Podłączenia nawigacji satelitarnych



Pobieranie 128.92 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar128.92 Kb.
Podłączenia nawigacji satelitarnych

Część nawigacji ze złączem ISO jest opisana w dziale o złączach ISO (Audi/VW, Becker, Blaupunkt Travel Pilot). Na tej stronie postanowiłem umieścić także opisy złącz osprzętu do nawigacji (nie podoba mi się taki sposób ale cóż - na razie jest tego zbyt mało na stronie aby robić osobny dział). Są tu zebrane nawigacje i osprzęt zarówno w wersji sklepowej jak i fabryczne.

Zanim podam opisy co i jak jest wyprowadzone w nawigacji napiszę jakie sygnały są potrzebne aby nawigacja działała poprawnie.
Podstawowa sprawa to sygnał prędkości jazdy. Może być on pobrany z sygnału GALA, SCV (kontrola głośności w zależności od prędkości jazdy), który w wielu pojazdach (jednak nie wszystkie wersje) jest wyprowadzony na styk A1 w złączu ISO. Może być wymagane doprowadzenie tego sygnału z obu przednich kół - w takim przypadku producent wyprowadza go z czujników do ABS. Jeszcze inna opcja to impulsatory montowane na kołach (zwykle opcja gdy nie ma innego sposobu). W wielu nowych pojazdach sygnał prędkości (i nie tylko) jest pobierany z magistali CAN lub Multiplex pojazdu (tu można pobrać właściwie wszystkie sygnały z czujników).
Drugi istotny sygnał to sygnał cofania (RFLS). Podbiera się go od lampy wstecznej.
Oczywiście aby nawigacja działała potrzeba odbierać sygnał z nadajników GPS. Służy do tego specjalna antena montowana najczęściej na klapie bagażnika, na tylnej szybie lub też na desce pojazdu od strony pasażera pod przednią szybą (w zasadzie jedyne rozwiązanie na nasze warunki). Antena powinna być odpowiednia do danej jednostki nawigacyjnej - jest kilka typów anten. Są też dostępne anteny kombinowane obejmujące zakres dla radia, telefonu GSM/DCS oraz nawigacji satelitarnej. Na szczęście anteny produkowane są przez dobrych producentów i nie powinno być z nimi problemu.
Oprócz sygnału z anteny potrzebna jest informacja o ustawieniu samochodu - do tego służy żyroskop (kompas). W wielu nawigacjach jest już wbudowany - jedyne co należy zrobić to ustawić zgodnie z ustawieniem pojazdu w zaleźności od kąta montażu zestawu (zwykle po boku nawigacji jest odpowiednia regulacja dostępna).
Teraz można już tylko włożyć płytę z danym regionem i słuchać wskazówek, choć w niektórych przypadkach potrzeba jeszcze cały system skalibrować.

Alpine
model: NVE-N055PS

złącze zasilania/we-wy




styk

sygnał

kolor przewodu

1

DISPLAY CONTROL OUT

żółty z czerwonym paskiem

2

MODULATOR CONTROL

niebieski z żółtym paskiem

3

REMOTE IN

biały z brązowym paskiem

4

+12V ACC

czerwony

5

masa zasilania

czarny

6

VOICE/GUIDE CONTROL OUT

biały z zielonym paskiem

7

PARKING BRAKE LEAD

żółty z niebieskim paskiem

8

SPEED SENSOR IN

zielony z białym paskiem

9

DIMMER

biały z niebieskim paskiem

10

+12V BATT

żółty

złącze INTERFACES (złącze wyjść audio/video/sterowania)




styk

sygnał

kolor przewodu

1

 

szary gruby

2

 

biały w ekranie

3-6

-

-

7

 

zielony w ekranie

8

 

brązowy cienki

9

 

fioletowy cienki

10

-

-

11

 

czerwony cienki

12

 

ekran dla 2 i 13

13

 

czerwony w ekranie

14

 

ekran dla 7 i 23

15

 

szary gruby

16-19

-

-

20

 

żółty cienki

21

 

zielony cienki

22

 

niebieski cienki

23

 

granatowy w ekranie

Do tego złącza podłączane jest małe pudełko z gniazdami opisanymi: AUDIO OUT L i R, GUIDE OUT, VIDEO OUT, REMOTE, EXTERNAL 1 i 2. Z wyjść AUDIO OUT L i VIDEO OUT podaje się sygnał dla większości monitorów (także produkcji innej niż Alpine). Niestety sposób podłączenia wewnątrz oraz jak jest to łączone z przedstawionym złączem pozostaje dla mnie nadal tajemnicą.

Blaupunkt
model: RGS06


styk

sygnał

kolor przewodu

1

masa zasilania

brązowy

2

CAN H

niebieski

3

CAN L

niebieski

4

-

-

5

-

-

6

-

-

7

DFA

niebieski

8

RFLS

niebieski

9

coil 1A+

czarny

10

coil 1B+

czarny

11

remote control Ref

...

12

remote control Ubb

...

13

głośnik +

...

14

+12V zasilanie

czerwony

15

+12V po stacyjce

czarny

16

-

-

17

-

-

18

-

-

19

-

-

20

-

-

21

-

-

22

coil 1A-

czarny

23

coil 1B-

czarny

24

remote masa

...

25

remote ad

...

26

głośnik-

...

Nawigacja z kolorowym monitorem podłączanym do złącza DB15. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX.

Blaupunkt
model: RGN08


styk

sygnał

kolor przewodu

1

masa zasilania

brązowy

2

CAN H

niebieski

3

CAN L

niebieski

4

-

-

5

-

-

6

-

-

7

DFA

niebieski

8

RFLS

niebieski

9

coil 1A+

czarny

10

coil 1B+

czarny

11

-

-

12

-

-

13

audio INFO

biały w ekranie

14

+12V zasilanie

czerwony

15

+12V po stacyjce

czarny

16

-

-

17

-

-

18

-

-

19

-

-

20

-

-

21

-

-

22

coil 1A-

czarny

23

coil 1B-

czarny

24

-

-

25

-

-

26

masa audio

ekran dla 13

Nawigacja do radioodbiorników New York RDM127 i Bremen RCM127. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX. Ale wiem, że kolekcjonerzy sprzętu lubią mieć kompletny system i to najlepiej podłączony. A zdobycie kompletnego okablowania w tej chwili jest dosyć trudne dlatego też zamieszczam opis złącza w komputerze nawigacyjnym. Opis złącza w radiu podany na stronie o złączach ISO. Jeżeli chodzi o kolorystykę to Blaupunkt w tym przypadku nie zaszalał. Styki opisane Coil służą do podłączenia czujników mocowanych na kołach. Podejrzewam, że podobnie częściowo opis pasuje do komputera nawigacyjnego od radia Mercedes APS2 i 4 w formacie 1DIN tylko tam jest odpowiedni interfejs do konwersji sygnału prędkości na sygnał impulsów z kół.

Clarion
model: NVS613


styk

sygnał

kolor przewodu

1

-

-

2

 

fioletowy z brązowym paskiem

3

 

pomarańczowy z białym paskiem

4

-

-

5

 

różowy

6

masa (GND)

czarny

7

-

-

8

 

zielony z brązowym paskiem

9

+12V po stacyjce (ACC)

czerwony

10

+12V podtrzymanie (BATT)

żółty

Numeracja umowna, opis na podstawie takiego modelu. Jest to sama nawigacja pracująca jako niezależne urządzenie. Nie wiem do czego są pozostałe przewodu (tzn. wiem, tylko nie wiem, który to który). Powinno tam być: sygnał zależny od prędkości jazdy, sygnał wsteczny, wyciszenie radia i sygnał parkowania. Mam rozpisaną nawigację Alpine, muszę sprawdzić czy kolory są w jakiś sposób znormalizowane.

Audi, VW
tuner TV: TV DIV Receiver


styk

sygnał

styk

sygnał

styk

sygnał

CAN

zasilanie

 

1

CAN masa

19

kl. 31 (masa)

37

nie podłączone

2

CAN L

20

kl. 30 (+12V)

38

nie podłączone

3

CAN H

21

k-line

39

nie podłączone

monitor przód/ nawigacja

monitor tył

złącza AUX

4

masa audio przód

22

audio prawy tył (RR) -

40

aux audio lewy tył (LR)

5

audio prawy przód (RF)

23

audio prawy tył (RR) +

41

aux audio prawy tył(RR)

6

masa audio

24

ekran audio tył

42

aux masa A/V tył

7

audio lewy przód (LF)

25

audio lewy tył (LR) -

43

aux s-vhs Y tył

8

masa audio

26

audio lewy tył (LR) +

44

aux s-vhs C tył

9

ekran A/V przód

27

ekran A/V tył

45

aux CVBS tył

10

ekran video przód

28

c- sync tył

46

aux ekran A/V tył

11

c-sync przód

29

c - sync tył

47

aux audio lewy przód (LF)

12

masa video

30

video B- tył

48

aux audio prawy przód (RF)

13

video B przód

31

video B+ tył

49

aux masa A/V przód

14

masa video

32

video G- tył

50

aux s-vhs Y przód

15

video G przód

33

video G+ tył

51

aux s-vhs C przód

16

masa video

34

video R- tył

52

aux CVBS przód

17

video R przód

35

video R+ tył

53

aux ekran A/V tył

18

masa video

36

ekran video tył

54

nie podłączone

Opis na podstawie informacji z róznych źródeł (część rozrysowana na podstawie tunera). Wszystko świetnie tylko jak to podłączyć do nawigacji? Proszę zerknąć na opis nawigacji MFD. Tam są 2 złącza dodatkowe oprócz ISO. Złącze 26 stykowe (ja sobie je oznaczyłem jako złącze D) oraz złącze mini DIN-10. Sposób podłączenia przedstawia poniższa tabelka (nie chciałem rysować schematu bo jak sobie to narysowałem na kartce to wygladało już bardzo zagmatwane). Od razu podaję sposób podłączenia do tego tunera TMC (po co rysować 2 tabele, co prawda jeszcze nie mam ładnego rysunku w module TMC ale cyferki są na złączu)



tuner TV

nawigacji

moduł TMC

2

26 (D)

8

3

13 (D)

9

4

1 (mini DIN)

-

5

3 (mini DIN)

-

7

2 (mini DIN)

-

9

5 (mini DIN)

-

11

4 (mini DIN)

-

13

8 (mini DIN)

-

15

9 (mini DIN)

-

17

10 (mini DIN)

-

19

8 (A)

12

20

7 (A)

6

21

3 (A)

?

Oznaczenia A, D i mini DIN zgodne z opisem złącza ISO w nawigacji. Mam nadzieję, że nie pomyliłem się nigdzie w opisie. Oczywiście trzeba jeszcze podłączyć system antenowy i już możemy zacząć się bawić w testy. Niestety nie posiadacze nawigacji bez napisu MFD czyli wersji A i B. Tam te urządzenia nie działają.


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna