Biblia I antyk, czyli pytania o fundamenty



Pobieranie 22.46 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar22.46 Kb.






Ogólnopolskie Seminarium z cyklu „badania i polityka edukacyjna”

REAKTYWACJA KLASYKI W SZKOLE”.



BIBLIA I ANTYK, CZYLI PYTANIA O FUNDAMENTY.
Katowice, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka,

Sala Konferencyjna

5–6 marca 2013 r.

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej

Uniwersytetu Śląskiego

5 marca 2013 r.


10.00-10.30

Otwarcie seminarium

Wystąpienia:



  • Rektor Uniwersytetu Śląskiego – prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś

  • Dziekan Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego – prof. dr hab. Rafał Molencki

  • Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – dr hab. Michał Federowicz




10.30-12.00

Sesja druga plenarna: Szkoła wobec tradycji

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki



  • dr Małgorzata Wójcik-Dudek (UŚ), Brakujące fragmenty – o szkolnym czytaniu klasycznych tekstów

  • prof. dr hab. Jerzy Kaniewski (UAM), Biblia i antyk a szkolny dyskurs tożsamościowy

  • mgr Kinga Białek (IBE), Interpretacja fragmentów Księgi Rodzaju jako wstęp do edukacji międzykulturowej w szkole

Dyskusja


12.20-13.50

Sesja trzecia plenarna: Reinterpretacje i konsekwencje

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Barbara Myrdzik



  • dr hab. Anna Janus-Sitarz (UJ), Król Ferai przegląda się w lustrach. Reinterpretacje mitu o Admecie i Alkestis

  • prof. dr hab. Ryszard Koziołek (UŚ), Kto komu skręcił kark w Quo vadis?

  • dr Magda Ochwat (UŚ), Nadzieja dla Judasza?, czyli od postaci biblijnej do relacji chrześcijańsko-żydowskich

Dyskusja


14.50-16.40


Sesja czwarta plenarna: Film w procesie przyswaja tradycji

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Ryszard Koziołek



  • dr hab. Witold Bobiński (UJ), Od Pasoliniego do Brada Pitta, czyli o trudnej miłości X Muzy do antyku

  • dr Marek Pieniążek (UP), Ciało, moc, pragnienie, pożądanie. Antyczny heros we współczesnym filmie i teatrze

  • dr Justyna Budzik, Filmowy gatunek peplum w edukacji szkolnej

Dyskusja


17.00-18.50


Sesja piąta plenarna: Biblia i antyk w podręcznikach szkolnych

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Ewa Jaskółowa



  • dr hab. Kordian Bakuła (UW), Wiedza, ideologia, wiara, mit (2).

O „najważniejszych wydarzeniach z dziejów kultury“ starożytnej w podręcznikach do liceum i technikum

  • dr Marta Chrabąszcz, Czytanie Biblii w szkole (Doświadczenie lektury. Etyka. Dydaktyka)

  • mgr Marta Mytko (UAM), Kontekst biblijny w podręcznikach do trzeciego etapu edukacyjnego

  • dr Stanisław Ciupka (ATH), Biblijna idea męczeństwa według części III Dziadów

Dyskusja


6 marca 2013 r.

9.00-10.40


Sesja szósta sekcyjna: Uczeń wobec tradycji antycznej

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Jerzy Kaniewski



  • dr Wioletta Kozak (IBE), Świat kultury antycznej – bliski czy daleki współczesnej młodzieży? Głos dyskusji nad recepcją literatury grecko-rzymskiej w szkole

  • dr Iwona Morawska, dr Małgorzata Latoch-Zielińska (UMCS), Gimnazjaliści wobec Biblii

  • mgr Agnieszka Kania (UJ), Przypowieści dobrze znane? Wyzwania i perspektywy dla lektury tekstów biblijnych w gimnazjum i liceum

Dyskusja


11.00-12.30

Sesja siódma plenarna: Reinterpretacje motywów

Prowadzenie sesji: prof. dr hab. Anna Janus Sitarz



  • dr Magdalena Marzec-Jóźwicka (KUL), Fascynujący opis ludzkich charakterów, pasji i fobii, wzniosłych uczuć i przyziemnych interesów Pieśń o Troi Colleen McCollough jako kontekst dla czytania Homera w szkole ponadgimnazjalnej

  • prof. dr hab. Ewa Jaskóła (UŚ, IBE), Poetyckie reinterpretacje kultury. Co zrobić z Lotem, jego żoną i córkami?

  • prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki (UJ, IBE), Dlaczego musimy pytać o fundamenty? Kłopoty ze szkolną inicjacją do kultury antycznej i biblijnej

  • Dyskusja




12.30-13.00

Podsumowanie: Prorektor prof. dr hab. Ryszard Koziołek








©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna