Hanna o filmie



Pobieranie 26.12 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar26.12 Kb.
Hanna

O FILMIE

Jak to jest, kiedy nastoletnia dziewczynka wchodzi po raz pierwszy w nowy, nieznany świat i od razu musi walczyć o swoje życie? W swoim najnowszym filmie “Hanna” reżyser Joe Wright w intrygujący sposób splata ze sobą elementy mrocznej bajki i trzymającego w napięciu thrillera, prowadząc widzów przez kraje Europy aż do Maroko.

Hanna (w tej roli nominowana do Nagrody Akademii Saoirse Ronan znana z filmu „Pokuta” /Atonement/, również w reżyserii Joe Wrighta) ma 16 lat. Jest inteligentna, błyskotliwa i ciekawa świata. Co różni ją od rówieśników to fakt, że ma siłę, wytrzymałość i strategiczną przenikliwość żołnierza. Tego właśnie w dzikich ostępach północnej Finlandii nauczył ją ojciec, owdowiały Erik (Eric Bana), były człowiek CIA. Erik pokazał Hannie jak polować, poddał ją ekstremalnemu treningowi samoobrony i wykształcił z pomocą encyklopedii i jednej książki z bajkami. Do tej pory Hanna prowadziła życie całkowicie odmienne od swoich rówieśników. Jej wychowanie i szkolenie zmierzało do jednego celu – miała stać się perfekcyjnym zabójcą. Jednak gdzieś na świecie są jeszcze niezałatwione sprawy, które wiążą się z rodziną Hanny. Z jednej strony dumny z córki, a z drugiej pełen obaw o jej życie Erik zdaje sobie sprawę, że nie może już dłużej trzymać swojej córki z dala od świata.

Wejście Hanny w dorosłość jest gwałtowne – zostaje oddzielona od ojca i rozpoczyna misję, która od zawsze była jej przeznaczeniem. Zanim jednak Hanna i Erik będą mogli na nowo spotkać się, tak jak planowali w Berlinie, Hanna zostaje schwytana przez ludzi, którym dowodzi bezwzględna agentka wywiadu Marissa Wiegler (lauretaka Nagrody Akademii Cate Blanchett). Marissa, kobieta nastawiona na karierę przez długi czas skrywała prawdę, która wiąże ją z Hanną i Erikiem.

Zatrzymana przez agentów i poddana obserwacji dziewczynka przetrzymywana jest na pustyni w Maroku. Role jednak mają się wkrótce odwrócić – z pojmanej Hanna staje się ściganą. Jej brawurowa ucieczka jest początkiem wejścia w świat, który dziewczynka musi szybko poznać, zrozumieć i nauczyć się w nim poruszać. A nie jest to sprawa łatwa, ponieważ Marissa wysyła za Hanną agentów, którzy mają pokrzyżować jej plany. W miarę jak dziewczynka przemieszcza się przez Europę i jest już blisko swojego ostatecznego celu, musi zmierzyć się z prawdą o swoim życiu i odpowiedzieć na pytania o swoje własne człowieczeństwo.

Wytwórnia Focus Features, we współpracy z Holleran Company i Sechzehnte Babelsberg Film GmbH/Neunte Babelsberg Film GmbH ma przyjemność przedstawić Państwu najnowszy film Joe Wrighta „Hanna”. W obsadzie filmu znaleźli się Saoirse Ronan, Eric Bana, Tom Hollander, Olivia Williams, Jason Flemyng i Cate Blanchett. Producentami filmu są Leslie Holleran, Marty Adelstein i Scott Nemes, a producentką wykonawczą - Barbara A. Hall. W roli współproducentów wystąpili Carl Woebcken, Christoph Fisser i Henning Molfenter. Muzykę do filmu skomponowała grupa The Chemical Brothers. W ekipie twórców filmu znaleźli się również scenograf Sarah Greenwood, autor zdjęć Alwin Küchler, autorka kostiumów Lucie Bates. Scenariusz do filmu, w oparciu o pomysł Setha Lochheada, napisali Seth Lochhead i David Farr.


HANNA - O PRODUKCJI

Saoirse Ronan, centralna postać filmu „Hanna” to zadziwiająco utalentowana, nastoletnia jeszcze aktorka, która już zdążyła zdobyć nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej i zachwycić swoimi kreacjami filmowymi widzów na całym świecie. Jak mówi: „Chcę, żeby moje role stanowiły dla mnie wyzwanie. Taką właśnie kreacją, idealną z mojego punktu widzenia jest Hanna – centralna postać filmu, w którym akcja rozgrywa się w zawrotnym tempie, a postaci są wielowymiarowe i nieprzewidywalne. Ten film nie przypomina mi obrazów, w których miałam okazję występować do tej pory. W szczególności zaś rola Hanny wydaje się być wyjątkowo intrygująca – nastolatka, która wychowywała się w lesie na pustkowiu, wykształcenie otrzymała od ojca, a do tego oprócz niego nigdy jeszcze nie spotkała innego człowieka. Kiedy w końcu styka się ze światem zewnętrznym, nieznanym jej do tej pory, jest zafascynowana wszystkimi i wszystkim, co na swojej drodze spotyka. Bardzo podoba mi się, że Hanna nie ocenia tego, co ją otacza, jest bardzo otwarta i pełna ufności. Jest trochę zwariowana, ale takie postaci są intrygujące. Jednym słowem dziewczynka po raz pierwszy poznaje świat i musi się zmierzyć z tym, co stoi na jej drodze. A konfrontacja ta nie jest prosta. Jej wybory są często kontrowersyjne, ale zgadzamy się z reżyserem co do tego, że Hanna robi wszystko, żeby ochronić ludzi, których kocha.”

Na początku filmu jedyną osobą, z którą Hanna spotyka się na co dzień jest Erik, jej owdowiały ojciec. Aktor Eric Bana wspomina: „Scenariusz tego filmu nie przypominał mi właściwie niczego, z czym jako aktor miałem wcześniej doczynienia. Pomyślałem sobie, że takiego filmu jeszcze nie widziałem. Podobało mi się w nim, że centralną postacią jest nastoletnia dziewczynka, która w dość nieoczekiwanych okolicznościach musi w przyspieszonym tempie dorosnąć i wziąć na siebie odpowiedzialność, w momencie, kiedy jej opiekun nie może już sprawować nad nią kontroli. Dla mnie Hanna to w pewnym sensie również koszmar każdego rodzica, którego dziecko po raz pierwszy samodzielnie wchodzi w świat.”

Jeśli chodzi o graną przez siebie postać, aktor podkreśla interesującą z jego punktu widzenia złożoność osoby Erika. Jak mówi: „Erik ma w sobie wiele z typowych zachowań ojcowskich – ochrania Hannę i jest jej nauczycielem. Od zawsze przygotowuje swoją dziewczynkę w gotowości na fizyczne i mentalne potyczki, którymi może zostać poddana, więc jest też trochę jak bezwzględny sierżant, który stale prowadzi dryl. Erik robi wszystko, co w jego mocy, żeby ochronić córkę przed światem, którego rzeczywistość zdaje się przerastać wszelkie oczekiwania przeciętnego dziecka.”

Pomimo ojcowskiej troski Erika Hanna staje wobec realnego zagrożenia uosobionego przez żelazną agentkę CIA Marissę Wiegler, która kiedyś pracowała razem z ojcem dziewczynki. Obecnie życie Wiegler to sieć kłamstw i skrzętnie skrywanych sekretów, które zagrażają również Hannie. Czy dziewczynce uda się uniknąć grożącego jej niebezpieczeństwa, połączyć z ojcem i rozwikłać tajemnice Marissy? Będą mogli Państwo przekonać się oglądając trzymający w napięciu thriller „Hanna”.
HANNA – AKTORZY

SAOIRSE RONAN (Hanna)

Saoirse Ronan rozpoczęła swoją karierę aktorską w wieku 9 lat. W 2007 roku zyskała światową sławę wcielając się w rolę 13-letniej Briony Tallis w filmie „Pokuta” /Atonement/, swoim pierwszym obrazie we współpracy z reżyserem Joe Wrightem. Za tę kreację nominowana była m.in. do Nagrody Akademii, BAFTY i Złotego Globu.

Saoirse zdobyła sobie uznanie widzów i krytyki kolejnym obrazem, wyreżyserowanym przez Petera Jacksona filmie „Nostalgia anioła” /The Lovely Bones/, za który otrzymała irlandzką nagrodę IFTA jako Najlepsza Aktorka, jak również kilka innych prestiżowych wyróżnień branży filmowej.

Saoirse Ronan rozpoczynała swoja karierę występując w dwóch irlandzkich serialach telewizyjnych „The Clinic” oraz „Proof”. Później przyszły role dużego ekranu – „Nigdy nie będę twoja” /I Could Never Be Your Woman/ z Michelle Pfeiffer i Paulem Rudd, „Cudowne święta Jonathana” /The Christmas Miracle of Jonathan Toomey/ oraz „Death Defying Acts” z udziałem Catheriny Zeta-Jones i Guy’a Pearce. Ronan zagrała również u boku takich gwiazd jak Bill Murray, Tim Robbins i Toby Jones w obrazie fantasy Gila Kenana „Miasto cienia” /City of Ember/.


