Generalizacja izo -terma, -bara, hieta, -hipsa



Pobieranie 300.11 Kb.
Strona1/6
Data06.05.2016
Rozmiar300.11 Kb.
  1   2   3   4   5   6


Dział

Poziom






  • podstawowy







  • rozszerzony




KARTOGRAFIA

  • AZYMUT

  • DIAGRAM KOŁOWY, PROSTOKĄTNY

  • GENERALIZACJA

  • IZO –TERMA, -BARA,

-HIETA, -HIPSA

  • (POZIOMICA)

  • MAPA TOPOGRAFICZNA,

HIPSOMETRYCZNA

  • ODWZOROWANIE

KARTOGRAFICZNE

  • PROFIL HIPSOMETRYCZNY /BATYMETRYCZNY

  • SIATKA

GEOGRAFICZNA

  • SIATKA GEOGRAFICZNA,

KARTOGRAFICZNA

  • SKALA LICZBOWA, MIANOWANA, LINIOWA (PODZIAŁKA)

  • WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE (DŁUGOŚĆ, SZEROKOŚĆ GEOGRAFICZNA)

  • WYKRES LINIOWY, SŁUPKOWY

  • BEZPOŚREDNIE i POŚREDNIE METODY ZBIERANIA DANYCH

  • INTERPOLACJA (IZOLINII METODA)

  • IZARYTMICZNA METODA

  • IZOHALINA

  • KARTODIAGRAM

  • KARTOGRAM

  • KROPKOWA METODA

  • KRZYWA HIPSOGRAFICZNA /BATYMETRYCZNA

  • ODWZOROWANIE WALCOWE, STOŻKOWE, AZYMUTALNE (PŁASZCZYZNOWE), PSEUDOSIATKI




  • ODWZOROWANIE NORMALNE, POPRZECZNE, UKOŚNE

  • ODWZOROWANIE WIERNO- -POWIERZCHNIOWE, -ODLEGŁOŚCIOWE, -KĄTNE

  • ORTODROMA, LOKSODROMA

  • SYGNATUROWA METODA

  • ZASIĘGÓW METODA



WYMAGANIA – SPRAWDZIAN OSIĄGNIĘĆ
ŹRÓDŁA INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

  • Wymienić elementy składowe mapy. Wykazać związek generalizacji treści mapy z jej skalą.

  • Narysować wykres liniowy, słupkowy, diagram na podstawie danych statystycznych, odczytywać informacje z wykresów i diagramów oraz różnorodnych map.

  • Wykreślić na podstawie mapy poziomicowej profil hipsometryczny ( batymetryczny).

  • Korzystając z mapy szczegółowej:

  • Odszukiwać obiekty na podstawie podanej informacji i legendy mapy;

  • Odczytywać informacje na niej zawarte (opisać cechy terenu, opisać położenie, określać współrzędne geograficzne z dokładnością do minut, odczytać wysokość bezwzględną, obliczyć wysokość względną);

  • Obliczyć odległość i powierzchnię korzystając ze skali mapy;

  • Wykazać zależności zachodzące w środowisku geograficznym na obszarze przedstawionym na mapie, wykazać wpływ środowiska przyrodniczego na formy działalności człowieka;

  • Określać zalety i wady - dla społeczeństwa, środowiska przyrodniczego, wynikające z lokalizacji obiektów zagospodarowania terenu;

  • Zaplanować i uzasadnić lokalizację form działalności człowieka (np. drogi, pola namiotowego, stacji benzynowej i in.);




JAK POZIOM PODSTAWOWY

oraz:


  • Wymienić przykłady bezpośrednich i pośrednich metod zbierania informacji geograficznej, ocenić wiarygodność i przydatność zebranych danych.

  • Określić cechy siatki geograficznej oraz siatek: płaszczyznowej, stożkowej, walcowej w położeniu normalnym oraz. Porównać siatki kartograficzne korzystając z rysunków siatek na mapach.

  • Skonstruować kartodiagram, kartogram. Wykreślić izolinie, krzywą hipsograficzną /batymetryczną na podstawie danych.





Dział

Poziom






  • podstawowy







  • rozszerzony






ASTRONOMIA

  • ASTRONOMICZNE, KALENDARZOWE PORY ROKU

  • CORIOLISA SIŁA

  • CZAS MIEJSCOWY (SŁONECZNY)

  • CZAS UNIWERSALNY (UT LUB GMT), CZAS STREFOWY

  • CZAS LETNI i ZIMOWY

  • DOBA SŁONECZNA

  • DZIEŃ, NOC POLARNA, BIAŁE NOCE

  • GÓROWANIE SŁOŃCA

  • GWIAZDA POLARNA

  • KALENDARZ GREGORIAŃSKI, JULIAŃSKI

  • KOŁO PODBIEGUNOWE PN. i PD.

  • LINIA ZMIANY DATY

  • OBIEGOWY RUCH ZIEMI

  • OBROTOWY RUCH ZIEMI

  • ORBITA




  • OŚ ZIEMSKA

  • POŁUDNIK NIEBIESKI - MIEJSCOWY

  • PROMIEŃ ZENITALNY

  • ROK PRZESTĘPNY

  • ROK ZWROTNIKOWY

  • RÓWNIK, POŁUDNIK

  • RÓWNONOC JESIENNA, WIOSENNA, PRZESILENIE LETNIE, ZIMOWE

  • SIŁA CORIOLISA

  • SPŁASZCZENIE BIEGUNOWE

  • STREFA CZASOWA

  • WIDNOKRĄG

  • ZENIT

  • ZWROTNIK RAKA i KOZIOROŻCA

  • APHELIUM, PERYHELIUM

  • DOBA GWIAZDOWA

  • EKLIPTYKA (PŁASZCZYZNA EKLIPTYKI)

  • FAZY KSIĘŻYCA (NÓW, PEŁNIA, KWADRA)

  • GALAKTYKA (DROGA MLECZNA) – KSZTAŁTY GALAKTYK

  • GEOCENTRYCZNA, HELIOCENTRYCZNA TEORIA

  • GWIAZDA

  • HORYZONT ASTRONOMICZNY

  • JEDNOSTKA ASTRONOMICZNA

  • KOMETA

  • METEOR, METEORYT

  • MIESIĄC KSIĘZYCOWY i SYNODYCZNY

  • MGŁAWICA




  • OŚ ŚWIATA, BIEGUNY NIEBIESKIE, RÓWNIK NIEBIESKI

  • PAS KUIPERA

  • PLANETY WEWNETRZNE i ZEWNĘTRZNE

  • PLANETOIDA

  • PRECESJA OSI ZIEMSKIEJ

  • ROK GWIAZDOWY

  • ROK ŚWIETLNY

  • UKŁAD SŁONECZNY (BUDOWA, POWSTANIE)

  • WIELKI WYBUCH

  • WSZECHŚWIAT (BUDOWA, POWSTANIE)

  • ZAĆMIENIE SŁOŃCA i KSIĘŻYCA



WYMAGANIA – SPRAWDZIAN OSIĄGNIĘĆ ASTRONOMICZNE PODSTAWY GEOGRAFII

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM ROZSZERZONY

1. Kształt Ziemi i tego następstwa:

  • Opisać kształt Ziemi (geoida, spłaszczenie biegunowe);

  • Uzasadnić wpływ kulistości Ziemi na kąt padania promieni słonecznych i zróżnicowanie termiczne – związek z szerokością geograficzną.

2. Ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa:

  • Opisać cechy ruchu obrotowego ( oś i kierunek obrotu, związek szerokości geograficznej z wysokością Gwiazdy Polarnej, prędkość kątowa i liniowa, czas obrotu );

  • Wymienić i uzasadnić skutki ruchu obrotowego (spłaszczenie biegunowe, następstwo dni i nocy, zmiany wysokości Słońca nad widnokręgiem, działanie siły Coriolisa na wiatry, zmiany rytmu życia przyrody, zmiana dobowa temperatury powietrza);

  • Obliczyć czas słoneczny na podstawie różnicy długości geograficznej oraz długość geograficzną z różnicy czasu słonecznego;

  • Wyjaśnić zasadę wyznaczania czasu strefowego i urzędowego, uzasadnić konieczność ich wprowadzenia;

  • Obliczyć czas strefowy w wybranym miejscu, korzystając z mapy stref czasowych;

  • Wyjaśnić różnicę pomiędzy czasem letnim i zimowym stosowanym w Polsce i sposób ich wprowadzania.

3. Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa:

  • Opisać cechy ruchu obiegowego - ruchu po orbicie (czas obiegu, nachylenie osi ziemskiej, kierunek obiegu);

  • Wymienić i uzasadnić skutki ruchu obiegowego (przemieszczanie się zenitalnego promienia słonecznego, zmiany wysokości wędrówki i górowania Słońca nad widnokręgiem w ciągu roku, zmiany długości trwania dni i nocy, następstwo pór roku);

  • Obliczyć szerokość geograficzną z wysokości

górowania Słońca (i odwrotnie) w dniach przesileń oraz równonocy, z wykorzystaniem wzoru  = 90 -  +/-2327’;

  • Wykazać związek ruchu obiegowego z kalendarzem gregoriańskim, określić i uzasadnić czy dany rok jest rokiem

przestępnym czy zwykłym.


JAK POZIOM PODSTAWOWY

oraz:


  • Określić założenia teorii Wielkiego Wybuchu, wymienić skutki z niej wynikające, wymienić elementy budujące Wszechświat, scharakteryzować teorie jego rozwoju.

  • Opisać budowę Układu Słonecznego ( ciała niebieskie go budujące i ich układ) i przedstawić sposób jego powstania, w tym powstanie Ziemi.

  • Obliczyć odległość we Wszechświecie za pomocą jednostki astronomicznej oraz roku świetlnego.

  • Porównać założenia teorii geocentrycznej (Ptolemeusza) i heliocentrycznej (Kopernika).

  • Porównać cechy planet wewnętrznych (ziemskich) i zewnętrznych (jowiszowych).

  • Przedstawić na rysunku elementy sfery niebieskiej

  • Wyjaśnić i przedstawić za pomocą rysunków powstawanie faz księżycowych oraz warunki powstawania zaćmień Słońca oraz Księżyca.

  • Obliczyć długość geograficzną z różnicy czasu słonecznego i strefowego.

  • Obliczyć czas strefowy (urzędowy) z uwzględnieniem linii zmiany daty.

  • Obliczyć szerokość geograficzną z wysokości górowania Słońca w dniach przesileń oraz równonocy – i odwrotnie, dla szerokości międzyzwrotnikowych z wykorzystaniem wzoru  =  - 66 33’).


  1   2   3   4   5   6


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna