„osobisty agent Sieciowy”



Pobieranie 14.3 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar14.3 Kb.

Agenci

Kolejnym, po szperaczach, bardzo „usłużnym” narzędziem pomocy w wyszukiwaniu interesujących nas informacji w Sieci jest „osobisty agent Sieciowy” (agent). Jest to komputerowy system, który samodzielnie wykonuje zadania polegające na wyszukiwaniu określonych informacji w Sieci. Najczęściej analizowane przez system kategorie informacji na Stronach WWW to:



- tytuł,

- nagłówki,

- słowa kluczowe,

- streszczenia,

- data aktualizacji,

- rozmiar,

- data ostatniej wizyty agenta.

Innymi słowy praca agenta - nowoczesnego oprogramowania - polega na samodzielnym (automatycznym) przeszukiwaniu przez niego, zgodnie z podanymi przez nas życzeniami, zasobów informacyjnych Sieci. Skrót informacji o rezultatach przeglądania zasobów informacyjnych Web’a wyświetlany jest na ekranie naszego komputera. Prezentację tę agent wykonuje automatycznie w chwili, gdy komputer nie jest wykorzystywany. W efekcie, zamiast rybek, znikających gwiazdek i innych latających linii i okien, na ekranie monitora ukazują się tytuły wiadomości z zakresu wybranych przez nas wcześniej tematów (jak na ilustracji powyżej). Wyświetlane są zatem fragmenty informacji z wyróżnionej tematyki i jednocześnie tytuły najważniejszych wiadomości ze świata ( w postaci przesuwającej się linii). Około 15% ekranu zajmują reklamy - źródło finansowania całości agenta firmy PointCast. Po wskazaniu myszą tytułu interesującej wiadomości pokazuje się ona w pełnym formacie. Wiadomość tę można wydrukować lub zapisać na dysku w celu jej późniejszego wykorzystania. Oczywiście pełną wersję omawianej „prasówki”, wydając odpowiednie polecenie, można przejrzeć w każdej chwili. Odczytane przez agenta nowe wieści ze świata, gromadzone są w jego podręcznej pamięci (na naszym komputerze).



Agent stanowi kolejne narzędzie zmniejszające problem przeszukiwania Sieci. Dzięki niemu znajdowanie informacji w Web’ie jest wykonywane automatycznie w określonych przez zainteresowanego godzinach, dniach lub w każdej chwili, gdy tylko jest to możliwe, czyli bez przerwy 24 godziny na dobę - nam pozostaje czytanie aktualnych informacji.

Np. bezpłatny agent o nazwie PointCast, samodzielnie przeszukuje krajowe i światowe źródła bieżących wiadomości z wybranej branży, dane z giełd, pogodę w skali świata, wyniki sportowe, aktualny horoskop a nawet wyniki loterii1. Oczywiście wszystko to, dzięki Internetowi, dostępne jest niemal w każdym miejscu naszego globu, także nad Wisłą.



Oprogramowanie spełniające funkcje agenta, ma wbudowane zdolności przyjmowania zamówień na profil interesujących nas wiadomości (np.: biznes i komputery), wyróżnienia przeszukiwanych źródeł informacji (np.: CNN i New York Times), oznaczania czasu dokonywania automatycznego przeszukiwania nowych wiadomości w Sieci.

Program ten można „ściągnąć” z Weba (www.pointcast.com - jest to przykład jednej z form zasobów informacyjnych Sieci) bez żadnych opłat. Po ściągnięciu, program praktycznie instaluje się sam - nie wymaga od jego użytkownika przygotowania informatycznego.

Przykładem innego - komercyjnego agenta jest NewsPage, który podobnie jak każdy agent umożliwia określenie własnego profilu informacji. Ów agent dostarcza zainteresowanemu każdego ranka indywidualne wydanie „prasówki” z tytułami i streszczeniami wybranych materiałów źródłowych na wskazany adres elektronicznej skrzynki pocztowej. Pełne teksty tak wyróżnionych źródeł dostępne są pod wskazanymi w „prasówce” linkami. Dzięki temu otrzymywana korespondencja nie jest zbyt obszerna i pozostawia nam swobodę decydowania, które z sugerowanych materiałów są warte „ściągnięcia”. Subskrybent takiej „gazety” może wybrać 10 z oferty 2 500 wyróżnianych tam tematów. Serwis kosztuje 3 USD miesięcznie po miesięcznym okresie bezpłatnej próby.

Najnowszą ofertą opisywanego agenta jest NewsPage for WorkGroups. Usługa ta jest identyczna z poprzednią, ale adresowana dla kilku odbiorców (np. w tej samej firmie) jednocześnie. Innymi słowy jednakową „prasówkę” otrzymują wszyscy zainteresowani.


Zrozumiałą karierę zaczynają robić agenci wspomagający odszukiwanie najkorzystniejszych ofert w sklepach Internetowych. Idzie o to, by jak najszybciej i jak najdokładniej przejrzeć półki setek sklepów w poszukiwaniu najodpowiedniejszego np.: jakością i ceną towaru. Kupujący precyzuje zamówienie podając swoje wymagania agentowi sklepowemu (np. laptop, z drugiej ręki, nie drożej niż 1000 USD), by ten po chwili przedstawił wyniki swojej pracy w postaci listy adresów i parametrów poszukiwanego towaru (w przypadku laptopa agent podał pięć propozycji)2.

Podsumowując opis funkcji agenta można wyróżnić następujące jego cechy:

- autonomia (praca bez człowieka),

- współpraca (agenta z użytkownikiem),

- aktywność (pracuje w miarę potrzeb),

- spostrzegawczość (zmian w otoczeniu).






Ilustracja 1. Szacunek światowych wpływów z WWW w 2000 roku
Sceptycy dostrzegają także wady tego narzędzia - twierdzą, że umykają nam wiadomości, które agent nie zakwalifikował do naszego profilu wiadomości (porównajmy wiadomości w różnych gazetach) lub to, iż pracownicy w firmie zbyt wiele czasu będą poświęcali korzystaniu z tego typu źródeł wiadomości.

Mając na uwadze korzyści i zastrzeżenia wobec agenta wydaje się, iż wkrótce zainteresuje dużą część Internautów. Być może stanie się realną konkurencją dla tradycyjnej formy mediów? Już dzisiaj kilkanaście podobnych serwisów oferuje tego typu usługi. Z całą pewnością wkrótce pojawią się polscy „elektroniczni agenci”, którzy analizować będą wiadomości PAP z giełdy i z kilkunastu lokalnych i ogólnokrajowych gazet. Wydaje się, iż pozostanie retoryczne pytanie: czy „pływające” po ekranie monitora rybki, czy wiadomości dotyczące naszej branży?


Warszawa 20/10/98
Włodzimierz Gogołek

1 Przeglądane są takie źródła jak: CNN, CNNfn, Time, People and Money Magazines, Reuters, PR Newswire, BusinessWire, także z gazet: Los Angeles Times, New York Times, Boston Globe, San Jose Mercury News i wielu innych.

2 Przykładem tego typu rozwiązań jest np. oferta firmy NECX (elektronicznego sklepu komputerowego), która stworzyła narzędzie do porównywania ofert w branży informatycznej. Dzięki temu sprzedaż jej produktów w czasie trzech tygodni wzrosła o 20% od uruchomienia tego agenta. Podobną funkcję wykonuje Fruit of the Loom Inc. umożliwiając porównywanie cen koszul u największych hurtowników za oceanem. The New York Times on the Web, March 27, 1998.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna