niemoralne” fragmenty Starego Testamentu

  • sięga do kompetentnych źródeł w celu wyjaśnienia trudnych fragmentów Biblii

8. Święte Księgi – Biblia, Talmud, Koran

– Afirmacja wartości obecnych w islamie i judaizmie.

– Kształtowanie postawy otwartości na wyznawców innych religii.



Drogi poznania Boga.

  • określa czas powstania świętych ksiąg

  • wymienia postacie i wydarzenia wspólne dla wszystkich świętych ksiąg

  • uzasadnia znaczenie ksiąg dla poszczególnych religii

  • porównuje wybrane fragmenty z poszczególnych ksiąg

  • wyraża się z szacunkiem o wyznawcach innych religii

9. Odpowiedź człowieka na wołanie Boga

– Przypomnienie o dialogicznym charakterze relacji Boga z człowiekiem.

– Motywowanie do ciągłego wysiłku pogłębiania swojej wiary.



Drogi poznania Boga.

Przykłady osób powołanych (biblijne i z historii Kościoła).



  • podaje przykłady osób (biblijnych i współczesnych), które pozytywnie odpowiedziały na słowa skierowane do nich przez Boga

  • wyjaśnia, co to znaczy, odpowiadać na wołanie Boga w codziennym życiu

  • charakteryzuje rożne sposoby realizacji chrześcijańskiego powołania

  • wskazuje, w jaki sposób stara się naśladować omawiane postaci biblijne i świętych w ich odpowiedzi na Boże wezwanie

10. Biblia pisana obrazem – czytanie ikon

– Poznanie zasad czytania ikon oraz ich znaczenia w pogłębianiu relacji z Bogiem.

– Uwrażliwienie na piękno obrazu jako środka przekazu religijnych treści i duchowego obcowania z sacrum.



Drogi poznania Boga.

Sztuka sakralna nośnikiem wartości religijnych i społecznych.



  • wymienia zasady dotyczące pisania ikon

  • omawia symbolikę wybranej ikony

  • wyjaśnia miejsce i rolę świętych wizerunków w kulcie

  • przejawia postawę szacunku dla wizerunków świętych


II. Cała nadzieja w Chrystusie

Temat
jednostki
lekcyjnej

Cele katechetyczne



Treści

podstawy programowej



Wymagania

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

11. Bóg Cię kocha i ma wobec Ciebie wspaniały plan

– Zrozumienie Bożego planu dla każdego człowieka.

– Budowanie przekonania o osobistej miłości Boga do wszystkich ludzi.



Tajemnica Boga Trójjedynego.

  • wypowiada z pamięci Boże wyznanie miłości do człowieka (Jr 31,3; J 3,16)

  • wskazuje fragmenty Pisma Świętego mówiące o miłości Boga do człowieka

  • uzasadnia potrzebę nawiązania i ciągłego podtrzymywania osobowej relacji z Bogiem

  • charakteryzuje Bożą troskę o życie wieczne dla każdego człowieka

  • odpowiada na miłość Boga poprzez częstą rozmowę z Nim

12. Grzech zabija i oddala mnie od Boga

– Poznanie znaczenia grzechu i zrozumienie jego skutków dla ludzkiej egzystencji.

– Przekonanie o potrzebie Bożej pomocy w walce z grzechem.



Teologiczne rozróżnienie grzechów.

Sumienie, jego rodzaje oraz zasady formacji.



  • wskazuje teksty biblijne mówiące o skażeniu grzechem ludzkiej natury

  • określa genezę i skutki grzechu

  • wyjaśnia rolę szatana jako inspiratora grzechu

  • uzasadnia, że grzech oddala od Boga i człowieka

  • charakteryzuje bezsilność człowieka, który sam próbuje zwyciężyć szatana i grzech

13. Jezus kocha i zbawia

– Zrozumienie znaczenia zbawczej śmierci Jezusa na krzyżu.

– Kształtowanie postawy otwarcia wobec ogromu Bożej miłości.



Rola Jezusa Chrystusa w historii zbawienia.

Miłość Boga do człowieka (miłosierdzie Boże).



  • określa, czym była dla nas śmierć Jezusa na krzyżu

  • wskazuje, że tylko Jezus jest szansą na pokonanie Złego i grzechu

  • wyjaśnia sens śmierci Jezusa na krzyżu

  • uzasadnia, że Jezus umiera za wszystkich grzeszników

14. Jezus moim Panem i Zbawicielem

– Głębsze poznanie prawdy, że Jezus jest Bogiem i Zbawicielem człowieka.

– Przyjęcie Jezusa jako swego Pana i Zbawiciela.



Rola Jezusa Chrystusa w historii zbawienia.

  • podaje, co Biblia mówi o człowieku cielesnym i duchowym

  • określa stan swojej wiary i miejsce Jezusa w swoim życiu

  • określa, kim dla niego osobiście jest Jezus

  • uzasadnia potrzebę wejścia w osobową relację z Jezusem

  • wyjaśnia, co to znaczy, że Jezus jest Panem jego życia

  • przyjmuje Jezusa jako swego Pana i Zbawiciela

15. Ubodzy, smutni, prześladowani – dlaczego błogosławieni?

– Głębsze poznanie przesłania ośmiu błogosławieństw.

– Kształtowanie pragnienia, by znaleźć się w gronie błogosławionych w niebie.



Powołanie chrześcijańskie.

  • określa znaczenie pojęcia „błogosławiony”

  • podaje przykłady ludzi, którzy osiągnęli szczęście na drodze błogosławieństw

  • charakteryzuje „błogosławieństwa” jako Boży sposób na drogę do nieba

  • uzasadnia, że „szczęście” budowane na ziemskich przyjemnościach jest złudne i nietrwałe

  • uzasadnia, że „błogosławieństwa” wyznaczają drogę do wiecznego szczęścia

  • układa własny program życia według błogosławieństw i relacjonuje, jak stara się go realizować

16. Dlaczego na Mszę Świętą?

– Ukazanie zależności między męką Jezusa Chrystusa a ofiarą Mszy św.

– Kształtowanie pragnienia częstego uczestniczenia we Mszy św.



Eucharystia jako angażujące i zobowiązujące spotkanie z działającym Jezusem Chrystusem.

  • wymienia i opisuje poszczególne części Mszy św.

  • określa zależność między męką Jezusa na krzyżu a ofiarą Mszy św.

  • charakteryzuje znaczenie Eucharystii w życiu chrześcijanina

  • szanuje Mszę św. jako uobecnienie męki Jezusa Chrystusa

  • daje świadectwo regularnego i w pełnego uczestnictwa w niedzielnej Eucharystii

17. Cuda eucharystyczne – znaki dla wątpiących

– Potwierdzenie prawdziwej obecności Jezusa w Eucharystii.

– Umocnienie wiary w realną obecność Chrystusa w Eucharystii.



Eucharystia jako angażujące i zobowiązujące spotkanie z działającym Jezusem Chrystusem.

  • określa pojęcie cudu eucharystycznego

  • wymienia najbardziej znane cuda eucharystyczne

  • wskazuje na mapie przykładowe miejsca cudów eucharystycznych

  • wskazuje w najbliższym otoczeniu miejsca stałej adoracji Najświętszego Sakramentu

  • prezentuje historię wybranego cudu eucharystycznego

  • charakteryzuje wpływ cudów eucharystycznych na przeżywanie Mszy św.

  • uzasadnia wartość adoracji Najświętszego Sakramentu

  • daje świadectwo aktywnego uczestnictwa w adoracji Najświętszego Sakramentu

18. Z jak daleka można jeszcze wrócić? Sakrament pokuty i pojednania

– Zrozumienie, że wyznanie grzechów jest konieczne do oczyszczenia serca.

– Ukazanie potrzeby szczerego wyznania grzechów w sakramencie pokuty.



Liturgia poszczególnych sakramentów.

  • określa spowiedź jako spotkanie z kochającym Ojcem,

  • wymienia warunki sakramentu pokuty i pojednania

  • wskazuje, kto w sakramencie pokuty przebacza nam grzechy

  • charakteryzuje rolę kapłana w sakramencie pokuty i pojednania

  • wyjaśnia, co należy zrobić, aby otrzymać odpuszczenie grzechów

  • omawia, jak realizuje praktykę częstego (codziennego) rachunku sumienia

  • wskazuje, w jaki sposób przygotowuje się do szczerego wyznania grzechów

19. Naznaczeni męką Chrystusa – święci stygmatycy

– Poznanie stygmatów jako niezwykłego daru – znaku szczególnej więzi z Chrystusem.

– Pragnienie spotkania z Bogiem przy pomocy świętych i patronów.



Przykłady osób powołanych.

Biblijne wzorce modlitwy oraz przykłady świętych, będących mistrzami modlitwy.



  • definiuje pojęcia: stygmaty, stygmatycy

  • wymienia kilku znanych stygmatyków

  • wskazuje duchowe owoce życia stygmatyków.

  • wyjaśnia dar stygmatów jako zaproszenie do udziału w zbawczej męce Chrystusa

  • charakteryzuje szczególną więź świętych stygmatyków z Chrystusem

  • prezentuje postawę szacunku wobec ludzi naznaczonych cierpieniem

  • wskazuje, w jaki sposób angażuje się w pomoc cierpiącym w najbliższym otoczeniu

  • modli się za wstawiennictwem świętych stygmatyków i daje o tym świadectwo wobec klasy

20. Wiara i rozum w poszukiwaniu prawdy

– Ukazanie wiary i rozumu jako uzupełniających się dróg poznania rzeczywistości.

– Rozwijanie przekonania o istnieniu dwojakiego porządku poznania: rozumu i wiary.



Drogi poznania Boga.

Relacja między wiarą a naukami przyrodniczymi.



  • definiuje pojęcia: ateizm, agnostycyzm, racjonalizm, fideizm

  • podaje przykłady osób ze świata nauki wyznających wiarę w Chrystusa

  • charakteryzuje wzajemne relacje rozumu i wiary jako dziedzin poznania

  • uzasadnia brak sprzeczności między wiarą i rozumem

  • samodzielnie poszukuje literatury pogłębiającej wiarę i relacjonuje wobec klasy swe poszukiwania

21. Znaki firmowe Boga – owoce Ducha Świętego

– Poznanie skutków działania Ducha Świętego.

– Współpraca z Duchem Świętym i wykorzystanie Jego darów.



Tajemnica Boga Trójjedynego.

Powołanie chrześcijańskie.



  • wymienia owoce Ducha Świętego

  • rozpoznaje działanie Ducha Świętego w swoim życiu


III. „Nie dajcie się zwieść” – pułapki złudnej nadziei

Temat
jednostki
lekcyjnej

Cele katechetyczne



Treści

podstawy programowej



Wymagania

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

22. Okultyzm – bogowie zastępczy

– Zrozumienie, że jest tylko jeden Bóg, który ma moc panowania nad czasem i historią.

– Uświadomienie, że każda praktyka okultystyczna jest grzechem przeciw pierwszemu przykazaniu.



Wiara w istnienie Boga.

Wszechmoc Boga.



  • określa praktyki okultystyczne jako wykroczenia przeciw pierwszemu przykazaniu

  • podaje przykłady praktyk okultystycznych

  • wymienia zagrożenia płynące z praktyk okultystycznych

  • wyjaśnia, na czym polega różnica pomiędzy uwielbieniem Boga a bałwochwalstwem

  • podaje przykłady sytuacji, gdy wyraża głębokie zaufanie do Boga

  • wskazuje, jak unika wszelkich przejawów bałwochwalstwa

23. Duch prorocki a wróżby

– Zrozumienie, że tylko Bóg zna przyszłość i w Jego ręku leżą losy świata i człowieka.

– Uświadomienie, że dar prorocki jest darem Bożym i tylko Bóg może odsłonić przed człowiekiem przyszłość.



Rola Jezusa Chrystusa w historii zbawienia.

Religie a sekty.



  • wymienia współczesne formy wróżbiarstwa

  • wskazuje różnice pomiędzy prorokiem a wróżbitą

  • wykazuje niedorzeczność horoskopów

  • charakteryzuje zagrożenia płynące z korzystania z usług wróżbitów

  • wskazuje niebezpieczeństwo „niewinnych zabaw” wróżbiarskich

  • podaje przykłady, w jaki sposób sprzeciwia się wróżbiarskim praktykom

24. Czyją mocą? Cuda w imię Jezusa a magia

– Zrozumienie, że magia jest przeciwieństwem cudu i zawsze czyni nieszczęśliwym.

– Doprowadzenie do Jezusa, który może uzdrowić.



Wszechmoc Boga.

Rola Jezusa Chrystusa w historii zbawienia.

Religie a sekty.


  • podaje przykłady uzdrowień dokonanych przez Jezusa i w Jego imię

  • wskazuje różnice pomiędzy magią a cudem

  • uzasadnia, że magia jest działaniem przeciwnym Bogu

  • charakteryzuje konsekwencje płynące z korzystania z seansów uzdrowicielskich, bioenergoterapii i homeopatii

  • podaje przykłady sytuacji, gdy wyraża wiarę w Boską moc Jezusa

  • podaje przykłady sytuacji, gdy odrzuca pseudomedyczne praktyki

25. Błogosławić, a nie przeklinać

– Zrozumienie, że błogosławieństwo niesie ze sobą moc Boga a przekleństwo angażuje siły demoniczne.

– Utwierdzenie wiary w moc błogosławieństwa i zachęcenie do jego praktykowania oraz przestrzeżenie przed wypowiadaniem przekleństw.



Wiara w Opatrzność Bożą.

Miłość Boga do człowieka (miłosierdzie Boże).



  • podaje przykłady formuł błogosławieństwa i okoliczności ich wypowiadania

  • mówi z pamięci tekst błogosławieństwa Lb 6,24-26

  • wyjaśnia, że błogosławieństwo to dar Boga i znane jest już od czasów biblijnych jako forma liturgiczna

  • uzasadnia niszczycielską moc związaną z wypowiadaniem przekleństwa

  • charakteryzuje zagrożenia płynące z wzywania złych mocy w przekleństwie

  • podaje przykłady sytuacji, gdy wyraża wiarę w Boże błogosławieństwo spływające za pośrednictwem słów i gestów życzliwych ludzi

  • daje świadectwo, że wyrzeka się wszelkiego zła, życząc bliźnim jedynie dobra i Bożego błogosławieństwa

26. Dlaczego medalik, a nie amulet? Symbole, przed którymi trzeba się chronić

– Zrozumienie zagrożenia płynącego z noszenia przedmiotów okultystycznych, które rzekomo chronią przed złem.

– Zwrócenie uwagi na znacznie przedmiotów religijnych wynikających z religijności.



Osoba i jej godność, wolność osoby.

Wiara w Opatrzność Bożą.

Religie a sekty.


  • wymienia pobłogosławione przedmioty służące wyrażaniu Bożej czci (medalik, różaniec, obrazek ze świętym wizerunkiem)

  • podaje przykłady współczesnych talizmanów

  • wyjaśnia, że talizman nie chroni przed złem

  • uzasadnia twierdzenie, że przedmioty okultystyczne mogą być powiązane z rzeczywistością demoniczną

  • uzasadnia wartość modlitwy różańcowej

  • ze czcią nosi medalik i chętnie modli się na różańcu, dając o tym świadectwo wobec klasy

  • uzasadnia, dlaczego wystrzega się wszelkich przedmiotów i praktyk okultystycznych

27. Chrześcijanie a ruchy parareligijne

– Poznanie nowych ruchów religijnych należących do nurtu New Age.

– Zrozumienie zagrożenia, jakie dla chrześcijaństwa niesie rozwój nowych

form pogańskich wierzeń i pseudoreligii.


Religie a sekty.

  • określa pojęcia: neopogaństwo, New Age, ruchy parareligijne

  • wskazuje argumenty przeciwko twierdzeniu o rzekomym końcu chrześcijaństwa

  • charakteryzuje niektóre ruchy parareligijne

  • wyjaśnia, jakie zagrożenie niesie przynależność do nowych ruchów parareligijnych

  • daje świadectwo o tym, jak podtrzymuje osobistą więź z Chrystusem poprzez systematyczną modlitwę i życie sakramentalne

  • przestrzega kolegów i koleżanki przed neopogańskimi zagrożeniami

28. Medytacja chrześcijańska a techniki medytacyjne Wschodu

– Poznanie bogactwa tradycji chrześcijańskiej medytacji.

– Zachęcenie do modlitwy medytacyjnej.



Biblijne wzorce modlitwy oraz przykłady świętych, będących mistrzami modlitwy.

  • odróżnia techniki medytacyjne Wschodu od właściwej medytacji chrześcijańskiej

  • wskazuje, kto jest podmiotem medytacji chrześcijanina

  • prezentuje historię chrześcijańskiej medytacji

  • wyjaśnia zasady lectio divina

  • wyjaśnia, na czy polega modlitwa Jezusowa

  • opowiada, jak praktykuje proste formy medytacji chrześcijańskiej

  • aktywnie poszukuje miejsc i grup, które stosują modlitwę medytacyjną i zdaje relację z tych poszukiwań

29. Gra w reinkarnację – ile „żyć” mi zostało?

– Przypomnienie katolickiej nauki o nieśmiertelności duszy.

– Umocnienie wiary w zmartwychwstanie ciał i odrzucenie idei reinkarnacji.



Pojęcia sądu szczegółowego i ostatecznego, nieba, czyśćca, piekła, zmartwychwstania umarłych i paruzji.

  • definiuje pojęcia: nieśmiertelność, zmartwychwstanie, reinkarnacja

  • wskazuje teksty biblijne mówiące o pośmiertnym losie człowieka

  • uzasadnia, że wiara w reinkarnację nie daje się pogodzić z chrześcijaństwem

  • charakteryzuje katolicką naukę o rzeczach ostatecznych człowieka

  • uzasadnia, że odpowiedzialnie przeżywa swoje życie jako jedyne i wyjątkowe

  • podaje, w jaki sposób w prowadzonych rozmowach broni prawdy o losie człowieka po śmierci

30. Niebo czy nirwana – gdzie czeka Bóg?

– Porównanie nauki o eschatologii wielkich religii świata.

– Ukierunkowanie ziemskiego życia na ostateczne zjednoczenie z Bogiem w miłości.



Pojęcia sądu szczegółowego i ostatecznego, nieba, czyśćca, piekła, zmartwychwstania umarłych i paruzji.

  • wyjaśnia pojęcia: niebo, żydowski Eden, islamski dżannach, buddyjska nirwana

  • wskazuje teksty biblijne charakteryzujące rzeczywistość nieba

  • wylicza sposoby na osiągnięcie nieba w wielkich religiach świata

  • uzasadnia wartość dążenia do nieba zgodnie z nauką chrześcijańską

  • interpretuje dzieła sztuki obrazujące niebo

  • uzasadnia, że żyje nadzieją osiągnięcia nieba, gdzie czeka Bóg

31. Twój największy wróg – zbuntowany anioł

– Zapoznanie z pochodzeniem zła, jego działaniem w świecie.

– Umocnienie wiary w Boga, który wyzwala od zła i chroni od pokus.



Wszechmoc Boga.

Wiara w Opatrzność Bożą.

Miłość Boga do człowieka (miłosierdzie Boże).


  • wskazuje biblijne teksty mówiące o istnieniu osobowego zła (szatana)

  • wymienia sposoby obrony przez wpływami złego ducha

  • określa, czym jest potępienie i piekło

  • charakteryzuje duchowe skutki ulegania złu

  • charakteryzuje niebezpieczeństwa związane z kultem szatana

  • podaje przykłady sytuacji, gdy zwraca się do św. Michała Archanioła jako sprzymierzeńca w walce z szatanem

  • wskazuje, w jaki sposób i dlaczego unika miejsc, symboli, słów, które mogą go narazić na wpływ szatana

32. Nadzieja zniewolonych – posługa egzorcysty

– Poznanie posługi egzorcysty wobec osób będących pod wpływem złego ducha.

– Uwrażliwienie na ludzkie uwikłania duchowe.



Wszechmoc Boga.

Wiara w Opatrzność Bożą.

Miłość Boga do człowieka (miłosierdzie Boże).


  • podaje, kim jest egzorcysta i na czym polega jego posługa

  • wymienia warunki posługi egzorcysty

  • wymienia sytuacje, w których potrzebna jest pomoc egzorcysty (stopnie zniewolenia duchowego)

  • odróżnia proste modlitwy o uwolnienie od egzorcyzmu właściwego (Rytuał rzymski) zarezerwowanego dla egzorcysty

  • uzasadnia, że egzorcyzmy służą budowaniu głębszej relacji z Bogiem

  • odnajduje sposób kontaktu z egzorcystą (strona internetowa diecezji)

  • wspiera modlitwą egzorcystów w ich posłudze

  1   2


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna