Owoce i warzywa skarby lata



Pobieranie 8.01 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar8.01 Kb.
Owoce i warzywa - skarby lata

Ostatnio często spotykam się z teorią, że warto jeść sezonowe warzywa i owoce. Problem tkwi w tym, że jestem tak przyzwyczajona, że wszystkie warzywa i owoce są dostępne cały rok, że nie wiem jakie wybierać latem, aby były najbardziej wartościowe. Jakie owoce i warzywa powinno się w sposób szczególny wprowadzać do diety w okresie letnim?

To prawda – najbardziej wartościowe i pełne witamin są warzywa i owoce „prosto z krzaka”. Latem jest ich naprawdę mnóstwo. Na szczególną uwagę zasługują:

Truskawki (28 kcal/100g)


Tłuszcze: 0,4 g. Białka: 0,7 g. Węglowodany: 7,2 g.

Są niskokaloryczną skarbnicą witamin i składników mineralnych. Warto je jeść przede wszystkim dzięki zawartości witaminy C wspomagającej odporność, witamin z grupy B i magnezu pomagających zmniejszyć stres oraz wapnia, krzemu i manganu wpływającego na zdrowe włosy, paznokcie, skórę oraz kości. Owoce te zawierają również bromelię – enzym pomagający w trawieniu białka, przez co działa odtruwająco i oczyszczająco oraz poprawia funkcjonowanie wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Maliny (29 kcal/ 100g)
Tłuszcze: 0,3 g. Białka: 1,3 g. Węglowodany: 12 g.

Największy atut malin to zawartość kwasów organicznych (m.in. cytrynowy, jabłkowy, salicylowy), witaminy C oraz wapnia, potasu, magnezu i żelaza. Już od dawnych czasów używane były jako lek na gorączkę oraz środek antybakteryjny. Maliny w swoim składzie mają też spore ilości witamin A, C i z grupy B, a także jodu i potasu. Działają oczyszczająco na nerki i odtruwająco na nasz organizm. Ponadto pomagają w utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej oraz w walce z wolnymi rodnikami.

Porzeczki czarne (31 kcal/ 100g)
Tłuszcze: 0,2g. Białka: 1,3 g. Węglowodany: 14,9 g

Nie od dziś wiemy, że porzeczki to swoista „apteczka”. Zawieją sporo fosforu, magnezu, wapnia, żelaza, potasu, siarki, cynku oraz manganu. Są również jednym z owoców zawierających najwięcej witaminy C. Skórka czarnych porzeczek bogata jest w antocyjany skutecznie zwalczające bakterię E. Coli. Wywary z tych owoców stosuje się w przeziębieniach, kruchych naczynkach oraz zaparciach.


Agrest (41 kcal/100 g)
Tłuszcze: 0,1g. Białka: 0,7 g. Węglowodany: 2,9 g

Agrest bogaty jest w wapń i magnez, dlatego wpływa na kondycję zębów i kości. Zajadać się nim powinny również osoby cierpiące na zaparcia – dość twarda skórka i liczne pestki pomagają w poprawie perystaltyki jelit.

Ogórki (13 kcal/100g)
Tłuszcze: 0,3g. Białka: 1 g. Węglowodany: 14,6 g

est idealny na letnie upały, a przy tym niskokaloryczny. W zdecydowanej większości składa się z wody, zawiera jednak też składniki mineralne (potas, magnez, fosfor, wapń) i witaminy (witaminy z grupy B). Często jest oskarżany o niszczenie witaminy C w surówkach – to prawda, ma w swoim składzie rozkładający tą witaminę enzym – askorbinazę. Entuzjaści połączenia pomidor – ogórek nie powinni jednak rozpaczać tylko uzupełnić witaminę C innymi owcami lub warzywami.

Pomidory: (15 kcal/100 g)
Tłuszcze: 0,2g. Białka: 0,9 g. Węglowodany: 3,6 g

Cenione przede wszystkim za antynowotworowy likopen, ale także zawartość witaminy A, E, C, PP, B1, B2 i składniki mineralne: potas, wapń, żelazo. Zawarte w pomidorze kwasy organiczne pobudzają natomiast wydzielanie soków organicznych, regulując przemianę materii.

Rzodkiewka (14 kcal/100 g)
Tłuszcze: 0,2g. Białka: 1 g. Węglowodany: 4,4 g

Jest dobrym źródłem witaminy C, żelaza, siarki, manganu, miedzi. Spożywać ją powinny zwłaszcza osoby cierpiące na anemię, ponieważ zestawienie żelaza, manganu i miedzi korzystnie wpływa na procesy krwiotwórcze.


Sałata (14 kcal/100 g)


Sałata Tłuszcze: 0,2g. Białka: 1,4 g. Węglowodany: 2,9 g

Sałata jest niskokaloryczna i bogata w witaminy i składniki mineralne – idealna więc dla osób odchudzających się. Zawarta w niej witamina E i C pomaga w walce z wolnymi rodnikami oraz wzmacnia organizm, witaminy z grupy B natomiast wpływają korzystnie na układ nerwowy.


Starajmy się korzystać ze świeżych, pełnych słońca owoców i warzyw zwłaszcza wtedy, gdy jest na nie sezon. Nadają się one również znakomicie na przetwory, które w miesiącach zimowych dostarczą niezastąpionych składników mineralnych i witamin.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna