Festiwal 0 w zseeiM w Bielsku-Białej



Pobieranie 32.71 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar32.71 Kb.
Festiwal 2.0 w ZSEEiM w Bielsku-Białej

Festiwal 2.0 Zespołu Szkół Elektronicznych, Elektrycznych i Mechanicznych  w  Bielsku-Białej odbył się 2.06.2011 r. w auli szkoły. Data ta musiała zostać zaplanowana i uzgodniona z Dyrekcją szkoły miesiąc wcześniej ze względu na matury, egzaminy zawodowe,  Dni Bielska-Białej i wiele mniejszych imprez, które miały miejsce w budynku szkoły. Z tej okazji powstał dwumetrowy banner (typu pull-up) akcji “Szkoły z klasą 2.0”, którego projekt wykonała moja córka, a wykonaniem zajęła się mama jednego z moich uczniów.

Na festiwalu zaszczycił nas swoją obecnością Jan Dzida – Przewodniczący Komisji Edukacji i Kultury Rady Miejskiej w Bielsku-Białej, Jacek Zieliński - Dyrektor Szkoły oraz przedstawiciel telewizji internetowej Podbeskidzie.TV. W uroczystości uczestniczyli nauczyciele i tylko część uczniów biorących udział w projekcie, bowiem przepisy BHP limitują maksymalną liczbę osób mogących jednocześnie przebywać (w skądinąd bardzo dużej) auli szkoły.

Uroczystość rozpoczął Dyrektor Szkoły i przywitał gości oraz uczestników Festiwalu. Ja, jako koordynator projektu, krótko podsumowałam naszą pracę, przypominając poszczególne etapy działań. W tym celu przygotowałam 10-cio minutową prezentację, w której odniosłam się również do tekstów zamieszczonych w mediach, a mówiących o naszych pomysłach związanych z TIK.  Festiwal 2.0 ciepło zakończył Jan Dzida, podkreślając, iż “widać, że przy realizacji tego projektu złączyły się mądrość nauczycieli i pasja uczniów, a efekty są doskonałe. Zrealizowane projekty pokazują, jak wiele można zrobić z pasją przystępując do zadania. Projekty mają "duszę", są oryginalne i mądre, udało nam się przekazać ważne treści w zabawnej, przystępnej formie”.

Przygotowania zaczęły się dwa dni przed festiwalem. Ponieważ większość produktów końcowych projektów stanowiły filmiki i prezentacje multimedialne, musiałam zadbać o dobre zaciemnienie sali. Nie było to łatwe, gdyż aula jest bardzo wysoka, okna też.  W przygotowaniu auli pomagała mi grupa uczniów z klas: 1 TI1, 1 TR1, 2 LP2 i 2 TI2. Wynosili ławki, ustawiali krzesła, przygotowywali tablice i stelaże pod plakaty i kolaże, wnosili rekwizyty i rozwieszali swoje prace. Obsługą techniczną sprzętu nagłaśniającego (rozmieszczeniem głośników i mikrofonów, konsolą, itp.), komputerami, rzutnikiem, ekranem - zajęła się grupka  uczniów z klasy 2 TI2. Zgłosili się sami, ale też zostali zarekomedowani przez klasę. Podziwiałam pracowitość, samodzielność, pomysłowość, czasami nawet ofiarność uczniów, którzy zgłosili się do pomocy. Ewa Malcher, polonistka z którą prowadziłam dwa projekty, zajęła się ekspozycją reklam w auli i przygotowaniem dwóch uczennic do prowadzenia konferansjerki. Miały one wprowadzać publiczność w atmosferę kolejnych występów i zespalać poszczególne prezentacje grup projektowych w całość. Tekst konferansjerki ułożyłam wspólnie z Ewą Malcher, korzystając z propozycji opisów projektów przekazanych nam przez nauczycieli. Dużo czasu zajęło nam ustalenie kolejności pokazu, gdyż zależało nam na tym, by Festiwal był atrakcyjny, a zarazem spójny tematycznie.

Podczas przygotowań do Festiwalu 2.0 cały czas czuło się atmosferę wspólnego działania. Nie miałam wrażenia, że zmuszam kogoś do pracy. Tym bardziej, że był to bardzo trudny czas klasyfikacji końcoworocznej, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Uczniowie między ostatnimi zaliczeniami przygotowywali aulę i swoje prezentacje.

Szukaliśmy wspólnie rozwiązań różnych problemów, np. w jaki sposób zawiesić plakaty, jak ustawić krzesła, jak rozmieścić mikrofony, aby dobrze zbierały dźwięk i nie sprzęgały się, jak ułożyć playlistę, aby prezentacje kolejnych grup przebiegały sprawnie i bez przestojów, jak poprowadzić kable, aby nikt się nie przewrócił, itp.

Ustaliłam, że dzień wcześniej uczniowie będą kopiować na dysk komputera szkolnego swoje filmy i prezentacje, aby był czas na sprawdzenie, czy wszystko działa poprawnie. Na wszelki wypadek kopia wszystkich danych została zapisana także w prywatnym komputerze ucznia Mateusza. Przygotowany był również zapasowy projektor.  

Pomyśleliśmy o uwiecznieniu tego, co się działo. Warunki do fotografowania były trudne (duża, zaciemniona sala), więc sporo zdjęć nie wyszło. Jednak  dzięki temu, że 6 osób robiło zdjęcia, udało się nam utworzyć sporą galerię fotografii.

Na festiwalu prezentowaliśmy 15 projektów, oto one:



  1. "Nie płacz Ewka, czyli co wniósł TIK" - zabawny filmik klasy 2 TI2 nawiązujący do punktu Kodeksu o nauczaniu dorosłych.

  2. Wpółczesna reklama produktu wchodzącego na rynek konsumencki w czasach Napoleona Bonaparte”. Projekt łączący treści z języka polskiego i matematyki. Ogladaliśmy filmik, plakaty, zdjęcia, etykietki zaprojektowane przez uczniów klasy 2 TI2.

  3. "Napoleon i inwazja buraka cukrowego w Europie" i "Blokada napoleońska" . To blog i filmik zaprezentowany przez dwie grupy uczniów z klasy 2 TI1 i 1 TI2. Projekty dotyczyły zagadnień z geografii i historii.

  4. Matematyka w życiu i w miłość” - obejrzeliśmy prezentację klasy 1 TI1.

  5. Tajemnice frankensteina - film edukacyjny”. W tym projekcie  uczniowie klasy 2 TH1, połączyli treści z języka polskiego i fizyki. Prezentowali swoje filmiki.

  6. Szkoła i nasz patron” - wywiad z twórcami kolaży (uczniami klasy 2 TR1)  przeprowadzony po angielsku.

  7. Podbeskidzie znane i nieznane” - filmik, prezentacja, makieta szkoły wykonana ze styropianu i model naszej szkoły w 3D wykonany przez uczniów z 1 TI1.

  8. Rzeczywistość Rozszerzona” - to w specjalny sposób wykonana prezentacja Roberta Zgobisza z kl. 2 LP2 przedstawiająca trójwymiarowy model naszej szkoły.

  9. ''Podbeskidzie - z tradycją w przyszłość'' - to prezentacja wykonana przez uczniów 3 TH1 na temat historii naszego miasta i regionu.

  10. "Pierwszak w naszych murach" - filmik grup projektowych z klas 2 TI2 i 3 TI1 promujący naszą szkołę.

  11. Fotografia Sebastiana Czernek - pokaz własnych zdjęć ucznia klasy 3 TI1.

  12. Elektroniczny kurs nauki programowania w Turbo Pascalu” prezentacja powstających materiałów do nauki tego języka tworzona przez 2 TI1.

  13. Elektroniczna kostka do gry” elektroniczne symulacje rzutu kostką wykonywane przez grupy projektowe klasy 3 TH1.

  14. Blaski i cienie Średniowiecza w kontekście rozwoju nauk empirycznych” - prezentacja blogów 1 TR1 wypełnionych treściami z religii i fizyki.

  15. Sąd nad promieniotwórczością” - inscenizacja wykonana przez uczniów klasy 2 LP2, w zabawny sposób pokazująca tematykę promieniotwórczości. Przedstawienie podobało się uczniom (co najważniejsze), ale także wszystkim pozostałym gościom. Ukoronowaniem wysiłków grupy aktorskiej był ich udział w “Ulicznej Paradzie Teatralnej w Śródmieściu Bielsko”, zorganizowanej 10 czerwca przez Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne “Teatr Grodzki”.

 

Wszystkie projekty były nagradzane brawami, nawet wpadki były przyjmowane przez publiczność z życzliwością i zrozumieniem.  Najważniejszą ocenę uczniowie wystawili sobie sami. Nawet z relacji osób, które nie uczestniczyły w uroczystości, a słyszały tylko o nim,  dowiadywałam się, że festiwal podobał się wszystkim. Dyrektor Szkoły i niektórzy nauczyciele gratulowali mi pomysłu przystąpienia do projektu Szkoła z klasą 2.0,  który w ich ocenie zakończył się sukcesem, szczególnie w kwestii wyzwolenia aktywności pozaszkolnej wśród naszych uczniów.



Prezentacja projektów

1.Publiczna prezentacja projektów odbyła się 2 czerwca w auli szkoły, podczas Festiwalu 2.0, w obecności: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, gościa-Przewodniczącego Komisji Edukacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej oraz reporterki miejskiej TV.



2. Moi uczniowie wystąpili trzykrotnie w trakcie szkolnego Festiwalu, który obejmował 15 różnorodnych prezentacji przygotowanych przez uczniów 9 klas. Cały Festiwal trwał 1,5 godziny, w tym nasze projekty 23 min. Oto one:

  • Nie płacz Ewka” – film ze mną w roli głównej, został nagrany w ramach realizacji pkt.7 Kodeksu „Nauczcie tego dorosłych” przez 5 uczniów kl.2TI2 ( technik informatyk ) – Mateusz Dzida, Dawid Szczotka, Adam Witkowski, Michał Łaciak, Mateusz Lassak -  Przed projekcją filmiku uczniowie wyświetlili na ekranie opracowane przez siebie zestawienie 10 umiejętności TIK ważnych dla każdego bez względu na wiek. Film bardzo się wszystkim podobał, autorów nagrodzono gromkimi brawami, a mnie gratulowano odwagi i „talentu” aktorskiego. Po filmie wręczono mi dyplom ukończenia kursu TIK. Prezentacja trwała ok. 5 minut.

  • Współczesna reklama produktu wytworzonego w czasach napoleońskich. Ten projekt przygotowały 4 inne grupy z kl. 2 TI2( technik informatyk ).  Konferansjerzy wprowadzili zebranych w historię tamtych czasów i zwrócili uwagę na wyeksponowane na planszach reklamy: wody gazowanej „Napoleonka” - grupa Kuby Kubali ( zaprojektowali też naklejkę na butelkę);  konserwy „Koń-Serwa” – grupa Bartka Wnuka;  ambulansu medycznego – grupa Rafała Stempienia i  agrafki – wykonał uczeń kl.3 TI1 - Bastek Czernek –nauczanie indywidualne.  Projekty były pomysłowe i  kolorowe, a autorzy włożyli w nie wiele pracy. Jednak największe brawa otrzymała reklama cukru z buraków cukrowych, wyeksponowana w formie filmu. Autorem scenariusza, reżyserem i montażystą był Mateusz Dzida( patrz ppkt.a ), aktorami uczennice kl.3 TI1 – Klaudia, Ania I Renia, a na skrzypcach grał Patryk – uczeń kl.2 TH1. W epizodach zagrali uczniowie 2 TI2 – Rafał, Jasiek i Michał.  Film był zabawny, niektóre sceny dość odważne ale nieszkodliwe. Trwał  1, 35 sek.  Prezentacja reklam zajęła ok. 4 minut. W projekcie połączono historię, język polski, geografię i matematykę ( zadania optymalizacyjne )

  • Film edukacyjny „Tajemnice frankensteina” – projekt klasy 2 TH1 ( technik elektronik ). Na festiwalu wyświetlono 3 filmiki: 1. „Tajemnica  frankensteina- true story”- grupy Bartka Kasperka – film animowany 3,75 min, do którego kukiełki przygotował Piotr Krzempek. Wiele osób gratulowało Piotrowi pomysłowości i talentu plastycznego. 2. „Frankenstein-remake” – film sklejony z fragmentów gier komputerowych, z własną narracją–grupy Słonia – 3,18 min. 3.  „Frankenstein 2011- afera grabarzy”- film fabularny 3,18 min.  grupy „Wściekłe psy”. Mieliśmy trochę problemów technicznych z emisją drugiego filmu, a w trzecim z fonią, ale i tak się wszystkim podobały. Ideą tego projektu było połączenie wiedzy z literatury, historii i fizyki, co najlepiej udało się grupie Bartka Kasperka. Prezentacja projektów klasy 2 TH1 trwała ok. 12 min.

  • Autorzy projektów przygotowali wcześniej krótkie omówienia, które wykorzystaliśmy do napisania scenariusza Festiwalu. Jedynie kilka słów wygłosił Patryk, objaśniając jakimi technikami wykonano filmiki o frankensteinie. Moja pomoc, to czuwanie nad sprawnym przebiegiem Festiwalu, korelowanie konferansjerki z obsługą techniczną i indywidualnymi prezentacjami  uczniów innych klas. Dużo czasu poświęciłam na opracowanie zapowiedzi projektów poszczególnych klas, ćwiczenie dykcji, sprawdzanie kompatybilności nagranych projektów ze słowem mówionym.

 3. W czasie Festiwalu wykorzystywaliśmy projektor multimedialny, który obsługiwali 3 uczniowie z kl. 2 TI2.  Dzień  wcześniej, klasy biorące udział w Festiwalu, oddawały swoje projekty na pendreivach, a wyznaczeni uczniowie zgrywali je na konsolę. Krótkie opisy projektów, przygotowane przez poszczególne grupy, ułożyły się w jeden scenariusz. Konferansjerkę poprowadziły uczennice kl. 3 TI1  (technik informatyk) – Ania i Klaudia, które wystąpiły również w reklamie cukru  ( patrz pkt 2b ). Inne narzędzia wykorzystane w trakcie Festiwalu: projektor, laptop, kamery internetowe, aparaty fotograficzne. Pomimo że dzień wcześniej odbyła się próba generalna, mieliśmy  2 „wpadki”: nie odpaliła jedna prezentacja, a w filmiku o Frankensteinie głos nie współgrał z obrazem. Niestety nie udało  się szybko naprawić usterek, więc prezentacja zamknęła się na poziomie werbalnym, a filmik trzeba było wyłączyć. Jako humanistka byłam przekonana, że technika nas nie zawiedzie, tym bardziej, że wszystko było sprawdzone wcześniej co najmniej 2 razy. Uczniowie poinstruowali mnie, że następnym razem musimy mieć na wszelki wypadek drugi projektor, drugą prezentację… Cały Festiwal został utrwalony przez 3 fotografów ( 2 ze wspomnianej już 2 TI2 ).`

4. Na pytanie, czego nauczyli się uczniowie, sami zainteresowani oświadczyli, że pracy w grupach, odpowiedzialności za cząstkowe zadania, terminowości. Uważam też, że nauczyli się mądrego korzystania za źródeł internetowych, poszerzyli wiedzę o romantyzmie, poznali język reklamy i filmu, uświadomili sobie, że pomiędzy różnymi dziedzinami wiedzy istnieje głęboka korelacja. Przykłady: wpływ zjawisk przyrodniczych i fizycznych na tematykę, nastrój i bohatera powieści romantycznej (gotycyzm, wampir, frankenstein ); wpływ wydarzeń historycznych na pomysłowość człowieka (cukier z buraka, konserwa ). Poznali język reklamy, zgłębili techniki manipulacji. Zdobyli tez nowe umiejętności: animacja, montaż filmów, tworzenie reklam.



 5. Projekty podsumowaliśmy tuż przed Festiwalem, ponieważ musieliśmy wybrać te produkty, które naszym zdaniem były najciekawsze lub najbardziej oryginalne. Wszyscy uczniowie uczestniczący w projekcie otrzymali oceny z języka polskiego wg wcześniej opracowanych kryteriów. I były to oceny celujące i bardzo dobre. Uczniowie byli najbardziej zadowoleni z tego, że mogli zaprezentować swoje produkty na festiwalu. Uważam, że w projekcie powinni brać udział tylko ci uczniowie, którzy mają ochotę lub predyspozycje.
Więcej na : http://szkolazklasa20.nq.pl/index.php?sec=wizytowka&id=1876


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna