Europejski rynek tanich linii lotniczych Przemysław Łebkowski



Pobieranie 145.89 Kb.
Data28.04.2016
Rozmiar145.89 Kb.


AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO
W KATOWICACH

Europejski rynek tanich linii lotniczych

© Przemysław Łebkowski




Praca zaliczeniowa




Katowice, dnia 15.05.2004r


Spis treści
Wstęp 3
Linie lotnicze po 11 września 2001r. 4
SkyEurope. 5
Wizz Air. 7
GermanWings. 10
AirPolonia 12
AirBerlin 14
Ryanair 16
easyJet 18
VolareWeb 20
VirginExpres 22
Najszybsza podróż - SkyTaxi 24
Tanie bezpieczne latanie 25
Polski rynek tanich linii lotniczych 27
Czy tanie linie lotnicze zaszkodzą tradycyjnym przewoźnikom? 28
Podsumowanie 30

Źródła 31




Wstęp

Przemieszczanie się jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Transport jest czynnikiem łączącym wszystkie formy działalności gospodarczej i społecznej. Jego rozwój jest ograniczony oporem odległości. Ludzie odczuwają potrzebę przemieszczania się z miejsca na miejsce. Rozwój międzynarodowych kontaktów biznesowych, a za czym idzie potrzeba szybkiego przemieszczania się na duże odległości, powoduje rozkwit i rozszerzanie ofert firm lotniczych, które muszą walczyć o klientów. Jednym z najważniejszych narzędzi konkurowania jest cena.


Po II wojnie światowej nastąpił wielki postęp w zakresie komunikacji lotniczej. Z roku na rok poprawiają się warunki techniczne i ekonomiczne lotów – wzrasta szybkość, bezpieczeństwo, zdolność przewozowa, regularność komfort podróży oraz ulegają obniżce koszty eksploatacji. Decydujące znaczenie dla rozwoju tego transportu ma postęp w zakresie unowocześnienia sprzętu lotniczego, a szczególnie zwiększenie prędkości samolotów ich zasięgu. A przecież element szybkości, a tym samym oszczędności czasu, odgrywa dominująca rolę we współczesnym życiu, obejmując dziedzinę turystyki i biznesu.

Z tego tez powodu coraz większa liczba klientów indywidualnych i biznesowych korzysta z transportu lotniczego. Branża tanich linii lotniczych w ostatnich miesiącach zrewolucjonizowała cały rynek – trudno sobie dzisiaj wyobrazić bez niego sektor lotniczy. Specjaliści szacują, że tego lata 20% przewozów lotniczych w Europie będzie wykonywanych przez tanich przewoźników. Granice miedzy różnymi sposobami prowadzenia działalności gospodarczej zacierają się, tak, jak granice miedzy tanimi liniami lotniczymi a przewoźnikami czarterowymi. Członkowie aliansów lotniczych oferują bilety po bardzo niskich cenach. Oferty klasycznych linii i tanich przewoźników są coraz bardziej urozmaicone dzięki różnorodności cen i usług.


W niniejszej pracy przedstawimy największych w Europie tanich przewoźników, którzy oferują już swoje usługi w Polsce lub już niedługo wejdą na nasz rynek. Omówimy też sposoby prowadzenia takiej działalności transportowej i pokażemy rolę jaką pełni ona w dzisiejszej Europie.


Linie lotnicze po 11 września 2001r.
Po zamachach z 11 września 2001 r. wydawało się, że loty pasażerskie czeka kryzys. Stało się jednak zupełnie inaczej. U boku podupadających gigantów wyrosły dziesiątki innych, prężnych linii. W samej Europie jest ich blisko 50. Pstrokate loga, dziwaczne nazwy (Buzz, Wizz, Bexx), przerobione nazwy narodowe (GermanWings, Swedline), proste numery telefonów (np. easyJet - 0870 6 000 000) i adresy internetowe umieszczane w dziwacznych miejscach np. na kadłubach (airpolonia.com). Nie zależy im na elitarnym wizerunku, do którego są przywiązane tradycyjne linie. Można je przyrównać do działań marketingowych jak promocyjne stoisko z sokami w supermarkecie: klienta przyciągają nowoczesnym opakowaniem, kolorowymi napisami i niską ceną (o ile kupujesz od ręki).

Na europejskim niebie króluje dziś irlandzki Ryanair. Rynek dzieli ze ścigającym go easyJetem. Razem mają do dyspozycji już kilkaset samolotów oraz renomę solidnych i punktualnych przewoźników, na którą pracują od połowy lat 80. Wożą codziennie tysiące ludzi, wynegocjowały najlepsze opłaty lotniskowe i oferują mnóstwo naprawdę tanich biletów. Wprowadziły też rygorystyczne oszczędności.

Tymczasem nowe linie low-cost proponują ciekawe trasy, ale drożej. Linią Monarh dolecimy z Londynu Luton na piękne, niemal zanurzone morzu lotnisko na Gibraltarze, płacąc 112 funtów w obie strony. IcelandExpress zawiezie nas na Islandię i z powrotem za 170 funtów. Ale już łotewska AirBaltic za przelot z Warszawy przez Rygę do Helsinek i z powrotem żąda ponad 1100 dolarów w szczycie letnim czyli od 9 do 23 lipca).

Każda tania linia ma swoje główne lotnisko, do którego dowozi pasażerów i skąd proponuje dalsze trasy. W przypadku Air Berlin jest to Berlin, easyJet ma Londyn, a Scandjet - Sztokholm. To oznacza, że trudno tymi liniami polecieć np. z francuskiej Nicei do Malagi w południowej Hiszpanii, bo najpierw trzeba udać się do Londynu i tam się przesiąść.


SkyEurope

Firma ma swoje bazy na lotniskach w Warszawie, Budapeszcie oraz w Bratysławie, zaledwie 50 km od stolicy Austrii. SkyEurope posiada flote złożoną z 13 samolotów i oferuje loty do 18 miast w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Włoszech, na Węgrzech, w Republice Czeskiej oraz na Słowacji. Transport wahadłowy SkyShuttle łączy lotnisko w Bratysławie z Wiedniem i Brnem.


SkyEurope Airlines to największa firma, gwarantująca systematyczny transport lotniczy w Republice Słowackiej oraz pierwsza niskokosztowa spółka lotnicza w Europie Środkowej. SkyEurope Airlines, z bazami lotniczymi na lotniskach w Bratysławie, Koszycach i Budapeszcie, jest również pierwszym przewoźnikiem lotniczym w regionie środkowoeuropejskim, z filiami w dwóch krajach.

Centrala SkyEurope Airlines ma siedzibę w Bratysławie, gdzie firma korzysta z lotniska M. R. Štefánika, znajdującego się tylko 50 km od Wiednia. Oprócz tego SkyEurope korzysta z lotnisk Košické letisko w Koszycach i Ferihegy 1 w Budapeszcie. Będąc przewoźnikiem niskokosztowym z bazami w krajach niskokosztowych, firma przygotowana jest dołączyć do konkurencji w poszerzonej Unii Europejskiej.

SkyEurope Airlines prowadzi sieć 14 destynacji. Zapewnia kursy do Londynu, Paryża, Mediolanu, Wenecji, Berlina, Stuttgartu, Zurichu, Pragi, Splitu, Dubrownika, Zadaru i Koszyc. Ceny biletów lotniczych są niższe albo porównywalne z cenami biletów autobusowych i kolejowych, jak też z cenami paliwa do samochodu osobowego, zużytego na podróż do wymienionych destynacji. Ceny jednokierunkowego biletu lotniczego na dowolny lot zaczyna się bowiem już od 990 SKK (bez opłat lotniskowych).


Park lotniczy SkyEurope tworzą samoloty typu Boeing 737-500 dla 133 podróżnych, oraz samoloty typu Embraer 120ER dla 33 podróżnych. SkyEurope Airlines otrzymała certyfikaty AR-145 i JAR OPS 1, potwierdzające niezawodność i bezpieczeństwo jej usług. Eksploatację samolotu Boeing 737-500 zapewnia w Bratysławie KLM Engineering & Maintenance.
Do spółki dołączyły fundusze inwestycyjne z udziałem inwestorów strategicznych, takich jak Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, ABN AMRO oraz fundusze Unii Europejskiej.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 6 ] od 99 zł

Oferta połączeń [ 6 ] (18)

Park Lotniczy [ 4 ] (13 6+7)

Serwis WWW [ 9 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 9 ]

Zainteresowanie marką [ 10 ]
Ogółem [ 7,28 ]

Wizz Air

Wizz Air jest nową europejską tanią linią lotniczą, która koncentruje swoją działalność na rynku Europy Środkowej. Wg założeń zarządu linii jej głównym celem jest przewiezienie ponad 2 milionów pasażerów w ciągu roku od rozpoczęcia działalności. Inauguracyjne loty odbyły się w maju 2004 roku. 15 maja po raz pierwszy zobaczyliśmy różowego airbusa WizzAir rzucającego się w oczy na lotnisku w Pyrzowicach, gdzie zbieraliśmy materiały do naszej pracy.


Plan uruchomienia Wizz Air powstał dopiero w czerwcu 2003 roku, gdy sześć osób z dużym doświadczeniem w branży lotniczej oraz licznymi sukcesami w swoich karierach zawodowych w różnych branżach połączyło swoje siły pod kierownictwem Józsefa Váradiego – prezesa przedsiębiorstwa, aby rozpocząć realizację nowego przedsięwzięcia. 3 miesiące później Wizz Air została firmą zarejestrowaną w Londynie, a jej filie na Węgrzech oraz w Polsce.
Z chwilą powstania Wizz Air międzynarodowa grupa prywatnych inwestorów przekazała fundusze pozwalające uruchomić pierwsze loty w maju 2004. Następne 30-50 milionów euro zostanie pozyskane z funduszy venture capital.
Niewątpliwie ta linia lotnicza dzięki wzrastającej liczbie podróży służbowych i turystycznych przyczyni się do rozwoju gospodarczego Węgier oraz Polski.

Wizz Air, jak każda nowa linia lotnicza nastawiona jest na jakość usług i skupia się na innowacjach ułatwiających podróż. W Wizz Air używa się najnowszych technologii pozwalających zapewnić, że wyróżnia się ona zarówno jakością świadczonej usługi, jak i przystępną ceną.

Wizz Air będzie dysponować nowoczesną flotą lotniczą składającą się z jednego tylko typu samolotów, co znacznie ułatwi świadczenie podróżnym wysokiej klasy usług.
Wizz Air jest w trakcie negocjacji mających na celu utworzenie sieci połączeń z kilkoma lotniskami, aby dostarczyć Europie Środkowej bezkonkurencyjne połączenia tanim transportem lotniczym. Chce umożliwić milionom klientów tanie podróże do najpopularniejszych miejsc turystycznych oraz biznesowych w Europie.

Wizz Air posiada flotę składającą się z jednego typu samolotów (Airbus A320, ze 180 miejscami na pokładzie) Samoloty te reprezentują najnowocześniejsze technologie, co umożliwia utrzymywanie kosztów operacyjnych na niskim poziomie. Wszystkie samoloty są wyposażone w fotele skórzane, a na pokładzie pasażerami opiekują się członkowie załogi, mówiący w wielu językach obcych. Flota Wizz Air korzystając z 6 samolotów na początku czerwca będzie w stanie obsłużyć sieć 10 połączeń. Dalsze 3 samoloty pojawią się w Wizz Air jeszcze w tym roku, co pozwoli zwiększyć liczbę obsługiwanych tras. Średni wiek samolotów wynosi 1,5 roku . Zarząd planuje poszerzać flotę o 10 samolotów rocznie, a w 2007 roku dysponować 35 -40 samolotami.

Cięcie kosztów to model biznesowy, a nie system związany z obniżaniem jakości. Niskie ceny nie muszą oznaczać wprowadzania oszczędności na podstawowym komforcie i bezpieczeństwie przelotu.
Prosty model, według którego działa Wizz Air może odnosić sukcesy z powodu następnych składników:

Organizacja . Model organizacji “lean & mean” stosowany w Wizz Air jest zaprogramowany aby działać jak najefektywniej. Załoga Wizz Air charakteryzuje się profesjonalnym podejściem oraz silną motywacją do realizacji przedsięwzięcia. Wizz Air zawsze zatrudnia wyłącznie specjalistów , którzy dzięki wszechstronnej wiedzy potrafią osiągać najwyższą skuteczność .

Flota. Flota Wizz Air składa się tylko i wyłącznie z samolotów Airbus. Załoga została przeszkolona w korzystaniu wyłącznie z jednego typu samolotu, co pozwoliło podnieść efektywność szkolenia personelu oraz odpowiednią rotację na stanowiskach pracy dzięki czemu minimalizuje się koszty operacyjne.
Wizz Air lata wyłącznie na drugorzędne lotniska. Bardzo dobrze wynegocjowane umowy przenoszą się wyraźnie na niższy poziom cen. Drugorzędne lotniska nie są zatłoczone, dzięki czemu czas postoju samolotu na lotnisku może być zaplanowany na nie więcej niż 30 minut i nie zostanie wydłużony z powodu oczekiwania w kolejkach na uzyskanie pozwolenia na start. Jest to decydujący czynnik, dzięki któremu flota może być wykorzystywana bardzo efektywnie i utrzymywać ciągły ruch.

Wizz Air korzysta z bardzo efektywnego i wymagającego niewielkich nakładów finansowych, internetowego systemu rezerwacji. Wszystkie rezerwacje, nawet składane przez biura podróży lub przez telecentrum, w rzeczywistości są dokonywane drogą internetową. Ten sposób pozwala zaoszczędzić dużo pieniędzy, ponadto podczas odprawy jedynymi potrzebnymi rzeczami są kod rezerwacji i ważny dokument tożsamości.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]
Atrakcyjność cenowa [ 9 ] ( od 49 zł )

Oferta połączeń [ 5 ] (10)

Park Lotniczy [ 3 ] (6)

Serwis WWW [ 6 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 9 ]

Zainteresowanie marką [ 9 ]
Ogółem [ 7,00 ]

GermanWings

Germanwings GmbH jest spółką - córką Eurowings Luftverkehrs AG. Od sierpnia 2003 roku po "Porcie lotniczym Kolonia Bonn" również Stuttgart-Echterdingen stal się macierzystym portem Germanwings. Z obydwu lotnisk wylatuje obecnie 10 samolotów typu Airbus 319 lub 320 do 22 portów w ocalej Europie.

Dzięki znacznym oszczędnościom kosztów związanych z administracja i rozliczeniami oraz dzięki sprawnemu i skutecznemu załatwieniu wszystkich spraw związanych z lotem, zarówno na ziemi jak i na pokładzie, oferuje swoim pasażerom loty po atrakcyjnie niskich cenach przy zachowaniu wysokiego standardu bezpieczeństwa.

Germanwings jako tani przewoźnik działa na rynku od października 2002r. Młoda firma jest następcą linii czarterowych Eurowings Flug GmbH, spółki córki Eurowings Luftverkehrs AG – wiodących regionalnych linii w Europie. Jedynym właścicielem Germanwings jest Eurowings Luftverkehr AG, spółka w której Lufthansa posiada 49% udziałów.


W Niemczech Germanwings obsługuje łącznie 38 połączeń z Kolonii/Bonn i Stuttgartu do większości miast w Europie. Historia Germanwings jest krótka, ale pełna sukcesów. W ciągu 16 miesięcy od czasu pierwszego lotu z Kolonii/Bonn Germanwings sprzedał 4 miliony biletów. Wraz z każdym nowym rozkładem lotów stopniowo rozszerza swoja ofertę; na początku letniego sezonu w marcu Germanwings zwiększył swoja flotę z pięciu do czternastu samolotów typu Airbus A 319 i A 320. Niedawno niemiecki przewoźnik podpisał umowę z BimBaby, tanim brytyjskim przewoźnikiem, aby zwiększyć możliwości sprzedaży biletów lotniczych obu linii. Germanwings współpracuje ściśle z niemieckimi tour operatorami, miedzy innymi z Neckermann Städtereisen i FlyLoCo.


Liczba miast przylotu wciąż rośnie. Według letniego rozkładu lotów na 2004 rok Germanwings będą latać do ośmiu nowych miejsc tylko z lotniska Kolonia/Bonn, a od 28 marca 2004 oferta z Kolonii/Bonn obejmuje łącznie 30 atrakcyjnych miast. Wraz z poszerzeniem UE na wschód, do oferty dołączyła Warszawa – atrakcyjna zarówno dla podróżujących służbowo, jak i prywatnie. Germanwings znacznie poszerza swoja siatkę połączeń również o Europę Północna – Helsinki, Oslo i Sztokholm. Nowością są również dwa dodatkowe loty dziennie na londyńskie lotnisko Gatwick. Są one wykonywane w godzinach rannych i wieczornych: jest to oferta adresowana zarówno do osób podróżujących służbowo, jak i prywatnie.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 5 ] ( od 19 € )

Oferta połączeń [ 6 ] (60)

Park Lotniczy [ 4 ] (10)

Serwis WWW [ 9 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 9 ]

Zainteresowanie marką [ 8 ]
Ogółem [ 7,00 ]

AirPolonia

20 kwietnia na lotnisku Okęcie wylądował Boeing 737-300 w pomarańczowo białych barwach airpolonia.com. To już trzeci samolot B-737 w tej rozwijającej się flocie. Nowy samolot został wyleasingowany od niemieckiej firmy leasingowej GOAL. W rejsie dostawczym z Frankfurtu samolot pilotował kapitan Jan Szczepkowski, będący równocześnie Wiceprezesem Zarządu Air Polonia. 21 kwietnia nowy samolot rozpoczął rejsy regularne na trasach do Londynu i Paryża.


"To ważny dzień dla Air Polonii - pierwszej taniej linii lotniczej w Polsce. Decyzja o powiększeniu floty o kolejnego Boeinga 737 wiąże się z rozwojem naszej siatki połączeń. Jesteśmy przekonani, że takie są oczekiwania rynku" - powiedział Prezes Jan Litwiński, Dyrektor Generalny Air Polonia. Porównując jednak rozwój innych linii nie uznajemy tego zakupu w kategoriach europejskich za zachwycający.

Airpolonia miała w kwietniu podpisać porozumienie z nowym inwestorem. Nieoficjalnie wiadomo, że polską tanią linią był zainteresowany fundusz Crescent Venture Partners z Jordanii, który w 2003 r. za 20 mln dol. (79,6 mln zł) kupił 9 proc. udziałów tanich linii lotniczych AirAsia. Airpolonia rozmawiała również z tanim przewoźnikiem z Wielkiej Brytanii lub Irlandii. Wg. magazynu Puls Biznesu anonimowy przedstawiciel branży poinformował, że zobowiązania spółki przekraczają 47 mln zł, w 2003 r. strata operacyjna wyniosła 5,6 mln zł, a strata netto 6,8 mln zł. Pierwszy kwartał tego roku Airpolonia też zakończyła na minusie, sięgającym kilku milionów złotych. Pod koniec marca niskokosztowy przewoźnik zawiesił loty z Warszawy do Wrocławia, które obiecuje wznowić, gdy pojawi się mniejszy, 100 miejscowy, samolot, prawdopodobnie typu ATR. Wcześniej Airpolonia zrezygnowała z trasy Warszawa-Gdańsk. W tym roku zamierza przewieźć 400 tys. pasażerów.

W sezonie letnim samoloty Air Polonii obsługują regularne połączenia z Londynem (z Warszawy, Katowic, Gdańska i Poznania), Paryżem (z Warszawy, Katowic i Wrocławia), Brukselą (z Warszawy i Katowic), Rzymem (z Warszawy), Madrytem (z Warszawy), Atenami (z Warszawy), Frankfurtem (z Warszawy) oraz Kolonią (z Katowic). W pierwszym pełnym roku naszej działalności planujemy przewiezienie blisko 400 tys. pasażerów.

Air Polonia dysponuje trzema samolotami typu Boeing 737-400. Są to najpopularniejsze na świecie samoloty pasażerskie średniego zasięgu. Wyposażone w dwa silniki turbowentylatorowe CFM-56-3C1 o ciągu 23 500 lbs, z pełnym udźwigiem handlowym (16 800 kg) wymagają min. 2100m pasa do startu. Zasięg z takim udźwigiem wynosi około 3500 km. Moc silników pozwala na bezpieczne starty w warunkach bardzo wysokich temperatur zewnętrznych, bez utraty udźwigu handlowego.
Air Polonia oferuje także usługi związane z transportem towarowym. W zależności od specyfiki przewożonego towaru, transport może się odbywać przy użyciu różnego rodzaju samolotów.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 9 ] ( od 55,55 zł )

Oferta połączeń [ 5 ] (34)

Park Lotniczy [ 2 ] (3 + cargo)

Serwis WWW [ 6 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 5 ]

Zainteresowanie marką [ 7 ]
Ogółem [ 5,50 ]
AirBerlin

28 kwietnia 1979 Air Belin odbył pierwszy swój rejs z Berlina-Tegel do Palmy de Majorka. Ta ulubiona wyspa Niemców jest także i dziś najważniejszym portem docelowym w siatce połączeń Air Berlin. Z 12 niemieckich lotnisk latają codziennie Majorka Shuttle. Łączna liczba lotów na Majorkę wzrosła tygodniowo ze 140 (lato 2001) do ponad 160 (lato 2002). W lecie 2003 wyniosła nawet 193 lotów.

Oczywiście kursują także regularnie samoloty do wszystkich innych ważnych miejsc na Morzu Sródziemnym, na Wyspach Kanaryjskich, w Portugalii i Afryce Północnej. Alikante, Almeria, Malaga i Jerez de la Frontera należą już do stałego programu rejsów. Tak samo zresztą jak wszystkie Wyspy Kanaryjskie, Grecja ze swoimi wyspami, południowa część Włoszech, Turcja, Faro w Portugalii, Madeiera, Tunezja, Maroko i Egipt. AirBerlin to typowa linia nastawiona na klientów turystycznych.

Od września 2002 Air Berlin wprowadził nowy produkt: "City Shuttle". City Shuttle łączy obecnie dziewięć niemieckich lotnisk z metropoliami europejskimi jak Londyn, Rzym, Mediolan, Zurych, Wiedeń, Budapeszt i Barcelona jak również Palmę de Majorka z kierunkami na kontynencie hiszpańskim (Malaga, Alikante, Sevilla, Madryt i Valencja) i tworzy przy tym ceną i usługami nowe wymiary.




Air Berlin jest od dawno członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotnicznego IATA (International Air Transport Association) i tym samym przewoźnikiem lotniczym. Dokonywanie rezerwacji jest więc możliwe dziś za pomocą wszelkich dostępnych systemów międzynarodowych a tym samym również połączenia z przesiadkami w ramach Interliningu z innymi towarzystwach linii lotniczych.


Z początkiem 2004 roku linie Air Berlin przejęły 24% udziałów "NIKI", nowego towarzystwa linii lotniczych należącego do trzykrotnego, austriackiego mistrza świata w Formule 1, Niki Laudy. Jednocześnie Air Berlin oferuje usługi w zakresie marketingu, dystrybucji i logistyki. Celem tego pierwszego w Europie Low-Fare aliansu jest zdobycie austriackiego i wschodnioeuropejskiego rynku.
Na ogromne porty lotnicze jak Frankfurt, Monachium lub Duesseldorf latają wszyscy. Ale Air Berlin była pierwszym turystyczno-wakacyjnym towarzystwem linii lotniczych otwierającym też stacje do "lotnisk drugorzędnych" jak Muenster/Osnabrueck, Norynberga, Paderborn, Drezno czy Dortmund. Air Berlin wybrała "drogę w kierunku powierzchni", bliżej klienta.

Początkowo latano jedynie dla organizatorów wycieczek. Gdy siatka połączeń zacieśniła się i częstotliwość rejsów była wystarczająco wysoka, sprzedawano też same bilety lotnicze. Na przykład na codzienny Majorka-Shuttle, który startuje z 12 niemieckich lotnisk. W międzyczasie można już kupować same bilety lotnicze na wszystkie trasy Air Berlin, i to po cenach bardzo konkurencyjnych. Przede wszystkim mogą tu zaoszczędzić rodziny z dziećmi. Air Berlin oferuje 90-procentową zniżkę dla niemowląt poniżej 2 lat, 33-procentowa zniżkę dla dzieci do 14. roku życia i zniżkę w wysokości 20 procent dla młodzieży w wieku do ukończenia 21 lat (do kwietnia 2004).

Nasza ocena: [ 0 -10 ]
Atrakcyjność cenowa [ 4 ] ( od 19euro )

Oferta połączeń [ 9 ] (+100)

Park Lotniczy [ 8 ] (45)

Serwis WWW [ 8 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 7 ]

Zainteresowanie marką [ 6 ]
Ogółem [ 7,16 ]

RyanAir

RyanAir wystartował w 1985 roku a w niecałe 12 lat później zadebiutował na giełdzie w Nowym Jorku (NASDAQ). W 2002 roku był już wśród 100 najlepszych spółek giełdy mimo że zatrudnia tylko 1800 pracowników. W ciągu następnych 8 lat chce się stać największym europejskim przewoźnikiem lotniczym. Niskie koszty, przyjazny i wydajny serwis, brak extra usług, to przyczyna sukcesu RyanAir. Pasażerowie są przewożeni w mniej komfortowych warunkach, z drugorzędnych lotnisk, odpłatne posiłki, napoje i podarunki.



Przez ostatnie 10 lat firma zwiększyła swój roczny przewóz z 700 tyś do 15 milionów pasażerów. Złamała monopol i stworzyła możliwość szybkiego podróżowania milionom pasażerom.


Dzisiejszy zarząd firmy nie mieści się już do pierwszego używanego przez RyanAir samolotu, który zabierając 15 osób w 1985 pokonywał trasę z Irlandii do Londnu. Rok później firma obsługiwała już dwie trasy i zakupiła dwa nowe samoloty oraz przewiozła 82 tyś pasażerów.

W wyniku szybkiej i dynamicznej ekspansji europejskiego rynku przewozów lotniczych oraz trafnych decyzji zarządu firmy w 2003 roku zamówiła partię dodatkowych 100 Boingów 737-800, dzięki którym następuje dalsze poszerzanie oferty połączeń. RyanAir jest pierwowzorem dla dzisiejszych ‘low-costowych’ przewożników. Wyniki firmy w maju 2003 roku to wzrost o 42% liczby przewożonych pasażerów, wzrost wykorzystania miejsc przelotowych z 81 do 84% , głównie dzięki obniżeniu cen o prawie 6% . Całkowity dochód roczny wzrósł o 35%. Koszty operacyjne rosły znacznie wolniej, tj o 26%. Zysk zwiększył się prawie o 60% i osiągnął poziom 240 mln €. Ryanair obsługuje 127 tras pomiędzy 84 lotniskami w 16 krajach.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]
Atrakcyjność cenowa [ 5 ] ( od 19euro )

Oferta połączeń [ 9 ] (127)

Park Lotniczy [ 9 ] (74)

Serwis WWW [ 8 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 9 ]

Zainteresowanie marką [ 9 ]
Ogółem [ 8,14 ]




easyJet
Easy Jet jest kolejną wiodącą tanią linią lotniczą. Plasuje się w rankingach tuż za Ryanair. Tak jak konkurent oferuje bardzo niskie jednak oferuje trochę mniej połączeń . Z Berlina oferuje połączenia do wielu regionów kontynentu, a z Pragi do Wielkiej Brytanii, stamtąd zaś nad Morze Śródziemne. Również easyJet zastanawia się nad wejściem na Polski rynek.
Pierwszy lot tej linii miał miejsce w listopadzie 1995 roku z lotniska Luton pod Londynem do Glasgow. W tym samym roku otwarto jeszcze połączenie Luton - Edynburg. Obecnie firma oferuje 153 trasy z 44 europejskich lotnisk oraz posiada imponującą flotę 72 samolotów ( stan na grudzień 2003).

Tan fenomenalny wzrost i rozwój firmy był możliwy dzięki fuzji z firmą Go- fly w sierpniu 2002 roku . dzięki tej fuzji firma stała się przewoźnikiem nr 1 wśród tanich linii lotniczych.

W październiku 2002 linia podpisała umowę na dostarczenie 120 Airbusów które są konieczne do zrealizowania planu rozwoju firmy.

W zeszłym roku finansowym (do 30 września 2003) firma zanotowała 52 miliony zysku przed opodatkowaniem, i przewiozła 20,3 mln pasażerów. od 22 listopada firma jest obecna na londyńskiej giełdzie.

Obecnie firma zatrudnia 3453 pracowników z czego aż 2330 to powietrzny personel, reszta to pracownicy „naziemni”

Firma została założona przez Stelios Haji-Ioannou i rodzina ta pozostaje do dzisiaj głównym udziałowcem. Kontroluje także inne oddzielne przedsięwzięcia z serii easy takie jak kafejki internetowe itd. (easy money easy value).

Żeby sprostać konkurencji i nadal utrzymywać niskie ceny biletów firma stosuje się do swoich statutowych wytycznych takich jak: sprzedaż biletów przez Internet- obecnie 90% sprzedaży odbywa się on-line. Dzięki temu możliwe jest podróżowanie „bez biletu”. Jeżeli rezerwacja jest robiona przez Internet klient otrzymuje potwierdzenie elektroniczne o zawartej transakcji i podaje tylko numer transakcji podczas odprawy. EasyAir również rezygnuje z dodatkowych serwisów takich jak posiłki na pokładzie samolotu, komfortowych warunków przelotu. Podpisuje umowy z portami lotniczymi o tzw. „szybkim kołowaniu”, oznacza to że po godzinie samoloty są już gotowe do ponownego startu. Znaczne ograniczenia w biurokracji – minimum formalności i tzw. ‘papierkowej roboty’ to znacznie skraca czas a co za tym idzie zwiększa obrót.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 5 ] ( od 12 GPB )

Oferta połączeń [ 9 ] (153)

Park Lotniczy [ 9 ] (72)

Serwis WWW [ 8 ]

System rezerwacji on-line [ 7 ]

Informacja dla podróżnych [ 7 ]

Zainteresowanie marką [ 8 ]
Ogółem [ 7,57 ]
VolareWeb

Grupa Volare jest holdingiem stworzonym poprzez fuzje AirEurope i Volare Airlines. W wyniku fuzji kapital holdingu wzrósł o 80 mln euro co powinno przyśpieszyć rozwój tych tanich lini w 2004 roku.

Spółki holdingu maja odmienne historie. Air Europe zaczęła działać we Włoszech w 1989 roku, głównie na trasach turystycznych, do krajów niezbyt atrakcyjnych wówczas jako regiony turystyczne na świecie, ale w za to bardzo perspektywiczne, i była pierwszą linią która obsługiwała takie trasy. W ciągu 10 lat wniosła do lotnictwa czarterowego standardy wysokiej jakości, oferując swego czasu najnowocześniejszą flotą czarterową w Europie. AirEurope wyposażona była w takie maszyny jak Boeing 767-300 ER już w 1991roku czy np. najnowszą wersją Airbusa 320 w 1999 roku. W roku1997 otworzyła nowe regularne połączenia z takimi miejscami jak Kuba, Mauritius a w 1998 z Jamajką. 1 roku 1999 Air Europa dołączyła do Qualiflyer group. Jako linia oferowała wówczas swoim pasażerom wysoki komfort podróży, połączony z szybkością transportu co z kolei zapewniała jej nowoczesna flota i to właśnie wniosła do holdingu stworzony w ramach Volare Group.


Z kolei Volare Airlines zastały założone w Vicenzie i rozpoczęły swoją działalność 3 kwietna 1998 roku. Bardzo szybko rozszerzyły swoją siatkę połączeń w obrębie kontynentu europejskiego jak i basenu morza śródziemnego. Pierwszym regionem, który został regularnie połączony przez Volare Airlines była Sardynia z Mediolanem. Było to już na początku 1999 roku. Był to strzał w dziesiątkę i firma szybko zaczęła otwierać wiele wewnątrzwłoskich połączeń i w tak dynamiczny sposób już w roku 2000 operowała na wszystkich 3 mediolańskich lotniskach (Malpensa, Linate i Orio Al Serio). Flotę stanowiły głownie samoloty Airbus 320 i 321, do których w roku 2003 dołączył model 330, który może obsługiwać trasy międzykontynentalne. W lutym 2003 roku już pod wspólnym szyldem pierwszych włoskich tanich linii lotniczych holding Volare otworzył swój internetowy serwis, i centrum rezerwacji lotów on-line. Obecnie tanie loty w ramach tej grupy odbywają się głównie z lotnisk Medoiolanu, Wenecj oraz Rzymu. Od mniej więcej tego czasu w wyniku powodzenia przedsięwzięcia jakim było otwarcie tanich połączeń następuje szybkie konwertowanie starych regularnych połączeń na właśnie te „tańsze"


Volare Group posiada obecnie flotę 22 najnowocześniejszych modeli Boeinga I Airbusa. Jej głównym celem jest dostarczanie usług najwyższej jakości, niezawodność maszyn co przekłada się na bezpieczeństwo klientów.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 7 ] ( od 5 € bez opłat lotniskowych )

Oferta połączeń [ 9 ] (+100)

Park Lotniczy [ 6 ] (22)

Serwis WWW [ 6 ]

System rezerwacji on-line [ 8 ]

Informacja dla podróżnych [ 5 ]

Zainteresowanie marką [ 4 ]
Ogółem [ 6,42 ]

VirginExpress

Firma została założona w 1992 roku przez City Hotels group jako EuroBelgian Airlines.


Linie te pierwotnie miały być liniami czarterowymi. Pierwszy lot tych linii miał miejsce w listopadzie 1994 roku. Po nabyciu linii przez Virgin gropu 23 kwietnia 1996 , linie zostały przemianowane na Virgin Express. Następnie , firma skorzystała na deregulacji rynku powietrznego nad unia europejską, który to miał miejsce w1993 roku, i zmieniła działalność z czarteru na regularne połączenia. Obecnie firma w głównej mierze zajmuje się regularnymi połączeniami ale także obsługuje nadal połączenia czarterowe oraz realizuje zamówienia specjalne.
Filozofią firmy jest przewóz pasażerów bez zbędnych luksusów , w taki sposób ażeby na cenę przelotu składała się jego rzeczywista wartość bez zbędnych dodatków i opłat. Linie te operują bez biletów (po zamówieniu miejsca wystarczy pokazać numer zamówienia). Brak jakichkolwiek dodatków i świadczeń. Brak gazet, drinków i innej rozrywki. Internetowa rezerwacja lotów, ograniczony personel naziemny. Linia operuje jednym rodzajem samolotów Boeing 737 w różnych wersjach dzieki czemu nie trzeba przeszkalać załóg samolotów i pilotów na nowe maszyny co tez znacznie obniża koszty. Firma za to inwestuje w doświadczone załogi samolotów i serwis naziemny. W odróżnieniu od wielu tanich linii firma korzysta najczęściej z głównych lotnisk przez co ma duży udział w przewozach businessowych gdzie liczy się czas.


W 2002 i 2003 roku firma zdobyła “Best Short Haul Airline of the Year" przyznawaną przez Travel Awards in Antwerp (Belgia).

Obecnie flota liczy 12 maszyn B 737 w wersji 300 i 400, ale planowane jest powiększenie parku lotniczego, wraz z obsługa naziemną firma zatrudnia prawie 1000 osób.
Jako jedynej chyba firmie udało się osiągnąć 94 % zapełnienie kursów.

Nasza ocena: [ 0 -10 ]


Atrakcyjność cenowa [ 7 ]

Oferta połączeń [ 9 ] (+100)

Park Lotniczy [ 6 ] (22)

Serwis WWW [ 5 ]

System rezerwacji on-line [ 7 ]

Informacja dla podróżnych [ 7 ]

Zainteresowanie marką [ 4 ]
Ogółem [ 6,42 ]

Najszybsza podróż - SkyTaxi

Nie sposób nie wspomnieć pisząc o tanich liniach lotniczych w Polsce o prywatnych przewoźnikach lotniczych małymi samolotami i śmigłowcami. Licencje na lotnicze przewozy pasażerskie uzyskało ponad sto firm. Zakup samolotów zwraca się zwykle już po kilkunastu miesiącach. Przychody rosną o 40-50 proc. rocznie. Firma SkyTaxi z Opola założona dwa lata temu świadczy stałe usług kilku firmom - to gwarantuje stałe dochody. Firma z Bielska-Białej, która ledwo daje sobie radę z realizacją wszystkich zamówień oferuje swoim klientom przewóz śmigłowcem Enstrom, którego to godzinny lot kosztuje 1200zł. Gdy jest dwóch pasażerów, za półgodzinny przelot z Bielska-Białej do Korbielowa płacą po 300 zł. Gdy chętnych jest więcej, podróż jest niewiele droższa od wyprawy autem. Firmy nie spodziewały się aż takiego zainteresowania. Działają na rynku dopiero od dwóch lat, a koszt zwróciły się już po pół roku

Podniebna taksówka jest też najszybszym środkiem transportu. Zalety Skytaxi to: szybkość, dyspozycyjność, punktualność oraz uniezależnienie od warunków pogodowych. Podróż dwusilnikowym samolotem typu M-20 "Mewa", który oprócz dwuosobowej załogi może zabrać na pokład do 4 pasażerów w komfortowej kabinie w układzie klubowym (fotele zwrócone do siebie) odbywa się zazwyczaj na wysokości 3000-4000 m z prędkością ponad 330 km/h, nad chmurami. Samolot wyposażony jest w nowoczesne podwójne systemy nawigacyjne wraz z wsparciem nawigacji satelitarnej oraz radar pogodowy, pozwalający na omijanie burz, turbulencji i opadów.

Tam, gdzie nie ma bezpośrednich połączeń taksówka powietrzna może wylecieć o każdej porze dnia i pokonuje 430 kilometrów w półtorej godziny. Samolotem rejsowym z Wrocławia do Rzeszowa można się dostać tylko przez Warszawę. Z przesiadką zajmuje to około czterech godzin. Bilet w obie strony kosztuje 1422 zł.. Godzina lotu kilkumiejscową cessną kosztuje niemal 4 tys. zł. Jeżeli delegacja składa się z pięciu osób, wypada po 1200 zł na pasażera, jeśli zaś z siedmiu - niecałe 900 zł od osoby (około 500 zł mniej niż za rejsowy lot). Jeżeli ktoś chce dotrzeć do małej miejscowości w Niemczech i musi rejsowym samolotem odbyć podróż z Krakowa przez Warszawę do Hamburga, a tam ponownie zmienić środek transportu. W takich przypadkach dla rozwiązań biznesowych idealna jest właśnie powietrzna taksówka. Takie podróże są oczywiście droższe od jazdy samochodem, ale i tak się opłacają.


Nasza ocena: [ 0 -10 ]
Atrakcyjność cenowa [ 9 ]

Oferta połączeń [ 9 ] (200+)

(każde małe lotnisko w Europie)

Park Lotniczy [ 2 ] (2)

Serwis WWW [ 3 ]

Informacja dla podróżnych [ 4 ]

Zainteresowanie marką [ 9 ]

Funkcjonalność [ 9 ]


Ogółem [ 6,42 ]

Tanie i bezpieczne latanie

Przejdziemy teraz do najważniejszej kwestii. Dlaczego wyżej opisane linie są w stanie oferować tak tanie przeloty, zyskują coraz większa popularność i odbierają dużym przewoźnikom kolejnych klientów ?

By zobaczyć, na czym się oszczędza, wystarczy przyjrzeć się samym samolotom między lądowaniem a ponownym startem. Nie podjeżdża do nich rękaw ani nawet schodki. Stewardesa otwiera drzwi, wkłada żółtą kamizelkę i zmienia się w pracownika obsługi naziemnej - wysuwa z samolotu zejście z poręczami, potem zabiera się do porządków na pokładzie (to samo robi pilot w kokpicie, bo sprzątaczki tu nie ma). Na pasażerów nie czeka autobus - idą do hali przylotów po płycie lotniska i tak samo wędrują z hali odlotów.
Już po 25 min samolot startuje. Na dłuższe postoje przewoźnik nie może sobie pozwolić, bo maszyna musi przelecieć dziennie minimum trzy razy tę samą trasę. Zaraz po starcie i wyrównaniu lotu stewardesy proponują - za opłatą - kawę, herbatę, piwo, słodycze, chipsy, orzeszki (ceny w zależności od przewoźnika kształtują się od 1 do 6 funtów).
Niektóre linie low-cost kuszą darmowymi kanapkami, schodkami, autobusem na lotnisku, ale w zamian każą płacić więcej za bilet, ale powoli odchodzą od tych praktyk.
Czy cena przelotów przekłada się na bezpieczeństwo przelotów?

"Oszczędzamy na wszystkim prócz bezpieczeństwa" - reklamują się tani przewoźnicy. To nie tylko marketingowy chwyt. Wystarczy przyjrzeć się ich flocie. Każdy przewoźnik - bez względu na to, czy ma w nazwie słowo "tani" czy nie - musi poddać swoje maszyny przeglądowi technicznemu i uzyskać niezbędne certyfikaty. Poza tym linie low cost kupują z reguły nowe samoloty. Ostatnio największe w branży zamówienia złożył Ryanair - ok. 100 Boeingów 737. Wygląda na to, że dokonał dobrego wyboru. Ten bardzo popularny średniodystansowy samolot o zasięgu ok. 5 tys. km chętnie kupowały tradycyjne linie lotnicze (m.in. LOT), tyle że w wersji 400, dla ok. 140 pasażerów. Tymczasem Ryanair wybrał nietypową, znacznie większą wersję 800 - zużywając niewiele więcej paliwa, zabiera 200 osób.

Firmy low cost wzorują się na Ryanair, który wykształcił ideę tanich przelotów.

EasyJet ma airbusy, które po udoskonaleniu (pierwsze wersje miały kłopoty z elektroniką) są dziś w czołówce bezpiecznych maszyn. Niektóre linie mają ATR-y, którymi LOT lata na trasach krajowych. Każda maszyna spełnia wyśrubowane normy bezpieczeństwa. W czasie prób musi wystartować i wylądować na jednym silniku.


W środku nie ma podziałów na klasę turystyczną i biznes: dwa rzędy foteli, zazwyczaj po trzy z każdej strony, z niewielkim przejściem pośrodku. Są ustawione gęściej, więc na swobodne ułożenie nóg nie zostaje wiele miejsca, ale się rozkładają (choć ostatnio Ryanair przy zamawianiu nowych samolotów zrezygnował z tego). Pod każdym fotelem maska tlenowa i kamizelka ratunkowa.


Na pokładzie nie ma miejsc numerowanych - by uniknąć dodatkowych formalności, pozostawiono pasażerom swobodę wyboru. Stewardesy pilnują jednak, by pokład był równomiernie zajęty (chodzi o uniknięcie przeciążeń) i by osoby starsze nie siedziały przy wyjściach ewakuacyjnych, na wypadek gdyby trzeba było je szybko otworzyć. W samolotach Ryanair jest takich wyjść osiem.



Polski rynek tanich linii lotniczych

Polska jest w ogonie tanich przewozów. Kuleje pierwsza linia Air Polonia z zaledwie pięcioma samolotami ( wtym 2 to samoloty Cargo), której nie udało się utrzymać połączenia do Gdańska. Na dzień dzisiejszy obsługuje trasy do Londynu, Paryża, Brukseli, Frankfurtu nad Menem, Madrytu, Rzymu i Aten (wynajmuje też samoloty na wycieczkowe loty czarterowe, np. do Egiptu).


Co najmniej od roku na komplet zezwoleń wciąż czeka inna polska firma - GetJet.


40-milionowy polski rynek to łakomy kąsek dla tanich przewoźników.

Airpolonia.com - podpisał niedawno umowę o współpracy z włoskim Volareweb.com Linie będą wspólnie oferować połączenia na zasadach code-share: do Wenecji, Rzymu, Mediolanu i Paryża. To nowość - współpraca na rynku tanich przewozów oznacza, że tanie linie zaczęły się konsolidować. To druga umowa tego typu w Europie wśród tanich przewoźników - przedtem Volareweb.com podpisało umowę z niemieckimi tanimi liniami Hapag-Lloyd Express.

Dotychczas umowy code-share podpisywali tylko tradycyjni sieciowi przewoźnicy, jak np. Lufthansa i LOT. Oznaczało to, że linie stawiają na współpracę, a nie na morderczą konkurencję, i chcą dzielić się dochodem ze wspólnie obsługiwanych tras.


Do Polski już od 28 marca latają niemieckie linie Germanwings. Uruchomiono połączenie z Warszawy do Kolonii. Najtańszy bilet w jedną stronę kosztuje 19 euro a średnia cena biletu z Warszawy do Kolonii wynosi 60 euro, trasa obsługiwana jest cztery razy w tygodniu. Wśród chętnych na polskich pasażerów jest Wizz Air - brytyjska spółka, na czele której stoi Jozsef Varadi, były szef węgierskich linii Malev. - Wystartowała już w maju i od koniec marca rozpoczęła intensywną kampanię promocyjną. Bilety są naprawdę konkurencyjne ceny w stosunku do innych przewoźników. To nie koniec zainteresowania rynkiem przewozów lotniczych w Polsce. Jak twierdzi Urząd Lotnictwa Cywilnego, wnioski o zezwolenie na przewóz pasażerów złożyła jeszcze słowacka linia SkyEurope. - Polskie Silesian Air i Globus także złożyły wnioski, ale brakuje w nich dokumentów.
Czas pokaże jak będzie kształtował się polski rynek tanich przewoźników. My nastawieni jesteśmy optymistycznie.

Czy tanie linie lotnicze zaszkodzą tradycyjnym przewoźnikom?

Pojawienie się na rynku taniego przewoźnika pociąga z reguły reakcje firm zajmujących do tej pory miejsce na rynku. Szefostwo największych „tradycyjnych przewoźników” na polskim rynku niby nie obawia się specjalnie nowej konkurencji. Takiego zdania jest np. szef Lufthansy do spraw sprzedaży, który ze spokojem przyjmuje pojawienie się na niebie nowych tańszych i ambitnych przewoźników. Podkreśla on jednak że tanie linie w Polsce , podobnie zresztą jak w Europie wcześniej powinny systematycznie zdobywać rynek. Nie powinny poważnie zagrozić dotychczasowym dużym potentatom. Trudno jest jednak zgodzić się z tą opinią. Ulrich Wachter, wiceprezes ds. sprzedaży Lufthansy na Europę uważa, że w Polsce stanie się dokładnie to, co stało się na rynkach europejskich w ubiegłym roku. Będziemy obserwowali szybki rozwój tanich przewoźników.

W Niemczech tanie linie do początku tego roku latały tylko na trasach do Wielkiej Brytanii. Teraz to się zmienia. Tanie linie sięgają po nowe kierunki i większą liczbę pasażerów. Nagle mamy tanich przewoźników praktycznie wszędzie.

Skąd fenomenem niskokosztowych linii? Konkurencja woli ich nie nazywać low cost. Bardziej pasuje do nich nazwa no frills (ang. bez luksusów). Ten typ linii ma takie same koszty przewozu - paliwa, załogi - jak tradycyjna linia, jak np. Lufthansa czy LOT. Mają natomiast zupełnie inną ofertę dla pasażera: sprzedają tylko miejsce na lot w samolocie z punktu A do punktu B. Tradycyjni przewoźnicy w cenie biletu oferują obsługę, posiłki, prasę, ale nade wszystko - dogodną siatkę połączeń. I to jest ich przewaga nad liniami no frills.

Wśród firm operujących na polskim rynku nie mówi się otwarcie o bezpośrednim konkurencie, który zagroziłby ich istnieniu. Jednak nowe linie lotnicze oferują tanie bilety. Zaznaczmy, że oferują też zupełnie inny produkt czyli propozycja dla klienta jest zupełnie inna.

Obecne linie przywiązują dużą wagę do klienta biznesowego. Oferują mu komfort podróży, specjalne poczekalnie, krótki czas odprawy, dogodne połączenia z lotniska. Tanie linie tego nie mają. Oferują za to

dużą szerszą siatkę połączeń.

Naszym zdaniem największym zagrożeniem dla dotychczasowych przewoźników stanie się odpływ klientów klasy ekonomicznej, którzy po prostu wybiorą dużo tańszą ofertę, a przecież klienci klasy biznesowej to tylko 10 – 20 % ogółu pasażerów

Zapowiada się prawdziwy przełom i ostra walka o klienta. Ceny biletów na całym świecie zmieniają się w zależności od popytu i podaży. Dzieje się to automatycznie ale obrazuje skalę dostosowań.

Tendencja cen jest spadkowa a ich ostateczny poziom będzie zależał od konkurencji na poszczególnych trasach. W każdym razie na pewno zyska na tym klient indywidualny.


Przewoźnicy nie obniżą cen tak nisko jak najniższe oferty tanich linii, ale wiadomo, że tylko kilku szczęśliwcom udaje się dostać te najtańsze bilety, reszta leci dużo drożej.

Lufthansa i LOT chcą zaoferować pasażerom nowe miasta docelowe, do których będą się oni mogli udać. To m.in. trasa Poznań - Frankfurt, nowe połączenia z Krakowa, Szczecina i pozostałych najważniejszych miast. W Polsce jest duży potencjał pasażerski, a zapotrzebowanie na przewozy biznesowe na pewno wzrośnie.

Tanie linie przyzwyczajają ludzi do podróżowania samolotem, przede wszystkim tych, którzy nigdy wcześniej nie latali, bo nie było ich na to stać. Dziś chcą oni tanio lecieć do Londynu, jutro do Rzymu, a za miesiąc - do Meksyku. A lot do Meksyku obsłużą już tylko dotychczasowe „stare” linie.


Tradycyjni przewoźnicy mają gigantyczne działy obsługi klienta, a to kosztuje. To tylko niektóre z powodów, dla których nie sposób nie szanować tanich linii.

Sam proces wejścia na pokład samolotu tanich przewoźników wygląda inaczej. Listę pasażerów drukuje się na kartce papieru i na dwie godziny przed odlotem obsługa wypisuje mazakiem karty pokładowe na plastikowych tabliczkach. Potem ta karta pokładowa jest ścierana i używana w locie powrotnym. Dzięki temu pomija się skomplikowany system rezerwacyjny, który kosztuje masę pieniędzy.


Tanie linie tylko wypełniają samolot, miejsca nie są numerowane, więc nie potrzebuje kosztownego systemu. Wykorzystanie internetu - tu starsi przewoźnicy muszą się dużo nauczyć.


Tradycyjne linie muszą zareagować i zacząć współpracować. Wejście LOT do sojuszu Star Alliance jest tego najlepszym przykładem. To również element strategii obrony przed tanimi liniami.



Podsumowanie
SkyEurope, Wizz Air, GermanWings, AirPolonia, AirBerlin, Ryanair, easyJet, VolareWeb, VirginExpres…. kto kilka lata temu słyszał o takich firmach ?
Tymczasem są one lub stają się powoli potentatami przewozów lotniczych w Europie. Dzięki nim prysnął mit kosztowności transportu lotniczego, który był do tej pory uznawany za najbardziej hamujący czynnik rozwoju tej gałęzi. Wraz z unowocześnianiem taboru, wzrostu bezpieczeństwa i obniżeniu kosztów podróż samolotem stała się dostępna dla przeciętnego Kowalskiego. Co więcej podróż samolotem jest coraz częściej najtańszym środkiem transportu (na większych odległościach) a niekiedy paradoksalnie przelot może kosztować tyle samo co dojazd taksówką z lotniska do hotelu. Skrócenie czasu podróży pozwoli na intensyfikację kontaktów biznesowych, spowoduje rozwój infrastruktury w okręgach mniejszych lotnisk, co przekłada się na rozwój regionów które w tym mogą upatrywać jedyną swoją szanse rozwoju.
Obecnie na rynku przewozów lotniczych liczy się przede wszystkim czas i pieniądz a nie wygoda i prestiż. Te ostatnie mogą być domeną turystyki a nie codziennej komunikacji, która obecnie prowadzona jest już nie na poziomie regionalnym czy krajowym, ale europejskim, tym bardziej w dobie poszerzenia UE. Patrząc z perspektywy klienta indywidualnego należy mieć nadzieję że konkurencja wśród linii lotniczych, odniesie taki sam skutek jak konkurencja wśród operatorów telefonii komórkowej, czyli nastąpi drastyczny spadek cen. W dłuższej perspektywie należy spodziewać się wzrostu jakości świadczonych usług przez tanich przewoźników oraz polepszenia stosunku firm do klientów indywidualnych i biznesowych.

Źródła
W niniejszej pracy wykorzystano informacje i grafiki z internetowych serwisów w/w przewoźników oraz artykuły prasowe:


  1. Tanie latanie po Europie - poradnik (Robert Rewiński 13-03-2004)

  2. Informacje PAP ( styczeń – maj 2004)

  3. Wywiad z Ulrich Wachter, wiceprezesem ds. sprzedaży Lufthansy na Europę publikowanym w internetowym wydaniu tygodnika newsweek.pl (Maciej Kuźmicz 07-12-2003)

AIRPOLONIA www.airpolonia.pl

GERMANWINGS www.germanwings.com
EASY JET www.easyjet.com
SKY EUROPE www.skyeurope.com
RYANAIR www.ryanair.com
AIR BERLIN www.airberlin.com
VIRGIN EXPRESS www.virgin-express.com

SKY TAXI www.skytaxi.pl


Dziękujemy też pracownikom Lotniska Pyrzowice za rozmowy i opinie, które stały się inspiracją do napisania tejże pracy.

Szukasz gotowej pracy ?

To pewna droga do poważnych kłopotów.

Plagiat jest przestępstwem !

Nie ryzykuj ! Nie warto !



Powierz swoje sprawy profesjonalistom.




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna