CZĘŚĆ A: rozumienie ze słuchu /30p. Zadanie Proszę wysłuchać nagrania I podkreślić prawidłowe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem. Uwaga



Pobieranie 87.8 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar87.8 Kb.
CZĘŚĆ A: ROZUMIENIE ZE SŁUCHU

____/30p.

Zadanie 1. Proszę wysłuchać nagrania i podkreślić prawidłowe odpowiedzi zgodnie z podanym przykładem.

Uwaga: Nagranie będzie powtórzone dwa razy.

____/ 10p. (10 x 1p.)




  1. Przykład:

Te słowa można usłyszeć:



    1. w szkole

    2. na dworcu

    3. na uniwersytecie



  1. Te słowa można usłyszeć:

  1. w piekarni

  2. na ulicy

  3. na uniwersytecie

2. Te słowa można usłyszeć:

  1. w restauracji

  2. w szkole

  3. w sklepie meblowym




3. Te słowa można usłyszeć:

  1. w pociągu

  2. w tramwaju

  3. na lotnisku




4. Te słowa to:

  1. pochwała

  2. krytyka

  3. groźba




5. Te słowa to pytanie o:

  1. czas

  2. drogę

  3. miejsce

6. Te słowa można usłyszeć:

  1. w kiosku

  2. na policji

  3. u dentysty




7. Te słowa wyrażają:

  1. groźbę

  2. prośbę

  3. pochwałę

8. Te słowa można usłyszeć:

  1. w szpitalu

  2. w domu

  3. w zoo




9. Te słowa można usłyszeć:

  1. w sklepie monopolowym

  2. na stacji benzynowej

  3. w kasie

10. Te słowa wyrażają:

  1. protest

  2. prośbę

  3. pochwałę





Zadanie 2. Proszę wysłuchać nagrania „Marzenia o malowaniu” i odpowiedzieć na pytania zgodnie z podanym przykładem.

Uwaga: Nagranie będzie powtórzone dwa razy.

____/ 10p. (10 x 1p.)



Przykład: Jak ma na imię bohaterka tekstu?

Kasia.
1. O czym marzyła Kasia?

____________________________________________________________

2. Ile lat temu Kasia skończyła studia?

____________________________________________________________

3. W jakim mieście studiowała Kasia?

____________________________________________________________

4. Kogo Michał chciał odwiedzić w Tychach?

____________________________________________________________

5. Jaki instrument Kasia odkupiła od Michała?

____________________________________________________________

6. Kto zrobił ten instrument?

____________________________________________________________

7. Do jakiego kraju Kasia zdecydowała się pojechać z Michałem?

____________________________________________________________

8. Co poza światłem i przestrzenią oferuje artystom Algarve?

____________________________________________________________

9. Co zrobiła Kasia po przyjeździe do Algarve?

____________________________________________________________

10. Gdzie można było oglądać obrazy Kasi?

____________________________________________________________



Zadanie 3. Proszę wysłuchać nagrania „Festiwal w Legnicy” i zaznaczyć, czy poniższe zdania są zgodne z tekstem – P (prawdziwe), niezgodne z tekstem – F (fałszywe).

Uwaga: Nagranie będzie powtórzone dwukrotnie.

____/ 10p. (10 x 1p.)


Przykład: W czasie festiwalu nie będzie można jeździć autobusem.

P F




  1. Specjalny pociąg może wozić widzów po Wrocławiu.

P F

  1. Festiwal będzie trwał cztery dni.

P F

  1. Legnicki teatr można obejrzeć we Wrocławiu tylko w sobotę.

P F

  1. Spektakl „Otello” zostanie pokazany w Wytwórni Filmów Dokumentalnych.

P F

  1. Akcja legnickiego „Otella” rozgrywa się w pociągu.

P F

  1. „Plac Wolności” można oglądać przez dwa dni.

P F

  1. Miejscem akcji „Placu Wolności” jest główny plac w mieście.

P F

8. Treścią „Placu Wolności” jest historia XIX wieku.

P F

9. Bohaterami „Placu Wolności” są członkowie jednej rodziny.



P F

10. Gra w „placu Wolności” jest dla aktorów trudnym zadaniem.

P F

CZĘŚĆ B: POPRAWNOŚĆ GRAMATYCZNA


____/61,5 p.

Zadanie 1. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem.

Przykład: Proszę kilo (cukier, cukrów, cukru). ____/5 p. (10x0,5 p.)

1. Proszę paczkę (chusteczki, chusteczek, chusteczkami).

2. Jak (długo, długi, dłużej) chcesz zostać w Warszawie?

3. To jest córka (mojej kuzynki, moją kuzynką, od mojej kuzynki).

4. Nad (biurkach, biurkom, biurkami) wiszą duże wentylatory.

5. Jedziesz do domu (na tramwaju, z tramwajem, tramwajem)?

6. Urszula wróciła wczoraj (od Wrocławia, z Wrocławia, na Wrocław).

7. Ela jest z zawodu (inżynier, inżyniera, inżynierem).

8. Dzięki (Basi, Basią, Basię) masz gdzie mieszkać.

9. Ona lubi grać (na komputerze, w komputerze, komputerem).

10. (Pani Magda, Panią Magdą, Pani Magdo)! Zapomniała Pani parasola!

Zadanie 2. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem

(czas teraźniejszy).

Przykład: Ewa teraz robi coś do jedzenia. (robić) ____/2,5 p. (5 x 0,5 p.)

1. Czy twoi bracia ________________________________1 teraz w pracy? (być)

2. One tu nie ________________________________2 (mieszkać)

3. Czy wy też ____________________________3 pojechać na tę wycieczkę? (chcieć)

4. Oni ________________________________4 lepiej od nas? (tańczyć)

5. Jak długo Ula i Ewa __________________________5 już medycynę ? (studiować)



Zadanie 3. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem

(czas teraźniejszy).

Przykład: Teraz ja czytam gazetę. (czytać) ____/3,5p. (7 x 0,5 p.)

1. Maria ____________________________(mieć)1 mieszkanie na pierwszym piętrze.

2. Oni zawsze ___________________________ (brać)2 udział w takich konkursach.

3. O czym tak _________________________________________(wy-dyskutować)3 ?

4. Ja ________________________________ (mówić)4 słabo po polsku, ale ty ___________________ (znać)5 ten język świetnie!

5. My nie _______________(wiedzieć)6, z kim one ________________ (rozmawiać)7.



Zadanie 4. Proszę podkreślić odpowiednią formę czasownika, zgodnie z podanym przykładem (aspekt).

______ / 10 p. (10 x 1p.)

Marta niedawno poznawała/poznała0 Maćka, kuzyna swojej najlepszej przyjaciółki, z którą uczyły się/nauczyły się1 od początku w jednej szkole. Z Maćkiem Marta przyjaźniła się/zaprzyjaźniła się2 bardzo szybko i razem potrafili całymi godzinami rozmawiać/porozmawiać3 o wszystkim. Oboje lubili książki, chociaż o różnej tematyce. Maciek czytał/przeczytał4 już właśnie wszystkie powieści swojego ulubionego pisarza Sapkowskiego i z niecierpliwością czekał/poczekał5 na następne. Marta nigdy nie lubiła takiej literatury, ale w końcu interesowała się/zainteresowała się6 Sapkowskim, żeby robić/zrobić7 przyjemność Maćkowi. W końcu Maciek mówił/powiedział8 jej w tajemnicy, że sam też chce zostawać/zostać9 pisarzem i ma już gotowy pierwszy rozdział powieści . Pisał/Napisał10 go dwa miesiące.
Zadanie 5. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem

(czas przeszły).

____/3p. (6 x 0,5p.)


Przykład: W każdy poniedziałek jestem w Warszawie u mojej koleżanki.

W każdy poniedziałek byłam w Warszawie u mojej koleżanki. (ja, być)


1. Gdzie studiuje twoja córka?

Gdzie _______________________________________1 twoja córka?

2. Stefan i ja musimy zdać dodatkowo egzamin z angielskiego.

Stefan i ja _________________________2 zdać dodatkowo egzamin z angielskiego.

3. Jak podoba ci się ten film?

Jak __________________________________3 ci się ten film?

4. Paweł, jak długo mieszkasz na ulicy Nowej?

Paweł, jak długo _________________________________4 na ulicy Nowej?

5. On nie może mi pomóc.

On nie ________________________________5 mi pomóc.

6. Czy one znają pana Henryka?

Czy one __________________________________6 pana Henryka?


Zadanie 6. Proszę zapytać o podkreślone elementy zdania.

____/ 10 p. (10 x 1 p.)



Przykład: Potrzebuję tego samochodu. Którego samochodu potrzebujesz?

1. Proszę iść tędy. ______________________________________________

2. To jest moje mieszkanie._______________________________________

3. Pojedziemy pociągiem. ________________________________________

4. Ona mieszka na dole. __________________________________________

5. Wiem to od Diany. ____________________________________________

6. Pojechałem tam, żeby studiować. _________________________________

7. Ona pochodzi z Belgii. _________________________________________

8. Byłem w kinie z Eweliną. _________________________________________

9. Chodzi mi o pieniądze.__________________________________________

10. Ona zajmuje się architekturą.____________________________________

Zadanie 7. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem.

Przykład: - Czekamy na ciebie już godzinę!

_____/6 p. (6 x 1p.)

1. Adam! Jakaś pani pytała _______________1 ciebie.

2. Czy znowu jedziesz na wakacje _______________2 Markiem?

3. Byłam wczoraj _______________3 mojej babci.

4. _______________4 czym tak się zastanawiasz?

5. Wczoraj wróciliśmy _______________5 morza.

6. Te drzwi są zrobione _______________6 drewna.



Zadanie 8. Zgodnie z podanym przykładem proszę przekształcić zdania, używając podanego wyrazu tak, aby zdanie nie zmieniło znaczenia.

___/9p. (6 x 1,5p.)



Przykład: Mój brat jest młodszy niż ty.

od

Mój brat jest młodszy od ciebie.

1. Było lato, ale w górach spadł śnieg.



chociaż

___________________________________________________________

2. Ponieważ był deszcz, zostaliśmy w domu.

z powodu

___________________________________________________________

3. Panie Jacku! Proszę kupić mi gazetę.

niech

___________________________________________________________

4. Weź parasol!

musisz

___________________________________________________________

5. Oni mają dwie córki i dwóch synów.

dzieci

___________________________________________________________

6. Podziękowałam babci, ponieważ mi pomogła.

za

_______________________________________________________



Zadanie 9. Zgodnie z podanym przykładem proszę podkreślić wyraz niepasujący do pozostałych.

___/ 2,5p. (5 x 0,5p.)



Przykład: uniwersytet – gimnazjum – liceum – pływalniatechnikum

1. obiad – podwieczorek – śniadanie – kolacja - danie

2. muzeum – sztuka – obraz – eksponat - rząd

3. lekarz – właściciel - nauczyciel – kucharz – sprzedawca

4. dyskietka – komputer – mysz – bakteria - klawiatura

5. cichy – głośny – hałaśliwy – łatwy – milczący



Zadanie 10. Gdzie można to usłyszeć? Proszę połączyć obie kolumny zgodnie z podanym przykładem. Rozwiązanie proszę wpisać pod zadaniem.

_____/5 p. (10 x 0,5 p.)

Przykład:




  1. dworzec kolejowy A. „Coś od bólu głowy, proszę.”

  2. kardiolog B. „Ta mniejsza pływalnia jest dzisiaj nieczynna.”

  3. bank C. „Mamy wspólną kuchnię.”

  4. akademik D. „Ten stolik zaraz się zwolni.”

  5. restauracja E. „Paczkę może Pani odebrać w tamtym okienku.”

  6. kiosk F. „Pociąg do Krakowa jest opóźniony.”

  7. apteka G. „Chciałbym sprawdzić stan konta.”

  8. piekarnia H. „Wykład w sali nr 8 odwołany.”

  9. basen I. „Proszę zrobić jeszcze badanie krwi.”

  10. uniwersytet J. „Wolę razowy.”

  11. poczta K. „Proszę gazetę z programem telewizyjnym.”



0 _F, 1___, 2____, 3_____, 4____, 5 _____, 6_____, 7_____, 8____, 9____, 10_____,

Zadanie 11. Proszę wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem.

___/5p. (5 x 1p.)



Przykład: Był znany z wielkiego uporu (uparty).

1. Marek ma duże ____________________________ 1 językowe. (zdolny)

2. Spowodował ten wypadek z czystej ______________________2 .(głupi)

3. Wszyscy opowiadali o _______________________3 pani Anieli. (skąpy)

4.Słyszeliśmy wiele o _____________________4 tego człowieka. (odważny)

5. Jego _____________________5 była znana wszystkim ludziom. (dobry)



Część C: Rozumienie tekstu pisanego

____/24p.
Zadanie 1. Zgodnie z podanym przykładem proszę uzupełnić tekst wyrazami z ramki.

___/5p. (5 x 1p.)



Uwaga: Dwa wyrazy nie pasują do tekstu.



Szewczenki0 projektami Panie

prośbą odwiedzanie interesującego

pobyt Państwo

Olena Doniecka

Bulwar Tarasa Szewczenki0

57-201 Lwów

Ukraina

Fundacja Wspólna Europa



pl. Uniwersytecki 1

50 – 140 Wrocław

Szanowni 1,

zwracam się z uprzejmą 2 o przyznanie mi stypendium naukowego. Studiuję polonistykę na Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie. Teraz jestem na trzecim roku studiów. W przyszłym roku chciałabym przyjechać na jeden semestr do Wrocławia, żeby lepiej poznać język polski oraz historię i kulturę tego 3 miasta. W przyszłości chciałabym pracować w instytucji zajmującej się ukraińsko - polskimi 4 kulturalnymi. Dlatego 5 we Wrocławiu oraz nauka języka polskiego w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego są dla mnie bardzo ważne.

Z wyrazami szacunku

Olena Doniecka



Zadanie 2. Proszę przeczytać tekst i wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem (P – prawda, F – fałsz)

___/5p. (5 x 1p.)



Świat Agnieszki Osieckiej

Galeria potworów to świat Agnieszki Osieckiej, poetki oraz autorki tekstów znanych piosenek – opowieść o ludziach, miejscach i wydarzeniach w Jej życiu. Agnieszka była niespokojnym duchem, stale otwarta na nowych ludzi, nowe miejsca, nowe doświadczenia. Kiedy ukończyła studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim, które w Jej ocenie były pomyłką – rozpoczęła nowe, na Wydziale Reżyserii łódzkiej szkoły filmowej.

Agnieszka Osiecka stale robiła coś nowego, była bardzo pracowita i aktywna. Pisała teksty dla słynnego teatrzyku studenckiego STS (Studencki Teatr Satyryków), przygotowywała programy telewizyjne, pisała opowiadania, monodramy i powieści.

Świat Agnieszki był pełen piosenek, artystów, przyjaciół, teatrów, festiwali, ludzi i podróży. Agnieszka była ciągle w drodze – do nowych miejsc, nowych związków i przyjaźni. Często powtarzała, że mogłaby żyć wszędzie, ale Jej ukochaną ojczyzną jest polska gramatyka. Mówiła, że tylko polska gramatyka pozwala Jej opisać wszystko to, co ją zachwyca, denerwuje i boli.

Była szczególnie ciekawa ludzi, z których wielu sportretowała w Galerii potworów. Od największych artystów i sławnych postaci z Londynu, Paryża i Nowego Jorku, po wiejską dziewczynę z Mazur. Z każdym rozmawiała równie bezpośrednio, w każdym dostrzegała coś interesującego, umiała słuchać i uwielbiała opowiadać, dlatego ludzie czuli się tak dobrze w Jej towarzystwie.

Była doskonałą obserwatorką ludzi i obyczajów, czemu dała wyraz nie tylko w poezji i w prozie artystycznej, ale przede wszystkim w tekstach piosenek, które znała i kochała cała Polska.
(Na podstawie: A. Osiecka, Galeria potworów. Prószyńska i S-ka)

Przykład: Agnieszka Osiecka pisała wiersze i teksty oparte na własnych doświadczeniach. P F


  1. Poetka studiowała tylko w Warszawie. P F

  2. Agnieszka Osiecka była bardzo aktywną i twórczą osobą. P F

  3. Polska gramatyka była bardzo ważna w jej twórczości poetyckiej. P F

  4. Agnieszka Osiecka miała zamkniętą osobowość. P F

  5. Teksty piosenek A. Osieckiej są często opisami ludzkich zachowań. P F

Zadanie 3. Proszę przeczytać podany tekst i dopasować do niego usunięte fragmenty zgodnie z podanym przykładem. Rozwiązanie proszę wpisać w tekście i pod zadaniem.

___/14p. (7 x 2p.)



Fryderyk jak malowany

Muzealnicy z różnych A 0 200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina i postanowili ją uczcić na różne sposoby. W Polsce najważniejsza będzie wystawa „Chopin i Francja” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Ideą jest przedstawienie kompozytora jako jednej z 1 europejskiej i artystycznych elit stolicy Francji. Wszystko wskazuje na to, że na wystawę uda się wypożyczyć z Francji dzieła wybitnych malarzy tej epoki. Niemal każde polskie miasto będzie 2 niewielkimi wystawami. Ale na szczególną uwagę zasługują dwa projekty. Pierwszy to wystawa „Zakochany Chopin – inspiracje mazowieckie” w stołecznym Państwowym Muzeum Etnograficznym ukazująca związki między polską muzyką ludową a twórczością Chopina. Drugi projekt wiąże się z osobą nieżyjącego już malarza Jerzego Dudy-Gracza. Stworzył on cykl 313 obrazów inspirowanych 295 utworami Fryderyka Chopina. Część tego cyklu (około 100 prac)



3 „Dźwiękiem malowane” w Muzeum Śląskim w Katowicach.

Sporo wystaw szykuje się też za granicą. Przede wszystkim w Paryżu, w którym Chopin spędził ważną część swego życia. Kompozytor 4 się pretekstem do przygotowania wystaw w Wiedniu i Londynie. Wystawa wiedeńska będzie opowiadała o dwóch wizytach kompozytora w tym mieście. Poza obejrzeniem eksponatów z epoki



5 utworów, które w Wiedniu, podczas tych wizyt, Chopin skomponował. Podobny charakter ma wystawa w Londynie – właśnie tam Fryderyk Chopin miał 6 śmiercią. W Sofii, stolicy Bułgarii, będzie można oglądać plakaty inspirowane muzyką Chopina, a w Monachium przygotowano wystawę znaczków pocztowych poświęconych temu genialnemu muzykowi.

W Londynie odbędzie się też niezwykła akcja artystyczna - 21 studentów konserwatorium w blasku świec, na 7 opartą na nokturnach Chopina, a następnie do akcji będzie mógł się włączyć każdy, kto znajdzie się w tym miejscu.

(Na podstawie: Niezbędnik chopinowski. Dodatek do Polityki nr 9/2010)

Przykład: A. stron świata poważnie potraktowali


  1. świeżym powietrzu, zagra na 21 fortepianach kompozycję

  2. sporo podróżował i właśnie ten fakt stał

  3. można będzie posłuchać

  4. czcić pamięć o kompozytorze choćby

  5. pokazanych zostanie na wystawie

  6. kluczowych postaci kultury


  7. 0 – A

    1 –

    2 –

    3 –

    4 –

    5 –

    6 –

    7 –
    swój ostatni koncert przed

CZĘŚĆ D: PISANIE

____/12p.
Zadanie. Proszę napisać krótki tekst (6 zdań) w formie listu do wybranej osoby na temat: Moje pierwsze wrażenia z Wrocławia

___/12p. (6 x 2p.)



…………………….

…………………………………..

1.………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………



2.…………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………



3.…………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………



4.…………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………



5.…………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………



6…………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………



.........................



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna