Ix edycja mandala performance festival



Pobieranie 56.68 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar56.68 Kb.
IX EDYCJA MANDALA PERFORMANCE FESTIVAL

26.04 – 28.04.2013


Założeniem IX edycji Mandala Performance Festival będzie otwarcie przestrzeni publicznej do dyskusji na temat kanonów przedstawiania ciała i jego estetyki w tańcu współczesnym i w sztuce

performance. Współcześni choreografowie unikają idealizacji ciała, chcą je pokazywać takim, jakim

jest. Zajmują się społecznymi, filozoficznymi oraz kulturowymi znaczeniami cielesności i "bycia ciałem". Interesuje ich prezentacja cielesności realistycznej, dalekiej od ideału, a nawet naturalistyczna reakcja na zmęczenie, na słabość ciała. Nie boją się pokazywania na scenie brzydoty ciała czy jego ułomności. Autentyczna ekspresja ciała jest tak samo ważna jak technika. Ciało w tańcu postrzegane jest jako bezpośredni wyraz ludzkiej natury, osobny, autonomiczny byt. Ciało staje się podmiotem i przedmiotem przedstawienia – opowiada swoją własną historię.

Repertuar IX edycji festiwalu jest bardzo różnorodny: brazylijski artysta Fernando Belfiore znajduje

punkt wyjścia swojego pokazu w rytuale, Simon Tanguy zgłębia temat ciała jako nośnika informacji,

przez które w każdym momencie przepływa tysiące wiadomości. Międzynarodowy kolektyw Pink Mama Theatre z Berna analizuje problem tożsamości i alienacji. Ciało w ich spektaklach przedstawione jest jako przestrzeń zapisu wzorców zachowań i określonych ról społecznych.

Magdalena Tuka w ,,Cold Feet” łączy ruch, taniec ze sztukami wizualnymi, z tekstem, a Anita Wach

jest bardziej didżejką, niż tancerką.

Adam Kamiński – kurator festiwalu

Program festiwalu:


Pink Mama Theatre – Szwajcaria

,,Freaks”

Obsada:

Giuliano Guerrini,



Sławek Bendrat

Dominik Krawiecki

Simon Reimold

Marek Wieczorek

Management:

Angelika Rohrer


Spektakl został sfinansowany przez: Kultur Kanton Bern, Kultur Stadt Bern, Burgergemeinde Bern.
Pink Mama Theatre powstał w 2011 roku, wszyscy członkowie poznali się w Bernie i tam pracują.

Pochodzą z różnych części Europy, jednak Szwajcarię wybrali na swoje miejsce.

Kolejne spektakle coraz wyraźniej przesuwają się w przestrzeń tematyki genderowej i

queer. W repertuarze grupy: spektakl ,,Escort”, solo ,,Pinku Chirashi”, które zrealizowane zostało w ramach w rezydencji w Klubie Żak w Gdańsku, aktualnie w stałym repertuarze zespołu Pink Mama Theatre. W lutym 2012 roku odbyła się premiera spektaklu ,,Afterparty”. Przedstawienia zespołu są

interdyscyplinarne, równorzędną rolę w nich stanowią: taniec, śpiew, tekst. Środki, którymi operują

to wyolbrzymienie, groteska i parodia, która zaczyna się od obśmiania, pokazania w krzywym

zwierciadle, języków tańca (szczególnie bliskiego Bendratowi – baletu), przez kostiumy, postacie

popkultury aż po parodię płci.


Marzena Krzemińska

5 – 7- 5 HAIKU

choreografia i wykonanie: Marzena Krzemińska

opieka artystyczna: Ria Higler

muzyka: Patryk Lichota

kostium: Łukasz Czajkowski

voice coach: Agnieszka Adamczak

realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

produkcja: Art Stations Foundation


Marzena Krzemińska - choreografka, performerka, absolwentka SNDO (School for New Dance

Development) w Amsterdamie i Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie studiowała na Wydziale

Wiedzy o Teatrze. Jednym z głównych punktów zainteresowań w pracy Marzeny jest konstruowanie

spektakli na wysokim poziomie energetycznym. Napięcie i eksplozja energii to ważne narzędzia za

pomocą których w jej spektaklach dekonstrukcji ulegają obrazy i stereotypy okupujące naszą

wyobraźnię. Współpracowała jako performerka z takimi choreografami jak: Deborah Hay, Benoit

Lachambre, Rob List oraz jako asystentka choreografa z Marią Hassabi w Nowym Jorku i Jeanine

Durning w Amsterdamie.


Simon Tanguy – Francja

,,Japan"


Choreografia i taniec – Simon Tanguy
,,Japan” to eksploracja agonii, badania swojego słownictwa fizycznego i poetyckiego. Motywacją

projektu jest wrócić do potencjalności ciała, jego zdolności do gęstości, intensywności, poetyckości i

brutalności. Solo Simona Tanguy powstało w koprodukcji z Theatre de la Ville w Paryżu, otrzymało

nagrodę za choreografię na festiwalu ITS w Amsterdamie.


Simon Tanguy – choreograf, performer. W 2011 roku ukończył School for New Dance Development w Amsterdamie. Wypracował własny styl pracy w którym korzysta ze swoich różnorodnych doświadczeń / cyrk, studia filozoficzne/. W tej chwili jego zainteresowania skupiają się wokół ciała gotowego do przejścia na różne częstotliwości ciała przez, które w każdym momencie przepuszczane są tysiące informacji. Jego choreografie były kilkakrotnie nagradzane min: na Danse Alergie – 2010 w Paryżu i ITS Festival w Amsterdamie. Współpracował z Deborah Hay i Borisem Charmatzem.
Fernando Belfiore - Brazylia

,,You Must”


Współpraca dramaturgiczna: Katarina Bakatsaki, Ivo Dimchev, Suzy Block

Choreografia i taniec: Fernando Belfiore

Opracowanie muzyczne: Tian Rotteveld
Ciało szukające możliwości ponownego odkrywania, rewzorowania,

ponownego napotkania świata. W jaki sposób możemy wyjść poza ustalone granice? Historia bez pustych momentów, taniec jak rytuał.


Fernando Belfiore – brazylijski choreograf i performer. Studiował w EAD (Drama Arts School ) w Sao Paulo. Aktualnie ukończył studia w School for New Dance Development w Amsterdamie. Jest

nauczycielem kontakt improwizacji. Był zaangażowany w projekty z Deborah Hay, Ivaną Muller, Meg

Stuart, Yoshito Ohno. Prezentował swoje prace w Norwegii, Włoszech, Brazylii i Holandii. Do ważniejszych osiągnięć zalicza swój udział w znanym spektaklu Jeremy Wade ,, Peaches does herself”. Przedstawienie grane jest z dużym powodzeniem na scenie HAU1 w Berlinie. Fernardo Belfiore w swoich choreografiach zadaje pytania dotyczące struktury władzy, organizacji czasu i przestrzeni, relacji człowiek – maszyna, zgłębia znaczenie takich pojęć jak: rozrywka, przemysł, społeczeństwo.
Jakub Gontarski

praca solowa „ANIMAN - I AM THAT”


Koncepcja i wykonanie : Jakub Gontarski

Współpraca dramaturgiczna : Przemysław Błaszczak, Sam Alty, Agnieszka Rybak

Opracowanie Muzyczne : Sam Alty, Jakub Gontarski

Performance ruchowy „Animan” i "J am that" to wielobarwna eksploracja "narzędzi" języka ruchu, który poprzez swą różnorodność wizualną skłania widza do zajrzenia w głąb siebie oraz poszukania odpowiedzi, na temat znaczenia słowa JA. Artysta podejmie się próby przybliżenia oraz wyjaśnienia koncepcji dualizmu jak i niedualizmu naszej ludzkiej natury, która od zarania dziejów przeplata się jako zwierzęcość w człowieku oraz człowiek w zwierzęcości.

Spektakl zainspirowany dialogiem Mesliera i Danforda z powieści ,,Nabrani na los"

,,Tylko nie udawaj kogoś, kim nie jesteś!

-Dobrze, będę udawał kogoś, kim jestem".
Jakub Gontarski - swoje pierwsze kroki ruchowe na salach zaczął w wieku 5 lat (akrobatyka). Od roku 1993 do 2001 praktykował japońską sztukę walki Judo. Od roku 2002 do 2012 Praktykował brazylijską sztukę walki Capoeira (Brazylia, Anglia, Polska). Gra na instrumentach afro-brazylijskich. Od roku 2008 intensywnie praktykuje techniki ruchowo-taneczne jak: Contact Improvisation, Taniec Współczesny, Ruch Fizyczny, Improwizacja. Przez wiele lat prowadził zajęcia ruchowe rozwijające sferę psycho-somatyczną u dzieci w prywatnym przedszkolu Ente (Centrum Współpracy Europejskiej).Od 2008 współpracuje z Fundacją Krzyżowa-Dla Porozumienia Europejskiego, prowadząc zajęcia, warsztaty ruchowo-choreograficzne podczas projektów ogólnopolskich i międzynarodowych integrujących dzieci i młodzież z różnych krajów takich jak Polska, Niemcy, Ukraina, Rumunia, Austria. Od wielu lat prowadzi również zajęcia ruchowe w projektach integracyjnych z młodzieżą niepełnosprawną, niedosłyszącą, dziećmi z trudnych środowisk rodzinnych min. podczas projektu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w Ruchu”. Od 2011 Sekretarz Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych ” Momentum” oraz współorganizator Wrocławskiego Festiwalu – Żywe Kultury Ruchu - Cyrkulacje. Od 2011 pracuje nad solowym spektaklem ”Animan-I am that” oraz duetem ” Dom Wariatów”. Improwizuje na scenie z muzyką na żywo. Od 2009 Instruktor Rekreacji ruchowej oraz I stopnia Kinezjologii Edukacyjnej metody „Brain Gym”  Paula M.Dennisona oraz Gail E.Dennison (program technik i procedur motosensorycznych i psychosomatycznych). Absolwent wrocławskiej „Szkoły Kaskaderów Filmowych 13”. Od 2010 intensywnie praktykuje Hathe Joge metody B.K.S Iyengara. Współtwórca i lider Studia Dwóch Ścieżek współpracując z Instytutem Jerzego Grotowskiego oraz Teatrem Zar prowadząc intensywne sesje ruchowe poświęcone technikom świadomości ciała, sztukom walk oraz rozwijaniu metody jak i metodologii pracy z ciałem min. w ramach Projektu ” Body Constitution”. 

Magdalena Tuka, Anita Wach, Myles Stawman Polska, Wielka Brytania



Alive alivie - O! /Cold Feet/
Pomysł i wykonanie: Magdalena Tuka, Anita Wach, Myles Stawman
Jedną z inspiracji spektaklu jest mit o Orfeuszu i Eurydyce. Jedną z inspiracji jest samo życie. W maju

2011 roku zrozumiałam, że linia pomięd z y życiem(szczęściem) a śmiercią (niepowodzeniem) jest

naprawdę bardzo wąska. Jak zwykle jechałam metrem około godziny 6.30 rano. Szczęśliwie nie było

tłoku, więc zajęłam miejsce siedzące. I ta fotografia w codziennej gazecie natychmiast przykuła moją

uwagę. Kobieta wisząca z okna mieszkania. Czyjeś ręce z innych okien przytrzymywały ją za ramiona, inne za nogi. A ona unosiła się niczym anioł w swej śnieżno białej

sukni ślubnej, spokojna, jakby śniła jakiś piękny sen. Artykuł pod zdjęciem mówił o młodej Chince, pannie młodej, która próbowała popełnić samobójstwo po rozmowie telefonicznej ze swym niedoszłym mężem. Zadzwonił do niej rano, tuż przed ceremonią, mówił, że zmienił zdanie i odwołuje ślub. Ona natychmiast ubrała się w suknię ślubną i wyskoczyła przez okno. Sąsiedzi uratowali ją.


Magdalena Tuka – aktorka, performerka. Ukończyła Akademię Teatralną w Warszawie. Karierę

zawodową rozpoczęła od współpracy ze Studium Teatralnym Piotra Borowskiego. Wystąpiła min w

spektaklach: ,,Parsifal”, , ,Hamlet”, , ,Bramy Raju’. Aktualnie występuje w spektaklach słoweńskiej

grupy Via Negativa min: w spektaklu ,,Casablanca Therapy”, ,,Wstyd”.


Anita Wach – tancerka tańca współczesnego, choreograf, pedagog tańca, instruktorka astanga jogi.

Ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny z zakresu tańca współczesnego (1998, Kielce) i uzyskała

dyplom zawodowego tancerza przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich (2001). Pracę

zawodową na polu tańca rozpoczęła w Kieleckim Teatrze Tańca. Wieloletnia artystka Śląskiego

Teatru Tańca pod kierownictwem Jacka Łumińskiego. Razem z zespołem odbyła kilkuletnie tourneé po Europie i Stanach Zjednoczonych, występowała w Nowym Yorku (Hunter Collage, The Kitchen

Theatre), Filadelfii (Swarthmore Collage), Wielkiej Brytanii, Francji (Avignon), Rosji, Czechach,

Słowacji i Niemczech. Pod koniec roku 2003 dołączyła do zespołu Teatru Bretoncaffe, współpracując

przy produkcji drugiego spektaklu tej grupy, tj. Śnić. Następnie brała udział w większości

przedstawień zespołu – m.in. Slam.in, Slam.out (2004/2005), Taniec śniącego ciała (2006), Tańcząc

Sarę Kane (2007), Manifest jaszczurki (2007), Topinambur (2008) Ja, Agaue (2010). Aktualnie występuje w spektaklach słoweńskiej grupy Via Negativa min: w spektaklu ,,Casablanca Therapy”, ,,Wstyd”.

Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska

R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.

premiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa

reżyseria: Anna Piotrowska

kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska

muzyka: Michał Mackiewicz

kostiumy: Justyna Spaleniak

light & space: Anna Piotrowska

produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAŃCA

współprodukcja: KLUB DGW

współpraca: Teatr Druga Strefa

przedstawienie zostało zrealizowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy MOKOTÓW


Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem został stworzony duet osobowościowy (Piotrowska & Bożek).

Inspiracją do stworzenia przedstawienia był obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 r. Obraz ten wywołuje poczucie napięcia i zawieszenia w milczącej rozgrywce pomiędzy kobietami. Gęstość erotycznych marzeń. Wyczytane tęsknoty nierozumianej miłości. Napięcie pomiędzy graczami wynika z pragnień, nie z chęci bezpośredniego starcia. Zawieszenie niespełnionej miłości, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej kobiecości.

Tenis – rozgrywka pomiędzy graczami, których zadaniem jest odbicie piłki rakietą ponad lub obok siatki na pole przeciwnika w sposób utrudniający jej odbiór. Jak rozegrają grę zawodniczki Piotrowska & Bożek zaangażowane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ę ?

Anna Piotrowska

Dyplomowana tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca (eferte), założycielka "mufmi" w Warszawie. Zrealizowała ponad 60 przedstawień. Laureatka "SoloDuo Dance Festival" (Budapeszt 2005/2006), juror SoloDuo (2007-2010). Stypendystka British Council Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Pomysłodawca i koordynator wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnokulturalnych. Występowała na scenach w Berlinie, Brukseli, Budapeszcie, Palermo, Sztokholmie, Kirkenes, Tornio, Hammerfest, Pradze, Bratysławie i w Polsce na najważniejszych festiwalach tańca współczesnego w Polsce (Warszawa, Bytom, Kalisz, Lublin, Gdańsk, Poznań, Białystok i in.). Wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012).

Stała współpraca ze Śląskim Teatrem Tańca. Wykładowca na PWST, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu i AHE w Łodzi.


Aleksandra Bożek-Muszyńska

Tancerka, dyplomowany instruktor tańca współczesnego, laureatka wielu nagród teatralnych i tanecznych. Początkowo - przez prawie 10 lat - zajmowała się tańcem nowoczesnym w zespole "Klips" w Jastrzębiu Zdroju, następnie tańcem jazzowym (3 lata - Kielecki Teatr Tańca) i ostatecznie została przy współczesnym (początkowo w Rybniku - "Navras", Grupa "Wahadło" i Krakowie – grupa "Hoplaaa"). W 2008 roku ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny na instruktora tańca

współczesnego. Obecnie związana z warszawskim teatrem "mufmi". Przedstawienia „mufmi”: „Bóg 8 Dnia”, „Usługi płatne, czyli cała Polska plecie dzieciom”, „fall(ing) ceil(ing)”, „przesunięcie”. Twórca i współtwórca choreografii m.in.: „Coaching”, „Przaśny”, „Dystans”, „In Brief” .

Michał Mackiewicz

Sztuką zajmuje się od dziecka. Wychował się w rodzinie artystów i w domu nauczył się malarstwa, rzeźby i rysunku. Uczył się również gry na instrumentach - gitara, kontrabas. Przed ukończeniem studiów w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa rozpoczął działalność artystyczną na profesjonalnym poziomie. Jako magister Zarządzania stara się wykorzystywać swoją wiedzę z zakresu organizacji pracy w działalności kulturalnej. Zajmuje się rozmaitymi dziedzinami sztuki. Łączy różne środki ekspresji: rzeźbę, klasyczne malarstwo olejne, rysunek, fotografię i grafikę komputerową. Zajmuje się również cyfrowym nagrywaniem i przetwarzaniem dźwięku, komponuje własną muzykę eksperymentalną. Korzysta z nowoczesnych i unikalnych technik oświetleniowych, projektuje i dokonuje montażu specjalistycznych reflektorów i projektorów efektownych. Jego projekty to strefy artystycznego oddziaływania zaaranżowane światłem, dźwiękiem i obiektami przestrzennymi. Dzieła sztuki do wnętrza, których można wejść i samodzielnie eksplorować, multimedialne instalacje pobudzające różne zmysły.

IMPREZY TOWARZYSZĄCE:


WYSTAWA FOTOGRAFII Marty Ankiersztejn „Urban Flowers”
Na swoich fotografiach autorka w różnych przestrzeniach miastach uchwyciła związanych ze stolicą

artystów tańca. Sama Marta Ankiersztejn mówi o niej tak: ,,Jako bohaterów swojej opowieści wybrałam warszawskich tancerzy, którzy mieli za zadanie odnaleźć się w zaproponowanych przeze mnie przestrzeniach. Głównie za sprawą improwizacji szukaliśmy harmonii ciała i przestrzeni. Tancerze, których identyfikujemy z ruchem i dynamiką, na tych zdjęciach pozostają jedynie jednym z elementów obrazu. Swoim bezruchem zdają się opanowywać chaos.”


Marta Ankiersztejn (ur. 1986) – absolwentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Ukończyła trzyletnie Studium fotografii w Związku Polskich Artystów Fotografików obroną dyplomu i wystawą w Starej Galerii ZPAF. Dwukrotnie nagradzana na konkursie fotograficznym „Taniec – energia ciała i wyobraźni”, któremu towarzyszyła wystawa w ramach Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie. Regularnie publikuje na łamach miesięcznika TEATR i portalu internetowego Teatralia. Współpracuje między innymi z Instytutem Teatralnym, Instytutem Muzyki i Tańca, Fundacją Ciało/Umysł, Teatrem Studio, Teatrem Polskim, Teatrem Dramatycznym i Teatrem Powszechnym w Warszawie a także Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Dokumentuje najważniejsze festiwale teatralne i taneczne, m.in. Warszawskie Spotkania Teatralne i Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. W 2012 roku otrzymała stypendium artystyczne m. st. Warszawy, w ramach którego zrealizowała projekt fotograficzny „Urbanflowers”. Wystawa prezentowana była m.in. podczas Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania w Teatrze Studio w Warszawie i Polskiej Platformy Tańca w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.

Od 2010 roku współpracuje z Bartłomiejem Sawką przy projektach komercyjnych pod szyldem Cinefoto.


Miejsca wydarzeń:

Biuro Festiwalowe IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

50-412 Wrocław


Centrum Inicjatyw Artystycznych

ul. Tęczowa 79/81
53- 603 Wrocław

IX EDYCJA MANDALA PERFORMANCE FESTIVAL


26.04 .2013

Godz:18
Otwarcie wystawy Marty Ankiersztejn

„Urban Flowers”
Biuro Festiwalowe IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

50-412 Wrocław
Godz: 19.00
Anna Piotrowska, Aleksandra Bożek – Muszyńska – Polska

,,R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.”


Marzena Krzemińska – Polska

,,5-7-5 HAIKU”


Simon Tanguy – Francja

,,Japan”
Biuro Festiwalowe IMPART 2016


ul. Mazowiecka 17,

50-412 Wrocław

27.04.2013


Godz: 19.00
Pink Mama Theatre – Szwajcaria

,,Freaks”


,,Dziwadła: od freaków do queerów...i z powrotem”

Po pokazie spektaklu Pink Mama Theatre wykład poprowadzi dr. Magdalena Zamorska – autorka pracy doktorskiej na temat polskiej sceny tańca butoh. Bada techniki pracy z ciałem oraz procesy performatywne. Publikuje liczne artykuły na temat sztuki ruchu w pismach: ,,Teatr”, ,,Kultura współczesna”, ,,nietak !t”.

Fernando Belfiore – Brazylia

,,Billions”
Magdalena Tuka, Myles Stawman, Anita Wach – Polska, Wielka Brytania

Alive alivie - O! /Cold Feet/
Spektakle dla widzów dorosłych

Biuro Festiwalowe IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

50-412 Wrocław

28.04.2013
Godz:19.00
Jakub Gontarski

praca solowa „ANIMAN - I AM THAT”

Koncepcja i wykonanie : Jakub Gontarski

Współpraca dramaturgiczna : Przemysław Błaszczak, Sam Alty, Agnieszka Rybak

Opracowanie Muzyczne : Sam Alty, Jakub Gontarski

Fernando Belfiore - Brazylia

,,You must”
Spektakle dla widzów dorosłych
Centrum Inicjatyw Artystycznych

ul. Tęczowa 79/81
53- 603 Wrocław
Bilety: 25, 20 zł

kasa biletowa od godz.12.00 : 71/ 341 94 32

rezerwacje do godz. 12.00: tel. 71/ 344 39 45

 


Dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016

Krzysztof Maj

 
http://www.impart.art.pl


http://mandalaperformance.blogspot.com
http://artatut.tumblr.com
http://www.cia.wroclaw.pl
http://www.wro2016.pl


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna