Plan wynikowy z języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej do programu „Słowa na start!”



Pobieranie 0.73 Mb.
Strona1/6
Data28.04.2016
Rozmiar0.73 Mb.
  1   2   3   4   5   6

Plan wynikowy z języka polskiego
dla klasy IV szkoły podstawowej do programu „Słowa na start!”


Prezentowany plan wynikowy stanowi propozycję realizacji wymagań edukacyjnych stawianych uczniowi w klasie IV szkoły podstawowej. Został opracowany zgodnie z koncepcją programu „Słowa na start!” i jest w pełni dostosowany do podręczników „Słowa na start! 4”. Koncepcja ta, zgodnie
z podstawą programową, przewiduje kształcenie u uczniów sprawności mówienia, słuchania, pisania i czytania oraz przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI. Zagadnienia prezentowane w podręcznikach „Słowa na start!” i odzwierciedlone w planie wynikowym obejmują treści z zakresu kształcenia literacko-kulturowego oraz nauki o języku. Plan wynikowy jest propozycją, którą można swobodnie modyfikować w zależności od poziomu klasy oraz rozkładu godzin. Opracowany został przy założeniu, że nauczanie języka polskiego w klasie IV odbywa się w wymiarze pięciu godzin tygodniowo. Liczbę godzin poświęconych na realizację poszczególnych zagadnień można dostosować do predyspozycji i uzdolnień konkretnego zespołu klasowego. Dodatkowo do planu dołączono propozycje lektur do omówienia, które nauczyciel może wykorzystać w dowolnie wybranym przez siebie momencie roku szkolnego.

Plan wynikowy z języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej do programu „Słowa na start!”


Środki dydaktyczne
(Dział programowy)


Numer
i temat lekcji


Utwory z podręcznika

Zagadnienia

Wymagania odstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Standardy

Liczba godzin

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Zaczyna się jesień, Wrześniowe
i październikowe wędrówki po Polsce

s. 10–11, 57



1.

Kończy się lato, więc wracamy do szkoły



• Joanna Papuzińska, „Koniec lata”

• Tadeusz Kubiak, „Wracamy”



czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, opowiadanie o sytuacji opisanej
w wierszu, opis przedmiotu, nastrój wiersza, uzasadnianie własnego zdania, korzystanie z różnych źródeł informacji, praca z ilustracjami

• podaje kilka wyrazów kojarzących się
z wakacjami • określa tematykę wierszy • podejmuje próbę rozwiązania krzyżówki na podstawie wiersza „Koniec lata” • wypisuje z wiersza „Wracamy” określenia podanych rzeczowników • krótko opisuje wygląd i kształt pamiątki
z wakacji • wie, co to jest nastrój wiersza • nazywa swoją ulubioną porę roku • dopasowuje określenia do fotografii

• wie, w jakim mieście znajduje się pałac


w Wilanowie

• opowiada o swoich wspomnieniach z wakacji • opowiada wyczerpująco o sytuacji opisanej
w każdym z wierszy • rozpoznaje grzyby jadalne • rozwiązuje krzyżówkę na podstawie wiersza „Koniec lata” • określa nastrój wiersza „Wracamy”, wykorzystując podane wyrazy • podaje argumenty uzasadniające wybór swojej ulubionej pory roku • przedstawia własne propozycje wycieczek na wrzesień i październik • wyjaśnia zasady poruszania się po jaskiniach • wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat zabytków Wilanowa

1.1 1.2 1.4 2.1 2.2 3.3 3.4 4.1 5.8


2

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Zaczyna się jesień s. 12–13

2.

Pierwszego września w szkole



• Czesław Janczarski, „Wrzesień”

• Jan Brzechwa, „Pierwszy września”



czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, głośne czytanie tekstu, opis miejsca, opowiadanie o wydarzeniach opisanych w tekście, bohater literacki, konstruowanie wypowiedzi pisemnej


• wymienia miejsca opisane w wierszu „Wrzesień” • podaje obraz pozostający w pamięci po przeczytaniu wiersza „Wrzesień” • rysuje ilustrację do wiersza „Wrzesień” • głośno i wyraźnie czyta tekst „Pierwszy września” • wypisuje z tekstu imiona bohaterów • opowiada, co robili poszczególni bohaterowie tekstu • wymienia zwierzęta, które zamieszkiwały parkowy staw opisany w tekście • wypisuje z tekstu pięć wyrazów z „ż” • podaje przynajmniej jedno własne skojarzenie
z pierwszym września

• podejmuje próbę napisania dalszego ciągu historii o Królewnie Żabce



• opisuje, jak zmieniają się miejsca przedstawione w wierszu „Wrzesień” w zależności od pór roku • wie, kim jest bohater literacki • opowiada, co wydarzyło się w parku opisanym w tekście • układa pięć zdań z wyrazami z „ż” wypisanymi z tekstu • wyczerpująco opowiada o własnych skojarzeniach związanych z pierwszym września • zapisuje wymyślone przez siebie dalsze przygody Królewny Żabki z uwzględnieniem reguł gramatycznych, ortograficznych
i interpunkcyjnych


1.1 1.2 1.4 2.1 2.3 2.5 3.7


2

Podręcznik do gramatyki cz. 1, R: Jak się porozumiewamy?

s. 6–8


3.

Witam się i żegnam






zwroty powitalne i pożegnalne, zasady powitania i pożegnania, zwroty grzecznościowe, praca z ilustracjami

• zaznacza zwroty powitalne w podanych fragmentach tekstu • przyporządkowuje odpowiednie słowa powitania do podanych wypowiedzi

• podkreśla w tekście zwroty pożegnalne



• wymienia najważniejsze zasady dotyczące powitania i pożegnania • stosuje słowa powitania i pożegnania pasujące do określonych sytuacji • układa rozmowę, używając zwrotów powitalnych i pożegnalnych

2.2 2.5 5.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Moja rodzina i ja

s. 19
Słownik wyrazów bliskoznacznych



4.

Czym dla każdego człowieka jest dom?



• Wiktor Woroszylski, „Czas miłości”

czytanie ze zrozumieniem, chronologia, oś czasu, opis postaci, wyrazy bliskoznaczne (synonimy), uzasadnianie własnego zdania, korzystanie ze słownika, wyszukiwanie informacj
i w tekście


• tworzy oś czasu, wykorzystując rodzinne pamiątki i zapisując wydarzenia ze swojego życia • zapisuje informacje o sobie • dopisuje wyrazy bliskoznaczne do wyrazu „dom” • układa zdania z podanymi wyrazami • korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych • wie, co zdaniem osoby mówiącej w wierszu jest ważne, a co nie ma znaczenia dla istnienia domu

• wypisuje z wiersza wyrażenia mówiące o tym, co jest ważne dla istnienia domu



• wyjaśnia pojęcia: chronologia, oś czasu • szczegółowo opisuje swój wygląd • wyjaśnia pojęcie: wyraz bliskoznaczny • wyjaśnia sens wiersza • podaje własne propozycje wyrażeń mówiących o tym, co jest ważne dla istnienia domu • wyjaśnia tytuł wiersza i uzasadnia swoją odpowiedź


1.1 1.2 1.4 2.1 2.4 3.1 3.4

4.1


1

Podręcznik do gramatyki cz. 1, R: Jak się porozumiewamy?

s. 9–11


5.

Przedstawiam siebie i innych





komunikacja w sytuacjach codziennych, zasady przedstawiania sobie nieznających się osób, zwroty grzecznościowe, praca z ilustracjami

• wie, kiedy należy się przedstawiać • dopasowuje wypowiedzi dotyczące przedstawiania do odpowiednich ilustracji • wyjaśnia zasady przedstawiania jednej osoby osobie drugiej • na podstawie tekstu podejmuje próbę przedstawiania nieznających się osób

• przedstawia się odpowiednio do podanych sytuacji • dobiera argumenty na potwierdzenie swojego zdania • prezentuje scenki ukazujące prawidłowy sposób przedstawiania nieznających się osób


2.2 3.4 5.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Zaczyna się jesień

s. 14–15


6.

Jesienne spotkanie


z wiewiórką

Joanna Kulmowa, „Wiewiórki jesienią”

• Michel Cuisin, „Wiewiórka”



czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, korzystanie z różnych źródeł informacji, opis zwierzęcia, formułowanie argumentów, praca z ilustracją


• wie, kiedy należy się przedstawiać • dopasowuje wypowiedzi dotyczące przedstawiania do odpowiednich ilustracji • wyjaśnia zasady przedstawiania jednej osoby osobie drugiej • na podstawie tekstu podejmuje próbę przedstawiania nieznających się osób

• wyjaśnia poetyckie sformułowanie • podaje wymyślone przez siebie poetyckie określenia dotyczące poszczególnych pór roku • formułuje argumenty na potwierdzenie określonych racji • opisuje wiewiórkę, wykorzystując różne źródła informacji


1.1 1.4 2.1 2.2 3.4

4.1


1

Podręcznik do gramatyki cz. 2, R: Formy wypowiedzi s. 79–82

7.

Opis przedmiotu


i postaci




elementy opisu przedmiotu i opisu postaci, opis przedmiotu a opis postaci, praca z ilustracjami, redagowanie opisu samochodu, redagowanie opisu postaci

• odszukuje wśród podanych wyrazów określenia cech przedmiotu widocznego na ilustracji • uzupełnia opis brakującymi określeniami • zna najważniejsze elementy opisu przedmiotu • stwierdza na podstawie opisu, jaki przedmiot jest opisywany • wypisuje z tekstu informacje dotyczące opisywanego przedmiotu • zapisuje wyrazy określające wygląd przedmiotu przedstawionego na ilustracji • zna najważniejsze elementy opisu postaci

• wskazuje ilustrację przedstawiającą postać pasującą do opisu



• podaje przykłady wszystkich elementów wchodzących w skład opisu przedmiotu • uzupełnia opis przedmiotu na podstawie wybranej ilustracji • opisuje przedmiot przedstawiony na ilustracji, używając podanych wyrazów • podaje przykłady wszystkich elementów wchodzących w skład opisu postaci • opisuje postać widoczną na ilustracji, wykorzystując podane wyrazy


1.1 2.1


2

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Moja rodzina i ja

s. 20–23


8. Co wiesz o rodzinie?


• ksiądz Jan Twardowski, „Co wiesz o swojej rodzinie?” • Joanna Olech, „Dynastia Miziołków”


czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, cechy bohaterów, opis postaci, drzewo genealogiczne, stopnie pokrewieństwa w rodzinie, postać księdza Jana Twardowskiego, humor

• odszukuje w tekście informacje na temat bohaterów i częściowo uzupełnia opis postaci • opisuje wybranego członka własnej rodziny według podanego wzoru • podejmuje próbę stworzenia drzewa genealogicznego własnej rodziny

• podejmuje próbę humorystycznego przedstawienia wybranego członka swojej rodziny



• odszukuje w tekście szczegółowe informacje na temat bohaterów i uzupełnia opis postaci • tworzy drzewo genealogiczne własnej rodziny • wyjaśnia sens wskazanego fragmentu tekstu • nazywa stopnie pokrewieństwa w rodzinie • wie, kim jest ksiądz Jan Twardowski • wyjaśnia, w jaki sposób została opisana rodzina narratora tekstu • przedstawia w żartobliwy sposób wybranych członków swojej rodziny

1.1 1.2 1.4 2.1 2.2

2.4


2

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Moja rodzina i ja

s. 24–25, 27



9.

Jakie są skutki niepunktualności?



• Julian Tuwim, „Spóźniony słowik” • Joanna Papuzińska, „Klucha”

• „Rady dla tych, którzy chcą pięknie czytać”



czytanie z podziałem na role, czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, cechy i zachowanie bohatera, ocena postępowania bohatera, opis postaci, epitet, porównanie, rola określeń rzeczownika w tekście, uzasadnianie własnego zdania, postać Juliana Tuwima

• czyta wiersz z podziałem na role • krótko odpowiada na pytania, wchodząc w rolę bohaterki wiersza • wybiera określenia pasujące do bohatera wiersza, oceniając jego postępowanie • wypisuje z wiersza określenia rzeczowników • wie, kim był Julian Tuwim • krótko opisuje wygląd i zachowanie bohatera wiersza „Klucha” • wyjaśnia sens wskazanego fragmentu wiersza „Klucha” • wypisuje z wiersza „Klucha” epitety
i porównania

• wymienia zalety i wady posiadania rodzeństwa


i uzasadnia swoje zdanie

• czyta wiersz z podziałem na role,
z zachowaniem zasad poprawnego głośnego czytania • wyczerpująco odpowiada na pytania, wchodząc w rolę bohaterki wiersza • wyjaśnia, jaką rolę pełnią w wierszu wypisane określenia rzeczowników • podaje własne propozycje poetyckich dań • określa osobę mówiącą w wierszu „Klucha”, wskazując w utworze odpowiedni fragment

• szczegółowo opisuje wygląd i zachowanie bohatera wiersza „Klucha”



1.1 1.2 1.4 2.1 2.2

3.4


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: O przyjaźni
i koleżeństwie s. 28

Słownik języka polskiego



10.

Tworzymy klasowy kodeks przyjaźni



• Maria Dańkowska, „Kodeks przyjaźni”

czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, korzystanie ze słownika, uzasadnianie własnego zdania

• wypisuje cechy dobrego kolegi i przyjaciela • krótko wypowiada się na temat tekstu

• wyjaśnia słowa „lojalność” i „dyskrecja”, korzystając ze słownika języka polskiego



• wypowiada się na temat tekstu, uzasadniając swoje zdanie • zapisuje w punktach obowiązki wobec przyjaciół


1.1 1.4 2.2 2.5 3.4 4.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe i październikowe wędrówki B: O przyjaźni i koleżeństwie s. 29

11. Na co należy zwrócić uwagę, oglądając obraz?


Dzieła sztuki pod lupą: • Stanisław Wyspiański, „Portret dziewczynki”

• Thomas Sully, „Rozdarty kapelusz”



opis obrazu, opis postaci, nastrój
i kolorystyka obrazu, pejzaż, portret, scena rodzajowa, martwa natura, praca
z ilustracjami

• podaje autora i tytuł obrazu • określa kolorystykę dominującą w obrazie

• podejmuje próbę opisu postaci widocznej na obrazie



• odróżnia portret od pejzażu, sceny rodzajowej
i martwej natury • określa nastrój obrazu • opisuje postać widoczną na obrazie


1.2 1.4

2.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: O przyjaźni
i koleżeństwie s. 30–32 Słownik języka polskiego

12.

Czy przyjaciel powinien być ideałem?



• Zbigniew Lengren, „Kto to może być?” • Józef Baran, „Hymn o sobie samym – najwierniejszym przyjacielu”


czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, części mowy, wers, korzystanie ze słownika, uzasadnianie własnego zdania, przysłowia, osoba mówiąca (podmiot liryczny), cytat

• wymienia przynajmniej pięć czynności wykonywanych przez bohatera wiersza „Kto to może być?” • odróżnia czasownik od innych części mowy • zapisuje najbardziej pożądane zachowania lub cechy charakteru przyjaciela • dobiera odpowiednie wyjaśnienia do podanych przysłów i powiedzeń • wie, kim jest podmiot liryczny • wypisuje z wiersza wskazany cytat • podejmuje próbę uzasadnienia własnego zdania na temat związany z treścią wiersza • odnajduje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa „ideał”

• wymienia czynności wykonywane przez bohatera wiersza i te, których nie robił opisany chłopiec • wyjaśnia pojęcie: wers • uzasadnia swoje zdanie na temat związany
z treścią wiersza • wyszukuje w wierszach odpowiednie cytaty • uzupełnia tabelę, wyjaśniając własnymi słowami znaczenie cytatów z tekstu • wyjaśnia pojęcia: podmiot liryczny, cytat • odróżnia podmiot liryczny od autora wiersza


1.1 1.2 1.4 2.4 3.4

4.1


1

Podręcznik do gramatyki cz. 1, R: Jak się porozumiewamy? s. 12–14

13.

Proszę i dziękuję






prośba i podziękowanie, zwroty grzecznościowe, znaczenia słowa „dziękuję” jako wyrażającego podziękowanie lub odmowę, praca
z ilustracjami

• wskazuje prośbę wśród innych wypowiedzi • podkreśla w tekście zdanie, które jest prośbą • podejmuje próbę zapisania odpowiednich próśb na podstawie ilustracji • dopasowuje do podanych sytuacji odpowiednie zwroty podziękowania • zaznacza wypowiedź, w której słowo „dziękuję” oznacza odmowę • używa słowa „dziękuję” jako wyrażającego wdzięczność i jako oznaczającego odmowę

• wie, jak się zachować, kiedy ktoś spełni naszą prośbę



• wyjaśnia, czym jest prośba • przekształca wypowiedzi, tak aby stały się uprzejmymi prośbami, wykorzystując przy tym podane zwroty • wyjaśnia, czym jest podziękowanie • zapisuje odpowiednie podziękowania do podanych sytuacji • redaguje dwa krótkie dialogi, używając słowa „dziękuję” wyrażającego wdzięczność oraz oznaczającego odmowę


2.2 2.5

5.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: Moja rodzina i ja

s. 25–27


14.

Dzieci, rodzeństwo, rodzice...



• Alan Alexander Milne, „Grzeczna dziewczynka”

• „Rady dla tych, którzy chcą pięknie czytać”



czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, cechy i zachowanie bohatera, głośne czytanie wiersza, epitet, zdrobnienie, zgrubienie, wyraz neutralny, uzasadnianie własnego zdania, postać Alana Alexandra Milne’a

• czyta głośno wiersz • wypisuje zdrobnienia z wiersza • odszukuje w wierszu informacje na temat podmiotu lirycznego

• podaje przykłady słów neutralnych, zdrobnień i zgrubień, epitetów



• czyta głośno wiersz, z zachowaniem zasad poprawnego głośnego czytania • wyjaśnia pojęcia: epitet, wyraz neutralny, zdrobnienie, zgrubienie • wyraża swoją opinię na temat związany z treścią wiersza i uzasadnia swoją odpowiedź

• wie, kim był Alan Alexander Milne



1.1 1.2 1.4 2.1 3.4

4.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: O przyjaźni
i koleżeństwie s. 32–34

Słownik języka polskiego



15.

Domowe zwierzęta naszymi przyjaciółmi



• Jan Grabowski, „Historia psich figlów”

czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, korzystanie ze słownika, narrator, utwór prozatorski (epicki), przysłowie, opis zwierzęcia

• zna pojęcie: narrator • odszukuje w tekście informacje na temat bohatera opowiadania • odszukuje w słowniku języka polskiego informacje na temat jamnika • odszukuje w tekście dokończenie podanego przysłowia • wymienia przynajmniej trzy pozytywne cechy swojego zwierzęcia

• podejmuje próbę opisu zwierzęcia domowego





• wyjaśnia pojęcia: narrator, utwór prozatorski • wskazuje przynajmniej trzy zachowania bohaterów opowiadania świadczące o tym, że są przyjaciółmi

• opisuje zwierzę domowe, stosując odpowiednie środki językowe



1.1 1.2 1.4 2.1 2.5

4.1


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: O przyjaźni
i koleżeństwie

s. 35


16.

Czego się można dowiedzieć z diagramów?



• „Ankieta”

ankieta, diagram kołowy i słupkowy, odczytywanie informacji z diagramów, uzasadnianie własnego zdania


• wie, czym jest ankieta • określa różne kształty diagramów • odpowiada na co najmniej dwa pytania, odczytując z diagramów potrzebne informacje • układa proste pytania do wykresów

• sporządza diagram słupkowy przy pomocy nauczyciela



• wyjaśnia pojęcie: ankieta • proponuje nazwy dla diagramów na podstawie ich kształtu • odpowiada na wszystkie pytania, odczytując
z diagramów potrzebne informacje • układa pytania do podanych wykresów • uzasadnia swoje zdanie na podany temat, podając właściwe argumenty • sporządza diagram słupkowy

1.1 1.3 1.4 2.2 2.4

3.4


1

Podręcznik do gramatyki cz. 1, R: Jak się porozumiewamy? s. 15–17

17.

Wyrażam swoje zdanie






ocena zachowania bohaterów tekstu
i ilustracji, wyrażanie i uzasadnianie własnego zdania, zwroty odpowiednie do wyrażania własnego zdania, praca z ilustracjami

• podejmuje próbę oceny zachowania bohaterów na podstawie ilustracji • udziela krótkich odpowiedzi na postawione pytania • odszukuje w tekście fragmenty, w których bohater wyraża swoje zdanie

• podejmuje próbę wyrażania własnego zdania na podany temat



• używa odpowiednich zwrotów do wyrażania własnego zdania • uzasadnia swoje zdanie • ocenia zachowanie bohaterów przeczytanych tekstów • redaguje krótkie wypowiedzi, przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych
i językowych

1.1 2.2

3.4


1

Podręcznik do literatury, R: Wrześniowe
i październikowe wędrówki B: O przyjaźni
i koleżeństwie s. 36–38

18.

Rozejrzyj się, przyjaciel jest blisko



• Elwira Lindo, „Maciek, mój przyjaciel na całe życie”


czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w tekście, świat przedstawiony, cechy bohaterów, narrator, czas i miejsce wydarzeń, ocena postępowania bohaterów, opowiadanie
o wydarzeniach opisanych w tekście, uzasadnianie własnego zdania

• wymienia przynajmniej dwóch bohaterów opowiadania • określa miejsce i czas wydarzeń przedstawionych w utworze • uzupełnia schemat, wpisując przynajmniej dwie cechy wyglądu, charakteru i upodobania bohaterów • uzupełnia zdania związane z tekstem • odszukuje w tekście informacje dotyczące opisanych wydarzeń • podaje swoich ulubionych wykonawców muzycznych

• wymienia elementy świata przedstawionego w utworze literackim • opowiada o świecie przedstawionym w tekście • podaje informacje o narratorze opowiadania • wymienia wszystkich bohaterów opowiadania • uzupełnia schemat, wpisując cechy wyglądu, charakteru i upodobania bohaterów • wymyśla dwa możliwe zachowania bohatera tekstu i ocenia każde z nich • podaje swoich ulubionych wykonawców muzycznych i uzasadnia swój wybór

1.1 1.2 1.4 2.1 2.5

3.4


1
  1   2   3   4   5   6


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna