Opis rejsu s/y „dar szczecina” 10. 06. 2012 – 04. 10. 2012 Rejs jachtu s/y „dar szczecina”



Pobieranie 22.76 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar22.76 Kb.
OPIS REJSU s/y „DAR SZCZECINA”

10.06.2012 – 04.10.2012

Rejs jachtu s/y „DAR SZCZECINA” rozpoczął się 10.06.2012 w Szczecinie. Głównym założeniem było stawienie się do St Malo oraz udział w regatach The Tall Ships` Races 2012. Ze względu na długą trasę, podzielony został na 8 etapów.

ETAP

TRASA

ZAŁOGA

Mm.

I

Szczecin – Laboe-Brunsbuttel-Bremerhaven

młodzież z Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami

kpt. Jerzy Szwoch

387

II

Bremerhaven – Amsterdam

młodzież ze Szczecińskiego Programu Edukacji Morskiej

kpt. Jerzy Szwoch

222

III

Amsterdam – Dieppe-St Malo

młodzież z Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami

kpt. Jerzy Szwoch

503

IV

- St Malo – Lizbona-Kadyks

TTSR Młodzieżowa Reprezentacja Szczecina

kpt. Jerzy Szwoch

1.261

V

Kadyks –Cascais-Aveiro-Viana do Castello-Archipelago de Ous-Muxio-Corme-A Coruna- Dublin

TTSR Młodzieżowa Reprezentacja Szczecina

kpt. Jerzy Szwoch

1.503

VI

Dublin –Belfast-Campbeltown-Oban-Loggan-Fort-Augustus-Inverness-Tau– Joerpeland-Nedraboe-Bergevig – Stawanger

Dorośli

kpt. Wojciech Malejka

766

VII

Stawanger –Floyrli-Bergen-Leirwik-Skagen- Kristiansand – Frederikshaven

Dorośli

kpt. Mieczysław Ircha

520

VIII

Frederikshaven – Helsinborg-Świnoujście-Kopenhaga – Szczecin

młodzież ze Szczecińskiego Programu Edukacji Morskiej

kpt. Mieczysław Ircha

330




RAZEM:

5.492

Pierwsze trzy etapy wiodły ze Szczecina do St Malo. Był to okres doklarowania jachtu przed regatami TTSR 2012. Wiejące wiatry pozwoliły na sprawdzenie jachtu po sezonie remontów zimowych. Przeważające kierunki wiatru a w zasadzie non- stop z SW i W o sile od 4oB do 11oB. Podejście do St Malo z Kanału Angielskiego odbyło się pomiędzy wyspą Alderney a północno zachodnim cyplem Francji.

W St. Malo nastąpiła kolejna wymiana załogi na młodzież z Żeglarskiej Reprezentacji Miasta Szczecina. Jej zadaniem było promowanie miasta podczas TTSR 2012 oraz udział w dwóch wyścigach rozgrywających się na trasie: I – St Malo - Lizbona oraz II – Lizbona - Kadyks.

W pierwszym wyścigu jako jeden z nielicznych jachtów popłynął on w Atlantyk i dużym łukiem, omijając Biskaje dopłynął na linię mety pod Lzboną. Zaowocowało to ominięciem sztormowych wiatrów, które napotkały jachty płynące przez Biskaje. Dzięki temu zajął I miejsce w tym wyścigu w klasie „C” tzn. jachtów bez spinakera.

Drugi wyścig odbył pomiędzy Lizboną a Kadyksem. W tym wyścigu również zajął I miejsce w swojej klasie. W Kadyksie była kolejna wymiana załogi, również młodzieży z Żeglarskiej Reprezentacji Miasta Szczecina.

Etap z Kadyksu do La Coruny nazywany jest rejsem towarzyskim a to ze względu na czysto turystyczny jego charakter .W tym etapie istnieje możliwość wymiany załóg pomiędzy jednostkami. Część załogi skorzystała z tego. Wymiana nastąpiła pomiędzy dwoma „Darami” czyli Darem Młodzieży, a Darem Szczecina. Załoga odwiedziła porty portugalskie i hiszpańskie dopływając do La Coruny czyli kolejnego portu startowego w ramach TTSR.

Start był opóźniony o prawie 48 godzin ze względu na bardzo złe warunki atmosferyczne panujące na Biskajach i na wodach południowej Irlandii. Jachty miały 24 godzinne „okno startowe”. Od kapitanów należała decyzja kiedy wystartować. Po analizach pogodowych wcześnie rano Dar Szczecina wypłynął na start. Wiatry S do SW początkowo o sile ok 4-5oB zaczęły wzrastać do 9oB. Pozwoliło to szybką żeglugę w kierunku mety.

Po dopłynięciu do Dublina i podliczeniu wyników przez organizatora regat czyli STI, jacht uplasował się na I pozycji w trzecim wyścigu. Wygrane we wszystkich biegach dały mu zwycięstwo w całych regatach w klasie „C”.

Dublin by również kolejnym portem wymiany załogi. Potem droga wiodła przez Kanał Kaledoński do fiordów norweskich by w Stavanger kolejny raz dokonać wymiany. Kolejny etap wiódł również przez fiordy, odwiedzając między innymi Bergen aby dopłynąć do Frederikshaven i ponownie, już po raz ostatni dokonać zmiany załóg. Stamtąd rozpoczął się już faktyczny powrót do portu macierzystego czyli przystani Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego Euroregionalnego Centrum Edukacji Wodnej i Żeglarskiej w Szczecinie.

Jacht zacumował przy swojej kei w dniu 4.10.2012. Podsumowując : rejs trwał 116 dni, przepłynięto 5492 Mm, odwiedzono 38 portów. Jacht wziął udział w TTSR 2012 zajmując I miejsce w swojej klasie.

Młodzież z Żeglarskiej Reprezentacji Miasta Szczecina zamustrowana była na dwóch jednostkach: „Dar Szczecina” i „Fryderyk Chopin”. Połączone siły pozwoliły podczas parad w miastach biorących udział w TTSR 2012 zająć I miejsca podczas parad załóg. Rejs przebiegał w zasadzie bezawaryjnie. Rejs poprowadziło trzech kapitanów: Jerzy Szwoch, Mieczysław Ircha, Wojciech Malejka.

Kpt. Jerzy Szwoch




©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna