Marca bracia karamazow Czechy, Polska 2008, 100 min reżyseria: Petr Zelenka scenariusz: Petr Zelenka zdjęcia: Alexander Surkala muzyka: Jan A. P. Kaczmarek obsada: Martin Mysicka, Ivan Trojan, Roman Luknár, Marek Matejka, Jan Koralik



Pobieranie 23.28 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar23.28 Kb.
25 - 31 marca

bracia karamazow
Czechy, Polska 2008, 100 min.
reżyseria: Petr Zelenka

scenariusz: Petr Zelenka

zdjęcia: Alexander Surkala

muzyka: Jan A.P. Kaczmarek

obsada: Martin Mysicka, Ivan Trojan, Roman Luknár,

Marek Matejka, Jan Koralik
Czescy aktorzy z teatru Dejvickie Divadlo przyjeżdżają do Nowej Huty, by wziąć udział w festiwalu teatralnym. Mają wystawić Braci Karamazow w reżyserii Lukasza Hlavicy na podstawie ostatniej powieści Fiodora Dostojewskiego. Tekst o ojcobójstwie i odwiecznych ludzkich pytaniach: o naturę Boga i zła, w sztuce pobrzmiewa z siłą znaną z pierwowzoru. Deklamowany w przestrzeni nowohuckiego kombinatu, miejsca, które miało symbolizować w socjalizmie „nowy, wspaniały świat”, w którym nie ma przestrzeni dla Boga, zyskuje dodatkową głębię.

Nie ma rzeczy bardziej niewiarygodnej od rzeczywistości - powiedział kiedyś Fiodor Dostojewski. Te słowa mogłyby służyć za motto filmów Petra Zelenki. Nic dziwnego, że gdy czeskiemu specjaliście od podszytych purnonsensem i czarnym humorem komedii nadarzyła się okazja, by - jak to sam podkreśla - zrobić swój pierwszy poważny film, zdecydował się przenieść na ekran „Braci Karamazow”.

Ostatnią powieść Fiodora Dostojewskiego, genialnie łączącą traktat filozoficzny z wątkiem kryminalnym, przenoszono na ekran siedmiokrotnie, ale bez powodzenia. Film Zelenki nie jest jednak typową ekranizacją. Reżyser kolejny raz, po debiutanckim „Mňága-Happy End” i „Roku diabła”, wykorzystał poetykę tzw. fałszywego dokumentu przedstawiającego wymyślone historie realnych postaci, gdzie granice między teatrem, prawdziwym i fikcyjnym życiem są bardzo płynne.

„Bracia Karamazow” to obraz znakomity. Wielopiętrowy, złożony i bardzo precyzyjnie skonstruowany. W dodatku za wyrafinowaną formą idą bardzo istotne treści. Zelenka pyta o wszystko, co najważniejsze. O nieznośny ciężar bytu, o wiarę, miłość i namiętność, wreszcie o istotę spektaklu i odpowiedzialność artysty za czyn i słowo.


szkoły ponadgimnazjalne

DZIAŁ EDUKACJI FILMOWEJ

marzec 2009
program edukacyjny

dla uczniów

szkół podstawowych,

gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych



MŁODZIEŻOWE CENTRUM KULTURY

Słupsk, al. 3 Maja 22, tel. 843 54 34 www.kinorejs.emcek.pl



13 - 19 marca

opowieści na dobranoc
USA 2008, 100 min.
reżyseria: Adam Shankman

scenariusz: Matt Lopez

zdjęcia: Michael Barrett

muzyka: Rupert Gregson-Williams

obsada: Adam Sandler, Keri Russell, Guy Pearce,

Teresa Palmer, Lucy Lawless
Skeeter Bronson (Adam Sandler) to duże dziecko, które w swoim dorosłym życiu czeka na spełnienie mało realnych marzeń. Dawno temu jego ojciec był właścicielem małego motelu, a rodzinny interes jawił się małemu Skeeterowi jako miejsce z bajki. Przez kłopoty finansowe motel przeszedł jednak w ręce bogatej hotelarskiej familii i z przytulnego hoteliku stał się molochem ze szkła i stali. W tej nowej rzeczywistości nikt nie pamięta, że wiele lat temu to właśnie małemu Bronsonowi obiecano, że w przyszłości zostanie kierownikiem tego luksusowego kurortu. Lata mijają, a Bronson pracuje w hotelu, ale jako złota rączka, człowiek od wszystkiego – od naprawiania toalet do montowania nowych telewizorów w pokojach. A jego dawne marzenia jeszcze nigdy nie wydawały się tak odległe. Wszystko zmienia się w momencie, kiedy Skeeter musi zaopiekować się dziećmi swojej siostry Wendy. Przez tydzień na dobranoc będzie opowiadał im bajki, dzięki którym usną. Dziwnym trafem przygody opowiedziane dzień wcześniej zaczną nagle przydarzać mu się w życiu.

Razem z dziećmi i Skeeterem przewędrujemy przez wszystkie fantastyczne historie, jakie mogą urodzić się w głowie malucha – walki gladiatorów w starożytności, średniowiecznych rycerzy, wojny między kosmicznymi wojownikami w odległej przyszłości. I dowiemy się, że wiara we własne możliwości i działanie jest lepsze od czekania na wróżkę, która nagle odmieni nasze życie.


szkoły podstawowe

20 - 26 marca

australia

USA 2008, 165 min.
reżyseria i scenariusz: Baz Luhrmann

zdjęcia: Mandy Walker

muzyka: Davig Hirschfelder

obsada: Nicole Kidman, Hugh Jackman, David Wenham,

Bryan Brown, Aaron Pedersen, Jack Thompson
Akcja filmu rozpoczyna się w połowie lat 30. ubiegłego wieku. Bohaterką opowieści jest angielska arystokratka, która dziedziczy w Australii rancho. Kiedy inni hodowcy krów chcą przejąć jej ziemię, kobieta postanawia im się sprzeciwić i udowodnić, że potrafi się nią zająć. Dlatego w towarzystwie nieokrzesanego poganiacza bydła i dwóch tysięcy krów wyrusza w podróż przez australijskie bezdroża.

Film ten w zamierzeniu twórców ma odświeżyć nieco już zakurzony gatunek melodramatu. Przypomnieć stare klisze i udowodnić, ze w dobie filmowej ironii i dekonstrukcji wyświechtanych schematów, stare przepisy mają się nadal dobrze. Czy kino w stylu sprzed 50 lat może działać na współczesnego widza, nie rezygnując z czaru sentymentalnej ramoty? „Australia” udowadnia, że tak.



Luhrmann postanowił bowiem sprzedać nam klasykę kina w pigułce: od melodramatu, przez historyczną epopeję, po osobliwą odmianę kina drogi. Mamy więc zapierający dech w piersiach romans z wojną w tle, wielką historię, ogromne emocje oraz piękne krajobrazy. Nie zapomniał też o dorzuceniu wątku emancypacji a także problemu dyskryminowanych mniejszości (Aborygeni). Reżyser świadomie wygrywa ten nadmiar, co więcej - udaje mu się sztuka niezwykła. Składając swój obraz z filmowych klisz i zapożyczeń, jednocześnie zachowuje emocjonalny przekaz. Mrugając do widza (przecież już to widzieliście), pozwala mu przeżyć wszystko po raz pierwszy. Luhrman budzi podziw warsztatową świadomością, pozwala zrozumieć, dlaczego w ogóle zakochaliśmy się w kinie, oraz nadaje nowe znaczenie słowu "widowiskowość".
gimnazja,

szkoły ponadgimnazjalne


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna