Iii płocki Piknik Lotniczy, 20 czerwca 2009



Pobieranie 34.01 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar34.01 Kb.
III Płocki Piknik Lotniczy, 20 czerwca 2009


  1. Historia

W 2007 roku Płock obchodził ważny jubileusz – 50-lecia Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej i 75-lecia lotniska przy ulicy Bielskiej. Dopiero wtedy, mimo bogatej i chlubnej historii, wielu mieszkańców uświadomiło sobie udział „płockich skrzydeł” w historii miasta i kraju. Zachęceni ilością gości przybyłych na urodzinowe pokazy, postanowiliśmy pójść za ciosem i w 2008 przygotowaliśmy 2 Piknik Lotniczy. Pozytywne opinie mieszkańców, przychylne komentarze w mediach oraz ciepłe głosy ze strony lokalnych władz utwierdziły nas w opinii – Płock i region potrzebuje pikników lotniczych. Od jesieni ubiegłego roku, prowadziliśmy dyskusje w którą stronę powinny ewoluować – czy specjalistyczne pokazy dla wąskiego grona znawców, czy też propagować aktywny sposób spędzania czasu i przybliżać lotnictwo szerszej grupie odbiorców. Postanowiliśmy, że trzeba inwestować w dzieci i młodzież, przecież przyszłość zależy od nich. Dlatego na 3 Piknik Lotniczy zapraszamy całe rodziny – od przedszkolaka, przez młodzież do dorosłych dzieci, bo jeśli chodzi o latanie to w każdym jest trochę dziecka. W tym roku po raz pierwszy Piknik może pochwalić się swoim logo, które jednoznacznie wiąże imprezę z Płockiem. Autorem projektu jest płocki grafik Marcin Lipiński, zresztą członek naszego Aeroklubu. „W zamierzeniu chciałem pokazać klasyczny dwupłatowy samolot przez większość ludzi rozpoznawany jako bardzo leciwy, wręcz zabytkowy. Jako ciekawostkę dodam, że za wzór posłużył mi JN Curtiss „Jenny”, który będziemy mogli zobaczyć na pikniku.” – mówi Marcin Lipiński, autor znaku.


  1. Dla kogo

„Latać każdy może” takim hasłem promujemy nasze działania. Może nie w dosłownym znaczeniu, ale w przeciwieństwie do wielu innych sportów z lotnictwem można żyć, pasjonować się i zarażać pasją już od przedszkola.

Pierwszy stopień wtajemniczenia to latawce. Co roku w ostatni weekend września organizujemy otwarte zawody latawcowe. Wszyscy zawodnicy, bez względu na wiek, bardzo przeżywają start. W przedszkolnej kategorii wiekowej latawce z reguły budują dorośli a dzieci ozdabiają. Przed zawodami oceniamy estetykę każdego statku powietrznego, bo po starcie często nie ma z nich czego zbierać. W trakcie zawodów rodzic wypuszcza latawiec, a przedszkolak ile sił w nogach biegnie z nim przez lotnisko. Ponieważ tę kategorię wiekową „obstawiają” całe rodziny doping i emocje są bardzo duże. Łzy smutku, gdy latawiec zniszczył się przy starcie i szczęścia kiedy poleciał, to częsty widok. Dlatego sponsorzy dla każdego uczestnika z tej grupy wiekowej organizują nagrody. Szkoła podstawowa i gimnazjum mają swoje kategorie. Tu modele latawców są bardziej skomplikowane, wykonanie dokładniejsze, a zdobienie bardzie fantazyjne. Tu też każdy chce wygrać, bo zwycięzcy mogą odbyć lot widokowy nad Płockiem. Często było tak, że szkoły nieformalnie, wystawiały swoje zespoły i dlatego pod koniec września zapraszamy na Święto Latawca 2009 i zawody szkół o puchar prezesa Peklimaru. Wystartują indywidualni zawodnicy w 3 kategoriach wiekowych, a w tym roku pierwszy raz odbędą się zawody drużyn wystawianych przez przedszkola, szkoły i gimnazja regionu Płocka i Ciechanowa. Chcemy pokazać młodzieży, że praca nad latawcem, ruch na świeżym powietrzu i emocje rywalizacji mogą stanowić atrakcyjną alternatywę dla komputera, telewizora i internetu.

Kuchnia polowa i grochówka to atrakcja obowiązkowa na każdych zawodach.


Drugi Stopień to modelarstwo. Jak być bliżej spełnienia marzenia o lataniu – stworzyć własny samolot. Ten krok jest bardzo przydatny, ponieważ tworząc modele, młody człowiek poznaje budowę, zasadę działania i przy okazji fizykę. Jeśli dodać do tego radość z lotu pierwszego, samodzielnie wykonanego samolotu to mamy wszystko co potrzebne żeby zostać pilotem. Przyjaźń, naukę, precyzję, ruch na świeżym powietrzu – pierwiastki, które w dorosłym życiu bardzo się przydadzą. Nasza sekcja modelarstwa kosmicznego (rakiety) znana jest w Polsce i Europie.

Trzeci stopień – szybownictwo. Latem, kiedy spojrzymy w niebo nad Płockiem, często można zobaczyć szybowce. To ci, którzy kiedyś puszczali latawce, teraz po odbyciu szkolenia, samodzielnie realizują odwieczne marzenie człowieka o lataniu.

Wiele osób poprzestaje na tym jako hobby, niektórzy dalej kształcą się w szkołach lotniczych czyniąc z latania pasję i sens życia. Mamy w aeroklubie kilku kolegów, którzy przeszli całą ścieżkę i teraz pilotują samoloty pasażerskie. Aeroklub Płocki umożliwia odbycie szkolenia lotniczego i uzyskanie licencji pilota samolotów turystycznych.




  1. Partnerzy

Z założenia pikniki lotnicze nie mają charakteru komercyjnego, naszą misją jest edukacja i promocja aktywnego spędzenia wolnego czasu. W naturalny sposób uznaliśmy, że naszym sprzymierzeńcem w tej misji jest Kuratorium (pełna nazwa). Honorowym patronatem objęli między innymi: Starosta, poseł, etc. (pełna lista) Jednak imprezy tego typu są dość kosztowne i znacznie przewyższają możliwości finansowe Aeroklubu. Płock to miasto dużych możliwości i hojnych sponsorów. W krótkim czasie udało nam się znaleźć 25 (realna ilość) sponsorów. Budujące jest fakt, że poza 3 większymi firmami, aż XX mniejszych firm zechciało wesprzeć nasze działania.


  1. Plany

Plany, jest ich bardzo dużo. Małe i duże, łatwe do wdrożenia i wymagające dłuższego czasu. W najbliższej przyszłości chcemy wraz z Kuratorium Oświaty i mediami zorganizować Ogólnopolski Puchar Latawców o Puchar … (np. prezydenta miasta lub Peklimaru) przeznaczony dla przedszkoli, szkół i gimnazjów. Chcemy organizować ją pod koniec września, tak żeby młodzieży łagodnie przeszła od wakacji do nauki. Rywalizacja i atrakcyjne nagrody zagwarantują duże zainteresowanie.

W perspektywie najbliższych lat chcemy uczynić z lotniska okno na świat dla całego Płocka i regionu. Chcemy i wiemy jak zmienić trawiasty pas startowy w betonowy umożliwiający obsługę ważniejszych gości i większych samolotów oraz jak stare biura zamienić na nowe budynki aeroportu. Wiemy jak sfinansować tę imprezę nie obciążając zbyt budżetu miasta i aeroklubu. Dysponując takim lotniskiem otwierają się przed wszystkimi nowe możliwości promocji miasta i regionu. W załączniku znajdują się projekty nowego portu lotniczego – pracy dyplomowej Agata Chrobocińska.




  1. Program 3 Pikniku Lotniczego

Piknik został podzielony na dwa bloki po ok. 3,5 godzinne bloki. Pierwszy zaczyna się o 10 drugi 13.30 Harmonogram przewiduje powtórzenie po sobie pokazów w obydwu blokach, ale w lotnictwie o wszystkim decyduje pogoda.

Planowany rozkład występów:



Blok I godz. 10.00

10 min otwarcie - prowadzący Pan Tadeusz Sznuk, Goście

40 min blok modelarski - prezentować się będą modelarze kosmiczni (modele rakiet) , modelarze z modelami zdalnie sterowanymi samolotów i śmigłowców

30 min paralotniarze i motolotniarze- (pokaz zależny od pogody) pokaz paralotni starujących za wyciągarką, oraz z napędem, pokaz motolotni.

20 min skoczkowie Przewidziany udział 3 skoczków.

35 min szybownicy – Pokaz startu na dwuholu, akrobacja szybowcowa SZD-59 ACRO, najnowszy nabytek Aeroklubu Polskiego, pilotowany przez Pana Mężyka z Aeroklubu ROW Rybnik
Samoloty historyczne

15 min JN Curtiss „Jenny” http://pl.wikipedia.org/wiki/Curtiss_JN-4

Curtiss JN-4 (znany również jako Curtiss Jenny) - dwupłatowy samolot treningowy i bojowy produkowany podczas I wojny światowej przez firmę Curtiss z Hammondsport w Nowym Jorku, później Curtiss Aeroplane and Motor Company. Firma połączyła w nim najlepsze cechy modeli J i N, i w 1915 r. zaczęła produkować nowy samolot o oznaczeniu JN czyli "Jenny". Samolot ten odznaczał się dobrą zwrotnością i posiadał miejsce dla dwóch pilotów. Wyprodukowano ok. 6813 samolotów tego typu w rożnych wersjach i po zakończeniu I wojny światowej setki takich maszyn sprzedano dla lotnictwa cywilnego, gdzie używano ich aż do 1930 roku.

Obecnie w Polsce lata jedna replika tego samolotu o nr rej. SP-SHUF.
15 min css 13 „Kukuruźnik” http://pl.wikipedia.org/wiki/CSS-13

Samolot CSS-13 był dwumiejscowym samolotem wielozdaniowym, dwupłatem o konstrukcji mieszanej, podwozie klasyczne, dwugoleniowe – stałe, Napęd silnik gwiazdowy. CSS-13 – polski samolot wielozadaniowy, zaprojektowany i zbudowany w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na podstawie licencji radzieckiego samolotu Po-2.

Pierwsze nowe samoloty skierowano do jednostek lotniczych i szkół wojskowych już w 1949 roku. W pierwszej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku samoloty CSS-13 stanowiły podstawowy samolot w eskadrach i kluczach łącznikowych wojsko lotniczych. Stosowano wersje: łącznikową wyposażoną w podwójny układ sterowniczy, bombową z wziernikiem w dolnym prawym skrzydle do namierzania celownikiem oraz z zamkami bombowymi pod płatem i umieszczonym na grzbiecie kadłuba, z tyłu za drugą kabiną na stojaku, ruchomym karabinem maszynowym. Oprócz wojsk lotniczych samoloty CSS-13 były używane w jednostkach lotniczych Marynarki Wojennej oraz w Wojskach Ochrony Pogranicza do patrolowania granicy państwa.

W latach 1953 – 1955 Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatowały 20 samolotów CSS-13 przystosowane do celów rolniczych (opylanie upraw i lasów). W aeroklubach samoloty CSS-13 wykorzystywano w latach sześćdziesiątych do szkolenia w pilotażu, do lotów treningowych, holowania szybowców, lotów dyspozycyjnych, wywożenia skoczków spadochronowych.

Samoloty CSS-13 były użytkowane w lotnictwie polskim do 1978 roku.
15 min Tiger Moth http://pl.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Tiger_Moth

Samolot De Havilland DH-82A Mk II Tiger Moth był dwumiejscowym samolotem szkolnym w układzie dwupłatu o konstrukcji mieszanej, kabina odkryta. Podwozie klasyczne – stałe. Napęd: silnik rzędowy tłokowy. Uzbrojenie – nie posiadał.

Ze względu na swoje właściwości pilotażowe w czerwcu 1934 roku również polskie Ministerstwo Komunikacji zakupiło w Wielkiej Brytanii jeden samolot De Havilland DH-82 Tiger Moth. W Polsce otrzymał on cywilne numer rejestracyjny SP-AMX i w przeszedł próby testowe w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa w Warszawie, a następnie był tam eksploatowany.

Następnie w 1940 roku polscy piloci w Wielkiej Brytanii na tych samolotach przechodzili loty kontrolne w ośrodkach w Old Sarum i East Chrum. Potem szkoląc się według programów obowiązujących w RAF szkolili się na tych samolotach i to w szkołach brytyjskich jak również polskich szkołach na terenie Anglii. Ogółem do końca II wojny światowej na samolotach De Havilland Tiger Moth przeszło przeszkolenie I stopnia 1665 polskich pilotów.

Samoloty De Havilland DH-82A Tiger Moth były również stosowane w polskich dywizjonach m.in. 300, 304, 309 i 315 jako samoloty pomocnicze.
15 min Jak 18 http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-18

Jak-18 (ros. Як-18) - samolot szkolny wyprodukowany na zamówienie lotnictwa radzieckiego, skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot ten to rozwinięcie konstrukcji samolotu szkolno-treningowego UT-2L.

Jak-18 to jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji i poszyciu płóciennym (tylko obudowa silnika jest skorupowa), wyposażony w chowane podwozie, przestawialny skok śmigła i owiewkę zamykającą kabinę. Jak-18 szybko stał się podstawowym sprzętem szkolnym armii i aeroklubów (DOSAAF), gdzie zastąpił przestarzałe samoloty Po-2 oraz UT-2.

W lotnictwie polskim pierwsze, Jaki-18 pojawiły się w 1949 w szkole lotniczej w Dęblinie, a w 1952 trafiły do Radomia, gdzie stosowano je do końca lat 50. W aeroklubach pierwszy Jak-18 pojawił się w listopadzie 1951, następne trafiły tam w 1957, a kolejne zostały przekazane przez lotnictwo wojskowe w 1958 i 1960. Pojedyncze egzemplarze Jaków przetrwały do początku lat 80.


15 min Skybolt http://www.marekszufa.com/polski/superskybolt.html i Piper Cub

20 min grupa akrobacyjna „Żelazny” http://www.zelazny.azl.pl/

AZL Żelazny – grupa akrobacyjna Aeroklubu Ziemi Lubuskiej powstała w 2000 roku, często występująca podczas pokazów lotniczych w Polsce i za granicą. Zespół korzysta z czerwono-białych samolotów Zlin Z-526 i Z-50. Nazwa zespołu pochodzi od nazwy jej pierwszego sponsora.

Blok II rozpoczyna się o 13.30 jest powtórzeniem pierwszego.
Przez cały czas trwania imprezy organizujemy przeloty widokowe legendarnym „Antkiem” http://pl.wikipedia.org/wiki/An-2

Partnerem Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w przygotowaniu imprezy są:


  • Izba Gospodarcza Regionu Płockiego.

zrzeszona w Krajowej Izbie Gospodarczej, organizacja samorządu gospodarczego, działającej od 2003 roku na rzecz przedsiębiorców. W chwili obecnej IGRP zrzesza 85 firm, które dzięki swojemu udziałowi w płockim samorządzie gospodarczym mogą liczyć na wsparcie oraz godną reprezentację wobec organów państwowych i samorządowych.

Przedstawiciele IGRP uczestniczą w pracach Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego oraz aktywnie reprezentują region na Forum Izb Gospodarczych Województwa Mazowieckiego.

Izba wspiera swych członków w dążeniach do ciągłego rozwoju, współuczestniczy w kreowaniu warunków dynamicznego wzrostu gospodarczego regionu i klimatu sprzyjającego przedsiębiorczości.

Zakres działań Izby jest bardzo rozległy, na co dzień realizuje zadania statutowe, wśród których znajdują się m.in. szkolenia, konferencje, udzielanie informacji gospodarczej, szczególnie w aspekcie zmian prawnych i finansowania działalności gospodarczej, również z wykorzystaniem funduszy pomocowych.

Dla swoich członków IGRP oferuje szkolenia tematyczne, pozwalające poszerzać zakres wiedzy z każdej dziedziny gospodarki adresowane zarówno dla właścicieli firm i ich pracowników różnych szczebli. Zrzeszone firmy otrzymują cyklicznie serwisy informacyjne, zawierające wyselekcjonowane informacje z zakresu finansów, prawa pracy, podatków, targów i szkoleń. Na bieżąco aktualizowana jest witryna internetową Izby, która stanowi bazę przydatnych przedsiębiorcom informacji.

Co roku Izba podejmuje różnorodne inicjatywy kulturalne, których przykładem jest Bal Niepodległościowy, wpisany się na stałe w kalendarz płockich imprez,.

Naturalną konsekwencją działań IGRP tym obszarze, jest zaangażowanie się w organizację 3 Pikniku Lotniczego.



  • VI Zlot Zabytkowych Mercedesów

50 zabytkowych aut zapowiedziało swój udział w VI Zlocie Zabytkowych Mercedesów „Mercedesem po Wiśle”. Dwudniowe spotkanie w Płocku, które odbędzie się w dniach 20 – 21 czerwca b.r. gromadzi kolekcjonerów, entuzjastów, ludzi „z benzyną we krwi” z całego kraju. Większość uczestników to osoby przyjeżdżające na zlot co roku. Często bywa, iż nie koniecznie tymi samymi autami. Pośród egzemplarzy różnorodnych modeli, w tegorocznej imprezie potwierdziły m.in. następujące załogi:
Mercedes01.jpg – Mercedes 170V Kabriolet A z roku 1937, rzadki egzemplarz sprzedany pierwotnie w przedwojennym Breslau
Mercedes02.jpg – Mercedes 500SL kabriolet wersja amerykańska, pojemność 5 litrów, silnik V8
Mercedes03.jpg – Mercedes 190SL kabriolet z roku 1956 – zawsze bierze udział w zlocie, przyjeżdża ze Śladowa koło Wyszogrodu, jest własnością Pana Zbigniewa Łuczkówa, rolnika zarażonego motoryzacyjną pasją. Piękny egzemplarz doskonale odrestaurowany.
Mercedes04.jpg – kawalkada Mercedesów na nowym płockim moście. Prowadzi Mercedes W110 190D, popularnie zwany „skrzydlakiem”. Za kierownicą Pan Andrzej Nosalski w mundurze radzieckiego admirała Floty Czarnomorskiej
Mercedes05.jpg – Mercedes 190 nazywany „kubusiem” dojechał aż z Wejherowa pomimo swoich 50 lat
Mercedes06.jpg – Mercedes 350SLC coupe rocznik 1979, luksusowe coupe przeznaczone do dalekiej turystyki, silnik 3,5 litrów oczywiście V8, własność Pana Rafała Paszczuka
Mercedes07.jpg – trzy generacje kabrioletów Mercedesa: Mercedes 220S w kolorze kości słoniowej, Mercedes 170V dwukolorowy, Mercedes 190SL czerwień. Doskonale spisują się jako auta do niedzielnych przejażdżek.
Mercedesem po Wiśle” to ogólnopolski zlot właścicieli Mercedesów, który odbywa się w Płocku nieprzerwanie od 2004 roku. Pomysłodawcami imprezy, która z założenia ma być pozbawiona jakiejkolwiek rywalizacji sportowej, są Maciej Lichy i Maciej Kulas. Drugi z Maciejów jest także komandorem imprezy i jej głównym organizatorem od początku jej istnienia. Znakomita atmosfera panująca na zlocie, perfekcyjna organizacja i atrakcyjne położenie Płocka sprawiają, że co roku MPW zbiera wysokie oceny wśród uczestników, widzów i dziennikarzy. Oficjalny patronat nad imprezą sprawuje Mercedes-Benz Polska.
www.mercedesempowisle.pl


Podpisy pod zdjęcia lotnicze

1 Replika samolotu Curtis Jenny w towarzystwie 2 samolotów PZL 104 Wilga.

2 Samolot Tiger Motch w pełnej krasie.

3 Marek Dabrowski - reprezentant Polski, ze swoim medalowym Zlinem 526 AFS, w tle orginał.

4 Samolot akrobacyjny Zlin 50

5,6,7 Replika samolotu Curtis Jenny w locie, za sterami Marek Szufa. Dokładnie ten samolot posłużyć jako wzór do loga Pikniku.

8 Model RC Zlina 526AFS Marka Dabrowskiego

9 Marek Dabrowski z modelem samolotu akrobacyjnego EXTRA

10, 11 Wojciech Krzywiński - reprezentant Polski w modelarstwie kosmicznym- przygotowania do lotu modelu rakiety Ariane

12,13 – Samoloty grupy Żelazny

16 – Serce narysowane w powietrzu przez dwa samoloty z grupy Żelazny

SL2006 – Zdjęcia ze Święta Latawca 2006. 1) Przygotowanie latawców do startu; 2) Pamiątkowe zdjęcie przed zawodami; 3) Ocena estetyki i pomysłu; 4) Wzmacnianie sił po starcie; 5) Zwycięzcy kategorii wiekowej do 7 lat.





  1. Ułatwienia organizacyjne

Dzięki uprzejmości Ratusza główny parking znajduje się na terenie Płockiej Giełdy Samochodowej. Znacznie usprawni to ruch samochodowy w okolicy lotniska i umożliwi płynne włączanie się do ruchu po pokazach.

W trakcie całej imprezy będzie funkcjonowała część gastronomiczna gdzie poza grochówką, będzie można kupić kiełbaskę lub kaszankę z grilla i ochłodzić zimnymi napojami dla każdej grupy wiekowej .


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna