Nowa generacja afl: inteligentne, związane z kierownicą reflektory



Pobieranie 22.65 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar22.65 Kb.


Informacja Prasowa


Styczeń 2008 r.




Nowa generacja AFL: inteligentne, związane z kierownicą reflektory


  • Nowa generacja świateł AFL zadebiutuje w modelu Opel Insignia w 2008 r.

  • Rozkład światła reflektorów dostosowuje się automatycznie do profilu drogi
    i prędkości

  • Nowa generacja świateł AFL w pełni wykorzystuje przepisy UE

Rüsselsheim. Wprowadzając AFL nowej generacji, Opel prezentuje ulepszenie swej technologii inteligentnego oświetlenia. AFL nowej generacji automatycznie dostosowuje rozkład wiązki światła reflektorów do dominującego profilu drogi i warunków widoczności. Po raz pierwszy system posiada dziewięć funkcji oświetlenia i w pełni wykorzystuje Europejski Przepis ECE 123, który wprowadzono w 2006 r. AFL nowej generacji debiutuje


w nowej klasie średniej wielkości samochodów Opel, a światowa premiera Opla Insignia odbędzie się w lipcu 2008 r. podczas London Motor Show.
Wszystkie wersje Opla Insignia z reflektorami AFL w standardzie wyposażenia mają również innowacje takie, jak dzienne światła LED, które zużywają znacznie mniej energii elektrycznej (a tym samym paliwa) niż światła mijania. Nowa stylistyka świateł samochodu umożliwia bezbłędne rozpoznanie go zarówno w dzień, jak i w nocy. Inną zaletą dziennych świateł LED jest stożek światła, umożliwiający natychmiastowe zauważenie samochodu, jak również niezwykła trwałość, wydłużająca okres eksploatacji prawie trzydziestokrotnie w porównaniu z żarówkami halogenowymi H7. Kiedy włączają się reflektory, światła LED stają się światłami postojowymi, nadając modelowi Insignia niepowtarzalny wygląd – nawet nocą.
AFL nowej generacji: szeroka gama funkcji dla najbardziej zróżnicowanych warunków
AFL nowej generacji, które Opel opracował wspólnie z firmą Hella, opiera się na potężnych reflektorach ksenonowych Bi-Xenon.

W konwencjonalnych reflektorach z gazowymi lampami wyładowczymi rozgraniczenie pomiędzy światłami mijania/światłami długimi powstaje przy pomocy przesłony lampy. Nowa, wyrafinowana technologia AFL wykorzystuje zamiast tego walec o swobodnym kształcie, mający na swej powierzchni szereg dokładnie obliczonych zarysów, zapewniających różne układy wiązki światła. Reflektory Bi-Xenon działają jako światła mijania i drogowe, wykorzystując jedną lampę ksenonową w każdym reflektorze. Widmo światła i jego natężenie pozostają niezmienione w obu trybach oświetlenia, co pozwala zmniejszyć zmęczenie oczu.



Liczne czujniki pojazdu mierzące prędkość, tempo odchylania, kąt skrętu i deszcz – plus kamera asystenta świateł drogowych – zbierają informacje o profilu drogi i warunkach widoczności oraz dostarczają je do elektroniki sterującej. Oprogramowanie systemu decyduje następnie, która funkcja oświetlenia jest właściwa dla dominującej sytuacji drogowej. Oprogramowanie wysyła odpowiednie komunikaty do silnika sterującego, który w ciągu ułamka sekundy obraca walec reflektora, wprowadzając żądany zarys. Obrót walca zmienia bieg promieni świetlnych, co z kolei zmienia wiązkę światła reflektorów. Moduł zamontowany jest na czopie w celu uzyskania oświetlenia kierunkowego.
W samochodach marki Opel światła oświetlające łagodne i ostre zakręty są szczególnie skuteczne, ponieważ nadwozie samochodu, dzięki przestrzennej konstrukcji reflektorów, nie stanowi przeszkody dla wiązki świetlnej świateł kierunkowych.
„Regulacja reflektorów staje się drugim, zaraz po koniecznej wiedzy technicznej na najwyższym poziomie, najważniejszym elementem filozofii marki” – wyjaśnia Ingolf Schneider, odpowiedzialny za oświetlenie zewnętrzne. „Wykonujemy niezliczone nocne jazdy, dopóki nie uzyskamy parametrów ustawień takich, jak granica światła/ciemności czy algorytm obrotu świateł kierunkowych, oraz dopóki nie ustalimy dokładnego ustawienia świateł na złą pogodę – takiego, aby światła wykalibrowane były do poziomu zapewniającego zadowolenie wszystkich projektantów i inżynierów.”
Przegląd dziewięciu funkcji oświetlenia:


  • Przy prędkościach poniżej 50 km/h światła miejskie zapewniają szerszą, symetryczną wiązkę świetlną o krótszym zasięgu, ułatwiającą kierowcom dostrzeżenie pieszych na krawędzi drogi. Natężenie świateł miejskich mniejsze niż normalnych świateł mijania, ponieważ w czasie, kiedy są używane, dostępne są dodatkowe źródła światła, np. oświetlenie uliczne.

  • Światła dla strefy pieszej włączają się automatycznie przy prędkościach pomiędzy 5 a 30 km/h. Są one zaprojektowane specjalnie dla stref, w których kierowca musi zachować najwyższą ostrożność, takich jak strefy mieszkalne
    z odpowiednimi ograniczeniami ruchu drogowego. Funkcja reguluje stożek świetlny obydwu reflektorów o osiem stopni w kierunku każdego pobocza drogi.
    Dzięki tym światłom piesi i dzieci bawiące się przy drodze – często nie potrafiące właściwie ocenić prędkości poruszających się pojazdów – mogą zostać zauważeni wcześniej, zwłaszcza jeżeli na poboczu stoją także zaparkowane samochody.

  • Światła na drogi wiejskie dają jaśniejszą i szerszą wiązkę świetlną na obie strony drogi niż konwencjonalne światła mijania. Ułatwia to wcześniejsze dostrzeganie zwierząt na poboczach. Światła te włączają się przy prędkości pomiędzy 50
    a 100 km/h, a ich zasięg wynosi 70 metrów.

  • W światłach na autostradę natężenie wiązki świetlnej jest większe, a reflektory ustawione są nieco wyżej, ponieważ nie ma obawy oślepienia kierowców nadjeżdżających z przeciwka, a gładsza nawierzchnia drogi powoduje mniejsze ruchy nadwozia pojazdu. Światła na autostradę generują stożek świetlny oświetlający drogę w odległości 140 metrów przed pojazdem, przy czym lepiej oświetlają lewy pas przydrożny. Zwiększenie mocy z 35 do 38 W również zauważalnie poprawia widoczność. Światła na autostradę włączają się automatycznie przy prędkości powyżej 100 km/h, jednak tylko wtedy, kiedy czujnik kąta skrętu sygnalizuje, że promienie krzywizny drogi nie odpowiadają drodze wiejskiej.

  • Światła na złą pogodę włączają się przy opadach deszczu lub śniegu, kiedy czujnik deszczu wykryje pewną ilość deszczu albo kiedy wycieraczki przedniej szyby włączają się i wyłączają z dużą częstotliwością. Wiązka świetlna ma wówczas niesymetryczny rozkład: moc prawego reflektora wzrasta z 35 do
    38 W tak, że kierowca lepiej widzi linie pasów na drodze, zaś moc lewego reflektora zmniejsza się z 35 do 32 W, aby zmniejszyć ryzyko oślepienia nadjeżdżających kierowców, co często ma miejsce na mokrej, odbijającej światło nawierzchni. Stożek światła prawego reflektora jest także o wiele jaśniejszy,
    a lewego nieco krótszy.

  • Światła drogowe („długie”) (dostępne w obecnej generacji AFL) zapewniają maksymalne natężenie i zasięg wiązki świetlnej reflektorów. Zamiast świecić asymetrycznie, wiązka świetlna świateł drogowych optymalnie oświetla pełną szerokość drogi. Ponadto moc reflektorów wzrasta z 35 do 38 W.

  • Asystent świateł drogowych stanowi nowość w tym segmencie i zapewnia znaczące korzyści z punktu widzenia bezpieczeństwa podczas jazdy w ciemności. Asystent automatycznie włącza światła drogowe, aby lepiej oświetlać drogę i tym samym poprawić widoczność. Kamera systemu rozpoznaje reflektory i tylne światła innych samochodów i, kiedy jest to konieczne, automatycznie przełącza reflektory na światła mijania, aby nie oślepiać innych użytkowników drogi.

  • Dynamiczne oświetlenie zakrętu (dostępne w obecnej generacji AFL) zapewnia lepsze oświetlenie na zakrętach. Obrotowe (kierunkowe) reflektory Bi-Xenon świecą pod kątem do 15° z prawej i lewej strony pojazdu na pokonywanym zakręcie. Kąt świecenia świateł kierunkowych zależy od prędkości samochodu
    i kąta skrętu. Nowym dodatkiem do tego systemu jest przełącznik „sport”, który po włączeniu umożliwia bardziej dynamiczną reakcję ze strony AFL. Oświetlenie ostrych zakrętów sterowane jest szybciej, a charakterystyka ściemniania została zmieniona w celu uzyskania szybszej reakcji.

  • Statyczne oświetlenie ostrych zakrętów (już wprowadzone do obecnej generacji AFL) oświetla strefę z prawej lub lewej strony pojazdu pod kątem do 90 stopni, ułatwiając manewrowanie w słabo oświetlonych miejscach, np. na ciemnych drogach dojazdowych. Oświetlenie to włącza się przy prędkościach poniżej
    40 km/h lub kiedy samochód manewruje na wstecznym biegu. Nową funkcją
    jest opóźnione przełączanie na normalne światła mijania tak, aby ułatwić manewrowanie podczas wyjeżdżania.



Obecna generacja AFL: co trzeci kierowca Signum optuje za AFL
Przez lata firma Opel była pionierem, jeśli chodzi o technikę oświetlenia samochodowego: Opel był pierwszym producentem samochodów, który wprowadził dynamiczne oświetlenie zakrętu i oświetlenie ostrych zakrętów do 90° w innowacyjnych Adaptacyjnych Przednich Światłach (Adaptive Forward Lighting – AFL) do klasy średniej wielkości w 2003 r. W roku następnym dynamiczne oświetlenie zakrętu zaprezentowano po raz pierwszy w klasie kompaktowej w modelu Opel Astra. Innowacyjną technikę wprowadzono do linii modelu Zafira w 2005 r. Opel jeszcze bardziej zdemokratyzował tę technikę bezpieczeństwa
w 2006 r., kiedy po raz pierwszy zaoferował model Corsa ze światłami Bi-Halogen AFL (oświetlenie ostrych zakrętów). Opel Meriva stał się pierwszym minivanem w swym segmencie, który oferowano ze światłami Bi-Halogen do oświetlania zakrętów i ostrych zakrętów w modelu rocznika 2006.
Potencjał rynku w dziedzinie najnowocześniejszych reflektorów jest jasno widoczny na przykładzie ilości zamówień na AFL obecnej generacji. W 2007 r. około 36 procent nabywców modelu Signum i dziewięć procent kupujących model Vectra w Europie optowało za „inteligentnym” systemem reflektorów. Cztery procent nabywców modelu Zafira wybrało AFL, natomiast wśród nabywców innych modeli wybierających tę opcję proporcje te były następujące: Astra – 2%, Corsa – 3,5% oraz Meriva – 2,5%.


Światła ksenonowe oszczędzają energię elektryczną i zmniejszają zużycie paliwa

Ważnym argumentem na rzecz najnowszej techniki oświetlenia ksenonowego jest także niższe zużycie paliwa przez samochody wyposażone w takie reflektory. Mimo ich podwójnej mocy świetlnej, źródło światła wymaga przeszło 33% mniej energii niż żarówka halogenowa (35 zamiast 55 W). Gazowe lampy wyładowcze zwane są emiterami fal; emitują one tylko pewne długości fali. Wszystkie te długości fal są światłem widzialnym dla oka ludzkiego. Kolor źródła światła powstaje dzięki tej mieszaninie fal świetlnych. Natomiast żarówka emituje ciągłe widmo światła, które rozciąga się daleko w zakresie niewidzialnego promieniowania podczerwonego. Wskutek tego, między 70 a 80% emisji żarówki zostaje utracone w postaci niewidzialnego promieniowania cieplnego. Tylko pozostałe 20 do 30 % emitowane jest w postaci światła widzialnego.
Nowoczesne reflektory typu Bi-Xenon posiadają tylko jedną lampę dla świateł drogowych i mijania. W obecnych typowych systemach z dwoma halogenami dwie lampy wymagają łącznie 110 W mocy elektrycznej na jedną stronę pojazdu. Samochód wyposażony
w reflektory ksenonowe i klasyczne żarowe światła tylne zużywa około 25% mniej energii niż samochód tylko z lampami halogenowymi. Zastosowanie lamp diodowych (LED) we wszystkich tylnych światłach zwiększa oszczędności energii do około 40%. Producent Hella ocenia, że gdyby wszystkie samochody osobowe zarejestrowane w Niemczech wyposażono w reflektory ksenonowe i diodowe światła tylne, roczna emisja CO2 mogłaby zostać zmniejszona o około 2,6 milionów ton.
Przy zastosowaniu specjalnych diodowych świateł dziennych typowe dodatkowe zużycie paliwa w ilości 0.2 litra na 100 km zostaje prawie całkowicie wyeliminowane. Dzieje się tak nie tylko dzięki małej mocy elementów LED, lecz także dlatego, że specjalnie zaprojektowane światła dzienne są jedynym działającym systemem oświetlenia, gdyż oświetlenie przyrządów oraz inne oświetlenie zewnętrzne jest w ciągu dnia zbędnie.

http://media.opel.com

General Motors Poland

General Motors Poland Sp. z o.o., ul. Wołoska 5, 02-675 Warszawa



Tel. 48-22 606 16 08 do 09, Fax 48-22 606 16 01



©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna