Centrum badań holokaustu uniwersytetu jagiellońskiego



Pobieranie 12.82 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar12.82 Kb.


CENTRUM BADAŃ HOLOKAUSTU

UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

Kino współczesnej Europy
Dr Bartosz Kwieciński
Instytut Europeistyki, ul. Jodłowa 13
Jednostka: Instytut Europeistyki
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Warunki zaliczenia:

  • Esej na zaliczenie zajęć 75%,

  • aktywność na zajęciach 25%


Cele dydaktyczne:

Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najnowszymi tendencjami panującymi w Kinie europejskim- rozumianym z jednej strony jako dyskursywna całość ze znaczącym paradygmatem kina autorskiego jak i poszczególne kinematografie narodowe, świadczące o bogactwie kulturowym kina europejskiego.


Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych


Typ zajęć: Konwersatorium 60 godzin
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis przedmiotu:

1.Kino europejskie- między różnorodnością, wielokulturowością a uniwersum europejskiej tradycji filmowej.

2.Zmierzch Starych Mistrzów: Antonioni, Chabrol, Rivette, Resnais

3.Francja- nowe kino francuskie. Problemy tożsamości imigrantów a kino narodowe. Stylistyka nowego kina francuskiego:

Pascal Audiard - Prorok, Abdel Kechiche – Wola Woltera, Michel Gondry – Jak we śnie, Francoise Ozon – Czas, który pozostał, Patrice Cherau – Jego brat, Phillipe Claudel – Kocham Cię od tak dawna

4. Kino brytyjskie- między adaptacją a społecznym zaangażowaniem: Steve McQueen - Głód, Joe Wright - Pokuta, Andrea Arnold – Fish Tank, Stephen Frears - Królowa, David Mackenzie – Hallam Foe, Ken Loach – Polak potrzebny od zaraz, Mike Leigh – Happy-Go-Lucky

5.Kino włoskie- kino rozrachunku, kino intymnych pytań…: Ferzan Ozpetek – Saturno contro, Giuseppe Tornatore - Nieznajoma, Nanni Moretti – Pokój syna, Antonio Luigi Grimaldi – Cichy chaos, Matteo Garrone - Gomorra, Paolo Sorrentino - Boski, Daniele Luchetti – Mój brat jest jedynakiem

6. Wielość i różnorodność- współczesne kino skandynawskie. Manifesty kina skandynawskiego.

Dania – Susanne Bier - Bracia, Lone Scherfig – Włoski dla początkujących, Pernille Fischer Christensen - Telenowela, Anders Thomas Jensen – Jabłka Adama, Lars von Trier – Szef wszystkich szefów, Henrik Ruben Genz – Strasznie szczęśliwi

Szwecja – Tomas Alfredson – Pozwól mi wejść, Kay Pollak – Jak w niebie, Lukas Moodysson – Tylko razem, Jens Jonsson – Król pingponga

Norwegia – Petter Naess - Elling, Erik Poppe - Zniknięcie, Morten Tyldum - Kumple, Joachim Trier – Reprise. Od początku, raz jeszcze, Ole Bornedal, - Księga Diny, Jens Lien – Kłopotliwy człowiek

Finlandia – Aki Kaurismaki, Mika Kaurismaki, Petri Kotvica

6. Kino niemieckie. Pytania o tożsamość pytania o historię:

Florian Henckel von Donnersmarck – Życie na podsłuchu, Oliver Hirschbiegel - Upadek, Emily Atef – Obcy we mnie, Max Farberbock – Kobieta W Berlinie, Hans-Christian Schmid – Requiem, Detlev Buck – Twardziel, Caroline Link – Nigdzie w Afryce

7. Nowe kino rosyjskie: Między tęsknotą za Imperium a osobistym dramatem.

Aleksandr Sokurow - Aleksandra, Aleksander Gelman Młodszy – Papierowy żołnierz, Wiera Storożewa – Podróż ze zwierzętami domowymi, Anna Melikian - Rusałka, Marina Liubakowa - Okrucieństwo, Kirył Sieriebriennikow – Dzień w Juriewie, Aleksiej Mizgiriew – Słowo jak głaz, Bakur Bakuradze - Szultes, Konstantyn Odiegow – Spadkobiercy cara, Paweł Łungin – Car

8. Mistrzostwo a nowe kino gatunków: Pedro Almodóvar – Przerwane objęcia, Julio Medem – Chaotyczna Anna, Daniel Sanchez Arevalo – Granatowy Prawie Czarny, Isabel Coixet – Elegia, Jaime Rosales – Samotność, Juan Antonio Bayona – Sierociniec, Alejandro Amenabar – W stronę morza, Carlos Saura – Dzewiąty dzień, Felix Viscarret – Pod gwiazdami

9. Kino Bałkanów. Nowe kino rumuńskie

Emir Kusturica – Życie jest piękne, Jasmila Zbanic – Grbavica, Cristian Mungiu - 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni, Tudor Giurgiu – Love Sick – niebezpieczne związki

10. Ironia, absurd, groteska- nowe kino Czechów i Słowaków:

Jan Hrebejk – Niedźwiadek , Alice Nellis – Sekrety, Petr Zelenka – Opowieści o zwyczajnym szaleństwie, Jan Sverak – Jazda, Jiri Menzel – Obsługiwałem angielskiego króla, Bohdan Slama – Mój nauczyciel,

Martin Sulik – Orbis pictus, Tomas Barina - Młode wino

11.Indiwidualności kina austriackiego: Haneke I Hausner.
Literatura obowiązkowa:

1. Autorzy Kina Europejskiego, t.1-3. (red.) Alicja Helman. Kraków 2007.

2. Gwóźdż A., Europejskie manifesty kina. Warszawa 2002.

3. Kita B., Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim. Kraków 2006.

4. Płażewski J., Historia filmu francuskiego. Warszawa 2005.

5. Przylipiak M., Szyłak J., Kino najnowsze. Kraków 1999.



6. Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, (red.) Arcimowicz K., Citko K. Białystok 2009.


ul. Jodłowa 13, 30-252 Kraków, tel.: +48 (12) 664 74 08, fax :+48 (12) 429 70 52

www.holocaust.uj.edu.pl kontakt: cbh@uj.edu.pl



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna