Jaki wpływ ma na nas stres i jak z nim walczyć?



Pobieranie 8.35 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar8.35 Kb.
Jaki wpływ ma na nas stres i jak z nim walczyć?

Gdy stres pomaga nam stawić czoło jakiemuś niebezpieczeństwu, to dobrze spełnia swoje zadanie. W życiu współczesnym natomiast niepokój jest najczęściej nieproporcjonalny do rozgrywających się wydarzeń.

Przysadka mózgowa reguluje wydzielanie adrenokortykotropiny (ACTH), głównego hormonu wydzielanego przez organizm w stresującej sytuacji, mobilizującego ciało do walki lub ucieczki. Zmiany w przysadce wywołane długim stanem stresu lub silnym przeżyciem powodują nadmierne wydzielanie się tego hormonu alarmując ciało o zagrożeniu, którego w istocie nie ma. Kolejnymi hormonami związanymi z odczuwaniem stresu są aminy katecholowe: adrenalina i noradrenalina. One również w przypadku zagrożenia mobilizują ciało do działania.

Negatywne efekty stresu obejmują:




  • obniżenie odporności organizmu do poziomu, w którym następuje gwałtowne przyspieszenie przerzutów raka,

  • zwiększenie podatności na zakażenia wirusowe,

  • zawał mięśnia sercowego,

  • przyspieszanie początku cukrzycy,

  • u astmatyków - pogorszenie się ich stanu albo wyzwolenie ataków astmy,

  • Stres może również prowadzić do owrzodzenia układu trawiennego, wywołując symptomy wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i zapalenia jelit. Nawet sam mózg odczuwa długofalowe negatywne skutki przedłużającego się stresu.

Najczęściej odczuwanymi na co dzień dolegliwościami związanymi ze stresem i napięciem są:





Jak walczyć ze stresem?
Natura zadbała o to, byśmy regularnie odreagowywali stres. Zazwyczaj ciało i psychika odprężają się w nocy podczas snu. W szczególnie napiętej sytuacji organizm podejmuje dodatkowe środki: zaczynamy ziewać (zwiększona dostawa tlenu) i przeciągać się (rozluźnienie mięśni) lub mimowolnie wzdychać (czyli głęboko oddychać). To nasze naturalne metody na stres. Organizm, który jest pod działaniem stresu, szybciej zużywa niektóre składniki odżywcze. Potrzebuje wówczas więcej witamin z grupy B, aby prawidłowo funkcjonował centralny układ nerwowy, i więcej witaminy C oraz cynku w celu zwiększenia odporności na infekcje. Dodatkowe ilości tych składników można łatwo uzyskać jedząc odpowiednie produkty. W walce ze zmęczeniem wywołanym stresem bardzo pomaga zbilansowana dieta. Najlepiej w ciągu dnia, co 3 godziny, jeść 5 - 6 małych posiłków złożonych przede wszystkim z produktów węglowodanowych, takich jak pełnoziarniste pieczywo, makarony, ryż i ziemniaki. Nie wolno jeść w pośpiechu.

Czynniki łagodzące stres:




http://www.shutterstock.com/pic-148116878/stock-photo-stress-woman-stressed-with-headache-female-stressed-and-worried-with-migraine-headache-pain.html?src=f_iVJhGNiuGOgO0mfvUFaQ-1-1


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna