Berger J.: O patrzeniu



Pobieranie 38.25 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar38.25 Kb.
W1 (06102005)
literatura

- Berger J.:



- Białostocki - Sztuka cenniejsza niż złoto

- Krakowski - O sztuce nowej i najnowszej

- Osęka A. - Spojrzenie na sztukę

- Poprzecka M. - Galeria. Sztuka patrzenia

- Słownik terminologiczny sztuk pięknych

- Słownik sztuki XX wieku

- Pisma: Opcje, Magazyn sztuki (www), Format, Kultura (Białystok), Kartki, Architekt, Art & business, Grafia, Fototapeta, Arteon;
Plastyka - organizacja świata wizualnego
Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych:


  • Urbanistyka:

- (łac.) Urbs - miasto;

- zagospodarowanie, planowanie i kształtowanie miasta;

- najbardziej pierwotna dziedzina;

- związana z funkcjonalnością;



  • architektura

- (gr.) architekton – budowniczy;

- projektowanie i budowanie domów;

- rodzaje architektury ze względu na funkcje:


  • Przemysłowa,

  • handlowa,

  • administracyjna,

  • sakralna (sepulkralna - cmentarze, nagrobki),

  • mieszkalna,

  • obronno-warowna,

  • pałacowa;

  • Rzeźba

- działanie z formą trójwymiarową w przestrzeni;

- cecha: atrakcyjna z każdej strony;

- rodzaje:


  • Rysunek

- posługiwanie się linią na płaszczyźnie;

- typy:



  • szkic - szybki,

  • studium rysunkowe - precyzyjne odtworzenie wyglądu,

  • projekt - wstęp do innego dzieła,

  • rysunek jako samoistne dzieło sztuki;

  • Grafika

- oparta się na powtarzalności dzieła sztuki;

- technika powielania;

- typy:


  • użytkowa - plakaty, banknoty, ilustracje, znaczki pocztowe;

  • Artystyczna - matryca niszczona po określonej liczbie odbitek;

- rodzaje: drzeworyt, miedzioryt, linoryt, staloryt;

- techniki:

  • olejne (olej lniany),

  • temperowe (farby wodne),

  • akwarelowe,

  • mozaika (kostki ceramiczne na mokrym tynku),

  • witraż,

  • fresk (obraz na mokrym tynku),

- typy:

  • monumentalne (witraż, fresk),

  • sztalugowe (przenośne),

  • miniaturowe,

  • iluminacja (w księgach ręcznie pisanych, średniowiecznych),

  • weduta - panorama (na planie koła);




  • Sztuka ogrodów

- zakładanie i formowanie ogrodów przy pomocy elementów przyrody, rzeźb i architektury wg zasad artystycznej budowy dzieła sztuki

- typy:


  • typ francuski - ogród symetryczny, mała architektura ogrodowa, uporządkowany;

  • typ angielski - park krajobrazowy, naturalne wykorzystanie krajobrazu;

  • typ włoski - tarasowy

  • Sztuka użytkowa:

- Rzemiosło artystyczne - przedmioty użytkowe o wartościach artystycznych (złotnictwo, jubilerstwo, ludwisarstwo, konwisarstwo, tkactwo, kowalstwo, meblarstwo, emalierstwo)

- Wzornictwo przemysłowe - przedmioty z produkcji przemysłowej wykonane na podstawie projektów artystów plastyków;


w2 - wzrok, procesy widzenia (031105)
Oczy - 70% receptorów ciała

50% informacji o świecie - zdobywanych za pomocą oczu


Cechy procesu widzenia:
Doznania wzrokowe:

1. Kolor -

2. Ruch - widziany jako pierwszy, w kolorach szarych

3. Głębia przestrzeni - zacienienie, perspektywa



4. kształt -
Złudzenia wzrokowe
Widzenie w trzech kolorach: czerwony, zielony, niebieski

W3 - środki wyrazu plastycznego
Środki wyrazu plastycznego - materialne składniki dzieła sztuki służące do budowy formy i treści dzieła sztuki; dają możliwość analizowania dzieła sztuki:

  • Punkt - w rysunku, grafice, malarstwie; rozrzedzanie, zagęszczanie

  • Linia -

  • Płaszczyzna - jaka jest, jaki ma kształt;

  • Barwa - kolorystyka, chromatyka

  • Światło: walor - stopień jasności barw i światłocień - ułożenie świateł i cieni;

  • Faktura - sposób ukształtowania powierzchni;

  • Bryła - przestrzenność, trójwymiarowość; bryła geometryczna, zbliżona do kuli itp.

  • Przestrzeń - perspektywa (metoda pokazywania przestrzeni na płaszczyźnie)

  • Ruch - sposób pokazania dynamiki

  • Kompozycja - sposób uporządkowania elementów na płaszczyźnie i przestrzeni zgodnie z jakimiś zasadami; składa się z 9 poprzednich (kompozycja symetryczna, niesymetryczna)


Rysunek - najbardziej pierwotny i podstawowy środek ekspresji
Rysunek - Opałka (Roman?) - zdjęcia codzienne i zapisywanie liczb
Raster - sposób budowania obrazu przez zagęszczanie i rozrzedzanie punktów
Pointylizm (puentylizm) - budowanie obrazu z kropek (należy do neoimpresjonizmu)
W4 - barwa, faktura i światło
Kolor - ogólnie - rodzaj promieniowania elektromagnetycznego działającego na oko ludzkie
kolor - dokładniej - indywidualne wrażenie wzrokowe, które jest wywołane falami świetlnymi o różnej długości, odbitymi od powierzchni przedmiotu, płaszczyzny, wolnej przestrzeni
Kolor - właściwość przedmiotu; zależy od właściwości fizycznych i chemicznych przedmiotu;
Widzenie koloru zależy od:

  • rodzaju światła padającego na przedmiot, płaszczyznę; charakter światła (jarzeniowe, słoneczne, białe, kolorowe)

  • otoczenia innych kolorów - relatywizm barwny (relatywność barwna - postrzeganie barwy w kontekście innych barw); stykanie się ze sobą barw dające indywidualne uczucie ich wzajemnego uzależnienia i wpływania na siebie


Systematyka kolorów:

  • Podstawowe - zasadnicze (czerwony, niebieski, żółty) - barwy których nie można uzyskać przez mieszanie innych kolorów

  • Pochodne - powstałe przez zmieszanie barw podstawowych (pomarańczowy, fioletowy, zielony, brązowy)


Podział związany z indywidualnym wrażeniem temperatury:

  • Ciepłe - kojarzące się ze słońcem, ogniem (wszystkie żółcie, ugry, czerwienie, oranże, brązy, beże, pastelowe ciepłe odcienie)

  • chłodne - kojarzące się z kolorem wody, lodu, śniegu (odmiany błękitu: granat, indygo; fiolet)

zielony i fioletowy - temperatura zależna od otoczenia (z czerwonym - zimny; z niebieskim - ciepły)

  • Barwy achromatyczne - neutralne: biały, czarny, szary - nie wpływają w procesie patrzenia na emocje;


Podział barw

  • Aktywne - wychodzą do przodu, są na pierwszym planie (intensywne - nasycone, jasne)

  • Pasywne - wycofujące się, pozostające w tle


Podział barw:

  • Kontrastowe - sprzeczne ze sobą:

- kontrast temperatury

- kontrast jasności



  • Harmonijne - podobne do siebie; różne odmiany tego samego koloru;


Dywizjonizm - mieszanie plam barw podstawowych, by z pewnej odległości było widać kolor pochodny
Walor barw - stopień jasności barw
W5 – barwy
Barwa lokalna – rozpatrywana bez kontekstu, otoczenia innych barw; kolor w naturalnym oświetleniu;
fioletowy




barwy dopełniające – leżące po przeciwnej stronie koła; zmieszane ze sobą dają barwę neutralną (biel, szarość, czerń);
barwy tęczowe: czerwień, oranż, żółć, zieleń, błękit, indygo, fiolet
nasycenie barw – stopień intensywności barw (zawartość pigmentu w barwie);
monochromatyzm – jednobarwność; zasada malarska polegająca na malowaniu jednym kolorem w różnych walorach i nasyceniu;
znaczenie światłocienia:

  • Pokazywanie przestrzenności, wypukłości (jasne – wypukłe, ciemne - wklęsłe)

  • Podkreślenie znaczenia (jasne – ważne, ciemne – mniej ważne)

  • Określenie nastroju, klimatu





©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna