Bracia reżyseria Susanne Bier dystrybucja vivarto



Pobieranie 58.75 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar58.75 Kb.


Przedstawia film pt.


BRACIA




reżyseria
Susanne Bier




DYSTRYBUCJA
Vivarto, ul. Smolna 8/9

00-375 Warszawa, tel: 22 35 39 602, fax: 22 35 39 603

E-mail: vivarto@vivarto.pl, www.vivarto.pl

Vivarto przedstawia

Produkcję




ZENTROPA

Bracia


Reżyseria

Scenariusz
Muzyka

Montaż
Scenografia

Zdjęcia

Produkcja


Susanne Bier


Susanne Bier, Anders Thomas Jensen

Johan Söderqvist  

Pernille Bech Christensen

Lene Ejlersen  

Morten Søborg  

Peter Aalbæk Jensen, Sisse Graum Olsen  




WYSTĘPUJĄ



Connie Nielsen
Nikolaj Lie Kaas

Ulrich Thomsen

Bent Mejding
Solbjørg Højfeldt

Sara
Jannik
Michael
Henning
Else


Produkcja: Dania, 2004

Czas projekcji: 110 min.

Dystrybucja w Polsce: Vivarto

Premiera: 9 czerwca 2006

BRACIA

Michael i Jannik są braćmi. Trudno jednak uwierzyć, że łączą ich więzy pokrewieństwa: Michael (Ulrich Thomson) to człowiek dobrze ułożony, rodzinny i szanowany - jako major armii szykuje się właśnie do wyjazdu na misję do Afganistanu. Jannik (Nikolaj Lie Kaas znany m.in. z roli w filmie Rekonstrukcja) jest gwałtowny i opryskliwy, nie pracuje, dopiero co wyszedł z więzienia, gdzie siedział za napad na bank. Stosunki między braćmi są napięte - Michael nienawidzi chronicznego braku odpowiedzialności swego młodszego brata, ten z kolei ciężko znosi protekcjonalność Michaela; przed jego dominacją ucieka w alkohol. Do pojednania nie dochodzi nawet na pożegnalnej kolacji Michaela, gdzie Jannik po raz kolejny dostaje sygnał, że jest solą w oku nie tylko swego brata, ale i ojca.

Jakiś czas później Sara (Connie Nielsen), żona Michaela, dowiaduje się, że helikopter jej męża został zestrzelony, a on sam najprawdopodobniej zginął. Jest zdruzgotana i nie ma do kogo zwrócić się o pomoc. Ta jednak nadchodzi z najmniej oczekiwanej strony: Jannik proponuje, że pomoże zająć się domem i córkami brata. To pierwsza szansa, jaką kiedykolwiek dostał, aby stać się użytecznym i dojrzeć duchowo. Jannik, robi to, co uważa za swój obowiązek: jest miły dla Sary, stara się być dobrym wujkiem dla dzieci i pomaga w domu. Kiedy zniknął Michael, w końcu pojawiło się w rodzinie miejsce, w które młodszy brat naturalnie się wpasował. Teraz jest osobą, której można zaufać.

Ani Sara ani Jannik nie wiedzą jednak, że Michael przeżył katastrofę; został porwany i uwięziony przez partyzanckich wojowników. Przetrzymywany przeżywa prawdziwy horror: zostaje zmuszony do zabicia swego współwięźnia, rodaka i kolegi z armii, co uratuje mu życie, jednak na zawsze zatruje jego duszę. Kiedy wraca do domu, do swej żony i dzieci, jest zupełnie innym człowiekiem. Przerażającym człowiekiem.

Michael odmawia jakichkolwiek zwierzeń, zamiast tego obraża się i oburza na wszystko: na chichoty córek, na nowo urządzoną przez Jannika kuchnię, przede wszystkim zaś na obecność brata w życiu swojej rodziny – podejrzewa go o romans z Sarą. Jest irracjonalnie zazdrosny o życie, które toczyło się podczas jego nieobecności; zły, że jego sezon w piekle nie spowodował, że świat się zatrzymał.

Bracia to film, który niejako pod przykrywką historii o powikłanych stosunkach rodzinnych, mówi o czymś dużo poważniejszym i bardziej uniwersalnym; jednym z tematów jest wojna i to, jak ją postrzegamy. Wojna to zjawisko na tyle odległe, aż abstrakcyjne, jednak z drugiej jednak okazuje się, że jest bliżej nas, niż moglibyśmy się spodziewać - może mieć wielki wpływ na życie, choć teoretycznie bezpośrednio nam nie zagraża. Bracia to również opowieść o nietrwałości naszych charakterów oraz kondycji miłości w dzisiejszym świecie: to, kim jesteśmy, zależy od okoliczności, w jakich się znajdujemy, drobne rzeczy potrafią ludzi łączyć, a wielkie – dzielić.

PRASA O FILMIE

Ten pasjonujący dramat psychologiczny przedstawia wypadki godne greckiej tragedii poprzez współczesne, psychoterapeutyczne soczewki.



Stephen Holden, The New York Times

To mocna rzecz, bez wątpienia. Koszmar wojny, ból tych, którzy pozostali w domu, rozpacz rozpadającej się rodziny... Film Bier jest konsekwentnie stoicki pod każdym względem.



David Cornelius, Hollywood Bitchslap

Mocny, brutalny, zabawny, tragiczny, wibrujący, bardzo ludzki film.



Rick Groen, Globe and Mail

Intymny ruch kamery z ręki i uwaga przywiązana do szczegółów przynosi emocjonalną prawdę tej łamiącej serce historii.



Sean Means, Salt Lake Tribune

Nawet jeśli wszystko wygląda jakby było zgodne z formułą, oczekujcie nieoczekiwanego we wstrząsającym duńskim filmie Bracia. Ten imponująco oryginalny film pogrywa z kliszami, zwłaszcza na temat tego, jak zachowują się ludzie w sytuacjach kryzysowych. A potem rozsadza te konwencje z niszczycielskimi skutkami. Tematy winy, podejrzenia, paranoi i żalu utkane są w swoistą sagę. To nie jest flagowa propaganda bohaterstwa. To samo życie – surowe emocje, dobre serca, złe decyzje, konsekwencje.


Bruce Kirkland, Jam! Movies

Kreacje aktorskie są tak mocne, że nie da się zignorować kłopotów tych ludzi.



Cherryl Dawson, Leigh Ann Palone, Themoviechicks.com

Duński film Bracia to frapujący portret pogmatwanej relacji między braćmi, którym grozi odegranie scenariusza Kaina i Abla, przynajmniej na poziomie emocjonalnym. Inteligentnie wyreżyserowany przez Susanne Bier film to fascynujące spojrzenie na to, co znaczy być mężem, przyjacielem i... bratem.



Jack Garner, Rochester Democrat and Chronicle

Ciepła jak jej podejście do ludzi, Bier nigdy nie popada w tanie sentymenty czy uproszczenia opery mydlanej.



Arthur Lazere, Culturevulture. net

Film przechodzi stopniowo w pojedynek rozpaczy, rywalizacji i pojednania, co jest w równej mierze niewinne, jak bolesne.


Paula Nechak, Seattle Post-Intelligencer

To film o przetrwaniu, o tym, jak radzimy sobie w obliczu rozdzierającego nas żalu i o tym wszystkim, co robimy, żeby ocalić samych siebie.


Connie Ogle, Miami Herald

Jest to ten typ filmu, który zamiast rozwiązać wszystko w finale, daje nam do zrozumienia, że istnieją sytuacje bez wyjścia, do których trzeba się przystosować. To bardziej podobne do życia niż niezliczone filmy z ładnymi zakończeniami, obojętne szczęśliwymi czy smutnymi. W rzeczywistości czasem jest tak, że problem przychodzi i zostaje na zawsze, a najtrudniej odpowiedzieć na pytanie, no dobrze, ale jak z tym żyć?


Roger Ebert, Chicago Sun-Times

SUSANNE BIER O FILMIE




Bracia przenoszą temat konfliktów międzynarodowych z gazet, w których o nich czytamy, w kontekst codziennego życia. Wydaje mi się fascynujące, jak nasza zwykła egzystencja może się nagle zmienić za sprawą mniej lub bardziej przypadkowych wydarzeń i to, jak reagują na te zmiany ludzie. Film dotyczy przesunięcia pewnego paradygmatu, które nastąpiło w naszym społeczeństwie – czyli rozpoznania faktu, że wojna i terroryzm są także tutaj, w naszym małym, bezpiecznym świecie. Poprzez pokazanie duńskiego wojska, Bracia mają wydźwięk polityczny, ale to przede wszystkim historia miłosna, historia, która opowiada o warunkach dla miłości w dzisiejszym świecie. Fabuła zmaga się z uczuciami, które wyłaniają się wraz z rozwojem akcji. Dla mnie ten film jest przed wszystkim o okazywaniu uczuć.

Lubię wchodzić w skórę moich postaci, dlatego też zarówno poważna, jak i zabawna strona życia zajmują w moich filmach centralne miejsce. Było dla mnie ważne, żeby brutalność w Braciach stała w opozycji do ludzkiego ciepła, czułości i intymności. Obie strony istnieją i nie mogę sobie wyobrazić pokazywania jednej bez drugiej. Nie chciałabym tego robić. Moim celem jest rozpoznanie rzeczywistości i znalezienie w niej nadziei. I bez względu na to jak bardzo ta rzeczywistość jest brutalna, humor jest niezbywalną częścią życia i tym, co czyni z nas ludzi.

Ta podwójna obecność charakteryzuje moją współpracę ze [scenarzystą] Andersem Thomasem. Szczerze mówiąc, nie potrafię wskazać, co jest jego, a co moim wkładem. Powiedzielibyście, że to on jest tym od szorstkiego humoru, a ja tą od otwartych emocji, ale to też nie byłaby prawda. Nasza współpraca jest totalnie płynna i naturalna.

Jestem naprawdę zadowolona z obsady Braci. Wszyscy aktorzy są niewiarygodnie utalentowani i dobrze dobrani do swoich ról. Było bardzo ważne, żeby znaleźć dwóch aktorów, którzy byliby wiarygodni jako bracia. Jest to całkiem możliwe z Ulrichem Thomsenem i Nikolajem Lie Kaasem, wbrew temu, że fizycznie zupełnie nie są do siebie podobni. Największym wyzwaniem było znalezienie kobiety, która mogłaby być między nimi, i w tę rolą pięknie i naturalnie wcieliła się Connie Nielsen.



Susanne Bier, czerwiec 2004

POSTAĆ REŻYSER


Susanne Bier
Urodziła się w 1960 roku. Zanim w 1987 roku ukończyła reżyserię w kopenhaskiej Szkole Filmowej, studiowała na Akademii Sztuk i Designu w Bezalet w Jerozolimie i architekturę w Londynie. Jej film dyplomowy DE SALIGES Ř zdobył pierwszą nagrodę na Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium i został wzięty do dystrybucji przez brytyjski Channel Four. Bier jest autorką nagradzanych na festiwalach filmów, takich jak: FREUD LEAVING HOME (1990), FAMILY MATTERS (1993), LIKE IT NEVER WAS BEFORE (1995), CREDO (1997) i THE ONE AND ONLY (1999), który został obsypany nagrodami na Festiwalu Filmów Duńskich i stał się ogromnym sukcesem wśród duńskiej publiczności. Podobnie było z filmem OPEN HEARTS (2002) – dobrze przyjęty przez krytykę, był przebojem kinowym w rodzimym kraju i brał udział w wielu festiwalach filmowych, łącznie z Międzynarodowym Festiwalem Filmów w Toronto, San Sebastian, czy Londynie – by wymienić tylko niektóre. Oprócz filmów fabularnych, Bier kręci także krótkometrażówki, teledyski i spoty reklamowe.
2005: Chasing Montana

2004: Bracia

2002: Open Hearts

2000: Once In a Lifetime

1999: The One and Only

1997: Credo

1995: Like It Never Was Before

1994: Family Matters

1993: Luischen (TV)

1992: Letter to Jonas

1991: Freud's Leaving Home

1989: Songlines (video "Summer Rain")


AKTORZY




Connie Nielsen

Urodziła się w 1965 w Danii. W wieku 15 lat rozpoczęła karierę aktorską: pierwsze doświadczenia jako aktorka zdobywała w kabarecie napisanym przez jej matkę. W wieku 18 lat przeniosła się do Paryża. Przez jakiś czas mieszkała kolejno w Rzymie, Mediolanie, RPA i Nowym Jorku; wszędzie tam uczyła się aktorstwa. Kupiony we Włoszech dom sprzedała, gdy po przesłuchaniu do filmu „French kiss”, reżyser Lawrence Kasdan poradził jej, żeby przeniosła się do Stanów. Tam też nastąpił przełom w jej karierze: zagrała w filmie „Adwokat diabła”. Nielsen, równie dobrze jak warsztat aktorski opanowała sztukę śpiewu i tańca, zna biegle sześć języków (angielski, niemiecki, duński, szwedzki, francuski i włoski). Wraz z mężem i 8-letnim synem Sebastianem mieszka w Nowym Jorku.


2006: The Situation jako Lead

2006: Hallam Foe

2006: Tonight at Noon

2005: VI Batalion (The Great Raid) jako Margaret Utinsky

2005: Zimne dranie (The Ice Harvest) jako Renata

2005: Siła i Honor: Jak powstawał świat Gladiatora (Strength and Honor: Creating the World of

'Gladiator') jako ona sama

2004: Bracia (Brødre) jako Sara

2004: Return to Sender jako Charlotte Cory

2003: Nożownik (The Hunted) jako Abby Durrell

2003: Sekcja 8. (Basic) jako Osborne

2002: Demonlover jako Diane de Monx

2002: Zdjęcie w godzinę (One Hour Photo) jako Nina Yorkin

2000: Misja na Marsa (Mission to Mars) jako Terri Fisher

2000: Gladiator jako Lucilla

1999: Niewinni (Dark Summer) jako Megan Denright

1999: Podróże (Voyages) jako Sarah

1998: Wieczna północ (Permanent Midnight) jako Dagmar

1998: Galaktyczny wojownik (Soldier) jako Sandra

1998: Rushmore jako Calloway

1997: Adwokat diabła (Devil's Advocate) jako Christabella

1993: Paradis absolument, Le jako Sarah

1993: Podróż (Voyage) jako Ronnie Freeland

1991: Vacanze di Natale '91 (1992)

1984: Par ou t'es rentré? On t'a pas vu sortir jako Eva


Nikolaj Lie Kaas

Urodzony w 1973 roku, 25 lat później kończy Szkołę Teatralną w Danii. Za swą debiutancką rolę otrzymał dwie prestiżowe duńskie nagrody filmowe, Bolida i Roberta. Kolejny Bolid przypadł mu w udziale za rolę w Idiotach von Triera. W Polsce mieliśmy okazję podziwiać go nie tak dawno w filmie pt. Rekonstrukcja.


2006: Sprængfarlig bombe jako Claus Volter

2006: PU-239 jako Tusk

2005: Jabłka Adama (Adams æbler) jako Holger

2005: Allegro

2005: Mørke jako Jacob

2005: Solkongen jako Tommy



2004: Bracia (Brødre) jako Jannik

2003: Dogville: The Pilot jako Tom

2003: Rembrandt jako Kiosk Karsten

2003: Rekonstrukcja (Reconstruction) jako Alex

2003: Zieloni rzeźnicy (De Grønne slagtere) jako Bjarne/Egil

2002: Udvidelse af kampzonen jako Michel

2002: Otwarte serca (Elsker dig for evigt) jako Joachim

2002: Gamle mænd i nye biler jako Martin

2001: Hr. Boe & Co.'s Anxiety jako Leo

2001: Et Rigtigt Menneske jako Ahmed

2001: Wesoły Roger (Jolly Roger) jako Theobalt

2000: Den Vægelsindede jako Torben

2000: Edderkoppen jako Rudolf Novak

2000: Max jako Spacy

2000: Błyskające światła (Blinkende lygter) jako Stefan

1999: I Kina spiser de hunde jako Martin

1999: Besat jako Morten

1998: Idioci (Idioterne) jako Jeppe

1996: Davids bog jako Jacob

1994: Min fynske barndom jako Carl 3

1991: Drengene Fra Sankt Petri jako Otto Hvidmann




Ulrich Thomsen


Urodzony w Danii w 1963 roku, w 1993 roku ukończył Szkołę Teatralną i Tańca Współczesnego, po czym występował na scenach teatralnych w Kopenhadze. Debiutował w 1994 roku w filmie Ole Bornedalsa, po której posypały się propozycję od reżyserów, między innymi od samego Thomasa Vinterberga. I właśnie rola w jego filmie Festen przyniosła mu popularność poza rodzimą Danią: już rok później zagrał czarny charakter w filmie z bondowskiej serii Świat to za mało, a w 2002 roku w thrillerze erotycznym Killing me softly (polski tytuł: Urok mordercy).
2006: Vikaren

2006: Sprængfarlig bombe jako Tony

2005: Der Liebeswunsch jako Lars

2005: The Creation of jako Alex

2005: Allegro jako Zetterstrøm

2005: Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven) jako Mistrz Templariuszy

2005: Jabłka Adama (Adams æbler) jako Adam

2004: Sergeant Pepper jako Johnny Singer



2004: Bracia (Brødre) jako Michael

2003: Ins Leben zurück jako Eric Lundgren

2003: Baby jako Marc

2003: Arven jako Christoffer

2003: Blueprint jako Dr Fischer

2003: Baby (I) jako Marc

2002: Den Gamle møller jako Gangster

2002: Max (I) jako kapitan Mayr

2002: Urok mordercy (Killing Me Softly) jako Klaus

2002: The Rocket Post jako Gerhard Zucher

2001: Mike Bassett: England Manager jako Dr Hans Shoegaarten

2001: Tylko Marta (Bella Martha) jako Sam

2001: Opiekun (The Zookeeper) jako Dragov

2001: P.O.V. - Point Of View jako Henrik

2000: Maries Herz

2000: Solen er så rød jako Sælgeren

2000: Labyrinten jako Duński policjant

2000: Przekleństwo wyspy (The Weight of Water) jako John Hontvedt

2000: Błyskające światła (Blinkende lygter) jako Peter

1999: Naja fra Narjana jako Far

1999: Tempo jako Dirgenten

1999: Świat to za mało (The World Is Not Enough) jako Sasha Davidov

1999: Dybt vand jako Flygge

1998: Kys, kærlighed og kroner jako Holger

1998: Baby Doom jako Magnus

1998: Valgaften jako Peter

1998: Festen jako Christian

1998: Nattens engel jako Alex

1997: Sekten jako Svane

1997: Royal Blues jako Christian

1996: Portland jako Lassen

1996: Bryggeren jako Gartner Jørgensen

1996: Bohaterowie (De Største helte) jako Peter

1996: Charlot og Charlotte jako Lekarz 1

1995: Mappen

1994: Nocny Strażnik (Nattevagten) jako Bandzior




Vivarto, ul. Smolna 8/9 00-375 Warszawa, tel. 22 35 39 602, fax 22 35 39 603


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna