Plan wynikowy kl. I przygotowano na podstawie publikacji: Podręcznik: Historia cz. 1 „Przez tysiąclecia I wieki”, autorzy: Grzegorz Kucharczyk, Paweł Milcarek, Marek Robak, wsiP, Warszawa 2009



Pobieranie 498.44 Kb.
Strona1/5
Data06.05.2016
Rozmiar498.44 Kb.
  1   2   3   4   5

Plan wynikowy kl. I Przygotowano na podstawie publikacji: Podręcznik: Historia cz.1 „Przez tysiąclecia i wieki”, autorzy: Grzegorz Kucharczyk, Paweł Milcarek, Marek Robak, WSiP, Warszawa 2009

Dział programu

Temat Lekcji

Główne zagadnienia



Ocena




dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra


celująca

1. Czym jest historia?

  • Historia bada i opisuje przeszłość ludzkiej cywilizacji.

  • Źródła wiedzy o przeszłości.

  • O czym będziemy się uczyć na lekcjach historii w klasie I gimnazjum?

  • Metody i formy pracy na lekcjach.

  • Podręcznik historii do klasy I gimnazjum.

  • Materiały uzupełniające.

  • Zasady i kryteria oceniania uczniów.

Uczeń zna:


  • zakres treści kształcenia historycznego w roku bieżącym




  • materiały podstawowe i uzupełniające, do których będzie sięgać




  • zasady organizacji pracy na lekcjach




  • zasady i kryteria oceniania

Uczeń zna:


  • nazwy epok

historycznych
Uczeń rozumie:


  • pojęcia: dzieje, historia, historyk, nauki humanistyczne, epoka historyczna, starożytność, średniowiecze, źródło historyczne, źródła pisane, aktowe, opisowe, niepisane, historia regionalna, narodowa, powszechna




  • przyjęte kryteria oceniania osiągnięć uczniów

Uczeń potrafi:




  • określić historię jako wiedzę o dziejach człowieka i społeczności ludzkiej




  • wskazać dwa znaczenia pojęcia historia: jako dzieje (to, co się wydarzyło w przeszłości) i jako relacja o dziejach (opis i badanie)




  • wymienić epoki historyczne




  • wyróżnić podstawowe rodzaje źródeł historycznych




Uczeń rozumie:


  • sens i istotę pracy historyka




  • potrzebę obecności historii jako przedmiotu nauki w gimnazjum

Uczeń potrafi:


  • wskazać przykłady ilustrujące zapisy w tabeli ,,Podział źródeł”

Uczeń potrafi
Uzasadnić powiedzenie „historia jest nauczycielką życia”


2. Czas w historii.

  • Jednostki czasu w historii.

  • Różne rachuby czasu.

  • Sposoby mierzenia czasu.

  • Epoki historyczne.




Uczeń zna:


  • epoki historyczne składające się na całość dziejów




  • ramy czasowe epok




  • wydarzenia, które zapoczątkowały oraz kończą (umownie) poszczególne epoki




Uczeń rozumie:


  • pojęcia: chronologia, rok, wiek, tysiąclecie, milenium, epoka, era, przed naszą erą, nasza era, starożytność, średniowiecze, epoka nowożytna, epoka najnowsza (współczesna)



  • znaczenie daty narodzin Chrystusa dla chrześcijańskiej rachuby czasu

Uczeń potrafi:




  • odczytywać z osi czasu potrzebne informacje




  • przyporządkować datę wiekowi




  • określić daty graniczne wieków




  • obliczyć upływ czasu między podanymi datami




  • wymienić podstawowe jednostki czasu




  • używać poprawnie określeń: pierwsza (druga) połowa wieku (tysiąclecia)

Uczeń potrafi:


  • wykonać zestaw zadań z zakresu mierzenia czasu w zeszycie ćwiczeń




Uczeń

omawia i uzasadnia różnorodne cezury czasowe




3. Sprawdzian z orientacji uczniów w czasie historycznym.
















I. Prehistoria: pierwsi ludzie, pierwsze społeczeństwa.

4. Czas koczowników.

• Początki społeczeństwa ludzkiego.


  • Człowiek prehistoryczny.

  • Tryb życia, narzędzia i broń człowieka pierwotnego.

  • Sztuka prehistoryczna.

  • Życie duchowe ludzi pierwotnych.

Uczeń zna:


  • kryteria podziału przeszłości na epoki




  • tryb życia, mieszkania, narzędzia, broń człowieka pierwotnego

Uczeń zna:


  • elementy życia duchowego ludzi pierwotnych

Uczeń rozumie:




  • pojęcia i terminy historyczne: prehistoria, epoka, paleolit, epoka kamienia łupanego, epoka kamienia gładzonego, neolit, era metali, człowiek pierwotny, gromada, krzemień, zbieractwo, łowiectwo, koczowniczy tryb życia, sztuka prehistoryczna, Starożytny Wschód, kultura, społeczeństwo

Uczeń potrafi:

  • interpretować treści zobrazowane na taśmie chronologicznej (skali czasu) w podręczniku



  • wskazać cechy różniące człowieka od zwierząt

Uczeń potrafi:


  • scharakteryzować tryb życia, sposoby zdobywania pożywienia, zajęcia ludzi pierwotnych, ich narzędzia i broń

• wskazać na ilustracjach i omawiać przykłady sztuki ludzi pierwotnych



Uczeń rozumie:


  • rolę warunków przyrodniczych w rozwoju człowieka, zależność człowieka od przyrody

Uczeń potrafi:




  • określać relacje człowieka z przyrodą



  • wskazać na mapie regiony rozwoju osadnictwa i miejsca siedzib ludzkich odkrytych przez archeologów

Uczeń dostrzega i analizuje czynnik wpływające na nierównomierne rozmieszczenie ludzi

5. Czas rolników.

  • Początki rolnictwa i hodowli.

  • Przejście do osiadłego trybu życia.

  • Pierwsze osady rolnicze.

  • Zajęcia ludzi i ich narzędzia.

  • Wytop miedzi, brązu, żelaza.

  • Rewolucja neolityczna.




Uczeń rozumie:


  • pojęcia: neolit, era metali, rewolucja neolityczna, osiadły tryb życia, ród, kapłani, kult religijny, tkactwo, ceramika, handel, społeczny podział pracy, epoka brązu, epoka żelaza

Uczeń zna:


  • tryb życia, mieszkania, zajęcia i narzędzia ludzi epoki neolitu




  • metale wytapiane przez człowieka od IV tysiąclecia przed Chr.

Uczeń rozumie:

  • doniosłe znaczenie i charakter zmian epoki neolitu




  • znaczenie upowszechnienia wytopu metali




  • skutki rewolucji neolitycznej

Uczeń potrafi:


  • porównać koczowniczy i osiadły tryb życia, wyjaśnić różnice między nimi




  • charakteryzować przyczyny nierównomier nego rozwoju społeczności ludzkich



  • wymienić metale wytapiane przez ludzi

Uczeń potrafi:

  • wskazać na mapie regiony, w których ludzie najwcześniej nauczyli się uprawiać zboże i hodować zwierzęta

  • opisać życie w osadzie neolitycznej

Uczeń porównuje życiu ludzi w epoce neolitu i paleolitu,

II. Cywilizacje Starożytnego Wschodu.

6. Najstarsza cywilizacja na świecie –Mezopotamia.

• Położenie geograficzne i warunki naturalne Mezopotamii.


  • Ludy semickie.

  • Sumerowie. Pismo.

  • Wielkie miasto Babilon.

•Nieograniczona władza królów.

  • Osiągnięcia cywilizacyjne Babilończyków.

  • Państwo asyryjskie.

  • Persja.

Uczeń zna:





  • osiągnięcia Sumerów i Babilończyków

Uczeń zna:


  • przejawy potęgi i zasięg podbojów państw asyryjskiego i perskiego

Uczeń rozumie:




  • pojęcia i terminy historyczne: Mezopotamia, Międzyrzecze, Sumerowie, państwa-miasta Sumerów, Babilonia, ludy semickie, cywilizacja, państwo, monarchia despotyczna, politeizm, pismo klinowe, prawo, religia, epos, zikkurat, kapłani, wieża Babel, kodeks



  • znaczenie sprzyjających warunków naturalnych dla powstania pierwszych cywilizacji




  • rolę Sumerów jako twórców podstaw kultury Mezopotamii

Uczeń potrafi:




  • wskazać na mapie pierwsze cywilizacje na Bliskim i Dalekim Wschodzie, siedziby Sumerów







  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadania z odpowiedniego rozdziału

Uczeń pamięta:


  • państwa współcześnie zajmujące te obszary

Uczeń rozumie:




  • rolę miast jako ognisk cywilizacji



  • symboliczne znaczenie pojęcia wieża Babel

Uczeń potrafi:

  • rozpoznać na ilustracjach i omówić najważniejsze zabytki Mezopotamii

Uczeń rozumie:


  • myśl przewodnią Kodeksu Hammurabiego: oko za oko, ząb za ząb

Uczeń potrafi:




  • wskazać, które współczesne narody mówią językami semickimi

  • wskazać różnice między prawem zwyczajowym a stanowionym

•analizować i interpretować przepisy prawne Kodeksu Hammurabiego




  • określić wkład mieszkańców Mezopotamii w rozwój cywilizacji

Uczeń analizuje korzystaj ko z mapy czynniki geograficzne mające wpływ na rozwój cywilizacji w Mezopotamii

7. Egipt faraonów.

  • Znaczenie Nilu w życiu Egipcjan.

  • Władza faraona.

  • Urzędnicy.

  • Rzemieślnicy.

  • Praca egipskich chłopów.




Uczeń pamięta:


  • rolę faraona, urzędników, kapłanów




Uczeń rozumie:


  • pojęcia: państwo, społeczeństwo, faraon, delta, katarakta, oaza, sieć irygacyjna, władza absolutna, politeizm, skrybowie




  • rolę Nilu dla życia w Egipcie




  • sposób sprawowania władzy w Egipcie

Uczeń potrafi:


  • wyjaśnić powiedzenie: „Egipt – darem Nilu”




  • scharakteryzować społeczeństwo egipskie




  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadania z odpowiedniego rozdziału

Uczeń rozumie:


  • co mieszkańcy Egiptu zawdzięczali Nilowi, a co własnej pracy

Uczeń potrafi:


  • zaznaczyć na osi czasu powstanie państwa w starożytnym Egipcie







  • wykazać, czym różniły się warunki naturalne Egiptu od warunków naturalnych Mezopotamii




  • wyrazić w formie graficznej hierarchię społeczną w Egipcie

Uczeń


  • analizuje znaczenie Nilu i warunków geograficznych dla rozwoju cywilizacji Egiptu



8. Wierzenia Egipcjan.

  • Bogowie egipscy.

  • Kult faraona.

  • Rola kapłanów.

  • Wiara w życie pozagrobowe.

  • Wiedza i technika.

  • Sztuka.




Uczeń zna:


  • imiona i wyobrażenia głównych bogów egipskich




  • cechy charakterystyczne wierzeń Egipcjan




  • rolę kapłanów

Uczeń rozumie:


  • pojęcia: politeizm, kult, balsamowanie zwłok, mumia, piramida, sfinks, sarkofag, pismo piktograficzne, hieroglify, papirus




  • rolę religii w życiu Egipcjan



  • pozycję kapłanów w państwie

Uczeń potrafi:





  • opowiedzieć o osiągnięciach naukowych i technicznych Egipcjan

Uczeń zna:


  • obrzędy pogrzebowe

Uczeń rozumie:




  • znaczenie odczytania hieroglifów dla poznania cywilizacji egipskiej




  • stosunek Egipcjan do faraona

Uczeń potrafi:


  • opowiedzieć o egipskiej wizji losu człowieka po śmierci i obrzędach pogrzebowych starożytnych Egipcjan

  • analizować i interpretować fragment Księgi Umarłych, objaśniać zasady moralne Egipcjan

Uczeń:


  • dostrzega wpływ osiągnięć Egipcjan na rozwój cywilizacyjny świata

9. Palestyna – ziemia biblijnego Izraela.

  • Położenie geograficzne i warunki naturalne Palestyny.

  • Czas patriarchów.

  • Z Egiptu do Ziemi Obiecanej .

  • Państwo żydowskie. Dawid i Salomon.

  • Podział i upadek państwa.

Religia żydowska – judaizm.

Uczeń zna:


  • postacie: Abraham, Izaak, Jakub, Mojżesz, Saul, Dawid, Goliat, Salomon




  • nazwy: Izrael, Palestyna, Ziemia Kanaan, Jerozolima, Galilea, Judea, Synaj, Samaria, Jordan, Morze Martwe




  • nazwy ludów: Filistyni, Izraelici, Hebrajczycy, Żydzi

Uczeń rozumie:


  • pojęcia i terminy historyczne: Ziemia Obiecana, patriarcha, prorocy, Biblia, Dekalog, Arka Przymierza, psalm, niewola babilońska, monoteizm, Jahwe, judaizm, naród wybrany, Mesjasz, Ściana Płaczu, Tora, Talmud, szabat, rabin, synagoga, Stary Testament

  • specyfikę warunków naturalnych Palestyny, ich wpływ na historię Żydów




  • drogę Żydów do własnego państwa

Uczeń potrafi:





  • zaprezentować główne wydarzenia z dziejów Żydów, umiejscowić je w czasie i przestrzeni historycznej




  • przedstawić główne zasady judaizmu



  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie z odpowiedniego rozdziału

Uczeń rozumie:

  • związek między wędrówkami Żydów a ich zajęciami




  • dosłowny

i przenośny sens zwrotu salomonowy wyrok

Uczeń potrafi:

  • rozpoznać na ilustracjach i nazwać miejsca i zabytki związane

z dziejami Żydów


  • wskazać zasadnicze różnice między wierzeniami Żydów i innych ludów Wschodu




  • rozpoznać na ilustracjach symbole narodu żydowskiego, dostrzec bogactwo jego kultury i wkład do dziedzictwa światowego

Uczeń


  • dostrzega w judaizmie korzenie chrześcijaństwa

10. Lekcja powtórzeniowa:

Co nam pozostawiły cywilizacje Starożytnego Wschodu?















2.1-4

3.1-2


11. Praca klasowa














2.1-4

3.1-2


III. Starożytna Grecja i świat hellenistyczny.

12. Świat Greków.



  • Warunki naturalne Grecji.

  • Plemiona greckie.

  • Wielka Kolonizacja.

  • Ustroje poleis greckich: oligarchia, demokracja, tyrania.

  • Instytucje polityczne: zgromadzenie i rada.

Zaangażowanie obywateli w życie polityczne polis.

Uczeń zna:


  • główne źródła do dziejów starożytnej Grecji

  • postacie historyków greckich: Herodota, Tukidydesa, Ksenofonta, Plutarcha




  • nazwy: Grecja, Peloponez, Płw. Bałkański, Morze Egejskie, Kreta, Ateny, Sparta, Azja Mniejsza, Olimp, Hellada

Uczeń rozumie:


  • pojęcia i terminy historyczne: Hellenowie, polis, kolonia, kolonizacja, metropolia, Wielka Grecja, Minotaur, hegemonia, obywatel, polityka, prawa polityczne, agora, oligarchia, demokracja, tyrania, arystokracja




  • zasady funkcjonowania polis greckiej




  • istotę ustroju oligarchicznego i demokratycznego

Uczeń potrafi:


  • wskazać na mapie i opisać położenie geograficzne oraz warunki naturalne Grecji i kolonii greckich




  • określić zasięg greckiego świata po Wielkiej Kolonizacji



  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie z odpowiedniego rozdziału

Uczeń rozumie:


  • różnice między położeniem geograficznym i zajęciami ludności w Grecji i w państwach Starożytnego Wschodu




  • różnice w ustrojach poleis

Uczeń potrafi:





  • wyjaśnić przyczyny rozbicia Grecji na wiele państewek, braku jednolitego organizmu państwowego




  • wskazać różnice w ustrojach poleis greckich




Uczeń potrafi:


  • wskazać współczesne państwa mające ustroje znane w starożytnej Grecji


13.Najdawniejsze dzieje Grecji.

  • Kultura minojska.

  • Kultura mykeńska.

Iliada i Odyseja.

Uczeń zna:


  • nazwy: Kreta, Knossos, Mykeny, Tyryns, Peloponez, Troja, Achajowie, Dorowie

  • ramy czasowe kultur: minojskiej i mykeńskiej oraz początków cywilizacji Grecji klasycznej




  • treść i bohaterów Iliady i Odysei

Uczeń rozumie:




  • pojęcia: kultura minojska, kultura mykeńska, freski, labirynt

Uczeń potrafi:


  • określić ramy czasowe kultur mykeńskiej i minojskiej




  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie z odpowiedniego rozdziału

Uczeń rozumie:





  • pierwotne i symboliczne znaczenie zwrotów: koń trojański, pięta Achillesa

Uczeń potrafi:


  • wskazać na mapie ośrodki i przedstawić osiągnięcia kultury minojskiej i mykeńskiej w różnych dziedzinach




  • dostrzec, iż poematy Homera są bogatym źródłem wiedzy o życiu starożytnych Greków




  • podać pierwotne i symboliczne znaczenie oraz przykłady zastosowania w języku współczesnym poznanych zwrotów (np. nić Ariadny, wierna jak Penelopa)

Uczeń

rozpoznaje:




  • ceramikę, malarstwo i zabytki kultury minojskiej i mykeńskiej


14. Wojny Greków.

  • Persowie i ich państwo.

  • Wojny grecko-perskie: starcie dwóch światów.

Wojna peloponeska.

Uczeń pamięta:


  • postacie: Dariusza, Kserksesa, Miltiadesa, Leonidasa, Temistoklesa

  • przebieg wojen

  • miejsca i daty bitew: pod Maratonem (490 r. przed Chr.), pod Termopilami, pod Salaminą (480 r. przed Chr.), pod Platejami (479 r. przed Chr.)




  • nazwy: Jonia, Efez, Attyka, Ateny

Uczeń rozumie:


  • pojęcia i terminy historyczne: wojna peloponeska, Związek Peloponeski, Związek Morski, hegemonia, hoplita, trójrzędowiec






  • przyczyny ostatecznego zwycięstwa Greków




  • skutki wojny peloponeskiej

Uczeń potrafi:


  • wskazać na mapie państwo perskie




  • lokalizować poznane wydarzenia na osi czasu



  • wskazać na mapie miejsca bitew Greków z Persami



  • określić przyczyny wybuchu wojny między Atenami i Spartą




  • opisać przebieg wojny peloponeskiej



  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadanie z odpowiedniego rozdziału

Uczeń rozumie:


  • związek pomiędzy współczesnym biegiem maratońskim a wydarzeniami z 490 r. przed Chr.




  • znaczenie przystąpienia Greków do walki z Persami

Uczeń potrafi:



  • dostrzec w zagrożeniu perskim ważny element kształtowania się wśród Greków świadomości własnej kultury i poczucia wspólnoty




  • opisać uzbrojenie żołnierzy obu stron walczących



  • scharakteryzować sytuację w Grecji po wojnie peloponeskiej

Uczeń potrafi:




  1   2   3   4   5


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna