Instrukcje dla poszczególnych grup zadaniowych z projektu edukacyjnego „ Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata.”



Pobieranie 39.91 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar39.91 Kb.
Instrukcje dla poszczególnych grup zadaniowych z projektu edukacyjnego

Tanecznym krokiem hory w poszukiwaniu zaginionego świata.”



Grupa taneczna: Nauczcie się dwóch prostych układów tanecznych w oparciu o tradycyjne pieśni żydowskie. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
WSTĘP: tańce izraelskie i żydowskie

   Tańce izraelskie powstały w większości stosunkowo niedawno, w okresie zaistnienia państwa izraelskiego, stąd każdy niemal taniec ma swego autora - choreografa, z których najbardziej znana postacią jest Rivka Sturman.


   Tańce izraelskie zachowując tradycyjne kroki takie jak: krok żydowski, krok czerkasii, krok jemeński czy debki, tańczone są głównie w kręgu. Wiele z nich ma w swojej nazwie słowo HORA czyli - krąg. Żydzi przenosząc się z różnych krajów na świecie do Izraela sprowadzili ze sobą olbrzymia różnorodność muzyki, tańca krajów, w których mieszkali. Można pokusić się o pewna charakterystykę tych tańców, która przybrała taki podział:


a) tańce chasydzkie, o melodii pochodzącej głównie z Europy Wschodniej, gdzie na ziemiach polskich rozwinął się ten kierunek w religii judaistycznej. Tańce te to: HORA AGADATI, HORA HASSIDIT, czy TSUR HASSIDIT.

b) tańce popularne, czyli tańce tańczone dla rozrywki, w celach towarzyskich to np. NIGUN ATIK - taniec weselny, NIGUNO SHEL YOSSI, HAVA NAGILA, HORA.

c) tańce o przesłaniu religijnym lub edukacyjnym

d) tańce podkreślające uczucia patriotyczne.
Realizacja zadania krok po kroku:
1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z historią tańca żydowskiego i izraelskiego, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy ( Internet) wybierzcie odpowiedzi rodzaj tańca pasujący do układu- hora.

3. Wybierzcie melodie żydowskie, do których zatańczycie wybrany układ.

4. Zaprezentujcie dwa tańce żydowskie podczas imprezy środowiskowej.


Grupa śpiewacza: Zapoznajcie się z podstawami języka jidysz ( alfabet). Nauczcie się trzech tradycyjnych pieśni w tym języku. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.
Wstęp

Jidyszייִדיש (dosłownie: żydowski – od pierwotnego określenia w tym języku ייִדיש־טײַטש jidisz-tajcz; żydowski niemiecki) – język Żydów aszkenazyjskich, powstały ok. X wieku w południowych Niemczech na bazie dialektu średnio-wysokoniemieckiego (Mittelhochdeutsch) z dodatkiem elementów hebrajskich, słowiańskich i romańskich.

Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z podstawami języka żydowskiego ( wymowa, alfabet), wybierzcie dwie lub trzy pieśni, do wyboru( w hebrajskim, jidysz, polskim)

3. Zapoznajcie się z zapisem nutowym, słowami. Nauczcie się je śpiewać. Weźcie udział w konsultacjach muzycznych prowadzonych przez nauczyciela wspomagającego projekt.


Teksty piosenek w załącznikach:

Zał.1 „Hava nagila”

Zał.2 „Jedzie Mojszele”

Zał.3 „Sznirele perele”



Zał.4 „Az der rebe..”

Zał. 1 „Hava nagila.”

Hava nagila, hava nagila,

hava nagila, venishmecha
Hava nagila, hava nagila,


hava nagila, venishmecha


Hava naranena, hava naranena,


hava naranena, venishmecha
Hava naranena, hava naranena,


hava naranena, venishmecha
Uru, uru achim, uru achim, belev sameach
Uru achim belev sameach, uru achim, belev sameach
Uru achim ! uru achiiiiiim


belev sameach.

Zał. 2 Jedzie Mojszele
Jedzie Mojszele furką Mojszele

Dzisiaj w mieście jest wielki targ

Wietrzyk w górze gra, dróżka w dole gra

Do cielaczka on mówi tak.
Ref. Biednym figa z makiem

A bogatym świat

Kto ci kazał być cielakiem

Teraz masz na targ.
Mądry Mojszele sprytny Mojszele

Myśli cielak schylając łeb

Gdyby stał się cud, gdyby mówić mógł

Tak żydkowi by odrzekł wnet.
Ref. Biednym figa z makiem

A bogatym świat

Kto ci kazał być biedakiem

Teraz marsz na targ.
3. Jedzie Mojszele furką Mojszele

Żal mu jednak cielaczka żal

Wietrzyk w górze gra, dróżka w dole gra

On do siebie powiada tak
Ref. Biednym figa z makiem

A bogatym świat

Przecież mogłem być cielakiem

ma się jednak fart.
Zał. 3 Sznirele perele

1. Sznirele perele gildene fon

Meshijach ben Dowid zitz ojbn on

Halt becher in der rechte hand

Macht a broche ojfn ganzyn land

Ref.

Oj omen we omen dos iz wor

Meshijach vet kumen hajntiks jor

Oj omen we omen dos iż wor

Meshijach vet kumen haintiks jor

Zał. 4 Un az der Rebbe tanzt…

1.Un az der Rebbe tanzt
Un az der Rebbe tanzt
tanzen alle Chassidim
tanzen alle Chassidim
Ref.


Bim bom bim bim bom ( 2x)

tanzen alle Chassidim


2. Un az der Rebbe lacht
Un as der Rebbe lacht
lachen alle Chassidim
lachen alle Chassidim
Ref.


Ha-ha-ha-ha, ha-ha-ha-ha
lachen alle Chassidim


3.Un az der Rebbe weint
Un as der Rebbe weint
weinen alle Chassidim
weinen alle Chassidim
Ref.

ai-ai-ai-ai-ai, ai-ai-ai-ai-ai
weinen alle Chassidim

4. Un az der Rebbe schloft

Un az der Rebbe schloft

schlofn alle Chassidim

schlofn alle Chassidim

Ref. Chrum chrum chrum..

schlofn alle Chassidim



Grupa plastyczna: Wykonajcie podczas warsztatów plastycznych: maski na święto Purim oraz wycinankę żydowską. Przygotujcie ekspozycję prac plastycznych. Zaprezentujcie je podczas imprezy środowiskowej.

Wstęp

  Purim obchodzimy na pamiątkę cudownego ocalenia Żydów od całkowitej zagłady, co miało miejsce w czasach króla Aswerusa (Kserksesa), władcy potężnej Persji. Zausznik królewski, Haman, postanowić zniszczył Żydów i ciągnął losy (pur), aby dowiedział się, jaki jest najbardziej sprzyjający dzień dla zrealizowania tych niecnych zamiarów. Nazwa święta Purim wywodzi się właśnie od słowa "pur" - los. Plany Hamana spełzły na niczym dzięki odwadze i samozaparciu dwojga ludzi - żydówki Estery, która była żoną Aswerusa, i jej kuzyna Mordechaja (Mardocheusza), jednego z przywódców społeczności żydowskiej w czasach imperium rozciągającego się od Indii po Etiopię. Hamana z rozkazu królewskiego powieszono, a jego stronnicy, zorganizowani przez niego i uzbrojeni - zostali zgładzeni przez Żydów tego samego dnia, 13 adar, kiedy to oni mieli wymordować Żydów. Następny dzień, 14 adar (a w Suzie i starożytnych miastach Erec Israel również 15 adar) stał się świętem, które Żydzi obchodzą po dzień dzisiejszy.



Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z genezą święta Purim i wycinanki żydowskiej, czerpiąc informacje z różnych źródeł wiedzy.

3. Zbierzcie potrzebne wam materiały plastyczne, bloki rysunkowe, kolorowy papier, nożyce, koraliki, wstążki, klej i zszywki, wykonajcie wycinanki i maski na Purim, kierując się wytycznymi.

4. Swoje prace zaprezentujcie na wystawie, na którą zaprosicie społeczność lokalną.

Grupa aktorska: Z grona kobiet w Starym Testamencie, wybierzcie trzy. Przygotujcie krótką inscenizację. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.


Wstęp

Przez księgi Tory przewija się wiele postaci niezwykłych niewiast. Towarzyszą swoim mężom, wspierają swoich braci. Wędrują dzielnie przez pustynię, wykonują swe codzienne prace, rodzą dzieci i je wychowują. Kiedy nadchodzą trudne czasy dla Narodu Izraela, nie załamują rąk. Podejmują wyzwanie. Są sędziami: jak Debora, oraz walecznymi mścicielkami jak Judyta czy też Estera. Ich historie zasługują na szczególną uwagę.


Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Przeczytajcie te fragmenty w Starym Testamencie, których bohaterkami są bohaterskie niewiasty. Przeanalizujcie je.

3. Przygotujcie dla wybranych przez siebie postaci- kreację aktorską. Pamiętajcie o przygotowaniu rekwizytów i charakteryzacji postaci.

4. Zaprezentujcie się podczas imprezy środowiskowej.
Grupa kulinarna: Przygotujcie prezentację multimedialną o potrawach na święto Purim. Zaprezentujcie ją podczas imprezy środowiskowej.
Wstęp

Purim to święto upamiętniające ocalenie Żydów od zagłady, opisane w księdze Estery. Historia najprawdopodobniej odnosi się do wydarzeń historycznych z V wieku przed naszą erą. W dniu święta jest dwukrotnie odczytywana w synagodze. Według niej, Żydzi zamieszkujący Imperium Perskie zostali za pośrednictwem Hamana, doradcy króla Achaszwerosza, skazani na zagładę. Jednak dzięki pięknej żonie króla, Żydówce Esterze, Achaszwerosz zmienia zdanie, namaszcza na swego doradcę zasłużonego dla państwa przywódcę Żydów – Mordechaja i pozwala na zbrojne odparcie zwolenników wcześniejszego doradcy. Sam Haman zostaje skazany na śmierć.”


Realizacja zadania krok po kroku:

1. Ustalcie w swojej grupie lidera, który będzie odpowiedzialny za realizację zadania w wyznaczonym przez opiekuna terminie.

2. Zapoznajcie się z genezą Purim, oraz tradycyjnymi potrawami serwowanymi podczas tego święta. Wybierzcie jedną potrawę. Przygotujcie o niej prezentacje multimedialną.
Hamantaszen (Uszy Hamana) 

Składniki

3 filiżanki mąki

3 jaja

1 filiżanka cukru



2/3 filiżanki miękkiej margaryny

3 łyżeczki miodu

1 łyżeczka aromatu waniliowego

1 łyżeczka proszku do pieczenia

Szczypta soli

~ Rozgrzej piekarnik do 180 , nasmaruj tłuszczem papier do pieczenia ~



Nadzienie: 45 dag nadzienia z maku, 45 dag lekwar (masła z jabłek i śliwek suszonych lub 45 dag przetworów z truskawek lub moreli).

Ciasto: W dużej misie utrzyj tłuszcz z cukrem na puszystą masę.

Wbij pojedynczo jaja, a następnie miód i aromat waniliowy.

Zmieszaj proszek do pieczenia z mąką i stopniowo filiżankami dodawaj do utartej masy.

Wyrób kulę ciasta, owiń plastikową folią i wstaw ją do lodówki na przynajmniej 2 godziny (maksymalnie do 3 dni).

Podziel masę na cztery części.

Rozwałkuj każdy kawałek na wysypanej mąką stolnicy na placek o grubości ok. 5 mm.

Wytnij kółka o średnicy około 7,5 cm (niezastąpiona w tym celu jest normalna szklanka)

Umieść na środku każdego kółka od 1/2 do 2/3 łyżeczki nadzienia.



Uformuj w trójkąty poprzez łączenie ze sobą przeciwległych krawędzi kółek. Uformuj rogi.

Pieczenie: Umieścić na papierze do pieczenia w odległości 2,5 cm od siebie i piec przez 20 minut, aż ciasto będzie miało złoty odcień


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna