Chcesz kupić używane auto w Niemczech? Proszę bardzo, ale bądź rozważny



Pobieranie 7.61 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar7.61 Kb.



Informacja prasowa




Chcesz kupić używane auto w Niemczech? Proszę bardzo, ale bądź rozważny.
Polscy konsumenci bardzo często sprowadzają używane samochody z Niemiec. Z ich zakupem często wiążą się jednak problemy. Nieporozumienia między polskimi konsumentami a niemieckimi sprzedawcami dotyczą najczęściej warunków umowy oraz gwarancji.
Niemieccy sprzedawcy używanych aut stosują w kontraktach z konsumentami wzory umów dla przedsiębiorców tj. takie, które są stosowane przy umowach zawieranych w celach związanych z działalnością zawodową lub gospodarczą. Takie umowy zawierają klauzule wyłączające gwarancję. Konsument, który podpisał taką umowę nie może potem dochodzić swoich praw i domagać się naprawy samochodu na podstawie gwarancji lub zwrotu kosztów takiej naprawy. Bardzo rzadko udaje się załatwić takie sprawy polubownie, konsument musi dochodzić swoich praw w sądzie.

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego często trafiają poszkodowani w ten sposób konsumenci. Dlatego wszystkim, którzy planują zakup używanego auta w Niemczech doradzamy, aby zwracali szczególną uwagę na treść podpisywanej umowy, zwłaszcza gdy ma ona charakter wzorca i posiada nieuzgodnione z klientem klauzule. Przy zakupie używanego auta trzeba wyraźnie zaznaczyć, że jest ono przeznaczone do prywatnego użytku konsumenta. W takim przypadku konsument nie utraci prawa do ochrony prawnej a może ona być jedynie ograniczona maksymalnie do 1 roku. W przypadku gdy treść umowy jest niezrozumiała, konsument nie powinien jej podpisywać!

Innym problemem związanym ze sprzedażą używanych samochodów jest stosowana przez konsumentów praktyka oddawania samochodu do naprawy w serwisie na terenie Polski. Jest to błąd, ponieważ niemiecki sprzedawca nie ma w takim przypadku obowiązku zwrotu kosztów naprawy, a dochodzenie praw na drodze sądowej jest bezcelowe.

Można uniknąć takiej sytuacji. Zaraz po stwierdzeniu wady auta, należy natychmiast skontaktować się z niemieckim sprzedawcą i poinformować go o zaistniałej szkodzie. Sprzedawca powinien się zadecydować czy zreperuje samochód we własnym zakresie czy zgadza się na naprawę w miejscu wyznaczonym przez konsumenta. Bardzo istotne jest, żeby konsument, zanim zleci naprawę w wybranym przez siebie warsztacie, otrzymał pisemne potwierdzenie odmowy naprawy lub zgody na naprawę w innym wybranym warsztacie. Pisemna odmowa, zgodnie z niemieckim orzecznictwem sądowym pozwala zachować szansę na uzyskanie zwrotu kosztów naprawy.


Więcej informacji udziela:

Karolina Tołwińska


Doradca ds. Komunikacji
Tel. 022 556 02 48
Faks: 022 556 03 59
e-mail: karolina.tolwinska@konsument.gov.pl
www.konsument.gov.pl

Plac Powstańców Warszawy 1 tel.: 022 5560118 info@konsument.gov.pl



00-950 Warszawa fax: 022 5560359 www.konsument.gov.pl


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna