Komisja Obywatelstwa, Sprawowania Rządów, Spraw Instytucjonalnych I Zewnętrznych (civex) odbyła swoje 22



Pobieranie 59.24 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar59.24 Kb.











Rue Belliard/Belliardstraat 101 — 1040 Bruxelles/Brussel — BELGIQUE/BELGIË —

tel. +32 2 282 2211 — faks +32 2 282 2325 — internet: http://www.cor.europa.eu

PL

Bruksela, 6 marca 2014 r.




PROTOKÓŁ
22. posiedzenia
Komisji Obywatelstwa, Sprawowania Rządów, Spraw Instytucjonalnych i Zewnętrznych (CIVEX),
które odbyło się w siedzibie Komitetu w Brukseli
10 lutego 2014 r.

_____________

Komisja Obywatelstwa, Sprawowania Rządów, Spraw Instytucjonalnych i Zewnętrznych (CIVEX) odbyła swoje 22. posiedzenie w Brukseli w dniu 10 lutego 2014 r. w godz. 11.0017.00.


LISTA OBECNOŚCI
Members present (56)


ABRAMAVIČIUS Arnoldas (LT/EPP)

AHMEDOV Ahmed (BG/ALDE)

AZZOPARDI Samuel (MT/EPP)

BRAGANÇA FERNANDES António (PT/EPP)

BRONŚ Jan (PL/EA)

BRESSO Mercedes (IT/PES)

BRUNET-LECHENAULT Claudette (FR/PES)

D’ATTIS Mauro (IT/EPP)

DESTANS Jean-Louis (FR/PES)

DECOSTER François (FR/EPP)

DOBROSLAVIĆ Nikola (HR/EPP)

DRĂGHICI Emil (RO/EA)

DUDEN Barbara (DE/PES)

DUPPRÉ Hans-Jörg (DE/EPP)

FRITZON Helene (SE/PES)

GEBLEWICZ Olgierd (PL/EPP)

GÉMESI György (HU/EPP)

GKOTSOPOULOS Theodoros (EL/PES)

HAIJANEN Pauliina (FI/EPP)

HÅKANSSON HARJU Lotta (SE/PES)

ISTASSE Jean-François (BE/PES)

JANSSEN J.F.M. (Hans) (NL/EPP)

KALOGEROPOULOS Dimitrios (EL/EPP)

KISSIOV Vladimir (BG/EPP)

KUMPUMÄKI Veikko (FI/PES)

LÍNEK Roman (CZ/EPP)

LINKOV Georg (EE/EPP)

LOUKAIDOU Eleni (CY/EPP)

MADSEN Henrik Ringbæk (DK/PES)

MARUŠIĆ Danijel (HR/EPP)

MERŠOL Mitja (SI/PES)

MCGOWAN Patrick (IE/ALDE)

MÜÜRSEPP Kurmet (EE/EPP)

NICA Alin Adrian (RO/ALDE)

O’DONOGHUE Paul (IE/ALDE)

O’LOUGHLIN Fiona (IE/ALDE)

OPREA Emilian (RO/ALDE)

ORAVEC Ján (SK/EPP)

OSVALD Petr (CZ/PES)

PAVIRŽIS Gediminas (LT/PES)

PELLA Roberto (IT/EPP)

POPPENHAEGER Holger (DE/PES)

PROTAS Jacek (PL/EPP)

ROEGIERS Jan (BE/PES)

RASSA Indra (LV/ALDE)

ROTH Gilles (LU/EPP)

ROUILLON Christophe (FR/PES)

SANT Marc (MT/PES)

SCHAUSBERGER Franz (AT/EPP)

SCHAEFER Marc (LU/PES)

SÉRTŐ-RADICS István (HU/ALDE)

SOULAGE Bernard (FR/PES)

SZABO Gyula (HU/PES)

TOPE Graham (UK/ALDE)

VAN DEN BRANDE Luc (BE/EPP)

WĘGRZYN Ludwik Kajetan (PL/EPP)

ZAFEIROPOULOS Grigorios (EL/EPP)





Alternates present (22)


PETERSEN Lasse Krull (DK/EVP)
für BØDKER ANDERSEN Per

MEANEY Brian (IE/EA)
für CHUDÍK Peter

CIUPERCĂ Silvian (RO/SPE)
für COSMA Mircea

VARACALLI Giuseppe (IT/ALDE)

für FASSINO Piero



BIRMPAS Dimitrios (EL/SPE)
für KAMINIS Georgios

HEATLEY Martin (UK/EKR)
für KEYMER Gordon

BANASZAK Adam (PL/EKR)
für KOBYLIŃSKI, Maciej

NAIDENOV Emil Hristov (BG/SPE)
für KOSTOV Krassimir Blagoev

KOVÁCS Ferenc (HU/EVP)

für MANNINGER Jenő



VALENCIA BAYÓN Inmaculada (ES/EVP)
für MAZAS PÉREZ OLEAGA Cristina

KLEINBERGA Nellija (LV/ALDE)
für NEIMANIS Jãnis

GAMALLO ALLER Jesús (ES/EVP)
für NUÑEZ FEIJOO Alberto

SIMMONDS David (UK/EKR)

für PEARCE Judith



HADJIKAKOU Costas (CY/EVP)
für PITTAS Charalambos

DE VITS Mia (BE/SPE)
für ROEGIERS Jan

KOKALJ Anton (SI/EVP)
für ROKAVEC Franci

BATSON Sherma (UK/SPE)

für SWANNICK Neil



GODLEWSKI Arkadiusz (PL/EVP)

für SZWABSKI Stanisław



ANTONIW Mick (UK/SPE)

für TWITCHEN Kay



DYMARSKI Lech (PL/EVP)
für WOŹNIAK Marek

RISSMANN Sven (DE/EVP)

für ZIMMERMANN Frank



SKUTULIENĖ Stasė (LT/SPE)

für ŽERLAUSKIENĖ Odeta





Experts (2)
GRAŽULIS, Arūnas

ABIRI, Elisabeth



Committee of the Regions, Directorate for Consultative Works
KUDLIŃSKA, Agnieszka, Director

COLLINS, Michael, Deputy Director

TOENSHOFF, Silke, Head of Unit

DARDOUFAS Emmanouil, Administrator

CHATEAU, Céline, Administrator

TILEA, Victor, Administrator

MARINESCU, George-Bogdan, Administrator

PETKOVA, Teodora, Administrator

DÉR, Csilla, Assistant

KOUTSI, Efterpi, Assistant



Political group secretariats
DIALLO Abdoul - ALDE

MARFIA Endrik - EA

ROSETA Inês - EPP

SCHÖNLAU Justus - PES

SADIKOGLU, Neva - ECR

European Commission:
MEREDITH Lawrence, acting Director for Enlargement Policyt and Strategy, DG Enlargement, European Commission

WEUSTENFELD Ingo, Policy Officer, Unit for General justice policies and judicial systems, DG Justice, European Commission

PINE Ralph, Head of Sector, Unit for Inter-institutional relations, DG Home, European Commission
Other speakers:
THIEULE Laurent, Director for Communication, Press and Events, CoR

TAULÈGNE Béatrice, Deputy Director for Horizontal Policies and Networks, CoR

ABULADZE Mamuka, Co-Chair of CORLEAP

VARDAKIS Kostantinos, Deputy Head of Division on Eastern Partnership, EEAS

VALMORBIDA Antonella, Civil Society Forum

*
* *



1.Przyjęcie projektu porządku obrad (CDR8076-2013_00_00_TRA_CONV-POJ)

Porządek obrad przyjęto bez zmian.



2.Zatwierdzenie protokołu 21. posiedzenia komisji (CDR8028-2013_00_00_TRA_PV)

Protokół zatwierdzono bez zmian.



3.Komunikaty przewodniczącego

Przewodniczący nawiązał do wydarzeń, w które zaangażowani byli lub będą Komisja CIVEX i jej członkowie. Zwrócił szczególną uwagę na 6. konferencję na temat pomocniczości, która odbyła się 18 grudnia 2013 r. w Berlinie. Głos zabrał Graham Tope (UK/ALDE).


Przewodniczący ogłosił również, że przewodniczący Valcárcel Siso stanął na czele delegacji KR-u do Kijowa w dn. 22–23 stycznia 2014 r. Głos zabrali István Sértő-Radics (HU/ALDE) i Mick Antoniw (UK/PES).
Przewodniczący nawiązał do konferencji burmistrzów, którą KR zorganizował wspólnie z DG ds. Sprawiedliwości i której tematem jest wpływ mobilności wewnątrzunijnej obywateli UE na poziomie lokalnym (11 lutego 2014 r.)
Poinformował członków o planie działania na rzecz przygotowania rezolucji politycznej KR-u, która ma zostać przyjęta na sesji plenarnej w dn. 25–26 czerwca. Uwagi do rezolucji można nadsyłać w formie pisemnej do 10 marca 2014 r.

4.Organizacja dalszych prac

Do decyzji.



4.1Wyznaczenie nowych sprawozdawców

Nie wyznaczono nowych sprawozdawców.



4.2Wnioski o sporządzenie opinii z inicjatywy własnej

Brak wniosków o sporządzenie opinii z inicjatywy własnej



4.3Odstąpienia – decyzje o odstąpieniu od opracowania opinii
(CDR6291-2013_00_00_TRA_TCD)


Komisja CIVEX zdecydowała nie wydawać opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej szereg aktów prawnych przewidujących stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą [COM (2013) 751 final2013/00365 (COD)], zamiast tego KR zareaguje na wniosek, przygotowując pismo przewodniczącego Komisji CIVEX (art. 64 RW) i uwzględniając w nim punkty z poprzednich opinii.

4.4Program prac Komisji CIVEX na rok 2014 (CDR6292-2013_00_00_TRA_TCD)

Poinformowano członków, że 29 stycznia 2014 r. Prezydium zatwierdziło roczny program prac w niezmienionej formie.


Do wiadomości:

4.5Program prac bieżących (COR-2014-00352-00-00-TCD-TRA)




4.6Monitorowanie oddziaływania opinii (CDR8116-2013_00_00_REF_TCD)




5.Opinia „Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2013–2014”


COM(2013) 700 final

Sprawozdawca: Arnoldas Abramavičius (LT/PPE)

CIVEX-V-046 – CDR6834-2013_00_00_TRA_PA


    • Przedstawienie dokumentu roboczego przez sprawozdawcę

    • Wystąpienie Lawrence’a Mereditha, p.o. dyrektora ds. polityki i strategii rozszerzenia, DG ds. Rozszerzenia, Komisja Europejska
  • Pierwsza dyskusja i przyjęcie projektu opinii

  • Głos zabrali: David Simmonds (UK/EKR), Władimir Kisiow (BG/PPE), Ján Oravec (SK/PPE), Mia De Vits (BE/PSE), Holger Poppenhäger (DE/PSE) i Franz Schausberger (AT/PPE)

  • Zgłoszono 29 poprawek i 13 poprawek sprawozdawcy

  • Poprawki przyjęte: 11 (1, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 13, 21, 27, 29)

  • Przyjęte poprawki sprawozdawcy: 13 (2R, 7R, 10R, 12R, 14R, 15R, 18R, 19R, 20R, 22R, 23R, 26R, 28R)

  • Poprawki wyeliminowane: 17 (2, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28)

  • Poprawki odrzucone: 1 (17)

  • Poprawki wycofane: 0


    • Wynik głosowania: opinia przyjęta większością głosów. Przyjęcie opinii przewidziane na sesji plenarnej KR-u w dniach 2–3 kwietnia 2014 r.



6.Opinia w sprawie przyszłej polityki UE w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych


Sprawozdawca: Lotta Håkansson Harju (SE/PSE)

CIVEX-V-047 – CDR8115-2013_00_00_TRA_DT




    • Sprawozdawca przedstawił dokument roboczy

  • Wystąpienia: Ingo Weustenfeld (DG ds. Sprawiedliwości) i Ralph Pine (DG do Spraw Wewnętrznych), Komisja Europejska

  • Wymiana poglądów: głos zabrali członkowie Dimitrios Birmpas (EL/PSE), Mercedes Bresso (IT/PSE) i Holger Poppenhäger (DE/PSE)

  • Pierwsza dyskusja i przyjęcie projektu opinii przewidziane na 7 kwietnia 2014 r.

  • Przyjęcie opinii na sesji plenarnej przewidziane na 25–26 czerwca 2014 r.



7.Debata nt. projektu unijnej Karty wielopoziomowego sprawowania rządów


Dokument do dyskusji (COR-2014-00234-00-00-TCD-TRA)


  • Luc Van den Brande omówił historię i kontekst Karty, wyjaśnił jej proponowaną treść oraz procedurę przyjęcia i wprowadzenia w życie. Wprowadzenie zostało uzupełnione prezentacją techniczną przygotowywanych stron internetowych, mających wspierać upowszechnianie Karty i związanych z nią działań następczych.

  • Głos zabrali członkowie Komisji CIVEX: Mercedes Bresso (IT/PSE), Gediminas Paviržis (LT/PSE), Jesús Gamallo Aller (ES/PPE) i Holger Poppenhäger (DE/PSE) (zob. załącznik).



8.Wysłuchanie nt. polityki Partnerstwa Wschodniego: wynik szczytu w Wilnie, przyszłość Partnerstwa Wschodniego oraz rola władz lokalnych i regionalnych


Dokument do dyskusji (COR-2014-00235-00-00-TCD-TRA)
Prelegenci:

  • Mercedes Bresso, wiceprzewodnicząca KR-u i członkini CORLEAP-u

  • Mamuka Abuladze, współprzewodniczący CORLEAP-u

  • Antonella Valmorbida, Forum Społeczeństwa Obywatelskiego

  • Konstantinos Vardakis, zastępca kierownika sekcji ds. Partnerstwa Wschodniego, ESDZ




  • W dyskusji z prelegentami wzięli udział członkowie Komisji CIVEX: Mick Antoniw (UK/PSE) i Arnoldas Abramavičius (LT/PPE)



9.Terytorialny wymiar Unii dla Śródziemnomorza: wyzwania i osiągnięcia w kontekście ARLEM-u


Dokumenty do dyskusji:

Projekt rocznego sprawozdania ARLEM-u na temat terytorialnego wymiaru Unii dla Śródziemnomorza 2013 (COR-2013-04641-01-00-TCD-TRA)

Projekt programu prac ARLEM-u na 2014 r. (CDR7785-2013_00_00_TRA_TCD)


  • Luc Van den Brande przedstawił wyzwania w dziedzinie terytorialnego wymiaru Unii dla Śródziemnomorza oraz osiągnięcia ARLEM-u z punktu widzenia zbliżającej się sesji plenarnej Zgromadzenia, która odbędzie się w Tangerze w dn. 23–24 lutego 2014 r.

  • Przewodniczący Komisji CIVEX ogłosił, że na następnym posiedzeniu komisji przedstawione zostanie sprawozdanie z tej sesji plenarnej.

Kolejne posiedzenie Komisji CIVEX odbędzie się 7 kwietnia 2014 r. w siedzibie KR-u w Brukseli.


_____________

Appendix to the minutes of the 22nd CIVEX commission meeting
1. Agenda item 7
Debate on the draft EU Charter on Multilevel Governance
Luc Van den Brande (BE/EPP) presented the document he had submitted to the CIVEX commission, in particular Appendix 1 thereof, which included a draft Charter for Multilevel Governance in Europe (COR-2014-00234-00-00-TCD-TRA).
Béatrice Taulègne, Deputy Director for Horizontal Policies and Networks, presented the web pages dedicated to the Charter, which would be added to the CoR website.
The chair opened the debate to the floor, clarifying that comments made at the CIVEX meeting, as well as written comments received by the CIVEX secretariat no later than 17 February 2014, would be summarised in a letter to the CoR President, in view of discussions to be held by the Bureau in March and April1.
Mercedes Bresso (IT/PES) thanked Mr Van den Brande for his work on the draft. She stressed the importance of this document in the context of the European elections, as it clarified the position of the CoR in the EU governance structure. Acknowledging that the overall context was not favourable to a new Treaty, she too supported the idea of a non-binding Charter. However, she stressed the importance of strengthening the Charter, mainly in two ways:
(1) by examining how to ensure more effectively that the EU respected the competences of the different levels of government in the constitutional systems of the Member States, inter alia through a better definition of the subsidiarity principle, with specific reference to sub-national competences as recognised by the respective Member States' constitutions or through a "multilevel governance agreement" between the Member States and the EU institutions; and
(2) by considering whether infringements by EU legislation of sub-national competences, as recognised by the relevant national constitution, should be considered as sufficient grounds to bring an action before the Court of Justice of the European Union to annul an EU measure for breach of subsidiarity.
In addition, Ms Bresso suggested that the Charter should be open to support from institutions (not only people) representing all levels of government, i.e. local, regional, national, as well as the EU institutions and intergovernmental organisations such as the Council of Europe. She nevertheless insisted that people who pledged support for the draft Charter on behalf of their institution should be duly mandated to do so, but admitted that verifying this condition could prove administratively difficult.
Gediminas Paviržis (LT/PES) thanked Mr Van den Brande for his work. In his view, the Charter could be instrumental to ensuring that subsidiarity was respected and that the competences entrusted to local and regional authorities were matched by proper resources. He nevertheless suggested that key concepts, such as "partnership", "multilevel governance" and "subsidiarity", should be defined more clearly in the Charter so as to avoid any risk of confusion.
He stressed that the Charter should also emphasise the CoR's role in ensuring that the EU worked with all levels of government to solve problems of direct concern to citizens.
Jesús Gamallo Aller (ES/EPP), considered the debate on multilevel governance to be a key aspect of the CoR's core activity. At this critical juncture for the European project, the Charter could play a positive role, particularly in view of the upcoming European elections. It would be a way to explain to citizens how the EU institutional framework and decision-making process could be improved, and how transparency and accountability might be ensured. He recalled that the recently adopted regulation laying down the common provisions on the Structural Funds referred to multilevel governance.
Regarding the signatories to the Charter, he was in favour of a process that ensured visibility, transparency and accountability, following the example of the Covenant of Mayors.
Finally, Holger Poppenhäger (DE/PES) stressed that – in view of the commitments to be taken by public authorities and of the concomitant need to implement these commitments on the ground – the Charter should be clearly and unambiguously worded in all EU languages, which, he noted, was not the case in German.
After Mr Van den Brande had responded to each comment, the chair reminded the participants that the CoR president would be sent a letter summarising the discussion of the CIVEX meeting and incorporating any other comments received from CIVEX members in writing, by the deadline set.
2. Agenda item 8
Hearing on the Eastern Partnership policy: the outcome of the Vilnius Summit, the future of the Eastern Partnership and the role of local and regional authorities
Mercedes Bresso (IT/PES) expressed her gratitude to all CORLEAP members. She mentioned the success of the Summit in Vilnius, held on 29 November 2013, which had been acknowledged by the joint declaration. She emphasised some of the points made in the declaration, such as the significance of point 50, which recognised the full role of local and regional authorities (LRAs) and civil society. She referred to the CoR President's visit to Kiev, which sent a strong message about the possibility of positive developments for Ukraine with the EU and discussed the role of CORLEAP.
Mamuka Abuladze (CORLEAP co-chair) presented the positive outcomes of the Vilnius summit, in view of the prospect of Georgia signing an association agreement. He expressed satisfaction with CORLEAP's activities so far and the intention to adopt an efficient and result-oriented action plan for 2014-2015. He also mentioned current work on funding sources and his intention to boost the decision-making process at CORLEAP level.
Konstantinos Vardakis (EEAS) thanked the participants for the invitation on behalf of the EEAS and mentioned that he appreciated the coordination role played by CORLEAP. He reiterated that the main goal of the Eastern Partnership (EaP) was to provide support for reforms and underlined the important role of everyone in the process. In this context, he pointed out the importance of LRAs in two respects – the political and economic aspects. He also recognised the role of the Committee of the Regions in this process.
His statement was divided in two parts – post-Vilnius steps to be followed and the role of the local and regional authorities (LRAs). While stressing the lessons learned from Ukraine, he outlined ideas for moving forward: continued differentiation between the partner countries; maintaining the EaP multilateral track working method to increase the engagement of all the Member States with the EaP countries; the EU's intention of enhancing the involvement of civil society; better public diplomacy and visibility of the EaP initiative. The EaP countries' vulnerability to pressure from Russia also needed to be taken into consideration. He underlined the importance of intensive EU-Russia dialogue.  In the second part, he stressed that there was no democracy without local authorities and emphasised the contribution of LRAs to the process of concluding association agreements and their involvement in and focus on implementation. He stressed CORLEAP's added value to capacity building. He mentioned the EaP municipality flagship initiative. He also underlined the role of LRAs and CORLEAP in shaping the EU bilateral perspective and emphasised the need to build closer relations with Moldova and Georgia, which were to sign association agreements in August 2014, as well as with Belarus and to follow up the implementation of the Association Agreements.
Antonella Valmorbida (CSF/ALDA) expressed support for democratic values in EaP countries and outlined the achievements of CORLEAP in cooperation with the CSF. After providing a brief overview of CSF activities, she emphasised the importance of broad dialogue when addressing EaP countries, as well as the significance of value-driven EU intervention. She expressed her association's readiness to contribute to the municipality flagship initiative and suggested carrying out joint training with the CoR on fiscal decentralisation and territorial cooperation and a common seminar to be organised in April with CORLEAP.
Mick Antoniw (UK/PES) expressed his concerns about the nature of the "dramatically changed" situation in Ukraine, and stressed the lack of an efficient judicial and prosecution system to deal with all the acts of violence and human rights violations. He believed that the current situation was a result of the president's excessive powers. He also pointed out that the destabilisation of Ukraine had a significant impact on Belarus, as well as on the EU. He called for broader and more imaginative ways to address and involve Ukrainian civil society in the activities of CORLEAP.
Arnoldas Abramavičius (LT/EPP) referred to the lessons learnt and highlighted a failure in communication. He mentioned the vulnerability and energy insecurity of the EaP countries. He called for a specific approach to those countries and underlined the role that structures such as CORLEAP could play. He stressed that a roadmap for the future could be found.
_____________

1 The deadline was subsequently extended to 19 February at the request of CoR members

COR-2014-01075-00-00-PV-TRA


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna