Dorota Ostaszewska Rozkład materiału Welcome Friends 2 Wstęp



Pobieranie 195.77 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar195.77 Kb.


Dorota Ostaszewska

Rozkład materiału


Welcome Friends 2

Wstęp
Nauczanie języka obcego w szkole podstawowej stanowi nie lada wyzwanie przede wszystkim dlatego, że zarówno zakres doświadczeń, jak i sposób myślenia młodszych nastolatków narzucają nauczycielowi pewne ograniczenia. Trudno poruszać z dziećmi poważne tematy, niełatwo wyjaśnić im zasady gramatyczne, wręcz nie sposób zmusić
je, by świadomie i systematycznie uczyły się słówek. Jednocześnie jednak wiadomo,
że rozpoczynanie nauki języka w młodym wieku zapewnia uczniom znaczną przewagę nad tymi, którzy pierwsze lekcje pobierają później. W dobie międzynarodowej komunikacji, kiedy dobra znajomość przynajmniej jednego języka obcego stała się koniecznością, lekcje języków, a szczególnie języka angielskiego, są istotnym elementem kształcenia już na etapie szkoły podstawowej i nauczyciele muszą temu wyzwaniu sprostać. Podręcznik Welcome Friends 2 powstał z myślą zarówno o młodszych nastolatkach, uczniach klasy piątej szkoły podstawowej, jak i o ich nauczycielach.

Autorki podręcznika są w pełni świadome, jak w gruncie rzeczy niewielki jest zakres zainteresowań dziecka w wieku dziesięciu–dwunastu lat i jak krótko taki uczeń może skupić uwagę na jednej rzeczy. Z drugiej strony doskonale znają mocne strony młodszych nastolatków występujących w roli uczniów języka obcego: ich gotowość do wielokrotnego powtarzania wszystkiego, co usłyszą, tajemniczą zdolność do zapamiętywania najdrobniejszych szczegółów oraz niesłabnącą energię do zabawy i radość


ze współzawodnictwa. Dzięki tej wiedzy autorek podręcznik Welcome Friends 2 jest znakomicie dopasowany do potrzeb tych, dla których został napisany.

Skuteczność kursu Welcome Friends jest w dużej mierze rezultatem budowy podręczników. Każdy z nich składa się z modułów zawierających po trzy rozdziały, z których pierwszy i drugi poświęcone są wprowadzeniu nowych jednostek leksykalnych i elementów gramatyki, a trzeci stanowi ich rozwinięcie i daje uczniom liczne okazje do wykorzystania zdobytych umiejętności w praktyce – innymi słowy skupia się przede wszystkim


na rozwijaniu sprawności językowych. Elementami zamykającymi poszczególne moduły
są lekcje dotyczące zagadnień kulturoznawczych, międzyprzedmiotowych i ekologicznych oraz materiał do zajęć powtórzeniowych. Choć taka konstrukcja może wydawać się nieco monotonna, warto pamiętać, że poznawanie języka obcego wymaga od ucznia wejścia
w nieznany świat tajemniczych słów i reguł; z tego powodu doza niezmienności wynikająca
z pewnej rutynowości postępowania zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa i gwarantuje właściwą dla efektywnej nauki atmosferę.

Podobna zasada dotyczy tematyki zajęć – muszą one odnosić się do rzeczy i spraw nieobcych uczniom. Problematyka zawarta w podręczniku Welcome Friends 2 obraca się wokół spraw codziennych (jedzenia, drobnych dolegliwości, zabaw i form rozrywki dostępnych dzieciom) oraz wokół pasji młodszych nastolatków (życia jaskiniowców, dinozaurów), a niezbędnego elementu magii dostarcza obecność wśród bohaterów podręcznika sympatycznego dżina Masida. Istotne jest także to, że w podręczniku zadbano, by uczniowie jak najczęściej mieli okazję do mówienia o sobie, swoim życiu i własnych doświadczeniach.

Naukę słówek ułatwia dzieciom możliwość wielokrotnego używania tych samych jednostek leksykalnych w różnorodnych kontekstach, a także piosenki, których zapamiętywanie nie stanowi dla uczniów żadnej trudności. Ponadto nowym wyrazom
i zwrotom zawsze towarzyszą rysunki. Nie bez znaczenia są również zabawy wprowadzające element współzawodnictwa – na szczególną uwagę zasługują planszowe gry „powtórzeniowe” w Zeszycie ćwiczeń.

Przeglądając podręcznik Welcome Friends 2 warto także zwrócić uwagę na lekcje zatytułowane My World (Mój świat), znajdujące się wśród materiałów kończących moduły pierwszy, czwarty i szósty. Zadaniem uczniów jest tu przygotowanie plakatu o tematyce związanej z Polską. Obecność takich elementów spełnia ważną rolę – pozwala uczniom zrozumieć, że znajomość języka angielskiego umożliwia im nie tylko poznanie innych kultur, lecz także przekazanie cudzoziemcom wiedzy o swoim kraju ojczystym, jego pięknie, sukcesach i cechach szczególnych.



Z punktu widzenia nauczyciela jedną z najbardziej istotnych cech kursu jest tzw. Książka nauczyciela. Podręcznikowi Welcome Friends 2 towarzyszy przewodnik metodyczny obejmujący pełny opis proponowanych form i technik pracy, klucz do zadań (także tych
w Zeszycie ćwiczeń), materiały dodatkowe nadające się do kopiowania oraz testy.
Prezentowany rozkład materiału opracowano w oparciu o następujące założenia:

  • nauczyciel dysponuje trzema godzinami lekcyjnymi tygodniowo;

  • realizacja każdej z trzech wstępnych lekcji zajmie dwie jednostki lekcyjne;

  • realizacja każdego z poszczególnych rozdziałów zajmie dwie jednostki lekcyjne;

  • realizacja każdej z lekcji zamykających poszczególne moduły zajmie jedną godzinę lekcyjną;

  • rozdziały powtórzeniowe realizowane będą w ciągu dwóch godzin lekcyjnych,
    a po każdym z nich nastąpi test.

Welcome Friends 2 – Rozkład materiału


Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Starter

Lekcja 1

wrzesień

  • zwroty używane przy poznawaniu się (Meet my friend…, This is…, nice to meet you);

  • nazwy państw;

  • przymiotniki określające narodowość;

  • działania matematyczne (plus, minus, times);

  • cyfry i liczby
    (1 – 100)

  • witanie się, przedstawianie innych osób;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: podstawowe informacje o sobie/o innych (imię, nazwisko, narodowość, adres, numer telefonu, wiek);

  • prośba o powtórzenie
    (Sorry? Pardon? Can you repeat that please?)

  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: wyszukiwanie informacji (uzupełnienie luki w podanym zdaniu




  • historyjka obrazkowa


Zeszyt ćwiczeń:

  • e-mail, w którym Stuart podaje informacje o sobie – budowanie pytań
    i udzielanie odpowiedzi




-

  • zwroty typu question tags
    z czasownikiem
    to be;

  • zaimki pytające;

  • czas Present Simple: zdania twierdzące, pytające
    i przeczące

-

Lekcja 2

wrzesień

  • członkowie rodziny (father, mother, sister, aunt, cousin itd..);

  • słownictwo i zwroty używane przy opisie wyglądu zewnętrznego (grey hair, brown eyes itd.);

  • wyposażenie domu (sofa, armchair, toilet, fridge itd.);

  • miejsca publiczne (restaurant, ciemna, bus stop, park itd.)

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: członkowie rodziny, ich wygląd;

  • opisywanie domu/ mieszkania;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: lokalizacja;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: miejsca publiczne i ich przeznaczenie (Excuse me, where can I [play basketball] around here? There’s a [sports centre
    in [Pine Road]
    );

  • opisywanie mapy swojej okolicy

-





-


  • konstrukcja there is/are;

  • liczba mnoga rzeczowników;

  • przyimki używane
    do opisywania lokalizacji
    (on, in, under, behind, next to , between)

-





Lekcja 3

wrzesień

  • słownictwo
    i zwroty opisujące czynności wykonywane
    w czasie wolnym
    (go cycling, have painting lessons, play basketball itd.)

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: własne umiejętności (I can…,
    I can’t…
    );

  • prośba o pozwolenie
    (Can I…?), udzielanie
    i odmawianie pozwolenia (Yes, of course.; Sorry, no.)

  • fragmenty rozmów telefonicznych: dopasowanie czterech opisywanych sytuacji
    do rysunków


Zeszyt ćwiczeń:

  • dopasowanie członków rodziny Jill do czynności, jakie zaplanowali
    (na podstawie ilustracji)

  • e-mail z parku rozrywki: wyszukiwanie informacji


Zeszyt ćwiczeń:

  • krótkie wiadomości – odpowiadanie
    na pytania otwarte
    (w formie pisemnej)

-

  • czas Present Continuous: zdania twierdzące, pytające
    i przeczące;

  • czasownik can: zdania twierdzące, pytające
    i przeczące;

  • przyimki używane
    do określania czasu
    (on, in, at)

-







Green Zone: quiz określający stopień zaangażowania w ochronę środowiska




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 1

1

wrzesień

  • zwierzęta domowe
    i dzikie (cow, sheep, duck, chicken, dog, tiger, itd.);

  • produkty pochodzenia zwierzęcego (wool, meat, milk, eggs);

  • słownictwo związane
    z rolnictwem (farm, field, grass);

  • przymiotniki (pary antonimów, np. old/ young, heavy/light itd.)

  • udzielanie informacji: cele hodowli zwierząt domowych;

  • porównywanie zwierząt
    (np. A spider is smaller
    than a dog.
    )

  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: wyszukiwanie informacji (uzupełnienie luki w podanym zdaniu




  • historyjka obrazkowa – wizyta w gospodarstwie rolnym


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzupełnianie luk
    w krótkim opisie zwierzęcia formami stopnia wyższego podanych przymiotników, odgadywanie, jakie zwierzę zostało opisane (wielokrotny wybór)

-

  • stopień wyższy przymiotników jednosylabo-wych i dwu-sylabowych kończących się literą y;

  • konstrukcja (bigger)
    than…





-

2

wrzesień

  • dzikie zwierzęta (panda, cheetah, python, whale, turtle);

  • środowiska życia dzikich zwierząt (forest, jungle, grassland, sea);

  • rzeczowniki: leaf, bamboo, world, country;

  • przymiotnik slow

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: środowisko
    i okres życia zwierząt (Where do [pandas] live? How long do [pandas] live?)


Zeszyt ćwiczeń:

  • tworzenie pytań ze stopniem najwyższym przymiotników
    i odpowiadanie na nie
    (na podstawie ilustracji)

-

  • historyjka obrazkowa – wizyta w parku safari
    w Chinach: dopasowanie początków zdań
    do ich zakończeń;

  • quiz na temat zwierząt







  • stopień najwyższy przymiotników jednosylabo-wych i dwu-sylabowych kończących się literą y;

  • konstrukcja:
    the (biggest) of all/of the three/in the city/itd.

-



3

wrzesień

  • rzeczownik shellfish;

  • wyrazy dźwięko-naśladowcze: odgłosy wydawane przez zwierzęta (moo, baa, quack, cluck);

  • słownictwo związane z opisem restauracji (food, delicious meal, book a table, variety of dishes itd.)




  • udzielanie informacji: ulubione zwierzęta;

  • opisywanie zwierząt;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji, rekomendowanie: restauracja


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: przyjęcie
    na farmie

  • dopasowanie odgłosów zwierząt do ich nazw


Zeszyt ćwiczeń:

  • kolorowanie obrazka
    na podstawie usłyszanych dialogów, pytania typu prawda/fałsz

  • ulotka apelująca
    o ochronę dla zagrożonego gatunku wieloryba: wybór właściwej
    z dwóch podanych w tekście form, uzupełnianie informacji w tabeli


Zeszyt ćwiczeń:

  • ulotka apelująca
    o ochronę pandy: wybór właściwej
    z dwóch podanych w tekście form, odpowiadanie
    na pytania otwarte

  • opis geparda (uzupełnia-nie tekstu)

-

wymowa zbitki
ee - /i:/

-

październik


Culture Chanel: londyński ogród zoologiczny (pytania typu prawda/fałsz do tekstu, opisywanie atrakcji londyńskiego zoo)



My World: przygotowanie plakatu reklamującego ciekawe z punktu widzenia przyrodniczego miejsce w Polsce (na podstawie wzoru – opisu Tatr)



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: program „adopcji” dzikich zwierząt: wypełnianie formularza (na podstawie tekstu); przygotowanie certyfikatu „adopcji” i opisu zwierzęcia




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 2

4

październik

  • dolegliwości
    i choroby (sore throat, cough, cold, headache, toothache, stomachache);

  • ubrania (socks, slippers, scarf, pyjamas);

  • rzeczownik aspirin;

  • czasowniki: put on, take off




  • pytanie
    o samopoczucie, skarżenie się na złe samopoczucie;

  • udzielanie rad (You/He should/ shouldn’t … )




  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: wielokrotny wybór (dwie opcje)




  • historyjka obrazkowa – choroba Eddy’ego




-

  • czasownik should – zdania twierdzące
    i przeczące




-

5

październik

  • rzeczowniki: temperature, chest, medicine, jumper, sweets, ticket;

  • czasownik hurt;

  • słownictwo związane z zasadami obowiązującymi rowerzystów (handlebars, helmet, rear light, pavement, traffic lights itd.)

  • pytanie o samopoczucie, skarżenie się na złe samopoczucie, wyrażanie współczucia;

  • wyrażanie nakazów
    i zakazów

-


  • historyjka obrazkowa – wizyta u lekarza: dopasowanie podanych zdań
    do osób, które
    je wypowiadają;

  • ulotka opisująca zasady obowiązujące rowerzystów: podpisywanie elementów ilustracji słowami
    z tekstu (odgadywanie znaczeń słów
    na podstawie kontekstu)

-

  • czasownik must – zdania twierdzące
    i przeczące (nakazy
    i zakazy)




-



Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 2

6

październik

  • słownictwo związane z opisem typowych problemów uczniów (lose weight, meet new people, get better grades itd.);

  • słownictwo związane
    z udzielaniem porad uczniom (join clubs, jumble sales, follow
    a diet, pocket money
    itd.)

  • dawanie rad osobie chorej;

  • proszenie o radę, udzielanie rad (What should I do?, What do you suggest?, What’s the best thing to do?, You should/ could…, Why not…?, Try to …, Why don’t you…?)




  • dwa krótkie dialogi o złym samopoczuciu Mike’a: wielokrotny wybór (opcje
    w formie obrazków)


Zeszyt ćwiczeń:

  • co musi robić chory Sam,
    a czego mu nie wolno?
    (na podstawie obrazków)




  • list z życzeniami powrotu
    do zdrowia: uzupełnianie tekstu na podstawie obrazków, pytania typu prawda/fałsz;


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzupełnianie dialogu brakującymi wypowiedziami, kolorowanie obrazka na podstawie podanych informacji, uzupełnianie brakujących słów
    w tekście usprawiedliwienia nieobecności
    na lekcji i listu
    z życzeniami powrotu do zdrowia

  • list z życzeniami powrotu
    do zdrowia

  • spójniki
    and, or, but




wymowa zbitki ch - /k/, //

-

listopad


Culture Channel: Bath – znane uzdrowisko w Wielkiej Brytanii (wybór najlepszego tytułu dla artykułu, przygotowanie tekstu o polskim uzdrowisku)



Around the School: domowe sposoby radzenia sobie z drobnymi dolegliwościami



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: wykorzystanie surowców wtórnych, oszczędzanie wody i elektryczności (dopasowanie nazw pomieszczeń do nagłówków w tekście, przygotowanie własnej listy przedmiotów do ponownego wykorzystania lub oddania



Lekcja okolicznościowa: Bonfire Night: quiz sprawdzający wiedzę o święcie upamiętniającym próbę wysadzenia Parlamentu, tekst umożliwiający weryfikację odpowiedzi na pytania quizu, zasady bezpieczeństwa podczas puszczania fajerwerków, odpowiadanie na pytania związane z fajerwerkami w Polsce (kiedy się je puszcza, w jakim wieku można je legalnie kupić, jaki jest numer straży pożarnej)




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 3

7

listopad

  • przymiotniki używane do opisu niemowlęcia: quiet, noisy, cute, naughty;

  • rzeczowniki: cicrcus, post office, library;

  • czasownik show;

  • przymiotnik dirty




  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: kto był jakim dzieckiem ([What was [Timothy] like when he was a baby? [He] was very noisy!);

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: sławne postaci (Who were [Pierre and Marie Curie]? They were [French scientists].)

  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: pytania typu prawda/fałsz;

  • rozmowa dwóch przyjaciółek: wielokrotny wybór

  • historyjka obrazkowa – jakimi dziećmi byli „bohaterowie” podręcznika




-

  • formy przeszłe czasownika
    to be – zdania twierdzące, pytające
    i przeczące




-

8

listopad

  • miejsca publiczne: hospital, greengrocer’s, butcher’s, baker’s, police station, museum, post office

  • opisywanie, jak wyglądało kiedyś miasto (What was the town like fifty years ago? There were [small shops], Was there a [supermarket]? Yes, there was./No, there wasn’t.);

  • porównywanie przeszłego
    i obecnego wyglądu miasta (There was a [butcher’s]
    in Highton sixty years ago. Oh, there isn’t one now. But there’s a [museum].
    )

  • rozmowa dziadka
    z wnuczką
    na temat wyglądu miasteczka Highton sześćdziesiąt lat wcześniej: pytania typu prawda/fałsz

  • historyjka obrazkowa – dzieciństwo Masida: pytania otwarte (krótkie odpowiedzi);

  • napisy informacyjne
    w miejscach publicznych (wielokrotny wybór)


Zeszyt ćwiczeń:

  • quiz: miejsca publiczne i ich przeznaczenie, opisy miasteczka Oldville dawniej
    i dziś: uzupełnianie brakujących form czasownika to be, pytania typu prawda/fałsz

-

  • konstrukcja there was/were – zdania twierdzące, pytające
    i przeczące




-



9

grudzień

-

  • udzielanie informacji: gdzie byłeś/aś wczoraj?;

  • udzielanie informacji: moje miasto dawniej;

  • porównywanie przeszłego
    i obecnego wyglądu miasta;

  • okazywanie zaskoczenia (Really?, Are you serious?, You’re joking! itd.)


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: wrażenia z cyrku, muzeum, wizyty
    w gospodarstwie rolnym

  • opis miasteczka: wybór właściwej ilustracji


Zeszyt ćwiczeń:

  • dopasowanie imion pięciu osób
    do miejsc,
    w które się wybrały
    (na podstawie ilustracji)




  • opisy miasteczka Smalltown dawniej i dziś: pytania typu prawda/fałsz


Zeszyt ćwiczeń:

  • list opowiadający
    o wizycie w cyrku: uzupełnianie luk brakującymi słowami
    (na podstawie obrazków), pytania typu prawda/fałsz

  • opisy miasteczka Weston dawniej
    i dziś

-

/s/, //

-

grudzień


Culture Channel: Nowy York dawniej i dziś; przygotowanie opisu własnego miasta dawniej



Around the School: gry i zabawy uliczne: podpisywanie fotografii na podstawie tekstu, opisywanie reguł gry popularnej w Polsce



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: określanie wieku drzew




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 4

10

styczeń

  • programy telewizyjne (sports programme, comedy, quiz show itd.);

  • rzeczowniki: computer game, video;

  • czasownik study




  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: co kto oglądał
    w telewizji poprzedniego wieczoru (What did you watch last night? I watched
    a [comedy on Chanel 4].
    );

  • relacjonowanie;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: mój weekend




  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: wielokrotny wybór (dwie opcje);

  • cztery krótkie dialogi: wielokrotny wybór




  • historyjka obrazkowa – weekend „bohaterów” podręcznika


Zeszyt ćwiczeń:

  • komentarze
    na temat programów telewizyjnych: dopasowanie

-

  • czas Past Simple
    z czasownikami
    o regularnych formach przeszłych – zdania twierdzące, pytające
    i przeczące




-

11

styczeń

  • słownictwo związane z cyrkiem: ring, seal, seesaw, laugh, clap;

  • rzeczownik bucket;

  • czasowniki: land, kick




  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: co robili w czasie weekendu „bohaterowie” podręcznika;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: czym wczoraj zajmowali się uczniowie

-

  • historyjka obrazkowa – wizyta w cyrku: dopasowanie podanych początków zdań
    do ich zakończeń

-

  • czas Past Simple – krótkie odpowiedzi (Yes, [I] did.
    No, [he] didn’t.
    )

-



12

styczeń

  • typy filmów (adventure film, musical itd.)

  • udzielanie informacji:
    co robiłeś/aś wczoraj,
    w czasie weekendu,
    w poprzednie wakacje?;

  • zapraszanie, przyjmowanie
    i odrzucanie zaproszeń


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: mój weekend

Zeszyt ćwiczeń:

  • rozmowa
    na temat programu telewizyjnego: uzupełnianie brakujących informacji




  • relacja z wakacji: pytania otwarte


Zeszyt ćwiczeń:

  • relacja z wizyty
    w teatrze: wyszukiwanie informacji (uzupełnianie podanych zdań)

  • relacja
    z wakacji

-

końcówka
-ed

-

styczeń/luty


Culture Channel: lądowanie na Księżycu: uzupełnianie artykułu brakującymi czasownikami; przygotowanie relacji na temat tego, co robili rodzice
i dziadkowie uczniów w dniu, kiedy Armstrong wylądował na Księżycu



My World: przygotowanie plakatu z opisem ważnego wydarzenia (na podstawie wzoru – opisu otwarcia warszawskiego metra)



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: oszczędzanie wody: dopasowanie podpisów do obrazków, przygotowanie plakatu pokazującego, w jaki sposób zużywamy wodę




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 5

13

luty

  • słownictwo związane
    z opisem życia „jaskiniowców” (caveman, weapon, tool, animal skin, stone, bone, dinosaur, hunt);

  • rzeczowniki: Egypt, statue




  • udzielanie informacji: życie „jaskiniowców”;

  • relacjonowanie




  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: pytania typu prawda/fałsz



  • historyjka obrazkowa – wizyta w muzeum;

  • krótki tekst informacyjny
    o Kleopatrze: dopasowanie ilustracji
    do poszczególnych akapitów tekstu




-

  • czas Past Simple
    z czasownikami
    o nieregular-nych formach przeszłych – zdania twierdzące, pytające
    i przeczące




-

14

marzec

  • części ciała zwierząt (wing, beak, sharp claws, neck);

  • czasownik hit;

  • rzeczowniki: sun, cloud, dust, comet, earth

  • opisywanie dinozaurów;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: życie „jaskiniowców”
    i starożytnych Egipcjan;

  • udzielanie informacji: życie trzysta lat temu




-

  • historyjka obrazkowa – jak wyginęły dinozaury: pytania typu prawda/fałsz;

  • tekst biograficzny
    o Carmen Mirandzie: wyszukiwanie informacji, pytania typu prawda/fałsz/ brak informacji




-

  • czas Past Simple

-



15

marzec

-

  • udzielanie informacji: budowanie zdań o sobie
    w czasie przeszłym;

  • relacjonowanie wydarzeń, opisywanie wrażeń, wyrażanie zainteresowania




Zeszyt ćwiczeń:

  • tydzień Wendy: podpisywanie rysunków nazwami dni tygodnia




  • opis dinozaura
    (T. Rex): pytania typu prawda/fałsz


Zeszyt ćwiczeń:

  • opowiadanie
    o przygodzie Andy’ego i Marka: pytania otwarte (odpowiedzi
    w formie pisemnej)




  • opis dinozaura: Brachiozaur

-

//

-

marzec


Culture Channel: Brytania pod panowaniem Rzymian: dopasowanie nagłówków do poszczególnych akapitów tekstu, przygotowanie tekstu o życiu
w Polsce przed tysiącem lat



Around the School: skamieliny – czym są skamieliny, rodzaje skamielin; wykonywanie odcisku muszli



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: zagrożone gatunki zwierząt: przyczyny zagrożenia, sposoby przeciwdziałania wymieraniu gatunków (dopasowanie sposobów chronienia zwierząt do opisów przyczyn zagrożenia); przygotowanie opisu zagrożonego gatunku zwierząt.




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 6

16

kwiecień

  • słownictwo związane
    z jedzeniem i jego przygotowaniem (olive oil, green pepper, cherry, bake, oven);

  • przymiotniki: rich, poor;

  • rzeczownik minute

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: zakupy, przyrządzanie posiłku (How much [bread] do we need? Not much. Just two slices of bread. How many [tomatoes] do we need? Not many. Just two tomatoes.)




  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: wielokrotny wybór (dwie opcje);

  • rozmowa dwóch przyjaciółek
    o pieczeniu szarlotki: uzupełnianie luk




  • historyjka obrazkowa – program telewizyjny
    o gotowaniu;

  • dialog na temat pieczenia ciasta: uzupełnianie luk zaimkami nieokreślonymi;

  • quiz na temat zdrowego trybu życia

-

  • rzeczowniki policzalne
    i niepoliczalne;

  • zaimki nieokreślone
    (a lot of, much, many)




-

17

kwiecień

  • owoce (grapes, pear, strawberry);

  • produkty spożywcze (yogurt, honey);

  • przyprawy (salt, pepper);

  • naczynia kuchenne (saucepan, frying pan);

  • czasownik fry




  • uzyskiwanie i udzielanie informacji (Have you got any [apples]? No, I haven’t got any [apples], but I’ve got some [oranges].);

  • opisywanie obrazków (In picture A, there is some…);

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: ulubiona pizza (What’s on your pizza? Some [tomatoes, onions and cheese. What’s on yours?)

-

  • historyjka obrazkowa – pieczenie pizzy: pytania typu prawda/fałsz;

  • dialog na temat organizacji przyjęcia: uzupełnianie luk zaimkami nieokreślonymi




-

  • zaimki nieokreślone: some, any




-



18

kwiecień

-

  • udzielanie informacji o sobie: ulubiona pizza, gotowanie ulubionych potraw;

  • wyrażanie opinii: lubiane
    i nielubiane potrawy
    (I like/love…, I’m mad
    about…, I fancy some…,
    I don’t like/can’t bear/

    hate…, I’m not in the mood for…, I’m not keen on…)


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji, zachęcanie
    do jedzenia: potrawy
    (What’s in it? Can I try some? Help yourself)




Zeszyt ćwiczeń:




  • krótki tekst informacyjny
    o historii pizzy: uzupełnianie luk
    w tekście
    na podstawie obrazków, pytania typu prawda/fałsz


Zeszyt ćwiczeń:

  • listy zakupów: dopasowanie list zakupów
    do podanych informacji
    o sposobie odżywiania trzech osób




  • opis ulubionej pizzy;

  • krótka historia chrupek ziemniaczanych


Zeszyt ćwiczeń:

  • lista zakupów

-

/z/, /ts/

-

maj


Culture Channel: ulubione produkty spożywcze Amerykanów: dopasowanie ilustracji do opisów produktów, odgadywanie, jaki produkt opisano



My World: przygotowanie plakatu opisującego ulubione danie (na podstawie wzoru – opisu pierogów)



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: produkcja mleka: uzupełnianie luk w tekście podanymi zdaniami, przygotowanie plakatu prezentującego różne rodzaje nabiału




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 6

19

maj

  • odzież i akcesoria
    na letnie wakacje (swimsuit, swimming trunks, T-shirt, jeans, trainers, sunglasses, suitcase);

  • przymiotniki związane z opisem pogody (rainy, cloudy, hot, windy, snowy, cold);

  • rzeczowniki: camp, camper, handbag




  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: pogoda (What’s the weather going to be like? It’s going to be [hot].);

  • wyrażanie intencji, zamiarów




  • dialog towarzyszący historyjce obrazkowej: pytania typu prawda/fałsz;

  • rozmowa dwóch przyjaciółek
    o planach
    na wakacje: wybór planowanych zakupów
    z podanej listy




  • historyjka obrazkowa – wyjazd na wakacje




-

  • konstrukcja
    to be going to – zdania twierdzące, pytające
    i przeczące




-


Lekcja okolicznościowa: Mother’s Day: słownictwo związane z tematem (carnation, celebration, tray, toast, ancient gods, rest); historyjka obrazkowa – pytania typu prawda/fałsz, uzupełnianie tekstu o historii Dnia Matki pojedynczymi słowami (na podstawie obrazków), odpowiadanie na pytania (jak w Polsce obchodzi się Dzień Matki?), przygotowanie tekstu informacyjnego o historii i obchodach Dnia Ojca




Roz-dział

Czas reali-zacji

Słownictwo

Sprawności językowe

Gramatyka

Wymowa

Mówienie

Słuchanie

Czytanie

Pisanie

Moduł 5

20

maj

  • miejsca noclegowe (cabin, tent);

  • rzeczowniki: motorbike, supper, mat;

  • przymiotnik tired;

  • zajęcia wakacyjne: go camping/
    saling/swimming/
    fishing/ skating


  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: zamiary i plany




  • plany Ricky’ego: dopasowanie nazw dni tygodnia
    do obrazków ilustrujących różne czynności




  • historyjka obrazkowa – letni obóz: dopasowanie początków podanych zdań
    do ich zakończeń


Zeszyt ćwiczeń:

  • kolorowanie obrazka
    na podstawie podanego opisu

-

  • konstrukcja
    to be going to – krótkie odpowiedzi (Yes, I am./
    No, he isn’t.
    itd.)




-

21

czerwiec

-

  • udzielanie informacji o sobie: plany na wakacje;

  • uzyskiwanie i udzielanie informacji: plany na weekend




Zeszyt ćwiczeń:

  • plany na wakacje: dopasowanie postaci
    do obrazków ilustrujących ich wakacyjne plany

  • list z wakacji: uzupełnianie luk
    w tekście podanymi czasownikami, pytania otwarte, analiza formy listu


Zeszyt ćwiczeń:

  • uzupełnianie dialogu brakującymi wypowiedziami, uzupełnianie luk
    w opowiadaniu
    o planach
    na wakacje brakującymi czasownikami, wybór tytułu opowiadania

  • list
    z wakacji

-

/k/, /g/




-

czerwiec


Culture Channel: popularny sposób spędzania wakacji w Wielkiej Brytanii (letnie obozy) – dopasowanie zdjęć do poszczególnych fragmentów tekstu, przygotowanie opisu słynnego polskiego ośrodka wczasowego



Around the School: projektowanie stroju dla zwierzątka domowego (psa, kota itd.)



Powtórzenie i utrwalenie materiału, test



Green Zone: przygotowanie obozowego ogniska – uzupełnianie tekstu brakującymi słowami (na podstawie obrazków), przygotowanie plakatu ilustrującego poszczególne etapy przygotowania ogniska






©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna