Liczba godzin Temat lekcji



Pobieranie 417.67 Kb.
Strona1/4
Data06.05.2016
Rozmiar417.67 Kb.
  1   2   3   4

Liczba godzin

Temat lekcji

Lektura i inne teksty kultury

Wymagania

Ścieżka edukacyjna

Uwagi

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

1

Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i przedmiotowym systemem oceniania.
















1

Jaki ślad zostawia

człowiek?

Podręcznik Ślad człowieka:

• okładka,

• strona tytułowa,

• ilustracje.



- interpretuje tytuł

podręcznika,

ocenia podręcznik i wyraża

subiektywny sąd,

- korzysta ze spisu treści

jako źródła różnorodnych

informacji,

- korzysta z tablicy

chronologicznej,


- wnioskuje z tytułu o treści fragmentu

tekstów literackich,

- na podstawie znaku ikonograficznego,

- umie określić czas powstania

utworu.


EDUKACJA

CZYTELNICZA

I MEDIALNA:

znani i nowi

autorzy tekstów,

• reprodukcje dzieł

sztuki.





1

Jaka jest moja

natura?

Podręcznik

Czesław Miłosz



Do mojej natury, s. 8.

Słownik języka polskiego

Słownik frazeologicznv


- szybko wyszukuje hasła

w słownikach,

- wie, w jakim słowniku szukać potrzebnych informacji,

- próbuje sformułować wnioski z dyskusji,




- swobodnie wypowiada własne subiektywne opinie,

- popiera własne opinie argumentami,

- umie sformułować wnioski

z dyskusji,

- w wypowiedziach posługuje się terminami: natura, naturalny, kultura,

kulturowy, kulturalny.



EDUKACJA

FILOZOFICZNA

• poznawanie

kategorii natury

i kultury.





1. Jak Cię widzą




Jak mnie

widzą?

Fragmenty programów

telewizyjnvch

prowadzonych

przez młodzież, pisma dla młodzieży



- potrafi pracować w grupie,

- umie prezentować wyniki wspólnej pracy,

- bierze udział w dyskusji


- krytycznie patrzy na wzorce propagowane przez pisma dla młodzieży,

- zastanawia się nad wpływem kultury masowej na własne upodobania,









2

Moda - temat

godny

encyklopedii

Podręcznik:

Dorota Maj Encyklopedia mody, s. 9;

Wojciech Orliński Rzeczy, które zmieniły życie kobiet w XX wieku, s. 1 2;

ilustracje: buty „martensy", s. 11, fotografia Twiggy, s. 12.



Reprodukcje portretów kobiet z różnych epok, zdjęcia modelek z gazet

Materiały o wybranych częściach garderoby (przygotowane przez uczniów)


- umie korzystać z różnych

źródeł informacji,

- umie napisać dialog,

- w sposób uporządkowany

prezentuje wiadomości

o zdaniach złożonych,

- prezentuje w klasie efekty własnych poszukiwań,

- rozpoznaje główne elementy kostiumu dziewiętnastowiecznego,



- umie krytycznie ustosunkować się

do opinii autora tekstu,

- nie poddaje się manipulacji ukrytej w tekście,

- opisuje i porównuje reprodukcje dzieł sztuki,




EDUKACJA

FILOZOFICZNA:

• moda jako zjawisko

kulturowe.






1

Jaka jestem, a jaka chciałabym być?

Podręcznik

Ewa Ostrowska



Dlaczego nie jestem

nią?, s. 13.


- umie sporządzić notatkę w formie tabelki,

- wie, co to jest charakterystyka pośrednia i bezpośrednia,

- potrafi porównać dwie postacie,

- próbuje napisać monolog.

- próbuje napisać autocharakterystykę,

- próbuje napisać autocharakte­rystykę z perspektywy bohatera literackiego,



umie interpretować zachowania bohatera,

- umie napisać monolog.

- umie napisać autocharakterystykę,

- umie napisać autocharakte­rystykę z perspektywy bohatera literackiego,









1

W jaki sposób

od wyrazów

tworzone są

inne wyrazy?

Podręcznik

Wyrazy podstawowe

i wyrazy pochodne, s. 20.


- umie wyjaśnić budowę

wyrazów pochodnych,

- poprawnie dzieli wyraz na podstawę słowotwórczą i formant.











1

Stereotypy w naszej wyobraźni

karty pracy,

Słownik języka polskiego



- korzysta ze słownika,

- bogaci słownictwo,

- poznaje pojęcie stereotypu











2

Kto jest piękny,

kto mądry -

stereotypy

w naszej

wyobraźni

Podręcznik

Steve Mirsky Einstein



czy kulturysta?, s. 18.


- wie, na czym polegają

badania opinii publicznej,

- powtarza wiadomości

z fleksji,



- rozumie pojęcie i funkcje stereotypu,


EDUKACJA

FILOZOFICZNA:

rola stereotypów

w kulturze.






2. Gość w dom

1

Wspomnienie

smakosza

Podręcznik

Adam Mickiewicz Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju. s. 24.




- w wypowiedziach próbuje posługiwać się terminami: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, podstawa słowotwórcza, formant,

- umie korzystać z książki kucharskiej,

- wie, co to jest akapit, umie dzielić tekst na akapity,

- umie napisać notatkę z tekstu,

- umie, znając wyrazy pochodne, odnaleźć podstawowe.


- umie napisać zabawny przepis kulinarny,

- w wypowiedziach posługuje się terminami: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, podstawa słowotwórcza, formant,














Różnica między kawą i... kawą

Podręcznik:

Teresa H ołówka Maszynko do kawy, s. 25;

ilustracja: Vincent van Gogh Kawiarnio wieczorem, s. 25.


- umie wskazać podobieństwa i różnice w dwóch tekstach,

- próbuje napisać żartobliwą mowę obrończą,

- umie opisać reprodukcję obrazu,


- umie napisać żartobliwą mowę obrończą,








2

Czy Jan

Sebastian Bach

lubił kawę?

Podręcznik:

Picander Kantata



o kawie, s. 28;

ilustracja: William

Hogarth Modne

małżeństwo, s. 30.

Płyta:


Jan Sebastian Bach

Słownik języka polskiego



- umie czytać tekst

dramatyczny,

- umie napisać notatkę,

- poznaje terminologię muzyczną związaną z tematem,

- umie wskazać rymy,



- wie, co to jest libretto,

kantata, aria, bas, sopran,

duet, tercet,

- rozumie, czym jest zasada decorum,

- wymyśla historyjki,

- umie nazwać rymy,




EDUKACJA

EUROPEJSKA:

• poznawanie muzyki

Jana Sebastiana

Bacha.





2

Kolacja

na dwanaście

osób


Podręcznik

Karen Blixen Uczta Babette, s. 36;

ilustracja: Dieric Bouts Ostatnia wieczerza,

s. 40.



- pracuje z tekstem - według pytań z podręcznika,

- gromadzi argumenty do przedstawionej tezy,

- pisze notkę biograficznej;

- umie wskazać fragmenty tekstu na poparcie swojej tezy,

- umie wypowiedzieć własne refleksje,

- bierze udział w dyskusji,



- umie odczytać symboliczny sens znaków kultury w tekście,

- asceta i artysta - dwa style życia - dyskusja,




EDUKACJA

CZYTELNICZA

I MEDIALNA:

reprodukcja jako medium kultury.







3. Piękny jest ludzki rozum

1

Gdyby odwieczne pragnienia się urzeczywistni-ty...

Podręcznik Czesław Miłosz Zaklęcie, s. 46.

Słownik symboli


- głośno czyta wiersz z właściwą intonacją,

- potrafi pracować w grupie: lista wynalazków i odkryć, które przyniosły ludzkości dobro;



- wypowiada się na temat potęgi rozumu i słabości człowieka w nieludzkim świecie

EDUKACJA FILOZOFICZNA:
wartości i antywartości, potęga ludzkiego rozumu a słabość człowieka.




1

Jakie

informacje są

zawarte

w formantach?

Podręcznik

Różne funkcje formantów,s.47.

- zna funkcje formantów










1

Co by tu otworzyć?

Podręcznik:

John Updike Duet przy niesłyszalnym akompaniamencie bębnów hamulcowych, s. 48.




- czyta wiersz z właściwą intonacją,

- wie, co to są synonimy,

- odróżnia wypowiedź serio od żart,

- próbuje wskazać metafory i porównania,

- próbuje wskazać niezwykły rym,

- próbuje napisać pochwałę wybranego przedmiotu,



- umie wskazać metafory i porównania,

- umie wskazać niezwykły rym,

- umie napisać pochwałę wybranego przedmiotu,

- umie zastępować wyrazy ich synonimami,










2

Cynicznie

uśmiechnięty

epikurejczyk

pełen

stoickiego spokoju

Podręcznik

Jostein Gaarder Cynicy, stoicy, epikurejczycy, s. 49.




- swobodnie wypowiada się na temat trzech postaw,

- samodzielne przygotowanie notatki na podstawie tekstu,

- poprawnie stosuje związki frazeologiczne


- omawia i porównuje postawy filozoficzne,

- umie odnaleźć w myśli starożytnej wątki uniwersalne,









1

Od nich zaczęła się filozofia

Materiały przygotowane przez uczniów

gromadzi różnorodne materiały na wybrany temat, potrafi zanotować najważniejsze wiadomości, potrafi wymienić kilku filozofów greckich

Umie uatrakcyjnić sposób przedstawiania własnych wiadomości







4. Budowniczy i niszczyciel

1

Lata ciemności i lata światła


Podręcznik

Włodzimierz Słobodnik Historia, s. 54.



- umie przeczytać tekst z właściwą intonacją,

- szuka argumentów na poparcie tezy,

- bierze udział w dyskusji,


- umie dobrać argumenty do postawionych tez,

•- umie sformułować wnioski ogólne,



  • dyskutuje na temat: Budowniczy czy niszczyciel - kim jest współczesny człowiek?










1

Od Eneasza do Romulusa


Podręcznik Wergiliusz Eneida, s. 55.


- umie czytać wiersz

z właściwą intonacją,

- umie korzystać z różnych źródeł informacji.


- umie wskazać w tekście

inwokację,




EDUKACJA

EUROPEJSKA:

poznawanie

fragmentu Eneidy

Wergiliusza.





1

Jak założono Rzym


Podręcznik

Jan Parandowski Powstanie Rzymu, s. 57;

ilustracje: Wilczyca kapitolińska, s, 58, koszulka z Rzymu, s. 58.


- powtarza wiadomości z mitologii;

- ćwiczy poprawne stosowanie form fleksyjnych,

- interpretuje ilustrację,

- umie rozdzielić dwa przemieszane teksty,

- próbuje napisać streszczenie,


- odnajduje inwokację,

- zna terminy: mit, legenda, podanie,

- umie napisać streszczenie,

- używa poprawnych form fleksyjnych,





EDUKACJA

EUROPEJSKA:

Rzeźba Wilczycy kapitolińskiej jako symbol Rzymu.

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA: obecność znaków kultury europejskiej w obiegu popularnym






1

Niczego mi

proszę pana

tak nie żal jak

porcelany

Podręcznik

Czesław Miłosz



Piosenka o porcelanie, s. 62.

- próbuje odczytać sens metafory,

- poznaje cechy piosenki,

- czyta wiersz z właściwą

intonacją,

- wie, co to jest refren,


- rozumie sens metafor,

- odczytuje wiersz na poziomie dosłownym i symbolicznym.








1

Miasto rzeczywiste i miasto idealne

Podręcznik:

• Władysław Reymont Cudne miasto!, s. 60;

• Jose Fernandez Arenas Klucze do sztuki renesansu, s. 61;

• ilustracja: Francesco di Giorgio Martini



Miasto idealne, s.61

- umie ustnie opisać obiekt architektoniczny,

- umie przekształcać

formy strony czynnej

czasowników

na formy strony biernej,

- umie napisać notkę

biograficzną,


- zna terminologię architektoniczną użytą w tekście,

- umie wskazać w tekście opinię narratora,

- umie przekształcać tekst.









5. Mogę sobie wybierać

1

Wybór

czy ślepy los?

Podręcznik

Witold Gombrowicz



Dlaczego ten?, s. 64

- pracuje z tekstem,

- komizm i groza -

odnajduje odpowiednie

fragmenty tekstu,

- poznaje cechy paraboli,


- umie wskazać w tekście

fragmenty na poparcie

swojej tezy,

- potrafi opowiedzieć

wydarzenia z wybranej

perspektywy,

- wskazuje cechy stylu Gombrowicza,

- wie, co to jest parabola i umie wskazać w tekście jej cechy.



EDUKACJA

FILOZOFICZNA:

- co to jest wolna wola?

- wybór a determinacja,

- wybór a przypadek





1

Dlaczego dokonujemy wyborów? Dlaczego rezygnujemy z działania?

Tekst opowiadania: Przebudzenie

- czyta tekst ze zrozumieniem,

- wypowiada się swobodnie na temat przeczytanego tekstu,

- pisze zakończenie do przeczytanego tekstu.



- umie formułować wnioski,

- formułuje argumenty

i kontrargumenty,

- wypowiada się swobodnie na temat dokonywania wyborów, motywacji działania itd.









1

Wolny człowiek

wśród

ograniczeń

Podręcznik:

Fernando Savater



Mamy możliwość

wyboru, s. 67;

ilustracja: Abner Dean Mogę sobie wybierać, s. 71,




- formułuje główne myśli kolejnych akapitów,

- bierze udział w dyskusji,

- ćwiczy ze słownikiem: dosłowne i przenośne

znaczenia wyrazów,

- pisze interpretację ilustracji,


- rozróżnia dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów,

- dyskutuje na temat ograniczeń i wolności człowieka,

• wypowiada się na temat wolności i heroizmu,


EDUKACJA

FILOZOFICZNA:

- determinacja

w świecie przyrody,

- wolna wola

człowieka,

- odpowiedzialność

za wybór.






2

Czy człowiek jest wolny?

Materiały przyniesione przez uczniów

- przypomina zasady dyskutowania,

- zbiera argumenty do dyskusji.



- interpretuje przeczytane teksty, wnioskuje

- bierze czynny udział w dyskusji









1

Postęp i obietnica szczęścia


Podręcznik

Erich Fromm Koniec pewnego złudzenia, s. 71.




- zapisuje główne myśli tekstu w punktach, - porządkuje grupy wyrazów pokrewnych,

- wzbogaca słownictwo,



- umie sformułować główne myśli tekstu,


EDUKACJA FILOZOFICZNA:

- kategoria postępu,

- utopia powszechnego szczęścia,

- „ludzkie" i „nieludzkie" cywilizacje.






1
  1   2   3   4


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna