Konrad Schmidt



Pobieranie 498.87 Kb.
Strona1/7
Data10.05.2016
Rozmiar498.87 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7
Konrad Schmidt

Biznes Plan

Tematyka biznes planu jest bardzo szeroko omawiana w wielu źródłach naukowych i poradnikach pisanych przez osoby z „dr” lub „prof” przed nazwiskiem. Jednakże muszę subiektywnie przyznać, że niewiele jest takich źródeł, które prezentują „co” należy wpisać lub „jak” należy wpisać. Prezentowane są suche fakty, które bardzo często mijają się z rzeczywistością. Z tego powodu ciężko będzie odnieść mi się do praktycznych źródeł naukowych, gdyż… takich nie ma.


Jestem osobą, która nie może pochwalić się wykwintnym tytułem naukowym. Jednakże mogę powiedzieć o sobie, że jestem człowiekiem, który spędził wiele godzin z osobami, które starały się pozyskać dotację na rozpoczęcie swojej działalności gospodarczej. W tym celu osoby te musiały wypełnić konkretne wnioski o dofinansowanie – Biznes Plany. Co więcej, sam jestem przedsiębiorcą, który o takie dofinansowanie się ubiegał i je otrzymał.
Co za tym idzie, w tym materiale nie będę się rozpisywać się o naukowych ogólnikach, tylko zaprezentuję gotowe rozwiązania, które znalazły się w Biznes Planach dofinansowanych w ramach funduszy Unii Europejskiej.
W swoim materiale bardzo często będę się powoływać na historie Jasiów Informatyków, Fotograficznych Karoli i innych. Są to podmienione imiona prawdziwych osób, których dotyczą te Biznes Plany.
Jak wygląda sam Biznes Plan?
Budowa Biznes Planu nie jest wielce rozbudowana. Składa się z dwóch zasadniczych części:

- Części merytorycznej (opisowej)



- Części finansowej (liczbowej)
Część merytoryczna zawiera wszelkie informacje dotyczące opisu działalności, która ma otrzymać dofinansowanie oraz informacje jak chcemy pozyskiwać klientów, jak będziemy reklamować nasze produkty, jak wygląda rynek usług oraz produktów jakie mamy zamiar oferować.
W tej części musimy pisemnie przekonać osobę czytającą nasz wniosek, że nasz Biznes jest warty zainwestowania. Nie mniej jednak, ten materiał powstał po to, aby pokazać osobom zainteresowanym otrzymywaniem dotacji pewne triki, aby ten proces znacznie ułatwić. Każda z części Biznes Planu będzie dokładnie omówiona w kolejnych częściach.
Część finansowa to są typowe zestawienia tabelaryczne przedstawiające nasze dokonania biznesowe na przestrzeni zadanego przez daną agencję okresu (zazwyczaj jest to okres 24 miesięcy). W tym fragmencie przedstawiane są dane dotyczące liczby sprzedanych produktów, wysokości sprzedaży, rachunek zysków i strat oraz bilans.
Wiele osób obawia się części finansowej, ale według mnie, chyba niesłusznie. Po pierwsze, w tego typu małych Biznes Planach jakie składa się do instytucji Państwowych oraz do agencji unijnych część finansowa jest uproszczona do minimum. Są to proste tabele, w które umieszcza się zbiorcze dane za dany okres (najczęściej sumarycznie za cały rok). Po drugie w trakcie szkoleń realizowanych w ramach projektu specjaliści zatrudniani w projekcie starają się wyjaśnić wszelkie trudności finansowe pojawiające się we wniosku. Tak więc pomimo swej groźnej nazwy, część finansowa nie jest taka straszna.
Od początku
Przewrotnie napiszę, że Biznes Plan zaczyna się od… tytułu. Jest to o tyle ważne, że tytuł powinien być krótki, treściwy i chwytliwy, a do tego zainteresować czytelnika do dalszego czytania.
W przypadku Fotograficznego Karola, gdyby napisał w tytule: Firma usługowa zajmująca się tworzeniem fotografii użytkowej na potrzeby osób fizycznych i firm oraz jednostka szkoleniowa organizująca szkolenia fotograficzne dla różnego stopnia zaawansowania uczestników, dodatkowo zajmująca się wynajmem profesjonalnego sprzętu studyjnego; to ciekawe czy ktoś pamięta co zostało napisane na początku?
A tak powstał tytuł: „Akademia Fotografii”. Prawda, że lepiej?
Potem jest spis treści oraz informacje o wnioskodawcy jak: Nazwisko i imiona, PESEL, miejsce urodzenia, NIP, Adres zamieszkania, Telefon, E-mail
Pierwszym ważnym punktem Biznes Planu składanego do działania 6.2 jest POTENCJAŁ I WYKSZTAŁCENIE WNIOSKODAWCY.
Na wstępie trzeba napisać, że Unia jest specyficznym tworem i lubi wspierać osoby, które mają wykształcenie kierunkowe w dziedzinie, w której zakładają działalność, a najlepiej, żeby taka osoba dodatkowo miała wieloletnie doświadczenie w tej branży.
Niestety w Polsce nie zawsze jest tak różowo i często zdarza się, że pracujemy w innych miejscach, niż chcielibyśmy, a i wykształcenie nie zawsze pokrywa się z tym, co chcielibyśmy robić.
Formalnie murarz nie otrzyma pieniędzy na prowadzenie kwiaciarni. Ale są sposoby, żeby nawet murarz bez wykształcenia miał wysokie szanse na zdobycie dotacji w dziedzinie, w której chce założyć firmę.
Co w tym momencie zrobić?
Przyznam, że ja osobiście jestem osobą, która nie posiadała i nadal nie posiada formalnego wykształcenia w dziedzinie, w której prowadzę działalność gospodarczą. Formalnie mój biznes plan nie powinien otrzymać zbyt wielu punktów.
Jednak jak obejść taką sytuację?
Wróćmy do przykładu Fotograficznego Karola, który za moją namową formalnie przyznał się do braku wymaganego wykształcenia:
Wyższe zawodowe – licencjat zarządzania turystką i hotelarstwem, na kierunku: Turystyka i rekreacja, specjalność: Zarządzanie turystyką i hotelarstwem na Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy
Wybór ścieżki edukacyjnej podyktowany był brakiem możliwości kształcenia się w zawodzie fotografa, ze względu na brak placówek uczelni wyższych kształcących w tym kierunku w województwie kujawsko-pomorskim.
Pesymista stwierdziłby, że się nie da, a optymista skonstruował poprzedni opis.
Nie mniej jednak pomimo braku formalnego wykształcenia, Fotograficzny Karol posiada dużą liczbę kursów i szkoleń oraz, jak się później okazało, dosyć spore doświadczenie zawodowe.
W swoim czasie uczestniczył w sporej liczbie bezpłatnych kursów organizowanych przez różne uczelnie na terenie Bydgoszczy, np. w trakcie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, Festiwali Przedsiębiorczości BOSS i innych podobnych. Dzięki czemu mógł się pochwalić kursami z prowadzenia własnej działalności gospodarczej, jej opodatkowania i innych.
Taką przykładową listę szkoleń, w których brał udział Fotograficzny Karol podaję poniżej:
1. Kurs oświetlenia studyjnego

2. Warsztaty fotograficzne

3. Warsztaty fotograficzne – „Światłoczułe miasto”

4. E-biznes w praktyce

5. Kurs skutecznego działania

6. Elementy zachowań asertywnych

7. Elementy kursu inspiracji

8. Aktywnie i efektywne poszukiwanie pracy

9. Start w przedsiębiorczość w warunkach ujednoliconego rynku europejskiego

10. Praktyczne aspekty przedsiębiorczości

11. Od pomysłu do realizacji: Czy trudno jest założyć i prowadzić własną firmę oraz skąd wziąć kapitał na start?

12. Działalność gospodarcza – tak, ale jak?

13. Psychologia osiągnięć

14. Jak zostać milionerem w 1 rok?

15. Zarządzanie sobą w czasie

16. Programowanie umysłu na sukces

17. Jak zostać wielkim szefem równie wielkiej firmy

18. Praktyczna strona rozpoczęcia działalności gospodarczej

19. Konferencja ekonomiczna – Zapracuj na sukces

20. Kurs wizażu I stopnia
Ponadto wiele osób przerażona jest stanem swojego doświadczenia zawodowego, które często jest niezgodne z dziedziną, w której chcemy prowadzić swoją firmę.
Jednakże jest wyjście i z tej sytuacji.
Wielokrotnie działalność gospodarcza zakładana przez osoby ubiegające się o dotacje, jest zgodna z ich zainteresowaniami i z tym co od dawna chcieli robić i co sprawia im przyjemność, często będąc naszym hobby.
W przypadku Fotograficznego Karola nie było inaczej. Większość „doświadczenia zawodowego” wypisanego w jego biznes planie, to były często inicjatywy niekomercyjne, wykonywane dla znajomych firm czy osób. Tak, niekomercyjnych. Ale czy niekomercyjne inicjatywy nie są doświadczeniem zawodowym? Według mnie są i tak samo zostało to zakwalifikowane przez komisję oceniającą biznes plan (co nie oznacza, że się należy tym wszem i wobec chwalić). Tak więc sprawdźcie sami, czy poniższy zestaw doświadczenia zawodowego brzmi wiarygodnie.
06. 2008 – obecnie fotoreporter portalu Infobydgoszcz.pl

05. 2008 – obecnie fotograf studyjny – tworzenie indywidualnych portfolio modelek

06. 2009 wykonanie indywidualnych portfolio uczestników szkolenia Wizażu I stopnia oraz fotoreportażu ze szkolenia na zlecenie Europejskiego Centrum Biznesu i Szkoleń

05. 2009 fotoreportaż na zlecenie Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy z „Balu magistra”

05. 2009 fotoreportaż z konferencji „Przedsiębiorczość akademicka”

03. 2009 fotoreportaż z konferencji na zlecenie Europe Direct

03. 2009 zdjęcia reklamowe dla firmy Nowak Support Consulting

03. 2009 zdjęcia ze spotkania firm na zlecenie BNI Polska

02. 2009 wykonanie indywidualnych portfolio uczestników szkolenia oraz fotoreportażu ze szkolenia na zlecenie Europejskiego Centrum Biznesu i Szkoleń

01. 2009 fotografia reklamowa na zlecenie firmy Fabex

11. 2008 fotoreportaż ze szkolenia na zlecenie Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego

11. 2008 fotoreportaż ze szkolenia podstawowego FSM Polska

10. 2008 fotoreportaże cyklu szkoleń firmy FSM Polska

07. 2008 fotografia reklamowa na zlecenie klubu Cashflow

06. 2008 fotoreportaż imprezy integracyjnej na zlecenie firmy Tadextreme

06. 2008 wykonanie fotografii reklamowej na potrzeby strony internetowej dla firmy Ash-tech

05. 2008 dokumentacja fotograficzna z przebiegu Kulturaliów dla portalu yoou.pl

05. 2008 – 11. 2008 fotoreportaże z imprez studenckich dla klubu Trip
Dodatkowe umiejętności stanowią uzupełnienie wykształcenia. Można wpisać tutaj obsługę kasy fiskalnej, umiejętność obsługi komputera i konkretnych programów.
W przypadku Fotograficznego Karola wyglądało to następująco:
Obsługa komputera w środowisku Windows

Bardzo dobra obsługa programu graficznego Adobe Photoshop w wersji 7.01, CS, CS2 i CS3

Bardzo dobra obsługa programu graficznego Adobe Lightroom w wersji 1.1, 1.4 i 2.0
Adekwatność posiadanego doświadczenia i wykształcenia do planowanego przedsięwzięcia, czyli trzeba przerobić na formę opisową swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe. W tym miejscu trzeba wspomnieć także o paru istotnych rzeczach wpływających na ilość dodatkowych punktów. Po pierwsze, można zacząć od niekomercyjnych działań, które się wykonywało. Pomoc u rodziców w firmie, działalność charytatywna, wolontariat i wszelkie formy działalności niekomercyjnej. Następnie warto pokazać pierwsze drobne zlecenia jakie się wykonywało (oczywiście legalnie, na zasadzie umów cywilnoprawnych). Bardzo istotnym elementem jest wykorzystanie własnych zasobów do prowadzenie firmy, jak np. ciocia, która jest prawnikiem, mama, która jest księgową itp. To pokazuje, że początkowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej zostaną zminimalizowane.
Dotychczasowe działania miały istotny wpływ na rozwój doświadczenia oraz rozwojowi sieci potencjalnych klientów, które zostaną wykorzystane w realizacji planowanej działalności gospodarczej. W kategorii fotografii produktowej, wykonywałem zdjęcia na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez mojego ojca, zajmującego się sprzedażą i handlem artykułami dla dzieci. Dzięki temu działalność mojego ojca mogła rozwinąć się o sprzedaż w Internecie i na portalach aukcyjnych. Zanotowany wzrost sprzedaży wyniósł ponad 20%, w stosunku do sprzedaży z roku ubiegłego, co powoduje, że odpowiednie pokazanie towaru wpływa na jego atrakcyjność, a ostatecznie sprzedaż produktów.

Dodatkowo, praca w sklepie pozwoliła mi zdobyć następujące umiejętności: prowadzenia i zarządzania własną działalnością gospodarczą, kontaktu z klientem, identyfikowanie potrzeb klienta oraz odpowiednia sprzedaż towarów. Te umiejętności oraz doświadczenie zostanie wykorzystana przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej oraz sprzedaży usług oferowanych przez moją firmę.

Poza tym, od maja 2008 miałem okazję realizować kilka zleceń komercyjnych na potrzeby reklamy firm zlecających wykonanie zdjęć.

Ponadto wykonywałem fotoreportaże z konferencji oraz seminariów organizowanych na Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Poza tym wzbogaciłem swoje doświadczenie o fotografię typu fashion, glamour wykonując zdjęcia 41 modelkom regionu kujawsko-pomorskiego, w tym miss Kujaw i Pomorza 2008 i 2009, vice miss Kujaw i Pomorza 2008 i 2009. Zdjęcia wykonane modelkom stanowi solidną podstawę do prezentacji swoich umiejętności agencjom reklamowym, agencjom modelek oraz firm, które będą zainteresowane wykorzystaniem wizerunku modelek do celów promocyjnych i reklamowych.

W początkowym okresie prowadzenia działalności zostanie wykorzystane doświadczenie ojca w prowadzeniu własnej działalności oraz wiedza ciotki, która jest czynną księgową, w prowadzeniu samodzielnej księgowości. Dzięki takim działaniom, początkowe koszty prowadzenia firmy zostaną w znacznej mierze ograniczone do minimum.
Czy wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą? Jeśli tak, to kiedy i jaką, i czy korzystał z pomocy publicznej?
Jeżeli nie, to chyba odpowiedź jest prosta, a jeżeli tak, to robią się delikatne schody. Po pierwsze, jeżeli osoba stara się o dotacje na działalność, którą wcześniej prowadziła, to trzeba napisać powody dlaczego wtedy nie wyszło, a teraz nagle działalność zacznie funkcjonować.
Druga rzecz, to czy poprzednia firma otrzymała dofinansowanie, czyli tzw. Pomoc publiczną. Jeżeli zamknąłeś firmę, która wcześniej otrzymała dofinansowanie i zamierzasz teraz otworzyć podobną firmę, to licz się z tym, że bez solidnego uzasadnienia, możesz nie otrzymać dotacji.
W dalszej części Informacji Ogólnych zawartych w Biznes Planie są posiadane zasoby, które później zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej.
W tabelce, należy uzupełnić czy będziemy wykorzystywać:

- grunty (zarówno własne, jak i na te wynajmowane, dzierżawione lub użyczane),

- budynki i budowle, gdzie należy wskazać miejsce przyszłej siedziby firmy (w tym wartość szacunkową tej nieruchomości) oraz opcjonalnie miejsce prowadzenie działalności gospodarczej (jak np. studio tańca, warsztat samochodowy, studio fotograficzne itp.i także w tym wypadku należy wskazać szacunkową wartość nieruchomości)

- maszyny i urządzenia, dotyczy ciężkich maszyn i urządzeń produkcyjnych, wykorzystywanych w przemyśle oraz do produkcji różnych materiałów (komputery i inne urządzenia biurowe muszą zostać wpisane w dziale POZOSTAŁE ŚRODKI TRWAŁE I WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE)

- środki transportu, czyli wszelkie pojazdy, które będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej

- pozostałe środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, czyli wyposażenie przyszłej firmy jak: meble, urządzenia AGD, wystrój wnętrz, urządzenia biurowe, urządzenia komputerowe (drukarki, faksy itp.), patenty, licencje i inne


Następnym punktem Biznes Planu jest punkt: PODSTAWOWYCH INFORMACJI O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ.
Pierwszy podpunkt dotyczy rodzaju planowanej działalności. Do wyboru jest działalność:

- produkcyjna

- usługowa

- handlowa


Należy zaznaczyć tylko jeden dominujący rodzaj działalności gospodarczej. W przypadku Fotograficznego Karola – działalność fotograficzna – praktycznie 100% produktów oferowanych w ramach jego działalności to usługi. Patrząc na różne biznes plany profile działalności gospodarczej wielokrotnie się ze sobą mieszały, dzięki czemu uczestnik miał problemy, który najbardziej dominujący profil zaznaczyć.
Poniższa tabela prezentuje opis planowanej działalności Informatycznego Kuby.


Rodzaj działalności

(handel / produkcja / usługi)



Usługi

Forma organizacyjno-prawna działalności

(osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą / spółka cywilna / spółka jawna / spółdzielnia socjalna)



Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą

Forma rozliczeń z Urzędem Skarbowym

(podatek dochodowy na zasadach ogólnych / podatek dochodowy liniowy / ryczałt od przychodów ewidencjonowanych / karta podatkowa)



Podatek dochodowy na zasadach ogólnych

Forma rozliczeń z ZUS

(ZUS pełny / obniżony / jak dla pracujących / jak dla emerytów i rencistów) / KRUS



Obniżony

Następnym punktem tabeli jest Forma organizacyjno–prawna działalności. Praktycznie 90% osób ubiegających się o dofinansowanie nowo powstających firm zakłada jednoosobowe działalności gospodarcze, czyli w tym punkcie powinno pojawić się stwierdzenie: Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Oczywiście to, że większość osób zakłada ten typ działalności, nie wyklucza to innych form z użytku. Do wyboru także jest spółka cywilna, spółka jawna oraz spółdzielnia socjalna. Są to formy przeznaczone dla osób, które nie chcą indywidualnie swojej działalności, tylko odpowiedzialność za jej prowadzenie rozkładają na kilku wspólników lub udziałowców (a za odpowiedzialnością, także i zobowiązania i ewentualne zyski).


W zależności od wyboru formy rozliczeń z Urzędem Skarbowym, wnioskodawca wybiera jedną z 4 form opodatkowania:
- Podatek dochodowy na zasadach ogólnych – skala podatkowa

- Podatek dochodowy na zasadach ogólnych - podatek liniowy

- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

- Karta podatkowa


W tym momencie osoba pisząca biznes plan musi dokonać odpowiedniego, dla siebie, wyboru formy opodatkowania. Nie ma najlepszej formy, są tylko pewne korzyści wynikające z wyboru jednej formy nad drugą, które prezentowane są na szkoleniach ABC biznesu realizowanego w ramach programu szkoleniowego poprzedzającego napisanie biznes planu.
Ostatnim punktem tabeli jest forma rozliczeń z ZUS. Podobnie jak dla punktu formy organizacyjno – prawnej działalności. W większości przypadków osoby wpisywały ZUS obniżony, jako, że była to ich pierwsza działalność. Jednakże są także osoby, których dotyczą także inne formy rozliczeń jak np.:

- ZUS pełny

- ZUS dla osób pracujących

- ZUS dla emerytów i rencistów

- KRUS
W tym momencie czasami jesteśmy obligatoryjnie wybrać daną formę, ze względu na status na rynku pracy jaki reprezentujemy.
Kolejną częścią opisu działalności gospodarczej jest określenie PKD (tzw. Polskiej Klasyfikacji Działalności) planowanej działalności. Informatyczny Kuba przedstawił to w następującej formie:


Proszę podać kod PKD (cztery cyfry) dla planowanej działalności / rodzajów działalności

Działalność

PKD – zgodne z Polska Klasyfikacją Działalności 2007

[podklasa + nazwa grupowania]



Krótka charakterystyka

(przedmiot i zakres realizowany w planowanym przedsięwzięciu)



Planowany udział % w ogólnej wartości planowanych przychodów ze sprzedaży

Podstawowa

73.11/07 Działalność Agencji Reklamowych

- poligrafia/akcydensy – materiały promocyjne, projekty graficzne+druk

- aplikacje internetowe

- tworzenie stron i serwisów WWW

- marketing internetowy – kampanie reklamowe, pozycjonowanie stron WWW w wyszukiwarkach, promocja w portalach internetowych

- aplikacje internetowe


60%

Inna

74.20/07 Działalność fotograficzna

- wirtualne spacery – spacery internetowe

- zdjęcia iStock’owe

- zdjęcia fotomedling’owe

- zdjęcia ślubne

- oprawa fotograficzna imprez okolicznościowych (np. wesela, imprezy klubowe)

- zdjęcia do kampanii reklamowych, spotów reklamowych oraz wszelkich projektów graficznych



25%

Inna

63.11/07 Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność

- zapewnienie infrastruktury dla usług hostingowych, oferowanych aplikacji internetowych, baz danych wraz z ich automatycznym przetwarzaniem, obróbkę danych oraz generowane raporty

5%

Inna

85.59/07 Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

- kursy i szkolenia z zakresu efektywnej obsługi komputera i Internetu

- szkolenia z zakresu obsługi programów graficznych

- szkolenia z zakresu obsługi systemów zarządzania treścią oraz systemów zarządzania przedsiębiorstwem


10%

W tabeli należy wymienić numer PKD wraz nazwą grupowania, krótką charakterystykę (opis znajdujący się obok numeru PKD dotyczący naszej działalności) oraz na końcu procentowy udział danego profilu działalności w przychodach naszej planowanej działalności.


Po tabeli dotyczącej formy prawno – organizacyjnej prowadzonej działalności wnioskodawca musi zaprezentować jeden z najważniejszych punktów całego biznes planu - Charakterystykę planowanego przedsięwzięcia.
Niektórzy organizatorzy projektów dodają podpowiedzi, którymi potencjalni uczestnicy mogą się kierować uzupełniając ten punkt. W tej części należy zawrzeć informacje:

- przedmiot wykonywanej działalności (produkcja, handel, usługi);

- miejsce wykonywania działalności

- rynek na jakim firma będzie działać

- planowane zatrudnienie początkowe

- wyszczególnienie głównych kategorii usług/produktów/towarów oferowanych przez przyszłą firmę



- stosowane techniki/technologie w planowanej działalności
Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać to „uwielbienie” Unii Europejskiej do pewnych sloganowych haseł: „zmniejszenie bezrobocia, wzrost zatrudnienia, wykorzystanie nowoczesnych technologii, ochrona środowiska”. Częste używanie tych haseł we wniosku powoduje uzyskiwanie dodatkowych punktów.
Zacznę od tego, że wiele osób może uznać teksty zawarte w takim wniosku za naiwne i sztuczne, ale powiem szczerze nie dbam o to, dopóki te teksty są skuteczne. Właśnie dzięki nim Fotograficzny Karol otrzmał największą liczbę punktów przy ocenie końcowego Biznes Planu (a dokładnie 99,5 punktów na 100 możliwych).
Zawsze opisując przedmiot planowanej działalności kieruj się kluczem: OD OGÓŁU DO SZCZEGÓŁU. Fotograficzny Karol cały opis planowanej firmy podzielił na wstęp i rozwinięcie. We wstępie, w 3-4 zdaniach opisał bardzo krótko i stosunkowo ogólnie co zamierza robić w ramach firmy, a w rozwinięciu opisał każdy ze swoich profili działalności w sposób szczegółowy.
Działalność gospodarcza będzie opierać się o dostarczanie nowoczesnej fotografii dla firm reklamowych, agencji modelek oraz dla portali pośredniczących w sprzedaży zdjęć i grafik komputerowych tzw. "stock-ów". Dodatkową działalnością firmy będzie przeprowadzanie szkoleń indywidualnych i zbiorowych z podstaw fotografii oraz szkoleń interdyscyplinarnych z oświetlenia studyjnego. Trzecim filarem, na którym firma opierać będzie swoją działalność, to wynajem studia oraz sprzętu studyjnego fotografom nie zatrudnionym w firmie.
To jest dokładny fragment wprowadzający czytelnika z czym będzie się mierzył w dalszej części wniosku. Wstęp ma zachęcić czytelnika do dalszej lektury, jednocześnie starając skupić się na najważniejszych rzeczach bez zbędnego wodolejstwa (które za to pojawi się w późniejszej części wniosku).
W dalszej części wniosku opisałem zasięg działania firmy i jej produktów. Także starałem się pisać krótko i na temat.
Firma działać głównie na rynku bydgoskim oraz docelowo, w zakresie szkoleń, na rynku województwa kujawsko-pomorskiego. Rynek zdjęć „stockowych” wprowadza firmę na rynek globalny, dzięki czemu ma ona dostęp do klientów z całego świata, którzy mają dostęp do zdjęć firmy za pomocą wyspecjalizowanych stron internetowych.
Po tych dwóch akapitach zapowiadających główny temat wniosku przyszedł czas na omówienie „filarów działalności”. Po konsultacjach z wieloma doradcami Unijnym w sprawie wniosku, stwierdzili oni, że podział na „filary” działalności jest bardzo czytelny i znacząco podnosi przejrzystość wniosku.
Możesz także wykorzystać ten fakt przy tworzeniu swojego Biznes Planu, szczególnie jeżeli planujesz kilka profilów działalności. Następnie szczegółowo został opisany każdy filar działalności, z podkreśleniem co i komu będzie oferowane oraz mniej więcej jaki sprzęt będzie potrzebny do wykonania danej usługi .
Duża konkurencja na rynku fotografii ślubnej i okolicznościowej powoduje wytworzenie sporej luki na rynku fotografii użytkowej i reklamowej. Pierwszy filar firmy opierać się będzie o dostarczanie fotografii na użytek komercyjny jej zleceniodawców, firm i agencji reklamowych, agencji modelek, firm prowadzących sklepy internetowe, firm sprzedających swoje produkty na aukcjach internetowych oraz na rzecz nowej i innowacyjnej formy dystrybucji - portali sprzedających fotografie, tzw. "stock-ów". Zdjęcia wykonane dla firm reklamowych oraz portali pośredniczących w sprzedaży zdjęć odznaczać się muszą najwyższą jakością obrazowania, użyciem najnowszych technologii w dziedzinie fotografii oraz dużą rozdzielczością obrazu. Fotografie wykonane na zlecenie firm prowadzących sklepy internetowe oraz sprzedających swoje produkty na aukcjach internetowych muszą zostać wykonane za pomocą profesjonalnego sprzętu studyjnego, który pozwoli tworzyć zdjęcia zaspokajające indywidualne potrzeby nabywców. Rozbudowany system oświetlenia studyjnego oraz odpowiednie wyposażenie studia wykorzystane zostaną przy tworzeniu profesjonalnych portfolio modelek, na zlecenie agencji macierzystych tychże modelek.
A następnie opisany został drugi filar działalności, czyli szkolenia fotograficzne (wyciąłem szczegółowe informacje, które nie są niezbędne, aby zobaczyć pewne schematy pisania takiego wniosku):
Drugim filarem, na którym firma opierałaby swoją działalność byłaby organizacja szkoleń z tworzenia i obróbki fotografii na poziomie podstawowym i zaawansowanym. (…)

Firma zajęłaby się tworzeniem projektów oraz przeprowadzaniem szkoleń w siedzibie studia z wykorzystaniem posiadanego sprzętu. Szkolenia prowadzone byłyby przez specjalistów w danej dziedzinie fotografii, którzy będą w stanie przekazać bardzo praktyczną wiedzę popartą długoletnim doświadczeniem. Moim zadaniem, do momentu uzyskania uprawnień oraz kompetencji uprawniających do prowadzenia szkoleń, zajmować się będę koordynacją i zarządzaniem projektami. (Jeżeli nie masz uprawnień lub wykształcenia do realizacji pewnych rzeczy, musisz o tym napisać, w przeciwnym wypadku komisja oceniająca wniosek może mieć zastrzeżenia czy masz takowe uprawnienia, jeżeli nie wypisałeś ich w punkcie dotyczącym kursów i szkoleń).

Projekty tworzone byłyby w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Priorytetu 1: Edukacja Kulturalna oraz programów kulturalnych Urzędu Marszałkowskiego województwa Kujawsko-Pomorskiego i Urzędu Miasta Bydgoszcz oraz z funduszy unijnych, (…). W planowanych projektach wykorzystane zostałoby doświadczenie organizacji w realizacji podobnych projektów oraz zaplecze techniczne i merytoryczne firmy. Wszelkie działania w zakresie organizowanych szkoleń dążyć będą do stworzenia regularnie trwających kursów”, które ściśle powiązane byłaby z firmą. Studenci nabywający wiedzę teoretyczną na kursach będą w stanie na bieżąco sprawdzać ją w praktyce pod okiem zatrudnionych fotografów w czasie realizacji komercyjnych zleceń. (…) (Tutaj także wykorzystałem pewien slogan unijny, czyli tzw. Transfer wiedzy. Czyli najogólniej pisząc przekazywanie wiedzy przez bardziej doświadczonych do mniej doświadczonych. Takie działanie jest jednym z priorytetowych w UE)

Celem organizowanych szkoleń byłaby możliwość wyłonienia wyróżniających się osób i zaproponowanie im zatrudnienia w firmie, dzięki czemu profil oraz ilość oferowanych usług wzrośnie, co spowoduje dalszy rozwój firmy i wzrost zatrudnienia. Dodatkowo działania i szkolenia będą promowane w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz liceach dla aktywnych studentów, aby zachęcić młodzież do zrzeszania się w koła zainteresowań fotograficznych, gdzie odbywałyby się oddzielne szkolenia. (Zauważ jak wykorzystałem komercyjną działalność firmy [czyli coś co jest niedobre, wg niektórych grup społecznych] w atut jakim jest pozyskiwanie pracowników i wzrost zatrudnienia [czyli coś co jest dobre, wg wszystkich]).
A teraz pora na trzeci filar działalności:
Trzecim profilem działalności firmy będzie wynajem studia oraz sprzętu studyjnego fotografom niezatrudnionym w firmie. Atrakcyjne ceny oraz dostępność profesjonalnego sprzętu będzie ciekawą ofertą dla fotografów chcących skorzystać ze studia, a nie posiadających własnego zaplecza studyjnego. Oferta będzie skierowana dla klientów indywidualnych oraz zawodowych fotografów ślubnych. Dodatkowo wynajem studia będzie ciekawą ofertą dla uczestników szkoleń oraz studentów, którzy w sposób indywidualny będą chcieli skorzystać ze sprzętu studyjnego oraz z porad dotyczących oświetlenia studyjnego i kontynuowaniem nauki. Dodatkowo studenci, wykładowcy oraz trenerzy prowadzący działalność gospodarczą będą mieli możliwość z korzystania z zaplecza technicznego i sprzętowego firmy bez konieczności inwestycji własnych środków w drogie środki trwałe. (Zauważ, jak wszystkie filary działalności się ze sobą zazębiają, jeden filar jest wykorzystywany przez następny i na odwrót. To pokazuje, że dany pomysł na biznes jest logiczny, spójny i „trzyma się całości”).
Studio ma mieć swoją siedzibę w pomieszczeniu o powierzchni ok. 90 m2, przy ulicy Gołębiej 5, w Bydgoszczy, które będzie wynajmowane. (To jest też bardzo ciekawy argument dla komisji, który nazywa się przygotowaniem do rozpoczęcia działalności. W moim przypadku wykazałem to posiadanymi szkoleniami i kursami oraz znalezieniem miejsca na siedzibę studia. Kolejny raz pokazujesz, że faktycznie chcesz robić to co planujesz).
Po ogólnym opisie przedmiotu działalności, należy przedstawić jak będziesz pozyskiwać swoich klientów. Paradoksalnie dla niektórych Fotograficzny Karol nie napisał, że nie będzie się reklamować „za pomocą plakatów, ulotek i wizytówek rozdawanych potencjalnym klientom oraz dodatkowo będzie emitował reklamy w prasie, radiu i telewizji”, gdyż tego typu slogany są już bardzo przestarzałe i nieskuteczne. Wszyscy tak piszą i takie wnioski niczym się nie wyróżniają. Trzeba była stworzyć coś innego:
Firma swoich klientów zdobywać będzie głównie za pomocą referencji biznesowych, zdobytych podczas poprzednich zleceń oraz za pośrednictwem organizacji BNI, która zrzesza przedsiębiorców prezentujących oferty swoich przedsiębiorstw innym firmom dając możliwość nawiązania współpracy. W Bydgoszczy funkcjonują dwa oddziały tej organizacji, w której na stałe zrzeszonych jest 27 firm chętnych do współpracy. Uzupełnieniem tej formy promocji będzie strona internetowa prezentująca portfolio zdjęć zrobionych przez fotografów zatrudnionych w firmie dająca pełny obraz możliwości twórczych fotografów. Firma zrezygnuje z wysoko-budżetowej promocji w mediach telewizyjnych, prasie, ze względu na nieskuteczność tych form reklamy, w tej specyficznej branży, objawiające się niewielką ilością zleceń pochodzących z tych źródeł. Jednocześnie firma zainwestuje w bardziej skuteczną i nowoczesną formę promocji – pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych. Regularna reklama w Internecie poprzez wypozycjonowanie strony na wysokim miejscu rankingowym w najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych zaowocuje większą ilością zleceń mających swoje źródło na stronie Internetowej.
Do tego wszystkiego dodany został fragment dotyczący potencjalnych klientów, którzy będą chcieli współpracować z jego firmą. Chęć współpracy może potencjalny klient lub inna firma wyrazić w tzw. Liście intencyjnym.
Do momentu złożenia wniosku chęć współpracy z firmą o w/w profilu wyraziło 8 firm (w postaci listów referencyjnych), które są zainteresowane opracowaniem fotografii w celach promocyjnych, w tym jedna zainteresowana długotrwałą współpracą i tworzeniem portfolio uczestników szkoleń „Wizażu I i II stopnia” oraz fotoreportaży z kursów organizowanych przez firmę. Dodatkowo, 4 fotografów wyraziło chęć korzystania ze studia i ze sprzętu studyjnego oferowanego przez firmę.
  1   2   3   4   5   6   7


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna