Legendy przestworzy 3d premiera: 16 września 2011



Pobieranie 67.25 Kb.
Data28.04.2016
Rozmiar67.25 Kb.


LEGENDY PRZESTWORZY 3D



Premiera: 16 września 2011

Orange IMAX

ZOBACZCIE jak samoloty XX wieku pomogły stworzyć radykalnie nową konstrukcję lotniczą XXI wieku.

ZAJRZYJCIE za kulisy, aby przyjrzeć się jak producenci high tech z całego świata używają nowoczesnych rozwiązań technicznych w koordynacji projektowania i konstrukcji nowego samolotu.

POLEĆCIE w kabinie pilota z czołowym oblatywaczem Mikiem Carrikerem na pierwszy lot próbny Boeingiem 787 Dreamliner.

Dystrybucja w Polsce: Orange IMAX - CINEMA CITY Poland Sp. z o.o.

Reżyseria
Stephen Low


Producent
Pietro L. Serapiglia


Produkcja
Jetliner Films Inc.


we współpracy z
K2 Communications


Montaż
James Lahti


Zdjęcia
Mark Poirier


Producenci wykonawczy
Bob Kaesser, Jan Baird


We współpracy z
Państwowym Muzeum Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej Instytutu Smithsona (USA)


O FILMIE

W z górą stuletniej historii lotnictwa tylko raz na pokolenie trafiają się naprawdę nowatorskie konstrukcje samolotów. Od wprowadzenia szerokokadłubowców na przełomie lat 1960./1970. (a potem Boeinga 777 w 1994), dopiero ostatnio pojawiły się nowe przełomowe konstrukcje samolotów pasażerskich: Airbus A380 i Boeing 787 Dreamliner.

Oczami głównego pilota doświadczalnego Mike’a Carrikera, legendarnego pilota naszych czasów, który ma uprawnienia do pilotowania ponad 100 typów samolotów, zobaczymy jak stulecie prób i błędów lotnictwa, a w nim kilka kluczowych samolotów XX wieku, wpłynęło na konstrukcję Dreamlinera. Widownia przeżyje dreszcz emocji oglądając te legendarne samoloty w jednych z najbardziej emocjonujących sekwencji kiedykolwiek oglądanych na gigantycznych ekranach kinowych IMAX®. Kinomani obejrzą wszystkie epokowe wydarzenia u progu nowej ery lotnictwa pasażerskiego. Obejrzą pierwszy publiczny pokaz w locie ogromnego, ale niezwykle oszczędnego Airbusa A380 podczas Salonu Lotniczego w Paryżu w 2007 r. oraz oblot mniejszego, ale jeszcze oszczędniejszego Boeinga 787, pierwszego w historii samolotu pasażerskiego z kompozytów węglowych, który swój dziewiczy lot odbył w 2009 r.

Legendy przestworzy przedstawią także widzom zakulisowy wgląd w proces budowy nowoczesnego samolotu i wtajemniczy ich w wyzwania związane z produkcją oraz w niewiarygodne ryzyko finansowe, jakie podejmują firmy decydując się na radykalnie nowe konstrukcje.

To unikalne przeżycie filmowe pokazuje też, jak 787 Dreamliner może wpłynąć na kolejne 100 lat konstrukcji samolotów.

Ten film, wyprodukowany i wyreżyserowany przez Stephena Lowa, we współpracy z Państwowym Muzeum Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej Instytutu Smithsona (USA), porwie wszystkich zainteresowanych lotnictwem, bez względu na wiek i płeć.

Legendy Przestworzy 3D” to porywający wizualnie obraz związków pomiędzy zjawiskami lotu w przyrodzie, a nowoczesnymi konstrukcjami oraz nowatorskimi rozwiązaniami montażu i eksploatacji, które stawiają nas u progu nowej ery konstrukcji samolotów.

Przedstawiając przełomowe samoloty, które wpłynęły na późniejsze kryteria konstrukcji lotniczych i ich osiągów, Legendy przestworzy to najnowszy pełnometrażowy obraz wielkoekranowy kanadyjskiego filmowca Stephena Lowa. Low jest laureatem prestiżowych nagród filmowych za swoje prace przy poprzednich 15 produkcjach wielkoekranowych.

Legendy przestworzy dają nowe spojrzenie na lotnictwo poprzez nieocenione kwalifikacje i osobowość głównego pilota doświadczalnego firmy Boeing w programie 787 Dreamliner, Mike’a Carrikera. Carriker, lotnik w każdym calu, który ma na koncie pilotaż ponad 130 typów statków powietrznych, występuje tu w roli przewodnika, tłumacza, instruktora pilotażu i sympatycznego kompana. Jego goście będą szybować przez zapierające dech w piersiach przełęcze górskie, poczują wiatr we włosach lecąc dwupłatem Stearman oraz poczują euforię pionowego startu i natychmiastowego rozpędzania odrzutowca Harrier.

Prowadząc od przeszłości ku przyszłości, „Legendy Przestworzy 3D” koncentrują się na emocjach przed oblotem najbardziej oczekiwanego samolotu pasażerskiego na świecie: Boeinga 787 Dreamliner. Samolot po raz pierwszy wzniesie się w powietrzne mająca za sterami Mike’a Carrikera, a drugim pilotem będzie widownia filmu.

Oprócz cudu techniki jakim jest technika filmowa IMAX – w której nowoczesne kamery i pomocnicze technologie kinematograficzne uzupełniają narracyjne możliwości kin wielkoformatowych – Legendy nowatorsko wykorzystują animację SANDDE™ (Stereoscopic Animation Drawing Device – Urządzenie rysowania animacji stereoskopowych). Opracowane przez współtwórcę IMAX, Romana Kroitora, SANDDE pozwala Mike’owi Carrikerowi dosłownie rysować w powietrzu, pozwalając widowni oglądać tego techniczne objaśnienia na ekranie. Poruszając się w czasie rzeczywistym, animacja SANDDE™ ułatwia widzom zrozumienie złożonych podstaw techniki i lotnictwa.

Podstawą każdej produkcji IMAX jest cel: bawiąc uczyć. SANDDE w tym pomaga, a dogłębne zrozumienie przez Mike’a Carrikera skomplikowanych spraw lotniczych pozwala mu przedstawiać rzeczy skomplikowane w sposób przystępny dla każdego zainteresowanego lataniem — powiedział reżyser Stephen Low.



NAJNOWSZY FILM LOTNICZY W FORMACIE IMAX® WYKORZYSTUJE NOWOCZESNE TECHNOLOGIE BY WYJAŚNIĆ OSIĄGNIĘCIA WSPÓŁCZESNEGO LOTNICTWA

Dlaczego szeroka publiczność miałaby przejmować się produkcją i dystrybucją nowego filmu w formacie IMAX® o jakimś samolocie? Przecież, samolot to samolot. Ma skrzydła i jakiś napęd; niektóre zabierają więcej pasażerów, mogą mieć dłuższy zasięg albo bardziej imponujące osiągi. Ale poza tym, czy jest jakaś istotna różnica? Odpowiedź na to i podobne pytania to zdecydowane: tak!

Tak naprawdę, samoloty nie zostały wszystkie stworzone jako równe, a stulecie lotnictwa nie zmniejszyło entuzjazmu ludzi dla samolotów i ich pilotów. Nawet w dzisiejszym skomputeryzowanym świecie można znaleźć ciekawskich ludzi, którzy siedzą na maskach swoich samochodów nieopodal lokalnego lądowiska lub popijają w restauracji z widokiem na startujące i lądujące samoloty. Na całym świecie trwa fascynacja lataniem. Widział o tym Leonardo de Vinci, tak jak wie współczesny artysta filmów IMAX®, Stephen Low, reżyser najnowszego i najnowocześniejszego technicznie pełnometrażowego wielkoformatowego filmu o lotnictwie, „Legendy przestworzy 3D.

Film osadzono w kontekście historii lotnictwa i kładzie on nacisk na znaczące samoloty XX wieku – samolot, których konstrukcja i produkcja przekraczały próg rozwoju, prowadząc stopniowo do samolotu, uznanego za najnowocześniejszą maszynę pasażerską w historii. Przypominając wcześniejsze konstrukcje i ich produkcję, „Legendy Przestworzy 3D” snują opowieść o postępie w lotnictwie i wprowadzają koncepcję naśladownictwa lotu naturalnego, której ilustracją jest spektakularny Boeing 787 Dreamliner.

— Jest w tym jakaś ironia, że 787 dostał nazwę Dreamliner czyli dosłownie Liniowiec marzeń — powiedział Mark Kresser z firmy K2. — To właśnie odwieczne marzenia o lataniu popchnęły artystów i inżynierów do rozważań o ludzkim locie, na długo przedtem nim powstały materiały i technologie produkcyjne umożliwiające opracowanie tych powietrznych machin, które sobie wyobrażali.

Dzisiejsze nowoczesne samoloty pasażerskie i wojskowe są potomkami tych przeszłych marzeń, które oczywiście inspirowały zmiany w konstrukcji płatowców, układów sterowania, w architekturze skrzydeł i podstawowym rozumieniu powierzchni sterowych. Wraz ze źródłami napędu, są to podstawy latania.

Nasz film jasno pokazuje widzowi, że dzięki postępowi nauki i materiałów, lotnictwo może zacząć naprawdę naśladować lot naturalny. Egzotyczne materiały, nowoczesne techniki produkcyjne i globalne zasoby biznesowe umożliwiły firmie Boeing – i w podobnym stopniu Airbus – zaprojektowanie i budowę zgrabnych, wydajnych, potężnych i ekologicznych samolotów pasażerskich dalekiego zasięgu, które o wiele lepiej naśladują wytwarzanie siły nośnej i gospodarkę energią tak wyraźne u najlepszych lotników przyrody – szczególnie u albatrosa — dodał Kresser.

Film korzysta z nowoczesnych technik HD i 3D, aby zapewnić produkcji jeszcze większą siłę wizualną i informacyjną. Szczodre wykorzystanie animacji SANDDE™ pomaga pokazać widzowi jak naturalne ptasie konstrukcje można obecnie interpretować za pomocą zaawansowanych systemów komputerowych, które z kolei pomagają określić parametry inżynierskie i techniki produkcji. To, co wczorajsi marzyciele szkicowali na papierze, dziś można narysować w komputerze, do interpretacji przez oprogramowanie produkcyjne i montażowe, jak nigdy przedtem.



Dreamliner jest kulminacją czegoś o wiele większego niż połączenie przeszłych konstrukcji i ukłon w stronę ekonomicznych konieczności współczesnej podróży lotniczej i przewozu towarów. Jest spełnieniem ludzkiego pragnienia by latać jak ptaki, bezpiecznie, wydajnie i wygodnie. Podobnie, „Legendy Przestworzy 3D” to znacznie więcej niż jeszcze jeden film dokumentalny o samolotach. Jest to pierwszy wielkoformatowy film o lotnictwie wykorzystujący aktywne zastosowanie animacji komputerowej jako narzędzia odkrywcy.

Dla zilustrowania dydaktycznego potencjału filmu, jedna scena przedstawia głównego pilota doświadczalnego firmy Boeing w programie 787, Mike’a Carrikera, używającego komputerowego ołówka by narysować skrzydło albatrosa. Ta sekwencja przechodzi w aktywną scenę, pokazującą wyczynowy szybowiec w locie nad górami. Jego skrzydło jest podobne do skrzydła albatrosa, więc mamy wyraźne przełożenie na lot naturalny — dodał Kresser.

Tak więc, dla szerokiej publiczności, regularnych pasażerów linii lotniczych, entuzjastów lotnictwa i fanów filmów IMAX® Legendy przestworzy 3D” są krokiem naprzód w rozumieniu jak samolot lata i dlaczego w szczególności Dreamliner nie przypomina żadnego wcześniejszego samolotu.

REŻYSER – STEPHEN LOW

Prace Lowa, który już od 25 lat zbiera nagrody za swoje produkcje, obejmują niezależne produkcje, twórczość dla wielkich studiów filmowych, współprodukcje i ważne przedsięwzięcia w kinach/teatrach, muzeach i ośrodkach naukowych, wielkich korporacjach, instytucjach rządowych, instytutach naukowych i uniwersytetach. Kierowana przez niego Stephen Low Company stawia sobie za cel wykorzystanie potencjału oświatowego wspierając swoje produkcje odpowiednimi materiałami edukacyjnymi. Współpracując z ekspertami z dziedziny oświaty i instytucji edukacyjnych, firma opracowuje nowatorskie programy oparte na określonych standardach, wspomagające edukację widowni uczniowskiej jak i szerokiej publiczności.

Ciesząc się międzynarodowym szacunkiem za swoją umiejętność przeniesienia na gigantyczny ekran wyjątkowych zdolności narracyjnych, twórca filmowy Stephen Low dysponuje kwalifikacjami reżyserskimi odzwierciedlającymi głębokie zrozumienie języka, ograniczeń i perspektyw jakie wielkoformatowe produkcje IMAX® dają widzom, szukającym rozrywki połączonej z wiedzą.

Przeniesienie historii rozwoju lotnictwa na gigantyczny ekran i uchwycenie zakulisowych kwestii podejmowanego ryzyka oraz nowoczesnych technologii konstrukcyjnych i produkcyjnych powstającego samolotu stanowiło niewątpliwe wyzwanie — powiedział Low.

— „Legendy Przestworzy 3D” to naukowe i przemyślane spojrzenie na proces tworzenia wyjątkowych samolotów. Choć emocje lotu człowieka stanowią część podejścia do tematu, to wysiłki takich firm jak Boeing w rozwoju nowoczesnego lotnictwa warte są by je docenić i zrozumieć — kontynuował Low.

Ten najnowszy film łączy komputerowe projektowanie i wizualizację z narracją, nie tylko w relacji z budowania odrzutowca pasażerskiego, ale w szerszej opowieści o lotniczym nowatorstwie, w którym mają swoje miejsce także lotnicy stworzeni przez przyrodę. Pionierskie na gigantycznym ekranie, szerokie użycie animacji SANDDE™ do objaśniania konstrukcji lotniczych stanowi atrakcyjny, barwny sposób zgłębiania złożonego i magicznego świata latania — dodał Low.



MAGIA DZIĘKI ANIMACJI SANDDE™


Opracowane przez współtwórcę IMAX®, Romana Kroitora, SANDDE™ (Stereoscopic Animation Drawing Device – Urządzenie rysowania animacji stereoskopowych) pozwala animatorom rysować w powietrzu. Za pomocą narzędzia przypominającego pałeczkę, animator może modelować i animować postaci i przedmioty, które zaczynają funkcjonować, poruszać się lub latać w 3D i w czasie rzeczywistym.

Technika ta uwalnia animatorów od wielu ograniczeń konwencjonalnej animacji 3D, umożliwiając lepszy proces twórczy i tworzenie modeli oraz animacji z bardziej naturalnym wyglądem i wrażeniem. We fragmentach „Legend Przestworzy 3D” SANDDE wykorzystano do odtworzenia magii latania i dla wytłumaczenia widowni cudów najnowocześniejszej techniki konstrukcji samolotów.

W całej historii lotnictwa wynalazcy i inżynierowie starli się naśladować właściwości i rozwiązania techniczne, które skrzydlatym stworzeniom pozwalają na niemal bezwysiłkowy lot. Przykład dają w tym filmie czołowi nowatorzy lotnictwa, stosujący kompozyty i zmienne skrzydła, aby bardziej zbliżyć się do ptasiej wytrzymałości, ciężaru i zwinności w locie. Dla zilustrowania tych innowacji, twórca filmowy Stephen Low wybrał technikę animacji SANDDE™ jako idealne narzędzie: sposób przybliżenia widowni 3D ożywionej natury lotu.

Z pomocą animacji SANDDE™ i nowoczesnej, wielkoformatowej projekcji 3D/HD, „Legendy Przestworzy 3D”dają zakulisowe spojrzenie na przełomowe zdarzenia, które doprowadziły lotnictwo silnikowe z piasków Kitty Hawk (gdzie startowali bracia Wright) do montowni Boeinga pod Seattle (stan Waszyngton). Film zgłębia rozwój i nowatorskie zastosowanie koncepcji konstrukcyjnych.

Kulminacją jest doświadczenie oblotu kultowego Boeinga 787 Dreamliner, pasażerskiego odrzutowca jutra, który polega na stuletnim rodowodzie. Film pozwala widzowi zrozumieć napięcie pierwszego lotu w towarzystwie ludzi, którzy ryzykują własną karierą, chcąc zbudować lepszy samolot. Za pomocą równie nowoczesnej techniki filmowej i zdjęciowej, Legendy przestworzy 3Dopowiadają historię lotnictwa z perspektywy nie zawsze docenianej.

Dopóki samolot nie zostanie zbudowany i oblatany, jego konstrukcja to zaledwie zamysł. Film zaczyna się od założenia, że teoria konstrukcji i zdolności produkcyjne muszą się łączyć, aby nowy samolot, ważny samolot, mógł się wznieść w powietrze. Tak jest w przypadku Boeinga 787 Dreamliner.

Produkcja z użyciem SANDDE została podjęta we współpracy z National Film Board (Państwową Radą Filmową) Kanady.

MIKE CARRIKER: UOSOBIENIE LEGENDY

Pilot doświadczalny firmy Boeing zabiera widownię na lot najnowszym filmem lotniczym IMAX®

Jak powstaje legenda lotnictwa? W przypadku Mike’a Carrikera, głównego pilota doświadczalnego firmy Boeing w programie 787 Dreamliner, to posiadanie uprawnień do pilotowania ponad 100 typów statków powietrznych, od wyczynowych szybowców do historycznych dwupłatów, a nawet najnowocześniejszego odrzutowca pasażerskiego, Boeinga 787 Dreamliner.

Jako pilot-gospodarz „Legend Przestworzy 3D”, najnowszego filmu firmy K2 Communications dla kin IMAX® Carriker wraz z widownią wizualnie zapoznaje się z tajnikami kilku wyjątkowych samolotów, z których każdy jest znaczący pod innym względem, każdy odpowiada za doprowadzenie człowieka bliżej realiów naturalnego lotu. W ten sposób jest on także nauczycielem i entuzjastą, pozwalając widowni lepiej zrozumieć, dlaczego Dreamliner, a w podobnym stopniu także Airbus A380, to osiągnięcia, których by nie było, gdyby nie pojawiły się wcześniejsze konstrukcje i materiały.

Co do Dreamlinera, nie chodzi tylko o dokonywanie ulepszeń albo dalsze podnoszenie poprzeczki. Ten samolot to znaczny krok naprzód w lataniu, jak wcześniej pionowzlot Harrier, Lockheed Constellation i inne samoloty pokazane w filmie. Chociaż nowoczesne materiały i udoskonalona konstrukcja są w części odpowiedzialne za fizyczny wygląd Dreamlinera, od przeszłości oddziela ten samolot jego związek z lataniem w przyrodzie i skupienie na sprawach ochrony środowiska. — powiedział Carriker.

W całej historii lotnictwa wynalazcy i inżynierowie starli się naśladować właściwości i rozwiązania techniczne, które skrzydlatym stworzeniom pozwalają na niemal bezwysiłkowy lot. Dziś, zastosowanie kompozytów i zmienne skrzydło pozwala na lekką, ale wytrzymałą strukturę, jak u ptaków oraz na udoskonalanie systemów decydujących o zwinności i osiągach lotu. Dla jak najlepszego przedstawienia podejścia do naturalnego lotu, film korzysta z techniki animacji SANDDE™ (Stereoscopic Animation Drawing Device – Urządzenie rysowania animacji stereoskopowych) aby połączyć ożywioną naturę lotu z obrazem, jaki trafia do widowni w 3D/HD.

Porywające sceny lotnicze IMAX® łączą się z pouczającą prezentacją Carrikera o lekkości drewna, która umożliwiała budowę solidnych płatowców od zarania lotnictwa. Następnie łączy przeszłość ze współczesną technologią materiałów węglowych, zatrzymując się po drodze przy przełomowych momentach w konstrukcji i produkcji samolotów. Efektem jest fascynująca i dydaktyczna ocena przełomowych wydarzeń, które obecnie wprowadzają nową i ważną epokę świadomego latania, której ilustracją jest Boeing 787.

W Legendach Stephen Low pokazuje, że materiały i produkcja muszą się łączyć z konstrukcją aby możliwe było stworzenie znaczącego samolotu. Szerokie wykorzystanie w Dreamlinerze struktur z kompozytów węglowych, węglowych konstrukcji przekładkowych, włókien szklanych, aluminium i aluminium/stali/tytanu to dobre rozwiązanie, umożliwiające temu samolotowi lepsze naśladowanie parametrów lotu naturalnego. Nie mogłoby to mieć miejsca dekadę temu — dodał Carriker.

Gdy świat wkracza w drugie stulecie lotnictwa silnikowego, najwięcej uwagi poświęca się środowisku na zewnątrz samolotu i w jego wnętrzu. Najnowsza generacja samolotów daje 20-procentową poprawę zużycia paliwa w przeliczeniu na miejsce pasażerskie, przy lepszych osiągach i wydajności. Poprawa zużycia paliwa oznacza mniej emisji. Dreamliner jest również cichszy, i z zewnątrz, i w środku.

Łącząc pełną gracji siłę albatrosa z lotem wyczynowego szybowca; rozgłaszając osiągnięcia drewnianych pudeł, w których śmiałkowie odrywali się od ziemi; przypominając czar początków lotnictwa pasażerskiego i surowe emocje wojskowego, „Legendy Przestworzy 3D” wiążą przeszłość z teraźniejszością.



SYLWETKI SAMOLOTÓW

BOEING 787 DREAMLINER

BOEING 787 DREAMLINER JEST PRAWDZIWYM OBYWATELEM ŚWIATA.
43 międzynarodowych dostawców przyczynia się do opracowania i produkcji samolotu.



Nowy, super-wydajny Boeing 787 Dreamliner, stanowi zwieńczenie wieloletniego międzynarodowego zapylania krzyżowego w biznesie, czerpiąc z doświadczeń krajowych i międzynarodowych zdolności produkcyjnych Boeinga, jak i indywidualnych doświadczeń wielu znaczących dostawców globalnych. To imponujące połączenie zaowocowało awangardowym samolotem, który rozciąga zasięg lotu do 8500 mil morskich (15 750 km) na samoloty średniej wielkości przewożące znaczące ilości pasażerów.

Legendy Przestworzy 3D”, film dokumentalny 3D, który będzie wyświetlany w kinach Orange IMAX prowadzi widownię do kabiny załogi Boeinga 787, pozwalając docenić współpracę, która przyniosła to zaawansowane technicznie latające cudo.

Film przedstawia widowni kompilację działań i reakcji z punktu widzenia głównego pilota doświadczalnego Dreamlinera, Mike’a Carrikera, który współtworzy historię lotnictwa pracując przy konstruowaniu tego samolotu, w który wkład ma 10 krajów i 15 stanów USA.

Carriker, który pilotował niemal wszystkie istniejące samoloty Boeinga, wierzy, że film oddaje sprawiedliwość 787, a nawet więcej. — Stephen Low, który wyreżyserował ten film, wykorzystał wszelkie swoje dotychczasowe doświadczenie aby uchwycić połączenie emocji i podniecenia, jakie towarzyszy każdemu oblotowi — powiedział Carriker.

Ekipa związania z opracowaniem i kolejnymi fazami prób 787 dała firmie produkującej film niewiarygodny dostęp do zakulisowych prac nad nowym samolotem.

Nic się nie równa euforii odczuwanej przez pilota po udanym starcie w całkowicie nowym samolocie — powiedział Carriker. — Dopóki nie zobaczyłem wczesnej wersji filmu, nie wierzyłem, że to się da sfilmować i przekazać widowni. Low poszedł o tę milę dalej w jakości produkcji i to się opłaci widownią w kinach IMAX® — zakończył.

Mark Kresser z K2 Communications, firmy-producenta wykonawczego filmu, powiedział:

Pierwotne zainteresowanie Legendami przestworzy wzrosło dzięki relacjom medialnym o Airbusie A380 i Boeingu 787 Dreamliner.



AIRBUS A380


JESZCZE NIE CAŁKIEM „LEGENDA”, ALE PEWNY OSTATECZNEGO TYTUŁU
Airbus A380 przykuwa uwagę publiczności i nadaje słowom „masowe przewozy” całkiem nowe znaczenie.



Choć trafił do służby niespełna dwa lata temu, niezwykle wydajny Airbus A380 z pewnością należy do samolotów, które z czasem osiągną status legendy. Kombinacja zwiększonej pojemności pasażerskiej i dłuższego zasięgu przelotowego, nie mówiąc o wyjątkowej konstrukcji dwupokładowej, jednoznacznie plasuje ten samolot w czołówce każdej listy.

Pierwszymi użytkownikami A380, zdolnych przewieźć nawet 853 pasażerów w konfiguracji wyłącznie klasy ekonomicznej, stały się linie Qantas, Emirates i Singapore Airlines. Ale każdy, kto zwraca uwagę na reklamy linii lotniczych wie, że każda z nich koncentruje się na wykorzystaniu elastyczności wnętrza samolotu dla zaspokojenia potrzeb pasażerów priorytetowych. Linie latające tym Airbusem wykorzystały opcje konstrukcji wnętrza, aby zapewnić pasażerom w klasie biznes i pierwszej warunki „domu poza domem”, oczywiście o ile na co dzień jest się przyzwyczajonym do życia w luksusie. Wszystkie stosują bardziej typowy układ trzyklasowy, w którym mieści się 525 pasażerów na dalekich trasach.

Od pierwszego lotu na liniach, w październiku 2007 r., między Singapurem a Sydney, A380 przykuł uwagę i wzbudził podziw. Profil samolotu, ośmiopiętrowej wysokości, parkującego przy rękawach największych portów lotniczych świata, przyciągał spojrzenia pełne zdumienia. Był też przedmiotem wielkiego uznania za konstrukcję zdolną latać na odległość 15 000 km z prędkością 900 km/h.

Prace nad tym gigantem XXI wieku zaczęły się w 1988, a konfigurację ostatecznie ustalono na początku 2001 r., początkowo tworząc zarówno konstrukcję pasażerską, jak i towarową, których koszt podobno osiągnął ponad 15 miliardów dolarów nim rozpoczęto produkcję.

Dostosowując się do rosnącego zapotrzebowania linii lotniczych na sprzęt o dużej pojemności na dalekie trasy, zarówno Airbus, jak i Boeing Company, której 787 Dreamliner stanowi klamrę spinającą przegląd samolotów w Legendach Przestworzy 3D”, skupiają się na wydajności technicznej dla zaspokojenia potrzeb rynkowych.

Oba te latające cuda opierają się na materiałach kompozytowych w produkcji znaczącej części podstawowych elementów strukturalnych. Te kompozyty, obejmujące m.in. tworzywa wzmacniane włóknem węglowym, włóknem szklanym i włóknem kwarcowym, łączą się, czyniąc masowy transport jutra lżejszym, odpornym na korozję i aerodynamicznie zdolnym sprostać parametrom osiągowym założonym podczas konstruowania.

Boeing, który instaluje w Dreamlinerze silniki General Electric i Rolls-Royce, oczekuje też, że postęp techniczny w dziedzinie silników pozwoli wnieść co najmniej 8 procent udoskonalonej sprawności 787. Samolot będzie o 20 procent bardziej oszczędny paliwowo od podobnej wielkości maszyn i będzie też emitował o 20 procent mniej zanieczyszczeń.

Airbus został zaprojektowany aby móc lądować na pasach startowych obecnie przyjmujących Boeingi 747, będące od dziesięcioleci wzorcem odniesienia w międzynarodowych przewozach dalekiego zasięgu. Osiągnięto to przez rozłożenie ciężaru na 22 koła, o cztery więcej niż w 747. Największym problemem okazała się sprawa o wiele bardziej prozaiczna: zdolność portu lotniczego by łatwo, bezpiecznie i szybko wprowadzić na pokład, a potem przyjąć na ziemi ponad 500 pasażerów.

Kilka międzynarodowych portów lotniczych obsługiwanych przez linie latające na A380 używa trzech rękawów do wsiadania i wysiadania – dwóch dla dolnego pokładu i jednego dla górnego. Przy trzech, można to przeprowadzić w ciągu nieco ponad pół godziny. Z użyciem dwóch rękawów czas wydłuża się o kolejne 10-15 minut.

Według Stephena Lowa, reżysera „Legend Przestworzy 3D”, kinomani dostaną bardzo mocne wrażenie czym jest najnowsza generacja supersamolotów.

Skoncentrowaliśmy się w naszym filmie na 787 z powodu możliwości skupienia uwagi na najzupełniej pierwszym locie wyjątkowego samolotu. Ale ciągłe dążenie do zmiany i unowocześniania podróży lotniczych dotyczy także A380 — powiedział Low.

STEARMAN PT-17:

Mimo upływu 70 lat Stearman PT-17 Kaydet dalej lata dzięki zaletom drewna i przemyślanej konstrukcja; dzisiejsi konstruktorzy nadal uwzględniają lekcje przeszłości


Airbus A380 i Boeing 787 Dreamliner to nowoczesne supersamoloty pasażerskie. Oba te wyrafinowane lotnicze cuda szeroko korzystają z najnowszych technologii, materiałów oraz metod produkcji i budowy, aby zapewnić pasażerom wspaniały komfort i najlepsze osiągi. Nie dziwi, że ich konstruktorzy starali się jak najszerzej wykorzystać lekcje z przeszłości oraz te ze świata przyrody.

Np. struktura kości zwykłego wróbla czy wspaniałego albatrosa jest lekka, ale zdolna wytrzymać obciążenia tak w locie, jak i na ziemi. Skrzydła ptaków są elastyczne i dostosowują się do dynamicznych zmian w powietrzu, wpływu temperatury, a przede wszystkim prędkości. Najnowsze odrzutowce pasażerskie wykorzystują włókna węglowe, laminaty, kompozyty i nowoczesne metale, aby osiągnąć te same cechy użytkowe i strukturalne, jakie zaprojektowała natura. Równocześnie współcześni inżynierowie i konstruktorzy lotniczy odrabiają też lekcje z lotniczych podręczników historii.

Pierwsi konstruktorzy i budowniczowie mieli ograniczony wybór materiałów do budowy płatowców, a podstawę stanowiło drewno. U zarania lotnictwa drewno było materiałem dobrze znanym. Stosując jego różne rodzaje, jak to od wieków czyniono w budowie powozów, twórcy pierwszy samolotów łączyli materiały by uzyskać lekkie, sprężyste konstrukcje. Sukcesy początków awiacji świadczą o ich kunszcie i o wytrzymałości drewna.

Wiele wczesnych konstrukcji miało wyjątkową wytrzymałość w proporcji do ciężaru. Zdumiewające, że takie samoloty jak Stearman PT-17, napędzane niemiłosiernie trzęsącymi silnikami gwiazdowymi, poddawane wstrząsom lądowania na nierównych polach, w ogóle były zdolne do dłuższego użytkowania. A to, że wiele z nich lata do dziś, czule restaurowanych przez entuzjastów-kolekcjonerów, zaciemnia fakt, że wiele samolotów Stearman jeszcze w latach 1990. pracowało jako maszyny rolnicze do oprysków i w innych rolach.

Z powodu odległej wspólnoty lotniczego DNA między drewniano-płóciennymi samolotami sprzed lat a najnowszymi samolotami współczesnymi, Legendy przestworzy – pierwszy film lotniczy 3D IMAX® – uwzględnia w swej plejadzie wybitnych samolotów również niezmordowanego Stearmana PT-17. PT oznacza tu primary trainer czyli szkolenie początkowe.

W Wichita (stan Kansas) zbudowano ponad 8500 sztuk PT-17, wprowadzonego w 1934 r. i używanego na całym świecie. Dwumiejscowy dwupłat odniósł największy sukces jako w szkoleniu pilotów lotnictwa armii, marynarki, a nawet straży wybrzeża USA podczas II wojny światowej. Mimo staromodnego układu dwupłata z kółkiem ogonowym, jego wytrzymała konstrukcja czyniła go idealnym do szkolenia początkujących pilotów, często mówiących, że jak nauczysz się latać Stearmanem, potrafisz latać na wszystkim.

PT-17 miał drewniane skrzydła kryte płótnem i pojedyncze golenie stałego podwozia zamocowane do kadłuba: rurowej kratownicy ze stali chromowo-molibdenowej. Stosowano siedmiocylindrowy silnik gwiazdowy produkcji firmy Continental albo innej, najpierw o mocy 220 KM, później większej. Zdolność Stearmana do lotu nisko i powoli oraz wyśmienita sprawność techniczna świadczą o zaletach dobrej konstrukcji i drewna, jako lekkiego i wytrzymałego materiału.

Dla porównania, PT-17 mógłby stanąć na skrzydle 787 i jeszcze zostałoby miejsce. Po demontażu, w ładowni zmieściłoby się sporo takich samolotów. Stearman miał prędkość maksymalną 200 km/h i przelotową 145 km/h, jakiej 787 wymaga by znaleźć się w powietrzu. 787 ma zasięg międzykontynentalny, natomiast pilot Stearmana szukał lądowiska co parę godzin i miał maksymalny zasięg 400 km. Pilot i pasażer Stearmana mógł z wysokości pułapu praktycznego 3300 m podziwiać piękny widok z otwartej kabiny, za to pasażer A380 i 787 wznosi się na poziom rzędu 10 km.

Ale nie tylko stałe dążenie do najlżejszych i najwytrzymalszych materiałów łączy stare i najnowsze konstrukcje lotnicze. Odkształcalne skrzydła Boeinga 787, choć odległe o lata świetlne od ręcznie montowanych drewnianych dźwigarów i podłużnic tak dobrze służących w Stearmanie to tylko jedno godne uwagi podobieństwo tych samolotów. Jeden już stał się legendą, a drugi czeka w gotowości na start do historii. Oba występują w tej filmowej epopei.

LOCKHEED SUPER CONSTELLATION

Inspirowana spuścizną Constellation, elegancja podróży lotniczej powraca w Boeingu 787 Dreamliner


Lockheed Super Constellation, uważany jest przez niektórych ludzi za najseksowniejszy samolot śmigłowy. W swoich najlepszych czasach Super Constellation była równie opływowa jak błotniki Cadillaca, ale wielokrotnie szybsza. Miała elegancję modelki z Park Avenue i pozę gwiazdki filmów klasy B. A przede wszystkim Super Connie, jak ją pieszczotliwie zdrabniano, uosabiała wszystko co amerykańskie. Nawet zaparkowana na płycie lotniska, mówiła wiele o nowoczesnych lotach międzykontynentalnych i o nowych emocjach latania. Ten samolot przyciągał ludzi na lotniska choćby tylko by popatrzeć i pomarzyć. A jak ryczały jego silniki!

Zakłady Lockheeda w Burbank, o rzut kamieniem od studiów filmowych (i pewnie m.in. dlatego samolot wyglądał tak pięknie), zbudowały ogółem 856 samolotów Constellation i Super Constellation. W toku produkcji budowano cztery odmiany, ale wszystkie miały charakterystyczne potrójne usterzenie i zgrabny delfinowaty kadłub.

Wielu poczatkujących pasażerów nie wiedziało ani nie przejmowało się, że charakterystyczne skrzydło Constellation było zasadniczo takie samo jak w śmiercionośnym drugowojennym myśliwcu P-38 Lightning. Nie wiedzieli też, że potrójny ogon służył po prostu oszczędności pieniędzy, pozwalając zmieścić go w istniejących hangarach. Samolot podróżował z prędkością przelotową około 500 km/h, a pasażerowie w tym czasie spożywali posiłki pierwszej klasy. W dniach Super Constellation – latanie było luksusem, a pasażerowie ubierali się i zachowywali jakby byli w drodze na premierę filmową.

Kiedy wybieraliśmy samoloty, mające pojawić się w „Legendach Przestworzy 3D, nie było wątpliwości co do Constellation — powiedział reżyser Stephen Low. — Pominięcie tego samolotu byłoby jak opuszczenie Marilyn Monroe w przeglądzie najatrakcyjniejszych kobiet Hollywoodu. Ten samolot zamówił Howard Hughes, a projektantem był genialny amerykański konstruktor lotniczy Clarence „Kelly” Johnson a jego ręka i wyobraźnia wychodzi z każdego kawałka konstrukcji i każdego nitu. To samolot-legenda pod każdym względem.

Kryterium umieszczenia w filmie była w tym przypadku raczej przyszłość lotnictwa, niż połączenie u Lockheeda konstrukcji skrzydła P-38 o wysokich osiągach z najnowszą generacją silników 18-cylindrowych Wright Turbo. Wczesne odmiany Constellation i Super Constellation miały silniki o mocy po 2500 KM. Późniejsze Super Constellation były wyposażone w silniki z turbosprężarkami, co podniosło moc do 3400 KM.

Powodem pokazania tego samolotu w najnowszym filmie lotniczym formatu IMAX® jako przełomowego nie jest też jego rodowód ani ogólna elegancja konstrukcji.



Legendy opowiadają o tym jak przyszłość lotnictwa stała się możliwa dzięki przeszłości. Celebruje pojawienie się dwóch ważnych samolotów nowej generacji, Airbusa A380 i Boeinga 787 Dreamliner. Każdy z tych supertransportowców na swój sposób przenosi lotnictwo cywilne na nowy poziom użytkowy i ekologiczny, każdy z nich poprawia osiągi i parametry użytkowe bardziej niż kiedykolwiek i każdy – na swój sposób – przywraca doświadczenie latania jako ważnego dobra konsumpcyjnego.

To jak pasażerowie przybywają na miejsce i jak są w stanie funkcjonować na zakończenie lotu międzykontynentalnego bardzo zależy od konstrukcji i systemów samolotu – a te nowe liniowce dążą do tego poziomu komfortu i elegancji, jaki wyznaczyła Constellation.

W najlepszych latach Constellation i jej następców pasażerowie wciąż jeszcze palili na pokładzie, pić koktajle od jednego wybrzeża do drugiego, a w niektórych wersjach linii TWA nawet siadali dookoła baru z pianinem w salonie części ogonowej. Chociaż czasy z pewnością się zmieniły, wpływ Super Connie na styl nigdy tak naprawdę nie zniknął. Dreamliner i Airbus A380 zmodernizowały ten wpływ i wprowadzają całkiem nową erą latania, erę nowych legend, które zawdzięczają wiele przynajmniej jednej znaczącej legendzie przestworzy, wyrafinowanemu bywalcowi podniebnych szlaków – Lockheed Super Constellation.

HARRIER JUMP JET

Sama moc silnika nie przekłada się na wydajność funkcjonalną, ani na oczekiwania społeczne, nowe samoloty muszą być odpowiedzialne ekologicznie.

Film „Legendy Przestworzy 3D” przedstawia m.in. legendarny samolot szturmowy – pionowzlot Harrier – znany na całym świecie za względu na nowoczesne rozwiązania techniczne i na zwrotność w locie.

Pokazanie pionowzlotu Harrier w Legendach przestworzy służy dobitnemu podkreśleniu jednej rzeczy: samoloty potrzebują mocy i to dużo, jeśli mają się odrywać od ziemi i latać. Nie ma bardziej brutalnego, gwałtownego i wstrząsającego pokazu surowej mocy silnika niż stojący na ziemi Harrier, który unosi się w powietrze pionowym odrzutem z rozgrzanych do czerwoności dysz silnika turboodrzutowego — powiedział Stephen Low, reżyser filmu.

Na wysokości operacyjnej dysze zmieniają kierunek umożliwiając lot poziomy. Hałas zmniejsza się i doktor Jekyll zmienia się w pana Hyde’a, wyrafinowany samolot szturmowy zdolny do chirurgicznie precyzyjnych uderzeń — kontynuował Low.

Pracując nad nowymi systemami napędowymi dla jakiegokolwiek samolotu, inżynierowie muszą uwzględniać ekonomię, efektywność i ekologię. O ile szokująca moc Harriera zasługuje na podziw, to zespół napędowy nowego Boeinga 787 Dreamliner jest chyba jeszcze bardziej imponujący. Jego dwusilnikowy układ wykorzystuje najczystszy i najwydajniejszy silnik dwuprzepływowy kiedykolwiek użyty w samolocie transportowym Boeinga.

We współczesnym świecie cywilnym osiągi muszą uwzględniać realia ekologiczne i kosztowe – dobitnym przykładem jest to wspaniały Concorde. Już wycofany z użycia, mimo naddźwiękowej prędkości i luksusowej kabiny, Concorde miał wszystkie wygody luksusowego hotelu, dołączone do silników jak w Harrierze, które niestety wytwarzały hałas i emisje jak żaden samolot pasażerski przed nim lub po nim.

Nauczyliśmy się na Concorde i wcześniejszych odrzutowcach pasażerskich, że następna generacja luksusowych samolotów musi mieścić więcej niż tylko garstkę pasażerów, być przyjazna środowisku, efektywna w użyciu, szybka i wygodna. Budowanie klonu Concorde’a albo 747 z napędem jak w Harrierze i niczym więcej nie odpowiadałoby wymaganiom naszych czasów — powiedział pilot doświadczalny firmy Boeing w programie 787, Mike Carriker.

W „Legendach Przestworzy 3D” przedstawiamy argumenty na rzecz nowoczesnych silników i inteligentnych układów skrzydłowych, które w przeciwieństwie do Harriera zapewniają łagodniejsze podejście do środowiska i klimatu.

787 to najbardziej zielony odrzutowiec transportowy opracowano dotąd u Boeinga. Nasi partnerzy z Rolls-Royce’a i General Electric zapewnili ważną nową generację silników odrzutowych. Ich silniki umożliwiają większym, bardziej skomplikowanym samolotom latanie wyżej, szybciej i dalej niż kiedykolwiek przedtem. I robią to czyściej, wydajniej i ciszej. Są to znaczące osiągnięcia inżynierskie i społeczne — zakończył Carriker.



Tak jak Boeing 787 Dreamliner, również Airbus A380 jest wyposażony w podobne silniki i zapewnia równorzędne korzyści dla środowiska, pasażerów w samolocie, jak i ludzi zamieszkałych w pobliżu postów lotniczych. Łącznie, te nowoczesne samoloty pokazane w Legendach przestworzy symbolizują nową sztukę inżynierską, zaspokajającą realia komercyjne chroniąc środowisko.




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna