Internauci za granicą. Dlaczego nie pójdą na wybory?



Pobieranie 16.68 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar16.68 Kb.





Warszawa, 06/10/20111

Press release

Internauci za granicą. Dlaczego nie pójdą na wybory?
9 października Polacy wybiorą swoich przedstawicieli do Sejmu i Senatu. Wśród uprawnionych do głosowania są także Polacy mieszkający za granicą. Wg oficjalnych danych GUS w 2009 roku liczba emigrantów wynosiła prawie 2 miliony osób. Dane te są jednak niepełne i zaniżone, gdyż nie obejmują osób, które nie sformalizowały swojego pobytu za granicą. Czy polscy emigranci są zainteresowani sytuacją polityczną w Polsce oraz czy planują wziąć udział w nadchodzących wyborach?

W dniach 26 września – 3 października Polskie Badania Internetu wraz z firmą badawczą Grupa IQS przeprowadziły badanie preferencji wyborczych na próbie celowej polskich internautów mieszkających w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji. Z uzyskanych danych wynika, że 36% zbadanych internautów planuje głosować w najbliższą niedzielę.



Deklaracje te należy jednak traktować z dużą ostrożnością – komentuje Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań PBI. Z danych Państwowej Komisji Wyborczej wynika, że w ostatnich wyborach prezydenckich wydano za granicą zaledwie 203 tysiące kart do głosowania. Jeszcze słabsza frekwencja była w 2007 roku w wyborach parlamentarnych, kiedy to wydano 149,2 tys. kart. Oznacza to, że mimo deklaracji, w wyborach za granicą bierze udział z reguły tylko kilka procent przebywających tam Polaków.

Demotywacje wyborcze

Głównym powodem, dla którego zbadani emigranci nie wybierają się na wybory jest zniechęcenie do polityki i polityków (30% wskazań). W obecnej kampanii wyborczej polscy politycy niewiele zrobili, by zmienić to nastawienie. Temat Polaków mieszkających za granicą podnoszono sporadycznie i często w negatywnym kontekście („konieczność emigracji zarobkowej”). Wyprawy polskich polityków do wyborców za granicą zdarzały się rzadziej niż w poprzednich wyborach.

27% zbadanych wskazuje także, że punkt wyborczy jest zbyt daleko. Mimo, że w tym roku można glosować za granicą także korespondencyjnie, to procedura nie należy do wygodnych. Należy się najpierw zarejestrować, następnie poczekać, aż konsul prześle do zainteresowanego pakiet wyborczy (m.in. kartę do głosowania), by później na własny koszt odesłać wypełnione dokumenty na adres konsula. Powoduje to, że nawet wśród osób, które głosowanie deklarują, że będą głosować 3/4 chce to zrobić osobiście, podczas wizyty w punkcie wyborczym.

Mimo, że od kilku lat podejmuje się temat głosowania poprzez internet, to nadal taka forma w Polsce nie jest dostępna. Tymczasem, aż 83% zbadanych uznaje taką formę za najwygodniejszą – zauważa Krzysztof Krejtz, Online Research Director w Grupie IQS. Wprowadzenie głosowania przez internet to nie tylko kwestia wygody, ale i zwiększenie szansy na uczestnictwo w wyborach.

Trzecim, z najważniejszych czynników absencji wyborczej jest brak odpowiednich kandydatów, na których warto oddać swój głos. Opinie taką wyraża 15% rezygnujących z wyborów.





Sympatie polityczne

Wśród zbadanych osób, które deklarują, że wezmą udział w wyborach blisko połowa (46%) planuje oddać głos na Platformę Obywatelską. Prawdziwą jednak niespodzianką jest miejsce drugie – aż 20% oddałoby głos na Ruch Poparcia Palikota. Dopiero na trzecim miejscu zbadani internauci wskazali Prawo i Sprawiedliwość (17%). Pozostałe partie cieszą się zdecydowanie mniejszym poparciem. Na SLD wskazało blisko 5% zbadanych, na Nową Prawicę 4,1%, zaś na PSL 1%.



Warto także zauważyć, że co czwarty ankietowany deklaruje, że wśród startujących w wyborach ugrupowań nie ma żadnego, które reprezentowałoby jego interesy.



Stopka metodologiczna:

Sondaż zrealizowało PBI we współpracy z firmą badawczą Grupa IQS metodą CAWI, w dniach 26 września – 3 października 2011 roku, na portalach Onet.pl, WP.pl, Interia.pl i Gazeta.pl, emitując zaproszenia do badania na zagraniczne IP (Wielka Brytania, Francja, Niemcy). Łącznie w badaniu wzięło udział 2151 osób.


O PBI

Polskie Badania Internetu to firma badawcza powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine - w celu  stworzenia standardu badań internetu w Polsce.


PBI promuje wiarygodne i rzetelne badania polskiego internetu, jako nieodzowne narzędzia dla podmiotów korzystających z reklamy on-line.


Misją PBI jest przyczynienie się do rozwoju polskiego internetu, jako medium zbadanego, a tym samym wiarygodnego dla reklamodawców, agencji reklamowych inwestorów oraz firm, których działalność jest związana z internetem.


PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.


PBI realizuje również badania marketingowe typu: ad-hoc, syndykatowe oraz badania niekomercyjne, promujące wiedzę na temat rynku i medium, jakim jest internet.


O Grupie IQS

Grupa IQS jako niezależna firma badawcza to jedna z czołowych agencji w Polsce. W portolio firmy znajduje się szeroki wachlarz usług badawczych oraz autorskie, innowacyjne narzędzia, dostosowane do rynku i potrzeb biznesowych Klientów.


Podstawą działania firmy jest filozofia „Imagination Applied”, zgodnie z którą trafne i skuteczne rozwiązania badawcze wymagają użycia wyobraźni. Dlatego narzędzia Grupy IQS są intuicyjne i przyjazne dla badanych, angażujące i diagnostyczne dla badaczy, a przede wszystkim zapewniają trafne rekomendacje biznesowe dla Klientów.
Dzięki profesjonalnej infrastrukturze firma zapewnia najwyższą jakość procesów badawczych. Przynależność do najważniejszych organizacji branżowych: ESOMAR i OFBOR gwarantuje ponadto przestrzeganie standardów profesjonalnych i etycznych.
Klientami Grupy IQS są przede wszystkim korporacje międzynarodowe, firmy z kapitałem zagranicznym, polskie przedsiębiorstwa oraz instytucje państwowe. Agencja specjalizuje się w badaniach branży FCMG, Telekomunikacji, Farmaceutyce i Finansach oraz realizuje projekty dla wielu innych rynków w Polsce i za granicą.


Polskie Badania Internetu Sp. z o.o.



al. Jerozolimskie 65/79, lok. 3.175, 00-697 Warszawa, tel.: (22) 630-72-68, fax: (22) 630-72-67, www.pbi.org.pl, biuro@pbi.org.pl


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna