Na stole leżą świąteczne dania. Robi się ciemno nadchodzi noc



Pobieranie 141.25 Kb.
Data06.05.2016
Rozmiar141.25 Kb.


Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu


Numer 1-2014/2015 Grudzień Cena: 1, 50 zł





Na stole leżą świąteczne dania.

Robi się ciemno - nadchodzi noc.

Pod choinką stos prezentów do rozdania,

w całym domu panuje świąteczna moc.

Niech te święta będą dla Ciebie i rodziny wyjątkowym czasem, spędzonym w rodzinnym gronie, w miłej atmosferze świąt. Wszystkiego najlepszego, dużo szczęścia i radości w nadchodzącym Roku 2015
życzy


Redakcja


2 Spotkania z…



٭

Spotkanie z Angi Mav - mieszkanką Australii.

Niedawno zostałem za-proszony do klasy III b na spotkanie z panią Angi May, która mieszka w Australii.
Australia to jedyny kraj, który obejmuje cały kontynent. Otaczają ją dwa Oceany: Spokojny i Indyjski. Rodzinnym miastem Angi jest szóste co do wielkości miasto w Australii, Gold Coast. Jest ono znane ze słonecznego klimatu, złocistych plaż i jest licznie odwiedzane przez miłośników surfingu. 

Rdzennymi mieszkańcami Australii są Aborygeni. Australię odkryto dopiero w XVII wieku. Sto lat później Brytyjczycy, bo do nich Australia należała, postanowili zorganizować na wyspie kolonie karne dla ska-zanych przestępców. Zadaniem ich, między innymi, było karczowanie lasów, hodowla owiec  na rozległych  sawan-nach, budowanie wzdłuż wyb-rzeży osad, które później przekształciły się w miasta portowe.


Co ciekawego można zobaczyć w Australii? Plaże australijskie są rozległe, a nad bezpieczeństwem ludzi czuwają ratownicy ubrani w żółte koszulki i czerwone spodenki. Kąpieliska strzeżone ozna-czone są czerwono-żółtymi flagami. Osoby uprawiające surfing lub inne sporty wodne nie mogą przebywać na
obszarze wyznaczonego ką-pieliska.

Nationale Park to inaczej nasze rodzime Parki Naro-dowe, pełne zwierząt i roślin. Ze względu na klimat panujący w Australii fauna i flora różni się od naszej. W Nationale Park to wielki gąszcz roślin, które odporne są na wysokie temperatury. Pośród drzew


i krzewów wylane są wąskie ścieżki asfaltowe, po których spacerują turyści. Nie jest to tylko sprawa wygody dla ludzi. Asfalt w ciągu dnia bardzo się nagrzewa, czego nie lubią wszelkie insekty. Wolą one przebywać w cieniu. Dzięki temu ludzie są bezpieczni.
W Australii jest mnóstwo jaskiń krasowych, które zamieszkuje wiele zwierząt.
O jednych z nich opowiadała Angi. Na zdjęciu wyglądały jak piękne, świecące ślimaczki. Okazało się, że są to robaki, których nie wolno dotykać, bo wszystkie zarazki, które mamy na rękach mogą je w bły-skawicznym tempie zabić.

Na drzewach eukaliptusa można zobaczyć misie koala. Koala oznacza „ten, który nie pije”. Wodę i wszystkie składni-ki mineralne pobiera z liści. Pije jedynie wtedy, gdy liście


z powodu suszy usychają.

Misie są tak leniwe, że nie chce im się schodzić z drzew, na których żywią się liśćmi eukaliptusa i śpią po 18 godzin. Na ziemię schodzą rzadko, jedynie po to, by dostać się na inne drzewo, jeśli nie mogą na nie przeskoczyć. Misie koala, tak jak kangury, są torbaczami. Noszą swoje potomstwo


w specjalnych torbach. Gdy mały koala nie mieści się już
w torbie mamy, uczepia się jej grzbietu.

W wodach Australii musimy uważać na samce dziobaka. Dziobak to ssak, który posiada na tylnych łapach ostrogi wydzielające jad.  Jedno ukłucie prowadzi do kilkutygodniowego  para-liżu.

Wiedzę na temat Australii, którą przekazała mi Angi, zachęciła mnie, by
w przyszłości odwiedzić ten egzotyczny kontynent.

(Malcolm Pletty, klasa V a)



3 Nasze pasje


٭

Bransoletki Loom Bands moją pasją


Co takiego kryje się pod pojęciem „Bransoletki Loom Bands”?
Wywodzą się one ze Stanów Zjednoczonych. Nazwa branso-letek pochodzi od angielskiego słowa LOOM, oznaczającego „krosno” i BANDS, czyli bransoletki. Osoba, która je wymyśliła, wcale nie była kobie-tą, jak mogłoby się wydawać. Był to dorosły mężczyzna, inżynier mechaniki. Pewnego razu zauważył, jak jego córki próbowały pleść bransoletki
z gumek. Dziewczynki nie bardzo sobie radziły, więc ich tata wbił w deseczkę kilka rzędów pinezek i pokazał im, jak w ciekawszy i łatwiejszy sposób zaplatać gumeczki, aby powstała bransoletka. Już po roku szaleństwo ogarnęło Stany Zjednoczone, a po dwóch latach gumeczki znał już cały świat.

Moja przygoda z gumkami zaczęła się w Toruniu, gdy mój kuzyn przywiózł je z Warszawy i nauczył mnie robić naj-zwyklejsze plecionki. Wtedy ciocia podarowała nam więcej kolorowych gumek, żebyśmy


z kuzynostwem tworzyli nowe wzory. Bardzo mi się to spodobało. Wkrótce były moje urodziny i poprosiłem o dodat-kowy zestaw jako prezent. Dostałem cały warsztat. Na
podstawie kilku wzorów
i instrukcji wymyśliłem dwie nowe bransoletki i zacząłem tworzyć ich coraz więcej. Stało się to moją pasją. Zacząłem wytwarzać inną biżuterię posługując się specjalnym szydełkiem. Codzienne dzier-ganie pozwoliło mi ćwiczyć rękę, co poprawiło jakość mojego pisma. Nauczyłem się nawet robić z gumek różne kwiaty. Moimi pomysłami dzielę się z innymi dziećmi, jeśli tylko chcą korzystać
z mojej pomocy.

Uważam, że plecionki mają wiele zalet. Rozbudzają wyobraźnię, rozwijają cierp-liwość, ćwiczą sprawność nad-garstka, są fajnym sposobem na spędzenie wolnego czasu


i dobrej zabawy z innymi. Mogą być też ozdobą dla wszystkich: zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Wyłącz więc komputer, porzuć gierkę i zostaw pada,
i zapleć bransoletkę dla mamy, siostry i sąsiada.


(Maksymilian Pawlik klasa III b)

٭

Cała w motylkach


Chciałabym opowiedzieć Wam o wycieczce do motylarni.
W tym roku duży namiot motylarni był atrakcją w Nie-chorzu, tuż obok latarni morskiej.
Po wejściu do motylarni zobaczyliśmy ogromne motyle z różnych stron świata. Latały między nami, siadały nam na rękach, głowach i ramionach. Jeden usiadł mi nawet na policzku! Czuły się swobodnie i nie bały się nas. Miały cudowne kolory - niebieski, żółty, zielony i wiele innych.
Było też dwóch „pasażerów na gapę” na moim plecaku! Nie można ich było tylko chwytać za skrzydła, bo były one bardzo delikatne. Na mojej ręce siedziało w pewnym momencie aż 8 motyli! Motylarnia mieściła się w du-żym namiocie, w którym były rośliny, alejki spacerowe
i miejsce, w którym gąsienice
z poczwarek przemieniały się w motyle. Były tez rozłożone plastry pomarańczy, na których motyle siadały i piły
z nich pyszny sok. Można było robić wspaniałe zdjęcia, poczytać tabliczki o motylach
i cały czas mieć kilka z nich na dłoni i ubraniu.

To było niezapomniane przeżycie, zupełnie co innego, niż oglądanie motyli w książ-kach i albumach. Zachęcam Was do odwiedzania takich miejsc, robienia zdjęć i oglą-dania z bliska wspaniałych zwierząt i roślin. Będziecie mieli wspaniałe wspomnienia


i pamiątki, a przy okazji sporo się dowiecie!

(Oliwia Kowal z kl. II b)

4 Szkolne koło europejskie


٭

Szkolne Koło Europejskie ,,Nasza Europa"



Unia Europejska (UE) jest organizacją międzynarodową, czyli wielką rodziną państw położonych w Europie. Obecnie należy do niej 28 krajów. Kraje te różnią się między sobą wielkością, historią, zwycza-jami, religią, językiem, hymnem, godłem i flagą. Postanowiły jednak współpracować, aby razem osiągnąć więcej, by ich obywatele mogli żyć lepiej, bezpieczniej, dostatniej, a - co najważniejsze - w pokoju. Od lipca 2013 roku Unia Europejska zrzesza 28 państw.

Wszystkie kraje są niepodległe oraz demokratyczne: Polska, Niemcy, Czechy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Portugalia, Finlandia, Węgry, Słowacja, Włochy, Grecja, Luksemburg, Dania, Irlandia, Belgia, Portugalia, Szwecja ,Finlandia, Austria, Litwa, Czechy i Sło-wacja, Słowenia, Łotwa, Estonia Węgry, Cypr i Malta, Rumunia i Bułgaria, Chorwacja.



Od 1993 hymnem Unii Europejskiej jest „Oda do radości” Ludwiga van Beetho-vena. Grany jest podczas


ważnych uroczystości wspóln-oty.

Na fladze Unii Europejskiej widnieje dwanaście żółtych gwiazdek ułożonych w okrąg na ciemnoniebieskim tle. Gwiazdy na fladze mają symbolizować jedność i har-


monię, pomiędzy europej-
skimi krajami.


Euro, waluta Unii Europejskiej, zostało wprowadzone w obieg gotówkowy w 12 krajach członkowskich zamiast dotych-czasowych obowiązujących tam walut. Obecnie jest oficjalnym i uznanym prawnie środkiem płatniczym w 18 krajach członkowskich. Ze wspólnej waluty korzysta ponad 3 miliony osób. Monety posiadają wspólny rewers, który przedstawia mapę Europy oraz nominał. Awers jest stroną narodową i każdy


z krajów umieszcza na nim swoje narodowe symbole. Warto wspomnieć, że każda moneta, bez względu na to, co przedstawia awers, jest ważna w każdym kraju Unii Europejskiej. W przypadków banknotów sprawa wygląda nieco inaczej, ponieważ wszystkie są identyczne po obu stronach, bez względu na to, w jakich krajach się ich używa. Banknoty euro druko-wane są obecnie w 14 drukarniach na terenie całej Unii Europejskiej.



Maskotką Unii jest Syriusz, zabawna, uśmiechnięta nie-


bieska stonoga. Syriusz ubrany jest w granatową koszulkę z gwiazdkami, jak na fladze Unii Europejskiej. Rozłożone dłonie w białych rękawiczkach wyrażają otwar-tość i życzliwość. Warto wspomnieć, iż w każdym kraju maskotka wygląda nieco inaczej. Każde państwo członkowskie Unii ma prawo ubrać Syriusza w to, co dla danego kraj jest charakte-rystyczne. Maskotka może również otrzymywać określone atrybuty, które kojarzą się
z danym rejonem.

Ważnym dniem dla UE jest Dzień Europy, przypadający na 9 maja. W 1950 roku francuski minister spraw zagranicznych, Robert Schuman, przedstawił Plan Szumana, stanowiący ideę utworzenia Unii Europejskiej. Dla upamiętnienia tego wydarzenia co roku obchodzone jest święto wspólnoty.


Źródło: www.uniaeuropejska.info.pl/, www.europa.eu/index_pl.htm, www..wikipedia.pl

(Opracowała: Oliwia Nagalska lider Szkolnego Koła Europejskiego „ Nasza Europa” )

5 Kącik przyrodnika



٭

Rozmowa z leśnikiem


Będąc na wycieczce klasowej
w Nadleśnictwie Gościno, a dokła-dnie w Szkółce Leśnej we Włoś-ciborzu, miałem możliwość poroz-mawiania z panią Małgorzatą Jamroży- Leśnikiem Szkółkarzem na temat jej pracy.

- Na czy polega Pani praca?

- Zajmuję się nadzorowaniem prac w szkółce leśnej, od momentu zbioru nasion, siewu, później ho-dowli po wyjęcie sadzonek drzew.

By maleńkie nasionko zmieniło się w duże drzewo, potrzeba wielu lat, pracy wielu ludzi. Nasionko trzeba najpierw posiać na szkółce, dbać, by miało dobre warunki do wzrostu. Sadzonki chroni się przed szkodnikami. Następnie przesadza się na specjalnie przygotowanym terenie, gdzie ma powstać nowy las.



- W jakich godzinach pani pracuje?

- W zasadzie od siódmej do pięt-nastej, ale ponieważ należymy do Służby Leśnej to, jak sama nazwa mówi, to służba. Są takie sytuacje, kiedy nie patrzy się na zegarek, na przykład w momencie, gdy istnieje zagrożenie lasu, wybucha pożar.



- Lubi Pani swoja pracę?

- Uwielbiam. Podejrzewam, że gdybym nie lubiła tej pracy, to bym nie wytrzymała tutaj. A tak pracuję 22 lata. Bywają dni, ze praca jest stresująca, niemniej jednak, zawsze chciałam być leśnikiem. Jako piętnastolatka, kończąc szkołę podstawową, wiedziałam, że zostanę leśnikiem.



- Bardzo dziękuję za rozmowę.

- Ja również dziękuję i zapraszam do odwiedzania naszych lasów.


(Jakub Grzebielucha kl. III b)

٭

Ze słownika leśnika



Bzik buchtuje - dzik szuka nasion

Babrzysko - miejsce, w którym dzik zażywa kąpieli błotnych.



Barłóg- legowisko dzików, niedźwie-dzi.

Chmara - stado jeleni, danieli, łosi i żubrów.

Kicaj - zając, czasami królik.

Kozioł - samiec sarny.

Lampy - oczy wilka.

Lizawka – słupek z wywierconymi lub naciętymi otworami, w którym znajduje się kostka soli kamien-nej. Służy zwierzynie grubej do uzupełniania składników pokar-mowych, przede wszystkim w okresie zimy.

Paśnik- drewniana konstrukcja służąca do dokarmiania zwierzyny grubej, szczególnie w okresie zimowym.

Wnyk - pętla do łapania zwie-rzyny, zastawiana przez kłusow-nika.

(Jakub Grzebielucha kl. III b)
٭

Quiz o lesie

Weź ołówek do ręki i zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Roz-wiązania szukaj na następnej stronie.



1. Jak nazywają się nogi zająca?

a) biegi,

b) skoki,

c) badyle.



2. Przysmak wiewiórek to:

a) kasztany,

b) żołędzie,

c) orzechy.



3. Zimowe schronienie nie-dźwiedzia, w którym zapada
w sen zimowy to:

a) gawra,

b) lęgowisko,

c) żeremia.



4. Żaba to:

a) płaz,


b) gad,

c) ssak.


5. Borsuk jest:

a) wszystkożerny,

b) mięsożerny,

c) roślinożerny.



6. Stado dzików to:

a) rój,


b) chmara,

c) wataha.



7. Gdzie mieszka lis?

a) w norze,

b) w dziupli,

c) w żeremiach.



8. Które zwierzę ma potężne siekacze i buduje tamy?

a) wydra,

b) wiewiórka,

c) bóbr.


9. Drąży korytarze w ziemi:

a) świstak,

b) kret,

c) jeż.


10. Ma igły na ciele:

a) bóbr,


b) kret,

c) jeż.
(Dominika Oleczek kl.Va)


٭

Jak zwierzęta leśne przygotowują się do zimy
Niedźwiedź brunatny na zimę przygotowuje sobie legowisko zwane gawrą. Przebywa w nim od końca listopada do końca lutego.

Borsuk z nastaniem mrozów zasypia w norze. Zimowy sen nie jest ciągły, gdyż w dniach ocie-plenia budzi się i wychodzi
z nory, by zaspokoić pragnienie lub coś złowić. W czasie zimowego snu borsuk żyje nagromadzonym w organizmie tłuszczem, przez co traci na wadze do 7 kg.


J zapada w sen zimowy, za-grzebując się w stertach opad-łych liści, aby przespać chłodny okres roku.

Źródło: www..wikipedia.pl

(Jakub Grzebielucha kl. III b)


6 Kiermasz rozmaitości


٭

Sudoku



Uzupełnij mniejsze kwadraty cyframi od 1 do 9 w taki sposób, aby żadna z cyfr nie powtórzyła się w wierszach, kolumnach dużego kwadratu. Nie mogą powtórzyć się też na ukos.





8
















7

9

4

5




7

2




6

8










2







8













2




1







7



















6

9































5







6

7
















3













5




1




4

1







3

8












Odpowiedzi szukaj na ostatniej stronie gazetki.



(Maksymilian Pawlik kl. III b)

٭

Coś o modzie

Witajcie!

Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia,


a Mikołaj pewnie już zostawił dla Was prezenty. Wiem, że przed Wami jeszcze sprzątanie, pomoc mamie w kuchni przy wypiekaniu pierniczków, ale może pomówmy
o modzie? Modne będą kolory czarny i czerwony . Modna jest tak zwana „szkocka krata”. Można nosić sukienki , płaszcze, spódni-ce, berety i czapki w tym wzorze.

W wieczór wigilijny każdy z nas chce czuć się wyjątkowo. Porzucamy codzienne stroje


i zakładamy cos wyjątkowego na ten jeden dzień w roku. Chcemy wyglądać elegancko, jak nasi rodzice, dziadkowie i inni goście zasiadający z nami do stołu. Dziewczynki mają do wyboru piękne sukienki, bluzki i spód-niczki. Chłopcy eleganckie spod-nie ( nie dresy i dżinsy!), odświęt-

ne koszule. Dziewczynom pole-camy czerwień, nieodłącznie kojarzoną ze Świętym Mikołajem, niebieski i srebrny, które idealnie komponują się z zimową aurą oraz biel i czerń – kolory, które nadają się praktycznie na każdą okazję.



U chłopców podstawą są czernie, szarości czy granat jeśli chodzi
o kolor spodni. Koszule w kolorze białym, błękitnym i delikatnej szarości.



Bawcie się modą w tym nadcho-dzącym szczególnym okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Pozdrawiam,

Wasza Stylistka

٭

Co wiemy o Prawach Dziecka
20 listopada  obchodziliśmy 25 rocznicę uchwalenia przez Zgro-madzenie Ogólne Narodów Zje-dnoczonych  Konwencji o Pra-wach Dziecka. Przeprowadziłam sondę, wśród uczniów naszej szkoły, dotyczącą znajomości praw dziecka.

Z sondy wynika, że wiecie jakie mamy prawa: do nauki, zabawy, rozwoju, życia, szacunku, pomocy medycznej, miłości, poczucia własnej godności, życia bez przemocy, własnego zdania.



Zapytałam losowo wybrane osoby co oznaczają poszczególne prawa. Oto wasze odpowiedzi:

- prawo do życia- mówi, że nikt nie może pozbawić nas życia,

- prawo do nauki- oznacza, że możemy chodzić do bezpłatnej szkoły, uczyć się, rozwijać swoje zainteresowania,

- prawo do miłości- mówi, o tym, że mamy prawo utrzymywać kontakty z rodzicami, nawet wte-dy gdy oni już razem nie miesz-kają.

- prawo do opieki medycznej- daje nam prawo korzystania


z pomocy medycznej, jeśli tego potrzebujemy.

Na pytanie: „Dlaczego ważne są prawa dziecka?” odpowiada-liście: żeby dzieci czuły się bezpiecznie, nie wykorzystywano ich do ciężkich prac czy podczas wojen, jako żołnierzy, by dzieci traktować jak ludzi.

Wiecie też, gdzie można przeczytać o prawach, jakie mamy. Podawaliście przykłady:
w Internecie, gazecie, w szkole, kodeksie ucznia, Konwencji
o Prawach Dziecka, na stronach UNICEF i Rzecznika Praw Dziecka.

Cieszy mnie to , że posiadacie wiedzę do kogo można się zwró-cić gdy jesteście świadkami ła-mania praw dziecka. Mówiliście, że zwrócilibyście się o pomoc do rodziców, nauczycieli, osób, poli-cji.

Brawo! Lekcje z Praw Dziecka odrobiliśmy. Wiemy, jakie mamy prawa i gdzie szukać pomocy
w przypadku ich łamania.
(Opracowała :Vanessa Soćko

z klasy V a)
Odpowiedzi do Quiz o lesie

1 a, 2 c, 3 a, 4 a, 5 a,

6 c, 7 a, 8 c, 9 b, 10 c.

Gratulujemy poprawnych odpo-wiedzi.



7 Samorząd Uczniowski




Drogie Koleżanki i Koledzy!
Chciałabym Wam przedstawić projekty, które jako Samorząd Uczniowski udało się nam dotych-czas zrealizować.

6 października odbyło się coroczne Święto Jabłka połączone z Dniem Jesieni. Każda klasa przy-niosła pachnące ciasta, szalotki, rogaliki, galaretki oraz pieczone jabłka, których zapach unosił się
w całej szkole. Uczniowie przyszli ubrani w odcieniach jesieni : brązu, czerwieni, żółci i szarości. Pienią-dze zebrane podczas akcji zostały przeznaczone na nagrody dla zwy-cięzców rozmaitych konkursów.

Na początku października zorganizowaliśmy plebiscyt dla kas IV-VI, który miały na celu wyło-nienie najsympatyczniejszego


i najbardziej wymagającego nau-czyciela. Najsympatyczniejszym został: pan Edward Komosiński uczący matematyki, a najbardziej wymagającym p. Beata Kalota, nauczycielka języka polskiego. Ogłosiliśmy również konkurs dla uczniów klas pierwszych, drugich
i trzecich na najlepszego nauczy-ciela. Tajemnicą nie jest, że
w każdej klasie wygrała właśnie wychowawczyni. 14 paździer-nika w naszej szkole obchodzony był Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Tego dnia uczniowie wręczali nauczycielom kolorowe, własnoręcznie wykonane branso-letki z gumek, które były miłą niespodzianką szczególnie dla Pań.

16 października rozstrzygnięty został konkurs plastyczno-fotograficzny pt. ,, Wspomnienia
z wakacji”. Otrzymaliśmy mnóstwo pięknych prac, ze szczególną aktywnością uczniów klas I-III.



31 października obchodzone było Halloween. Święto duchów, upiorów i innych straszydeł, któ-rych nie zabrakło w naszej szkole. Samorząd Uczniowski zorga-nizował konkurs na Halloweenowe lampiony wykonane z dyni. Niektóre z nich były wycięte, inne przebrane lub pomalowane.
W szkole panowała typowo Halloweenowa atmosfera !

20 listopada w naszej szkole obchodzony był Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji uczniowie klasy III b zorganizowali apel dla swoich rówieśników. Na lekcjach prowadzone były dysku-sje na ten temat. Mogliśmy oglądać różnego typu prezentacje i dowiedzieć się więcej o prawach dziecka podczas lekcji tematy-cznych.

W listopadzie rozstrzygnięty został konkurs fotograficzny ,,Je-sień w obiektywie‘’. Dostaliśmy wiele przepięknych zdjęć. Bardzo ucieszyło nas to, że w konkursie wzięli udział uczniowie wszystkich klas, licząc od tych najmłodszych do najstarszych.


27 listopada uczestniczyliśmy
w dyskotece andrzejkowej. Nie zabrakło tańca, śpiewu, wróżb, ustawiania butów w celu spraw-dzenia kto pierwszy z całej klasy wyjdzie za mąż. Było dużo śmie-chu i naprawdę dobrej zabawy!

5 grudnia w świetlicy Towarzystwa Pomocy Dzieci zorganizowaliśmy akcję „I Ty możesz zostać Świętym  Mikołajem. Zbieraliśmy również zabawki, książeczki i ubrania dla dzieci ze świetlicy ,,Słoneczko’’.



5 grudnia to szkolne mikołaj-ki. Na przerwach grała świąteczna muzyka idealna do zabawy i tań-
ca. W klasach dzieci odwiedzał święty Mikołaj, wręczając im drobne upominki. Było wesoło.

,


Jak co roku w naszej szkole trwała akcja Góra Grosza. Każda klasa zbierała monety: 1, 2 lub 5 groszowe. Akcja ta jest lekcją, która powinna nas nauczyć, że warto pomagać, zrozumieć
i tolerować innych . Każda szkoła, która bierze udział w tej akcji ma szansę zdobyć nagrodę. Wyniki tego konkursu poznamy już wkrótce!

10 grudnia obchodzony jest ,,Dzień Białej Bransoletki’’. W tym dniu uczniowie „Trójki” ubrani byli w białe bluzki, a na nadgarstkach nosili białe bransoletki. Dziew-czyny z Samorządu przebrane były m.in. za mieszkanki Indii, Chin i Afryki. Udały się do przedszkoli w celu szerzenia wiedzy o tolerancji oraz chęci pomocy innym.

W planach mamy jeszcze wiele innych pomysłów do zrealizowania, więc nie martwcie się. To jeszcze nie koniec!

Wszystkim gospodarzom klas serdecznie dziękujemy za pomoc w projektach i akcjach. Czekamy na wasze propozycje i pomysły. Może to właśnie Wy będziecie autorami jednego z nich ! 



Katarzyna Gallon przewodnicząca

Samorządu Uczniowskiego
٭

rozwiązanie Sudoku

3

8

1

5

4

6

2

7

9

4

5

9

7

2

3

6

8

1

6

7

2

9

1

8

4

3

5

9

2

6

1

3

5

7

4

8

7

4

5

8

6

9

3

1

2

8

1

3

2

7

4

9

5

6

5

6

7

4

9

1

8

2

3

2

3

8

6

5

7

1

9

4

1

9

4

3

8

2

5

6

7

Odpowiedzi do świątecznego quizu
1b, 2c, 3a, 4c, 5c, 6b, 7a, 8b, 9a, 10c


8 To i owo...


٭

ŚWIĄTECZNY QUIZ



1. Co zwyczajowo umiesz-czamy na czubku choinki?
a) piernika,
b) gwiazdę,
c) szyszkę.
2. W czym Święty Mikołaj najczęściej zostawia pre-zenty?
a) w czapce,
b) w worku,
c) w skarpecie.
3. Gdzie, według opowieści, mieszka Święty Mikołaj?
a) w Laponii,
b) na Biegunie Północnym,
c) na Biegunie Południowym.
4. Uroczysta kolacja spożywana 24 grudnia to:
a) wieczerza choinkowa,
b) kolacja opłatkowa,
c) wieczerza wigilijna.
5. Jakie zwierzęta w opo-wieściach ciągną sanie Mikołaja?
a) łosie,
b) jelenie,
c) renifery.
6. Boże Narodzenie obcho-dzimy co roku:
a) w pierwszą niedzielę zimy,
b) 25 grudnia,
c) 24 grudnia o godz. 18.00.
7. Jak nazywa się okres przed Bożym Narodzeniem?
a) adwent,
b) wielki post,
c) ostatki.
8. Co tradycyjnie jemy w wi-gilię Bożego Narodzenia?
a) indyka,
b) karpia,
c) królika w galarecie.

Szkoła Podstawowa nr 3 ul. Łopuskiego 15, 78-100 Kołobrzeg

Zespół redakcyjny: Katarzyna Gallon, Jakub Grzebielucha, Oliwia Kowal, Oliwia Nagalska, Dominika Oleczek, Maksymilian Pawlik, Malcolm Pletty, Vanessa Soćko.

Opiekunowie: Magdalena Jakubowska

Składanie: Elżbieta Pawelska

Korekta: Ilona Rybczyńska




9. Jaki jest tytuł kolędy „Cicha Noc” po angielsku?
a) „Silent Night”,
b) „Quiet Night”,
c) „Tonight”.
10. Dnia 31 grudnia imieniny obchodzi:
a) Mikołaj,
b) Melchior,
c) Sylwester.

(Oliwia Kowal z kl. II b)

٭

Wigilijny gość

Święta to czas spędzany głów-nie z rodziną. W Wigilię siadamy do wspólnej kolacji i pamiętamy, by jedno miejsce przygotować dla niespodziewanego gościa. Oto, co wydarzyło się w pewien wigilijny wieczór.

Siedzieliśmy już przy stole, jedliśmy i rozmawialiśmy, gdy na-gle usłyszeliśmy głośne stukanie do drzwi. Dziwne, bo nie spo-dziewaliśmy się nikogo więcej. Mama podeszła, by otworzyć drzwi. Wróciła z otwartą ze zdziwienia buzią. Za nią wszedł... Święty Mikołaj!

Wszyscy oniemieli. Mikołaj był zmęczony i zziębnięty, poprosił


o coś do jedzenia i picia, chciał

też trochę u nas odpocząć. Miał

jeszcze wiele domów do odwie-dzenia i prezentów do dos-tarczenia. Zaprosiliśmy go do sto-łu. Szybko jadał i bardzo głośno mlaskał. Po kolacji opowiedział nam o swoim domu w Laponii
i wielu ciekawych miejscach na świecie, które odwiedził.

Na pożegnanie złożyliśmy Mikołajowi życzenia, a on podziękował za gościnę i mocno nas wyściskał. Gdy wróciliśmy do pokoju zobaczyliśmy, że pod choinką są dodatkowe niespo-dzianki ukryte w paczuszkach. Ciekawe, skąd się tam wzięły?! Macie jakiś pomysł?


(Oliwia Kowal z kl. II b)


٭

Kolorowanka








©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna