Podstawowe [poważna, niezależna prasa burżuazyjna Daily Telegraph, Sunday Telegraph,Financial Times, Guardian, Times ] i popularne



Pobieranie 44.57 Kb.
Data06.05.2016
Rozmiar44.57 Kb.
The Times

W Wielkiej Brytanii prasa ma bardzo dobrze ugruntowaną pozycję głównego źródła wiedzy o świecie. Istnieje podział prasy - podstawowe [poważna, niezależna prasa burżuazyjna - Daily Telegraph, Sunday Telegraph,Financial Times, Guardian, Times ] i popularne [wielkonakładowe popołudniówki - Daily Mirror, Sunday Mirror]. Skąd? Duża konkurencja.


HISTORIA
THE TIMES - pierwszy numer ukazał się 1.I.1785 jako "The Daily Universal Register", założycielem był drukarz John Walter. Pod obecnym tytułem wychodzi od 1.I.1788. John Walter handlował węglem, ale zachciało mu się tez gazety.
W 1795 roku nakład było to tylko 4800 egzemplarzy.
W 1803 roku syn założyciela Times, John Walter 2.0 objął kierownictwo i śladami ojca konsentrował się głównie na wiadomościach zagranicznych. Zorganizował własną sieć korespondentów zagranicznych, pierwszą w światowej prasie. Ponadto zorganizował własny transport przez specjalnych kurierów, a nawet statki od 1838 roku, dzięki czemu najszybciej podawał informacje.

W 1820 sprzedawano dziennie od 10 do 15 tysięcy egz dzienne.


W 1854 - 55 tys.
Zdaniem historyków w XIX wieku prasa angielska osiągnęła apogeum w odzwierciedlaniu i kształtowaniu opinii publicznej, był to rezultat odcięcia się prasy od bezpośredniej zależności od kół rządowych czy innych ośrodków władzy, co stało się możliwe dzięki wzrostowi znaczenia ogłoszeń, które umocniły bazę finansową gazety.
The Times w latach 30' uzyskiwał z reklam ok. 700-800 tys. funtów dziennie, zainicjował także wydawanie specjalnych dodatków poświęconych jednej reklamie.
Ale z drugiej strony ta niezależność była częściowa, bo ogłoszenia wpływały na politykę gazety, tym bardziej, że gazeta orientowała się na określonych czytelników, głownie tych, którzy dawali ogłoszenia, a reklama wówczas nie była obliczona na masowego konsumenta, ale na fabrykantów, kupców itp.

Główni czytelnicy The Times to - dwór królewski, arystokracja, kler, wysocy urzędnicy państwowi, bankierzy, przemysłowcy, sfery intelektualne. Pismo było niezastąpionym elementem konserwatywnej tradycji brytyjskiej, - wizytówka systemu, przynależność do określonej elity. Jest wszędzie tam, gdzie władza i bogactwo. Thomas Carlyle, historyk brytyjski, nazwał The Times gromowładcą, a prezydent USA, Abraham Lincoln, mówił, że Times jest największą potęgą na świecie, a równać się z nią może tylko rzeka Missisipi.


W historii Times poczesne miejsce zajmują wydarzenia związane z wojną krymską. Gazeta wysłała wówczas na front swego korespondenta Williama Howarda Russela - był on pierwszy w historii profesjonalnym korespondentem wojennym. Nie tylko informował, ale także komentował wydarzenia - np. krytykował sposób prowadzenia wojny, co wywołało oburzenie generałów brytyjskich. Korespondencje Russella przyczyniły się bardziej niż cokolwiek innego do upadku rządu lorda Aberdeen'a i do wielu zmian, które był dla niego pomyślne, bo był "wielce odpowiedzialny za kampanię krymską", która w końcu przyniosła zwycięstwo.
Pojawiły się także opinie związane z negatywnym stosunkiem Timesa do sprawy polskiej podczas Wiosny Ludów. W korespondencji z Londynu Przegląd Poznański, potępiając w ostrych słowach to stanowisko, pisał z goryczą: "Zgoła całe piśmiennictwo dziennikarskie z Londynu ujęło się za nami".
Daleko było jednak do zupełnego zwycięstwa - "bo Times'a czytali wszyscy, ten nawet, co nie podziela z nim wyobrażeń, wierzy w dokładność jego informacji i wiadomości".

The Times często wiazał się określonymi rządami i ministrami. W grudniu 1957 Królowa Elżbieta złożyła w redakcji pisma oficjalną wizytę, był to dowód wielkiego uznania (jedyna gazeta, którą spotkało takie wyróżnienie). Istniało nawet specjalne wydanie (wysokogatunkowy papier, 100 egzemplarzy) przeznaczone dla królewskiej rodziny i ministrów, nie było więc rzeczą przypadkową, że budynek, w którym mieściła się redakcja The Times, złośliwi nazywali przybudówką Foreign Office (często ich poglądy na sprawy zagraniczne inspirowane były przez ministerstwa.)


Times często swymi informacjami wyprzedzał inne źródła, np. wiadomość o upadku rządu Melbourne'a ukazała się w gazecie zanim premier zdążył poinformować o swej dymisji swych kolegów w gabinecie.
Ultimatum angielsko-francuskie na początku wojny krymskiej miało dotrzeć do cara Mikołaja na łamach Times, zanim Petersburg powiadomiony został o nocie drogą dyplomatyczną.
Na kilka tygodni przed otwarciem parlamentu Times poinformował, że Królowa zaleci w mowie tronowej zniesienie ceł na zboże.

1965 rok - kłopoty finansowe;


Times w swojej historii dwukrotnie zmienił wygląd swojej pierwszej kolumny - raz w 1805, kiedy na czołowym miejscu zamieścił informację o śmierci admirała Nelsona, a drugi raz w 1965, gdy opublikował wiadomość o zgonie Winstona Chirchilla oraz jego zdjęcie.
Skąd te zmiany? Gazeta chciała się upodobnić pod względem graficznym do innych, nowocześnie redagowanych gazet. Ale próby ulepszenia sytuacji ekonomicznej nie powiodły się. Gazeta musiała szukać finansowego wsparcia, dlatego sprzedano udziały. Ich właścicielem, od pierwszego X 1966 roku, zostal magnat prasowy rodem z Kanady lord Roy Thomson of Fleet.
Dotychczasowy właściciel Times lord Gavin Astor został w wyniku transakcji dożywotnim prezesem nowopowstałego towarzystwa wydawniczego, a dotychczasowy redaktor naczelny, Sir William Haley - prezesem zarządu, liczącego 11 członków (członków, hihi).
Miało to zagwarantować pewną "równowagę sił" w nowym wydawnictwie, które wchłonęło także gazetę niedzielną Sunday Times.
21.XII.1966 brytyjska komisja ds. monopoli zatwierdziła plan przejęcia Times przez koncern prasowy Thomsona.

Podstawowe źródło sukcesu The Times to szybka informacja, nie tylko z zagranicy, ale i wewnętrzna. Szczególnie pochodzące z kół rządowych, wielkie zasługi maja w tym względzie dwaj redaktorzy - Thomas Barnes (1817-1841) i John Thaddeues Delain (1841-1877). Barnes rozbudował sieć korespondentów krajowych i utworzył po raz pierwszy w prasie angielskiej grupę reporterów obsługujących imprezy publiczne, ten drugi zaś, dzięki znajomościom, zdobywał ważne informacje polityczne - zagraniczne i wewnętrzne.

W 1986 nastąpiło przejście na całkowity skład komputerowy - w tajemnicy przed drukarzami. Otrzymali podziękowania.
Pierwsza naga kobieta pojawiła się w The Times w 1961 - reklama biszkoptów.

Obecni włascicielem The Times Rupert Murdoch, ma także 36% udziałów w satelitarnej telewizji BSKYB oraz udziały w The Sun .


Ma wydanie niedzielne - Sunday Times, 747 tys., od 1914 także samodzielny tygodnik literacko kulturalny o nazwie The Times Literary Supplement - 27 tys. egz.
Ulokowana jest na prawo od centrum, reprezentuje rządy konserwatystów.
Poświęca mnóstwo miejsca sprawom międzynarodowym - tradycje Imperium Brytyjskiego.
Słynne są wydawane na cały świat artykuły redakcyjne "editorials" - na pierwszej stronie i główny komentarz, często z satyrycznym rysunkiem.
Unika skrajności, jest raczej zdroworozsądkowy.
Prowadzi super-ekskluzywną rubrykę towarzyską osób z kręgów arystokracji - śluby, zgony, urodziny. Tu liczą się wyższe sfery, nadziane angielskie snoby itp. Dużą uwagę przywiązuje się do listów-ale tylko od bogatych i wpływowych-choćby nawet o największych głupotach- ważne od kogo a nie co….
W ostatnich latach krytykowany za "tabloidyzację"-od czasów rządu Murdocha.
Staje się jednak coraz bardziej popularne; echa zmian w skali społecznej - arystokracja się kurczy, więc jest coraz więcej plotek ze świata (ciekawe morderstwa).

Krytycy twierdzą, że takie odejście od szacowności, spowodowało wykupienie tytułu przez Murdocha w 1991. Obecny nakład-787tys.egz.


Rysownikiem Times jest Andrzej Krauze.
UKŁAD
Dodatki:
Poniedziałek/piątek - to samo:
- Britain

World


Sport

Business


Comment

Times 2 (kulturalne)


Sobota -
Weekend Review

Travel


Money
Niedziela -

Britain


Comment

World


Scotland

Ireland


Review

Football


Sport

Business


Money

Property


Magazine

Trevel


Culture

Books


Doors

Technologies

Style

Motoring


Jobs
Rupert Murdoch chce część zarządu firm przekazać dzieciom;
Skąd sukces?
- przewodził w zastosowaniu najnowszych technik drukarskich

- w 1814 jako pierwsi użyli maszyny parowej do drukowania



- bogaty serwis informacyjny (polityczny i gospodarczo-finansowy; brytyjski i zagraniczny oraz komentarze)

User Demographics

What makes The Times online audience unique and desirable to advertisers?

More than 1.9 million unique users per month

More than 21 million page impressions per month

Young & Upmarket
• 89% of Times Online readers are ABC1, with over two-thirds under the age of 45 - younger than the average UK web user.

Earning Power
• The Times online delivers a wealthy franchise to advertisers: an average household annual income of £47,609, 33% higher than the UK web average.

Net Savvy
• Times users are well established online, having been on the web an average of 5.5 years, well above the UK market average of just 4.2 years.

• They are early adopters of technology, they know their way around the web and what they're looking for with 54% of users having Times Online bookmarked or saved as a favourite.

Frequency
• The breakdown of Times Online visitors is: 52% visit several times per week; 32% visit daily; 16% visit once per week.

A Business Audience
• A high proportion of British business decision makers visit The Times site.

• 81% of Times online visitors use the Internet for personal and business purposes.

• Times online visitors are also 48% more likely to log on from work than the UK average.




Access Internet from:

Index




Work

148







Home Office

112







Home

92




Shopping Online
• Times online users have researched goods and services on the Internet and are more likely than average to have investigated virtually every category including books, hotels, music, travel, gardening products, computer software and financial services.

• More than a quarter have researched big ticket items like property and furniture.

Spending Power Online
• Over three-quarters of Times Online users have bought online.





Online purchases in the past three months:


Index



% bought online




Books

140

46




Travel

123

38




Music

100

27




Hotels

119

25




Tickets for events

122

28




Financial services

133

12




Car rental

183

11

• The majority of users feel secure about their personal financial information when shopping online, with almost half happy to provide personal details over the Internet.

Receptiveness To Online Advertising
• 28% of Times online users have clicked on an online ad in the last week.

• 52% of users have clicked on an ad in the past six months.

• Online ads drive new traffic with 38% of Times users going to a site for the first time after clicking on an ad.




Action taken after seeing an online advert:




Visited site for first time

38%




Requested a quote

23%




Requested more information

25%




Sent an e-mail

14%




Made a purchase online

28%




Registered with that site

28%




Participated in a competition

24%




Visited a shop

25%




[Sources: Forrester UK Internet User Monitor - November 2002]


©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna