Bezzałogowy harpy



Pobieranie 15.53 Kb.
Data28.04.2016
Rozmiar15.53 Kb.
BEZZAŁOGOWY HARPY
IZRAELSKI PRZEMYSŁ LOTNICZY PRACUJE NAD SUPERNOWOCZESNYM BEZZAŁOGOWYM SAMOLOTEM BOJOWYM PRZYSZŁOŚCI. MÓZGIEM SAMOLOTU HARPY JEST KOMPUTER ZDOLNY DO KIEROWANIA LOTEMPRZEZ KILKA GODZIN I NIEZALEŻNEGO PODEJMOWANIA DECYZJI. JEDNYM Z GŁÓWNYCH CELÓW MISJI NOWEGO SAMOLOTU BĘDZIENISZCZENIE RAKIET ZIEMIA-ZIEMIA NA TERENIE WROGA, JESZCZE ZANIM ZOSTANĄ ODPALONE.

ALE NIE TYLKO,BO IZRAELSKI PROGRAM ZAKŁADA STWORZENIE OFENSYWNEGO BEZZAŁOGOWEGO SAMOLOTU WIELOZADANIOWEGO, ZDOLNEGO DO WYKRYWANIA TAKŻE MISJI SZTURMOWYCH I BOMBOWYCH. PIERWSZY PROTOTYP O WIELKOŚCI AWIONETKI MA BYĆ GOTOWY W CIĄGU 4 LAT. SZACUNKOWY KOSZT PROGRAMU WYNOSI KILKASET MILIONÓW DOLARÓW. HARPY BĘDZIE JUŻ DRUGIM BEZZAŁOGOWYM SAMOLOTEM PO OPRACOWANYM PRZEZ AMERYKAŃSKIE LOTNICTWO SAMOLOCIE PEGAZ O ROBOCZEJ NAZWIE UCAV (UNMANNED COMBAT AIR VEHICLE).




UCISZANIE BARIERY DŹWIĘKU
PRZEKRACZANIE PRĘDKOŚCI DŹWIĘU BEZ TOWARZYSZĄCEMU TEMU ZJAWISKU HUKU MOŻE NIE BYĆ WKRÓTCE PROBLEMEM. BĘDZIE TO MOŻLIWE DZIĘKI CHARAKTERYSTYCZNEMU KSZTAŁTOWI KADŁUBA - DUŻO BARDZIEJ SZPICZASTEMU, NIŻ U OBECNYCH SAMOLOTÓW NADDŹWIEKOWYCH. TECHNOLOGIA TA MOŻE BYĆ WKRÓTCE ZASTOSOWANA TAKŻE W PRZYPADKU SAMOLOTÓW CYWILNYCH, A WTEDY NIE BĘDĄ JUŻ TAK UCIĄŻLIWE DLA ŚRODOWISKA. ZA KAŻDYM RAZEM, GDY SAMOLOT PRZEKRACZA BARIERĘ DXWIĘKU PRZY PRĘDKOŚCI OKOŁO 1100 KM/H WYTWARZA ON GWAŁTOWNE NADCIŚNIENIE, KTÓRE W CHWILI ZERWANIA FALI WYWOŁUJE ZJAWISKO PODOBNE DO PRZEKŁUCIA BALONU I TOWARZYSZĄCY TEMU HAŁAS. AMERYKAŃSCY INZYNIEROWIE OPRACOWALI ZMODYFIKOWANĄ WERSJĘ MYŚŁIWCA F-5E, KTÓREGO KSZTAŁT MA WYTŁUMIC TEN HUK. ABY TO OSIĄGNĄĆ, O PONAD METR WYDŁUŻONO DZIÓB SAMOLOTU. MA TO LEPIEJ UFORMUŁOWAĆ FALĘ CISNIENIOWĄ I DZIĘKI TEMU HAŁAS BĘDZIE NIE TYLKO MNIEJSZY, ALE I ROZCIAGNIĘTY W CZASIE KILKA MINUT. LOTY TESTOWE NOWEGO SAMOLOTU MAJĄ ZOSTAĆ ZAKOŃCZONE WE WRZEŚNIU TEGO ROKU. JEŚLI EKSPERYMENT TEN ZAKOŃCZY SIĘ SUKCESEM, TO POWSTANIE NADDŹWIĘKOWEGO SAMOLOTU PASAŻERSKIEGO STANIE SIĘ CORAZ BARDZIEJ PRAWDOPODOBNE. DOTĄD JEDYNY NADDŹWIĘKOWY LINIOWIEC - CONCORDE - MOŻE ROZWIJAĆ SWOJA WŁAŚCIWĄ PRĘDKOŚĆ TYLKO NAD ATLANTYKIEM.



F-111 C

LATAJĄCY EKOLOG


POLSCY INŻYNIEROWIE STWORZYLI SAMOLOT SPEŁNIAJĄCY WYSOKIE WYMAGANIA NATO.
PZL M28B BRYZA TO SPECJALNA, MORSKA WERSJA SAMOLOTU M-28, PRODUKOWANEGO PRZEZ POLSKIE ZAKŁADY LOTNICZE W MIELCU. JEST ON PRZEZNACZONY DO OCHRONY WÓD PRZYBRZEŻNYCH ORAZ WYKONYWANIA MISJI ROZPOZNAWCZYCH.

SAMOLOT JEST WYPOSAŻONY W UKŁAD OBSERWACJI I NADZORU MORSKIEGO ORAZ SYSTEM DOWODZENIA KONTROLI. PODSTAWOWĄ CZĘŚC UKŁADU STANOWI WIELOKANAŁOWY RADAR ARS-400, KTÓREGO ANTENA UMIESZCZONA JEST W CHARAKTERYSTYCZNEJ OSŁONIE NA SPODZIE KADŁUBA MASZYNY. BRYZA DYSPONUJE MOŻLIWOŚCIAMI WYKRYWANIA OBIEKTÓW NA MORZU, TWORZENIA CYFROWEJ MAPY TERENU, REJESTROWANIA WARUNKÓW POGODOWYCH ORAZ WYKRYWANIA ZAGROŻEŃ EKOLOGICZNYCH W DANYM AKWENIE. BRYZA MOŻE BYĆ TAKŻE UŻYWANA DO POSZUKIWANIA ROZBITKÓW ORAZ UCZESTNICZENIA W AKCJACH RATOWNICZYCH NA MORZU. KONSTRUKCJA SAMOLOTU POZWALA NA WYRZUCANIE W CZASIE LOTU SZEŚCIOOSOBOWYCH TRATW RATUNKOWYCH NAD MIEJSCEM KATASTROFY.



MILITARNY AIRBUS

W LOTNICTWIE WOJSKOWYM PAŃSTW ZACHODNICH UŻYTKOWANYCH JEST OKOŁO 300 SAMOLOTÓW TRANSPORTOWYCH. WIĘKSZOŚĆ Z NICH TO 20-30-LETNIE AMERYKAŃSKIE C-130 HERKULES I FRANCUSKO-NIEMIECKIE C-160 TRANSAL.





C-130 HERKULES
RZĄDY SIEDMIU PAŃSTW URUCHOMIŁY WSPÓLNY PROGRAM BUDOWY NOWEGO TYPU TRANSPORTOWCA WOJSKOWEGO. REALIZACJE ZAMIERZENIA ZLECONO SPECJALNIE POWOŁANEJ DO TEGO CELU FIRMIE AIRBUS MILITARY COMPANY, NALEŻĄCEJ DO EUROPEJSKIEGO KONSORCJUM LOTNICZEGO AIRBUS INDUSTRIE.

FIRMA PRZEDSTAWIŁA W 1999 ROKU KONCEPCJE BUDOWY SAMOLOTU A400M. PROJEKT ZAAKCEPTOWANAO I PRZYSTAPIONO DO JEGO REALIZACJI.



AIRBUS A400M MA BYĆ UNIWERSALNYM TRANSPORTOWCEM DLA ŻOŁNIERZY I SPRZĘTU Z MOŻLIWOŚCIĄ DESANTOWANIA Z POWIETRZA. SAMOLOT BĘDZIE DYSPONOWAŁ ŁADOWNOŚCIĄ O POJEMNOŚCI 356M/3, W KTÓREJ MOŻNA PRZEWOŻIĆ ŁADUNKI O MASIE DO 35 T. BĘDZIE MIAŁ MASE STARTOWĄ 130 T., ZASIĘG DO 4 TYS. KM I OSIĄGAŁ PRĘDKOŚĆ W LOCIE 750 KM/H. JEGO NAPĘDEM BĘDĄ CZTERY SZYBKOOBROTOWE SILNIKI TURBOŚMIGŁOWE O MOCY 10 TYS. KM KAŻDY. ICH ZALETĄ JEST EKONOMICZNE ZUŻYCIE PALIWA PRZY STARCIE I LĄDOWANIU.

SILNIKI COMMON-RAIL W FORDACH

FORD WPROWADZIŁ NOWĄ GENERACJĘ SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA SYSTEMU COMMON-RAIL. SĄ DOPRACOWANE (PRZEZ DELPHI) POD WZGLĘDEM OSIĄGANIA WYSOKIEGO CIŚNIENIA W UKŁADZIE PALIWOWYM I WYSOKIEJ PRECYZJI WTRYSKU ORAZ ODPOWIEDNIO NIEZAWODNE. W UKŁADZIE TYPU COMMON-RAIL WYSOKOCIŚNIENIOWA POMPA KIERUJE PALIWO DO MAGISTRALI, STĄD, ZA POMOCĄ ELEKTRONICZNIE STEROWANYCH WTRYSKIWACZY, TRAFIA DO KOMORY SPALANIA SILNIKA. ZALETĄ TEGO UKŁADU JEST UTRZYMYWANIE CIŚNIENIA NIEZALEZNIE OD OBROTÓW SILNIKA. DECYDUJE TO O WYŻSZEJ KULTURZE PRACY SILNIKA, NP. ELASTYCZNOŚCI, MNIEJSZEJ HAŁAŚLIWOŚCI, DYNAMICE I PRZYCZYNIA SIĘ DO ZMNIEJSZENIA ZUŻYCIA PALIWA ORAZ TOKSYCZNOŚCI SPALIN. FORDOWSKIE DIESLE Z MAGISTRALĄ COMMON-RAIL DYSPONUJA DUZYM MOMENTEM MAKSYMALNYM JUŻ PRZY NISKICH OBROTACH. MAJĄ FUNKCJĘ CHWILOWEGO WZROSTU TEGO MOMENTU, PRZYDATNEGO DO NAGŁEGO PRZYSPIESZANIA POJAZDU NA IV LUB V BIEGU, NP. PRZY WYPRZEDZANIU.

TAKŻE ELEKTRONICZNY UKŁAD, KTÓRY "NADSŁUCHUJE" PRACĘ SILNIKA, STERUJE WTRYSKIEM, ZAPOBIEGAJĄC SPALANIU STUKOWEMU. NOWE DIESLE OZNACZONE TDCi (TURBO-DIESEL COMMON-RAIL) WPROWADZONO DO MODELI FOCUS ORAZ MONDEO. PIERWSZY Z MODELI DYSPONUJE JEDNOSTKĄ 1800 CM/3 ROZWIJAJĄCĄMOC 115KM I MOMENT 250 NM PRZY 1850 OBR/MIN, DRUGI NATOMIASTJEDNOSTKĄ 2000 CM/3 - 130 KM I 320 NM PRZY 1800 OBR/MIN. OBA MODELE MAJĄ DOBRĄ DYNAMIKĘ, A SILNIKI ZUŻYWAJĄ NIEWIELKIE ILOŚCI PALIWA, NP. FOCUS ŚREDNIO 5,5 L NA 100 KM.

BOSCHOWSKIE SONDY LAMBDA

FIRMA BOSH W CIĄGU 25 LAT WYPRODUKOWAŁA 250 MILIONÓW SOND LAMBDA. URZĄDZENIE TO ZROBIŁO PRAWDZIWĄ KARIERĘ. MONTOWANE W KANALE WYLOTOWYM SPALIN PRZED - A W NAJNOWSZYCH SAMOCHODACH DODATKOWO TAKŻE ZA - KATALIZATOREM, MIERZY ZAWARTOŚC TLENU W SPALINACH SILNIKÓW BENZYNOWYCH I OPTYMALIZUJE DZIAŁANIE KATALIZATORA. ROZPOZNAJE ODBIEGAJĄCE OD NORMY ZWIĄZKI CHEMICZNE SPALIN I UMOZLIWIA KORYGOWANIE SKŁADU MIESZANKI INGERUJĄC W UKŁAD STEROWANIA SILNIKIEM. BOSCH PRODUKUJE ONECNIE OK. 33 MILIONY SOND LAMBDA ROCZNIE, CO TRZECIA NA RYNKU TO PRODUKT TEJ FIRMY. AŻ 38 PRODUCENTÓW SAMOCHODÓW MONTUJE BOSCHOWSKIE SONDY. WYKAZUJĄ SIĘ ONE DUŻĄ SPRAWNOŚCIĄ, NAJNOWSZE POTRZEBUJĄ JUŻ TYLKO 10 SEKUND NA ROZRUCH SILNIKA, BY OSIĄGNĄĆ PEŁNA SPRAWNOŚĆ. PODLEGAJĄ SPRAWDZENIU CO 30 000 KM A WYMIANIE DOPIERO PO OKOŁO 160 000 KM.



Szerokopasmowa sonda lambda



MYŚLĄCY SAMOCHÓD OPEL VECTRA III
WŚRÓD NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ TECHNICZNYCH OPLA VECTRA JEST ZAAWANSOWANA ELEKTRONIKA, KTÓRA SŁUŻY DO ZAPEWNIENIA NAJWYŻSZEGO KOMFORTU I BEZPIECZEŃSTWA. VECTRA III MA WIĘCEJ ZMYSŁÓW NIŻ CZŁOWIEK. WYPOSAŻONO JĄ W 40 CZUJNIKÓW, KTÓRE NADZORUJĄ I REALIZUJĄ PRZERÓŻNE FUNKCJE SAMOCHODU. NA PRZYKŁAD TEMPERATURA WNĘTRZA POJAZDU JEST DOBIERANA I UTRZYMYWANA ZALEŻNIE OD POTRZEBY ORAZ TEMPERATURY ZEWNĘTRZNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM NASŁONECZNIENIA. CZUJNIK DESZCZU REGULUJE PRĘDKOŚĆ DZIAŁANIA WYCIERACZEK, INNY CZUJNIK OPTYCZNY, STERUJE PRZYCIEMNIANIEM LUSTERKA WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNYCH, GDY ODBIJANE ŚWIATŁO MOŻE RAZIĆ KIEROWCĘ, A JESZCZE INNY, PRZY WYKORZYSTANIU ULTRADŹWIĘKÓW SYGNALIZUJE KIEROWCY NAPOTYKANĄ PRZESZKODĘ W CZASIE MANEWROWANIA. CZUJNIKI NADZORUJĄ INNE FUNKCJE, NP. NIE POZWALAJĄ NA REGULACJE FOTELA KIEROWCY PO PRZEKROCZENIU PRĘDKOŚCI 10 KM/H, POWODUJĄ ZACHOWANIE W PAMIĘCI USTAWIENIE FOTELA I LUSTEREK ZEWNĘTRZNYCH, ZAPOBIEGAJĄ AKTYWOWANIU PRZEDNIEJ I BOCZNEJ PODUSZKI POWIETRZNEJ W PRZYPADKU BRAKU PASAŻERA NA PRZEDNIM SIEDZENIU, STABILIZUJĄ POJAZD W CZASIE JAZDY (ESP), ZAPOBIEGAJĄ BLOKOWANIU KÓŁ HAMOWANYCH (ABS), INFORMUJĄ O STANIE MECHANIZMÓW HAMULCOWYCH, CIŚNIENIU W OGUMIENIU, DIAGNOZUJĄ STAN OLEJU W SILNIKU I REGULUJĄ USTAWIENIE REFLEKTORÓW ZALEZNIE OD RUCHÓW NADWOZIA.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna