Konkurs przedmiotowy języka angielskiego dla uczniów gimnazjów etap wojewódzki– 2008/2009 Drogi Uczniu



Pobieranie 101.35 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar101.35 Kb.
………………………….

kod pracy ucznia

…………………………………………………

pieczątka WKK



KONKURS PRZEDMIOTOWY JĘZYKA ANGIELSKIEGO

DLA UCZNIÓW GIMNAZJÓW
ETAP WOJEWÓDZKI– 2008/2009


Drogi Uczniu,

witaj na III etapie konkursu języka angielskiego. Przeczytaj uważnie instrukcję i postaraj się prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania.



Arkusz liczy 10 stron i zawiera 12 zadań.

Przed rozpoczęciem pracy sprawdź, czy Twój test jest kompletny. Jeżeli zauważysz usterki, zgłoś je Komisji Konkursowej.

Zadania czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Odpowiedzi wpisuj czarnym lub niebieskim długopisem bądź piórem.

Dbaj o czytelność pisma i precyzję odpowiedzi.

Nie używaj korektora. Jeśli się pomylisz przekreśl błędną odpowiedź i wpisz poprawną.

Oceniane będą tylko odpowiedzi, które zostały umieszczone w miejscu do tego przeznaczonym.

Przy każdym zadaniu podano maksymalną liczbę punktów możliwą do uzyskania za jego rozwiązanie.

Brudnopis nie podlega ocenie.

Laureatami zostają uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 90% punktów możliwych do zdobycia. Pozostali uczestnicy otrzymują tytuł finalisty.



Pracuj samodzielnie.
POWODZENIA!


Czas pracy:
90 minut

Liczba punktów możliwych

do uzyskania:
100



Zadanie 1

Które miasto należy odwiedzić jeśli chce się zobaczyć następujące miejsca? Wpisz odpowiednie litery obok cyfr w tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. The White House a) Chicago

2. Sunset Boulevard b) Los Angeles

3. The Sears Tower c) London

4. Holyrood Palace d) Washington DC

5. The British Museum e) Toronto

6. CN Tower f) Edinburgh



































……p / 6 p

Zadanie 2

Uzupełnij brakujące informacje. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. The present president of the USA is called ………………… …………………….. .

2. The maple leaf is the national symbol of ……………………….. .

3. Aborigines live in ………………………….. .

4. Another name for Northern Ireland is ……………………..… .

5. The national symbol of New Zealand is the ………………….. bird.

6. The highest mountain in Great Britain is …………………. ……………………. .

7. Two main political parties in the USA are the …………………….. and the Republicans.

8. IRA stands for ……………..…… ……………………… …………………….. .



9. ………………………. is an island situated about 150 kilometres south of Australia.
……p / 9 p

Zadanie 3

Przyporządkuj idiomy do ich definicji. Wpisz odpowiedzi do tabeli. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.


1. to relax

a) once in a blue moon

2. extremely pleased

b) in the red

3. in debt

c) break the ice

4. to live on a smaller budget, spend less than before

d) in a nutshell

5. very rarely

e) take things easy

6. to get conversation started

f) kick the bucket

7. to die

g) tighten one’s belt

8. modern, new

h) down-to-earth

9. using few words

i) over the moon

10. realistic, practical

j) up-to-date























































……p / 10 p

Zadanie 4

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz odpowiednie słowo. Podkreśl właściwą odpowiedź. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. Can you remember/remind me of your telephone number?

2. Some lawyers earn/ gain about $ 200 000 a year.

3. The best way to relieve /settle stress is to understand what causes it.

4. He is thinking of dying/colouring his hair green.

5. How much was your electricity bill/account last month?

6. The antique desk he inherited from his father is priceless/valuable to him.

7. There was a big flock/herd of birds flying over the school yesterday.

8. Taxi fares/prices are very high in New York.

9. You’ve probably dialed/rang the wrong number.

10. Does this jacket match/fit this skirt? ……p / 10 p


Zadanie 5

Przeczytaj poniższe zdania i zastąp podkreślone w nich słowa ich synonimami podanymi w ramce. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.



peculiar remarks secret fear scent shake
precious annoy inquiries contestants

1. Everybody likes the smell of roses.

2. They entered the room full of valuable stones and gold.

3. We are getting a lot of questions about our new Cardiff – Toronto service.

4. ‘This is confidential commercial information’, she said.

5. There has been much anxiety about the role of local government in the last twenty years.

6. She has had enough of his sarcastic comments.

7. There was a strange, inhuman sound, then I heard a door shut upstairs on the top floor.

8. ‘Doesn't it bother you that people are staring?’

9. What she saw made her mouth go dry and her legs tremble.

10. Over 250 competitors will take part in the race.
1. ___________________________ 6. _______________________________

2. ___________________________ 7. _______________________________

3. __________________________ 8. _______________________________

4. __________________________ 9. _______________________________

5. ___________________________ 10. _______________________________

……p / 10 p

Zadanie 6

Dokończ każde z rozpoczętych zdań w taki sposób , aby znaczyło to samo, co poprzedzające je zdanie. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. The film was so boring that she fell asleep.

It was _________________________________________ that she fell asleep.


2. The last time I fed the dog was four hours ago.

I haven’t _______________________________________________________


3. This car belongs to my father.

This is ________________________________________________________


4. It isn’t necessary for Peter to water the flowers every day.

Peter _________________________________________ the flowers every day.


5. I’m sure she had studied a lot before the exam.

She _______________________________________________ before the exam.


6. Pam can run faster than Jane.

Jane can’t _______________________________________________________


7. My advice to you is to take a long holiday.

You had ________________________________________________________


8. If you don’t stop complaining, I won’t let you go to the party.

Unless __________________________________________________________


9. Tina wasn’t careful and that’s why she broke her leg.

If Tina ____________________________________________________ her leg.


10. They are sorry they lost the match.

They wish _______________________________________________________


……p / 10 p
Zadanie 7

Przetłumacz wyrażenia znajdujące się w nawiasach. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. Close the window, (dobrze)? ________________________

2. (Im więcej) you learn, (tym więcej) you know. ________________________

3. (Nie wolno ci) smoke in this room. ________________________

4. (Gdybym tylko) I had more free time. ________________________

5. He ( nie jest przyzwyczajony do) getting up so early. ________________________
……p / 5 p

Zadanie 8

W każdym z poniższych zdań należy usunąć jedno słowo tak, aby powstały poprawne zdania. Niepotrzebne słowo zapisz obok zdania. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. We are going to fly to Paris in next week. _____________

2. He may be is waiting for the bus. _____________

3. I don’t mind that being asked to help them. _____________

4. What a nice furniture this is! _____________

5. Despite of the awful weather, he went for a walk. _____________
……p / 5 p

Zadanie 9

Przeczytaj informacje o najpopularniejszych domach towarowych w Londynie. Odpowiedz na pytania 1 - 10 wybierając odpowiedni dom towarowy od A - G. Niektóre domy towarowe mogą być wybrane częściej niż jeden raz. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
LONDON DEPARTMENT STORES
A . DEBENHAMS

Hugely wide-reaching in its number of locations, this department store can be found throughout the UK and even in the Middle East and Indonesia. A great selection of goods is standard, and you can be assured of consistency no matter which location you frequent. Along with clothes for the entire family, Debenhams offers furniture, housewares and electronic goods. An in-house floral department is available as well.


B. FORTNUM & MASON

Specializing in fine gifts and housewares, this department store features fashion accessories, cookware, dishes and luggage, as well as an extensive selection of wine and gourmet foods. Its St. James Restaurant is a popular spot for dinner or high tea, and a wine bar and ice cream parlor are also on site.


C. HARRODS

London’s world-famous department store, Harrods has been a city fixture since it opened in 1849. Impeccable service and a wonderful, diverse selection have earned the store a place in the hearts of Londoners. Although prices are really high, they're attached to quality goods, including clothes, toys, home furnishings and groceries. Plus, twice-yearly sales make things more accessible to budget-minded shoppers. Cultivating a bit of spectacle in Harrods are the Egyptian Room and a memorial to Princess Diana and Dodi Al Fayed, owner Mohammed's son.


D. HARVEY NICHOLS

Favored especially by fashion-conscious folks, this well-regarded department store is known for its tendency to sell designer labels. Begun in 1813, the enterprise offers a wealth of men's and women's clothes, not to mention a strong home furnishings section and fantastic beauty department. Personal shopping services and a salon allow customers to be pampered even further, and a restaurant, cafe and bar on the top floor provide welcome break in the midst of busy shopping sprees.


E. JOHN LEWIS

Universal appeal distinguishes this large venue, which boasts most anything you might require. Clothes and accessories for men and women are stylish and timely, and furniture, garments and necessities for babies and children fit the theme as well. You'll also find electronics, appliances, furniture, domestic goods and lighting, not to mention fitness equipment, games and toys, and a floral shop. In addition, you can even buy food and wine.


F. LIBERTY

Liberty's half-timbered, Tudor facade pays homage to its British heritage, but that's no indication that its merchandise is historical or stuffy. Rather, the longstanding Regent Street establishment offers intriguing, international goods, many with a contemporary, luxurious edge. Home furnishings, giftware, handbags and accessories, men's and women's clothing, and a variety of fragrances and health and beauty items hint at the selection. You can even pick up gourmet chocolates to sweeten the experience.


G. MARKS & SPENCER

Founded in the late 19th century, Marks & Spencer has grown to become one of the UK's most recognizable stores. Marks & Sparks, as it's affectionately called, offers a diverse assortment of goods. Affordable but fashionable clothing for the entire family is standard, along with furniture and domestic goods. Gift items also figure into the scheme, and the chain is well known for its large supply of groceries and foodstuffs.


Which department store(s):

1. is not for people who don’t have a lot of money? 1.

2. offers suitcases and bags? 2.

3. & 4. sell roses and bouquets? 3. 4.

5. has a kind of monument commemorating a famous person? 5.

6. you can also find in Syria or Egypt? 6.

7. sells trendy clothes for reasonable price? 7.

8. offers a wide range of perfumes and cosmetics? 8.

9. sells the items of famous fashion-designers? 9.

10. has a special place where you can eat a cold dessert? 10. ……p / 10 p



Zadanie 10

Na podstawie lektury książki Emily Brontë Wuthering Heights zaznacz czy podane niżej zdania są prawdziwe (T) czy falszywe (F). Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.

1. The Lintons had owned Wuthering Heights for centuries.

T

F

2. On his second visit to Wuthering Heights Mr Lockwood is invited to stay the night.

T

F

3. Mr Lockwood thinks that the young lady he meets in Wuthering Heights is Heathcliff’s wife.

T

F

4. During the night the ghost of Catherine asks Heathcliff to let her in.

T

F

5. Heathcliff is treated very badly by Hindley.

T

F

6. Catherine stays for some time at Thrushcross Grange with the Lintons after being bitten by their dogs.

T

F

7. Heathcliff falls in love with Isabella.

T

F

8. Edgar forbids Cathy the relationship with Linton.

T

F

9. Heathcliff is buried next to Catherine.

T

F

10. Hareton and Cathy are going to get married and move to London.

T

F


……p / 10 p

Zadanie 11

Na podstawie lektury książki Emily Brontë Wuthering Heights zaznacz właściwą odpowiedź, zakreślając literę a, b, c lub d. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
1. The kind of countryside that surrounds Wuthering Heights is:

a) moorland b) lakes c) forest d) grassy plains


2. Whom does Heathcliff force to work as a servant in his home?

a) Hindley b) Edgar c) Hareton d) Linton


3. Hindley’s wife name is:

a) Isabella b) Frances c) Cathy d) Ellen


4. After Heathcliff overheard Cathy talking to Ellen,

a) he sat down and listened

b) he liked what he heard

c) he left Wuthering Heights

d) he was not surprised

5. When Cathy realised that Heathcliff had gone,

a) she was angry with Ellen and Joseph

b) she was sad and become very ill

c) she didn’t care

d) she realised that she really loved Edgar



……p / 5 p
Zadanie 12

Napisz list do kolegi/koleżanki z Anglii.

Przeproś, że długo nie pisałeś i podaj powód.

Zaproś kolegę/koleżankę na ferie zimowe do Polski i zaproponuj dwa sposoby spędzenia wolnego czasu.

Napisz jaka pogoda panuje wtedy w Polsce i poradź jakie rzeczy powinien ze sobą zabrać.

Poproś go/ją o szybką odpowiedź czy będzie mógł/mogła przyjechać i wyraź nadzieję, że wkrótce się spotkacie.

Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy i stylu listu. Nie umieszczaj żadnych adresów. Długość listu powinna wynosić od 120 do 150 słów. Za to zadanie możesz otrzymać 10 pkt – 4 punkty za pełne przekazanie informacji, 2 pkt za formę, 2pkt za poprawność językową i 2 pkt za bogactwo językowe.

Po napisaniu listu policz i zapisz liczbę słów.

CZYSTOPIS

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



Liczba słów: ………..





TREŚĆ



FORMA



BOGACTWO

JĘZYKOWE


POPRAWNOŚĆ

JĘZYKOWA



RAZEM




Inf. 1

Inf. 2

Inf. 3

Inf. 4


Liczba

punktów

0-0,5-1

0 -0,5-1

0 -0,5-1

0 -0,5-1

0 -1 -2

0 -1 -2

0 -1- 2





KLUCZ
KONKURS PRZEDMIOTOWY JĘZYKA ANGIELSKIEGO

DLA UCZNIÓW GIMNAZJÓW
ETAP WOJEWÓDZKI – KLUCZ

Zadanie 1 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 6 pkt )
1. d 2. b 3. a 4. f 5. c 6. e

Zadanie 2 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 9 pkt ) Wymagane jest podanie odpowiedzi w j. angielskim.

1. Barack Obama

2. Canada

3. Australia

4. Ulster

5. kiwi


6. Ben Nevis

7. the Democrats

8. Irish Republican Army

9. Tasmania


Zadanie 3 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 10 pkt )

1. e 2. i 3. b 4. g 5. a 6. c 7. f 8. j 9. d 10. h


Zadanie 4 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 10 pkt )

1. remind 6. priceless

2. earn 7. flock

3. relieve 8. fares

4. dying 9. dialed

5. bill 10. match


Zadanie 5 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 10 pkt )

1. scent 6. remarks

2. precious 7. peculiar

3. inquiries 8. annoy

4. secret 9. shake

5. fear 10. contestants


Zadanie 6 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 10 pkt )

1. It was such a boring film that she fell asleep.

2. I haven’t fed the dog for four hours.

3. This is my father’s car.

4. Peter doesn’t have to water the flowers every day.

5. She must have studied a lot before the exam.

6. Jane can’t run as fast as Jill can.

7. You had better take a long holiday.

8. Unless you stop complaining, I won’t let you go to the party.

9. If Tina had been more careful, she wouldn’t have broken her leg.

10. They wish they hadn’t lost the match.
Zadanie 7 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 5 pkt )

1. will you/ won’t you?

2. the more, the more

3. You are not allowed to/ You can’t/ You mustn’t

4. If only

5. isn’t used to


Zadanie 8 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 5 pkt )

1. in 2. is 3. that 4. a 5. of


Zadanie 9 Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt. ( 10 pkt )

1. C 2. B 3. i 4. A, E 5. C 6. A 7. G 8. F 9. D 10. B


Zadanie10 Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt. ( 10 pkt )

1. F 2. F 3. T 4. F 5. T 6. T 7. F 8. T 9. T 10. F


Zadanie 11 Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt. ( 5 pkt )

1.a 2. c 3. b 4. c 5. b


Zadanie 12

LIST (10 pkt)





TREŚĆ


FORMA


BOGACTWO

JĘZYKOWE


POPRAWNOŚĆ

JĘZYKOWA


RAZEM





Inf. 1


Inf. 2


Inf. 3


Inf. 4

Liczba

punktów


0-0,5-1


0 -0,5-1


0 -0,5-1


0 -0,5-1


0 -1 -2


0 -1 -2


0 -1- 2


10


SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA

Przy ocenie tego zadania bierze się pod uwagę treść, formę, bogactwo językowe i poprawność językową.


Treść:
Przyznaje się maksymalnie po 1 punkcie za każdą informację.

1 pkt – informacja zawiera wszystkie elementy określone w poleceniu,

0,5 pkt – informacja zawiera część elementów określonych w poleceniu,

0 pkt – brak informacji lub błędy językowe uniemożliwiają jej zrozumienie.




Forma:
2 pkt – wypowiedź zgodna z wymaganą formą,

– układ tekstu spójny, logiczny,

– objętość pracy może przekroczyć podane granice do ± 10%,
1 pkt – wypowiedź częściowo zgodna z wymaganą formą,

układ tekstu częściowo spójny, logiczny,

– objętość pracy może przekroczyć podane granice do ± 15%,
0 pkt – układ tekstu niespójny, chaotyczny,

– objętość pracy przekracza podane granice ponad ± 15%,

– praca jest niezgodna z wymaganą formą lub zawiera więcej niż 200 słów
(niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).

Bogactwo językowe:
2 pkt – zróżnicowane struktury gramatyczne,

– urozmaicone słownictwo i frazeologia,

1 pkt – mało zróżnicowane struktury gramatyczne,

– mało urozmaicone słownictwo i frazeologia,


0 pkt – niezróżnicowane struktury gramatyczne,

– bardzo ubogie słownictwo i frazeologia,

– praca liczy mniej niż 60 słów, czyli 50% wymaganego limitu (niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów),

– zdający przekazał mniej niż połowę informacji, czyli uzyskał mniej niż 2 punkty za treść (niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).


Poprawność językowa:
2 pkt – błędy językowe (gramatyczne i/lub leksykalne) i/lub ortograficzne, stanowiące od 0 do 15% liczby wszystkich wyrazów,

1 pkt – błędy językowe (gramatyczne i/lub leksykalne) i/lub ortograficzne, stanowiące powyżej 15%, nie więcej jednak niż 25% liczby wszystkich wyrazów,

0 pkt – błędy językowe (gramatyczne i/lub leksykalne) i/lub ortograficzne, stanowiące powyżej 25% liczby wyrazów,

– praca liczy mniej niż 60 słów, czyli 50% wymaganego limitu, (niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).



– zdający przekazał mniej niż połowę informacji, czyli uzyskał mniej niż 2 punkty za treść (niezależnie od stopnia realizacji pozostałych kryteriów).
UWAGA!

W obu zadaniach nie uwzględnia się błędów stylistycznych i interpunkcyjnyc



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna