Przygotowanie do jazdy



Pobieranie 97.16 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar97.16 Kb.
Fiat Panda wykorzystywany podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii B posiada silnik spalinowy z zapłonem iskrowym wyposażony w katalizator spalin.

Do zasilania takiego silnika można stosować wyłącznie benzynę bezołowiową o liczbie oktanowej (LO) nie mniejszej niż 95 oktan. Użycie benzyny ołowiowej spowoduje nieodwracalne uszkodzenie katalizatora.


Przygotowanie do jazdy:

  1. po zajęciu miejsca w pojeździe, ustawiamy wysokość i odległość siedziska fotela, następnie ustawiamy kąt oparcia i wysokość zagłówka (w wersji z możliwością regulacji wysokości zagłówka),



Regulacja wysokości siedzenia fotela kierowcy.
Kilkakrotnie nacisnąć lub unieść dźwignię D, aby podnieść lub obniżyć część tylną siedzenia w celu uzyskania lepszej i bardziej komfortowej pozycji do jazdy.





Regulacja wzdłużna fotela.
W celu ustawienia odległości siedziska od kolumny kierownicy należy unieść dźwignię A i przesunąć siedzenie w przód lub w tył.







Regulacja pochylenia oparcia siedzenia.
W celu ustawienia właściwego kąta oparcia należy obrócić pokrętłem B.






Regulacja zagłówków siedzeń przednich.
W zależności od wersji samochodu zagłówki mogą być typu stałego lub o regulowanej wysokości.
Zagłówki siedzeń przednich typu stałego.

Zagłówki siedzeń przednich o regulowanej wysokości.


Aby dokonać regulacji wysokości zagłówka należy:

  • Regulacja w górę: podnieść zagłówek do usłyszenia odpowiedniego dźwięku zablokowania,

  • Regulacja w dół: nacisnąć przycisk A i obniżyć zagłówek.








  1. po ustawieniu fotela należy ustawić wysokość kolumny kierownicy,






Kierownicę można regulować w kierunku pionowym.

W tym celu należy odblokować dźwignię A pociągając ją energicznym ruchem. Po ustawieniu kierownicy na odpowiedniej wysokości, zablokować ją przesuwając dźwignię A w kierunku przeciwnym do oporu.





  1. następnie ustawiamy lusterko wewnętrzne a następnie lusterka zewnętrzne. (regulacja elektryczna lusterek jest aktywna wyłącznie, gdy kluczyk w wyłączniku zapłonu – stacyjce znajduje się w położeniu MAR, gdy palą się kontrolki diagnostyczne na zestawie wskaźników,








Lusterka wsteczne zewnętrzne
Z regulacją ręczną.
Ustawienie lusterka reguluje się z wnętrza samochodu dźwignią A.

Z regulacją elektryczną.


Regulacja elektryczna lusterek zewnętrznych działa wyłącznie wówczas, gdy kluczyk znajduje się w wyłączniku zapłonu – stacyjce w położeniu MAR (faza zapłonu).
W celu regulacji należy wykonać następujące czynności:

  • Za pomocą przełącznika B wybrać lusterko przewidziane do regulacji (lewe lub prawe),

  • Wyregulować położenie lusterka, naciskając na jeden z czterech kierunków joysticka A.





  1. po ustawieniu lusterek zapinamy pas bezpieczeństwa. Egzaminator podczas egzaminowania jest osobą zwolnioną z używania pasów bezpieczeństwa Jeżeli w egzaminie uczestniczy osoba trzecia, przed rozpoczęciem jazdy upewniamy się, czy używa pasa bezpieczeństwa.

Wyłącznik zapłonu – stacyjka.
Kluczyk w wyłączniku zapłonu można ustawić

w 3 różnych położeniach:



  • STOP: silnik wyłączony,

  • MAR: pozycja podczas jazdy.

Funkcjonują wszystkie urządzenia elektryczne,

  • AVV: uruchamianie silnika.

Wyłącznik zapłonu posiada mechanizm

zabezpieczający, który w przypadku

nie uruchomienia silnika zmusza do

obrócenia kluczyka w wyłączniku zapłonu

do pozycji STOP przed kolejnym uruchomieniem.


Blokada kierownicy. Gdy kluczyk znajduje się poza wyłącznikiem zapłonu, obracając kierownicę można włączyć blokadę kierownicy. W celu jej wyłączenia, podczas obracania kluczyka w stacyjce należy poruszyć lekko kierownicą.

Uruchamianie silnika:

  1. wciskamy pedał sprzęgła,

  2. upewniamy się, czy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji neutralnej czyli na tzw. „luzie”,

  3. przy wciśniętym pedale sprzęgła, nie naciskając pedału przyspieszenia, obracamy kluczyk w wyłączniku zapłonu – stacyjce do pozycji MAR. Na zestawie wskaźników zapalą się kontrolki diagnostyczne.

  4. po zgaśnięciu kontrolki ostrzegającej o awarii poduszki powietrznej po stronie pasażera (żółta), obracamy kluczyk w wyłączniku zapłonu – stacyjce do pozycji AVV. Po uruchomieniu silnika, natychmiast zwalniamy kluczyk.

  5. po uruchomieniu silnika sprawdzamy, czy pogasły na zestawie wskaźników wszystkie kontrolki diagnostyczne barwy żółtej i czerwonej (za wyjątkiem kontrolki ostrzegającej o zaciągniętej dźwigni hamulca postojowego – ręcznego).


Rozpoczęcie jazdy:

  1. przed rozpoczęciem jazdy sprawdzamy, czy wyłączony jest układ elektrycznego wspomagania kierownicy (CITY),

  2. włączamy niezbędne odbiorniki prądu:

    • światła mijania,

    • w czasie opadów atmosferycznych wycieraczki przedniej i tylnej szyby,

    • nawiew na przednią szybę w przypadku jej zaparowania,

    • ogrzewanie tylnej szyby w przypadku jej zaparowania lub oszronienia,

  1. włączamy właściwy bieg (pierwszy w przypadku jazdy do przodu lub wsteczny w przypadku konieczności cofnięcia),

  2. upewniamy się o możliwości rozpoczęcia jazdy,

  3. zwalniamy dźwignię hamulca ręcznego,

  4. ruszamy.


DESKA ROZDZIELCZA







  1. dźwignia sterowania światłami i kierunkowskazami,

  2. kierownica z włącznikiem sygnału dźwiękowego ostrzegawczego,

  3. zestaw wskaźników,

  4. dźwignia sterowania wycieraczkami i spryskiwaczem szyby przedniej i tylnej,

  5. środkowe nawiewy powietrza,

  1. wyłączniki elektrycznego wspomagania kierownicy (CITY), świateł awaryjnych, tylnych świateł przeciwmgłowych i ogrzewania tylnej szyby,

11. sterowanie rozdziałem powietrza,

  1. podnośnik szyby prawej,

  2. podnośnik szyby lewej,

  3. regulator temperatury powietrza,

  4. wyłącznik zapłonu,

  5. dźwignia regulacji wysokości kolumny kierownicy.








ZESTAW WSKAŹNIKÓW

A – prędkościomierz

B – wskaźnik poziomu paliwa z

lampką sygnalizacji

rezerwy paliwa

C – wskaźnik temperatury płynu

chłodzącego silnik z lampką

sygnalizacji za wysokiej

temperatury płynu

D – obrotomierz

E – wyświetlacz wielofunkcyjny


Wskaźnik poziomu paliwa.

Zapalenie się lampki sygnalizacyjnej oznacza rezerwę paliwa. W tym przypadku należy niezwłocznie uzupełnić poziom paliwa. E (empty) – zbiornik paliwa pusty, F (full) – zbiornik paliwa pełny.
Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnik.

Zapalenie się lampki sygnalizacyjnej oznacza nadmierny wzrost temperatury płynu chłodzącego. W tym przypadku należy niezwłocznie przerwać jazdę i wyłączyć silnik.



KLIMATYZACJA STEROWANA RĘCZNIE


A – pokrętło regulacji temperatury

powietrza,

B – włącznik wentylatora dmuchawy i

włączenia/wyłączenia klimatyzacji,

C – pokrętło włączenia/wyłączenia

Recyrkulacji powietrza wewnętrznego,

D – pokrętło wyboru kierunku nawiewu

powietrza.

WYŁĄCZNIKI



A – włącznik/wyłącznik elektrycznego

wspomagania kierownicy DUALDRIVE

(funkcja CITY)


UWAGA: Funkcja CITY na egzaminie

powinna być wyłączona.


B – włącznik świateł awaryjnych,

Światła awaryjne działają

niezależnie od położenia kluczyka

w wyłączniku zapłonu.

D – włącznik przednich świateł

przeciwmgłowych – w pojazdach

egzaminacyjnych nie występują.

E – włącznik ogrzewania tylnej szyby.

Ta funkcja wyłącza się automatycznie

Po upływie około 20 minut.

F – włącznik tylnych świateł przeciwmgłowych.

UWAGA: Tylne światła przeciwmgłowe działają wyłącznie ze światłami mijania lub drogowymi.

WYCIERACZKA PRZEDNIEJ SZYBY

Wycieraczki działają wyłącznie, gdy kluczyk znajduje się w wyłączniku zapłonu w położeniu MAR – faza zapłonu.
Dźwignia służąca do włączania wycieraczek przedniej szyby może być ustawiona w pięciu różnych ustawieniach:

A – wycieraczki wyłączone,

B – przerywana praca wycieraczek,

C – praca ciągła wolna wycieraczek,

D – praca ciągła szybka wycieraczek,

E – jednokrotna praca wycieraczek – położenie niestabilne.


Funkcjonowanie w położeniu E ograniczone jest czasem przytrzymania dźwigni w tym położeniu.

Po zwolnieniu dźwignia wraca w położenie A.

WYCIERACZKA TYLNEJ SZYBY



Wycieraczka tylnej szyby działa wyłącznie, gdy kluczyk znajduje się w wyłączniku zapłonu w położeniu MAR – faza zapłonu.
Aby włączyć wycieraczkę szyby tylnej należy obrócić pokrętło znajdujące się na końcu dźwigni.


SPRYSKIWACZ PRZEDNIEJ SZYBY

Spryskiwacz szyb działa wyłącznie, gdy kluczyk znajduje się w wyłączniku zapłonu w położeniu MAR – faza zapłonu. Pociągnięcie dźwigni w stronę kierownicy włącza spryskiwacze szyby przedniej. Pompa spryskiwacza działa tak długo, jak długo przytrzymana jest dźwignia. Po zwolnieniu dźwignia powraca do swego neutralnego położenia i tym samym spryskiwacz zostaje wyłączony.




SPRYSKIWACZ TYLNEJ SZYBY




Spryskiwacz szyby tylnej działa wyłącznie, gdy kluczyk znajduje się w wyłączniku zapłonu w położeniu MAR – faza zapłonu. Przesuniecie dźwigni w stronę deski rozdzielczej włącza spryskiwacz szyby tylnej. Pompa spryskiwacza działa tak długo, jak długo przytrzymana jest dźwignia. Po zwolnieniu dźwignia powraca do swego neutralnego położenia i tym samym spryskiwacz zostaje wyłączony.





SYGNAŁ DŹWIĘKOWY OSTRZEGAWCZY.

Włącza się go przez naciśnięcie części aktywnej kierownicy. Działa niezależnie od pozycji kluczyka w stacyjce ( działa zarówno w pozycji kluczyka STOP – bez zapłonu jak i w pozycji kluczyka MAR – w pozycji zapłonu ).

ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE





  1. ŚWIATŁA DZIAŁAJĄCE WYŁĄCZNIE, GDY KLUCZYK W WYŁĄCZNIKU ZAPŁONU ZNAJDUJE SIĘ W POZYCJI STOP (NIE PALĄ SIĘ KONTROLKI DIAGNOSTYCZNE NA ZESTAWIE WSKAŹNIKÓW – BEZ ZAPŁONU):

    • światła postojowe lewe,

    • światła postojowe prawe,

    • światła „FOLLOW ME HOME” (ZAPROWADŹ MNIE DO DOMU) – światła ułatwiające dotarcie do domu.




  1. ŚWIATŁA DZIAŁAJĄCE ZARÓWNO, GDY KLUCZYK W WYŁĄCZNIKU ZAPŁONU ZNAJDUJE SIĘ W POZYCJI STOP JAK I W POZYCJI MAR (ZARÓWNO W FAZIE ZAPŁONU JAK I BEZ ZAPŁONU):

  • światła pozycyjne,

  • światła awaryjne.

  • Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.




  1. ŚWIATŁA DZIAŁAJĄCE WYŁĄCZNIE, GDY KLUCZYK W WYŁĄCZNIKU ZAPŁONU ZNAJDUJE SIĘ W POZYCJI MAR (GDY PALĄ SIĘ KONTROLKI DIAGNOSTYCZNE NA ZESTAWIE WSKAŹNIKÓW – FAZA ZAPŁONU):

  • światła mijania,

  • światła drogowe,

  • sygnał świetlny ostrzegawczy,

  • tylne światło przeciwmgłowe,

  • światło cofania,

  • światła hamowania – stop,

  • kierunkowskaz lewy,

  • kierunkowskaz prawy.

Występują również:



  • przednie światła odblaskowe (barwy białej – ilość: 2),

  • tylne światła odblaskowe (barwy czerwonej –ilość: 8).

Uwaga: Świateł odblaskowych przednich i tylnych nie można włączyć, na egzaminie można jedynie je wskazać.


SPRAWDZENIE SPRAWNOŚCI DZIAŁANIA ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH



Uwaga:

Światła należy sprawdzać wyłącznie przy wyłączonym silniku. Przed sprawdzeniem sprawności działania świateł zewnętrznych należy upewnić się, czy silnik jest wyłączony. W tym celu należy spojrzeć na zegar obrotomierza i sprawdzić, czy obroty wału korbowego silnika są równe zero.
Przed sprawdzeniem działania świateł zewnętrznych należy upewnić się, czy dźwignia hamulca postojowego jest zaciągnięta a dźwignia zmiany biegów jest w pozycji neutralnej (czyli na tzw. „luzie”)
Kluczyka podczas sprawdzania świateł nie wyciągamy z wyłącznika zapłonu – stacyjki.

Należy pamiętać, iż niektóre światła działają wyłącznie wówczas, gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (gdy nie palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej – bez zapłonu), niektóre działają wyłącznie, gdy kluczyk znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej – faza zapłonu), a niektóre światła działają niezależnie od pozycji kluczyka w stacyjce (działają zarówno w pozycji STOP jak i MAR).


Lewa dźwignia służy do włączania większości świateł zewnętrznych.
W pojazdach egzaminacyjnych nie występuje oświetlenie przedniej tablicy rejestracyjnej i nie występują przednie światła przeciwmgłowe.

Światła zewnętrzne:
Działające gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (bez zapłonu)


  1. światła postojowe lewe

    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (gdy nie palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • z przodu barwy białej, z tyłu barwy czerwonej,

    • przesuwając lewą dźwignię w dół dokonujemy wyboru świateł postojowych (lewe) a następnie jednokrotnie przekręcamy obrotową końcówkę włączając światła postojowe lewe. Wyłączając światła postojowe lewe postępujemy w odwrotnej kolejności,

    • nie występuje kontrolka w zestawie wskaźników informująca o działaniu świateł postojowych,

    • światła postojowe są światłami samodzielnymi, razem z nimi nie palą się inne światła dodatkowo.




  1. światła postojowe prawe

    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (gdy nie palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • z przodu barwy białej, z tyłu barwy czerwonej,

    • przesuwając lewą dźwignię w górę dokonujemy wyboru świateł postojowych (prawe) a następnie jednokrotnie przekręcamy obrotową końcówkę włączając światła postojowe lewe. Wyłączając światła postojowe prawe postępujemy w odwrotnej kolejności,

    • nie występuje kontrolka w zestawie wskaźników informująca o działaniu świateł postojowych,

    • światła postojowe są światłami samodzielnymi, razem z nimi nie palą się inne światła dodatkowo.




  1. światła „FOLLOW ME HOME” – zaprowadź mnie do domu (światła prowadzące do domu, światła ułatwiające dotarcie do domu)

  • umożliwiają oświetlenie w określonym czasie przestrzeni przed pojazdem

    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (gdy nie palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • w celu ich włączenia należy pociągnąć lewą dźwignię w stronę kierownicy. Po każdym krótkotrwałym pociągnięciu dźwigni czas działania świateł wydłuża się o 30 s.

    • po każdym pociągnięciu dźwigni na wyświetlaczu pojawia się czas działania tych świateł,

    • maksymalny czas działania tych świateł wynosi 210 s (3,5 minuty),

    • po upływie ustalonego czasu światła wyłącza się automatycznie

    • w celu wcześniejszego wyłączenia tych świateł należy przesunąć dźwignię w stronę kierownicy i przytrzymać ją w tym położeniu przez ponad 2 sekundy,

    • funkcję „FOLLOW ME HOME” pełnią światła mijania.



Działające zarówno gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu STOP (bez zapłonu) jak i w pozycji MAR (w pozycji zapłonu):


  1. światła pozycyjne

    • działają niezależnie od pozycji kluczyka w stacyjce (działają zarówno w pozycji kluczyka STOP jak i w pozycji kluczyka MAR),

    • z przodu barwy białej, z tyłu barwy czerwonej,

    • w celu ich włączenia należy jednokrotnie obrócić obrotową końcówkę lewej dźwigni,

    • występuje kontrolka w zestawie wskaźników informująca o działaniu tych świateł (zielona),

    • razem z nimi działa oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.



  1. oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej (dwie lampki barwy białej nad tylną tablicą rejestracyjną)

    • oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej działa wyłącznie razem ze światłami pozycyjnymi,

    • włącza się przez włączenie świateł pozycyjnych,

    • nie występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł.

3. światła awaryjne (6 lamp barwy pomarańczowej)



    • działają niezależnie od pozycji kluczyka w stacyjce (działają zarówno w pozycji kluczyka STOP jak i w pozycji kluczyka MAR),

    • zapalają się po naciśnięciu wyłącznika B,

    • po włączeniu świateł awaryjnych wyłącznik świeci światłem pulsującym wraz z lampkami sygnalizacyjnymi w zestawie wskaźników,

    • są to światła samodzielne, razem z nimi nie palą się inne światła dodatkowo.


Działające wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (w pozycji zapłonu):
1. światła mijania - znajdują się wyłącznie z przodu pojazdu,

    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • włącza się je przez dwukrotne obrócenie obrotowej końcówki znajdującej się na lewej dźwigni,

    • występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł (na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym obok zegarka),

    • powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza,

    • powinny być ustawione asymetrycznie i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość od odległości po lewej stronie,

    • razem z nimi z przodu pojazdu palą się światła pozycyjne,

    • istnieje możliwość korekcji ustawienia wysokość świateł mijania za pomocą dwóch przycisków znajdujących się po lewej stronie zestawu wskaźników (istnieje możliwość obniżenia wysokości ustawienia świateł mijania skokowo o trzy stopnie) 0 – pozycja najwyższa.

A – ukazuje pozycję korektora świateł mijania (tylko przy włączonych światłach mijania).

2. światła drogowe - znajdują się wyłącznie z przodu pojazdu,


    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • w celu włączenia świateł drogowych należy najpierw włączyć światła mijania. Następnie należy przesunąć dźwignię w przód w kierunku deski rozdzielczej,

    • powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza,

    • razem z nimi z przodu pojazdu palą się światła pozycyjne,

    • występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł (niebieska),

    • nie koryguje się wysokości ustawienia świateł drogowych.

3. sygnał świetlny ostrzegawczy



    • działa wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • włącza się go poprzez pociągnięcie lewej dźwigni w stronę kierownicy. Długość sygnału świetlnego ostrzegawczego zależy od długości przytrzymania dźwigni w położeniu niestabilnym,

    • sygnał świetlny ostrzegawczy występuje wyłącznie z przodu,

    • funkcje świateł ostrzegawczych pełnią światła drogowe.





  1. światła przeciwmgłowe tylne

  • mogą być używane wyłącznie, gdy przejrzystość powietrza jest ograniczona do 50 m,

    • w Fiacie Panda światło przeciwmgłowe tylne znajduje się tylko jedno z tyłu z lewej strony pojazdu (od strony środka jezdni) i jest barwy rażąco czerwonej,

    • działa wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • działa wyłącznie razem ze światłami mijania lub drogowymi – podstawowym warunkiem włączenia na egzaminie świateł przeciwmgłowych tylnych jest wcześniejsze włączenie świateł mijania,

    • występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tego światła.




  1. światła cofania

  • występuje tylko jedno z tyłu pojazdu barwy białej po stronie prawej (od strony krawędzi jezdni),

    • działa wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • podstawowym warunkiem sprawdzenia działania światła cofania jest upewnienie się czy nie pracuje silnik – działania światła cofania należy sprawdzać wyłącznie przy wyłączonym silniku,

    • w celu włączenia światła cofania – przy wyłączonym silniku wciskamy pedał sprzęgła i włączamy bieg wsteczny a następnie wychodzimy i sprawdzamy sprawność oświetlenia. Chcąc wyłączyć światło cofania wystarczy wyłączyć bieg wsteczny oczywiście po wcześniejszym wciśnięciu pedału sprzęgła,

    • nie występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł.



  1. światła hamowania – światła stop

  • występują wyłącznie z tyłu (trzy) – barwy czerwonej,

    • działają wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

    • chcąc włączyć światła hamowania stop należy wyłącznie prawą nogą wcisnąć pedał hamulca roboczego (nie wolno wciskać pedału sprzęgła),

    • chcąc samodzielnie sprawdzić działanie świateł hamowania należy wycofać pod powierzchnię odbijającą światło,

    • nie występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł.



  1. kierunkowskaz lewy

  • powinny być sprawne 3 lampki barwy żółtej samochodowej,

  • działa wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

  • występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł.





  1. kierunkowskaz lewy

  • powinny być sprawne 3 lampki barwy żółtej samochodowej,

  • działa wyłącznie gdy kluczyk w stacyjce znajduje się w położeniu MAR (gdy palą się kontrolki diagnostyczne na tablicy rozdzielczej),

  • występuje kontrolka na tablicy rozdzielczej informująca o działaniu tych świateł.



Okresowo należy sprawdzić poziom:




1 – korek wlewu oleju silnikowego,

2 – zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego silnik,

3 – zbiorniczek wyrównawczy płynu do spryskiwaczy szyb,

4 - zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego.

OLEJ SILNIKOWY



Przed sprawdzeniem poziomu oleju silnikowego samochód powinien zostać ustawiony na poziomym podłożu. Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego powinno być dokonane po dłuższym unieruchomieniu silnika (co najmniej 20 minutowym).

Pomiaru poziomu oleju silnikowego dokonujemy za pomocą wskaźnika bagnetowego B (miarki poziomu oleju silnikowego). Wyciągamy wskaźnik, przecieramy szmatką, następnie wkładamy do oporu w miejsce z którego wskaźnik został wyciągnięty. Po krótkiej chwili wyciągamy wskaźnik bagnetowy i odczytujemy poziom oleju. Poziom oleju silnikowego powinien zawierać się pomiędzy znakami MIN i MAX. Jeżeli poziom oleju silnikowego zbliża się stanu minimalnego, należy dolać odpowiednią ilość oleju.


Poziom oleju powinien zawierać się pomiędzy znakami MIN i MAX na wskaźniku bagnetowym B. Odległość między znakami MIN i MAX odpowiada około 1 litrowi oleju.





Poziom oleju uzupełniamy poprzez wlew oleju silnikowego (najlepiej do 85% stanu). W tym celu należy wyciągnąć gumowy korek wlewu oleju silnikowego A. Uzupełniamy poziom oleju tym samym olejem silnikowym który znajduje się w układzie smarowania. Producent zaleca aby w układzie smarowania silnika stosowany był olej silnikowy o symbolu SELENIA 20K.

Uzupełniając poziom oleju silnikowego nie wolno przekroczyć poziomu oznaczonego jako maksymalny. Może to doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia katalizatora spalin przez nie spalone cząstki oleju silnikowego.

P
Poziom płynu chłodzącego należy sprawdzić, gdy silnik jest ochłodzony. Poziom płynu chłodzącego powinien zawierać się pomiędzy znakami MIN i MAX widocznymi na zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego silnik.

UWAGA: Nigdy nie wolno odkręcić korka A, gdy ciecz jest mocno nagrzana. Niebezpieczeństwo poparzenia gorącą parą wodną.


Jeżeli poziom płynu chłodzącego jest za niski, należy dolać powoli przez wlew zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego 50 % roztwór płynu PARAFLU UP z wodą demineralizowaną (destylowaną). 50 % roztwór płynu PARAFLU UP z wodą demineralizowaną jest odporny na zamarzanie do temperatury – 35°C.


ŁYN CHŁODZĄCY SILNIK





PŁYN DO SPRYSKIWACZY SZYBY PRZEDNIEJ I TYLNEJ

Na zbiorniczku wyrównawczym nie ma oznaczeń wskazujących poziom maksymalny i minimalny płynu do spryskiwaczy szyb.

W miarę korzystania ze spryskiwaczy szyb należy okresowo uzupełniać poziomy płynu nie dopuszczając do pełnego wyczerpania stanu.

W celu uzupełnienia poziomu płynu należy otworzyć korek A.

Płyny do spryskiwaczy szyb można ze sobą mieszać. Uzupełniając płyn należy pamiętać, aby w okresie ujemnych temperatur stosować płyny tzw. zimowe o większym udziale alkoholu. W okresie dodatnich temperatur otoczenia można stosować tzw. płyny letnie o mniejszej zawartości alkoholu.



Producent zaleca, aby w układzie spryskiwaczy szyb stosować roztwór wody z płynem TUTELA PROFESSIONAL SC 35 w następujących proporcjach:



  • latem: 30% płynu TUTELA PROFESSIONAL SC 35 i 70% wody,

  • zimą: 50% płynu TUTELA PROFESSIONAL SC 35 i 50% wody.

  • przy temperaturze poniżej -20°C: 100% płynu TUTELA PROFESSIONAL SC 35.

PŁYN HAMULCOWY




Poziom płynu hamulcowego powinien zawierać się pomiędzy znakami MIN i MAX widocznymi na bocznych ściankach zbiorniczka wyrównawczego płynu hamulcowego.

Jeżeli poziom płynu hamulcowego jest zbyt niski należy odkręcić korek A i uzupełnić płynem hamulcowym sklasyfikowanym jako DOT4.

W szczególności zaleca się stosować płyn hamulcowy o symbolu TUTELA TOP 4, którym napełniono układ po raz pierwszy.

Płyn hydrauliczny zawarty w zbiorniku płynu hamulcowego zasila dwa układy:



  • układ hamulcowy,

  • układ wspomagania kierownicy.





©absta.pl 2016
wyślij wiadomość

    Strona główna