Ronan można było zobaczyć ostatnio w filmie Petera Weira „Niepokonani” /The Way Back/, z udziałem Eda Harrisa, Jima Sturgessa i Colina Farrella. Młoda aktorka zakończyła również pracę nad produkcją „Violet & Daisy”, w reżyserii Geoffrey’a Fletchera.


ERIC BANA (Erik)

Amerykańska widownia po raz pierwszy miała okazję oglądać Erica Bannę w tytułowej roli Marka ‘Choppera’ Reada w fabularnym obrazie „Chopper”, który w 2001 roku miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Sundance. Znakomicie przyjęty w rodzimej Australii film wszedł również do dystrybucji na rynku amerykańskim, gdzie spotkał się ze sporym uznaniem. Za swoją kreację Bana otrzymał nagrody dla najlepszego aktora przyznawane przez Australian Film Critics Circle oraz Australijski Instytut Filmowy.

Bana wystąpił następnie w dobrze przyjętym przez krytykę obrazie Ridley’a Scotta „Helikopter w ogniu” /Black Hawk Down/, gdzie zagrał sierżanta ‘Hoota’ Gibsona, jednego z żołnierzy elitarnej jednostki Delta.

Kolejne projekty filmowe z udziałem aktora to Bruce Banner w „Hulku” Anga Lee, rola księcia Troi Hektora w filmie Wolfganga Petersena „Troja”/Troy/, jedna z głównych ról w wyreżyserowanym przez Stevena Spielberga obrazie „Monachium” /Munich/ oraz użyczenie swojego głosu w animowanym przeboju „Gdzie jest Nemo” /Finding Nemo/.

W swoim filmowym dorobku Bana ma również takie tytuły jak: „Lucky You – Pokerowy blef” /Lucky You/; „Kochanice króla” /The Other Boleyn Girl/ z Natalie Portman i Scarlett Johansson, w którym wcielił się w postać króla Henryka VIII, „Zaklęci w czasie” /The Time Traveler’s Wife/, „Mój ojciec i ja” /Romulus, My Father/, „Funny People” Judda Apatowa oraz „Star Trek”.
CATE BLANCHETT (Marissa) absolwentka Australijskiego Instytutu Sztuk Dramatycznych (Australia’s National Institute of Dramatic Art - NIDA), jest laureatką Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, BAFTY i licznych innych prestiżowych wyróżnień branży filmowej za rolę legendarnej aktorki Katharine Hepburn w obrazie Martina Scorsese „Aviator” /The Aviator/.

Nominację do Oscara® przyniosła aktorce również rola królowej Elżbiety I w wyreżyserowanym przez Shekhara Kapura obrazie “Elżbieta” /Elizabeth/ (aktorka otrzymała nagrodę Złotego Globu i BAFTA) oraz jego kontynuacji “Elżbieta: Złoty wiek” /Elizabeth: The Golden Age/. Aktorka nominowana była do najbardziej prestiżowej nagrody przemysłu filmowego jeszcze dwukrotnie – za „Notatki ze skandalu” /Notes on a Scandal/ Richarda Eyre oraz film Todda Haynesa „I’m Not There. Gdzie indziej jestem” /I’m Not There/, w którym zagrała rolę Boba Dylana.

Pierwszą rolą aktorki w filmie fabularnym była postać Susan Macarthy w „Paradise Road” Bruce’a Beresforda, po niej zaś Lizzie w „Thank God He Met Lizzie”, anty-romantycznej komedii w reżyserii Cherie Nowlan. Kolejnym filmem z jej udziałem był „Oscar i Lucinda” w reżyserii Gilliana Armstronga, w którym aktorka zagrała u boku Ralpha Fiennesa. W 1999 roku Blanchett wystąpiła w czarnej komedii - „Pushing Tin” Mike’a Newella, a później w „An Ideal Husband” w reżyserii Olivera Parkera oraz „Utalentowanym Panu Ripley’u” /The Talented Mr Ripley/ Anthony’ego Minghelli. Od tamtego czasu filmografia aktorki wzbogaciła się o takie tytuły jak: “Włamanie na śniadanie” /Bandits/, „Kroniki portowe” /The Shipping News/, trylogia „Władca pierścieni” (rola Galadriel, Królowej Elfów), „Charlotte Gray”, „Heaven”, „Veronica Guerin”, „Zaginione” /The Missing/ oraz „Coffee & Cigarettes” Jima Jarmuscha.

W 2006 roku na ekrany kin wszedł film „Babel”, z udziałem aktorki oraz Brada Pitta, w reżyserii Alejandro Gonzáleza Iñárritu. Obraz nominowany był w wielu kategoriach do prestiżowych nagród, w tym Oscara® i Złotego Globu. Ogromnym uznaniem cieszyła się także czwarta część przygód „Indiany Jonesa” z udziałem Harrisona Forda, w reżyserii Stevena Spielberga. Rok 2008 przyniósł Blanchett nominowany do Oscara® obraz „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” /The Curious Case of Benjamin Button/ Davida Finchera, a 2010 rolę w historycznym obrazie kostiumowych „Robin Hood”. Obecnie aktorka pracuje nad długo oczekiwanym projektem Petera Jacksona “Hobbit” /The Hobbit/, w którym ponownie wcieli się w rolę Galadriel z „Władcy pierścieni” /The Lord of the Rings/.


HANNA – TWÓRCY FILMU

JOE WRIGHT (Reżyser)

Ostatni film reżysera Joe Wrighta to „Solista” z udziałem Jamiego Foxxa i Roberta Downey’a Jr. Debiutem fabularnym Wrighta był wyprodukowany przez Focus Features i Working Title Films obraz “Duma i uprzedzenie” /Pride & Prejudice/ z udziałem Keiry Knightley i Toma Hollandera. Za swoją pracę reżyser został uhonorowany nagrodą BAFTA im. Carla Foremana za specjalne osiągnięcia w debiutanckiej produkcji. Film ten przyniósł jego twórcy również inne prestiżowe wyróżnienia branży filmowej, w tym m.in. nagrody London Film Critics Circle i Boston Society of Film Critics. Bardzo dobrze został oceniony również drugi pełnometrażowy obraz reżysera – dramat romantyczny „Pokuta” /Atonement/. Obraz nagrodzony został BAFTĄ i Złotym Globem, był również nominowany do Nagrody Akademii®.

Wright wcześniej w swojej karierze otrzymał statuetkę BAFTA za pracę przy serialu „Karol II: Władza i namiętność” /Charles II: The Power & The Passion/. Ma w swoim dorobku również wysoko oceniane miniseriale „Nature Boy” i „Bodily Harm” oraz kilka odcinków telewizyjnego serialu „Bob & Rose”.

Wright wyreżyserował dwa filmy krótkometrażowe – „The End” i „Crocodile Snap” (nominacja do BAFTA). Swój pierwszy obraz krótkometrażowy „Whatever Happened to Walthamstow Marshes” Wright nakręcił w 1991 roku będąc jeszcze w Camberwell School of Arts. Od 1991 do 1994 roku studiował Sztuki Piękne, Filmowe i Video w słynnym londyńskim St. Martin’s College.


SETH LOCHHEAD (Scenariusz, pomysł scenariusza)

Seth Lochhead napisał scenariusz do filmu Hanna w wieku 24 lat, kiedy studiował jeszcze w szkole filmowej. Był to jego pierwszy napisany na potrzeby filmu tekst. Od tamtego czasu powstało jeszcze kilka scenariuszy autorstwa Lochheada. Jeden z nich “Cadar”, został przeniesiony na ekran przez Spitfire Pictures; inny „Governess” przez Warner Bros.


LESLIE HOLLERAN (Producentka)

Leslie Holleran nominowana była do Nagrody Akademii® jako producentka filmu „Czekolada” /Chocolat/. Sam film otrzymał nominacje jako najlepszy obraz i za najlepszą rolę żeńską dla Juliette Binoche. Nominowany był również do Złotego Globu (4 kategorie), BAFTA (8 kategorii) i Nagrody SAG, zdobywając to prestiżowe wyróżnienie dla aktorki drugoplanowej (Judi Dench).



Współpraca Holleran z reżyserem „Czekolady” Lasse Hallströmem zaczęła się rok wcześniej od pracy przy filmie „Wbrew regułom” /The Cider House Rules/. Film ten nominowany był do Oscara® w 7 kategoriach, zdobywając statuetki dla aktora drugoplanowego - Michaela Caine’a i za scenariusz adaptowany - John Irving.

Holleran jako producentka pracowała także przy filmach „Kroniki portowe” /The Shipping News/, „Niedokończone życie” /An Unfinished Life/, „Casanova”, „Blef” /The Hoax/ oraz telewizyjnym obrazie „New Amsterdam”. Obecnie pracuje nad thrillerem politycznym w reżyserii Ireny Saliny.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna