Pomysł dobrej praktyki autor/ szkoła / miejscowość



Pobieranie 30.16 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar30.16 Kb.



POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI

autor/ szkoła / miejscowość
Wpisz swoje imię i nazwisko oraz nazwę i nr szkoły (lub zespołu szkół), miejscowość

tytuł dobrej praktyki

lead
Napisz krótkie wprowadzenie do dobrej praktyki (1-2 zdania)

Małgorzata Wiącek,

Szkoła Podstawowa w Gołąbkach,

Bitwa pod Grunwaldem na podstawie fragmentów filmu „Krzyżacy” A. Forda.

Zajęcia poświęcone są poznaniu najważniejszego momentu wielkiej wojny z Zakonem Krzyżackim poprzez analizę fragmentów filmu Pt. „Krzyżacy”

przedmiot/ poziom nauczania (ew. klasa)
Podaj przedmiot i poziom nauczania, na którym została przeprowadzona dobra praktyka, oraz ew. klasę


Historia i społeczeństwo,

szkoła podstawowa,

Kl. V,

cele
Sformułuj cele dobrej praktyki w języku zrozumiałym dla ucznia: Czego uczniowie się nauczą? Odwołaj się do podstawy programowej (wymagania szczegółowe)


Uczeń:

- wymienia co najmniej 4 przyczyny wielkiej wojny z Zakonem Krzyżackim;

- wskazuje na mapie Polskę , Litwę, Państwo Zakonne, Żmudź oraz Gdańsk, Grunwald i Malbork,

- porównuje uzbrojenie wojska polskiego i krzyżackiego,

- dostrzega różnice w taktyce walki obu wojsk,

- wskazuje co najmniej 3 skutki zwycięstwa pod Grunwaldem,

- wymienia najważniejsze postaci związane z bitwą,

- kształtowanie postawy patriotycznej.

pomoce dydaktyczne
Jakie pomoce i narzędzia TIK są potrzebne do przeprowadzenia dobrej praktyki (programy, aplikacje, strony WWW itp.)


Laptop z podłączonym rzutnikiem multimedialnym oraz tablicą interaktywną, program AllPlayer lub Windows Media Player, CD-Rom z filmem „Krzyżacy” A. Forda, wydrukowana karta pracy

krótki opis pomysłu
Przedstaw zwięźle swój pomysł tak, aby inni nauczyciele i nauczycielki mogli go wykorzystać w swojej pracy

  1. Wspólne przypomnienie najważniejszych wydarzeń poprzedzających bitwę – uczniowie odpowiadają na pytania:

    • Kto, kiedy i dlaczego sprowadził Krzyżaków do Polski?

    • Dlaczego Pomorze Gdańskie przeszło w ręce Zakonu?

    • Jak się nazywa stolica Państwa Zakonnego?

    • Co się stało z polskimi statkami ze zbożem wysłanymi na Litwę?

    • W jakich latach trwała wielka wojna z Zakonem Krzyżackim?

  2. Wskazywanie na mapie najważniejszych terenów i miast związanych z wielka wojną z Zakonem Krzyżackim.

  3. Rozdanie kart pracy i krótkie ich omówienie.

  4. Projekcja fragmentu ukazującego bitwę pod Grunwaldem filmu „Krzyżacy” A. Forda na podstawie powieści H. Sienkiewicza oraz wypełnianie karty pracy.

  5. Wspólne odczytanie informacji z kart pracy i podsumowanie zajęć.

efekty pracy
Czego uczniowie się nauczyli? Co się sprawdziło? Dlaczego warto w tym przypadku zastosować TIK?

Uczniowie utrwalili sobie wiadomości dotyczące sprowadzenia Krzyżaków oraz najważniejsze problemy polskie związane z istnieniem Państwa Zakonnego. Z zainteresowaniem obejrzeli fragment filmu A. Forda oraz poznali przypuszczalny przebieg bitwy pod Grunwaldem, uzbrojenie i taktykę walki obu wojsk i skutki zwycięskiej bitwy.

W czasie zajęć kształtowana była postawa patriotyczna oraz umiejętność kierowanej obserwacji wydarzeń podczas projekcji filmu.

uwagi
Jakie działania planujesz w przyszłości? Czy zamierzasz zmienić lub rozwinąć swój pomysł? Przed czym chcesz przestrzec naśladowców dobrej praktyki?

W przyszłości można wyświetlać uczniom również fragmenty innych filmów historycznych ponieważ zajęcia dzięki temu stają się bardziej atrakcyjne, rozbudzają zainteresowanie przeszłością narodu polskiego. W czasie projekcji filmu można pewne fragmenty zatrzymać i dokonać wnikliwej analizy.

załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)

KARTA PRACY „Bitwa pod Grunwaldem”

Na podstawie obejrzanego fragmentu filmu uzupełnij informacje dotyczące walki i uzbrojenia wojsk podczas bitwy pod Grunwaldem

Data bitwy pod Grunwaldem ?

……………………………………



Wojsko polsko-litewskie

Siły Zakonu Krzyżackiego

Główny dowódca podczas bitwy?

……………………………………

……………………………………

Jacy sojusznicy pomagali w bitwie pod Grunwaldem?

…………………………………….

………………………………….…

………………………………….…


……………..………………………

……………..……………………………………..………………………



Taktyka walki:

- Sposób przygotowania do bitwy?

- Kto rozpoczął walkę?

- Trudny moment podczas bitwy?

- Miejsce i sposób dowodzenia?

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………



……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………



Charakterystyczne elementy uzbrojenia i broni?


……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………



……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………




Wynik bitwy?

……………..………………………

……………..………………………

Skutki bitwy mające wpływ na późniejsze dzieje obu państw?

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………



……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………

……………..………………………













©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna