Київський університет імені Бориса Грінченка Інститут післядипломної педагогічної освіти Завдання X київської учнівської олімпіади



Pobieranie 234.4 Kb.
Strona1/3
Data10.05.2016
Rozmiar234.4 Kb.
  1   2   3
Київський університет імені Бориса Грінченка

Інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання X Київської учнівської олімпіади

зі слов’янських мов

2012/2013 навчального року

(польська мова)
6 клас
I. Rozumienie ze słuchu

DOBRA WRÓŻKA

- Marku, ty nigdy już nie będziesz decydować o własnym losie!

- A kto będzie to robić?

- Ja! Dlatego będziesz musiał dużo pracować i mało odpoczywać. Dlatego nie będziesz mieć satysfakcji z tego, co będziesz robić. W tym czasie twoi koledzy będą szybko awansować. Będą jeździli dobrymi samochodami i żenili się z pięknymi kobietami. Oni będą bogaci i szczęśliwi. Ty nie!

- A czy przynajmniej nie będę mieć kłopotów finansowych?

- Będziesz, będziesz! Całe życie będziesz siedzieć w kieszeni u innych. Będziesz brać kredyty i pożyczki, które potem latami będziesz spłacać.

- To niesprawiedliwe! Będę z tobą walczył!

- I będziesz przegrywał! Będzie cię prześladował pech. Nigdzie nie będziesz mógł zdążyć. Ani niczego zrealizować,

- Czy nic dobrego nie będzie mnie spotykać?

- Będziesz mieć piękne marzenia. Będziesz śnić o sukcesach, zaszczytach i popularności. Będziesz pragnąć władzy i bogactwa. I niczego nie będziesz mógł urzeczywistnić. Ja osobiście będę pilnowała tego wszystkiego. I tylko ty jeden nigdy nie będziesz mógł powiedzieć o mnie, że jestem dobrą wróżką. A wiesz dlaczego? Bo ja cię, Marku, po prostu nie lubię!



I. Rozumienie ze słuchu

DOBRA WRÓŻKA

Proszę odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu:

  1. Kto będzie decydować o życiu Marka?

________________________________________________________________

  1. Czy życie Marka będzie beztroskie?

___________________________________________________________________

  1. Jak będzie wyglądało życie kolegów Marka?

___________________________________________________________________

  1. Czy Marek ożeni się z piękną kobietą?

___________________________________________________________________

  1. Jak Marek będzie sobie radzić finansowo?

___________________________________________________________________

  1. Czy Markowi uda się coś zrealizować?

___________________________________________________________________

  1. O czym będzie marzyć Marek?

___________________________________________________________________

  1. Jaki jest stosunek wróżki do Marka?

___________________________________________________________________

  1. Czy Marek kupi sobie dobry samochód?

___________________________________________________________________

  1. Czy Marek spotkał dobrą wróżkę?

___________________________________________________________________
II. Rozumienie tekstu pisanego
Odwiedziny

Pewnego marcowego dnia Kasia bardzo źle się czuła: bolała ją głowa i gardło, było jej zimno. Mama poszła z nią do lekarza. Okazało się, że to grypa. Kasia musiała leżeć w łóżku cały tydzień. Było jej bardzo smutno. Kiedy dziewczynka lepiej się poczuła, mama zaprosiła jej najlepszą koleżankę z ławki. Ola przyniosła swoje zeszyty, by Kasia mogła odrobić zaległe lekcje. Dziewczynki długo rozmawiały i bawiły się. Kasi szybko wrócił dobry humor i siły. Wieczorem mama powiedziała, że dobra koleżanka jest lepsza, niż najlepsze lekarstwo. Następnego dnia Kasia z radością wróciła do szkoły. W małym pudełeczku miała przygotowany prezent. Ciekawe komu go da?



II. Rozumienie tekstu pisanego

Odwiedziny

Podkreśl poprawną odpowiedź


  1. Kasia poszła do lekarza, bo:

  1. złamała rękę;

  2. źle się czuła;

  3. miała zły humor.




  1. Grypa to:

  1. lekarstwo;

  2. owoc;

  3. choroba.




  1. Kim była dla Kasi Ola?

  1. siostrą;

  2. koleżanką;

  3. nauczycielką.



  1. Dlaczego Kasia szybciej wyzdrowiała?

  1. bo dostała dobre lekarstwo;

  2. bo leżała tydzień w łóżku;

  3. bo odwiedziła ją koleżanka.




  1. Komu Kasia da prezent?

  1. Oli;

  2. nauczycielce;

  3. mamie.




  1. Uzupełnij tekst na podstawie opowiadania:

Pewnego _____________________ dnia ________________ bardzo źle się _______________ : bolała ją głowa i gardło, było jej _____________________. Mama poszła z nią do _____________________.Okazało się, ______________ to grypa. Kasia _____________________

III. Poprawność gramatyczna

Proszę dopisać kropki, kreski i ogonki. Gdzie jest ę, ą, ć, ź, ż, ó, ł, ń, ś?

Przykład: prosze powtorzyc– proszę powtórzyć



  1. dziekuje - _________________

  2. panstwo - _________________

  3. slonce - _________________

  4. imie - _________________

  5. samogloska - _________________

  6. spolgloska - _________________

  7. mowic - _________________

  8. swietnie - _________________

  9. ksiazka - _________________

  10. krzeslo - _________________

w ______________________cały tydzień

IV. Mówienie


  1. O sobie

  2. Moja rodzina

  3. Mój kolega (moja koleżanka)

  4. Moja ulubiona książka

  5. Moje hobby

  6. Mój dzień wolny

  7. Moja ulubiona pora roku

  8. Moja szkoła


7 клас
I. Rozumienie ze słuchu

Oczami leśnika

Mam pod lasem pól hektara dobrego pola, na którym sieję pszenicę. W tym roku bardzo ładnie się udała, zebrałem 20 metrów złotego ziarna.

Było gorące popołudnie i wracając z wyrębu usiadłem na skraju lasu, aby odsapnąć.

Z przyzwyczajenia podniosłem lornetkę i spojrzałem na pole. Coś się poruszyło na ściernisku. Dokręciłem szkła i ujrzałem wyraźnie dorodnego chomika. Rude futerko zwierzątka migało mi po ziemi, zapewne szukał zagubionych przy żniwach ziaren.

W pewnej chwili stanął słupka, zwrócony w moim kierunku. Zdumiałem się - oba jego policzki tak były spuchnięte, że zwierzątko z trudem ruszało łebkiem. Co to za choroba?

Czy chomik może mieć „świnkę“? Tak sobie pomyślałem, a tymczasem chomik opadł na przednie nóżki i zniknął mi z oczu. Gdy się po chwili pojawił, jego pyszczek był zupełnie normalny, po opuchliźnie policzków nie było śladu! Jak to się stało? A może to inny chomik? A może... No, naturalnie - zwierzę zbierało na zimę ziarna i jego rozciągliwe policzki spełniały rolę woreczków na ten zbiór. Gdy je wypełnił po brzegi, dał nura do swojej norki, złożył pszenicę w spiżarni i wrócił dalej zbierać!

Zapobiegliwy gospodarz, dba o swoje sadełko, nie będzie cierpiał głodu późną jesienią i wczesną wiosną. Wystarczy mu zapasów.

Przypominam sobie, jak pewnego roku, przed żniwami, pies rozkopał norę chomika. Znalazłem w niej kilka kilogramów zeszłorocznego ziarna. A tegoroczne już się sypało! A więc grubasek robi zapasy na wyrost, ponad potrzebę! Stąd ludzi, którzy ściągają do domu nadmienne zapasy żywności, nazywa się chomikami.





I. Rozumienie ze słuchu

Wybierz poprawną wypowiedź.




1. Gdzie znajduje się pole, о którym mowa?

a. Niedaleko domu leśnika.

b. Pod lasem.

c. Za miedzą.


2. Co rośnie na tym polu?

a. Rzepak.

b. Jęczmień.

c. Pszenica.


3. Jakie duże było to pole?

a. Miało pół hektara.

b. Miało pół ara.

c. Miało jeden hektar.


4. W tym roku plon z pola byl duży, wynióśł:

a.10 metrów.

b. 20 metrów.

c. 30 metrów.



5. Leśnik, który opowiada tę historię, usiadł pod lasem:

a. Aby schować się przed stadkiem dzików.

b. Aby odsapnąć w gorące popołudnie.

c. Aby spojrzeć na mapę, bo się zgubił.



6. Po czym mężczyzna poznał chomika?

a. Po dużych przednich zębach.

b. Po rudym futerku.

c. Po dużych policzkach.


7. Dlaczego leśnik myślał, że chomik jest chory?

a. Ponieważ dziwnie się zachowywał.

b. Ponieważ stał nieruchomo na lapkach.

c. Ponieważ mіаł spuchnięte policzki.


8. Gdzie chomik przechowuje swoje zapasy?

a. W spiżarni.

b. W norze.

c. W dziupli.


9. Chomik potrafi przechowywać:

a. Niewiele zapasów, bo ma małą norkę.

b. Niewiele zapasów і dlatego pod koniec zimy jest głodny.

c. Nawet kilka kilogramów ziarna, і dlatego nigdy nie bywa głodny.


10. Chomikami nazywa się ludzi, którzy:

a. Gromadzą zbyt dużo zapasów.

b. Są bardzo oszczędni.

c. Mają duże spizarnie.




II. Rozumienie tekstu pisanego
Rodzinny pstryk

Dzisiaj właśnie Jakub jechał tramwajem do babci, i jechał długo, bo Warszawa jest przecież dużym miastem. A kiedy już przyjechał i zjadł obiad, babcia zapytała:

- Co chcesz robić?

- Chcę obejrzećte albumy!

- Jakie albumy?

- Paulinko – wtrącił się dziadek – zapomniałaś, że obiecałeś Kubusiowi pokazać fotografie?

Po chwili Jakub zobaczył ślubne zdjęcie dziadków, a potem tatusia wtedy, kiedy był niemowlakiem, i tatusia trochę starszego, i jeszcze tysiąc innych tatusiów w różnym wieku. A potem jeden z tych tatusiów trzymał za rękę dziewczynę, a tą dziewczyną była mama.

- O, tu jest Magda! – zawołał dziadek. – Miesiąc wcześniej się poznali! A na tym drugim zdjęciu biorą ślub! No, poznajesz wszystkich?

- To jest tatuś, a to mama – powiedział bez wahania Jakub. - To... ojej, ta elegancka młoda pani to chyba Matylda? A to?

- A tu stoi druga córka babci Matyldy... – powiedział dziadek.

- Oczywiście, przecież to ciotka Witusia! A ta malutka dziewczynka to musi być Kornelia! Ojej, taka malutka, a teraz już chodzi do liceum...

Babcia przewróciła następną stronę albumu i znowu westchnęła.

- Zobacz, Ludwisiu – powiedziała do męża – to już jest zdjęcie z drugiej rocznicy ślubu naszego Władzia. Witusia trzyma na ręku dziecko, to jej młodsza córeczka, Lucja. Matylda ma dwie wnuczki, widzisz a my tylko wnuka...

- Jak to „tylko” – oburzył się Jakub. – To co, ja ci się nie podobam? Wolałabyś, babciu, żebym był dziewczynką?!

- Ależ skąd! – zaprzeczyła babcia. – Nigdy w życiu! Za nic w świecie bym nie chciała, żebyś był kim innym, niż jesteś. Ale widzisz, mieliśmy tylko syna, twojego tatę, i teraz chcielibyśmy mieć dziewczynkę. Chociaż jedną wnuczkę...

II. Rozumienie tekstu pisanego

Rodzinny pstryk

Zadania do tekstu:

1. W jakim mieście mieszkają dziadek i babcia Jakuba?............................................

2. Czym zajmowali się dziadkowie i wnuk po zjedzeniu obiadu?...............................




3. Jak ma na imię mama Jakuba?

a) Matylda

b) Magda

c) Paulina


4. Ile córek ma ciocia Witusia?

a) żadnej

b) 1

c) 2


d) 3
5. Którym wyrazem o znaczeniu ogólnym można nazwać wszystkie postaci, które pojawiły się w powyższym fragmencie?

a) zbiór


b) rodzina

c) dom


d) znajomi
6. Jak nazywamy stopień pokrewieństwa istniejący pomiędzy Kornelią i Jakubem?

a) są kuzynami

b) Kornelia jest córką Jakuba

c) w ogóle nie są spokrewnieni


7. Czyich zdjęć w albumie było najwięcej?

a) jego dziadków

b) jego rodziców

c) jego ojca

d) trudno powiedzieć
8. Ile sióstr ma mama Jakuba?

a) żadnej

b) 1

c) 2


d) trudno powiedzieć

9. Dlaczego babcia Paulina chciała mieć wnuczkę?

a) uważa, że dziewczynki są grzeczniejsze

b) posiadanie wnuczki jest oznaką szczęścia

c) sądzi, że w każdej rodzinie powinien być chłopiec i dziewczynka

d) miała najpierw syna, później wnuka, chciałaby się także trochę zajmować dziewczynką
10. Połącz definicje z nazwami pokrewieństwa.

a) pradziadek a) syn brata

b) wuj b) ojciec dziadka lub babci

c) kuzyn c) brat ojca

d) bratanek d) bliższy lub dalszy krewny



III. Poprawność gramatyczna

Proszę napisać, jaki to przymiotnik

Przykład: dnieśrego wtuzsro – średniego wzrostu


  1. czuszpły - ________________

  2. yskiow - _________________

  3. niksi - _________________

  4. gubry - _________________

  5. modły - _________________

  6. ywsotproanwy - ___________

  7. pryzstnjoy - ________________

  8. aładn - _________________

  9. wełyso - _________________

  10. mustny - _________________

  11. bzyrkdi - _________________

  12. syrta - _________________



IV. Mowienie


  1. O sobie

  2. Moja rodzina

  3. Mój kolega (moja koleżanka)

  4. Moja ulubiona książka

  5. Kijów – stolica Ukrainy

  6. Warszawa - stolica Polski

  7. Kraków – dawna stolica Polski

  8. Moje hobby

  9. Moja ulubiona pora roku


8 клас



  1. Rozumienie ze słucha

Pies i echo

Mały piesek mieszkał w chacie u podnóża gór. Nieraz słyszał, jak ludzie mówili:

- Góry są straszne. Obsuwa się z nich śnieg, całe zwały śniegu, i grzebią wszystkich po drodze. Czasem komuś noga się pośliźnie i człowiek spada w przepaść. Góry niejednego zabiły.

Piesek bał się. Ale kiedyś pomyślał: „A może ludzie tylko tak mówią, żeby mnie nastraszyć? Pójdę i przekonam się sam". I poszedł.

Szedł, szedł, szedł bardzo długo, bo góry były daleko. Im bliżej piesek ku nim podchodził, tym góry wydawały mu się większe i groźniejsze. Ale wstydził się zawrócić.

Wreszcie stanął nad przepaścią. Za przepaścią wznosiła się góra tak olbrzymia, że sięgała aż do nieba. Piesek strasznie się bał. Żeby sobie dodać odwagi, szczeknął cieniutko:

- Hau! Hau! Hau!

Echo powtórzyło takim samym cieniutkim głosikiem:

- Hau! Hau! Hau!

Piesek myślał, że to góra mu odpowiada. „Góry nie są wcale takie straszne, jak ludzie mówią", powiedział sobie. „Głos mają taki sam jak ja".

- Co mi tam takie góry, phi! - zawołał.

- Wcale się ciebie, góro nie boję. Nic mi nie zrobisz. Między mną i tobą nie ma żadnej różnicy.

Grzmot siedział w górach i drzemał. Wtem usłyszał, że ktoś się przechwala. Wyjrzał, patrzy - a to mizerna psina.

Oburzył się i zagrzmiał:

- Co ty tam gadasz?

Olbrzymia góra powtórzyła trzy razy takim samym straszliwym głosem:

- Co ty tam gadasz? Co ty tam gadasz? Co ty tam gadasz?

- Ja... ja nic... - pisnął przerażony piesek.

Podkulił ogon i nie oglądając się, uciekł do domu.

Opracowała Maria Niklewiczow






  1. Rozumienie ze słucha

Pies i echo









P

F

1

Piesek jest jedną z postaci występujących w utworze, ale nie jego bohaterem







2

Mały piesek mieszkał w chacie nad rzeką







3

Piesek był przekonany, ze ludzie nie mówią prawdy o górach







4

Do wyruszenia w drogę ku górom skłoniła pieska ciekawość.







5

Od chwili zatrzymania się nad przepaścią aż do swojej ucieczki piesek strasznie się bal







6

Grzmot jest w tym utworze postacią fantastyczną.







7

Piesek obudził Grzmota







8

Piesek zaprzyjaźnił się z Grzmotem







9

Grzmot miał bardzo miły głos







10

Ten utwór jest baśnią










  1. Rozumienie tekstu pisanego

Rodzice Joli mają niewielką działkę. Na jej tyłach rosną jabłonie, śliwy, brzoskwinie, porzeczki i agrest. Po altance wspina się winorośl. Cała prawa strona działki to ogródek warzywny. Przed altanką kwitną astry i cynie.

Tydzień temu, wyjeżdżając na działkę, Jola zabrała ze sobą koty: Milusia i Melę. Mama Joli zrywała jabłka, które w tym roku tak pięknie obrodziły i wyglądały jak czerwone kule. Tata obcinał dorodne, granatowe kiście winogron, a Jola zbierała ostatnie pomidory. Koty biegały to tu, to tam. Mela nawet trochę przeszkadzała, bo wskakiwała do koszyka Joli. Po kilku minutach znudziła ją ta zabawa i gdzieś sobie poszła. Później słychać było odgłosy jej dobrej zabawy, a z altanki wytoczył się wiklinowy kosz i stanął na trawniku do góry dnem.

Gdy kosze były pełne owoców, rozpoczęły się poszukiwania Meli.



  1. Rozumienie tekstu pisanego

Zaznacz poprawną odpowiedź.

  1. Co mają rodzice Joli?

    1. Mały sad

    2. Niewielką działkę

    3. Pole uprawne

  1. Jakie zwierzęta zabrała ze sobą Jola?

    1. Dwie kozy

    2. Małe szczeniaczki

    3. Dwa koty

  2. Jakie imiona noszą ulubione zwierzęta Joli?

    1. Milusia i Mela

    2. Mela i Milka

    3. Burcio i Milusia

  3. Jakie drzewa rosną na działce rodziców Joli?

    1. Jabłonie, grusze, śliwy

    2. Jabłonie, brzoskwinie, wiśnie

    3. Jabłonie, śliwy, brzoskwinie

  4. Co w ogrodzie wyglądało jak czerwone kule?

    1. Czerwone buraczki

    2. Jabłka

    3. Brzoskwinie

  5. Jak bawiła się Mela?

    1. Strącała jabłka z gałęzi

    2. Łowiła myszki

    3. Wskakiwała do koszyka

  6. Gdzie kwitną astry i cynie?

_____________________________________________________________

  1. Napisz, gdzie Twoim zdaniem, można znaleźć Melę?

________________________________________________________________________________________________________________________________9. Nadaj własny tytuł opowiadaniu.

_____________________________________________________________



III. Poprawność gramatyczna.

a) Proszę podkreślić poprawną formę wyrazu zgodnie z podanym przykładem.

W środę chcę odwiedzić (koleżanki, koleżankę, koleżanką), która mieszka na (wsi, wsią,wieś). Pojadę do niej (pociągiem, pociągu, pociągowi)2, ponieważ samochód muszę pożyczyć (rodziców, rodzicom, rodzicami) mojego (mąż, mężowi, męża). Moja koleżanka – Ula już zaplanowała ten czas i zaproponowała, że przed południem razem z (psa, psem, psu) pójdziemy pospacerować po lesie. Nie ma tam takiego hałasu jak w (miasta,miastu, mieście), więc bez problemu będziemy mogły porozmawiać. Po (spacer, spaceru,spacerze) zajmiemy się przygotowaniem (obiadu, obiedzie, obiadem), na którym będą kuzyni Uli.


b) Proszę uzupełnić tekst wyrazami z ramki zgodnie z podanym przykładem. Uwaga! Niektóre wyrazy mogą być użyte więcej niż raz.
Po na w do od u
Państwo Malinowscy zaprosili nas w sobotę do swojego ogrodu. Rosną........................ nim kwiaty, drzewa owocowe i warzywa. Do ogrodu wchodzi się przez bramę udekorowaną kwiatami. ............................ prawej stronie znajdują się dwie stare jabłonie, ale my zwróciliśmy uwagę przede wszystkim na czereśnię, ponieważ było .......................... niej mnóstwo dojrzałych owoców. Między jabłonkami a czereśnią rosła jeszcze brzoskwinia, ale w tym roku nie będzie miała owoców. ............................ obejrzeniu całego ogrodu usiedliśmy w końcu .........................ogrodowych krzesłach i rozmawialiśmy aż ................ wieczora. Wspaniale spędziliśmy sobotę ........................... naszych przyjaciół, a na koniec dostaliśmy .......................... nich kosz pełen warzyw i owoców.

III. Mówienie

  1. O sobie

  2. Moja rodzina

  3. Mój kolega (moja koleżanka)

  4. Moja ulubiona książka

  5. Kijów – stolica Ukrainy

  6. Warszawa – stolica Polski

  7. Moje hobby

  8. Mój ulubiony przedmiot

  9. Moja ulubiona pora roku


9 клас

I. Rozumienie ze słuchu

Wrocław - stolica Dolnego Śląska to jedno z najstarszych i najpiękniejszych miast w

Polsce. Powstało na Ostrowie Tumskim, który był największą wyspą na Odrze.

Według legendy miasto zostało założone przez Wracisława. Od jego imienia pochodzi nazwa – Wrocław.

Pierwsi mieszkali tu Piastowie. Potem Wrocław należał do Korony Czeskiej. Następnie przez około 200 lat rządzili tu Habsburgowie. Od 1741 roku Prusacy, a potem Niemcy. Po II wojnie światowej Wrocław wrócił do Polski .

Okres II wojny był dla Wrocławia tragiczny. Miasto zostało w 90% zniszczone.

Najważniejszym placem miasta zawsze był Rynek wraz z Placem Solnym, na którym teraz sprzedaje się kwiaty. Tu koncentrował się handel, tu 24.06, na świętego Jana, odbywały się słynne jarmarki .Tutaj też znajduje się ratusz zbudowany w XIV wieku. Dziś mieści się tutaj miedzy innymi Muzeum Historyczne. Obok ratusza stoją Sukiennice, w których dawniej mieściły się sklepy wielkich kupców. Dzisiaj są tu urzędy, restauracje i małe prywatne galerie.

Odnowiony niedawno Rynek to najładniejsza cześć miasta. Odbudowane po wojnie,

stylowe, kolorowe kamieniczki, nowoczesna fontanna, kawiarnie, restauracje tworzą

wrocławski klimat.

Pięć minut spacerem od Rynku znajduje się Uniwersytet, który został założony przez

cesarza Leopolda I w 1702 roku. W budynku znajduje się jedna z najpiękniejszych sal

barokowych – Aula Leopoldina.

W najstarszej części miasta, na Ostrowie Tumskim, najważniejszą budowlą jest katedra. Wieże katedry mają 96 metrów wysokości. Na jedną z nich można wjechać windą, aby obejrzeć panoramę Wrocławia.

Wrocław to miasto mostów. Jest ich tu ponad sto. Najsłynniejszy jest Most Grunwaldzki zbudowany w 1910 roku.

Turyści chętnie odwiedzają wrocławski ogród botaniczny, zoo oraz Park Szczytnicki,

gdzie znajduje się założony przez Japończyków oryginalny ogród japoński. Obok znajduje się Hala Stulecia, w której odbywają się targi, koncerty i imprezy sportowe.

Wrocław to miasto kultury. Działają tu opera, filharmonia i teatry. Nie brakuje też

muzeów. Każdy powinien obejrzeć Muzeum Narodowe oraz słynną Panoramę Racławicką.

Wielki obraz namalowany przez Wojciecha Kossaka i Jerzego Stykę. Został przywieziony do Wrocławia w 1946 r. ze Lwowa i pokazany po raz pierwszy w Polsce w 1985 r. w wybudowanym specjalnie dla niego budynku tzw. rotundzie.


  1   2   3


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna