Przykład:
Problemem w centrali towarzystwa ubezpieczeniowego jest duża ilość dokumentów zawierających błędy, wymagająca ponownego opracowania. Zakwalifikowano rodzaje błędów do 25 kategorii (oznaczonych A-Z), np. pominięcie kodu pocztowego. W tabeli podane są częstości występowania i jednostkowy koszt korekty dla każdego rodzaju błędu. Należy wykonać dwie analizy Pareto:
-
Według kosztu poprawy błędów
-
Według częstości występowania błędów
Ad.1.
Należy kolejno:
-
określić koszt korekty dla każdego rodzaju błędu (łączny koszt korekty dla wszystkich błędów danego rodzaju)
-
uszeregować rodzaje błędu malejąco wg tego kosztu
-
wyznaczyć skumulowany koszt korekty (suma kosztu korekty dla danego rodzaju błędu i kosztów korekty poprzednich rodzajów błędu)
-
wyznaczyć skumulowany procent kosztów dla każdego rodzaju błędu (suma kosztów wszystkich rodzajów błędu to 100%)
-
wyznaczyć skumulowany procent rodzaju błędów (jest 25 rodzajów błędu – każdy z nich zatem stanowi 4% z całości).
Wykonać wykres zależności skumulowanego procentu kosztów korekty od skumulowanego procentu rodzaju błędów.
Wypisać te 20% rodzajów błędów, które generują 80% kosztów.
Ad.2.
Należy kolejno:
-
uszeregować rodzaje błędu malejąco według częstości występowania
-
następnie wyznaczyć częstość skumulowaną (suma częstości występowania danego rodzaju błędu i częstości występowania poprzednich rodzajów)
-
wyznaczyć procent skumulowany częstości dla każdego rodzaju błędu
-
wyznaczyć skumulowany procent rodzaju błędów
Wykonać wykres zależności skumulowanego procentu częstości od skumulowanego procentu rodzaju błędów.
Wypisać te 20% rodzajów błędów, które dają łącznie 80% wystąpień błędów. |