Modulacja to przebieg harmoniczny prowadzący do zmiany tonacji na stałe, a więc zakończony kadencją. Modulacja odbywa się przez zmianę funkcji akordu



Pobieranie 5.06 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar5.06 Kb.
MODULACJA

Modulacja to przebieg harmoniczny prowadzący do zmiany tonacji na stałe, a więc zakończony kadencją.

Modulacja odbywa się przez zmianę funkcji akordu, np. trójdźwięk d-fis-a będący dominantą w g-moll może być subdominantą w A-dur.



Modulując szukamy akordu wprowadzającego do nowej tonacji. Akord wprowadzający – forma subdominanty lub dominanty – rozpoczyna kadencję w nowej tonacji.

Akordem wprowadzającym do majoru mogą być formy majorowe i minorowe subdominanty (S,˚S, SII, ˚SII↓, SVI, ˚SVI↓) oraz akordy dominantowe na V lub III stopniu (DIII).

Akordem wprowadzającym do minoru mogą być formy minorowe subdominanty (˚S, ˚SII, ˚SII↓, ˚SVI) oraz akordy dominantowe na V lub III stopniu (DIII).

Jeżeli akordem wprowadzającym jest dominanta na stopniu V, to powinna się ona rozwiązać na TVI (˚TVI) lub na tonikę z tercją w basie (słaba forma toniki) i dopiero wówczas powinna nastąpić kadencja wielka doskonała lub plagalna celem dobitniejszego utrwalenia nowej tonacji. Jeżeli akordem wprowadzającym jest DIII, to łączymy ją z TVI (˚TVI) i dodajemy kadencję wielką doskonałą lub plagalną..


Modulacja diatoniczna

W modulacji diatonicznej akord wprowadzający osiągnięty jest drogą połączeń diatonicznych (dźwięki obce chromatyczne i alteracja niemodulująca nie powodują zmiany treści akordu).

Modulując do tonacji leżących wyżej w kole kwintowym łatwiej jako akord wprowadzający osiągnąć formę subdominanty.



Modulując do tonacji leżących niżej w kole kwintowym łatwiej jako akord wprowadzający jest osiągnąć formę dominanty.

Chcąc utrzymać modulację w klasycznym ośmiotakcie w poprzedniku można dokonać opisania tonacji wyjściowej a przejście do nowej tonacji wykonać w następniku. Należy pamiętać, że D i T tonacji wejściowej powinny być na mocnej części taktu.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna